eitaa logo
سیره صالحان
657 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔍 | ۰۰۵۰ 📌 معنا و حقیقت توبه 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/ZJGb8 ☑️ سوال: ~ با سلام؛ توبه یعنی چه ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ توبه به معنای رجوع از توهمات و تخیلات دنیوی و جایگزینی منطق عقل و شرع در همه امور و افعال و کردار و تفکرات است. ❖ انسان بواسطه غفلت و انغمار در شهوات و هواهای نفسانی، طبعاً سیر زندگی او و رفتارش به سمت خودمحوری و انانیت و جلب مصالح و دفع مضار شخصی و اجتماعی خویش چرخش پیدا می کند و از صراط مستقیم که صراط توحید و نگرش بسوی وحدت و تثبیت و تمشیت امور خویش در راستای اراده و مشیت پروردگار است منحرف می شود. بنابراین افکارش، افکار نفسانی و سخنانش بر محوریت نفس اماره و طبعاً حرکات و رفتارش در راستای ابراز و اظهار همان صفات و ملکات صورت می پذیرد گر چه بحسب ظاهر و در میان جمع، خود را به سمت و سوی مبانی توحید و اسلام متمایل نشان دهد و تظاهر به انتحال به این عرصه بنماید و مردم او را از ارباب معرفت و بصیرت بحساب آورند و کلماتش در این راستا صادر گردد. در آیه شریفه می فرماید : «یا أیها الذین آمنوا توبوا إلی الله توبةً نصوحاً » معنای این آیه اینست که انسان باید اراده خدای متعال را جایگزین اراده و خواست خود کند در همه امور و این یعنی توبه. 🔰 @sire_salehan |
❈. مقام علم و ادراک‌ به حقائق جداست، و مرحله خضوع نفس و انقیاد او نسبت به حق جداست. بسیاری از کسانی که در چاه طبیعت و هوی گرفتارند، نه به علت جهل آنان بطریق صلاح می باشد، بلکه چه بسا دارای علم کافی هستند، و بسیار خوب زشت را از زیبا تشخیص می دهند، ولی در مقام عمل روی سیطره قوای نفسیه، و عدم انقیاد آنها نسبت بملکه عقل، و روی غلبه غرائز شهویه، خود را در کام آن کردار زشت و ناپسند در می آورند. لذا انبیاء و ائمه اطهار دعتوشان مبنی بر اصلاح نفس است، و خضوع و انقیاد در مقابل حق، خدای علی اعلی فرمود: قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها وَ قَد خابَ مَن دَسّیها ( شمس/۱۰) هیچ نفرمودند فلاح مختص کسانی است که روایت از پیغمبر بشنود، و بدبختی و خسران برای کسی که نشنود؛ بلکه فرمود رستگاری برای کسی است که نفس خود را اصلاح کند، و زیان و خسران برای کسی است که نفس خود را به تباهی آورد، و در طی طریق هلاک آزاد گذارد. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۱، ص ۲۳۰ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۱ 📌 خصوصیات رفیق خوب 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/APa7b ☑️ سوال: ~ با سلام؛ خصوصیّات یک رفیق خوب را برایم بیان فرمائید ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرماید: " درمانده آن کسی است که از یافتن رفیق خوب عاجز است و بیچاره تر از او کسی است که پس از یافتن، او را از دست بدهد." ❖ و امّا خصوصیّت رفیق آنست که رفاقت با او انسان را در راه سعادت و میل به سوی حرکت در عوالم معنی ترغیب و تشویق نماید و از فرو رفتن در کثرات دنیویه باز دارد و دنیا را برای او بی اعتبار، آخرت را ارزشمند نمایاند و از لحاظ رشد عقلانی، مصالح و مفاسد او را ظاهر و روشن نماید. 🔰 @sire_salehan |
❈. توحید یعنی تمام موجودات را بدون استثناء در تحت علم و قدرت و تاثیر خدا دیدن و خدا را در تمام عوامل وجود موثر دانستن، و در قبال خدا برای هیچ موجودی ارزش و استقلال وجودی نیافتن است. دستورات اسلام همگی بر این اصل وضع شده است. شخص مسلمان و پابند به این قانون خود را مرتبط به تمام جهان هستی می بیند و از هیچ موجودی نمی‌گریزد، با همه انس و الفت دارد، از ملاقات و برخورد با مردم، صله رحم ، عیادت مریض ، بر آوردن حوائج نیازمندان ، و الفت با فقرا و مسکینان ، بذل مال برای آسایش دیگران، و هزاران دستوری که انسان را با تمام موجودات می پیوندد لذت می‌برد و کانه انسان‌ یک قطعه غیر قابل انفکاک از کارگاه هستی بوده است. بر خلاف قوانین غیر توحیدی که خواهی نخواهی بر اساس افتراق و نفع طلبی و سودجوئی و کامیابی است.‌ ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۲، ص ۷۴ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۲ 📌 شبهه ای پیرامون آقای قاضی 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/79d0A ☑️ سوال: ~ با سلام؛ در كتاب عطش آمده كه مرحوم قاضي با بيماری استسقا از دنيا رفته اند نقل شده كه استسقا بيماري معاويه بوده است آيا اين مشابهت بيماری نقصي در روش و منش مرحوم قاضی نيست اگر نه به چه دليل⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ بيماري استسقا همچون ساير بيماري ها از نتائج و آثار و محصولات علل و عوامل محيط بشری و زندگی انسان است و فرقی در ابتلاء به آن بين مؤمن و كافر نيست و اين يك بيماری ناشی از اختلال كبدی است و بيماری معاويه با آن فرق داشته است، معاويه مبتلا به جوع بود يعنی هيچگاه از غذا سير نمی شد نه اينكه به اين بيماری مبتلا بوده است. و اگر بر فرض معاويه به همين بيماری مبتلا بوده است باز اين مسئله هيچ ارتباطي با سؤال ندارد زيرا اين بيماری مختص معاويه نبوده است تا اينكه ابتلاء به آن موجب منقصتی برای فرد بشود بلكه بيماری عام است كه معاويه نيز بدان مبتلا گشته مثل ساير انواع و اقسام امراض كه براي همه افراد پيش می آيد. 🔰 @sire_salehan |
❈. در زمان غیبت امام عصر علیه السلام هم راه و سیر تکاملی برای دلباختگان حریم مقدسش مسدود نیست و آن که به مقام معرفت رسیده و آن وجود را به حقیقت ولایت و نورانیت درک نموده برای او ظهور و غیبت چه تفاوت دارد! از بزرگی سوال کردند چه موقع انسان به شرف حضور آن حضرت مشرف می گردد؟! در پاسخ گفت: وقتی که غیبت و ظهورش برای انسان تفاوتی نکند! و از بزرگی دیگر نیز سوال کردند: آیا شما خدمت امام زمان رسیده اید؟! در جواب گفت: " کور است آن چشمی که صبح از خواب بیدار شود و در اول وهله نظرش بر آن حضرت نیفتد. .‌ ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۳، ص ۳۴ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۳ 📌 معنا و حقیقت عرفان 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/1GLsb ☑️ سوال: ~ با سلام؛ عرفان چیست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ عرفان به معناي شناخت حقيقي و واقعي ذات حضرت احديّت است، شناختي كه نه از روي تفكّر و تأمّل و كتاب و مطالعه بلكه بواسطه شهود قلبي و تجلّي ذات حضرت حقّ صورت پذيرد و عارف در اين شناخت فقط يك حقيقت را مشاهده نمايد و يك ‌وجود را در عالم هستي مشاهده ‌كند و همه موجودات را متجلّي ذات او ببيند و غير او را مؤثر بالاستقلال در عالم وجود نداند و اگر بخـواهيم تعريفي جامـع از معناي عرفان ارائه دهيـم بايد به كلام اميرالمؤمنيـن عليه السّلام به كميل بن زياد كه از معناي حقيقت و نفس‌الامر و سرّ عالم وجود سئوال كرد تمسّك جست. 🔰 @sire_salehan |
❈. آرامش و سکون خاطر و ذکر خدا در دل جای نمی گیرد مگر به تعلیم مربی کامل که همه راه های آخرت را طی کرده و به سَلُونی قَبْلَ أَن تَفْقِدُني زبانش گویا است. او است که می تواند راهبر شود نه آنکه خود فاقد این صفت است. گناه اصحاب سعیر که یاران جهنم باشند فقط خود سَر بودن و به آراء شخصیه عمل کردن و در تحت تربیت امام نرفتن است گرچه در نزد خود دارای افکار عالی و پسندیده باشند ولی آن کافی نیست یا باید شخص به مقام عقل مستقل بدون نیاز به عوامل خارجی برسد یا از چنین عقلی شنوا و پذیرا باشد وگرنه جای او در دوزخ نفس اماره و آراء باطله و خاطرات شیطانیه خواهد بود! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۴، ص ۲۱۶ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۴ 📌 اخلاص در عمل 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/yQDNU ☑️ سوال: ~ با سلام؛ انسان در کارهايی که انجام مي دهد بالاخره مي بيند اخلاص ندارد و اين عمل را بخاطر دعاوي نفساني انجام مي دهد، ( هر چند در ابتداي شروع آن دستور سلوکي يا آن عمل چنين چيزي مطرح نباشد.) و همين موجب ترک عمل مي شود در اينجا وظيفه چيست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ اخلاص مراتب مختلفی دارد که این مراتب بر حسب میزان اطّلاع انسان از رموز و اسرار نفس و استعداد نفس برای انطباق با آنها و یا مقابله با آنها متفاوت است. طبیعی است به هر میزان که انسان بر اطّلاعاتش و یا سیر و حرکتش در مسیر کمال اضافه شود میزان اخلاص و ملاکات آن دقیقتر و ظریفتر و خصوصی تر خواهد شد. ❖ بنابراین انسان باید در هر کاری خود را به خدا بسپارد و توفیق را فقط و فقط واقعاً از خدا بداند و انجام عمل خیر را به خود نسبت ندهد و همیشه خود را در پیشگاه الهی بدهکار احساس نماید نه طلبکار؛ و به وسوسه شیطان در اینگونه موارد توجه نکند که چه بسا او با این وسوسه ها می خواهد توفیق انجام اعمال خیر و عبادی را از انسان سلب نماید. 🔰 @sire_salehan |
🔘. خیمه امام علیه السلام علیه السلام @maktabe_vahy 🏴.🏴.🏴.🏴
‍ 🔍 | ۰۰۵۵ 📌 رفع خواطر و کنترل افکار 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/6P4t9 ☑️ سوال: ~ با سلام؛  برای رفع خواطر چه باید کرد اینجانب نمی توانم در آیات الهی و مسئله نفس تفکر کنم و اصلا تمرکز ندارم چه عملی باید انجام دهم؟ واساسا انسان در چه زمانی و چه مواردی تفکر کند بهتر است؟ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ خطوراتی که برای انسان عارض می شود ناشی از فعالیّت قوّۀ وهمیّه و متخیّله است و آن حاصل دو نکته می باشد: اول ضعف و نقصان قوّۀ عاقله. دوم حوادث و جریانات روز مره که صورت مثالی آن در نفس باقی می ماند. ❖ برای رفع نقصان عقلی مطالعه و تفکّر در مطالب بجای مانده از علمای الهی و عرفاء بالله همراه با انجام برنامه سلوکی و تهذیب و تربیت نفس ضروری است و برای مسئله دوّم عدم پرداختن به اخبار و وقایعی است که هیچ نفعی برای انسان ندارد. و به طور کلی هر چه قوه متخیّله انسان را تقویت کند باید از آن دوری کرد. مثل مشاهده فیلم های بیهوده و شنیدن اخبار و حوادث و صحبت از وقایع روزمره خارجی و غیره ❖ و باید توجه داشت که از بدترین و مخرب ترین کارها در مسئله خطورات  گناهان است که موجب تضعیف قوه عاقله و تقویت قوای واهمه و متخیّله می شود و بزرگان برای تقویت نفس در مقابله با خطورات دستور توجه نفس را می دادند. یعنی انسان حداقل در شبانه روز بیست دقیقه ذهن خود را از صورتی پاک گرداند و نگذارد خطوری برای او حاصل شود . البته در این زمینه مطالب دیگری هم هست و بر این اساس پاسخ سوال دوم نیز روشن شد. بهترین وقت برای تفکّر در نفس نیم ساعت قبل از طلوع فجر است. 🔰 @sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳. آداب مجالس اهل بیت علیهم السلام ◾️. همه افراد در مجلس امام حسین علیه السلام یکسان هستند 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 184، دقیقه 59:23 # محرم @maktabe_vahy ⚫️.⚫️.⚫️.⚫️
‍ 🔍 | ۰۰۵۶ 📌 مقصود از علم حقیقی در روایات اهل بیت علیهم السلام 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/PHeLS ☑️ سوال: ~ با سلام؛ در حديثي از پيامبر اكرم‏ صلی الله عليه و آله و سلم آمده است: «اطلبوا العلم ولو بالصين». منظور پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از علم ، علوم اخلاقی ، اعتقادی و مانند آن است يا فيزيك ، رياضی و... را هم شامل می شود؟ آيا تحصيل علوم غير ديني ، غير از اشتغال و تأمين مسائل مادي ، ره‏ آورد ديگري هم دارد ؟ آيا اين علوم ، حجاب معنويت و مانع شناخت حق است ؟ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ شکی نیست که منظور پیامبر از علم چنانچه در روایت دیگر فرموده اند علم توحید و اخلاق و احکام است و تحریک و تشویق از رسول خدا قطعاً باید به این امور که موجب سعادت اخروی و فلاح ابدی است معطوف می باشد و الاّ علومی که برای گذران زندگی و حیات طبیعی مانند پزشکی و معماری و تکنیک می باشند خود به خود مورد توجه عامّه مردم قرار خواهند گرفت، چنانچه امروزه مشاهده می کنیم کدامیک از جوانان و افرادی که به دانشگاه برای تحصیل این امور می روند بخاطر توصیه رسول خدا می روند؟ و اصلاً آیا به مخیّله آنان خطور کرده است که ممکن است در اسلام نسبت به این علوم تشویقی صورت پذیرفته باشد؟ ❖ کسانی که حتی دین ندارند و رسول خدا را قبول ندارند به این علوم روی می آورند پس اینکه برخی می گویند مقصود از " اطلبوا العلم و لو بالصین " علوم امروزی است سخت در اشتباه و غفلت اند. باید به این نکته توجه داشت که همیشه تشویق و ترغیب نسبت به اموری است که ممکن است مورد غفلت و بی اعتنایی قرار گیرد و نه در اموری که فی حدنفسه مردم به آن اشتیاق می ورزند. ❖ و اما پاسخ از سؤال دوم : این امور گر چه تأثیری در رشد معنوی و کسب حیات اخروی ندارند اما خود به خود مانع وصول به کمالات نیز نمی باشند. 🔰 @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین *اسرار عاشورا از دیدگاه اهل معرفت* پخش اینترنتی ویژه‌برنامۀ ماه محرم‌الحرام 🎙.بیانات حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قَدّس الله سره 🗒️. از شب ۱ تا ۱۲ ماه محرم ⏰. هر شب ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه 📲 از شبکه‌های اجتماعی مکتب وحی 📸. ⁩اینستاگرام : www.instagram.com/maktabevahyorg 🎥. ⁩یوتیوب : www.youtube.com/c/maktabevahyorg1/live 📽. ⁩آپارات : www.aparat.com/maktabevahyorg/live 💻. ⁩سایت : www.live.m‌aktabevahy.org @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۱۶۴ 💾. حجم: ۳.MB 📋. توضیح: " تبیین مکتب عاشورا از منظر عرفان " برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan_book
شیعه آگاه ج1.pdf
3.04M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۱۶۴ 💾. حجم: ۳.MB 📋. توضیح: " تبیین مکتب عاشورا از منظر عرفان " برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan_book
❈. و أبو مخنف روايت كرده است كه لَمَّا قُتِلَ حَبِيبُ بْنُ مَظَاهِرٍ، هَدَّ ذَلِكَ حُسَيْنًا وَ قَالَ عِنْدَ ذَلِكَ: أحْتَسِبُ ، نَفْسِى وَ حُمَاةَ أصْحَابِى! «چون حبيب كشته شد، اركان وجودى حسين را سست نمود، و گفت: خدايا! جان مرا با اين حاميان اصحاب من كه مرده‏ اند بگير!» شهادت اين پيرمرد ناسك و عابد و زاهد و فقيه و قارى قرآن كه صاحب علم بلايا و منايا، و از اصحاب خاصّ أميرالمؤمنين عليه السّلام بود، بر سيّد الشّهداء عليه السّلام بسيار سنگين آمد. چهره حضرت متغيّر شد، و حضرت شكسته شد! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. نورملکوت قرآن، ج۳، ص ۳۹۵ 🔰. @sire_salehan |
🖇. | ۰۱ 🏴. بسته فرهنگی ویژه • متن و صوت زیارت اربعین سیدالشهدا علیه السلام • متن و کتاب صوتی " اربعین در فرهنگ شیعه " تالیف عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره • متن و صوت سخنرانی " ملاک ارزش اعمال " از سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره در روز اربعین ☑️. دانلود در کانال تلگرام : https://t.me/joinchat/AAAAADvWG_q3_dQgA8kE8w
🕯. | ۰۱ 📌. موضوع : عدم در خواست مزد از سوی انبیاء 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۲۹-۳۱ _____________ ✍🏻. قالَ اللهُ الحكيمُ فى كتابِه الكريم: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏. | سوره شورى: آیه ۲۳ | جاى ترديد و شبهه نيست كه جميع انبياء و پيغمبرانى كه از ساحت مقدّس ربوبى برانگيخته شده‏ اند، از امّت خود هيچگونه مزد و پاداشى طلب ننموده‏ اند، هيچ مالى و جاهى نخواسته‏ اند، هيچ حقّى را براى خود از حقوق مردم ذخيره نكرده‏ اند، هيچ كس را به استخدام و بيگارى نگرفته‏ اند. در قرآن مجيد در پنج مورد در سوره شعرآء، آيات ۱۰۹، ۱۲۷، ۱۴۵، ۱۶۴ و ۱۸۰ كه شرح حال حضرت نوح و لوط و هود و صالح و شعيب بيان شده، به يك نسق و منوال پاسخ آنها را به قوم خود بيان ميكند كه هر يك از آنها گفتند: وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى‏ رَبِّ الْعالَمِينَ «من از شما هيچگونه پاداش و مزدى در خواست نمى‏ كنم؛ پاداش من فقط بر خداى تعالى پروردگار جهانيان است.» ❖. آرى حقّ مطلب همين است كه پيمبران از امّت خود و غير آنها اجری نخواهند و مزدى طلب ننمايند؛ چون مزد هر كس بر عهده كسى است كه او را اجير كرده و مأموريّت داده است. پيمبران از جانب خدا آمده‏ اند و دعوت آنها مبنى بر وحى و اتّصال به عالم غيب بوده است، بنابراين مزد آنان نيز بر باعث و آمر آنان، يعنى خداوند تبارك و تعالى است. و اين حقيقت را میتوان دليل بر صحّت نبوّت و دعوى پيغمبرى گرفت؛ چون كسى كه از ناحيه غير خدا بر مردم حكومت كند، خواهى نخواهى براى منظور و مقصدى حكومت ميكند، همان منظور و مقصد اجر و مزد او خواهد بود و وصول به آن هدف، پاداش و جزاى او محسوب میشود. و چون بنا به فرض، به مقام توحيد نرسيده و انگيزه او الهى نبوده است، هر چه منظور و هدف او عالى باشد، باز در عين حال خالى از شوائب افكار نفسانى نيست، گرچه مال و زن و فرزند نباشد، لكن از حبّ جاه و دواعى مخفيّه ديگر خالى نبوده و نخواهد بود. و همان جنبه وزن اجتماعى و محبوبيّت ملّى و آمريّت و مطاعيّتى كه در خود میبيند بزرگترين هدف و آرزوى اوست. ❖. فقط پيمبرانند كه چون حجاب قلب آنها مرتفع گشته و به أسرار عالم اطّلاع پيدا نموده و رمز موت و حيات و تكامل را دريافته و از عوالم و منازل سلوك به وطن حقيقى رسيده و ابديّت را إدراك نموده‏ اند و جان آنها با خداى خود مرتبط شده و گفت و شنود داشته‏ اند، أعمال آنها فقط و فقط خالصاً لِوَجهِهِ الكَريم بوده و در مقابل زحمات و لطماتى كه در راه تبليغ شريعت و هدايت مردم بر خود هموار ميدارند مزدى نمى‏ خواهند؛ مزد آنان فقط رضاى خدا و انجام مأموريّت و نفس هدايت مردم است و بس. اگر بنا بشود پيمبرى براى خود مزد بخواهد آن حرّيّت و آزادى در تبليغ از دست ميرود، و خواه ناخواه جرأت تبليغ شديد در مقابل أفرادى كه از آنها مزد گرفته ندارد؛ چون شرم و حيائى در شخص مورد إحسان پيدا میشود كه او را در مقابل إحسان كننده پست و زبون ميكند و از قاطعيّت تبليغ ساقط مى‏ نمايد. ❖. حضرت رسول أكرم محمّد بن عبدالله صلّى الله عليه وآله وسلّم نيز از اين حكم كلّى استثناء نشده‏ اند و از مردم هيچ تقاضاى مزدى ننموده‏ اند. در سوره أنعام كه مكالمه آن حضرت را با قوم خود بيان مى‏ فرمايد، خداوند به آن حضرت امر ميكند كه: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى‏ لِلْعالَمِينَ «بگو من از شما هيچ پاداشى نمیخواهم؛ نزول قرآن در مقابل مزد و جزائی نيست، و نازل نشده است مگر براى آنكه موجب تذكّر و يادآورى جهانيان گردد و آنها را بيدار كند.» | سوره انعام: آیه ۹۰ | پيغمبر عظيم الشّأن نيامده تا آنكه بارى بر گُرده مردم بگذارد و در مقابل دعوى نبوّت، آنها را به تعب بيندازد و حاصل كار و دسترنج آنها را ببرد و از كار و كسب آنان به نفع خود استفاده كند؛ قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ. «بگو من از شما مزدى نمى‏ خواهم و شما را به سختى و رنج نمى‏ افكنم، و من از نزد خود چيزى نمى‏ آورم و سخنى نمى‏ گويم.» | سوره ص: آیه ۸۶ | | | _____________ 🔰. @sire_salehan |
🕯. | ۰۲ 📌. موضوع : مزد رسالت پیامبر اکرم 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۳۲-۳۴ _____ ✍🏻. در آيات قرآن دو مورد به چشم مى‏ خورد كه حضرت رسول أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم در مقابل نبوّت و زحمات رسالت مزد و اجر از امّت خود خواسته‏ اند. بايد در اين دو مورد با دقّت مطالعه نمود و حقيقت را دريافت. • اوّل: درسوره فرقان، آیه ۵۷ : قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلًا. «بگو اى پيغمبر من از شما مزدى طلب نمى‏ كنم؛ مزد من همان راهيست كه مردم بسوى خداى خود بجويند و آن طريقى است كه بسوی پروردگار خود پيدا كنند.» • دوّم: در سوره شورى، آیه ۲۳ : قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ «بگو اى پيغمبر من از شما مزدى نمى‏ خواهم مگر آنكه با نزديكان من محبّت و مودّت بنمائيد.» ❖. با دقّت و توجّه در اين دو آيه مباركه أوّلًا استفاده میشود كه در حقيقت اين دو چيز كه مورد استثناء قرار گرفته‏ اند، دو حقيقت جداگانه نداشته و در واقع دو استثناء بر عموم قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً و قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وارد نشده است؛ بلكه حقيقت اين دو مستثنى يك چيز بيش نبوده ولى داراى دو عنوان و معرّف بوده است. در آيه اوّل راه پيدا نمودن بسوى خدا استثناء شده و در آيه دوّم مودّت ذوى القربى. اين دو عنوان داراى يك حقيقت واحده هستند؛ راه خدا همان مودت ذوى القربى است و مودت به ذوى القربى همان راهى است كه بنده براى وصول به مقام توحيد اتّخاذ ميكند. و نتيجه بعد ازضم اين دو آيه به يكديگر چنين مى‏ شود كه: " اى پيغمبر بگو من از شما هيچ مزدى طلب نمى‏ كنم مگر آنكه شما با مودت به نزديكان من راهى بسوى خداى خود اتخاذ كنيد. " ❖. بنابراين با ملاحظه انحصار اين دو استثناء از عموم آيه، و ملاحظه اتحاد اين دو معنى نتيجه چنين مى‏ شود كه: مودّت ذوى القربى يگانه راه بسوى خداست و تنها راه بسوى خدا مودت به ذوى القربى است و بس؛ يعنى هر مسلمانى كه بخواهد مزد پيغمبر خود را داده باشد حتما بايد در راه وصول به مقام توحيد و اتصاف به صفات حضرت حق جل وعلا در تكاپو باشد، و وصول بدين مقام و اتصاف بدين صفات فقط و فقط در سايه مودت به ذوى القربی حاصل خواهد شد. ❖. و ثانيا اين استثناء منافات با عموم آيات داله بر عدم مزد و اجر ندارد؛ و به عبارت ديگر به مستثنى منه خود استثنائى در واقع نمى‏ زند و به لسان اهل ادب استثناء منقطع است؛ زيرا آياتى كه دلالت دارد بر آنكه پيغمبران و پيغمبر اسلام اجر و مزد طلب نمى‏ كنند، منظور اجر و مزدى است كه راجع به خود آنان باشد و عائد بر خود آنان گردد، و اما اجر و مزدى كه عائد مردم شود كه همان اتصاف به صفات ربوبى و خروج از عالم بهيميت و وصول به ذروه انسانيت است، منظور و مقصود هر پيغمبرى است و هدف پيغمبر اسلام نيز چنين بوده است. ❖. بنابراين، اين دو آيه كه در آنها استثناء واقع شده است يك حقيقت مسلم را بيان مى‏ كنند و آن علت غائى و انگيزه رسالت و داعى بر بعثت است. و اين راجع به خود امت پيغمبر أكرم است و عائد آنان خواهد بود؛ نه اجر و مزدى است كه به پيغمبر برسد، و موجب نقص ديگران و زيادى در مال و مآل و حيثيت و جاه پيغمبر أكرم گردد؛ مانند پدرى كه به فرزندش بگويد: من در مقابل تمام رنج ها و زحماتى كه در دوران طفوليّت و صباوت و جوانى براى تربيت و تعليم تو و براى سلامتى و دفع آفات از تو متحمل شدم، هيچگونه پاداشى توقع ندارم الا آنكه يك فرد سالم با تربيت و منظم و مؤدب به آداب بوده باشى. شاهد بر اين معنى آنكه خداوند تبارك و تعالى در سوره سبأ خطاب به پيغمبر أكرم نموده مى‏ فرمايد: قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ. «بگو آنچه مزد و پاداش، من از شما درخواست نموده‏ ام براى خود شماست؛ مزد و اجرى كه عائد من گردد فقط بر خداست نه بر شما.» | | _____ 🔰. @sire_salehan |
🕯. | ۰۳ 📌. موضوع : حقیقت معنای محبت 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۳۵-۳۷ __________ ✍🏻. از ضم دو آيه سابق الذكر به يكديگر استفاده نموديم كه پيمودن راه خدا همان مودت اهل بيت است و بدون آن كسى راه به خداى خود نخواهد يافت. حال در سر اين مطلب و تأثير محبت در صلاح عمل ودر روش تكاملى انسان بحث مینمائيم و براى توضيح اين حقيقت ميگوئيم كه: محبت عبارت است از جاذبه نفس و كشش روحى حبيب نسبت به محبوب. اين كشش به حسب أفراد و شرائط ديگر مختلف است، و نيز از نقطه نظر تأثير محبوب و درجه فعاليت آن در نفس محب نيز متفاوت است. محبوب هر چه بوده باشد خواه انسان ويا حيوان و جماد و سنگ يا موجود ديگرى،به هر مقدار كه آثار جمال و محاسن او در نفس محب اثر بيشترى داشته باشد، به همان درجه اين قوه كشش و جاذبه در محب شديدتر خواهد بود و تعلق نفس محب به محبوب بيشتر خواهد شد ❖. وچون صفات و آثار هر موجود از توابع و لوازم نفس و روح آن موجود است، بنابراين به علت اين جاذبه و كشش روحى نفس محب به محبوب، آثار و صفات محبوب در محب منعكس خواهد شد، تابه سر حدى كه اگر جاذبه بين دو نفس به اندازه‏ اى باشد كه درهر حال از يكديگر غفلت نداشته باشند، گوئى آن دو، چنان نفس هايشان در هم آميخته و به يكديگر جوش خورده و متصل و يا متحد شده است كه هر دو داراى نفس واحدى شده‏ اند. در اين حال تمام آثار و صفات محبوب در محب طلوع ميكند؛ چون بنابه فرض اين آثار، آثار محبوب است؛ و بنابر رابطه محبت و جاذبه روحى محب، نفس محبوب در كارگاه وجودى محب حكمفرما میشود و بجاى نفس او آمر و ناهى خواهد بود؛ ودر اينصورت به تبع نفس محبوب، آثار و صفات آن نيز در نفس محب پيدا خواهد شد؛ واين راه سريعترين راه اتصال به ارواح طيبه است ❖. بسيار ديده شده است كه عاشقى متصف به اوصاف محبوب شده است گرچه از اختيار او خارج بوده است، يادر هنگام مرض و ابتلاء معشوق، او نيز مريض و مبتلى گرديده است در حالى كه أصلا از مرض و ابتلاء معشوق خبرى نداشته است. بسيارى از علوم و ادراكات محبوب خود به خود در نفس محب پيدا میشود. محب بدون رابطه مادى و حسى از امور محبوب اطلاع پيدا ميكند و بااو در پنهانى گفت و شنود دارد و از گزارشات و جريانات او موبه مو خبردار ميگردد. و از اين بالاتر صفات محبوب در حبيب طلوع ميكند؛ ممكن است شخصى مبتلى به صفات رذيله مانند حسد،بخل،حب مال و شَرَه و غيره باشد، وچون عشق به معشوقى ورزيده كه در او صفت ايثار وگذشت و عفت بوده است، او نيز خواه ناخواه متصف به عفت و ايثار شده است. عشق به بی حيا عاشق باكمى حيا را بى‏ حيا گرداند و عشق به باحيا عاشق بى‏ حيا را باحيا كند. محبت به شخص مالدوست شخص منفق را حريص و محبت به منفق شخص حريص را منفق گرداند. عشق به عالم و دانشمندى خاص، علوم و ادراكات او را بطور اجمال، و بالاتر آنكه بطور تفصيل در نفس عاشق جلوه‏ گر كند. و محبت شديد به بعضى از طوائف جهال مانند بعضى از طبقات نِسوان، دانشمندان ورزيده را كودن و جاهل گرداند ❖. چون اين مقدمه واضح شد ميگوئيم كه: اگر كسى محبت به شخص ستمگر و ظالمى داشته باشد گرچه او خود نيز مايل به ستم و تجاوز نباشد، ولی خود به خود روحيه ظالمانه در او پيدا میشود. واگر كسى محبت به شخص عادل و منظم و مستقيمى داشته باشد كه طهارت و تقوى در روح او مهر خورده و به باطن او سرايت كرده است، خود به خود داراى صفت عدالت و استقامت و طهارت خواهد شد. بنابراين بر أفرادى كه طالب راه خدا هستند لازم و حتم است كه خود را به صفات خدا درآورند و اين معنى بدون تحصيل محبت خداوند محال است؛ يعنى اگر كسى در تمام عمر به كارهاى خير مشغول باشد واز بدی ها اجتناب كند، ولى محبت خدا را در دل نپروريده باشد، جان اواز صفا و وفا كاملا تهى بوده و مانند قبرى است كه روى آنرا با نقش و نگار زينت نموده باشند. جان و حقيقت انسان همان قوه جاذبه و كشش روحى اوست وگرنه با ديوار ساكن و قبر خراب چه تفاوتى دارد.عمل صالح كه از جان زنده و روح صفا و محبت بر نخيزد چون گوشوار و دست بَرَنجَنى است كه در دست مرده و در گوش او آويزند.ولى اگر با محبت توأم شد، مانند زينتى كه به انسان زنده آرايش دهند، موجب كمال و مزيّت او خواهد بود. محب خدا بواسطه أعمال نيك، دائما محبت خدا را در دل خود شديد ميكند و با مخالفت هواى نفس و موافقت رضاى محبوب عشق خدا را در دل زياده ميگرداند، تا به حدى كه مورد رضاى او واقع شده، از هواى خود بيرون آمده، به هواى دوست زنده است. در اينحال خدا در وجود او حكومت ميكند، تمام أعمال و رفتارش خود به خود به اراده خدا خواهد شد؛ كأنه از خود خالى گرديده و از خدا سرشار است. از حركت به خود دست كشيده و به حركت خدا متحرك است | | __________ 🔰. @sire_salehan |
🕯. | ۰۴ 📌. موضوع : محبت سریع ترین راه کمال 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۳۶-۴۰ ___________ ✍🏻. دين مقدّس اسلام كه خاتم اديان است و از نقطه نظر روابط روحى و طبيعى كاملترين نظامات و دستورات را متكفّل است نيز ميزان صحّت و سلامت أعمال را بر معيار محبّت اندازه‏ گيرى كرده است، و سريع‏ ترين راه را براى وصول به مقام انسانيّت و توحيد در جلوى راه بشر قرار داده است؛ و آن محبّت به رسول خدا و أقارب آن حضرت است. ❖. مقصود از أقارب أفرادى هستند كه به مقام طهارت مطلق در آمده، و طهارت در جان و روح و خيال و نفس و عقل و در سرّ و سويداى آنان رسوخ نموده، از تمام شوائب شرك بر آمده، و در هيچ موطنى از مواطن نفس آنان غير از خدا و آثار و صفات او چيزى را نتوان يافت؛ أفرادى هستند كه در هر حال چشم از عوالم كوتاه و ظلمانى طبيعت برداشته و به جمال أبديّت دوخته‏ اند؛ افرادى هستند كه حكومت شهوت و غضب و خيال در وجود آن ها مفهومى ندارد، پيوسته به حيات عقل زنده و به نور خدا منوّر و به مقام بلوغ و كمال انسانى رسيده‏ اند؛ أفرادى هستند كه به علّت عبور از مراحل كوتاه و تاريك هوى، ديگر در افق آنان شوائب نفس أمّاره و ميل حيوانى و حيات حسّ و توابع آنها نيست. آنان در حرم امن و امان الهى سكنى گزيده‏ اند و به نور حقّ، منوّر شده‏ اند و گناه كه لازمه آن غفلت است در آنها مصداقى ندارد. آنان به طهارت حضرت حقّ، مطهّر و به عصمت ذات مقدّس او معصوم گرديده‏ اند. ❖. بديهى است كه عشق و محبّت بدين افراد، انسان را به افق فكرى و وجودى آنها نزديك ميكند، و هر چه اين محبّت شديدتر گردد، انسان بدان افق نزديكتر می گردد. و بالملازمه، صفات و روحيّات و اخلاق و بالأخره ملكات و عقائد پاك آنان در انسان ظهور خواهد نمود. محبّ خاندان عصمت، اهل عبادت و تقوى و ايثار و گذشت و انفاق و بذل جان و مال در راه خدا خواهد شد. ❖. محبّت مانند برقى كه بر خرمن بگذرد و ناگهان آنرا تبديل به كومه خاكستر كند، صفات رذيله از قبيل حسد، بخل، قساوت قلب، شره، جبن و غيره را مى‏ سوزاند و در وجود محبّ بر باد فنا مى‏ دهد؛ و معلوم است كه اين است راه خدا و بس. يعنى سريع‏ ترين راه و بهترين و كامل‏ ترين و آسان ترين راه وصول به مقصد است. ❖. بخلاف آنكه انسان بدون عشق و محبّت آنان بخواهد اين راه دور و دراز را به پاى خود و به اتّكاءِ عمل خود طى كند؛ هيهات كه به مقصد برسد. هر روز كه گامى جلو گذارد شوائب نفس امّاره و خواطر شيطانى، او را چند گام به عقب مى‏ برد، و دائماً مانند حمار طاحونه به دور خود مى‏ چرخد؛ و كُلَّما ازْدادَ سَيرُهُ لا يَزِيدُ مِنَ اللَهِ إلّابُعدًا. عاقبة الأمر با تلاش بسيار و زحمت فراوان با دست تهى، غارت زده، سرمايه از دست رفته، با هزاران حسرت و ندامت، دنيا را ترك گفته و جان مى‏ سپارد. | | __________ 🔰. @sire_salehan |