eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔍 | ۰۰۴۶ 📌 ودیعه الهی در وجود انسان 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/Y9Ke2 ☑️ سوال: ~ با سلام؛ سوالی است که مدتها فکر منو به خودش مشغول کرده مطالعه و پرسش کردم ولی جوابی حاصل نشده این است که : " آن امانتی که خداوند به آسمانها و زمین عرضه کرد و آنها از قبول آن امتناع ورزیدند و به حضرت آدم عرضه شد و آن حضرت پذیرفت... آن امانت چیست " ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ خدای متعال در قرآن کریم به این قضیه اشاره می فرماید: " و إذ قال ربک للملئکة إنی جاعل فی الارض خلیفة. " از این آیه استفاده می شود قبل از خلقت انسان هیچ یک از مخلوقات الهی مفتخر به خلعت خلیفة اللهی نبودند، حتی ملائکه مقرّب مانند جبرائیل امین. و این مقام چنانچه از سایر آیات استفاده می شود جامعیت جمیع اسماء و صفات کلیه الهیه است به نحو تکوین و ایداع آنها در نفس بشر. چنانچه می فرماید : " و علّم آدم الاسماء کلها " و بقیه مخلوقات به مرتبه أتّم و أکمل از جامعیت انسان نمی باشد. و توضیح این مطلب در کتاب افق وحی از این بنده آمده است. ❖ بنابراین امانتی که در قرآن از او یاد شده است ، جامعیت انسان نسبت به کلمات کلیه الهیه است که می تواند آنها را به فعلیت و ظهور برساند و این استعداد در سایر مخلوقات حتی ملائکه مقرّب منتفی است. و بر این اساس است خبر منقول از نبی أکرم که می فرمود: " لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرّب و لا نبی مرسل. " و این مرتبه از معرفت واجدیت مقام الله أکبر است که فوق تصوّر و اتصاف است و امت پیامبر ما می توانند به این مرتبه دست یابند. 🔰 @sire_salehan |
❖. آیت الحق و الیقین سید علی آقا قاضی میفرمودند: " بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافله های شب که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع می نماید و برای او بسیار مفید است. تغنی به قرآن، انسان را به خدا نزدیک می کند! بر خلاف غنای محرم که آدمی را به لهو می کشاند. پس تا میتوانید در شب ها قرائت قرآن کنید ، چرا که قرائت قرآن شراب مومنین است! قدس سره 📚 مهرتابناک ، ص ۲۳۳ 🔰 @sire_salehan |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯. | ۰۹ 📌. عنوان: حساب کشیدن از آیةالله سیدابوالحسن اصفهانی رحمه الله 📚. منبع: مطلع انوار ، ج۱، ص ۱۴۴ ⏰. زمان: ۲ دقیقه 🔰 @sire_salehan |
✅ صفحه تخصصی عارف ‌کبیر و موحد عظیم حضرت سید هاشم حداد قدس سره را در اینستاگرام دنبال بفرمایید: https://www.instagram.com/p/B9aGp0xFFXZ/?igshid=9xni8k51utka
❖. آیت الحق و الیقین سید علی آقا قاضی می فرمودند: هیچ گاه پس از نماز های واجب خود، تسبیحات حضرت صدیقه صلوات الله علیها را ترک ننمایید؛ زیرا این تسبیحات ، یکی از انواع " ذکر کبیر " شمرده شده است. لااقل بعد از هر نماز یک دوره این تسبیحات را بخوانید! و یکی از وظائف مهم و لازم برای سالک الی الله ، دعا برای فرج حضرت حجت صلوات الله علیه در قنوت " وتر " است؛ بلکه باید در هر روز و در همه اوقات و همه دعاها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود. قدس سره 📚 مهرتابناک ، ص ۲۳۴ 🔰 @sire_salehan |
﷽ 📌 علو مقام امیرالمومنین علیه السلام عقول بشریت را متحیر کرده است. 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " معادشناسی، ج۴، ص ۱۱۳ " آورده اند : ✍🏻 ... آرى آن امامى كه يكجا ميفرمايد: وَ لَألْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِى مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ. « و سوگند بخدا كه هر آينه مى‏ يافتيد كه اين دنياى شما در نزد من از آب بينى بُز بى ارزش تر است.» و در يكجا ميفرمايد: وَ إنَّ دُنْيَاكُمْ عِنْدِى لَا هْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِى فَمِ‏ جَرَادَةٍ تَقْضِمُهَا. « و بدرستيكه دنياى شما در نزد من پست تر است از يك برگى كه در دهان ملخى مشغول جويدن آن است. » و در يكجا ميفرمايد: وَ اللَهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِى عَيْنِى مِنْ عَرَاق خِنْزِيرٍ فِى يَدِ مَجْذُوم. « و سوگند بخدا كه هر آينه دنياى شما اين دنيا، در چشم من پست تر است از امعاء و احشاء خوكى كه در دست شخصى كه مبتلا به مرض خوره است، بوده باشد. » و آن امامى كه يكجا از رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت ميكند كه: مَوْتَةٌ عَلَى الْفِرَاشِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبَةِ أَلْفِ سَيْفٍ. «مردن بر روى رختخواب سخت تر است از هزار بار ضربه از دم شمشير خوردن.» ❖ و خودش در اين مكتب الهى چنان تربيت شده است كه سوگند ياد ميكند: وَ الَّذِى نَفْسُ ابْنِ أَبِى طَالِبٍ بِيَدِهِ لَا لْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّيْفِ أَهْوَنُ عَلَىَّ مِنْ مِيتَةٌ عَلَى الْفِرَاشِ! «سوگند به آن كسى كه جان پسر أبو طالب در دست اوست هر آينه هزار بار با شمشير برّان ضربت خوردن در نزد من آسانتر است از مردن در رختخواب!» جا دارد كه عاشق مرگ و لقاى خدا باشد، و جا دارد كه افراد بشر را متحيّر و بشريّت را در مقابل عظمتش كه همان عظمت خداست خاضع و خاشع سازد. صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ يا أبا الْحَسَنِ وَ عَلَى روحِكَ الطَّيِّبِ وَ بَدَنِكَ الطّاهِرِ وَ رَحْمَةُ اللَهِ وَ بَرَكاتُهُ. داديم به يك جلوه رويت دل و دين را تسليم تو كرديم همان را و همين را من سير نخواهم شدن از وصل تو آرى لب تشنه قناعت نكند ماء معين را ميديد اگر لعل ترا چشم سليمان ميداد در اوّل نظر از دست نگين را در دائره تاج‏ وران راه ندارد هر سر كه به پاى تو نسائيد جبين را 🔰 @sire_salehan |
❖. حضرت آقا سید علی قاضی خیلی در گفتارشان و در قیام و قعودشان و به طور کلی در مواقع تغییر از حالتی به حالت دیگر ، خصوص کلمه " یا صاحب الزمان " را به زبان جاری می کردند. یک روز یک نفر از ایشان پرسید: آیا شما خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مشرف شده اید؟! فرمودند: " کور است هر چشمی که صبح از خواب بیدار شود و در اولین نظر نگاهش به امام زمان نیفتد! " قدس سره 📚 مهرتابناک ، ص ۲۰۶ 🔰 @sire_salehan |
💢. | مقدمه 📌. بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون ✍🏼. روی این سخن و نوشتار متوجه افراد و راد مردانی خواهد بود که با فکر باز و حریت و آزادی مستمر و اهتمام به شناخت معارف و حقائق، بدون هیچ گونه ملاحظه مصالح اجتماعی و عامیانه و تبعیت کورکورانه و تقلید جاهلانه از مصادر تخیل و اوهام به دنبال معرفت واقع و تحصیل مراتب کمال و ظرفیت وجودی خویش می باشند و آیه شریفه " فَبَشِّر عِبَادِ • الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ " را همیشه نصب العین واسوه رفتار و افکار خویش قرار داده اند. و اما نسبت به آن دسته از افرادی که از ابتدا با طرح این گونه مسائل ازدر عناد و لجاج بر آمده اند و بدون تصور و هضم مطالب، به انکار و رفض آن می پردازند، ما را بحثی نیست و این نوشته با آنان کاری ندارد و مخاطب خویش نمی شناسد 📚 نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۴۹ _______ ⚠️. تذکر: مباحث پیرامون سند ، رجال و دلالت احادیث اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز می باشد، که هر شب در کانال منتشر می شود! ⚠️ تذکر: این مباحث فقط پیرامون روایات می باشد و روی ادله عقلی، تاریخی، شواهد و شبهات بحثی مطرح نمی گردد که توصیه می کنیم برای این موضوعات به کتاب شریف نوروز در جاهلیت و اسلام تالیف عالم ربانی و حکیم متاله حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه رجوع بفرمایید. اللهم صل علی محمد و آل محمد 🔰 @sire_salehan |
❖. مرحوم قاضی ملای رومی را عارفی رفیع المرتبه می دانستند، و به اشعار وی استشهاد می نمودند، و او را از شیعیان خالص امیرالمومنین علیه السلام می شمردند. مرحوم آقای حداد از مرحوم قاضی نقل کردند که: " من هشت بار تمام ، از اول تا آخر مثنوی را مطالعه نمودم؛ و هربار معنایی متمایز از معنا و مفهوم مطالعه قبلی برایم حاصل می گشت " قدس سره 📚 مهرتابناک ، ص ۲۶۴ 🔰 @sire_salehan |
💢. 📌. بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅. قسمت اول | دو روایت منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام در من لایحضر الفقیه | 🔸 متن : اُتِیَ عَلیُ علیه السلام بهَدِیَّة النَّیروز، فقال علیه السلام: " ما هذا؟ " قالوا : " یاامیرالمومنین ، الیَومُ النّیروزُ . " فقال علیه السلام: " اصنَعوا لنا کُلَّ یومِِ نیروزًا " و روی أنَّه قال علیه السلام: " نَیروزُنا کُلُّ یَوم. " 🔹 ترجمه: در روز نوروز برای امیرالمومنین علیه السلام هدیه ای آوردند، حضرت فرمودند: این چیست؟ گفتند: یاامیرالمومنین این به جهت نوروز است و امروز چون نوروز است ، رسم بر این است که این غذا طبخ گردد. " حضرت فرمودند : " حال که چنین است پس هر روز ما را نوروز قرار دهید و از این طعام برای ما اماده سازید " یا اینکه فرمودند : نوروز ما هر روز است " | من لایحضرالفقیه، ج۳، ص ۳۰۰ | ____ 📚 | بررسی | ❖ این دو روایت از حیث سند و رجال حدیث ، خالی از اشکال نیست. مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر الفقیه سند حدیث اول را عطف به سند دو روایت قبل نموده است، که آنها را هم بدون سند و به صورت مرسل و با عبارت " قال علیه السلام " به حضرت صادق علیه السلام استناد می‌دهد. با توجه به اینکه شیخ صدوق متوفای سال ۳۸۱ ق است و حضرت صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ ق به شهادت رسیدند، حدود ۲۳۳ سال در این میان فاصله وجود دارد و باید همانند سایر روایات، واسطه نقل بیان گردد. ❖ گرچه عبارت قال علیه السلام در ابتدای روایت قبلی شیخ صدوق ، اطمینان ایشان را به صدور این روایت می رساند، مضافاً بر اینکه در مقدمه من لایحضر الفقیه فرموده اند که تمام روایات این کتاب را از کتب مشهوره اصحاب امامیه که مورد اتکا و رجوع است جمع آوری نموده اند؛ با این حال مشهور علمای شیعه مراسیل شیخ صدوق را با توجه به فاصله زمانی بین ایشان و عصر صادقین علیهما السلام ، خصوصاً در روایاتی که مورد عمل علمای بعدی واقع نشده است ، حجت نمیدانند و اعتماد شیخ صدوق بدون ارائه دلیل را دلیل صحت صدور روایت نمیدانند. ❖ همچنین حدیث دوم که مرحوم صدوق بلافاصله بعد از این حدیث قبلی نقل می کنند ، علاوه بر نکات بیان شده در روایات قبل ، فعل مجهول " رُوِی " می رساند که اطمینان شیخ صدوق به صدور این حدیث از امام صادق علیه السلام کمتر از حدیث قبل است. ❖ از نقاط ضعف دیگر این دو حدیث عدم نقل آن توسط سایر علمای متقدم است، و میان مشایخ ثلاثه متقدم ( ثقةالاسلام کلینی، شیخ صدوق ، و شیخ طوسی ) فقط جناب صدوق آن هم بدون سند این روایت را نقل کرده است؛ و در کتب معدودی که از زمان ائمه به دست ما رسیده است نیز نشانی از این روایات دیده نمیشود! | ... | 🔰 @Sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. اهمیت تغذیه مناسب در راه خدا 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 206، دقیقه 21:55 @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
❖. آیت الحق و الیقین سید علی قاضی میفرمودند: " هیچ وقت نباید مایوس شد و از دیر کرد نتیجه، نباید شخص دست از کار سیر و سلوک خود بردارد: زیرا ممکن است کسی به تدریج با ناخن خود زمین را بخراشد و سپس ناگهان به اندازه گردن شتر آب زلال و روان جاری شود " قدس سره 📚 مهرتابناک ، ص ۱۸۱ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دوم | روایت منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام در دعائم الاسلام | 🔸 متن : أنَّهُ أُهدی إلیه فالوذَجُ، فقال : " ما هذا؟ " قالوا: " یَومُ نَیروزِِ . " قال : " فَنَیرِوزا إن قَدَرتُم کُلِّ یَومِِ. " 🔹 ترجمه: بعضی در روز نوروز فالوده ای به عنوان هدیه خدمت امیرالمومنین علیه السلام آوردند، حضرت فرمودند: " این چیست؟ " گفتند: " امروز روز نوروز است و این هدیه مخصوص امروز است. " حضرت فرمودند: " پس هر روز را برای ما نوروز بگردانید. " | دعائم الاسلام ، ج۲، ص ۳۲۶ | __ 📚 | بررسی | ❖ این روایت نیز از حیث سند و رجال حدیث ، خالی از اشکال نمی باشد. قاضی نعمان مغربی آن را در کتاب دعائم الاسلام به صورت و بدون سند از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل می‌کند. با توجه به اینکه قاضی نعمان متوفای ۳۶۳ ق است و حضرت امیر علیه السلام در سال ۴۰ به شهادت رسیدند، و در این میان ۳۲۳ سال فاصله وجود دارد و واسطه ها در این نقل ذکر نشده اند، لذا این حدیث سند قابل قبولی ندارد. ❖ علاوه بر این ، قاضی نعمان مذهب اسماعیلیه داشته ، و قبل از رجالیون بزرگی همانند شیخ طوسی و مرحوم نجاشی می زیسته است؛ ولی در فهارس و کتب رجالی آنها که مشتمل بر نام و مولفات اصحاب امامیه است، از او و کتابش یاد نشده است. ❖ و همچنین نقل نمودن محدث نوری ( متوفای ۱۳۲۰ق ) در مستدرک الوسائل و مرحوم آیةالله بروجردی ( متوفای ۱۳۸۰ق ) در جامع احادیث الشیعه از کتاب دعائم الاسلام ، با توجه به معاصر بودن این دو مولف، دلیلی بر صحت این کتاب شمرده نمی‌شود؛ علاوه بر آنکه مرحوم شیخ حر عاملی ( متوفای ۱۱۰۴ق ) در وسائل الشیعه و مرحوم آیةالله خوئی ( متوفای ۱۴۱۳ق ) در معجم رجال الحدیث نیز به این کتاب اعتماد نکرده اند. | ... | 🔰 @Sire_salehan |
❖. مردم اگر از سطح این طاعت های عادی بیایند بالاتر به یک طاعت های مجرد و نورانی برسند. آنجا خیلی خوب است؛ و وقتی هنوز نرسیده اند، امروز معصیت می کنند و فردا طاعت می کند ، باز پس فردا معصیت می کند و باز طاعت می کند. و این طاعت ها و معصیت ها همه مشابه با همدیگر هستند. هم آن طاعت و هم آن معصیت ، اینها پرورده خیال است! اما آن کسی که از تمام اینها سر بیرون بیاورد و در آن صراط مستقیم حرکت کند، آن پروردگار شما او را میداند و علم دارد و اطلاع دارد و به بهترین قسم در این سبیل ، او را هدایت می کند. قدس سره 📚 مبانی تشیع ، ص ۱۵۸ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت سوم | روایات منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام | 🔸 متن : فقال علیه السلام : " اصنَعوا لنا کُلَّ یومِِ نَیروزًا " و روی أنَّه قال علیه السلام: " نَیروزُنا کُلُّ یَومِِ . " قال : فَنَیرِزوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومِِ " 🔹 ترجمه: فرمودند: " پس هر روز ما را نوروز قرار دهید و از این طعام برای ما آماده سازید " یا اینکه فرمودند: " نوروز ما هر روز است. " حضرت فرمودند: پس هر روز را برای ما نوروز بگردانید. " | من لایحضر الفقیه ج۳، ص۳۰۰ / دعائم الاسلام ، ج۲، ص ۳۲۶ | ______ 📚 | بررسی | ❖ پر واضح است که این روایات، هیچ دلالتی بر تایید آن حضرت نسبت به این سنت و این عید ندارد و صرفاً در مقام تشکر از هدیه افراد، همراه با مزاح فرموده اند که : " چه خوب بود که هر روز ما را نوروز قرار می دادید! " و اگر عبارت دوم که فرمودند: " هر روز ما نوروز است. " صحیح باشد ، خود به نحوی طعن در این سنت خواهد بود؛ زیرا حضرت میخواهند بفرمایند: ما به این روز بخصوص اعتنایی نداریم؛ و هر روز برای ما شروعی است مبارک و طلوعی است برای جلب رحمت پروردگار. ❖ مضافاً به اینکه این روایت مربوط به زمان امیرالمومنین علیه السلام است و در آن سالها نوروز متداول و متعارف در اواخر خرداد ماه بوده است نه در روز اول بهار و موقع اعتدال ربیعی؛ پس چگونه می‌توان از این روایت برای تایید شرع نسبت به نوروز متعارف فعلی و امروزی نام برد؟! ❖ از جمله شواهد بر بی اعتبار بودن این روایات آنستکه : سیره حضرت امیرالمومنین علیه السلام در حکومت، بر نپذیرفتن هدایای نوروزی بوده است. قبول هدایای نوروزی سیره معاویه و از زمان بنی امیه ایجاد شد و نقل شده است در التاریخ الکبیر ج۱ ص ۴۱۴ : إن عَلِیًّا کانَ لایَقبَلُ هَدِیَّةَ النَّیروزِ. " سیره امیرالمومنین علیه السلام چنین بود که هدایای نوروزی را نمی پذیرفتند. " | ... | 🔰 @Sire_salehan |
❖. در مذهب اسلام، سقط جنین از جمله حرام های موکد است و حکم قتل نفس محترمه را دارد. در حرمت سقط جنین تفاوتی نمی کند که در آن جنین و بچه روح دمیده شده باشد یا اینکه نشده باشد؛ همچنین فرقی نمی کند که در اوان حمل باشد ، یا در اواسط حمل باشد ، یا در اواخر حمل، بلکه به مجرد اینکه رحم نطفه را فراگرفت و پذیرفت و نطفه در رحم مستقر شد، دیگر سقطش جایز نیست و حرام است، و اگر کسی سقط کند کار حرامی کرده و معصیت کبیره انجام داده است و علاوه بر آن، دیه هم به او تعلق می گیرد. قدس سره 📚 مباحث فقهی ، ص ۹۶ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت چهارم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام در الهدایةالكبری | داستان حزقیل نبی | 🔹 متن: [ حزقیل نبی از خداوند متعال خواست تا گروهی از قوم بنی اسرائیل که هلاک شده و استخوان ها آنها پوسیده بود را زنده گرداند ]. پس خداوند به حزقیل وحی فرستاد: " ای حزقیل، این روز در نزد من روز شریف و بلند مرتبه ای است و من قسم یادکرده ام که هر مومنی در امروز حاجتی از من بخواهد حتما و یقیناً آن را اجابت نمایم و این روز، روز نیروز است. پس قدری آب برگیر و بر آنان بریز و بنگر چگونه به اراده و مشیت من همگی زنده خواهند شد. " و خداوند همه آنان را زنده گردانید. | الهدایة الکبری ص ۴۲۰ | ____ 📚 | بررسی | ❖ ناقل این روایت ، حسین بن همدان حضینی جنبلائی است که کتب متعددی در موضوعات متفاوتی داشته است، و مرحوم‌ شیخ طوسی در کتاب رجال خویش او را از جمله افرادی برشمرده است که مستقیماً هیچ روایتی از ائمه علیهم السلام نقل ننموده. ( رجال طوسی، ج۱، ص۴۲۳ ) و نجاشی درباره او گفته است که اعتقادات او فاسد بوده است. ( رجال النجاشی، ج۱، ص۶۷ ) و نیز ابن غضائری او را قدح نموده و گفته است که او کذاب و فاسد المذهب است و اعتنایی به نقل او نمیتوان کرد. ( رجال ابن غضائری، ج۱، ص۵۴) ❖ [ اگر از حسین بن حمدان صرف نظر کنیم باز سند حدیث ضعیف است. در سند نام افرادی چون ابوشعیب محمد بن نصیر که از اصحاب حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بود و پس از شهادت آن حضرت ، ادعای بابیت نمود و مورد لعن جناب محمد بن عثمان - نائب دوم از نواب اربعه امام عصر - رضوان الله علیه قرار گرفت، دیده میشود. ❖ لازم به ذکر است کتاب الهدایة الکبری سند ندارد و استناد آن به شکل موجود به حسین بن حمدان قابل اثبات نمی باشد. مرحوم مجلسی در جلد سیزدهم بحار ، باب چهاردهم ، روایات متعددی را در شرح داستان حزقیل نبی آورده که در برخی از آنها به تفصیل داستان آن حضرت بیان شده است ، ولی در هیچ یک اثری از روز نوروز وجود ندارد. ] ❖ بنابراین ، این روایت از جهت استناد به معصوم علیه السلام فاقد حجت و اعتبار می باشد و از درجه وثاقت ساقط است. و اما محتوا آن دیگر نیازی به تامل و دقت ندارد و بداهت سستی مطالب آن معلوم است. 🔰 @Sire_salehan |
❖. امام علیه السلام از شما ادب مى‌خواهد! چرا مؤدّب نيستيد؟! شيطان بواسطه ترك ادب به دوزخ افتاد! قدس سره 📚 مهرتابان ، ص ۹۶ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت پنجم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام در کافی | 🔹 متن: ابراهیم کرخی میگوید: از امام صادق سوال کردم: مردی است دارای املاک و مزارع بزرگ. هنگامی که روز مهرجان یا نوروز میرسد رعیت او هدایایی برایش می آورند، این هدایا از روی جبر و اکراه نیست ولی قصد تقرب و نزدیکی به او را دارند، آیا میتواند هدیه آنان را بپذیرد؟ امام علیه السلام فرمود: " آیا اینها نماز می گزارند؟ " عرض کردم: " آری " حضرت فرمودند: " هدیه آنان را بپذیرد و تلافی نماید؛ زیرا رسول خدا فرمود : اگر ران گوسفندی برایم هدیه آورند می پذیرم، و این سنت از دین و شریعت است. و اگر کافر یا منافقی ران شتر یا گاوی به هدیه آورد نمی پذیرم.... " | الکافی، ج۵، ص۱۴۲ | ____ 📚 | بررسی | ❖ در این روایت تنها چیزی که به چشم نمی خورد تایید اعیاد نوروز و مهرجان است. مساله در اینجا پذیرش هدیه است و به همین جهت است که امام علیه السلام قضیه اسلام و کفر را در پذیرش و عدم آن مطرح می سازند، و ربطی به وقوع این هدیه در روز نوروز ندارد. ❖ [ ظاهر حدیث آنستکه راوی، با آنکه میدانسته که هدیه دهندگان مسلمانند، در جواز پذیرش هدیه نوروز و مهرجان شک داشته و آن را مخالف شرع می دانسته است، و حضرت صادق در برابر سخن او سکوت نمودند و هیچ تعریف و تمجیدی از نوروز نکردند. اگر نوروز واقعا عیدی مورد امضای امام بود جا داشت در پاسخ ، توهم راوی را دفع نموده و از شرافت این روز سخن به میان آورند. سکوت حضرت در پاسخ راوی و تاکید بر استحباب اصل دریافت هدیه نشانه آنستکه نوروز شرافتی در نزدشان نداشته است. ] 🔰 @Sire_salehan |
❖. امیرالمومنین صراط مستقیم است؛ اگر انسان خودش را با این صراط تطبیق بدهد چقدر خوب است! حالا به هر اندازه ای که می تواند. نگویید : ما صد در صد نمی توانیم ! چرا نمی توانیم؟! امام آمده است تا جلو بیفتد و ماموم دنبالش حرکت کند. اگر ماموم نتواند دنبال امام برود، در آن نقاطی که نتوانسته ، او امامت نداشته؛ و الا اگر امام، من جمیع الجهات، امام انسان باشد، باید ماموم پا جای پای او بگذارد و برود! مگر سلمان از اهل بیت نشد؟! دنبال پیغمبر و امیرالمومنین حرکت کرد! قدس سره 📚 مناقب اهل بیت ، ص ۳۵ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت ششم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام ، معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: در روز نوروز به منزل امام صادق آمدم. در این هنگام امام فرمود: " امروز را میشناسی؟‌ " عرض کردم: فدایت شم، این روز روزی است که عجم او را بزرگ می شمرند و به هم دیگر هدیه می دهند. امام‌صادق فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکه است، این تعظیم به جهت سنتی است از قدیم و من برای تو آن را توضح خواهم داد تا بر آن مطلع گردی. " عرض کردم : ای مولای من ، اگر به راز این مسئله از جانب شما پی ببرم برایم خوشایندتر است از اینکه اموات و گذشتگان من زنده شوند و دشمنانم بمیرند. پس امام علیه السلام فرمود: " ای معلی ! روز نوروز ، روزی است که..... - الخ - " | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | جعل حدیث در کتاب مصباح المجتهد | ❖ این روایت پیش از شیخ طوسی در هیچ یک از کتب معتبره شیعه نیامده است، بلکه اصلا در هیچ کتابی نیامده است چه معتبر و چه غیر معتبر. و جالب اینکه تحریف و جعل این روایت بسیار ناشیانه و ناپخته انجام شده است. ❖ : در بسیاری از نسخ خطی، اصلا هیچ اثری از این روایت به چشم نمی خورد حتی یک کلمه! در حالی که سایر صفحات و عبارات با هم منطبق می باشند، با مختصر اختلاف و تفاوتی ناچیز. و چگونه ممکن است که نویسنده ، یک روایت را به طور کامل از کتابی ، این چنین حذف نماید؟ ❖ : در بعضی از این نسخه ها ، در حاشیه صفحه نوشته شده بود: " در بعضی از نسخ خطی در حاشیه صفحه ، روایاتی درباره روز نوروز آمده است، و از آنجا که نسخه اصلی مربوط به خود شیخ طوسی فاقد چنین روایتی است لهذا از درج آن خودداری کردیم. " معلوم میشود که خطاط و نساخ، بر نسخه خطی مرحوم‌ شیخ اطلاع یافته و با رعایت اصل امانت، خیانت در نسخه برداری ننموده و عین نسخه شیخ را منتقل کرده است. ❖ : در بعضی نسخه ها ، روایت در حاشیه صفحه آمده است که ناسخ از پیش خود در نقل آن دستکاری نموده است و برخی از فقراتی را که حتی در حاشیه بعضی دیگر از نسخه ها موجود است، حذف کرده است. ❖ : در نسخه ای که اصل روایت در متن آمده است کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعد از خود ندارد و ناسخ همین طور از پیش خود ، آن را در ضمن مطالب کتاب گنجانده است. ❖ [ برای ملاحظه تصویر صفحات آخر نسخ مختلف مصباح المجتهد و میزان اعتبار هر یک رجوع شود به : " المداخلات الکامله فی ردّ مدّعی النیروز علی زیارة عاشوراء المتداولة " در ص ۳۴۱ تا ۴۲۳ و ۵۴۶ تا ۵۵۶ به تفضیل از اعتبار نسخه غیاث الدین استرآبادی بحث نموده و تصویر صفحه آخر آن نسخه که فاقد اعمال نوروز است را ، در ص ۳۴۶ و ۵۵۰ درج نموده است. ] 🔰 @Sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. السّلامُ علی المُعَذَّبِ فی قَعرِ السُجونِ (سلام بر آنکه در اعماق زندانها شکنجه شد!) 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 210، دقیقه 30:40 علیه السلام @maktabe_vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
❖. امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: من هر چه در اخبار و آثار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید نوروز و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه می بریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم! قدس سره 📚 نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۱۲۹ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت هفتم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: در روز نوروز به منزل امام صادق آمدم. در این هنگام امام فرمود: " امروز را میشناسی؟‌ " عرض کردم: فدایت شم، این روز روزی است که عجم او را بزرگ می شمرند و به هم دیگر هدیه می دهند. امام‌صادق فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکه است، این تعظیم به جهت سنتی است از قدیم و من برای تو آن را توضح خواهم داد تا بر آن مطلع گردی. " عرض کردم : ای مولای من ، اگر به راز این مسئله از جانب شما پی ببرم برایم خوشایندتر است از اینکه اموات و گذشتگان من زنده شوند و دشمنانم بمیرند. پس امام علیه السلام فرمود: " ای معلی ! روز نوروز ، روزی است که..... - الخ - " | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | ❖ علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب امام‌شناسی ، ج۱۶، ص ۳۵۴ درباره معلی بن خنیس چنین افاده فرموده اند: " معلی بن خنیس از موثقین راویان می باشد و اهل جنت است، حضرت امام صادق علیه السلام برای او طلب خیر نمودند. فقط عیبی که داشت کشف اسرار حضرت میکرد، و در برابر مخالفان به مطالب درونی و سری و ملکوتی حضرت، زبان می گشود و حضرت با آنکه کراراً وی را منع می کردند ولی مع ذلک خود دار نبود، و بالاخره همین امر موجب شد که شهرت یافت و والی مدینه وی را از میان اصحاب امام برای معرفی اسامی آنها نزد خود طلبید، او هم جداً امتناع کرد تا بالاخره مقتول و مصلوب و مسلوب گردید. " ❖ و به همین جهت است که ابن غصائری گفته است: " غالیان، روایاتی را به معلی نسبت می‌دهند و لهذا نمیتوان به اخبار او اعتماد نمود " ( رجال الغضائری، ج۱، ص ۸۷ ) یعنی جلالت قدر و منزلت او نزد امام صادق به حدی بود که برای انتساب اکاذیب غلو آمیز به امام صادق ، مورد مناسبی بوده است. ❖ [ روایت نقل شده در بحار ، ۴ نفری که در صدر سند قرار دارند قابل شناختند ولی بقیه افراد این سند تا معلی یا مجهولند و یا ضعیف و متهم به غلو. محمد بن الحسین الصائغ در رجال ذکر شده و تضعیف گشته است، نجاشی درباره او گوید: ضعیفُ جداً.‌ قیل: إنّه غالِِ. ( فهرست نجاشی ، ص ۳۳۷) و ابی محمد الصآئغ و حبیب الخیر و احمد بن محمد بن یوسف همگی مجهول می باشند. ] ❖ بنابراین مسلم شد که این روایت ، جعلی است و سندی که بتواند آن را به امام‌ علیه السلام برساند وجود ندارد. گرچه برای او سندی ادعا شده است ولی صحت ندارد. و در نسخه اصیل شیخ طوسی این روایت مفقود است. 🔰 @Sire_salehan |