eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
❖. آیت الحق و الیقین سید علی قاضی میفرمودند: " هیچ وقت نباید مایوس شد و از دیر کرد نتیجه، نباید شخص دست از کار سیر و سلوک خود بردارد: زیرا ممکن است کسی به تدریج با ناخن خود زمین را بخراشد و سپس ناگهان به اندازه گردن شتر آب زلال و روان جاری شود " قدس سره 📚 مهرتابناک ، ص ۱۸۱ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دوم | روایت منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام در دعائم الاسلام | 🔸 متن : أنَّهُ أُهدی إلیه فالوذَجُ، فقال : " ما هذا؟ " قالوا: " یَومُ نَیروزِِ . " قال : " فَنَیرِوزا إن قَدَرتُم کُلِّ یَومِِ. " 🔹 ترجمه: بعضی در روز نوروز فالوده ای به عنوان هدیه خدمت امیرالمومنین علیه السلام آوردند، حضرت فرمودند: " این چیست؟ " گفتند: " امروز روز نوروز است و این هدیه مخصوص امروز است. " حضرت فرمودند: " پس هر روز را برای ما نوروز بگردانید. " | دعائم الاسلام ، ج۲، ص ۳۲۶ | __ 📚 | بررسی | ❖ این روایت نیز از حیث سند و رجال حدیث ، خالی از اشکال نمی باشد. قاضی نعمان مغربی آن را در کتاب دعائم الاسلام به صورت و بدون سند از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل می‌کند. با توجه به اینکه قاضی نعمان متوفای ۳۶۳ ق است و حضرت امیر علیه السلام در سال ۴۰ به شهادت رسیدند، و در این میان ۳۲۳ سال فاصله وجود دارد و واسطه ها در این نقل ذکر نشده اند، لذا این حدیث سند قابل قبولی ندارد. ❖ علاوه بر این ، قاضی نعمان مذهب اسماعیلیه داشته ، و قبل از رجالیون بزرگی همانند شیخ طوسی و مرحوم نجاشی می زیسته است؛ ولی در فهارس و کتب رجالی آنها که مشتمل بر نام و مولفات اصحاب امامیه است، از او و کتابش یاد نشده است. ❖ و همچنین نقل نمودن محدث نوری ( متوفای ۱۳۲۰ق ) در مستدرک الوسائل و مرحوم آیةالله بروجردی ( متوفای ۱۳۸۰ق ) در جامع احادیث الشیعه از کتاب دعائم الاسلام ، با توجه به معاصر بودن این دو مولف، دلیلی بر صحت این کتاب شمرده نمی‌شود؛ علاوه بر آنکه مرحوم شیخ حر عاملی ( متوفای ۱۱۰۴ق ) در وسائل الشیعه و مرحوم آیةالله خوئی ( متوفای ۱۴۱۳ق ) در معجم رجال الحدیث نیز به این کتاب اعتماد نکرده اند. | ... | 🔰 @Sire_salehan |
❖. مردم اگر از سطح این طاعت های عادی بیایند بالاتر به یک طاعت های مجرد و نورانی برسند. آنجا خیلی خوب است؛ و وقتی هنوز نرسیده اند، امروز معصیت می کنند و فردا طاعت می کند ، باز پس فردا معصیت می کند و باز طاعت می کند. و این طاعت ها و معصیت ها همه مشابه با همدیگر هستند. هم آن طاعت و هم آن معصیت ، اینها پرورده خیال است! اما آن کسی که از تمام اینها سر بیرون بیاورد و در آن صراط مستقیم حرکت کند، آن پروردگار شما او را میداند و علم دارد و اطلاع دارد و به بهترین قسم در این سبیل ، او را هدایت می کند. قدس سره 📚 مبانی تشیع ، ص ۱۵۸ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت سوم | روایات منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام | 🔸 متن : فقال علیه السلام : " اصنَعوا لنا کُلَّ یومِِ نَیروزًا " و روی أنَّه قال علیه السلام: " نَیروزُنا کُلُّ یَومِِ . " قال : فَنَیرِزوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومِِ " 🔹 ترجمه: فرمودند: " پس هر روز ما را نوروز قرار دهید و از این طعام برای ما آماده سازید " یا اینکه فرمودند: " نوروز ما هر روز است. " حضرت فرمودند: پس هر روز را برای ما نوروز بگردانید. " | من لایحضر الفقیه ج۳، ص۳۰۰ / دعائم الاسلام ، ج۲، ص ۳۲۶ | ______ 📚 | بررسی | ❖ پر واضح است که این روایات، هیچ دلالتی بر تایید آن حضرت نسبت به این سنت و این عید ندارد و صرفاً در مقام تشکر از هدیه افراد، همراه با مزاح فرموده اند که : " چه خوب بود که هر روز ما را نوروز قرار می دادید! " و اگر عبارت دوم که فرمودند: " هر روز ما نوروز است. " صحیح باشد ، خود به نحوی طعن در این سنت خواهد بود؛ زیرا حضرت میخواهند بفرمایند: ما به این روز بخصوص اعتنایی نداریم؛ و هر روز برای ما شروعی است مبارک و طلوعی است برای جلب رحمت پروردگار. ❖ مضافاً به اینکه این روایت مربوط به زمان امیرالمومنین علیه السلام است و در آن سالها نوروز متداول و متعارف در اواخر خرداد ماه بوده است نه در روز اول بهار و موقع اعتدال ربیعی؛ پس چگونه می‌توان از این روایت برای تایید شرع نسبت به نوروز متعارف فعلی و امروزی نام برد؟! ❖ از جمله شواهد بر بی اعتبار بودن این روایات آنستکه : سیره حضرت امیرالمومنین علیه السلام در حکومت، بر نپذیرفتن هدایای نوروزی بوده است. قبول هدایای نوروزی سیره معاویه و از زمان بنی امیه ایجاد شد و نقل شده است در التاریخ الکبیر ج۱ ص ۴۱۴ : إن عَلِیًّا کانَ لایَقبَلُ هَدِیَّةَ النَّیروزِ. " سیره امیرالمومنین علیه السلام چنین بود که هدایای نوروزی را نمی پذیرفتند. " | ... | 🔰 @Sire_salehan |
❖. در مذهب اسلام، سقط جنین از جمله حرام های موکد است و حکم قتل نفس محترمه را دارد. در حرمت سقط جنین تفاوتی نمی کند که در آن جنین و بچه روح دمیده شده باشد یا اینکه نشده باشد؛ همچنین فرقی نمی کند که در اوان حمل باشد ، یا در اواسط حمل باشد ، یا در اواخر حمل، بلکه به مجرد اینکه رحم نطفه را فراگرفت و پذیرفت و نطفه در رحم مستقر شد، دیگر سقطش جایز نیست و حرام است، و اگر کسی سقط کند کار حرامی کرده و معصیت کبیره انجام داده است و علاوه بر آن، دیه هم به او تعلق می گیرد. قدس سره 📚 مباحث فقهی ، ص ۹۶ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت چهارم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام در الهدایةالكبری | داستان حزقیل نبی | 🔹 متن: [ حزقیل نبی از خداوند متعال خواست تا گروهی از قوم بنی اسرائیل که هلاک شده و استخوان ها آنها پوسیده بود را زنده گرداند ]. پس خداوند به حزقیل وحی فرستاد: " ای حزقیل، این روز در نزد من روز شریف و بلند مرتبه ای است و من قسم یادکرده ام که هر مومنی در امروز حاجتی از من بخواهد حتما و یقیناً آن را اجابت نمایم و این روز، روز نیروز است. پس قدری آب برگیر و بر آنان بریز و بنگر چگونه به اراده و مشیت من همگی زنده خواهند شد. " و خداوند همه آنان را زنده گردانید. | الهدایة الکبری ص ۴۲۰ | ____ 📚 | بررسی | ❖ ناقل این روایت ، حسین بن همدان حضینی جنبلائی است که کتب متعددی در موضوعات متفاوتی داشته است، و مرحوم‌ شیخ طوسی در کتاب رجال خویش او را از جمله افرادی برشمرده است که مستقیماً هیچ روایتی از ائمه علیهم السلام نقل ننموده. ( رجال طوسی، ج۱، ص۴۲۳ ) و نجاشی درباره او گفته است که اعتقادات او فاسد بوده است. ( رجال النجاشی، ج۱، ص۶۷ ) و نیز ابن غضائری او را قدح نموده و گفته است که او کذاب و فاسد المذهب است و اعتنایی به نقل او نمیتوان کرد. ( رجال ابن غضائری، ج۱، ص۵۴) ❖ [ اگر از حسین بن حمدان صرف نظر کنیم باز سند حدیث ضعیف است. در سند نام افرادی چون ابوشعیب محمد بن نصیر که از اصحاب حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بود و پس از شهادت آن حضرت ، ادعای بابیت نمود و مورد لعن جناب محمد بن عثمان - نائب دوم از نواب اربعه امام عصر - رضوان الله علیه قرار گرفت، دیده میشود. ❖ لازم به ذکر است کتاب الهدایة الکبری سند ندارد و استناد آن به شکل موجود به حسین بن حمدان قابل اثبات نمی باشد. مرحوم مجلسی در جلد سیزدهم بحار ، باب چهاردهم ، روایات متعددی را در شرح داستان حزقیل نبی آورده که در برخی از آنها به تفصیل داستان آن حضرت بیان شده است ، ولی در هیچ یک اثری از روز نوروز وجود ندارد. ] ❖ بنابراین ، این روایت از جهت استناد به معصوم علیه السلام فاقد حجت و اعتبار می باشد و از درجه وثاقت ساقط است. و اما محتوا آن دیگر نیازی به تامل و دقت ندارد و بداهت سستی مطالب آن معلوم است. 🔰 @Sire_salehan |
❖. امام علیه السلام از شما ادب مى‌خواهد! چرا مؤدّب نيستيد؟! شيطان بواسطه ترك ادب به دوزخ افتاد! قدس سره 📚 مهرتابان ، ص ۹۶ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت پنجم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام در کافی | 🔹 متن: ابراهیم کرخی میگوید: از امام صادق سوال کردم: مردی است دارای املاک و مزارع بزرگ. هنگامی که روز مهرجان یا نوروز میرسد رعیت او هدایایی برایش می آورند، این هدایا از روی جبر و اکراه نیست ولی قصد تقرب و نزدیکی به او را دارند، آیا میتواند هدیه آنان را بپذیرد؟ امام علیه السلام فرمود: " آیا اینها نماز می گزارند؟ " عرض کردم: " آری " حضرت فرمودند: " هدیه آنان را بپذیرد و تلافی نماید؛ زیرا رسول خدا فرمود : اگر ران گوسفندی برایم هدیه آورند می پذیرم، و این سنت از دین و شریعت است. و اگر کافر یا منافقی ران شتر یا گاوی به هدیه آورد نمی پذیرم.... " | الکافی، ج۵، ص۱۴۲ | ____ 📚 | بررسی | ❖ در این روایت تنها چیزی که به چشم نمی خورد تایید اعیاد نوروز و مهرجان است. مساله در اینجا پذیرش هدیه است و به همین جهت است که امام علیه السلام قضیه اسلام و کفر را در پذیرش و عدم آن مطرح می سازند، و ربطی به وقوع این هدیه در روز نوروز ندارد. ❖ [ ظاهر حدیث آنستکه راوی، با آنکه میدانسته که هدیه دهندگان مسلمانند، در جواز پذیرش هدیه نوروز و مهرجان شک داشته و آن را مخالف شرع می دانسته است، و حضرت صادق در برابر سخن او سکوت نمودند و هیچ تعریف و تمجیدی از نوروز نکردند. اگر نوروز واقعا عیدی مورد امضای امام بود جا داشت در پاسخ ، توهم راوی را دفع نموده و از شرافت این روز سخن به میان آورند. سکوت حضرت در پاسخ راوی و تاکید بر استحباب اصل دریافت هدیه نشانه آنستکه نوروز شرافتی در نزدشان نداشته است. ] 🔰 @Sire_salehan |
❖. امیرالمومنین صراط مستقیم است؛ اگر انسان خودش را با این صراط تطبیق بدهد چقدر خوب است! حالا به هر اندازه ای که می تواند. نگویید : ما صد در صد نمی توانیم ! چرا نمی توانیم؟! امام آمده است تا جلو بیفتد و ماموم دنبالش حرکت کند. اگر ماموم نتواند دنبال امام برود، در آن نقاطی که نتوانسته ، او امامت نداشته؛ و الا اگر امام، من جمیع الجهات، امام انسان باشد، باید ماموم پا جای پای او بگذارد و برود! مگر سلمان از اهل بیت نشد؟! دنبال پیغمبر و امیرالمومنین حرکت کرد! قدس سره 📚 مناقب اهل بیت ، ص ۳۵ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت ششم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام ، معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: در روز نوروز به منزل امام صادق آمدم. در این هنگام امام فرمود: " امروز را میشناسی؟‌ " عرض کردم: فدایت شم، این روز روزی است که عجم او را بزرگ می شمرند و به هم دیگر هدیه می دهند. امام‌صادق فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکه است، این تعظیم به جهت سنتی است از قدیم و من برای تو آن را توضح خواهم داد تا بر آن مطلع گردی. " عرض کردم : ای مولای من ، اگر به راز این مسئله از جانب شما پی ببرم برایم خوشایندتر است از اینکه اموات و گذشتگان من زنده شوند و دشمنانم بمیرند. پس امام علیه السلام فرمود: " ای معلی ! روز نوروز ، روزی است که..... - الخ - " | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | جعل حدیث در کتاب مصباح المجتهد | ❖ این روایت پیش از شیخ طوسی در هیچ یک از کتب معتبره شیعه نیامده است، بلکه اصلا در هیچ کتابی نیامده است چه معتبر و چه غیر معتبر. و جالب اینکه تحریف و جعل این روایت بسیار ناشیانه و ناپخته انجام شده است. ❖ : در بسیاری از نسخ خطی، اصلا هیچ اثری از این روایت به چشم نمی خورد حتی یک کلمه! در حالی که سایر صفحات و عبارات با هم منطبق می باشند، با مختصر اختلاف و تفاوتی ناچیز. و چگونه ممکن است که نویسنده ، یک روایت را به طور کامل از کتابی ، این چنین حذف نماید؟ ❖ : در بعضی از این نسخه ها ، در حاشیه صفحه نوشته شده بود: " در بعضی از نسخ خطی در حاشیه صفحه ، روایاتی درباره روز نوروز آمده است، و از آنجا که نسخه اصلی مربوط به خود شیخ طوسی فاقد چنین روایتی است لهذا از درج آن خودداری کردیم. " معلوم میشود که خطاط و نساخ، بر نسخه خطی مرحوم‌ شیخ اطلاع یافته و با رعایت اصل امانت، خیانت در نسخه برداری ننموده و عین نسخه شیخ را منتقل کرده است. ❖ : در بعضی نسخه ها ، روایت در حاشیه صفحه آمده است که ناسخ از پیش خود در نقل آن دستکاری نموده است و برخی از فقراتی را که حتی در حاشیه بعضی دیگر از نسخه ها موجود است، حذف کرده است. ❖ : در نسخه ای که اصل روایت در متن آمده است کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعد از خود ندارد و ناسخ همین طور از پیش خود ، آن را در ضمن مطالب کتاب گنجانده است. ❖ [ برای ملاحظه تصویر صفحات آخر نسخ مختلف مصباح المجتهد و میزان اعتبار هر یک رجوع شود به : " المداخلات الکامله فی ردّ مدّعی النیروز علی زیارة عاشوراء المتداولة " در ص ۳۴۱ تا ۴۲۳ و ۵۴۶ تا ۵۵۶ به تفضیل از اعتبار نسخه غیاث الدین استرآبادی بحث نموده و تصویر صفحه آخر آن نسخه که فاقد اعمال نوروز است را ، در ص ۳۴۶ و ۵۵۰ درج نموده است. ] 🔰 @Sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. السّلامُ علی المُعَذَّبِ فی قَعرِ السُجونِ (سلام بر آنکه در اعماق زندانها شکنجه شد!) 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 210، دقیقه 30:40 علیه السلام @maktabe_vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
❖. امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: من هر چه در اخبار و آثار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید نوروز و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه می بریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم! قدس سره 📚 نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۱۲۹ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت هفتم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: در روز نوروز به منزل امام صادق آمدم. در این هنگام امام فرمود: " امروز را میشناسی؟‌ " عرض کردم: فدایت شم، این روز روزی است که عجم او را بزرگ می شمرند و به هم دیگر هدیه می دهند. امام‌صادق فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکه است، این تعظیم به جهت سنتی است از قدیم و من برای تو آن را توضح خواهم داد تا بر آن مطلع گردی. " عرض کردم : ای مولای من ، اگر به راز این مسئله از جانب شما پی ببرم برایم خوشایندتر است از اینکه اموات و گذشتگان من زنده شوند و دشمنانم بمیرند. پس امام علیه السلام فرمود: " ای معلی ! روز نوروز ، روزی است که..... - الخ - " | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | ❖ علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب امام‌شناسی ، ج۱۶، ص ۳۵۴ درباره معلی بن خنیس چنین افاده فرموده اند: " معلی بن خنیس از موثقین راویان می باشد و اهل جنت است، حضرت امام صادق علیه السلام برای او طلب خیر نمودند. فقط عیبی که داشت کشف اسرار حضرت میکرد، و در برابر مخالفان به مطالب درونی و سری و ملکوتی حضرت، زبان می گشود و حضرت با آنکه کراراً وی را منع می کردند ولی مع ذلک خود دار نبود، و بالاخره همین امر موجب شد که شهرت یافت و والی مدینه وی را از میان اصحاب امام برای معرفی اسامی آنها نزد خود طلبید، او هم جداً امتناع کرد تا بالاخره مقتول و مصلوب و مسلوب گردید. " ❖ و به همین جهت است که ابن غصائری گفته است: " غالیان، روایاتی را به معلی نسبت می‌دهند و لهذا نمیتوان به اخبار او اعتماد نمود " ( رجال الغضائری، ج۱، ص ۸۷ ) یعنی جلالت قدر و منزلت او نزد امام صادق به حدی بود که برای انتساب اکاذیب غلو آمیز به امام صادق ، مورد مناسبی بوده است. ❖ [ روایت نقل شده در بحار ، ۴ نفری که در صدر سند قرار دارند قابل شناختند ولی بقیه افراد این سند تا معلی یا مجهولند و یا ضعیف و متهم به غلو. محمد بن الحسین الصائغ در رجال ذکر شده و تضعیف گشته است، نجاشی درباره او گوید: ضعیفُ جداً.‌ قیل: إنّه غالِِ. ( فهرست نجاشی ، ص ۳۳۷) و ابی محمد الصآئغ و حبیب الخیر و احمد بن محمد بن یوسف همگی مجهول می باشند. ] ❖ بنابراین مسلم شد که این روایت ، جعلی است و سندی که بتواند آن را به امام‌ علیه السلام برساند وجود ندارد. گرچه برای او سندی ادعا شده است ولی صحت ندارد. و در نسخه اصیل شیخ طوسی این روایت مفقود است. 🔰 @Sire_salehan |
🕯. دستور العمل آیت الحق و الیقین ، عالم بالله و بامرالله آخوند ملاحسین قلی همدانی قدس الله نفسه الزکیه برای دفع مرض و رفع گرفتاری 🔰 @sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. مطالبی پیرامون اسرار مناجات شعبانیه 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 211، دقیقه 13:31 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت هشتم | روایت منسوب به حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... یامُعَلَّی! إنَّ یومَ النَّیروزِ هو الیوم الَّذی أخَذ اللَهُ فیه مواثیقَ العبادِ أن یعبُدوه و لایُشرکوا به شیئاً ، و أن یُؤمنوا برُسُلِه حُجَجِه و أن یُؤمنوا بالأئمَّةِ علیهم السلام .... 🔸 ترجمه: .... امام علیه السلام فرمود: " ای معلی! روز نوروز، روزی است که خداوند از بندگانش عهد و پیمان گرفت که او را عبادت کنند و به او شرک نورزند، و به پیامبران و حجت های الهی ایمان بیاورند، و به ائمه معصومین علیم السلام مومن شوند .... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | عهد در عالم ذرّ | ❖ شکی نیست که چنین واقعه ای مربوط به عالم ذرّ است و پر واضح است که عالم ذرّ ، پیش از خلقت انسان و زمین و افلاک بوده است، یعنی در سلسله طولیه عالم خلق قرار گرفته است نه در سلسله عرضیه؛ چنانچه وجود آدم و حوا در بهشت ارتباطی به وجود زمین و آسمان نداشته است و در بهشتی مافوق عالم ماده و طبع بوده است که پس از تعلق اراده به خلقت خاکی و ناسوتی از بهشت معهود به زمین خاکی نزول پیدا نمود. ❖ بنابراین ، مساله اقرار به ربوبیت ارتباطی به خلقت خاکی و ناسوتی بنی آدم ندارد؛ زیرا این خلقت مشروط و متقرن با گذشت زمان و حیازت مکان است و امکان ندارد که در آن واحد ، تمامی خلائق به طرفه العینی صورت بشری و دنیایی به خود بگیرند؛ ولی از آنجا که پیش از خلق این عالم، ارواح در عوالم ربوبی حضور روحانی و ملکوتی داشته اند اشکالی برای اقرار به ربوبیت و الوهیت حق از همه آنان نخواهد بود. بنابراین اقرار به ربوبیت در روز نوروز بسیار موهون و مستهجن خواهد بود ! 🔰 @Sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. غیرتش غیر در جهان نگذاشت 💠. تبیین و تفسیر برخی از فقرات مناجات شعبانیه 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 211، دقیقه 53:02 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت نهم | روایت منسوب به حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... یامُعَلَّی! هی أیّامُ قدیمةُ من الشُّهورِ القدیمةِ ، کلُّ شهرِِ ثلاثون یوماً لازیادة و لانُقصانَ .... 🔸 ترجمه: .... حضرت فرمودند: " ای معلی ، اینها روزهایی هستند که از دیر باز که از ماه های قدیم نشات گرفته اند، هرماه سی روز می باشد بدون زیاده و نقصان .... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | ایراد محاسباتی در تعداد روزهای سال | ❖ در این روایت مجعول، تعداد روزهای ماه را سی روز شمرده است نه یک روز یکم و نه یک روز زیاد؛ حال سخن در اینجاست که : شکی نیست تعداد روزهای سال های شمسی ۳۶۵ روز و چند ساعت می باشد و اگر ماه فقط سی روز باشد تعداد روز های سال سیصد و شصت روز خواهد بود، بنابراین پنج روز زیاده کجا خواهد رفت؟ و مترتب بر این مسئله ، وقایع و حوادثی که در روزهای مخصوص اتفاق افتاده اند [ که در ادامه روایت به آن اشاره شده است ] ، دقیقا چه روز از سال خواهد بود؟ ❖ بدین لحاظ است که ما نمیتوانیم در قبال این خرافات و اراجیف چشم بر هم بگذاریم و این روایات را اگرچه دارای سند صحیح هم باشد ، منتسب به امام علیه السلام بدانیم، تا چه رسد به اینکه سند او از اعتبار و وزانت لازم جهت استناد نیز برخوردار نمی باشد. 🔰 @Sire_salehan |
💎فتح باب در مناجات شعبانیه @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... و هو الیومُ نزل فیه جَبرَئیلُ علی النَّبِیَّ صلّی الله علیه و آله و سلم .... و الیومُ الَّذی أمَر النَّبیُّ صلّی الله علیه و آله و سلّم أصحابَه أن يُبایعوا علیًّا علیه السلام بإمرَةِ المُمومنینَ... و هوالیومُ الَّذی بُویعَ لأمیرالمُومِنِین علیه السلام فیه البیعة الثّانیة، و هو الیومُ الّذی ظَفِرَ فیه بأهل النَّهروانِ... 🔸 ترجمه: ....و نوروز همان روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد .... و نوروز ، روزی است که رسول خدا به اصحاب خود امر نمود که با علی به عنوان امیرالمومنین بیعت نمایند.... و همان روزی است که برای بار دوم برای امیرالمومنین بیعت گرفته شد، و همان روزی است که أ میرالمومنین علیه السلام بر اهل نهروان غلبه یافت... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ___ 📚 | بررسی | یکی بودن تاریخ شمسی عید مبعث ، عید غدیر ، بیعت دوم بعد از قتل عثمان و جنگ نهروان | ❖ بعثت رسول خدا در روز بیست و هفتم رجب بوده است، و عید غدیر بیست و سه سال پس از آن در روز هجدهم ذوالحجة واقع شده است؛ و اگر قرار باشد که معیار جهت تعیین روز نوروز ، روز مبعث باشد، در حالی که فاصله بین روز مبعث با هجدهم ذوالحجة الحرام حدود چهار ماه و بیست روز خواهد بود، پس نوروز بعدی باید بعد از سیزده سال در روز هجدهم ذوالحجة اتفاق افتد. یا سی و چهار سال پس از آن، یعنی چهل و هفت سال بعد مبعث ! پس قطعا روز عید غدیر در روز نوروز اتفاق نیفتاده است! و اگر ملاک برای تعیین روز نوروز ، عید غدیر باشد قطعاً مبعث رسول خدا در این روز نبوده است. ❖ رسول خدا در روز پنج شنبه ۱۹ ژوئیه ۶۲۲ میلادی از مکه به مدینه هجرت کرده اند. و اگر تاریخ هجرت رسول خدا ، دوازدهم ربیع الاول به حساب آوریم، روز عید غدیر پس از گذشت ده سال ، حدود هشتاد روز پیش از نوروز ایرانیان اتفاق افتاده است. ❖ کشته شدن عثمان در روز ۳۵/۳/۳۰ شمسی اتفاق افتاده است که در روز بعد ، بیعت با آن حضرت انجام گرفته است و این روز نه با نوروز ایرانیان در آن زمان سازگار دارد نه با نوروز جلالی که اول فروردین باشد. ❖ بلاذری در انساب الاشرف ، ج۲، ص ۳۷۵ می نویسد: " جنگ نهروان در سال ۳۸ هجری در روز ۹ صفر اتفاق افتاده است " با محاسبه ریاضی ، ۱۳۱۵۰ روز از مبدا هجرت رسول خدا می گذرد که با احتساب سال شمسی، مصادف میشود با ۳۷/۴/۲۷ که چنین روزی هیچ ربطی به نوروز ایرانیان و نیز نوروز جلالی ندارد. و اگر این جنگ در سال ۳۹ هجری باشد ، در این صورت مصادف است با ۳۸/۴/۱۵ ، که باز ربطی به نوروز ندارد. 🔴 و از اینجا روشن می‌شود که چنین ادعایی در روایت معلی ، کذب محض می باشد . 🔰 @Sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠.معنای حجاب های نورانی چیست؟ 💠. تبیین و تفسیر برخی از فقرات مناجات شعبانیه 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 211، دقیقه 37:02 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت یازدهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: ... لأنَّه من أیّامنا و أیّام شیعتِنا؛ حفِظته العَجَمُ و ضَیَّعتموهُ أنتم ... 🔸 ترجمه: ... این روز [ نوروز ] مربوط به ما و شیعیان ما است ؛ که پارسیان آن را پاس داشتند و شما آن را ضایع و تباه نمودند ... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | زیر سوال رفتن خود اهل بیت | ❖ امام علیه السلام در روایت معلی فرموده است : شما عرب ها آن را ضایع کردید و عجم ها آن را گرامی داشتند. " خوب اگر ما به جای معلی بودیم از امام علیه السلام سوال می‌ کردیم : - نعوذبالله - شما خود سبب تضییع این روز بی مانند و عجیب و غریب شده اید! زیرا با گذشت حدود یک صد و پنجاه سال از دوران امامت و ولایت هنوز این روز به مردم معرفی نشده است، و هیچ کس جز خود ائمه علیهم السلام نمیتواند در تعریف و توصیف و ابلاغ آن به مردم نقشی داشته باشد و چه کسی جز خود معصومین میتواند حقائق و اسرار نظام هستی را به مردم بنمایاند و آنان را متوجه تکالیف و آثار مترتبه بر آن بکند؟! ❖ [ و همان طور که قبلا بیان شد، اگر این روز در نزد اهل بیت شرافتی داشت مولای متقیان علیه السلام از آن اظهار بی اطلاعی نمیکرد و در روایت امام صادق علیه السلام در کتاب کافی، امام نسبت به دفع شبهه سوال کننده باید اقدام میکرد و از نوروز تعریف و تمجید مینمود. - رجوع شود به قسمت سوم و پنجم - ] 🔰 @Sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دوازدهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: ... و الثالث: اُردی‌بهشت روزُ ، ولاتدخلوا فیه علی السلطان ، ولاتبیعوا و لاتشتُروا و لاتَزَوَّجُوا ... السّادس عشر: " مِهرَ روزُ " ولا تُسافِروا فِیهِ فإنَّهُ من سافَرَ فیه هلَک ... و الثالث و العشرون: " دَیبِدِین روزُ ، و الدُّخول علَی السُّلطانِ و التماسِ الحوائج ... 🔸 ترجمه: ... و روز سوم ماه " اردیبهشت روز " است. در این روز به ملاقات سلطان نروید و به خرید و فروش نپردازید و اقدام به ازدواج نکنید ... روز شانزدهم ماه : مهرروز است در این روز اقدام به مسافرت نکنید که هرکس در این روز مسافرت کند قطعا هلاک خواهد شد ... روز بیستم ماه : دی بدین روز است. این روز برای ملاقات با سلطان و طلب حوائج از او مناسب است ... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ___ 📚 | بررسی | خرافات و اباطیل | ❖ واقعا انسان نمی‌داند در قبال این اراجیف و خزعبلات چه کند و چه بگوید؟ آخر این چه حرفی است که هر کس در این روز به مسافرت برود دیگر بر نخواهد گشت؟! امروزه در همین روز که بیم از مسافرت در آن داده شده است ، ملیون ها نفر به سیر و سفر می پردازند و هیچ مسئله و خطری متوجه آنان نیست و برعکس افرادی در روز های سعه و خیر به مسافرت می روند و چه بسا با خطر و صدماتی مواجه می شوند. ❖ از اینها گذشته، چگونه امام علیه السلام ملاقات با سلطان را در روزهای خاص به اصحابش توصیه می نماید، در حالی که این همه حدیث و خبر در مذمت ارتباط با آنان و رفت و آمد با آنها در دست می باشد؟ تا جایی که ترافع نزد حاکم را حرام و منافعی را که از این طریق به دست می آورد سُحت و باطل می شمرد ( رجوع شود: به کافی،ج۷،ص۴۱۲ / وسائل الشیعه،ج۲۷،ص۱۳۶ ) ❖ و مضحک تر از اینها اینکه خرید و فروش را در این روز ها توصیه نمی کند که موجب تباهی مال و ضرر و خسارت خواهد شد، در حالی که اساس در هر معامله و تجارتی ، دو طرف فروشنده و خریدار می باشند و اگر یکی ضرر نمود طبعا طرف مقابل او نفع بسیار برده است، پس چگونه است که نحوست و شومی این روزها فقط به یکی از دو طرف بر می گردد و آن روز برای طرف مقابل روز سعد و مبارکی خواهد بود؟! 🔴 بنابراین ، اگر هیچ دلیلی بر کذب و ساختگی بودن این روایت از معلی بن خنیس وجود نداشت، همین اشکال برای طرد و پوچ انگاشتن آن کفایت می نمود. 🔰 @Sire_salehan |