eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
❖. امیرالمومنین صراط مستقیم است؛ اگر انسان خودش را با این صراط تطبیق بدهد چقدر خوب است! حالا به هر اندازه ای که می تواند. نگویید : ما صد در صد نمی توانیم ! چرا نمی توانیم؟! امام آمده است تا جلو بیفتد و ماموم دنبالش حرکت کند. اگر ماموم نتواند دنبال امام برود، در آن نقاطی که نتوانسته ، او امامت نداشته؛ و الا اگر امام، من جمیع الجهات، امام انسان باشد، باید ماموم پا جای پای او بگذارد و برود! مگر سلمان از اهل بیت نشد؟! دنبال پیغمبر و امیرالمومنین حرکت کرد! قدس سره 📚 مناقب اهل بیت ، ص ۳۵ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت ششم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام ، معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: در روز نوروز به منزل امام صادق آمدم. در این هنگام امام فرمود: " امروز را میشناسی؟‌ " عرض کردم: فدایت شم، این روز روزی است که عجم او را بزرگ می شمرند و به هم دیگر هدیه می دهند. امام‌صادق فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکه است، این تعظیم به جهت سنتی است از قدیم و من برای تو آن را توضح خواهم داد تا بر آن مطلع گردی. " عرض کردم : ای مولای من ، اگر به راز این مسئله از جانب شما پی ببرم برایم خوشایندتر است از اینکه اموات و گذشتگان من زنده شوند و دشمنانم بمیرند. پس امام علیه السلام فرمود: " ای معلی ! روز نوروز ، روزی است که..... - الخ - " | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | جعل حدیث در کتاب مصباح المجتهد | ❖ این روایت پیش از شیخ طوسی در هیچ یک از کتب معتبره شیعه نیامده است، بلکه اصلا در هیچ کتابی نیامده است چه معتبر و چه غیر معتبر. و جالب اینکه تحریف و جعل این روایت بسیار ناشیانه و ناپخته انجام شده است. ❖ : در بسیاری از نسخ خطی، اصلا هیچ اثری از این روایت به چشم نمی خورد حتی یک کلمه! در حالی که سایر صفحات و عبارات با هم منطبق می باشند، با مختصر اختلاف و تفاوتی ناچیز. و چگونه ممکن است که نویسنده ، یک روایت را به طور کامل از کتابی ، این چنین حذف نماید؟ ❖ : در بعضی از این نسخه ها ، در حاشیه صفحه نوشته شده بود: " در بعضی از نسخ خطی در حاشیه صفحه ، روایاتی درباره روز نوروز آمده است، و از آنجا که نسخه اصلی مربوط به خود شیخ طوسی فاقد چنین روایتی است لهذا از درج آن خودداری کردیم. " معلوم میشود که خطاط و نساخ، بر نسخه خطی مرحوم‌ شیخ اطلاع یافته و با رعایت اصل امانت، خیانت در نسخه برداری ننموده و عین نسخه شیخ را منتقل کرده است. ❖ : در بعضی نسخه ها ، روایت در حاشیه صفحه آمده است که ناسخ از پیش خود در نقل آن دستکاری نموده است و برخی از فقراتی را که حتی در حاشیه بعضی دیگر از نسخه ها موجود است، حذف کرده است. ❖ : در نسخه ای که اصل روایت در متن آمده است کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعد از خود ندارد و ناسخ همین طور از پیش خود ، آن را در ضمن مطالب کتاب گنجانده است. ❖ [ برای ملاحظه تصویر صفحات آخر نسخ مختلف مصباح المجتهد و میزان اعتبار هر یک رجوع شود به : " المداخلات الکامله فی ردّ مدّعی النیروز علی زیارة عاشوراء المتداولة " در ص ۳۴۱ تا ۴۲۳ و ۵۴۶ تا ۵۵۶ به تفضیل از اعتبار نسخه غیاث الدین استرآبادی بحث نموده و تصویر صفحه آخر آن نسخه که فاقد اعمال نوروز است را ، در ص ۳۴۶ و ۵۵۰ درج نموده است. ] 🔰 @Sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. السّلامُ علی المُعَذَّبِ فی قَعرِ السُجونِ (سلام بر آنکه در اعماق زندانها شکنجه شد!) 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 210، دقیقه 30:40 علیه السلام @maktabe_vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
❖. امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: من هر چه در اخبار و آثار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید نوروز و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه می بریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم! قدس سره 📚 نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۱۲۹ 🔰 @sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت هفتم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: در روز نوروز به منزل امام صادق آمدم. در این هنگام امام فرمود: " امروز را میشناسی؟‌ " عرض کردم: فدایت شم، این روز روزی است که عجم او را بزرگ می شمرند و به هم دیگر هدیه می دهند. امام‌صادق فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکه است، این تعظیم به جهت سنتی است از قدیم و من برای تو آن را توضح خواهم داد تا بر آن مطلع گردی. " عرض کردم : ای مولای من ، اگر به راز این مسئله از جانب شما پی ببرم برایم خوشایندتر است از اینکه اموات و گذشتگان من زنده شوند و دشمنانم بمیرند. پس امام علیه السلام فرمود: " ای معلی ! روز نوروز ، روزی است که..... - الخ - " | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | ❖ علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب امام‌شناسی ، ج۱۶، ص ۳۵۴ درباره معلی بن خنیس چنین افاده فرموده اند: " معلی بن خنیس از موثقین راویان می باشد و اهل جنت است، حضرت امام صادق علیه السلام برای او طلب خیر نمودند. فقط عیبی که داشت کشف اسرار حضرت میکرد، و در برابر مخالفان به مطالب درونی و سری و ملکوتی حضرت، زبان می گشود و حضرت با آنکه کراراً وی را منع می کردند ولی مع ذلک خود دار نبود، و بالاخره همین امر موجب شد که شهرت یافت و والی مدینه وی را از میان اصحاب امام برای معرفی اسامی آنها نزد خود طلبید، او هم جداً امتناع کرد تا بالاخره مقتول و مصلوب و مسلوب گردید. " ❖ و به همین جهت است که ابن غصائری گفته است: " غالیان، روایاتی را به معلی نسبت می‌دهند و لهذا نمیتوان به اخبار او اعتماد نمود " ( رجال الغضائری، ج۱، ص ۸۷ ) یعنی جلالت قدر و منزلت او نزد امام صادق به حدی بود که برای انتساب اکاذیب غلو آمیز به امام صادق ، مورد مناسبی بوده است. ❖ [ روایت نقل شده در بحار ، ۴ نفری که در صدر سند قرار دارند قابل شناختند ولی بقیه افراد این سند تا معلی یا مجهولند و یا ضعیف و متهم به غلو. محمد بن الحسین الصائغ در رجال ذکر شده و تضعیف گشته است، نجاشی درباره او گوید: ضعیفُ جداً.‌ قیل: إنّه غالِِ. ( فهرست نجاشی ، ص ۳۳۷) و ابی محمد الصآئغ و حبیب الخیر و احمد بن محمد بن یوسف همگی مجهول می باشند. ] ❖ بنابراین مسلم شد که این روایت ، جعلی است و سندی که بتواند آن را به امام‌ علیه السلام برساند وجود ندارد. گرچه برای او سندی ادعا شده است ولی صحت ندارد. و در نسخه اصیل شیخ طوسی این روایت مفقود است. 🔰 @Sire_salehan |
🕯. دستور العمل آیت الحق و الیقین ، عالم بالله و بامرالله آخوند ملاحسین قلی همدانی قدس الله نفسه الزکیه برای دفع مرض و رفع گرفتاری 🔰 @sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. مطالبی پیرامون اسرار مناجات شعبانیه 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 211، دقیقه 13:31 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت هشتم | روایت منسوب به حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... یامُعَلَّی! إنَّ یومَ النَّیروزِ هو الیوم الَّذی أخَذ اللَهُ فیه مواثیقَ العبادِ أن یعبُدوه و لایُشرکوا به شیئاً ، و أن یُؤمنوا برُسُلِه حُجَجِه و أن یُؤمنوا بالأئمَّةِ علیهم السلام .... 🔸 ترجمه: .... امام علیه السلام فرمود: " ای معلی! روز نوروز، روزی است که خداوند از بندگانش عهد و پیمان گرفت که او را عبادت کنند و به او شرک نورزند، و به پیامبران و حجت های الهی ایمان بیاورند، و به ائمه معصومین علیم السلام مومن شوند .... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | عهد در عالم ذرّ | ❖ شکی نیست که چنین واقعه ای مربوط به عالم ذرّ است و پر واضح است که عالم ذرّ ، پیش از خلقت انسان و زمین و افلاک بوده است، یعنی در سلسله طولیه عالم خلق قرار گرفته است نه در سلسله عرضیه؛ چنانچه وجود آدم و حوا در بهشت ارتباطی به وجود زمین و آسمان نداشته است و در بهشتی مافوق عالم ماده و طبع بوده است که پس از تعلق اراده به خلقت خاکی و ناسوتی از بهشت معهود به زمین خاکی نزول پیدا نمود. ❖ بنابراین ، مساله اقرار به ربوبیت ارتباطی به خلقت خاکی و ناسوتی بنی آدم ندارد؛ زیرا این خلقت مشروط و متقرن با گذشت زمان و حیازت مکان است و امکان ندارد که در آن واحد ، تمامی خلائق به طرفه العینی صورت بشری و دنیایی به خود بگیرند؛ ولی از آنجا که پیش از خلق این عالم، ارواح در عوالم ربوبی حضور روحانی و ملکوتی داشته اند اشکالی برای اقرار به ربوبیت و الوهیت حق از همه آنان نخواهد بود. بنابراین اقرار به ربوبیت در روز نوروز بسیار موهون و مستهجن خواهد بود ! 🔰 @Sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. غیرتش غیر در جهان نگذاشت 💠. تبیین و تفسیر برخی از فقرات مناجات شعبانیه 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 211، دقیقه 53:02 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت نهم | روایت منسوب به حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... یامُعَلَّی! هی أیّامُ قدیمةُ من الشُّهورِ القدیمةِ ، کلُّ شهرِِ ثلاثون یوماً لازیادة و لانُقصانَ .... 🔸 ترجمه: .... حضرت فرمودند: " ای معلی ، اینها روزهایی هستند که از دیر باز که از ماه های قدیم نشات گرفته اند، هرماه سی روز می باشد بدون زیاده و نقصان .... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | ایراد محاسباتی در تعداد روزهای سال | ❖ در این روایت مجعول، تعداد روزهای ماه را سی روز شمرده است نه یک روز یکم و نه یک روز زیاد؛ حال سخن در اینجاست که : شکی نیست تعداد روزهای سال های شمسی ۳۶۵ روز و چند ساعت می باشد و اگر ماه فقط سی روز باشد تعداد روز های سال سیصد و شصت روز خواهد بود، بنابراین پنج روز زیاده کجا خواهد رفت؟ و مترتب بر این مسئله ، وقایع و حوادثی که در روزهای مخصوص اتفاق افتاده اند [ که در ادامه روایت به آن اشاره شده است ] ، دقیقا چه روز از سال خواهد بود؟ ❖ بدین لحاظ است که ما نمیتوانیم در قبال این خرافات و اراجیف چشم بر هم بگذاریم و این روایات را اگرچه دارای سند صحیح هم باشد ، منتسب به امام علیه السلام بدانیم، تا چه رسد به اینکه سند او از اعتبار و وزانت لازم جهت استناد نیز برخوردار نمی باشد. 🔰 @Sire_salehan |
💎فتح باب در مناجات شعبانیه @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... و هو الیومُ نزل فیه جَبرَئیلُ علی النَّبِیَّ صلّی الله علیه و آله و سلم .... و الیومُ الَّذی أمَر النَّبیُّ صلّی الله علیه و آله و سلّم أصحابَه أن يُبایعوا علیًّا علیه السلام بإمرَةِ المُمومنینَ... و هوالیومُ الَّذی بُویعَ لأمیرالمُومِنِین علیه السلام فیه البیعة الثّانیة، و هو الیومُ الّذی ظَفِرَ فیه بأهل النَّهروانِ... 🔸 ترجمه: ....و نوروز همان روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد .... و نوروز ، روزی است که رسول خدا به اصحاب خود امر نمود که با علی به عنوان امیرالمومنین بیعت نمایند.... و همان روزی است که برای بار دوم برای امیرالمومنین بیعت گرفته شد، و همان روزی است که أ میرالمومنین علیه السلام بر اهل نهروان غلبه یافت... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ___ 📚 | بررسی | یکی بودن تاریخ شمسی عید مبعث ، عید غدیر ، بیعت دوم بعد از قتل عثمان و جنگ نهروان | ❖ بعثت رسول خدا در روز بیست و هفتم رجب بوده است، و عید غدیر بیست و سه سال پس از آن در روز هجدهم ذوالحجة واقع شده است؛ و اگر قرار باشد که معیار جهت تعیین روز نوروز ، روز مبعث باشد، در حالی که فاصله بین روز مبعث با هجدهم ذوالحجة الحرام حدود چهار ماه و بیست روز خواهد بود، پس نوروز بعدی باید بعد از سیزده سال در روز هجدهم ذوالحجة اتفاق افتد. یا سی و چهار سال پس از آن، یعنی چهل و هفت سال بعد مبعث ! پس قطعا روز عید غدیر در روز نوروز اتفاق نیفتاده است! و اگر ملاک برای تعیین روز نوروز ، عید غدیر باشد قطعاً مبعث رسول خدا در این روز نبوده است. ❖ رسول خدا در روز پنج شنبه ۱۹ ژوئیه ۶۲۲ میلادی از مکه به مدینه هجرت کرده اند. و اگر تاریخ هجرت رسول خدا ، دوازدهم ربیع الاول به حساب آوریم، روز عید غدیر پس از گذشت ده سال ، حدود هشتاد روز پیش از نوروز ایرانیان اتفاق افتاده است. ❖ کشته شدن عثمان در روز ۳۵/۳/۳۰ شمسی اتفاق افتاده است که در روز بعد ، بیعت با آن حضرت انجام گرفته است و این روز نه با نوروز ایرانیان در آن زمان سازگار دارد نه با نوروز جلالی که اول فروردین باشد. ❖ بلاذری در انساب الاشرف ، ج۲، ص ۳۷۵ می نویسد: " جنگ نهروان در سال ۳۸ هجری در روز ۹ صفر اتفاق افتاده است " با محاسبه ریاضی ، ۱۳۱۵۰ روز از مبدا هجرت رسول خدا می گذرد که با احتساب سال شمسی، مصادف میشود با ۳۷/۴/۲۷ که چنین روزی هیچ ربطی به نوروز ایرانیان و نیز نوروز جلالی ندارد. و اگر این جنگ در سال ۳۹ هجری باشد ، در این صورت مصادف است با ۳۸/۴/۱۵ ، که باز ربطی به نوروز ندارد. 🔴 و از اینجا روشن می‌شود که چنین ادعایی در روایت معلی ، کذب محض می باشد . 🔰 @Sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠.معنای حجاب های نورانی چیست؟ 💠. تبیین و تفسیر برخی از فقرات مناجات شعبانیه 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 211، دقیقه 37:02 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت یازدهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: ... لأنَّه من أیّامنا و أیّام شیعتِنا؛ حفِظته العَجَمُ و ضَیَّعتموهُ أنتم ... 🔸 ترجمه: ... این روز [ نوروز ] مربوط به ما و شیعیان ما است ؛ که پارسیان آن را پاس داشتند و شما آن را ضایع و تباه نمودند ... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | زیر سوال رفتن خود اهل بیت | ❖ امام علیه السلام در روایت معلی فرموده است : شما عرب ها آن را ضایع کردید و عجم ها آن را گرامی داشتند. " خوب اگر ما به جای معلی بودیم از امام علیه السلام سوال می‌ کردیم : - نعوذبالله - شما خود سبب تضییع این روز بی مانند و عجیب و غریب شده اید! زیرا با گذشت حدود یک صد و پنجاه سال از دوران امامت و ولایت هنوز این روز به مردم معرفی نشده است، و هیچ کس جز خود ائمه علیهم السلام نمیتواند در تعریف و توصیف و ابلاغ آن به مردم نقشی داشته باشد و چه کسی جز خود معصومین میتواند حقائق و اسرار نظام هستی را به مردم بنمایاند و آنان را متوجه تکالیف و آثار مترتبه بر آن بکند؟! ❖ [ و همان طور که قبلا بیان شد، اگر این روز در نزد اهل بیت شرافتی داشت مولای متقیان علیه السلام از آن اظهار بی اطلاعی نمیکرد و در روایت امام صادق علیه السلام در کتاب کافی، امام نسبت به دفع شبهه سوال کننده باید اقدام میکرد و از نوروز تعریف و تمجید مینمود. - رجوع شود به قسمت سوم و پنجم - ] 🔰 @Sire_salehan |
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دوازدهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: ... و الثالث: اُردی‌بهشت روزُ ، ولاتدخلوا فیه علی السلطان ، ولاتبیعوا و لاتشتُروا و لاتَزَوَّجُوا ... السّادس عشر: " مِهرَ روزُ " ولا تُسافِروا فِیهِ فإنَّهُ من سافَرَ فیه هلَک ... و الثالث و العشرون: " دَیبِدِین روزُ ، و الدُّخول علَی السُّلطانِ و التماسِ الحوائج ... 🔸 ترجمه: ... و روز سوم ماه " اردیبهشت روز " است. در این روز به ملاقات سلطان نروید و به خرید و فروش نپردازید و اقدام به ازدواج نکنید ... روز شانزدهم ماه : مهرروز است در این روز اقدام به مسافرت نکنید که هرکس در این روز مسافرت کند قطعا هلاک خواهد شد ... روز بیستم ماه : دی بدین روز است. این روز برای ملاقات با سلطان و طلب حوائج از او مناسب است ... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ___ 📚 | بررسی | خرافات و اباطیل | ❖ واقعا انسان نمی‌داند در قبال این اراجیف و خزعبلات چه کند و چه بگوید؟ آخر این چه حرفی است که هر کس در این روز به مسافرت برود دیگر بر نخواهد گشت؟! امروزه در همین روز که بیم از مسافرت در آن داده شده است ، ملیون ها نفر به سیر و سفر می پردازند و هیچ مسئله و خطری متوجه آنان نیست و برعکس افرادی در روز های سعه و خیر به مسافرت می روند و چه بسا با خطر و صدماتی مواجه می شوند. ❖ از اینها گذشته، چگونه امام علیه السلام ملاقات با سلطان را در روزهای خاص به اصحابش توصیه می نماید، در حالی که این همه حدیث و خبر در مذمت ارتباط با آنان و رفت و آمد با آنها در دست می باشد؟ تا جایی که ترافع نزد حاکم را حرام و منافعی را که از این طریق به دست می آورد سُحت و باطل می شمرد ( رجوع شود: به کافی،ج۷،ص۴۱۲ / وسائل الشیعه،ج۲۷،ص۱۳۶ ) ❖ و مضحک تر از اینها اینکه خرید و فروش را در این روز ها توصیه نمی کند که موجب تباهی مال و ضرر و خسارت خواهد شد، در حالی که اساس در هر معامله و تجارتی ، دو طرف فروشنده و خریدار می باشند و اگر یکی ضرر نمود طبعا طرف مقابل او نفع بسیار برده است، پس چگونه است که نحوست و شومی این روزها فقط به یکی از دو طرف بر می گردد و آن روز برای طرف مقابل روز سعد و مبارکی خواهد بود؟! 🔴 بنابراین ، اگر هیچ دلیلی بر کذب و ساختگی بودن این روایت از معلی بن خنیس وجود نداشت، همین اشکال برای طرد و پوچ انگاشتن آن کفایت می نمود. 🔰 @Sire_salehan |
💎در میان قعر دریا تخته بندم کرده ای/ باز می‌گویی دامن تر مکن، هشیار باش @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت سیزدهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس 🔹 ترجمه حدیث: ... بیست و پنجم ماه: روز نحس و پست و مذمومی است و این روز همان روزی است که به اهل مصر هفت نوع مصیب و آفت نازل شد و... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱| ____ 📚 | بررسی | نحوست ایام و احکام نجومی | ❖ ائمه ما علیهم السلام پیوسته در آثار و روایات وارده از آنها مردم را به دوری گزیدن از علم نجوم و ارتباط بین اجرام مادی و حرکت و دوران افلاک و بین پدیده های عالم خلق و قضایا و حوادث دیگر، و اعتقاد به این گونه مسائل ، توصیه می فرمودند! (نهج البلاغه، ج۱، ص ۱۲۸ / بحارالانوار، ج۵۵، ص ۲۲۴) ❖ علامه طهرانی معتقد بودند اسناد نحوست و شومی به ایام ماه و سال باطل است و تمامی روایاتی که در این باب وارد شده یا سندا و یا دلالة ضعیف است ایشان در کتاب شریف " مطلع انوار، جلد۶، ص۱۶۱ ' میفرمایند: " علوم نجوم احکامی بی اساس است و موجب ضلالت و موهوم پرستی است که از آثار بت پرستان و ستاره پرستان قدیم مانده است، و بنای احکام اسلام بر نجوم احکامی، هدم اسلام است! " ❖ البته اصل و ریشه این علوم، امری مسلم و واقعی است ولی منحصر در اختیار خود والیان امر و برگزیدگان از پیروان اهل بیت که به مقام سعه اطلاقی و کشف شهودی و اسرار و رموز عالم خلق رسیده اند میباشد، و دیگران را حظ و نصیبی نیست مگر اندکی و سهم ناچیزی که اکثرا آمیخته با خطا و اشتباه در محاسبه و حکم خواهد بود. چنانچه مرحوم علامه طهرانی در کتاب شریف " امام شناسی، جلد۱۲ ، ص ۲۴۸ " از علامه مجلسی نقل می فرمایند:" اگر فرضا این علم حق باشد، حکم بر طبق آن منوط است به جمیع اوضاع و کواکب و احوال آنها و خواص آنها در هر آن و در هر زمان، و منجمین از کواکب مقدار کمی را رصد کرده اند و مناط احکام آنها اوضاع سیارات است فقط ، با عدم احاطه آنها به احوال سیارات! " ❖ لذا مشاهده می کنیم هیچ گاه ائمه علیهم السلام، ما را به تعلم و فراگیری این علوم تشویق و ترغیب نکرده اند بلکه برعکس، جنبه تسلیم به اراده پروردگار و تفویض اختیار خود به مشیت او را متذکر شده اند! | ... | 🔰 @sire_salehan |
🔹تربیت نفس فقط بر اساس.... @maktabe_vahy 💎💎💎💎
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت چهاردهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس 🔸متن: ...و هو الیومُ الذّی وجه النبی صلی الله علیه و آله و سلم علیَّا علیه السلام الی وادی الجن یاخُذ علیهمُ البیعةَ له... 🔹 ترجمه : ... نوروز همان روزی است که رسول خدا علی را به سوی وادی جن فرستاد تا برای رسالت خویش بیعت نماید .... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱| ____ 📚 | بررسی | جنگ امیرالمومنین با اجنه | ❖ از جمله اکاذیبی که در این روایت است ، اینکه می گوید: " در این روز رسول خدا ، امیرالمومنین را به سوی جنیان فرستاد. " مرحوم مجلسی از ارشاد مفید، مناقب ابن شهر آشوب ، خرائج و غیره نقل می کند: " وقتی رسول خدا به سمت جنگ بنی مصطلق می رفتند، به بیابانی خوفناک رسیدند ، در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرض کرد: " جنیان قصد فتنه دارند ! " رسول خدا امیرالمومنین را طلبیدند و فرمودند: " به سوی اینان حرکت کن که به زودی گروهی از دشمنان خدا از جنیان با تو به جنگ می پردازند، برو و آنان را دفع بکن ! " و با آن حضرت صدنفر از اصحاب را روانه نمودند. امیرالمومنین به سوی آنان شتافت و با آنان به نبرد پرداخت و پس از پیروزی بر آنان، به سوی پیامبر بازگشت و عرض کرد: " آنان شکست خوردند و بقیه ایمان آوردند." ( بحارالانوار، جلد۳۹، ص۱۷۵) ❖ حال این روایت مجعول معلی بن خنیس این واقعه را در روز نوروز بر می شمرد، ولی طبق محاسبه که شده است، جنگ بنی مصطلق در روزهای نهم یا دهم دی ماه واقع شده است و با نوروز مناسبتی ندارد! | ... | 🔰 @sire_salehan |
💎 غلامِ همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگِ تعلّق پذیرد آزاد است @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت پانزدهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس 🔸متن: ... وَ من یومِ نَیروزِِ الاّ و نحن نتوقعُ فیه الفَرَج ... 🔹 ترجمه : ... هیچ نوروزی بر ما نمی گذرد مگر اینکه ما توقع ظهور را در آن می بریم! | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱| ____ 📚 | بررسی | تعیین روز نوروز | ❖ باید دانسته شود که تعیین روز نوروز از سال، مساله ای است بسیار پیچیده و لاینحل، و آنچه که از تاریخ بجای مانده است می نماید که این روز، روز خاص و مشخصی نبوده است، بدین شکل که بعضی از علما آن روز را روز دهم ایار رومی قرار داده بودند، و برخی از ایشان آن را روز اول حمل می دانسته اند، و پاره ای از ایشان آن را روز هفدهم از کانون اول رومی بر می شمردند که روز روزه یهود نیز بوده است، و گروهی از سلاطین نیز آن را روز نهم شباط می شمرده اند. ❖ شهید اول در کتاب ذکری فرموده است: " مقصود از نوروز ، روز شروع سال عجم که ابتدای آبان ماه می باشد، یا وارد شدن خورشید به برج حمل ، و یا دهم ایار که دوم اردیبهشت است می باشد. " مرحوم ابن فهد حلی می گوید: " قول اول شهید اول که ابتدای سال عجم باشد در نزد فقهای عجم معروف است ، یعنی اول برج عقرب یا اول آبان ماه ! " ❖ ایشان میفرماید: " آنچه از میان این اقوال به نظر صحیح تر می آید آن است که نوروز را روز اول تحویل شمسی به برج حمل بدانیم که روز اول فروردین باشد. زیرا این روز فعلا در میان مردم رایج است. " اما ایرادی که بر این تفسیر وارد می شود این است که: " در همه مناطق عجم، نوروز روز اول تحویل خورشید به برج حمل نیست بلکه ( بر حسب اختلاف هوا و موقعیت جغرافیایی متغیر می باشد،) و دیگر اینکه روز اول فروردین به عنوان نوروز، نوروز سلطانی است که توسط سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی در سنه ۴۶۷ هجری به عنوان نوروز رسمیت پیدا کرده است ، و قطعا در زمان امام علیه السلام این چنین نبوده است ! " | ... | 🔰 @sire_salehan |
🔸آن چه استاد ازل گفت بگو، می‌گویم @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت شانزدهم | روایت منسوب به امام کاظم علیه السلام در مناقب ابن شهر آشوب | 🔹 متن: ... فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ : " إنّی قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّی رَسولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم فَلَم أَجِد لِهَذا العید خبرًا ، و إِنّهُ سُنّة الفُرس وَ مَحاها الإسلامُ ، وَ مَعاذَ اللهِ أن نُحیِیَ ما مَحاهُ الإسلامُ ... 🔸 ترجمه: ... امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: من هرچه در اخبار و آثار جدم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه میبریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم. | مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص ۳۱۸ | _________ 📚 | بررسی | اعتبار کتاب مناقب ابن شهر آشوب | ❖ این روایت را مرحوم ابن شهرآشوب مازندرانی ( متوفای ۵۸۸ق ) در کتاب مناقب آل ابیطالب آورده اند. روش مولف در این کتاب نقل از کتب گذشتگان است و در ابتدای هر نقل نام مولف و کتابی که در آن حدیث یا حکایت تاریخی را از آن کتاب اخذ کرده است ذکر می کند. ایشان این حدیث را در میان مجموعه ای از روایات از احمد بن عبدالله البرقی از پدرش نقل میکند، ولی نام کتابی که از آن اخذ کرده است را ذکر ننموده است. احمد بن عبدالله برقی از خاندان برقی است که چندین نفر از روات جلیل القدر امامیه در آن هستند. ❖ مرحوم علامه طهرانی در کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج۴، ص۷۴ در ارتباط با کتاب مناقب ابن شهر آشوب و روایات آن میفرمایند : " ابن شهر آشوب گرچه مطالب کتابش را با سند ذکر نکرده است ، ولیکن روایاتی را که نقل می کند، از بسیاری کتاب ها که با سند ذکر می کنند معتبرتر است. مناقب ابن شهر آشوب کتابی بسیار نفیس ، بسیار معتبر ، و از ذخائر کتب شیعه است.... بسیاری از مطالبی که مجمع علیه بین شیعه است و اهل سنت هم نمیتوانند آن را انکار کنند ، در این کتاب موجود است... این کتاب از جهت اعتبار از بسیاری از دیگر کتبی که مسندند، قوی تر و استوار تر است... " 🔰 @Sire_salehan |