eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
❖. تنها راه به سوی خدا مودت ذی القربی است و بس؛ یعنی هر مسلمانی که بخواهد مزد پیغمبر خود را داده باشد حتما باید در راه وصول به مقام توحید و اتصاف به صفات حضرت حق جل و علا در تکاپو باشد، و وصول بدین مقام و اتصاف بدین صفات فقط و فقط در سایه مودت به ذوی القربی حاصل خواهد شد! قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۳۴ ☑️ @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۴ 📌 ارتداد در اسلام 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/YvKJu ☑️ سوال: ~ با سلام؛ چرا وقتی کسی از دین اسلام خارج میشود و به دین دیگر میرود حکمش اعدام است در صورتی که در ادیان دیگر چنین نیست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ خروج از دین و انکار آن در شریعت اسلام موجب ارتداد است، و این مسئله به عنوان یک اصلی از اصول روابط اجتماعی که بنای نظام اجتماع بر آن استوار است مورد نظر و توجّه است، دین در نظام اجتماعی بعنوان اصیل ترین اصل و اساسی ترین محور و حیاتی ترین روش و منش قرار دارد که کلّ مبانی و قوانین اجتماعی مجتمع بر آن محور قرار گرفته و از آن منشعب می شود، دین ناموس یک مسلمان است و او همچنان که از زن و فرزندش در مقابل تعدّی و اضرار باید محافظت و مراقبت نماید، از دین خود این چنین و بلکه بسیار بیشتر و حسّاستر باید اقدام کند. ❖ خروج یک مسلمان از دین فقط یک خروج نیست بلکه به عنوان اهانت و بی اعتناعی و مسخره کردن آن تلقّی می شود و این نکته ای است که نزد خداوند قابل پذیرش نیست. اگر یک فرد بدون اینکه کسی مطّلع شود از دین خارج شد باکی بر او نیست و کسی او را تعقیب نمی کند مثل اینکه بدون اطّلاع افراد شرب خمر کند. امّا اگر این شرب خمر را در ملأ عام انجام داد و یا آثار آن در ملأ عام مشهود شد او را حد می زنند. ❖ اینجا هم همینطور است، کسی که بین خود و خدای خود این قضیه برایش اتفاق افتاد کسی کاری به او ندارد امّا اگر آمد و این خروج از دین را به سایر افراد بازگو کرد و یا مقاله  نوشت یا سخنرانی کرد معلوم می شود این فرد غیر از خروج از دین قصد و غرضی دیگر دارد، در اینجاست که با او برخورد می شود. ❖ البته باید توجّه داشت که خروج از دین صرفاً موجب ارتداد نیست بلکه باید ریشه و علل آن روشن گردد چه بسا افرادی از روی جهالت و اغواء به این مسئله دچار می شوند. 🔰 @sire_salehan |
❖. عُمَر از روی مقنعه سیلی بر صورت فاطمه زد بطوریکه گوشواره از گوش حضرت به زمین افتاد، و با تازیانه بر دست آن حضرت زد. فاطمه فریاد کرد: " وَا أَبَتَاه! و با صدای بلند گریه کرد. عمر می گوید چون ناله فاطمه را شنیدم نزدیک بود که قلب من نرم گردد و دست بر دارم؛ لیکن چون کید محمد و سیراب شدن علی از خون بزرگان عرب خاطرم گذشت، فاطمه را مجدداً به دیوار فشار دادم. فاطمه ناله کرد: " وَا أَبَتاه! هَکَذَا یُفعَلُ بِحَبِیبَتکَ؟ ای پدر جان! آیا اینطور با حبیبه تو رفتار می کنند؟ قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۲۴۸ ☑️ @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۵ 📌 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/TiVcQ ☑️ سوال: ~ با سلام؛ حضرتعالي كه استاد فلسفه هستيد با اين رواياتی كه مذمت فلسفه كرده است چگونه كنار می آييد؟ و آنها را توجيه می كنيد؟ از جمله روايات آنكه در مستدرك وسائل از امام حسن عسکري در احوال مردم در آخر الزمان آمده است : " علماؤهم شرار خلق الله علي وجه الارض يميلون الي فلسفه و التصوف ... " و روايات ديگر ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ فلسفه به معنای پرده برداشتن از رمز و راز هستی بر اساس برهان. چه مانعی دارد؟ مگر در قرآن دعوت به تدبّر در خلقت آسمان ها نشده است و برهان صدّیقین بر وحدت صانع در آیات اقامه نشده است؟ و این همه روایاتی که حل آنها جز با براهین فلسفی میسّر نمی باشد، وجود ندارند؟ اگر با فلسفه و برهان وحدت صانع شبهه ابن کمونه و امثال آن بر طرف شود با کدام فرع فقهی می توان به حلّ این معضلات پرداخت. ❖ فلسفه و تصوفی که مورد مذمّت رهبران شرع قرار گرفته است آن مطالبی است که عدّه ای آنها را مقابل مبانی شریعت قرار می دهند و روح تعبّد و انقیاد را در قبال شرع انور از بین می برند و برای خود دکان و دستگاه درست می کنند. 🔰 @sire_salehan |
❖. حضرت فاطمه فرمود: شما از رسول خدا نشنیدید که فرمود: " رضای فاطمه رضای من است، و خشم فاطمه خشم من است، کسی که دختر مرا دوست داشته باشد مرا دوست داشته است، و کسی که او را به غضب در آورد مرا به غضب در آورده است؟ " گفتند بله، ما از رسول خدا شنیدیم که این مطلب را میفرمود. فاطمه فرمود: من خدا و فرشتگان را گواه میگیرم که شما دو نفر مرا به غضب در آوردید و مرا راضی نکردید. قسم به خدا که من عقب هر نماز که بجا می آورم بر تو ای ابوبکر نفرین خواهم نمود قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۱۹۰ ☑️ @sire_salehan |
📿 | ۰۱۹ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " ضَعْ أمرَ أخيك علي أحسَنِه " | ١ | 📜 ترجمه: " کار برادر مومن خودت را بر بهترین وجه حمل کن! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ اگر انسان در دل خود نسبت به برادر مومن خود گمان بدی ببرد، اولاً اگر بتواند، نگذارد آن گمان بد پیدا بشود؛ و اگر از او کاری دید و متحمل بود که آن کار، کار صحیح یا کار غیر صحیحی باشد، بر کار صحیح حملش کند. مثلاً در روز ماه رمضان دید که او یک جرعه آب خورد؛ ممکن است که انسان کار او را بر محمل صحیحی حمل کند، مثل اینکه مریض بوده است یا ذوالعطاش بوده است یا اینکه غفلت و یا نسیان کرده است و اگر کسی در ماه رمضان نسیان و فراموش کرد و یک جرعه آب خورد، روزه اش صحیح است و گناهی هم نکرده است. این محمل صحیح است. محمل فاسد مثل اینکه انسان کار او را حمل کند بر اینکه مُتجرّیاً در روز ماه رمضان عصیان کرده است و روزه خود را شکسته است؛ حالا انسان از کجا خبر دارد که او عصیان کرده است ؟! شاید واقعا اشتباه و نسیان کرده است و روزه را خورده است، و این خوردن هم روزه او را نشکسته است و روزه اش صحیح بوده است؛ پس کار او در متن واقع دو محمل دارد، به چه مجوز شرعی انسان می تواند کار او را بر آن محمل فاسد حمل کند؟! از شرع گذشته ، انسان به چه مجوز عقلی می تواند کار او را بر آن محمل فاسد حمل کند؟! ❖ اگر مبادرت کنی و فوراً به واسطه عمل زشتی که از او دیدی، آن عمل را بر آن محمل زشتش حمل کنی و ترتیب اثر بدهی، شاید این طور نباشد ، آن وقت میخواهی جلوی خودت را بگیری و دیگر گرفته نمی شود ؛ چون کار زشتی از او دیدی و انتشار دادی و دیگر نمی توانی مطلبی را که انتشار دادی و دیگران را به او بدبین کردی ، بر گردانی! ❖ بنابراین انسان در کارهایی که از برادران مومن خود می بیند ، آن کار را زود حمل بر محمل فاسد نکند، صبر و تانی و تامل کند و محمل صحیحی برای او درست کند و مبادرت بر حکم فساد نکند! اینها همه ناشی از ظن بد است و انسان به طور کلی نباید ظن بد در دلش پیدا بشود؛ ظن بد از هرچیزی بدتر است! چون کم کم این ظن و گمان بد، قلب را می گیرد. ظن به معنای گمان است. اگر انسان گمان بد پیدا کرد، در وهله دوم گمان شدیدتر پیدا می کند و در مرتبه سوم شدید تر می شود، تا به جایی می رسد که اصلا درباره کسی نمی تواند گمان خوب ببرد، و هرچه اندیشه و فکر و خاطرات نسبت به برادران مومن در دل او پیدا می شود ، بد است و این گناه است! | ۲ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۲، ص ۳۶۲ ۲. مبانی اخلاق، ج۱،ص۶۰ 🔰 @sire_salehan |
❖. عباس بن عبدالمطلب از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند: نظریه شما راجع به جریمه ننمودن قنفذ چیست؟ عمر همه عمال خود را جریمه نموده ولی قنفذ را از جریمه کردن عفو نموده است؟! حضرت نگاهی به اطراف خود کردند سپس اشک در چشمان آن حضرت حلقه زد و فرمود: آن به شکرانه ضربتی بوده که قنفذ با تازیانه به فاطمه زد. و روی بازوی او از اثر تازیانه مانند بازوبند متورم بود. قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۲۵۱ ☑️ @sire_salehan |
‍ ‍ ﷽ 📌 صلوات جناب محيى الدّين بر حضرت صديقه كبرى سلام الله عليها 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " معادشناسی، ج۱۰ ، ص۶۷ " آورده اند: ✍🏻..." صَلَواتُ اللَهِ وَ مَلَآئِكَتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشِهِ وَ جَميعِ خَلْقِهِ مِنْ أَرْضِهِ وَ سَمآئِهِ عَلَى الْجَوْهَرَةِ الْقُدْسيَّةِ فى تَعَيُّنِ الإنْسيّةِ. صورَةِ النَّفْسِ الْكُلّيَّةِ، جَوادِ الْعالَمِ الْعَقْليّةِ، بَضْعَةِ الْحَقيقَةِ النَّبَويَّةِ، مَطْلَعِ الانْوارِ الْعَلَويَّةِ، عَيْنِ عُيونِ الاسْرارِ الْفاطِميَّةِ. النّاجيَةِ الْمُنْجيَةِ لِمُحِبّيها عَنِ النّارِ. ثَمَرَةِ شَجَرَةِ الْيَقينِ، سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينِ. الْمَعروفَةِ بِالْقَدْرِ، الْمَجْهولَةِ بِالْقَبْرِ. قُرَّةِ عَيْنِ الرَّسولِ، الزَّهْرآءِ الْبَتولِ؛ عَلَيْها الصَّلَوةُ وَ السَّلام‏ ☑️ " درود و تحيّات بى شائبه خداوند، و فرشتگان او، و حاملين عرش او، و جميع عالم آفرينش او، از زمينى او و آسمانى او، بر آن پاكيزه گوهر قدس باد، كه با تجرّد قدسيّه در هيئت انسيّه، عالم بشريّت را زينت داده است. آن حقيقت طاهره، خود صورت نفس كلّى و بخشنده و نيرو آورنده عالم عقلى است. پاره اى از حقيقت احمدى، و مَطلَع و مَشرِق انوار علوى است. و اصل و منبع سرچشمه ‏هاى اسرار مكنونه فاطمى است. رستگار و آزاد كننده محبّين خود از آتش است، و جوهره ثمره درخت معرفت و يقين، و بزرگ بانوى بانوان عالمين. قدرش معلوم و معروف، و قبرش پنهان و مجهول است. نور ديده رسول الله، و نام گرامى و لقب سامى ‏اش فاطمه زهراء، و بتول عذراء است؛ كه درود و سلام خدا بر او باد! " 🔰 @sire_salehan |
❖. عجیب است از ابن ابی الحدید که پس از آنکه بعض از این جریانات را نقل می کند و اعتراف می کند که فاطمه در حال خشم و غضب از ابوبکر و عمر از دنیا رفت، می گوید: " در نزد من گناه عمر و ابوبکر از گناهان صغیره بود! " ما نفهمیدیم بنابراین گناه کبیره یعنی چه؟ آنها از آزار و اذیت چیزی فروگذار نکردند تا ما آن درجه از اذیت را گناه کبیره بدانیم؛ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ و حال آنکه اهانت به کفش پای آن طاهره مطهره گناه کبیره است ، و ارتکاب جرائمی به مقدار یک هزارم از جرائم آنها موجب خلود در آتش و موجب تبری و زوال تولی خواهد بود! قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۲۱۷ و ۲۱۸ ☑️ @sire_salehan |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 📌روضه: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎧 عالم ربانی و حکیم متاله مرحوم آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس سره ⏰ زمان: ۹ دقیقه 💾 حجم: ۲.MB ☑️ @sire_salehan |
﷽ 📌 نخستین قربانی 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " امام شناسی ، ج۱۰ ، ص ۱۴۴ " آورده اند : ✍🏻 از عبدالرحمن‌ بن‌ نجران‌، از ابن‌ سنان‌، از ابن‌ مسکان‌ از أبوبصیر از حضرت‌ أبوعبدالله‌ جعفر بن‌ محمّد علیهما السّلام‌ که‌ آن‌ حضرت گفت‌: " قُبِضَت‌ فَاطِمَةُ فِی‌ جُمادِی‌ الاخِرَةِ یَوْمَ الثَّلاثَاء لِثَلاثٍ خَلَونَ مِنةُ سَنَةَ إحْدی‌ عَشَرَ مِنَ الهِجْرَةِ؛ وَ کَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أنَّ فَنْفُذَ مَولَی‌ عُمَرَ نَکَزَها بِنَعْلٍ السَّیوفِ بِأمرهِ فَأسْقَطَتْ مُحْسناً وَ مَرِضَتْ مِن‌ ذَلِکَ مَرَضَاً شَدِیداً وَ لَمْ یَدَعْ أحَداً مِمَّنْ آذاهَا یَدْخُلُ عَلَیْهَا " ❖ «فاطمه‌ سلام‌ الله‌ علیها در روز سه‌ شنبه‌ سوّم‌ جمادی‌ الثانی‌ یازدهم‌ از هجرت‌ رحلت‌ کرد؛ و سبب‌ مرگ‌ او این‌ بود که‌ قُنفُذ غلام‌ عمر، به‌ امر عمر او را با آنچه‌ در ته‌ غلاف‌ شمشیر از آهن‌ و غیره‌ می‌گذارند؛ زد و دور کرد و به‌ عقب‌ انداخت‌؛ و فاطمه‌ محسن خود را سقط کرد؛ و از این‌ روی‌ به‌ مرض‌ شدیدی‌ مبتلا شد؛ و نگذاشت‌ یک‌ نفر از آنها که‌ بر او ستم‌ کرده‌ اند از او عیادت‌ کنند» ❖ و سلیم‌ بن‌ قیس‌ آورده‌ است‌ که‌ چون‌ عمَر در را فشار داد به‌ دیوار برای‌ بار دوّم‌ که‌ نَادَت‌ یَا أبَتَاهُ هَکَذَا یُفْعَلُ بِحَبِیبَتِکَ! وَاستَعَانَتْ بِفِضَّةَ جَارِیَتِها وَ قَالَتْ: لَقَدْ قُتِلَ مَا فِی‌ بَطْنِی‌ مِن‌ حَمْلٍ. وَ خَرَجَ أمیرالمؤمنینَ علیه‌ السّلام‌ فَألقَی‌ عَلَیهَا مُلاءَةً فَأسْقَطَتْ حَمْلاً لِسِتَّةِ أشْهُرِ سَمَّاهُ رَسُولُ اللهِ صَلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلّم‌ مُحْسِناً" ❖ فاطمه‌ فریاد زد: ای‌ پدر جان‌ اینطور با حبیبۀ تو عمل‌ می‌کنند؛ و صدا زد و فضّه‌ جاریۀ خود را طلبید و گفت‌: آنچه‌ در شکم‌ خود از حمل‌ داشتم‌ کشته‌ شد. أمیرالمؤمنین‌ علیه‌ السّلام‌ آمد و ملحفه‌ای‌ و یا لباسی‌ که‌ نیمی‌ از پائین‌ بدن‌ را می‌پوشاند بر روی‌ او افکند. و فاطمه‌ طفل‌ شش‌ ماهۀ خود را که‌ رسول‌ خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلّم‌ او را محسن‌ نام‌ گذارده‌ بودن‌ سقط‌ کرد. 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۶ 📌 نصیحت علامه طهرانی قدس سره 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/ILoHy ☑️ سوال: ~ با سلام؛ آقا حقیر ۱۸ سال سن دارم و دانشجو علوم قرآن و حدیث هستم. خواستم بدانم شما که در این سن بودید حضرت علامه طهرانی بیشترین توجه را برای شما به چه چیز می دادند و شما و سائر اخوانکم را به چه چیزی بیشتر سفارش می کردند ؟ در این سن بهتر است چه کتبی را مطالعه نمایم ؟⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ مرحوم والد ما علامه طهرانی رضوان الله علیه چه در آن سن و سال و چه پس از آن دائماً ما را به متابعت از حق در هر حال و هر شرایط سفارش می کردند و می فرمودند: " حرکت در غیر این سیر که سیر اولیای الهی است جز خسران و هلاکت چیزی نصیب انسان نخواهد شد. " ایشان پیوسته ما را به سیر و حرکت در مکتب عرفای الهی که خود در این مسأله نشو و نما یافته بودند سفارش می کردند و از غلبه هوی و هوس بر نفس آدمی بر حذر می داشتند و بطور مستمر ما را سفارش به مطالعه کتب خویش می فرمودند.  و بهترین مطالعه برای شما تأمل و دقت در مطالب و مبانی ایشان است 🔰 @sire_salehan |
❖. اگر انسان سکوت را رعایت نکرد و چشم به هر جا دوخت و زبان به هرچه باز شد و هر سخنی از دریچه گوش به ذهن رسید، این ذهن همین طور در این عالم پخش و پلا است؛ جلوه های خدا را در هر موجودی می بیند، ولی کور است و آنها را نمی بیند، بلکه به صورت شکسته و درهم می بیند. و تا آخر عمر به صورت همین تفرقه زندگی میکند، و فقط به نام سلوک و عرفان دلخوش است! و هیج هم به دست نمی آورد! قدس سره 📚 آیین رستگاری، ص ۱۶۵ 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۷ 📌 مذهب ابن عربی 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/fjonY ☑️ سوال: ~ با سلام؛ جناب آيت الله حسينی تهرانی معتقد به تشيع ابن عربي هستند. بنده دراين مورد مي خواستم مطالبي راازايشان سؤال کنم: ۱. ابن عربي در فتوحات فضائلی را برای خلفای سه گانه بر می شمارد که برخی از آنها را شايد بسياری از اهل سنت هم اعتقاد نداشته باشند تا چه رسد به شيعيان. ممکن است گفته شود که ابن عربی مجبور به تقيه بوده است. ولي اقتضای تقيه اين است که انسان تشيع خودش را در بين مخالفين اظهار نکند نه اين که برای خلفا فضيلت های جعلی بتراشد و يا نقل کند و مهر تاييد بر عقايد باطل اهل سنت بزند. واقعا اين گونه تقيه کردن جزء سيره کداميک از حضرات معصومين عليهم السلام بوده است⁉️ ۲. ابن عربي درجلددوم فتوحات باطن شيعيان را بصورت خنزير می داند. آيا اين هم از لوازم تقيه است⁉️ ۳. ابن عربي در جلداول فتوحات برای برخی از فروع فقهی اسراری را ذکر می کند که اين فروعات مطابق با فقه اهل سنت است. مانند: مسح تمام سر، مسح الاذنين و تجديدالماء لهما، مسح بر عمامه، غسل الرجلين، مسح علي الخف و درباب نواقض و ضو از قبيل مس النساء ، مس الذکر و الضحک في الصلاة. سؤال اين است که چگونه ميتوان برای احکامی ساختگی که اصلا در شريعت وجود ندارند اسراري قائل شد⁉️ از پاسخ جنابعالي تشکر مي کنم ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ ۱. تقیه مراتب مختلفی دارد. آیا گفتن أمیرالمؤمنین به منصور دوانیقی از ناحیه‌ ی امام صادق علیه السلام را چگونه توجیه می‌کنید در حالی که اطلاق آن حتی بر سایر معصومین حرام است؟ نماز خواندن پشت سر ابوبکر و عمر و عثمان توسط أمیرالمؤمنین چه صورتی دارد، آیا تأیید نیست؟ اگر ابن عربی آن مطالب را نمی‌گفت نمی‌ گذاشتند که یک سطر از نوشتجات او اکنون به دست ما برسد. علاوه بر این مطالبی که درباره‌ ی ائمه علیهم السلام به خصوص حضرت بقیة اللـۀ أرواحنا له فداه گفته جای شکی در تشیع این راد مرد الهی باقی نمی‌گذارد. آیا معنی تقیه و مصداق آن هنوز برای شما در این حال و روزگار روشن نشده است؟! ۲. و اما مسئله‌ی خنزیر، ابن عربی گفته که روافض را به صورت خنزیر می‌ دیده است و رفض به  معنی کناره گیری از دین است، نه صرفا تشیّع. مضافاً به این‌ که در بعضی از نسخ اصلی، این عبارت نمی‌ باشد. ۳. اسرار برای اصل حکم و تکلیف است، نه خصوصیت و مصداق آن. زیرا بر اساس تقیه گفته است. و دلیل این مسئله تصریح او در فتوحات به بعضی از تکالیف بر مبنای تشیّع است. در حالی که هیچ‌یک از فقهاء اهل سنّت قائل نیستند. 🔰 @sire_salehan |
❖. کاری که شخص را جنبش دهد و موجب ارتقاء درجه گردد، خود به خود موجب آمرزش گناهان سابق او که حالات دنیه نفس او در وهله سابقه بوده اند خواهد بود. روی این معنی توحید مکفر ذنوب است ، و در عالم توحید اصلا گناه معنا ندارد. شخصی که به مرحله توحید رسید، مانند بچه ای که از مادر متولد شده است پاکیزه خواهد بود.... فذا عبور از مرحله شرک به توحید عالیترین توبه و نافع ترین قسم از اقسام آمرزش گناه است! قدس سره 📚 انوارالملکوت، ج۱، ص ۱۶۰ 🔰 @sire_salehan |
📿 | ۰۲۰ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " إذا التَبَسَت عَلَیكُم الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فَعَلَيكم بِالقُرآن " | ١ | 📜 ترجمه: " وقتی پاره های فتنه ها، افکار، ایده ها و مذاهب مختلفه مانند قطعه های تاریکی ظلمانی و ابر سیاه بر سر شما می ریزد، به قرآن پناه ببرید! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ از قرآن چاره جویی کنید، مشکلات خود را با قرآن حل کنید، دوای خود را از قرآن در بیاورید و مسئله خود را از قرآن بپرسید! آیا ما این کار را میکنیم؟ آیا در دو مسئله جزئی که باهم نزاع داریم فورا بایستی که به مکتب دیگری مراجعه کنیم؟! در نزاع شخصی که باهمدیگر داریم، آیا خوب نیست که آیه قرآن بین ما حکم بشود و ما به آنچه قرآن فرموده است، خصومت خود را حل کنیم؟ آیا به این معنا حاضر هستیم؟! یا اینکه نه ، قرآن یک کنار می باشد و ما دنبال آراء و اهوای خود می رویم؛ آن وقت عنان به گردن خود ما می افتد! وای از آن زمانی که عنان این شتر یا اسب پاره بشود، و ساربان در باتلاق ها می افتد و فرو می رود و هرچه بخواهد خودش را در بیاورد بیشتر فرو می رود تا هلاک می شود! ❖ روش علمی یک مرد مومن آن است که به سیره پیغمبر متاسی باشد و از سیره کفر منزجر باشد؛ روش پیغمبر را خوب بداند و روش غیر پیغمبر را بد بداند؛ کلام پیغمبر را حق بداند و کلامی که پیغمبر با آن مخالفت دارد را باطل بداند ! چون از حق که بگذریم، باطل است حق دوتا نمی شود! اکثرا اسلام را قبول داریم، اما آن مکتب را هم قبول داریم؛ حرف پیغمبر را قبول داریم و نماز را هم قبول داریم ، اما فلان پرده سینما را هم قبول داریم؛ این نمی شود! ❖ اگر انسان به پیغمبر تاسی نکند، به هر کسی تاسی کند روح او در انسان جلوه می کند، این قاعده تکوینی است! خدا با مسلمان ها عقد برادری و خاله و خواهرزادگی نبسته است! این طور نیست که همین که بگویید: " ما مسلمانیم! " شما را ببرد روی عرش بنشاند! نه خیر، حساب و کتاب است و سنت این عالم بر این اساس است. | ۲ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۲، ص ۵۹۹ ۲. مبانی اخلاق، ج۱،ص۷۶ - ۷۹ 🔰 @sire_salehan |
❖. آخر تا کی مردم ، این جهان و عالم طبع و خیال را مرده پندارند ، و برای آن روحی و جانی نبینند؟! روحی و جانی که همچون روح و جان ما بر جسم ما ، بر تمام این جهان حاکم، و هر موجودی را تحت حیطه عینیه و عملیه خود قرار داده است! وقتی از نظر ادله فلسفیه و از نظر منقولات محکمه شرعیه ثابت شد که ولایت کلیه الهیه برا این عالم حکومت دارد، چرا آن را ننویسند و بازگو نکنند؟! ما معتقدیم که ارتباط با ولایت که روح کلی این عالم است برای تکامل بشر از نان شب ضروری تر است! قدس سره 📚 رساله سرالفتوح ، ص ۲۲ 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۸ 📌 عدم تاثیر پذیری از جامعه 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/8wx8M ☑️ سوال: ~ با سلام؛ احتراما می خواستم از محضرتا بپرسم: چگونه میتوان در این هیاهو ، عزت نفس خویش را حفظ نمود و محکوم به عقب افتادگی یا عدم همراهی جهت پیشرفت از نگاه دیگران نشد و بر نفس خود مسلط بوده و همزمان مسائل دنیایی را نیز منطقی و با فکر به گونه ای پیش برد که در باطن انسان تاثیر خوب بگذارد و از نگاه دیگران نیز منطقی جلوه کند و نیازی به همرنگی دیگران نداشته باشیم و حر و آزاده درست و منطقی عمل کنیم⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ سلوک یعنی حرکت به سوی پروردگار و عبور از رذایل و تعیّنات دنیوی و این مسئله با خواست سایر افراد متباین است و طبیعی است که آنها از روش و ممشای سالک ناراضی باشند چنانچه در هر گروه و صنفی این مسئله به خوبی و وضوح نسبت به مرام سلوک مشاهده می شود ولی خدای متعال می فرماید : " ولا یخافون فی الله لومة لائم" ❖ بنابراین در مسیر الی الله انسان نباید به دنبال این باشد که افراد را از خود راضی نگه دارد زیرا این محال است و چه بسا افراد از انسان راضی نشوند تا اینکه سالک دست از مبانی سلوکی بردارد چنانچه می فرماید: " ولن ترضی عنک الیهود حتی تتبع ملتهم. " بلی انسان باید طبق مبانی و دستورات اولیای الهی در میان جامعه حرکت کند و کاری به ایراد ها و سخریه های آنان نداشته باشد واین همان عزّتی است که می فرماید : " ان العزة لله ولرسوله وللمومنین  ولکن المنافقون لا یفقهون" انسان باید از حرکات افراطی و یا تفریطی که موجب وهن سلوک می شود و بهانه به دست دشمنان راه خدا می دهد پرهیز نماید و عّزت خویش را در عزّت خدای متعال جستجو کند. 🔰 @sire_salehan |
❖. علمائی که به خود مغرورند و مشهورند و دنیا را برای طعمه های نفسانی خود صید و شبکه قرار داده اند، از هر موجودی خطرناک ترند. شما می شنوید که صدام لعنة الله علیه با تانک وارد صحن امیرالمومنین علیه السلام شده است، خیلی تعجب نکنید! به خدا قسم آن شخصی که به نام مرجعیت و امثال اینها انحراف از صراط مستقیم امیرالمومنین دارد و با کبکبه و دبدبه وارد صحن می شود، او از هزار تا از این تانک ها بدتر و خطرناک تر است! و آن تانک هاست که این تانک ها را به وجود آورده است! قدس سره 📚 سالک آگاه ، ج۱ ، ص ۷۰ و ۷۱ 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۹ 📌 خواب و مکاشفه 📜 عالم ربانے و حڪیم متاله ، مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهـرانے قدس سرہ 🌐 منبع: yon.ir/xasSb ☑️ سوال: ~ با سلام؛ من مدتی است که هر شب خواب زلزله ای شدید می بینم و هر بار همه میمیرند غیر از خودم. خواهشاً بگوئید این خواب چه تعبیری دارد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ مسئله خواب و رؤيا از مسائل بسيار پيچيده و معضلی است كه كمتر شخصی می تواند به تمام زوايا و رموز آن احاطه پيدا نمايد و علّت اين صعوبت، ارتباط نفس انسان با عالم مثال می باشد؛ ارتباطی كه منقطع از تعلّق نفس به عالم مادّه صورت می پذيرد. ❖ انسان به دو طريق: يكي رؤيا و ديگری مكاشفه می تواند به اين عالم و حقائق موجود در آن دسترسي پيدا نمايد كه از آن تعبير به مثالي منفصل نيز می شود. در عالم مثال صورت مثالی اشياء و قضايائی كه در خارج تحقّق پيدا می كنند به نحو ثابت موجود است. اضافه بر آن صورت تخيّلات و توّهمات انسان كه از آن به مثال متصلّ تعبير می شود نيز موجود می باشد. و از اينجا می توان به اشكال تعبير خواب و يا مكاشفه پی برد. زيرا تشخيص صحّت و سقم صورتی كه در رؤيا و يا مكاشفه برای انسان حاصل شده است با توجه به خصوصيّات نفسانی اشخاص كه مثال متصل آنها می باشد بغايت مشكل خواهد بود و اينكه چه صورتی منطبق بر واقع امر و چه صورتی حاصل از توهّمات و نفسانيّات فرد خواب بيننده است بسادگي برای هر فردی قابل تشخيص و تمييز نمی باشد و معمولاً افراد در اينگونه تعبيرها رجماً بالغيب بدون توجه به زوايا و خفايای امر تعبير می نمايند. ❖ و لذا بزرگان فرموده‌اند: خواب را برای هر فردی بيان نكنيد و هر تعبيری نمی تواند مبيّن واقع باشد. شناخت خصوصيّات روحی فرد و كيفيّت رؤيا در تعبير آن نقش اساسی دارد؛ و چه بسا نفس حالت فرد و يا تخيّلات. 🔰 @sire_salehan |
❖. در اثر اینکه انسان خودش را اصلاح کند ، کم کم شوائب خودپسندی و استکبار از انسان بیرون میرود . انسان میفهمد که خودش موجودی فقیر و محتاج و جاهل و عاجز و مرده است. و این نوری که بر او تابیده است و این قدرتی که در اوست و این علم و حیات و وجودی که دارد ، مال خودش نیست ، مال خداست. پس کسی که به این معنی پی ببرد به علم و قدرت و حیات خدا پی برده است و این معنی معرفت نفس است که ملازم است با معرفت رب ! قدس سره 📚 تفسیر آیه نور ، ص ۲۱۹ 🔰 @sire_salehan |
📿 | ۰۲۱ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " کُنتُ أتتَّبِعُهُ اتِّباعَ الفَصیلِ أثَرَ أمَّه ، يَرفَعُ لي في كُلّ يومٍ من أخلاقه عِلمًا و يأمُرُني بالاقتِداء به | ١ | 📜 ترجمه: " من به پیغمبر تاسی می کنم و از کوچکی دنبال پیغمبر می دویدم، عیناً مانند کره شتری که دنبال مادرش می دود! دنبال این مکتب را گرفتم، و هرچه بیشتر می دویدم، بابی از علم برای من گشوده می شد؛ و هرچه بیشتر متابعت می کردم، بیشتر می فهمیدم. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ چقدر این امیرالمومنین عاشق پیغمبر بود! چقدر عاشق بود! اصلا کسی هست که مانند امیرالمومنین از پیغمبر استفاده کرده باشد؟! چقدر پیغمبر را دوست داشت و در سفر و حضر دنبال پیغمبر بود! اصلا گوش به زنگ بود، نفَس پیغمبر دست امیرالمومنین بود؛ عینا مانند نوکری که دنبال آقای خودش بدود، امیرالمومنین در جنگ ها ، در حضر و در سفر ها دنبال پیغمبر می دوید ، مشک را آب می کرد، جای پیغمبر را درست می کرد، جارو می کرد و خیمه می زد. ❖ این افرادی که می گویند : " مقام علی از پیغمبر بالاتر است ! و علی آن کسی است که بر دوش پیغمبر پا گذاشت و مُهر نبوت زیر پای علی قرار گرفت، و پیغمبر در عالم معراج مقصودش علی و شناختن علی بود! " هیچ نمی فهمند چه می گویند! میخواهند علی را با این حرف ها بالا بیاورند ، ولیکن دارند او را خُرد می کنند! ❖ امیرالمومنین روی شانه پیغمبر پا گذاشت ، اما عیناً مانند آقایی که بچه خودش را بغل بگیرد و بگوید: " آقاجان، پایت را اینجا بگذار و آن را از بالای طاقچه به من بده! " این کار را کرد؛ و این از شدت التیام و اتحاد روح امیرالمومنین با پیغمبر بود، نه از نقطه نظر آقایی و ریاست علی بر پیغمبر؛ این کفر است! پیغمبر که به معراج می رفت، به مقام ولایت می رفت، ولی ولایت ، حقیقت امیرالمومنین و حقیقت خود حضرت رسول است ، و نبوت پیغمبر ما از ولایت جدا نیست، نه اینکه پیغمبر نبی است و علی ولیّ، پیغمبر نبی است و ولیّ، و امیرالمومنین امام است و ولیّ، علی خلیفه است و ولیّ ! پس در پیغمبر ما ولایت هست ؛ یعنی این ظاهر دنبال باطن می رفت، و باطن پیغمبر ما ولایت است! مسئله خیلی عالی است! انسان باید در عباراتش متوجه باشد؛ اگر انسان قدری عبارت را تکان بدهد، کفر تبدیل به اسلام، و اسلام تبدیل به کفر می شود! | ۲ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. نهج البلاغه (عبده) ، ج۲،ص ۱۵۷ ۲. مبانی اخلاق، ج۱، ص ۸۱ 🔰 @sire_salehan |
❖. اطلاع بر ظهور حضرت در مرتبه اول اختصاص به ذات پروردگار دارد و اوست که بر همه چیز دانا و توانا است و ثانیا بالعرض و بالتبع به اولیای خاص خودش که محرم اسرار او هستند و راز و رمز سلسله علت و معلول ها آگاهی دارند منحصر می شود و کس دیگری را در اینگونه مسائل حظ و نصیب نمی باشد. و لذا آنان که می دانند لب فرو می بندند و دم بر نمی آورند. همیشه داب و سیره اولیای الهی و عرفا بالله دعوت و ارشاد مردم به سوی معرفت و فهم و ادراک حقیقت آن بزرگوار بوده و هست نه صرف رویت ظاهری که آن هنری نیست! قدس سره 📚 افق وحی ، ص ۱۲۴ 🔰 @sire_salehan |
﷽ 📌 اَلَلهمّ إنّا نرغب إليك في دَولةِ كريمةٍ 📚 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در مقدمه کتاب " شرح فقراتی از دعای افتتاح، ص ۱۸ " می فرمایند: ✍🏻 مرحوم والد حضرت علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه در طول حیات خود به نحو شگفت آمیزی نسبت به این [ دعای افتتاح ] شائق و راغب بودند و فقرات آن را در جای جای سخنان و آثار خویش متذکر می شدند ، حتی در سنواتی که همراه و همگام با رهبر انقلاب ، مرحوم آیةالله خمینی رحمةالله عليه وارد مسائل سیاسی و اجتماعی شدند، در شب میلاد حضرت صاحب الأمر عجل الله تعالی فرجه الشریف این فقره از دعای افتتاح را به صورت اعلان در قالبی شکیل و نیکو منتشر نمودند: ❖ " اَلَلهمّ إنّا نرغب إليك في دَولةِ كريمةٍ تُعِزُّبها الاسلامَ و اهلَه و تُذِلُّ بها النّفاقَ و اهلَه! و تَجعَلُنا من الدُّعاةِ إلي طاعَتِك و القادة إلي سَبيلك و ترزُقُنا بها كَرامةَ الدّنيا و الآخرة " ❖ اعلان این مسئله آن هم در آن برهه از زمان ، اعلامی جز تبدیل حکومت جائرانه به نظام امن و حکومت عدل و داد در سایه سیطره و هیمنه حضرت ولی عصر ارواحناه فداه، نبوده است! مرحوم مهندس مهدی بازرگان رحمةالله علیه در همان زمان طی نطق و خطابه ای که در یکی از مساجد طهران داشت، گفت: " در زمانی که مشاهده می کنیم هیچ صدا و ندایی از هیچ یک از مراکز دینی و مساجد و حسینه ها به گوش نمی رسید ، تنها و تنها از مسجد قائم این ندا بر آمد که : " اَلَلهمّ إنّا نرغب إليك في دَولةِ كريمةٍ... " 🔰 @sire_salehan |