eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️آوای ملکوت ۵: مجموعه تصویری طرح مبانی اسلام 🔹️این مجموعه نفیس مشتمل بر فیلم بیانات و مواعظ حضرت آیةالله حاج سیّد محمّد محسن طهرانی ـ قدس سره ـ درجلسات مبانی سیر و سلوک الی الله و جلسات طرح مبانی اسلام می باشد. 🔸️این اثر که در قالب یک فلش ۶۴ گیگ تنظیم یافته، شامل ۷۰ جلسه فیلم با عنوان طرح مبانی اسلام مانند جلسات اعیاد غدیر، اعیاد نیمه شعبان، اعیاد فطر، جایگاه اهل علم، جلسات شهرستان ها و بیانات متفرقه در مناسبت های مختلف و 21 جلسه فیلم در جلسات مبانی سیر و سلوک الله می باشد. 🔹جهت تهیه این مجموعه به فروشگاه اینترنتی سرای جاوید در لینک زیر مراجعه فرمائید: ⬇⬇⬇ https://cutt.ly/6rVbuOl @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
📿 | ۰۲۲ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " أُمِرَ النّاسُ بِالقراءة في الصلاةِ لِئَلّا يكون القرآن مهجوراً مُضَيَّعًا، بل يكونَ محفوظاً مدروسًا " | ١ | 📜 ترجمه: " مردم امر شدند که آیات قرآن را در نماز ها بخوانند تا اینکه قرآن ، کتاب خدا در سینه ها بماند و مهجور نشود و دور نیفتد، و مردم همیشه با آیات قرآن سروکار داشته باشند. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ ما بعضی از اوقات که کمی سوره های بلند در نماز می خوانیم مورد اعتراض واقع می شویم که آقا پایمان درد می کند، آقا عجله داریم! آقاجان، اگر ضرورت دارد و عجله داری یا پایت درد می کند، نمازت را فردا کن و برو! و یا اگر پایت درد میکند بنشین! امام جماعت قرائتش را می خواند و هرجا پایتان درد گرفت و خسته شد، بنشینید و گوش کنید و وقتی پایتان خوب شد ، دو مرتبه بلند شوید! قاعده اش این است که انسان نمی تواند امام را ملزم کند به اینکه حتما مطابق میل من بخوان! آن هم که گفته اند: " انسان بایستی اضعف مامومین را ملاحظه کند. " اضعف مامومین اصلا می گویند: نماز نخوان! راحت! اضعف مامومین این است! اضعف مامومین نسبت به سوره " قُل هُوَ الله أَحَدٌ " که نیست؛ بلکه نسبت به سوره های بلندی است که معروف و مشهور بود و می خواندند. ❖ علاوه بر این، ما تابع شرعیم، و وقتی دستور داده شده است که در شب جمعه باید امام در نمازش سوره جمعه بخواند؛ حالا ماموم میخواهد طاقت بیاورد، میخواهد طاقت نیاورد! در روز جمعه در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقین وارد شده است و امام باید بخواند و ماموم باید منتظر بشود. در صبح روز دوشنبه و روز پنج شنبه در رکعت اول : سوره " هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ - [ سوره انسان] " و در رکعت دوم سوره " هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ [ سوره الغاشية ] وارد است و امام باید این سوره ها را بخواند. و در اوقات دیگر در صبح جمعه رکعت اول سوره جمعه و رکعت دوم سوره " قُل هُوَ الله أَحَدٌ " وارد است. ❖ از آن گذشته ، روز ها در ظهر و عصر مستحب است که امام سوره های کوتاه ، مثل : وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى [ سوره الليل ] ، " هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ [ سوره الغاشية ] ، " وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا [ سوره الشمس ] ، " سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى [ سوره الأعلى ] و ... بخواند. در مغرب قدری سوره های طولانی تر بخواند، مثل : " وَالنَّازِعَاتِ " و " وَیلُُ لِلْمُطَفِفِينَ " ، و در نماز های عشاء قدری بلند تر، مثل " عَمَّ " [ سوره نبا ] ، سوره دهر: هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ " سوره الحاقة ، سوره " يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ [ سوره المزمل ]، يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ [ سوره المدثر ] و ... در نماز های صبح سوره های بلند تر بخواند، مثل: سوره حشر ، سوره " تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ " [ سوره الملك ] ، سوره الرحمن و سوره هایی که وارد شده است. ❖ عزیز من ، اگر انسان همیشه سوره " قُل هُوَ الله أَحَدٌ " را بخواند کما اینکه همه ما این کار را می کنیم قرآن را دور انداخته ایم! خُب بگویید: این سوره " هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ " معنایش چیست و برای چه آمده است؟ " هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ " برای چیست؟ سوره منافقون برای چیست؟ سوره جمعه برای چیست؟ اگر انسان همیشه اینها را بخواند، قرآن به معانی اش درون سینه اش می ماند! قرآن در سینه زنده است، نه در بین کتاب ها ! پس اگر قرآن بین کتاب ها برود، از قرآن دور افتاده ایم! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. علل الشرائع ،ج۲،ص۶۲۲ ۲. مبانی اخلاق، ج۱، ص ۱۰۸ 🔰 @sire_salehan |
❖. زمانه در حال تغیر و تحول است؛ مردم به واسطه تحولاتی در تبادل اطلاعات در سطح جهانی، و دسترسی همگانی به مطالب و حقائق ، در فضای جدیدی قرار گرفته اند و به خوبی می توانند از صحت و سقم سخنان اطمینان حاصل نمایند. پدیده تکنولوژی جدید و فناوری شگرفت امروز گرچه دارای معایب و نواقصی است، ولی این ارمغان مبارک و هدیه خجسته را برای نسل امروز مهیا نموده است که پرده های ظلم و عصبیت و کتمان و هوی و هوس که همچون سدی محکم در دهانه جریان رودخانه و مسیل آب گوارا برای سیراب نمودن دل ها و نفوس مستعده قرار گرفته بودند، دیگر اثر خود را از دست داده اند و چشمه خروشان و زلال معرفت بر بستر نفوس و قلوب جویندگان و پویندگان حق و حقیقت، ساری و جاری می گردد. قدس سره 📚 فقاهت در تشیع ، ص ۳۵ 🔰 @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁨💠. شروع تقدیر و مشیّت خاصِّ پروردگار از ماه رجب و لزوم مراقبه بیشتر. 📼. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه ۱۹۸، دقیقه ۵۲:۲۰ @maktabevahyorg 🌸🌸🌸🌸⁩ ⁨https://t.me/maktabevahyorg/122⁩
❖. از جمله عادت های ناپسند ما گوش کردن به صحبت های دیگران است... و یکی دیگر از عادت های زشت، سر در آوردن از معاملات و موارد تعامل با افراد است.... آثار مخرب این عادت ناپسند ، ایجاد تخیّل و توهّم ناصواب در نفس آدمی است که بدین وسیله ، موجب خَلق و ذخیره امور جزئیه و توهمات در نفس است؛ و نفس انسان را که باید برای رشد و تعالی از جزئیات بگذرد و به کلیات بپیوندد، در مرتبه جزئیت محصور و محبوس می نماید. و این خطرناک ترین مانع برای سالک راه خداست و تقویت وحدت را در او از بین برده ، در عوض به تشدید کثرت و استقرار آن کمک می کند! قدس سره 📚 حیات جاوید، ص ۱۴۳ 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۴۲ 📌 معنا و حقیقت لعن 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/3jTNl ☑️ سوال: ~ با سلام؛ لعن به چه معناست و ارتقاء درجه ایمانی انسان به لعن بستگی دارد یا نه؟ و چگونه باید لعنت کنیم ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ لعن به معنای دورباش از رحمت الهی است. بطور کلّی در جهت گیری اعتقادی انسان، دو عنصر مهمّ نقش اصلی را دارند اوّل: عشق و علاقه نسبت به مکتب و شخصی که مکتب به او منتسب است، دوّم: عدم تمایل قلبی و نفور نسبت به مخالف مکتب و اعتقادات مباین و مقابل آن. طبیعی است اعتقاد به راه و یا فردی که متولّی آن مسیر و مکتب است بدون یکی از این دو اصل مطلب را ناتمام و ناقص می گرداند و لذا دو اصل تولّی و تبرّی در فروع دین تشریع شده است و این یک مسأله فطری و عقلانی است. ❖ در قرآن کریم نیز نسبت به مکتب و اولیای دین و در نهایت ذات پروردگار این علاقه و عشق و برتری بسیار آمده و همینطور اظهار برائت از مخالفین چه مشرکین و چه غیر آنان و لعن و دورباش نیز بسیار است و نیز در مکتب اهل بیت علیهم السّلام به این دو اصل بسیار تأکید شده است. ❖ بنابراین در همه موارد که پای اعتقاد و یک باور دینی در زندگی انسان به میان می آید انسان ناچار باید از این دو اصل پیروی نموده تا قدم خود را در این راستا ثابت تر و پایدار تر بگرداند. 🔰 @sire_salehan |
❖. در مسائل اجتماعی اگر مردم به کسی اقبال نمودند آن را به حساب دیانت مردم و صلاحیت خویش می گذارند و اگر روزی از او روی برگردانند، مردم را فریب خورده دشمنان و خود را جزو اقلیت رستگار می شمرند! اگر روزی بر دشمنان خویش غلبه کنیم آن را از امداد های غیبی و الهی میدانیم و اگر روزی شکست بخوریم تقصیر را به گردن افراد می اندازیم و خود را از تبعات شکست تبرئه می نماییم! و این آفت بیش از همه دامن اهل علم و مدعیان صلاح و سداد را خواهد گرفت و این طائفه سخت باید به هوش آیند و لحظه ای از مکر و دام شیطان غافل نگردند! قدس سره 📚 سرالفتوح، ص ۳۱ 🔰 @sire_salehan |
DastoorateRajab-MobileSize.pdf
557.4K
💠 دستورات آیة الحق سیّد علی قاضی رضوان اللَه علیه در خصوص ماه های رجب و شعبان و رمضان. 🔸به همراه توضیحات مرحوم علامه طهرانی قدّس سرّه. 🔸"نسخه تلفن همراه" 📚. ، ص 226 الی 236. @maktabe_vahy
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 کتاب صوتیِ دستورات آیة الحق سیدعلی قاضی رضوان اللَه علیه در خصوص ماه های رجب و شعبان و رمضان. 🔸به همراه توضیحات مرحوم علامه طهرانی قدّس سرّه. 📚. @maktabe_vahy
❖. از جمله مطالبی که بسیاری از خطبا ، علی الخصوص مداحان و ذاکرین ، به غلط آن را سنت و روش خویش قرار داده اند، مسئله ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام در مجالس جشن و سرور و موالید آنهاست. مجلس جشن خصوصیات خود را دارد و نباید با حزن و غم توام شود، والا آثار خود را از دست می دهد. ذکر مصیبت و روضه و حزن و گریه در مجالس سوگواری اهل بیت به جای خود، و جشن و سرور و شادی و انبساط در محافل و مجالس فرح به جای خود؛ آثار و برکات هر کدام از این دو مجلس برای تحول حال و نورانیت نفس لازم است، و فقط منحصر به حزن و گریه بر مصائب آنها نمی باشد! قدس سره 📚 سالک آگاه، ج۱، ص ۹۰ 🔰 @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 . توجه به مقام ولایت در ماه رجب... 📼. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه علیه السلام 🎞.، جلسه ۱۹۸ ، دقیقه ۸۵:۴۳ @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
💠. برشور : ✍🏻. ارائه شده توسط مکتب وحی 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 💾. حجم: ۱۶.MB ✅. توضیح: معرفی نرم افزار ندای معرفت و فهرست کامل جلسات عمومی و دروس تخصصی سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 🛒. خرید فلش نرم افزار جامع: https://cutt.ly/DrVbaw6 📥. دانلود pdf فهرست در کانال: 📲 @sire_salehan_book
❖. معرفت به نفس یعنی خداوند علی اعلی به ذات انسان متصل است و وجود انسان مندک و فانی در ذات پروردگار است. اگر انسان ذات خودش را به نحو اندکاک و فنا پیدا کند و به هستی خودش برسد که نیستی محض است، این نیستی محض در هستی محض پروردگار مندک شده، آن وقت به مقام هستی پروردگار می رسد و فنای در ذات پروردگار پیدا می کند. و لذا در راه معرفت نفس و معرفت پروردگار ، در روایات مطالب عجیب و غریبی از ائمه علیهم السلام بیان شده است! قدس سره 📚 تفسیر آیه نور ، ص ۲۱۴ 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۴۳ 📌 داستان های قرآن کریم 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/pkPqx ☑️ سوال: ~ با سلام؛ آیا داستان هایی که در قرآن کریم مطرح شده با همه جزئیاتشان مانند داستان حضرت سلیمان، حقیقی بوده یعنی عینیت داشته است یا فقط بیان تمثیلی برخی از وقایع تاریخی جهت هدایت بشر است ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ در آیین محاوره و گفتگو القاء خلاف واقع در ذهن مخاطب محکوم و از دیدگاه عقل و عرف مطرود می باشد و بر این اساس شرعاً حرام است. گوینده در مقام بیان مطلب اگر به تمثیل می پردازد یا باید به نحوی تمثیل مطرح شود که نیازی به تذکر و انتباه نباشد مانند بسیاری از داستان ها و حکایات مثنوی چون داستان طوطی و تاجر در هندوستان و یا داستان طوطی که روغن را بریخت و امثال آن و یا باید خود به تمثیل بودن آن اشارت نماید و گرنه مخاطب و خواننده آنرا واقعی و حقیقی پنداشته به گمراهی و ضلالت خواهد افتاد و این روش را ما در کتب حکایت گذشتگان مشاهده می کنیم. ❖ حال چگونه است که قرآن کریم از بدیهی ترین قانون و مبنای تخاطب روی گرداند و افراد را به جهالت و ضلالت بکشاند؟ و می توان گفت یکی از چرندترین مطالبی که در این روزها در زمینه کلام مطرح می شود این قضیه است، آخر یکی نمی پرسد: کدام دلیل و احتمال عقلائی بر تمثیل بودن حکایات قرآن آمده است که باید از بیان این وقایع و حوادث را به واسطه آن دست برداشت و حمل بر تمثیل نمود. 🔰 @sire_salehan |
❖. اغلب افرادی که از اهل علم به مسیر انحراف کشیده شده اند و خود و دیگران را به ضلالت و تباهی در آورده اند و مکتب انحرافی در قبال منهج و ممشای حق به وجود آورده اند و باعث اغوای عوام از انام شده اند، به واسطه گرفتاری در همین دام و شبکه مکاشفات و رویاهای کاذبه بوده است. فتنه بابی گری و بهائیت و تمام تبعات و مفاسد مترتبه بر آن تا زمان حاضر و بعد ، به واسطه بروز و ظهور و مکاشفات نفسانی و خلاف واقع و شیطانی بوده است. قدس سره 📚 افق وحی ، ص ۳۲۹ 🔰 @sire_salehan |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯. | ۰۱ 📌. عنوان: تقلید از مرحوم قاضی قدس سره به دستور امام زمان علیه السلام 📚. منبع: مهرتابناک ، ج۱، ص ۱۴۶ ⏰. زمان: ۴ دقیقه 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۴۴ 📌 تحریف در قرآن مجید 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/ppwL8 ☑️ سوال: ~ با سلام؛ لطفا با دلایل عقلی برای اینجانب اثبات بفرمایید که چرا قرآن تحریف نشده است؟ مگر نه اینست که در زمان خلیفه دوم کلیه ی قرآن ها جمع آوری شده و با تغییراتی مجددا انتشار یافته؟ ( حتی اگر این تغییرات فقط محدود به ترتیب آیات باشد باز هم موید این مطلب است که امکان تحریف در قرآن وجود دارد. ) مگر شیعیان به قرآن دیگری موسوم به "مصحف فاطمه (س) " اعتقاد ندارند. این موضوع چگونه قابل توجیه است ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ آنچه از کیفیت ترتیب آیات در قرآن بدست می آید اینست که در دو جای قرآن تحریف در ترکیب انجام شده است. یکی در مورد آیه تطهیر، دوم آیه ولایت که البته با توجه به قبل و بعد آن و قرائن و شواهد اخلالی به مفهوم آیه وارد نمی شود. ❖ و اما تحریف در خود کلمات به معنای اضافه شدن کلمه و یا سانسور و حذف کلمات دلیلی بر اثبات آن نمی باشد و روایات وارده از ائمه علیه السلام و ارجاع به قرآن از ناحیه آنها محکمترین دلیل بر حجیت قرآن می باشد و خود آنان همین قرآن را تلاوت می کردند و به اصحاب نیز توصیه بر تلاوت و تدبر در همین قرآن می نمودند و کلام امام علیه السلام حجت است. ❖ اما مصحف فاطمه ارتباطی به قرآن ندارد بلکه مجموعه ای است از مطالب و اسرار که علم آنها فقط نزد امام معصوم علیه السلام می باشد و در زمان ظهور حضرت ولی عصر ارواحناه توسط ایشان بیان خواهد شد. 🔰 @sire_salehan |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯. | ۰۲ 📌. عنوان: فرار منتظران ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در شهر حله 📚. منبع: مطلع انوار ، ج۱، ص ۱۱۸ ⏰. زمان: ۵ دقیقه 🔰 @sire_salehan |
﷽ 📌 معنای زیبای مرگ از زبان امام هادی علیه السلام 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " معاد شناسی ، ج۱ ، ص ۱۶۱ " آورده اند : ✍🏻 حضرت إمام علی النقیّ علیه السلام به عيادت يكى از اصحابش كه در بستر مرض افتاده بود تشريف آورد، ديد آن مرد گريه می‌کند و از ترس مرگ در جَزع و فَزع است. ❖ حضرت فرمود: «اى بنده خدا! تو از مرگ در هراس و گريه ‏اى‏ براى آنكه معناى مردن را نميدانى.» و سپس فرمود: «من از تو سؤالى میکنم، جواب مرا بگو! اگر فرضاً تمام بدن تو را چرك و كثافات فرا گيرد و از بسيارىِ اين چركها و كثافات و پليدی هائى كه بر تو نشسته در رنج و آزار باشى، و در عين حال قُرحه و دُمَل‏هائى در بدن تو پديدار شود و مرض جَرَب و سوداى خشك، پيكر تو را فرا گيرد و بدانى اگر در حمّام بروى و تمام اينها را بشوئى تمام اين مرضها و كثافات از بين ميرود و بدن تو پاك و پاكيزه می‌شود، آيا دوست دارى كه به حمّام بروى و شستشوئى بنمائى و تمام اين چرك‏ها و آفات را از خود دور كنى؟ يا آنكه رفتن به حمّام را ناپسند دارى و حاضر نيستى بدانجا گامى نهى، و با تمام اين آفات و عاهات صبر می‌کنی و می‌سازی؟» ❖ مريض عرض كرد: يا بن رسول الله! دوست دارم به حمّام بروم و تمام اين آلودگيها و پليديها را بزدايم. حضرت فرمود: «مرگ براى انسان مؤمن در حكم همين حمّام است، و براى تطهير و شستشو است. آنچه از گناهانى كه انجام دادى و بواسطۂ طول مرض و سائر امور هنوز از بين نرفته و باقى است، بواسطۂ مرگ تمام آنها از بين ميرود و از بديها و گناهان پاك و پاكيزه بيرون می ‏آئى. اى مرد! بدان كه چون بر مرگ وارد شوى و از اين دريچه عبور نمائى، از هر گونه اندوه و غصّه و آزار و رنجى نجات خواهى يافت، و در دامان هر گونه سرور و فرح و انبساطى قرار خواهى گرفت.» ❖ در اين حال چنان اين سخنان در آن مريض اثر كرد كه دلش آرام گرفت و از طپش ايستاد، و با نهايت خرسندى و نشاط چشمان خود را فرو بست و جان به جان‏ آفرين تسليم نمود و رحلت كرد. 🔰 @sire_salehan |
❖. جایی که خود شاهدیم افراد بارها و بارها متعرف به خطا و اشتباه و تغیر رای و تبدل فکر به واسطه امور جاریه و مسائل متعارف جامعه و اجتماع شده اند، آن وقت چگونه ممکن است که امام معصوم علیه السلام زمام امر مرجعیت عامه و تصدی مقام افتا را به امثال این گونه افراد بسپارد؟! اکثر اختلاف هایی که در بین جوامع مسلمین ، به خصوص پس از زمان شروع غیبت کبری ، به وقوع پیوسته است مگر نه این است که از طرف علما دین و زمان داران شریعت حنیف بوده است، و مردم‌ به متابعت از آنها دچار مصائب و مشکلات و نابسامانی های دنیوی و اخروی شده اند؟! تمام این مصائب به جهت تصدی مسولیت فتوا و مرجعیت توسط افراد غیر واجد شرایط و تاهل این منصب خطیر است! قدس سره 📚 فقاهت در تشیع ، ص ۵۹ 🔰 @sire_salehan |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯. | ۰۳ 📌. عنوان: اتحاد و اتفاق اصحاب امیرالمومنین علیه السلام باهم 📚. منبع: مطلع انوار ، ج۱، ص ۱۲۲ ⏰. زمان: ۳ دقیقه 🔰 @sire_salehan |
❖. مرحوم والد ما، علّامه طهرانى- رضوان الله عليه- بارها به بنده مى‏ فرمودند: " من پيش از آنكه با تذكّر استادم متوجّه خطا و رفع اشتباهم شوم، خود به تحليل و تحقيق رفتارم مى‏ پرداختم و آن را اصلاح مى‏ كردم. " حال، ما صراحتاً به افراد متذكّر مى‏ شويم، ولى آنها توجّهى به تذكّر ما نمى ‏كنند! و همين مسأله، سرّ تعالى و ترقّى ايشان به مراتب عليا بوده است. و ايشان مى ‏فرمودند: " استاد براى مواردى است كه انسان به اشتباه و خطاى خود پى نبرد، نه در جايى كه تشخيص خطا براى خود شخص ميسّر است؛ در آنجا ديگر نيازى به استاد نيست! " قدس سره 📚 حیات حاوید ، ص ۱۷۸ 🔰 @sire_salehan |
📿 | ۰۲۳ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " و المومنُ مِنَ المُؤمنين كالرّأسِ مِنَ الجَسَدِ ، إذا اشتَكي تَداعي عَليهِ سائرُ الجَسَدِ " | ١ | 📜 ترجمه: " هر فرد مسلمان نسبت به جامعه مسلمان مثل سر است نسبت به بدن، که اگر سر درد بگیرد تمام بدن درد می گیرد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ این روایتی که عرض کردم در کتاب المغازی نقل می کند. او از مورخین غزوات پیغمبر است که این کتاب را در صده سوم هجرت ، یعنی بیش از هزار و صد سال پیش تالیف کرده است. مرحوم علامه مجلسی در مجلد سادس کتاب بحارالانوار، این روایت را جزء غزوات پیغمبر از واقدی نقل می کند. ❖ [ این عبارت پیغمبر خیلی لطیف است ] که اگر شما جامعه مسلمانان را بدن حساب کنید، هر فرد نسبت به آن پیکر ، حکم سر دارد، نه حکم پا و گوش و دست و سایر اعضا. اگر گزندی به یک فرد از افراد مسلمانان برسد مثل این است که سر پیکر جامعه مسلمان ها رنج و آزار دیده است، و تمام جامعه متشنج می شود که چرا این سر آزار دیده است! ولو اینکه آن فرد مسلمان یک نفر آدم بی بضاعت یا یک نفر آدم بی شخصیت یا یک نفر آدم بی جاه و اعتبار باشد؛ اسلام که بر این اساس ها نیست! ❖ اگر یک نفر در عالمِ اسلام رنجور شد، سرِ اسلام رنجور شده است و به دنبال مرض و رنجی که آن سر پیدا کرده است، تمام بدن رنجور می شود و همه به تکاپو می افتند تا اینکه آن سر را معالجه کنند؛ و تا هنگامی که معالجه نشده است، تمام این پیکر با سر در تب و بیداری شرکت می کند. اگر سر انسان درد بگیرد تمام بدن انسان تب می کند و تمام بدن انسان نمی خوابد، نه اینکه فقط سر نمی خوابد ولی تمام بدن خواب است! این تشبیه و کنایه عجیبی است، و این دستور پیغمبر است. ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. المغازی، ج۱، ص ۲۲۲ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۷۳ 🔰 @sire_salehan |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯. | ۰۴ 📌. عنوان: مرد صابون فروش و آرزوی دیدار امام عصر علیه السلام 📚. منبع: مطلع انوار ، ج۱، ص ۱۱۹ ⏰. زمان: ۲ دقیقه 🔰 @sire_salehan |
❖. عده ای از بزرگان و علمای نجف، خدمت مرحوم قاضی رضوان الله علیه آمده بودند و از ایشان دستوراتی برای سیر و سلوک الی الله می خواستند. ایشان قبل از پرداختن به این موضوع به آنها می فرمایند: " آیا شما بر طبق آنچه که می دانید، عمل کردید که الآن به دنبال مجهولات می گردید؟! " این بیان ایشان این را می رساند که راه الی الله و سلوک الی الله یک راه غیر عادی و عجیب و غریب نیست؛ بر خلاف آنچه که خیلی ها تصور می کنند، یک تافته جدا بافته از مسیر حق نیست. سلوک الی الله عبارت است از : قیام به آنچه مورد رضای حق است! قدس سره 📚 مهرتابناک ، ص ۱۸۷ 🔰 @sire_salehan |