eitaa logo
سیره صالحان
655 دنبال‌کننده
380 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت نهم | روایت منسوب به حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... یامُعَلَّی! هی أیّامُ قدیمةُ من الشُّهورِ القدیمةِ ، کلُّ شهرِِ ثلاثون یوماً لازیادة و لانُقصانَ .... 🔸 ترجمه: .... حضرت فرمودند: " ای معلی ، اینها روزهایی هستند که از دیر باز که از ماه های قدیم نشات گرفته اند، هرماه سی روز می باشد بدون زیاده و نقصان .... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | ایراد محاسباتی در تعداد روزهای سال | ❖ در این روایت مجعول، تعداد روزهای ماه را سی روز شمرده است نه یک روز یکم و نه یک روز زیاد؛ حال سخن در اینجاست که : شکی نیست تعداد روزهای سال های شمسی ۳۶۵ روز و چند ساعت می باشد و اگر ماه فقط سی روز باشد تعداد روز های سال سیصد و شصت روز خواهد بود، بنابراین پنج روز زیاده کجا خواهد رفت؟ و مترتب بر این مسئله ، وقایع و حوادثی که در روزهای مخصوص اتفاق افتاده اند [ که در ادامه روایت به آن اشاره شده است ] ، دقیقا چه روز از سال خواهد بود؟ ❖ بدین لحاظ است که ما نمیتوانیم در قبال این خرافات و اراجیف چشم بر هم بگذاریم و این روایات را اگرچه دارای سند صحیح هم باشد ، منتسب به امام علیه السلام بدانیم، تا چه رسد به اینکه سند او از اعتبار و وزانت لازم جهت استناد نیز برخوردار نمی باشد. 🔰 @Sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎فتح باب در مناجات شعبانیه @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: .... و هو الیومُ نزل فیه جَبرَئیلُ علی النَّبِیَّ صلّی الله علیه و آله و سلم .... و الیومُ الَّذی أمَر النَّبیُّ صلّی الله علیه و آله و سلّم أصحابَه أن يُبایعوا علیًّا علیه السلام بإمرَةِ المُمومنینَ... و هوالیومُ الَّذی بُویعَ لأمیرالمُومِنِین علیه السلام فیه البیعة الثّانیة، و هو الیومُ الّذی ظَفِرَ فیه بأهل النَّهروانِ... 🔸 ترجمه: ....و نوروز همان روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد .... و نوروز ، روزی است که رسول خدا به اصحاب خود امر نمود که با علی به عنوان امیرالمومنین بیعت نمایند.... و همان روزی است که برای بار دوم برای امیرالمومنین بیعت گرفته شد، و همان روزی است که أ میرالمومنین علیه السلام بر اهل نهروان غلبه یافت... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ___ 📚 | بررسی | یکی بودن تاریخ شمسی عید مبعث ، عید غدیر ، بیعت دوم بعد از قتل عثمان و جنگ نهروان | ❖ بعثت رسول خدا در روز بیست و هفتم رجب بوده است، و عید غدیر بیست و سه سال پس از آن در روز هجدهم ذوالحجة واقع شده است؛ و اگر قرار باشد که معیار جهت تعیین روز نوروز ، روز مبعث باشد، در حالی که فاصله بین روز مبعث با هجدهم ذوالحجة الحرام حدود چهار ماه و بیست روز خواهد بود، پس نوروز بعدی باید بعد از سیزده سال در روز هجدهم ذوالحجة اتفاق افتد. یا سی و چهار سال پس از آن، یعنی چهل و هفت سال بعد مبعث ! پس قطعا روز عید غدیر در روز نوروز اتفاق نیفتاده است! و اگر ملاک برای تعیین روز نوروز ، عید غدیر باشد قطعاً مبعث رسول خدا در این روز نبوده است. ❖ رسول خدا در روز پنج شنبه ۱۹ ژوئیه ۶۲۲ میلادی از مکه به مدینه هجرت کرده اند. و اگر تاریخ هجرت رسول خدا ، دوازدهم ربیع الاول به حساب آوریم، روز عید غدیر پس از گذشت ده سال ، حدود هشتاد روز پیش از نوروز ایرانیان اتفاق افتاده است. ❖ کشته شدن عثمان در روز ۳۵/۳/۳۰ شمسی اتفاق افتاده است که در روز بعد ، بیعت با آن حضرت انجام گرفته است و این روز نه با نوروز ایرانیان در آن زمان سازگار دارد نه با نوروز جلالی که اول فروردین باشد. ❖ بلاذری در انساب الاشرف ، ج۲، ص ۳۷۵ می نویسد: " جنگ نهروان در سال ۳۸ هجری در روز ۹ صفر اتفاق افتاده است " با محاسبه ریاضی ، ۱۳۱۵۰ روز از مبدا هجرت رسول خدا می گذرد که با احتساب سال شمسی، مصادف میشود با ۳۷/۴/۲۷ که چنین روزی هیچ ربطی به نوروز ایرانیان و نیز نوروز جلالی ندارد. و اگر این جنگ در سال ۳۹ هجری باشد ، در این صورت مصادف است با ۳۸/۴/۱۵ ، که باز ربطی به نوروز ندارد. 🔴 و از اینجا روشن می‌شود که چنین ادعایی در روایت معلی ، کذب محض می باشد . 🔰 @Sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
32.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠.معنای حجاب های نورانی چیست؟ 💠. تبیین و تفسیر برخی از فقرات مناجات شعبانیه 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 211، دقیقه 37:02 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت یازدهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: ... لأنَّه من أیّامنا و أیّام شیعتِنا؛ حفِظته العَجَمُ و ضَیَّعتموهُ أنتم ... 🔸 ترجمه: ... این روز [ نوروز ] مربوط به ما و شیعیان ما است ؛ که پارسیان آن را پاس داشتند و شما آن را ضایع و تباه نمودند ... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | زیر سوال رفتن خود اهل بیت | ❖ امام علیه السلام در روایت معلی فرموده است : شما عرب ها آن را ضایع کردید و عجم ها آن را گرامی داشتند. " خوب اگر ما به جای معلی بودیم از امام علیه السلام سوال می‌ کردیم : - نعوذبالله - شما خود سبب تضییع این روز بی مانند و عجیب و غریب شده اید! زیرا با گذشت حدود یک صد و پنجاه سال از دوران امامت و ولایت هنوز این روز به مردم معرفی نشده است، و هیچ کس جز خود ائمه علیهم السلام نمیتواند در تعریف و توصیف و ابلاغ آن به مردم نقشی داشته باشد و چه کسی جز خود معصومین میتواند حقائق و اسرار نظام هستی را به مردم بنمایاند و آنان را متوجه تکالیف و آثار مترتبه بر آن بکند؟! ❖ [ و همان طور که قبلا بیان شد، اگر این روز در نزد اهل بیت شرافتی داشت مولای متقیان علیه السلام از آن اظهار بی اطلاعی نمیکرد و در روایت امام صادق علیه السلام در کتاب کافی، امام نسبت به دفع شبهه سوال کننده باید اقدام میکرد و از نوروز تعریف و تمجید مینمود. - رجوع شود به قسمت سوم و پنجم - ] 🔰 @Sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت دوازدهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: ... و الثالث: اُردی‌بهشت روزُ ، ولاتدخلوا فیه علی السلطان ، ولاتبیعوا و لاتشتُروا و لاتَزَوَّجُوا ... السّادس عشر: " مِهرَ روزُ " ولا تُسافِروا فِیهِ فإنَّهُ من سافَرَ فیه هلَک ... و الثالث و العشرون: " دَیبِدِین روزُ ، و الدُّخول علَی السُّلطانِ و التماسِ الحوائج ... 🔸 ترجمه: ... و روز سوم ماه " اردیبهشت روز " است. در این روز به ملاقات سلطان نروید و به خرید و فروش نپردازید و اقدام به ازدواج نکنید ... روز شانزدهم ماه : مهرروز است در این روز اقدام به مسافرت نکنید که هرکس در این روز مسافرت کند قطعا هلاک خواهد شد ... روز بیستم ماه : دی بدین روز است. این روز برای ملاقات با سلطان و طلب حوائج از او مناسب است ... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ___ 📚 | بررسی | خرافات و اباطیل | ❖ واقعا انسان نمی‌داند در قبال این اراجیف و خزعبلات چه کند و چه بگوید؟ آخر این چه حرفی است که هر کس در این روز به مسافرت برود دیگر بر نخواهد گشت؟! امروزه در همین روز که بیم از مسافرت در آن داده شده است ، ملیون ها نفر به سیر و سفر می پردازند و هیچ مسئله و خطری متوجه آنان نیست و برعکس افرادی در روز های سعه و خیر به مسافرت می روند و چه بسا با خطر و صدماتی مواجه می شوند. ❖ از اینها گذشته، چگونه امام علیه السلام ملاقات با سلطان را در روزهای خاص به اصحابش توصیه می نماید، در حالی که این همه حدیث و خبر در مذمت ارتباط با آنان و رفت و آمد با آنها در دست می باشد؟ تا جایی که ترافع نزد حاکم را حرام و منافعی را که از این طریق به دست می آورد سُحت و باطل می شمرد ( رجوع شود: به کافی،ج۷،ص۴۱۲ / وسائل الشیعه،ج۲۷،ص۱۳۶ ) ❖ و مضحک تر از اینها اینکه خرید و فروش را در این روز ها توصیه نمی کند که موجب تباهی مال و ضرر و خسارت خواهد شد، در حالی که اساس در هر معامله و تجارتی ، دو طرف فروشنده و خریدار می باشند و اگر یکی ضرر نمود طبعا طرف مقابل او نفع بسیار برده است، پس چگونه است که نحوست و شومی این روزها فقط به یکی از دو طرف بر می گردد و آن روز برای طرف مقابل روز سعد و مبارکی خواهد بود؟! 🔴 بنابراین ، اگر هیچ دلیلی بر کذب و ساختگی بودن این روایت از معلی بن خنیس وجود نداشت، همین اشکال برای طرد و پوچ انگاشتن آن کفایت می نمود. 🔰 @Sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎در میان قعر دریا تخته بندم کرده ای/ باز می‌گویی دامن تر مکن، هشیار باش @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت سیزدهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس 🔹 ترجمه حدیث: ... بیست و پنجم ماه: روز نحس و پست و مذمومی است و این روز همان روزی است که به اهل مصر هفت نوع مصیب و آفت نازل شد و... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱| ____ 📚 | بررسی | نحوست ایام و احکام نجومی | ❖ ائمه ما علیهم السلام پیوسته در آثار و روایات وارده از آنها مردم را به دوری گزیدن از علم نجوم و ارتباط بین اجرام مادی و حرکت و دوران افلاک و بین پدیده های عالم خلق و قضایا و حوادث دیگر، و اعتقاد به این گونه مسائل ، توصیه می فرمودند! (نهج البلاغه، ج۱، ص ۱۲۸ / بحارالانوار، ج۵۵، ص ۲۲۴) ❖ علامه طهرانی معتقد بودند اسناد نحوست و شومی به ایام ماه و سال باطل است و تمامی روایاتی که در این باب وارد شده یا سندا و یا دلالة ضعیف است ایشان در کتاب شریف " مطلع انوار، جلد۶، ص۱۶۱ ' میفرمایند: " علوم نجوم احکامی بی اساس است و موجب ضلالت و موهوم پرستی است که از آثار بت پرستان و ستاره پرستان قدیم مانده است، و بنای احکام اسلام بر نجوم احکامی، هدم اسلام است! " ❖ البته اصل و ریشه این علوم، امری مسلم و واقعی است ولی منحصر در اختیار خود والیان امر و برگزیدگان از پیروان اهل بیت که به مقام سعه اطلاقی و کشف شهودی و اسرار و رموز عالم خلق رسیده اند میباشد، و دیگران را حظ و نصیبی نیست مگر اندکی و سهم ناچیزی که اکثرا آمیخته با خطا و اشتباه در محاسبه و حکم خواهد بود. چنانچه مرحوم علامه طهرانی در کتاب شریف " امام شناسی، جلد۱۲ ، ص ۲۴۸ " از علامه مجلسی نقل می فرمایند:" اگر فرضا این علم حق باشد، حکم بر طبق آن منوط است به جمیع اوضاع و کواکب و احوال آنها و خواص آنها در هر آن و در هر زمان، و منجمین از کواکب مقدار کمی را رصد کرده اند و مناط احکام آنها اوضاع سیارات است فقط ، با عدم احاطه آنها به احوال سیارات! " ❖ لذا مشاهده می کنیم هیچ گاه ائمه علیهم السلام، ما را به تعلم و فراگیری این علوم تشویق و ترغیب نکرده اند بلکه برعکس، جنبه تسلیم به اراده پروردگار و تفویض اختیار خود به مشیت او را متذکر شده اند! | ... | 🔰 @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
🔹تربیت نفس فقط بر اساس.... @maktabe_vahy 💎💎💎💎
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت چهاردهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس 🔸متن: ...و هو الیومُ الذّی وجه النبی صلی الله علیه و آله و سلم علیَّا علیه السلام الی وادی الجن یاخُذ علیهمُ البیعةَ له... 🔹 ترجمه : ... نوروز همان روزی است که رسول خدا علی را به سوی وادی جن فرستاد تا برای رسالت خویش بیعت نماید .... | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱| ____ 📚 | بررسی | جنگ امیرالمومنین با اجنه | ❖ از جمله اکاذیبی که در این روایت است ، اینکه می گوید: " در این روز رسول خدا ، امیرالمومنین را به سوی جنیان فرستاد. " مرحوم مجلسی از ارشاد مفید، مناقب ابن شهر آشوب ، خرائج و غیره نقل می کند: " وقتی رسول خدا به سمت جنگ بنی مصطلق می رفتند، به بیابانی خوفناک رسیدند ، در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرض کرد: " جنیان قصد فتنه دارند ! " رسول خدا امیرالمومنین را طلبیدند و فرمودند: " به سوی اینان حرکت کن که به زودی گروهی از دشمنان خدا از جنیان با تو به جنگ می پردازند، برو و آنان را دفع بکن ! " و با آن حضرت صدنفر از اصحاب را روانه نمودند. امیرالمومنین به سوی آنان شتافت و با آنان به نبرد پرداخت و پس از پیروزی بر آنان، به سوی پیامبر بازگشت و عرض کرد: " آنان شکست خوردند و بقیه ایمان آوردند." ( بحارالانوار، جلد۳۹، ص۱۷۵) ❖ حال این روایت مجعول معلی بن خنیس این واقعه را در روز نوروز بر می شمرد، ولی طبق محاسبه که شده است، جنگ بنی مصطلق در روزهای نهم یا دهم دی ماه واقع شده است و با نوروز مناسبتی ندارد! | ... | 🔰 @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎 غلامِ همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگِ تعلّق پذیرد آزاد است @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت پانزدهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس 🔸متن: ... وَ من یومِ نَیروزِِ الاّ و نحن نتوقعُ فیه الفَرَج ... 🔹 ترجمه : ... هیچ نوروزی بر ما نمی گذرد مگر اینکه ما توقع ظهور را در آن می بریم! | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱| ____ 📚 | بررسی | تعیین روز نوروز | ❖ باید دانسته شود که تعیین روز نوروز از سال، مساله ای است بسیار پیچیده و لاینحل، و آنچه که از تاریخ بجای مانده است می نماید که این روز، روز خاص و مشخصی نبوده است، بدین شکل که بعضی از علما آن روز را روز دهم ایار رومی قرار داده بودند، و برخی از ایشان آن را روز اول حمل می دانسته اند، و پاره ای از ایشان آن را روز هفدهم از کانون اول رومی بر می شمردند که روز روزه یهود نیز بوده است، و گروهی از سلاطین نیز آن را روز نهم شباط می شمرده اند. ❖ شهید اول در کتاب ذکری فرموده است: " مقصود از نوروز ، روز شروع سال عجم که ابتدای آبان ماه می باشد، یا وارد شدن خورشید به برج حمل ، و یا دهم ایار که دوم اردیبهشت است می باشد. " مرحوم ابن فهد حلی می گوید: " قول اول شهید اول که ابتدای سال عجم باشد در نزد فقهای عجم معروف است ، یعنی اول برج عقرب یا اول آبان ماه ! " ❖ ایشان میفرماید: " آنچه از میان این اقوال به نظر صحیح تر می آید آن است که نوروز را روز اول تحویل شمسی به برج حمل بدانیم که روز اول فروردین باشد. زیرا این روز فعلا در میان مردم رایج است. " اما ایرادی که بر این تفسیر وارد می شود این است که: " در همه مناطق عجم، نوروز روز اول تحویل خورشید به برج حمل نیست بلکه ( بر حسب اختلاف هوا و موقعیت جغرافیایی متغیر می باشد،) و دیگر اینکه روز اول فروردین به عنوان نوروز، نوروز سلطانی است که توسط سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی در سنه ۴۶۷ هجری به عنوان نوروز رسمیت پیدا کرده است ، و قطعا در زمان امام علیه السلام این چنین نبوده است ! " | ... | 🔰 @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
🔸آن چه استاد ازل گفت بگو، می‌گویم @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت شانزدهم | روایت منسوب به امام کاظم علیه السلام در مناقب ابن شهر آشوب | 🔹 متن: ... فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ : " إنّی قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّی رَسولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم فَلَم أَجِد لِهَذا العید خبرًا ، و إِنّهُ سُنّة الفُرس وَ مَحاها الإسلامُ ، وَ مَعاذَ اللهِ أن نُحیِیَ ما مَحاهُ الإسلامُ ... 🔸 ترجمه: ... امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: من هرچه در اخبار و آثار جدم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه میبریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم. | مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص ۳۱۸ | _________ 📚 | بررسی | اعتبار کتاب مناقب ابن شهر آشوب | ❖ این روایت را مرحوم ابن شهرآشوب مازندرانی ( متوفای ۵۸۸ق ) در کتاب مناقب آل ابیطالب آورده اند. روش مولف در این کتاب نقل از کتب گذشتگان است و در ابتدای هر نقل نام مولف و کتابی که در آن حدیث یا حکایت تاریخی را از آن کتاب اخذ کرده است ذکر می کند. ایشان این حدیث را در میان مجموعه ای از روایات از احمد بن عبدالله البرقی از پدرش نقل میکند، ولی نام کتابی که از آن اخذ کرده است را ذکر ننموده است. احمد بن عبدالله برقی از خاندان برقی است که چندین نفر از روات جلیل القدر امامیه در آن هستند. ❖ مرحوم علامه طهرانی در کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج۴، ص۷۴ در ارتباط با کتاب مناقب ابن شهر آشوب و روایات آن میفرمایند : " ابن شهر آشوب گرچه مطالب کتابش را با سند ذکر نکرده است ، ولیکن روایاتی را که نقل می کند، از بسیاری کتاب ها که با سند ذکر می کنند معتبرتر است. مناقب ابن شهر آشوب کتابی بسیار نفیس ، بسیار معتبر ، و از ذخائر کتب شیعه است.... بسیاری از مطالبی که مجمع علیه بین شیعه است و اهل سنت هم نمیتوانند آن را انکار کنند ، در این کتاب موجود است... این کتاب از جهت اعتبار از بسیاری از دیگر کتبی که مسندند، قوی تر و استوار تر است... " 🔰 @Sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎. تخم وفاها کاشتم، نقشی عَجَب بنگاشتم/ بس پرده‌ها برداشتم، باشد که با ما خُو کنی رحمه الله @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت هفدهم | روایت منسوب به امام کاظم علیه السلام در مناقب ابن شهر آشوب | 🔹 متن: ... فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ : " إنّی قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّی رَسولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم فَلَم أَجِد لِهَذا العید خبرًا ، و إِنّهُ سُنّة الفُرس وَ مَحاها الإسلامُ ، وَ مَعاذَ اللهِ أن نُحیِیَ ما مَحاهُ الإسلامُ ... 🔸 ترجمه: ... امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: من هرچه در اخبار و آثار جدم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه میبریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم. | مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص ۳۱۸ | ___ 📚 | بررسی | ❖ [ مفاد و محتوا این خبر، بسیار قوی است و متن آن از هرگونه اضطراب و شذوذی خالی است و این امر خودش شاهد صدقی است بر صحت این خبر و آن را از سند مستغنی می سازد. ❖ اولاً : حضرت فرموده اند: " من در اخبار جدم تفتیش نمودم و اثری از این عید ندیدم. " و واقعا هم همینطور است هیچ اثری از این عید در روایات نبوی و علوی نیست بلکه در روایات دیگر ائمه نیز اثری نیست، مگر خبر جعلی معلی بن خنیس و روایت حزقیل نبی که روی آن بحث شد. ❖ ثانیاً : فرموده اند: " سنت فرس است و اسلام آن را محو نموده است. " که این هم از نظر تاریخی کاملا صحیح است. و سالها بعد توسط خلفا جور همچون معاویه این مراسم احیاء شد. ❖ ثالثاً : محتوای روایت با تاریخ عصر منصور و سیره ائمه علیهم السلام به طور کامل متناسب است. ❖ رابعاً : روایت همراه با تعلیل است ، و مشخص است روایت همراه با تعلیل از روی تقیه صادر نشده است. به طور معمول وجهی ندارد که امام علیه السلام حکمی را بر خلاف واقع بفرماید و برای اثبات آن علتی ذکر نموده و آن را بیش از بیش حق جلوه دهد. در هر صورت بر خلاف نظر علامه مجلسی و صاحب جواهر حدیث متناسب با تقیه نیست. مضافاً بر اینکه: معیاری که ارائه میدهد( حرمت احیا سنن کفر ) معیاریست که عقل و شرع بر آن اتفاق دارند و صغرای آن نیز وجدانی است ؛ و میدانیم که نوروز سنت فُرس است و در میان مسلمانان محو گشته بوده است. ] 🔰 @Sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
⁨⁨💠. راه معرفت به امام علیه السلام... @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸⁩⁩
💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت آخر | روایت اهل بیت پیرامون اعیاد اسلامی | 🔹 متن: ... و عنهم علیهم السلام: الأَعیادُ أربَعَةُ: الفِطرُ وَ الأضحَی وَ الغَدیرُ وَ یَومُ الجُمُعةِ ... 🔸 ترجمه: ... عیدها چهار عدد است: فطر و قربان و غدیر و روز جمعه ... | بحارالانوار،ج۸۶،ص۲۶۷ | ___ 📚 | بررسی روایت حصر اعیاد | ❖ [ در روایات متعددی اعیاد اسلامی شمارش شده و در چهار عید حصر گردیده است: عید فطر و عید قربان و عید غدیر و روز جمعه. و در هیچ روایتی نامی از نوروز برده نشده است که از این روایات نیز استفاده می شود که چیزی در میان شیعه با نام عید نوروز نبوده است. ] ❖ مرحوم علامه طهرانی پیرامون اعیاد اسلامی در کتاب شریف امام شناسی ج۹ ص ۱۹۹ تا ۲۱۳ مطالبی را نگاشته اند که ما به طور خلاصه قسمتی از آن را به جهت تیمن و تبرک ذکر میکنیم: " در دین مقدس اسلام روز فطر و قربان، عید است. اما در فطر به جهت آنکه در یک ماه تمام مردم دست از روی شهوات برداشته، روزها روزه و شبها به قیام مشغول، و با بهره هایی بیش از سایر ایام همچون انفاق در راه خدا و تلاوت بیشتری از کلام خدا و چشم پوشی از سایر ایام... نفس اماره خود را تزکیه و تطهیر نموده اند.... و در این موقع که موقع گرفتن نتیجه و مزد است، آن روز را باید عید گرفت و از خداوند کریم و رحیم عیدی دریافت کرد. ❖ و اما در قربان ، به جهت آنکه مردم به عشق لقاء و دیدار وجهه الله ، دست از خانه و لانه و وطن و کسب و کار و شهرت و جاه و جمیع علائق شسته و به سوی بیت الله الحرام مِن کُلِّ فَجِّ عَمیق روان شده... اینجا جای دارد که موقع خروج از احرام به شکرانه قبولی اعمال و پذیرش این اعمال سخت و در عین حال شیرین و لذت بخش ، عید بگیرد و الحمدالله بگوید.. ❖ روز جمعه عید است چون روز اجتماع مردم به نماز جمعه و شنیدن خطبه ها و تطهیر است... روز جمعه ، روز عید و اجتماع است و مردم پاک و پاکیزه می شوند. و از خطاها و گناهان یک هفته گذشته بیرون می آیند، دعاها در آن روز مستجاب ، و شب جمعه نیز دارای اهمیت و خصوصیتی برای تهیو و آمادگی وظایف روز میشود، که از سایر سب ها ممتاز تر است... ❖ و اما عیدغدیر ، که افضل و اشرف اعیاد است، به جهت ربط امت با امام ، و وحدت دل های آنان با ولایت، و ورود در سلک سالکان راه و روندگان طریق مودت و محبت و ایثار و انفاق و عقل و شعور و گسترش نور ربانی ، و نفحات قدسیه سبحانی ، و ارتباط ملک با ملکوت است...... عید غدیر، ندای حضرت قدوس و سبوح را به حصر ولایت در قرآن کریم به " یَأَیُها الرسُولُ بَلِغ مَآَ أُنزِلَ الَیک " پاسخ صحیح دادن، و گفتار حضرت پیامبر اعظمش را به : مَن کنتُ مَولاهُ فعلیُّ مَولاهُ " با جان و دل پذیرفتن، و در تحت دعای: " اللهم والِ مَن والاهُ " قرار گرفتن، و از نفرین خانمان سوز : " و عادِ مَن عاداهُ " بیرون شدن، و استقبال از : " وَ انصُر مَن نَصَرَه " و استدبار از : " وَ اخذُل مَن خَذَلَه " نمودن است... | | 🔰 @Sire_salehan |
❖. در مکتب تشیع ، ظهور ولایت بر نفس انسان دارای ارزش و اعتبار است، نه صرف ظهور ظاهری و صوری امام علیه السلام قدس سره 📚 اسرارملکوت ، ج۲، ص ۲۱۵ 🔰 @sire_salehan |
دعای فرج - علامه طهرانی.mp3
3.38M
| ۰۱ 📌. عنوان: دعا فرج امام زمان علیه السلام 🎙. سیدالطائفتین علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی قدس الله سره 🔰 @sire_salehan |
💢. ✅. دوستانی که دسترسی به کانال تلگرام کتابخانه ندارند، میتوانند را در وبلاگ سیره صالحان دانلود بفرمایند ↪️ http://siresalehan.blogfa.com/category/1 🔰 @sire_salehan |
🕯 || ترجمه فقراتی از دعای افتتاح ❖. بار پروردگارا! ما با تضرع و ابتهال نیازمندانه به درگاه تو از سویدای دل خواهانیم تا دولتی کریمانه پیش آوری که در آن دوران، اسلام و یاورانش را سربلند فرموده، نفاق و پیراونش را ذلیل و خوار گردانی! و ما را در آن دوره از زمره دعوت کنندگان خلق به اطاعتت و از پیشوایان آنها در راه رضای فرمانبرداریت قرار دهی! و بدین سبب از مواهب نفیسه و کرامت های موهوبه خزانه جودت در دنیا و آخرت روزی ما فرمائی! قدس الله سره 📚 مطلع انوار، ج۴، ص ۴۷ 🔰 @sire_salehan |
﷽ 📌. با کریمان کارها دشوار نیست 📚. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در " شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۶، مجلس ۱۵ " می فرمایند: ✍🏻. بزرگان هميشه دأب‏شان بر اين بود كه روح اميد را در شاگردانشان و در تلامذه‏ شان تزريق كنند نه يأس را. هميشه روح اميد، هميشه شادى، هميشه سبكى، هميشه انبساط و هميشه ابتهاج‏. ❖. راه سلوك اين است! يعنى انسان در راه ابتهاج‏ و در راه اميد حركت كند و با اميد جلو برود. راه اگر بخواهد همراه با يأس باشد، در همان حال شك و يأس توقّف می‏كند و تمام می‌شود و ديگر قدم از قدم برنمیداریم، مگر اينكه از آن مرتبه بگذريم. ❖. تا وقتى‏ كه ما در توقف يا يأس قرار داریم، قدم از قدم بر نمی‌داریم، اگر هزار ركعت نماز شب بخوانيد، به اندازۂ يك ركعت ارزش ندارد. راه بايد با اميد باشد، راه بايد با حركت باشد، آن اميد است كه مثل بنزين كه در ماشين مى‏ ريزند، انسان را جلو می‌برد؛ ماشينى كه بنزين ندارد حركت نمی‌کند. آن اميد بنزين و سوختِ براى اين موتور محرّكه است كه انسان را به جلو ببرد. 🔰 @sire_salehan |