💢 #بدعت_نوروز
📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
✅ قسمت دوازدهم | روایت حضرت امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس |
🔹 متن: ... و الثالث: اُردیبهشت روزُ ، ولاتدخلوا فیه علی السلطان ، ولاتبیعوا و لاتشتُروا و لاتَزَوَّجُوا ... السّادس عشر: " مِهرَ روزُ " ولا تُسافِروا فِیهِ فإنَّهُ من سافَرَ فیه هلَک ... و الثالث و العشرون: " دَیبِدِین روزُ ، و الدُّخول علَی السُّلطانِ و التماسِ الحوائج ...
🔸 ترجمه: ... و روز سوم ماه " اردیبهشت روز " است. در این روز به ملاقات سلطان نروید و به خرید و فروش نپردازید و اقدام به ازدواج نکنید ... روز شانزدهم ماه : مهرروز است در این روز اقدام به مسافرت نکنید که هرکس در این روز مسافرت کند قطعا هلاک خواهد شد ... روز بیستم ماه : دی بدین روز است. این روز برای ملاقات با سلطان و طلب حوائج از او مناسب است ...
| بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ |
___
📚 | بررسی #مفهوم_و_دلالت | خرافات و اباطیل |
❖ واقعا انسان نمیداند در قبال این اراجیف و خزعبلات چه کند و چه بگوید؟ آخر این چه حرفی است که هر کس در این روز به مسافرت برود دیگر بر نخواهد گشت؟! امروزه در همین روز که بیم از مسافرت در آن داده شده است ، ملیون ها نفر به سیر و سفر می پردازند و هیچ مسئله و خطری متوجه آنان نیست و برعکس افرادی در روز های سعه و خیر به مسافرت می روند و چه بسا با خطر و صدماتی مواجه می شوند.
❖ از اینها گذشته، چگونه امام علیه السلام ملاقات با سلطان را در روزهای خاص به اصحابش توصیه می نماید، در حالی که این همه حدیث و خبر در مذمت ارتباط با آنان و رفت و آمد با آنها در دست می باشد؟ تا جایی که ترافع نزد حاکم را حرام و منافعی را که از این طریق به دست می آورد سُحت و باطل می شمرد ( رجوع شود: به کافی،ج۷،ص۴۱۲ / وسائل الشیعه،ج۲۷،ص۱۳۶ )
❖ و مضحک تر از اینها اینکه خرید و فروش را در این روز ها توصیه نمی کند که موجب تباهی مال و ضرر و خسارت خواهد شد، در حالی که اساس در هر معامله و تجارتی ، دو طرف فروشنده و خریدار می باشند و اگر یکی ضرر نمود طبعا طرف مقابل او نفع بسیار برده است، پس چگونه است که نحوست و شومی این روزها فقط به یکی از دو طرف بر می گردد و آن روز برای طرف مقابل روز سعد و مبارکی خواهد بود؟!
🔴 بنابراین ، اگر هیچ دلیلی بر کذب و ساختگی بودن این روایت از معلی بن خنیس وجود نداشت، همین اشکال برای طرد و پوچ انگاشتن آن کفایت می نمود.
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
🔰 @Sire_salehan | #سیره_صالحان
💢 #بدعت_نوروز
📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
✅ قسمت سیزدهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس
🔹 ترجمه حدیث: ... بیست و پنجم ماه: روز نحس و پست و مذمومی است و این روز همان روزی است که به اهل مصر هفت نوع مصیب و آفت نازل شد و...
| بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱|
____
📚 | بررسی #مفهوم_و_دلالت | نحوست ایام و احکام نجومی |
❖ ائمه ما علیهم السلام پیوسته در آثار و روایات وارده از آنها مردم را به دوری گزیدن از علم نجوم و ارتباط بین اجرام مادی و حرکت و دوران افلاک و بین پدیده های عالم خلق و قضایا و حوادث دیگر، و اعتقاد به این گونه مسائل ، توصیه می فرمودند! (نهج البلاغه، ج۱، ص ۱۲۸ / بحارالانوار، ج۵۵، ص ۲۲۴)
❖ علامه طهرانی معتقد بودند اسناد نحوست و شومی به ایام ماه و سال باطل است و تمامی روایاتی که در این باب وارد شده یا سندا و یا دلالة ضعیف است ایشان در کتاب شریف " مطلع انوار، جلد۶، ص۱۶۱ ' میفرمایند: " علوم نجوم احکامی بی اساس است و موجب ضلالت و موهوم پرستی است که از آثار بت پرستان و ستاره پرستان قدیم مانده است، و بنای احکام اسلام بر نجوم احکامی، هدم اسلام است! "
❖ البته اصل و ریشه این علوم، امری مسلم و واقعی است ولی منحصر در اختیار خود والیان امر و برگزیدگان از پیروان اهل بیت که به مقام سعه اطلاقی و کشف شهودی و اسرار و رموز عالم خلق رسیده اند میباشد، و دیگران را حظ و نصیبی نیست مگر اندکی و سهم ناچیزی که اکثرا آمیخته با خطا و اشتباه در محاسبه و حکم خواهد بود. چنانچه مرحوم علامه طهرانی در کتاب شریف " امام شناسی، جلد۱۲ ، ص ۲۴۸ " از علامه مجلسی نقل می فرمایند:" اگر فرضا این علم حق باشد، حکم بر طبق آن منوط است به جمیع اوضاع و کواکب و احوال آنها و خواص آنها در هر آن و در هر زمان، و منجمین از کواکب مقدار کمی را رصد کرده اند و مناط احکام آنها اوضاع سیارات است فقط ، با عدم احاطه آنها به احوال سیارات! "
❖ لذا مشاهده می کنیم هیچ گاه ائمه علیهم السلام، ما را به تعلم و فراگیری این علوم تشویق و ترغیب نکرده اند بلکه برعکس، جنبه تسلیم به اراده پروردگار و تفویض اختیار خود به مشیت او را متذکر شده اند!
| #ادامه_دارد... |
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
💢 #بدعت_نوروز
📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
✅ قسمت چهاردهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس
🔸متن: ...و هو الیومُ الذّی وجه النبی صلی الله علیه و آله و سلم علیَّا علیه السلام الی وادی الجن یاخُذ علیهمُ البیعةَ له...
🔹 ترجمه : ... نوروز همان روزی است که رسول خدا علی را به سوی وادی جن فرستاد تا برای رسالت خویش بیعت نماید ....
| بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱|
____
📚 | بررسی #مفهوم_و_دلالت | جنگ امیرالمومنین با اجنه |
❖ از جمله اکاذیبی که در این روایت است ، اینکه می گوید: " در این روز رسول خدا ، امیرالمومنین را به سوی جنیان فرستاد. " مرحوم مجلسی از ارشاد مفید، مناقب ابن شهر آشوب ، خرائج و غیره نقل می کند: " وقتی رسول خدا به سمت جنگ بنی مصطلق می رفتند، به بیابانی خوفناک رسیدند ، در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرض کرد: " جنیان قصد فتنه دارند ! " رسول خدا امیرالمومنین را طلبیدند و فرمودند: " به سوی اینان حرکت کن که به زودی گروهی از دشمنان خدا از جنیان با تو به جنگ می پردازند، برو و آنان را دفع بکن ! " و با آن حضرت صدنفر از اصحاب را روانه نمودند. امیرالمومنین به سوی آنان شتافت و با آنان به نبرد پرداخت و پس از پیروزی بر آنان، به سوی پیامبر بازگشت و عرض کرد: " آنان شکست خوردند و بقیه ایمان آوردند." ( بحارالانوار، جلد۳۹، ص۱۷۵)
❖ حال این روایت مجعول معلی بن خنیس این واقعه را در روز نوروز بر می شمرد، ولی طبق محاسبه که شده است، جنگ بنی مصطلق در روزهای نهم یا دهم دی ماه واقع شده است و با نوروز مناسبتی ندارد!
| #ادامه_دارد... |
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
💢 #بدعت_نوروز
📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
✅ قسمت پانزدهم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس
🔸متن: ... وَ من یومِ نَیروزِِ الاّ و نحن نتوقعُ فیه الفَرَج ...
🔹 ترجمه : ... هیچ نوروزی بر ما نمی گذرد مگر اینکه ما توقع ظهور را در آن می بریم!
| بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱|
____
📚 | بررسی #مفهوم_و_دلالت | تعیین روز نوروز |
❖ باید دانسته شود که تعیین روز نوروز از سال، مساله ای است بسیار پیچیده و لاینحل، و آنچه که از تاریخ بجای مانده است می نماید که این روز، روز خاص و مشخصی نبوده است، بدین شکل که بعضی از علما آن روز را روز دهم ایار رومی قرار داده بودند، و برخی از ایشان آن را روز اول حمل می دانسته اند، و پاره ای از ایشان آن را روز هفدهم از کانون اول رومی بر می شمردند که روز روزه یهود نیز بوده است، و گروهی از سلاطین نیز آن را روز نهم شباط می شمرده اند.
❖ شهید اول در کتاب ذکری فرموده است: " مقصود از نوروز ، روز شروع سال عجم که ابتدای آبان ماه می باشد، یا وارد شدن خورشید به برج حمل ، و یا دهم ایار که دوم اردیبهشت است می باشد. " مرحوم ابن فهد حلی می گوید: " قول اول شهید اول که ابتدای سال عجم باشد در نزد فقهای عجم معروف است ، یعنی اول برج عقرب یا اول آبان ماه ! "
❖ ایشان میفرماید: " آنچه از میان این اقوال به نظر صحیح تر می آید آن است که نوروز را روز اول تحویل شمسی به برج حمل بدانیم که روز اول فروردین باشد. زیرا این روز فعلا در میان مردم رایج است. " اما ایرادی که بر این تفسیر وارد می شود این است که: " در همه مناطق عجم، نوروز روز اول تحویل خورشید به برج حمل نیست بلکه ( بر حسب اختلاف هوا و موقعیت جغرافیایی متغیر می باشد،) و دیگر اینکه روز اول فروردین به عنوان نوروز، نوروز سلطانی است که توسط سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی در سنه ۴۶۷ هجری به عنوان نوروز رسمیت پیدا کرده است ، و قطعا در زمان امام علیه السلام این چنین نبوده است ! "
| #ادامه_دارد... |
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
💢 #بدعت_نوروز
📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
✅ قسمت شانزدهم | روایت منسوب به امام کاظم علیه السلام در مناقب ابن شهر آشوب |
🔹 متن: ... فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ : " إنّی قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّی رَسولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم فَلَم أَجِد لِهَذا العید خبرًا ، و إِنّهُ سُنّة الفُرس وَ مَحاها الإسلامُ ، وَ مَعاذَ اللهِ أن نُحیِیَ ما مَحاهُ الإسلامُ ...
🔸 ترجمه: ... امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: من هرچه در اخبار و آثار جدم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه میبریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم.
| مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص ۳۱۸ |
_________
📚 | بررسی #سند_و_رجال | اعتبار کتاب مناقب ابن شهر آشوب |
❖ این روایت را مرحوم ابن شهرآشوب مازندرانی ( متوفای ۵۸۸ق ) در کتاب مناقب آل ابیطالب آورده اند. روش مولف در این کتاب نقل از کتب گذشتگان است و در ابتدای هر نقل نام مولف و کتابی که در آن حدیث یا حکایت تاریخی را از آن کتاب اخذ کرده است ذکر می کند. ایشان این حدیث را در میان مجموعه ای از روایات از احمد بن عبدالله البرقی از پدرش نقل میکند، ولی نام کتابی که از آن اخذ کرده است را ذکر ننموده است. احمد بن عبدالله برقی از خاندان برقی است که چندین نفر از روات جلیل القدر امامیه در آن هستند.
❖ مرحوم علامه طهرانی در کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج۴، ص۷۴ در ارتباط با کتاب مناقب ابن شهر آشوب و روایات آن میفرمایند :
" ابن شهر آشوب گرچه مطالب کتابش را با سند ذکر نکرده است ، ولیکن روایاتی را که نقل می کند، از بسیاری کتاب ها که با سند ذکر می کنند معتبرتر است. مناقب ابن شهر آشوب کتابی بسیار نفیس ، بسیار معتبر ، و از ذخائر کتب شیعه است.... بسیاری از مطالبی که مجمع علیه بین شیعه است و اهل سنت هم نمیتوانند آن را انکار کنند ، در این کتاب موجود است... این کتاب از جهت اعتبار از بسیاری از دیگر کتبی که مسندند، قوی تر و استوار تر است... "
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
🔰 @Sire_salehan | #سیره_صالحان
💢 #بدعت_نوروز
📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
✅ قسمت هفدهم | روایت منسوب به امام کاظم علیه السلام در مناقب ابن شهر آشوب |
🔹 متن: ... فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ : " إنّی قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّی رَسولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم فَلَم أَجِد لِهَذا العید خبرًا ، و إِنّهُ سُنّة الفُرس وَ مَحاها الإسلامُ ، وَ مَعاذَ اللهِ أن نُحیِیَ ما مَحاهُ الإسلامُ ...
🔸 ترجمه: ... امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: من هرچه در اخبار و آثار جدم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه میبریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم.
| مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص ۳۱۸ |
___
📚 | بررسی #مفهوم_و_دلالت |
❖ [ مفاد و محتوا این خبر، بسیار قوی است و متن آن از هرگونه اضطراب و شذوذی خالی است و این امر خودش شاهد صدقی است بر صحت این خبر و آن را از سند مستغنی می سازد.
❖ اولاً : حضرت فرموده اند: " من در اخبار جدم تفتیش نمودم و اثری از این عید ندیدم. " و واقعا هم همینطور است هیچ اثری از این عید در روایات نبوی و علوی نیست بلکه در روایات دیگر ائمه نیز اثری نیست، مگر خبر جعلی معلی بن خنیس و روایت حزقیل نبی که روی آن بحث شد.
❖ ثانیاً : فرموده اند: " سنت فرس است و اسلام آن را محو نموده است. " که این هم از نظر تاریخی کاملا صحیح است. و سالها بعد توسط خلفا جور همچون معاویه این مراسم احیاء شد.
❖ ثالثاً : محتوای روایت با تاریخ عصر منصور و سیره ائمه علیهم السلام به طور کامل متناسب است.
❖ رابعاً : روایت همراه با تعلیل است ، و مشخص است روایت همراه با تعلیل از روی تقیه صادر نشده است. به طور معمول وجهی ندارد که امام علیه السلام حکمی را بر خلاف واقع بفرماید و برای اثبات آن علتی ذکر نموده و آن را بیش از بیش حق جلوه دهد. در هر صورت بر خلاف نظر علامه مجلسی و صاحب جواهر حدیث متناسب با تقیه نیست. مضافاً بر اینکه: معیاری که ارائه میدهد( حرمت احیا سنن کفر ) معیاریست که عقل و شرع بر آن اتفاق دارند و صغرای آن نیز وجدانی است ؛ و میدانیم که نوروز سنت فُرس است و در میان مسلمانان محو گشته بوده است. ]
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
🔰 @Sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
💠. راه معرفت به امام علیه السلام...
#معرفت #ولایت #امامت #عرفان #سلوک #تهذیب_نفس
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
💢 #بدعت_نوروز
📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
✅ قسمت آخر | روایت اهل بیت پیرامون اعیاد اسلامی |
🔹 متن: ... و عنهم علیهم السلام: الأَعیادُ أربَعَةُ: الفِطرُ وَ الأضحَی وَ الغَدیرُ وَ یَومُ الجُمُعةِ ...
🔸 ترجمه: ... عیدها چهار عدد است: فطر و قربان و غدیر و روز جمعه ...
| بحارالانوار،ج۸۶،ص۲۶۷ |
___
📚 | بررسی روایت حصر اعیاد |
❖ [ در روایات متعددی اعیاد اسلامی شمارش شده و در چهار عید حصر گردیده است: عید فطر و عید قربان و عید غدیر و روز جمعه. و در هیچ روایتی نامی از نوروز برده نشده است که از این روایات نیز استفاده می شود که چیزی در میان شیعه با نام عید نوروز نبوده است. ]
❖ مرحوم علامه طهرانی پیرامون اعیاد اسلامی در کتاب شریف امام شناسی ج۹ ص ۱۹۹ تا ۲۱۳ مطالبی را نگاشته اند که ما به طور خلاصه قسمتی از آن را به جهت تیمن و تبرک ذکر میکنیم: " در دین مقدس اسلام روز فطر و قربان، عید است. اما در فطر به جهت آنکه در یک ماه تمام مردم دست از روی شهوات برداشته، روزها روزه و شبها به قیام مشغول، و با بهره هایی بیش از سایر ایام همچون انفاق در راه خدا و تلاوت بیشتری از کلام خدا و چشم پوشی از سایر ایام... نفس اماره خود را تزکیه و تطهیر نموده اند.... و در این موقع که موقع گرفتن نتیجه و مزد است، آن روز را باید عید گرفت و از خداوند کریم و رحیم عیدی دریافت کرد.
❖ و اما در قربان ، به جهت آنکه مردم به عشق لقاء و دیدار وجهه الله ، دست از خانه و لانه و وطن و کسب و کار و شهرت و جاه و جمیع علائق شسته و به سوی بیت الله الحرام مِن کُلِّ فَجِّ عَمیق روان شده... اینجا جای دارد که موقع خروج از احرام به شکرانه قبولی اعمال و پذیرش این اعمال سخت و در عین حال شیرین و لذت بخش ، عید بگیرد و الحمدالله بگوید..
❖ روز جمعه عید است چون روز اجتماع مردم به نماز جمعه و شنیدن خطبه ها و تطهیر است... روز جمعه ، روز عید و اجتماع است و مردم پاک و پاکیزه می شوند. و از خطاها و گناهان یک هفته گذشته بیرون می آیند، دعاها در آن روز مستجاب ، و شب جمعه نیز دارای اهمیت و خصوصیتی برای تهیو و آمادگی وظایف روز میشود، که از سایر سب ها ممتاز تر است...
❖ و اما عیدغدیر ، که افضل و اشرف اعیاد است، به جهت ربط امت با امام ، و وحدت دل های آنان با ولایت، و ورود در سلک سالکان راه و روندگان طریق مودت و محبت و ایثار و انفاق و عقل و شعور و گسترش نور ربانی ، و نفحات قدسیه سبحانی ، و ارتباط ملک با ملکوت است...... عید غدیر، ندای حضرت قدوس و سبوح را به حصر ولایت در قرآن کریم به " یَأَیُها الرسُولُ بَلِغ مَآَ أُنزِلَ الَیک " پاسخ صحیح دادن، و گفتار حضرت پیامبر اعظمش را به : مَن کنتُ مَولاهُ فعلیُّ مَولاهُ " با جان و دل پذیرفتن، و در تحت دعای: " اللهم والِ مَن والاهُ " قرار گرفتن، و از نفرین خانمان سوز : " و عادِ مَن عاداهُ " بیرون شدن، و استقبال از : " وَ انصُر مَن نَصَرَه " و استدبار از : " وَ اخذُل مَن خَذَلَه " نمودن است...
| #پایان |
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
🔰 @Sire_salehan | #سیره_صالحان
❖. در مکتب تشیع ، ظهور ولایت بر نفس انسان دارای ارزش و اعتبار است، نه صرف ظهور ظاهری و صوری امام علیه السلام
#آیت_الله_طهرانی قدس سره
📚 اسرارملکوت ، ج۲، ص ۲۱۵
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
دعای فرج - علامه طهرانی.mp3
3.38M
﷽
#مناجات_ادعیه | ۰۱
📌. عنوان: دعا فرج امام زمان علیه السلام
🎙. سیدالطائفتین علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی قدس الله سره
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
💢. #نشر_حداکثری
✅. دوستانی که دسترسی به کانال تلگرام کتابخانه ندارند، میتوانند #مقالات را در وبلاگ سیره صالحان دانلود بفرمایند
↪️ http://siresalehan.blogfa.com/category/1
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
🕯 #جنگ_خطی || ترجمه فقراتی از دعای افتتاح
❖. بار پروردگارا! ما با تضرع و ابتهال نیازمندانه به درگاه تو از سویدای دل خواهانیم تا دولتی کریمانه پیش آوری که در آن دوران، اسلام و یاورانش را سربلند فرموده، نفاق و پیراونش را ذلیل و خوار گردانی! و ما را در آن دوره از زمره دعوت کنندگان خلق به اطاعتت و از پیشوایان آنها در راه رضای فرمانبرداریت قرار دهی! و بدین سبب از مواهب نفیسه و کرامت های موهوبه خزانه جودت در دنیا و آخرت روزی ما فرمائی!
#علامه_طهرانی قدس الله سره
📚 مطلع انوار، ج۴، ص ۴۷
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽
📌. با کریمان کارها دشوار نیست
📚. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در " شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۶، مجلس ۱۵ " می فرمایند:
✍🏻. بزرگان هميشه دأبشان بر اين بود كه روح اميد را در شاگردانشان و در تلامذه شان تزريق كنند نه يأس را. هميشه روح اميد، هميشه شادى، هميشه سبكى، هميشه انبساط و هميشه ابتهاج.
❖. راه سلوك اين است! يعنى انسان در راه ابتهاج و در راه اميد حركت كند و با اميد جلو برود. راه اگر بخواهد همراه با يأس باشد، در همان حال شك و يأس توقّف میكند و تمام میشود و ديگر قدم از قدم برنمیداریم، مگر اينكه از آن مرتبه بگذريم.
❖. تا وقتى كه ما در توقف يا يأس قرار داریم، قدم از قدم بر نمیداریم، اگر هزار ركعت نماز شب بخوانيد، به اندازۂ يك ركعت ارزش ندارد. راه بايد با اميد باشد، راه بايد با حركت باشد، آن اميد است كه مثل بنزين كه در ماشين مى ريزند، انسان را جلو میبرد؛ ماشينى كه بنزين ندارد حركت نمیکند. آن اميد بنزين و سوختِ براى اين موتور محرّكه است كه انسان را به جلو ببرد.
#آیت_الله_طهرانی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
🔹لینک صفحه #اینستاگرام_مکتب_وحی
🔽🔽🔽
https://www.instagram.com/maktabevahyorg
#مکتب_وحی
@maktabe_vahy
🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از مکتب وحی
🔘. 26 شعبان رحلت عارف ربّانی حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔹قلبی که یک عمر برای اعتلای کلمۀ توحید و تبیین ولایت کلّیه الهیه و مبانی ناب اسلام و تشیع می طپید، سال گذشته در 26 شعبان سال 1440 هجری قمری در عَتَبۀ مقدّسۀ حضرت ثامن الأئمة علیّ بن موسی الرّضا _ علیه آلاف التحیّة و السّلام _ از حرکت باز ایستاد.
🔹نفس قُدسیّۀ آن عارف بلند پایه به ندای «ارْجِعِی» لبّیک گفته، سرمست از بادۂ «و سَقاهُم ربُّهم شراباً طهوراً» شاهدِ وصل را در آغوش کشید و به ریاضِ قُدس، «فی مَقعَدِ صِدْقٍ عند مَلیکٍ مُقتَدرٍ» پرواز نمود.
رحمةُ الله علیه رحمةً واسعةً
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🕯. #مهردرخشان
❖. ۲۶ شعبان المعظم سالروز رحلت جانسوز انسان العین و عین الانسان، فخر الحکماء المتالهین و اسوه العلماء السالکین حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه و نورالله رمسه
ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم
و ز هر چه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم
مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر
ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم
❖. روزی می رسد که برقع از چهره تابناک این راد مرد میدان توحید و عرصه عرفان حق برافکنده خواهد شد؛ و ثمرات حیات این رجل الهی در جلوه های درخشنده تالیفات و تربیت شیفتگان حق آشکارا خواهد گشت. در آن هنگام دنیای اسلام شاهد وصل را در آغوش خواهد کشید و کفر و نفاق را از عرصه زمین محو خواهد نمود؛ و همه با یک صدا و یک وجهه به سوی مظهر اتم حق و مرآت جمال مطلق به حرکت در خواهند آمد؛ ان شاءالله.
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽
📌. حکایت فرزندی که تربیت شدن سیصد شاگرد سلوکی را دید اما سرّ و حقیقت پدر برایش مخفی ماند...
📚. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در کتاب شریف " عنوان بصری، ج۱ ، ص ۱۳۰ " می فرمایند:
✍🏻. مرحوم آخوند ملاحسین قلی همدانی قدس الله رمسه در حدود سیصد شاگرد سلوکی داشت که هر کدام ستاره ای در آسمان معرفت، و چراغی برای هدایت خلق بودند؛ افرادی مانند : مرحوم آقای سید احمد کربلایی ، آقای سید محمد سعید حبوبی ، آقای شیخ محمد بهاری ، بزرگانی از شاگردان مرحوم آخوند ملاحسین قلی همدانی بودند. سیصد نفر از مرحوم آخوند ملاحسین قلی همدانی استفاده بردند آن هم به این نحو از استفاده تام، در حالی که فرزند بلافصل مرحوم آخوند ملاحسینقلی در منزل ایشان بود و از این مسائل هیچ خبر نداشت! این مسئله بسیار مهمی است که راه و مسیر خدا بر اساس حقیقت و واقعیت است....
#آیت_الله_طهرانی #عنوان_بصری
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
🕯 #جنگ_خطی || اسلام بلاعقب و نابسامان نتیجه نپذیرفتن ولایت
❖. اگر مسلمانی به هر یک از گناهان دست زند باز اصل و ریشه اسلام او باقی است، و روابط قلبیه او با نبوت گسیخته و یکباره گسسته نشده است، ولی مسلمانی که بدون مودت ائمه طاهرین باشد و در راه و طریق آنها وارد نشود و از مزایای روحی و اخلاقی آنان بر اساس ولایت آنها استفاده نکند، رابطه اش با نبوت مقطوع میگردد؛ چنین کسی اسلامش بلاعقب و نابسامان خواهد بود...
#علامه_طهرانی قدس سره
📚 رساله مودت، ص ۲۰۴
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽
📌. کاریزما، بزرگ ترین آفت در سیر و سلوک
📚. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در کتاب شریف " عنوان بصری، ج۲ ، ص ۳۹ " می فرمایند:
✍🏻. کاریزما و تأثّر از شخصیت است که بر عقول پرده می پوشاند و عقل و اختیار را می گیرد؛ وقتی عقل را گرفت، دیگر چیزی باقی نمی ماند. وقتی آن شخصیت آمد و سرار وجود انسان را فراگرفت ، حق و صدق را توجیه می کند، و کذب و افتراء و خلاف را نیز توجیه می کند و تمام موقعیات در نزد او توجیه و تاویل می شود!
❖. بزرگترين آفت بشر و مهمترين آفت در سير و سلوك اين است كه شخصيت كسى انسان را اغفال كند. هركس مرتبه اى دارد؛ اگر مرا از اين مرتبه كه الآن در آن هستم بالاتر ببريد، خودتان مسئوليد؛ چنانچه شما نيز در مرتبه اى هستيد كه من بايد وظيفه ام را نسبت به همان مرتبه انجام دهم، و الّا مسئول هستم. چه بسا ممكن است من نسبت به كسى عملى را انجام دهم كه براى او نامناسب و غيرصحيح باشد؛ در اين صورت بايد خود او راه حق را تشخيص دهد.
❖. البته انسان بايد از مشورت و صحبت و رفاقت با ديگران استفاده كند، اما اينكه تحت تأثير شخصيت كسى واقع شويم و مطالب خلاف او را صحيح جلوه دهيم، خود را گول زدن و فريب دادن است. بنابراين هر چيزى بايد به جاى خود محفوظ باشد؛ انسان نبايد بدون جهت از كسى انتقاد كند و نبايد خلاف ديگرى را به ديده حُسن بنگرد؛ هر دو غلط است. حمل به صحت در جاى خود معنا دارد و صحيح است، ولى انسان نبايد خلاف را هم صحيح ببيند؛ زيرا خلاف، خلاف است و در اين مسئله ميان افراد هيچ تفاوتى نيست.
#آیت_الله_طهرانی #عنوان_بصری
🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان