eitaa logo
سیره صالحان
655 دنبال‌کننده
380 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
🕯. | قسمت ۰۲ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: انتخاب مکان های شریف ❖. شرط دوّم: انتخاب مكان هاى شريف است‏ براى دعا؛ مانند: مسجد الحرام‏ و مسجد النبّىّ و مسجد كوفه و ساير مساجد، و در حرم مطهّر حضرت أميرالمؤمنين و حضرت سيّدالشّهداء عليهما السّلام و ساير ائمّه گرام. راجع به حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام وارد است‏ كه: " وَ إجابَة الدُّعاءِ تَحتَ قُبَّتِهِ. || و برآورده شدن دعا زير بقعه آن حضرت است. " | ۱ | ❖. و مرحوم سيّد على بن طاووس رضوان الله عليه فرموده كه: مستحبّ است پس از زيارت هر يك از ائمّه عليهم السّلام و خواندن دعائى كه نقل فرموده، ضريح را ببوسد و دو طرفِ رو را بر ضريح بگذارد و بگويد: " اللهُمَّ إنَّ هَذا مَشهَدٌ لا يَرجُو مَن فاتَتهُ فِيهِ رَحمَتُكَ أن يَنالَها فى غَيرِهِ، و لا أحَدٌ أشقَى مِنِ امرِئٍ قَصَدَهُ مُؤَمِّلًا فَآبَ عَنهُ خائِبًا! اللهُمَّ إنِّى أعُوذُ بِكَ مِن شَرِّ الإيابِ و خَيبَة المُنقَلَبِ و المُناقَشَة عِندَ الحِسابِ! و حاشاكَ يا رَبِّ أن تَقرُنَ طاعَة وَلِيِّكَ بِطاعَتِكَ و مُوالاتَهُ بِمُوالاتِكَ و مَعصِيَتَهُ بِمَعصِيَتِكَ، ثُمَّ تُؤيِسَ زائِرَهُ و المُتَحَمِّلَ مِن بُعدِ البِلادِ إلَى قَبرِهِ! و عِزَّتِكَ يا ربِّ لا يَنعَقِدُ عَلَى ذَلِكَ ضَمِيرِى إذ كانَتِ القُلُوبُ إلَيكَ بِالجَمِيلِ تُشِيرُ! || خداوندا اينجا جايگاهى است كه كسى كه از رحمت تو در اين مكان نصيبى نداشته است اميد به حصول آن را در غير از اين مكان نخواهد داشت و هيچ فردى شقى‏ تر از آن كس نيست كه به نيّت و قصدى رو بسوى اينجا آورده وليكن سرافكنده و خسران زده با دست خالى باز گردد. خداوندا پناه مى‏ برم به تو از شرّ بازگشت به آن دنيا و از سرشكستگى دگرگونى حيات و شروع زندگانى جديد در عالم برزخ و قيامت و از حسابرسى اعمال و كردار در روز قيامت و حساب. و منزّهى اى پروردگار از اينكه طاعت ولىّ خود را امام عليه السّلام در كنار طاعت خود و موالات او را در كنار موالات و سرسپردگى به خود و مخالفت او را در كنار مخالفت خود قرار دهى، آنگاه زائر او را و كسى كه تحمّل مشقّت و دورى سفر را از بلاد بعيده كشيده و خود را به قبر وليّت‏ رسانیده است مایوس و ناامید گردانی. و قسم به عزت تو ای پرودگار که هیچگاه ضمیر و سویدای من این مساله را قبول نخواهد کرد که زیرا دلهای ما همگی ترا به کردار جمیل و زیبا می شناسد و به رحمت و عطوفت نسبت به بندگان اشارت می نماید " | ۲ | ❖. منظور آنست كه در حرم هاى مطهّره و قرب جوار أبدان مطهّره ائمّه هدى عليهم السّلام خداوند دعا را مستجاب مى‏ فرمايد؛ بلكه بر سر قبور اولياى خدا و اصحاب معرفت و ارباب توحيد و علماء بالله خداوند دعا را مستجاب مى‏ كند. ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. وسائل الشيعة، ج۱۰ ، ص۴۲۱ ۲. بحار الأنوار، ج ۹۹، ص ۷۲ ، به نقل از مصباح الزائر، سيّد بن طاووس، ص ۲۴۲ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎. نورانیت آیات قرآن @maktabe_vahy 💠💠💠💠
🕯. | قسمت ۰۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____ 📌. عنوان: ملاحظه حالات شریفه ❖. شرط سوّم استجابت دعا: ملاحظه حالات شريفه است، كه در آن حالات غالباً توجّه به خدا و انقطاع به حضرت او و قطع علاقه از غير او بيشتر است؛ مانند تشكيل صفوف مسلمين در ميدان حرب و وقت اقامه نماز و بعد از نماز و ما بين اذان و اقامه و در حالت روزه و هنگام نزول باران. ❖. محمّد بن يعقوب كلينى با إسناد خود از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه: " دعاء را در چهار موقع بجاى آوريد. هنگام وزش باد و در وقت قرار گرفتن خورشيد در وسط آسمان و هنگام نزول باران و در هنگام ريختن اوّل قطره خون مؤمن بر زمين، بدرستى كه درهاى آسمان در اين چهار موقع باز خواهد شد. " و نيز روايت نموده است از أميرالمؤمنين عليه السّلام: " در چهار وقت دعاء را غنيمت بشماريد. هنگام قرائت قرآن، و در وقت اذان، و هنگام نزول باران، و در وقت برخورد و رو برو شدن لشگر اسلام با لشگر مخالفين براى شهادت. " و همچنين روايت كرده است از حضرت صادق عليه السّلام: " دعاء در چهار موقع مستجاب مى‏شود در نماز وَتْر ( ركعت آخر نماز شب ) و پس از طلوع فجر و بعد از ظهر و پس از مغرب. | ۱ | ❖. و در حقيقت شرافت اوقات راجع مى‏ شود به شرافت حالات؛ چون وقت سحر وقت صفاء قلب و اخلاص دل و فراغ او از مشوّشات است، و روز عرفه و روز جمعه وقت اجتماع نفوس و همّت هاى آنان و تعاون قلوب است براى استدرار رحمت و استفاضه از خدا. اين معنى يكى از اسباب شرف اوقات است؛ غير از اسرارى كه بشر اطّلاع و احاطه به آن ندارد. و حالت سجده نيز سزاوار براى دعاست. لقوله صلّى الله عليه و آله و سلّم: " أقرَبُ ما يَكُونُ العَبدُ مِن رَبِّهِ و هُوَ ساجِدٌ؛ فَأكثِروا فيه مِن الدُّعاءِ. || نزديكترين حالت بنده به پروردگارش حالت سجده است. پس در اين حال بسيار دعا كنيد. " | ۲ | ____ 📚. منابع و مصادر: ۱. کافی ، ج۲، ص ۶۷۶ و ۶۷۷ ۲. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص ۲۸۷ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💠با خدا مناجات کردن یعنی... @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
🕯. | قسمت ۰۴ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____________ 📌. عنوان: صدقه دادن قبل از دعا ❖. شرط چهارم دعا آنست كه: قبل از دعا انسان قدرى تصدّق دهد؛ و بر اين معنى رواياتى وارد است، ❖. امام صادق عليه السّلام در مورد هر قضيّه‏ اى كه طالب آن را از خدا درخواست مى‏ كند مى‏ فرمايند: در روزى كه قصد دعا و درخواست از خدا را دارى به شصت مسكين صدقه بده به هر نفر يك چارك (ده سير) مانند ميزانى كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم مقرّر نموده بود. سپس شب هنگام در ثلث باقيمانده از شب غسل بجاى آور درحاليكه لباس كم ارزش و غير قابل توجّهى را كه براى خدمتكاران و امثال آنان در نظر گرفته مى‏ شود، مى‏ پوشى مگر اينكه در بين اين لباسها ازار داشته باشى كه همان كفايت است ... الخ | ۱ | ❖. و نيز شيخ در «تهذيب» از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده، كه قال: امام صادق عليه السّلام فرمودند: " اگر يكى از شما بيمار شود به دنبال طبيب مى‏ فرستد و اجرتش را مى‏ پردازد و اگر حاجتى به سلطان داشته باشد به دربان رشوه مى‏ دهد تا او را راه دهد و اگر براى يكى از شما امر ناخوشايندى پيش آيد بايد بسوى خدا روى آورد، ابتداء خود را طاهر گرداند سپس صدقه‏ اى به فقير بدهد كم يا بسيار، آنگاه داخل مسجدى رفته دو ركعت نماز بجاى آورد سپس حمد خدا را بجاى آورد و او را به نعمت هاى خود بر بندگانش ستايش نمايد و بر پيامبر و اهل بيت او صلوات بفرستد، آنگاه بگويد: خداوندا از تو مى‏ خواهم كه مرا از بيمارى رها سازى و از سفر به سلامت باز گردانى و از آنچه در بيم و هراسم به عافيت بيرون آورى. قطعاً خداوند حاجت او را بر آورده خواهد ساخت و اين قَسَمى است كه محقّق خواهد شد و شكر آنرا بايد بجاى آورد. " | ۲ | ________________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی، ج۳، ص ۴۷۹ ۲. تهذیب الاحکام، ج۳، ص ۱۸۲ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
هین بخوان قرآن، ببین سحرِ حلال!  رحمه الله @maktabe_vahy 🌹🌹🌹🌹
🕯. | قسمت ۰۵ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: رو به قبله بودن و دراز كردن دست ها با حال استكانت‏ ❖. و شرط پنجم استجابت دعا آنست كه: انسان رو به قبله دعا كند، و دست هاى خود را با حال ذلّت و مسكنت به پيشگاه قادر متعال دراز كند و مانند فقيرى محتاج و گدائى سراپا احتياج كه به دربار شاهى روى آورده، دست نياز خود را به درگاه غنىّ على الاطلاق بلند كند. ❖. در «كافى» با إسناد خود از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه: " هيچ بنده‏ اى دستش را بسوى خداى عزيز و جبّار دراز نمیكند مگر اينكه خداوند حيا میكند دستش را خالى برگرداند تا اينكه از فضل رحمت خود آنچه را بخواهد در آن قرار میدهد. پس اگر كسى از شما دعائى كرد دستانش را پس از دعا بر صورت و سرش بمالد." | ۱ | ❖. و در «عدّة الداعى» مى‏ فرمايد: " و رسول خدا هنگام دعا دستش را به ابتهال به پيشگاه خداوند بالا می برد چنانكه مسكين هنگام تقاضاى غذا چنين می كند. و در ضمن آنچه خداوند بر حضرت موسى عليه السّلام وحى فرستاده است می فرمايد: مانند بنده‏ اى كه با حالت التماس و تضرّع دستانش را بسوى مولاى خود دراز نموده است تو در برابر من اينچنين دستانت را به حالت ذلّت دراز كن. پس اگر چنين كردى مورد رحمت من قرار می گيرى درحاليكه من از تمامى افراد كريم با كرم‏تر و از همه قدرتمندان تواناترم. اى موسى! از فضل و رحمت من تقاضاى حوائج خود را بنما كه رحمت در دست من است و كسى جز من داراى آن نمی باشد. و بنگر در وقتى كه از من‏ درخواست می كنى چگونه به الطاف و عنايت من اشتياق و رغبت دارى. هر كس به مقدار عملش پاداش می گيرد حتّى شخصى كه كفران مرا نموده به مقدار سعيش پاداش دارد. | ۲ | ❖. و أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام سؤال میكند از دعا و بالا بردن دست ها فقال: " بالا بردن دست ها بر چهار قسم مى‏ باشد. در مورد استعاذه و پناه بردن به خداى تعالى از شرور پس رو به قبله قرار میگيرى و دستانت را به سمت آسمان قرار میدهى. و اما در مورد دعاء در رزق دستانت را باز میكنى و آنها را بسوى آسمان بالا می برى و امّا در صورت انقطاع از دنيا و توجّه به پروردگار پس با انگشت سبّابه بايد اشاره نمود. و امّا در صورت ابتهال و زارى بدرگاه خدا دستها به موازات سر بالا برود. و دعاء در وقت تضرّع به اين نحو است كه انگشت سبّابه را نزديك صورت به حركت درآورد و آن دعاء خوف و خشيت از پروردگار است." ❖. و محمّد بن يعقوب كلينى از محمّد بن مسلم با إسناد خود روايت می كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام، قال: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه می فرمود: شخصى بر من گذشت‏ درحالي كه من در نماز با دست چپ مشغول دعا بودم، آن شخص عرض كرد: اى أباعبدالله با دست راست دعا كنيد. پس من گفتم: اى بنده خدا! همانطور كه براى خداوند حقّى است بر دست راست بر دست چپ هم او حقّى دارد. سپس حضرت فرمودند: در حال رغبت دستانت را باز می كنى و كف دست را بسوى آسمان قرار می دهى و در رهبت دستانت را باز می كنى و پشت دست را بسوى آسمان قرار میدهى و در تضرّع انگشت سبّابه را به راست و چپ حركت می دهى. و در تبتّل انگشت سبّابه چپ را بسوى آسمان بالا می برى و پائين می آورى و در ابتهال دست و بازويت را بسوى آسمان بالا می برى و ابتهال در وقتى است كه آثار گريه هويدا می شود. | ۳ | ____________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۶۱ ۲. عدّة الداعى، ص۱۸۳ ۳. الكافى، ج ۳، ص ۴۸۰ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎...به دادَش می‌رسد! @maktabe_vahy 💠💠💠💠
🕯. | قسمت ۰۶ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____ 📌. عنوان: آهسته دعا نمودن‏ ❖. شرط ششم: آهسته دعا نمودن است‏، نه آنقدر آهسته كه خود نشنود، و نه آنقدر بلند كه جنبه ريا و سمعه به خود گيرد، لقوله تعالى: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً || بخوانيد پروردگارتان را از روى تضرّع و در پنهانى - اعراف، آیه ۵۵ » ❖. روايت كرده است إسماعِيلَ بنِ هَمّامٍ از حضرت أبوالحَسَنِ الرِّضا عليه السّلام : " يك دعاء از بنده در حال خفاء به اندازه هفتاد دعاء در حال آشكارا است." | ۱ | ❖. و از أبوالأسود دُئلى از أبوذر غفارى روايت شده است كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " اى اباذرّ! نماز نافله در خفاء افضل است از آشكارا مانند فضيلت نماز واجب بر مستحبّ " تا اينكه فرمودند: " اى اباذرّ! بدرستى كه پروردگارت به سه نفر بر ملائكه افتخار می كند: مردى كه صبح در بيابان بی آب و علف براى نماز صبح اذان بگويد سپس نماز بخواند. پس خداى تعالى به ملائكه میگويد: نگاه كنيد به بنده من چگونه نماز میخواند و كسى غير از من او را نمی بيند. پس هفتاد هزار ملك از آسمان بزير می آيند و در پشت سر او به نماز می ايستند و تا بر آمدن خورشيد براى او طلب مغفرت می كنند. و مردى كه به نماز شب برمبخيزد و به تنهائى نماز میخواند و به سجده میرود و در سجده خواب بر او غلبه میكند. پس خداى تعالى میگويد: نگاه كنيد به بنده من، روح او نزد من است و بدن او در حال سجده براى من است. و نيز مردى كه در ميدان كارزار رفقايش فرار را بر قرار ترجيح داده او را تنها میگذارند و او همچنان پابرجا می ايستد تا به شهادت برسد. " | ۲ | ❖. و علاوه بر اين روايات و آيه مذكوره در سابق، كريمه مباركه: «وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا || و نمازت را با صداى بلند نخوان، و با صداى آهسته نخوان؛ و ميان بلندى و آهستگى راهى ميانه را بجوى! - اسرا، آیه ۱۱۰ » بر اين معنى دلالت دارد؛ چون‏ صلاة به معنى مطلق دعاست، بنابراين با عموميتش شامل نمازهاى مفروضه و ساير ادعيه می شود. ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲، ص۴۶۶ ۲.مستدرك الوسائل، ج۱، ص۱۱۸، رواه عن الشيخ الطوسى فى أماليه و فى المحجّة البيضاء، ج۲، ص۲۹۱ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
🔹چون که ‌من، من‌ نیستم این‌ دَم ‌ز هُوست پیشِ این دم هر که دَم زد کافر اوست 🔘. 12 رمضان، رحلت آیت الحقّ و العرفان حضرت حاج سید هاشم حدّاد رضوان الله علیه رضوان الله علیه @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🕯. | قسمت ۰۷ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____ 📌. عنوان: تكلّف در سجع نداشتن‏ ❖. شرط هفتم: أن لا يَتَكَلَّفَ السَّجعَ فى الدُّعاءِ. مراد از سجع آن است كه داعى خود را به تكلّف اندازد؛ اين در دعا مذموم است، چه به تكلّف ظاهرى مثل آنكه در عبارات و قافيه و وزن كلمات خود را مقيّد كند و توجّه خود را بدان معطوف دارد بطورى كه از توجّه به خدا به توجّه محض، به عبارات نيز التفات داشته باشد، و يا تكلّف باطنى مثل آنكه خارج از سنن غير مبدّله حقّ يا خارج از حدود و سعه خود چيزى طلب كند. دعاى بدون سجع آنست كه طبق مقتضاى حال بوده و تمام توجّه به خدا بوده، و از عبارت غافل شود و عبارات را سهل و آسان طبق افاده مرام خود ادا كند. ❖. در «عدّة الداعى» مرحوم ابن فهد فرموده است: " قطعاً يكى از شروط اينست كه حاجتش حرام نباشد و نيز قطع رحم نباشد و چيزى كه در آن بى‏ حيائى و اسائه ادب نسبت به شخصى است نباشد. مفسرون درباره اين آيه « ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً » گفته‏ اند: مقصود خشوع و حالت ذلّت و مسكنت و در خفاء بودن است و منظور از تتمه آن كه مى‏ فرمايد: خداوند معتدين را دوست ندارد، يعنى كسى نبايد از حدودش در دعاء تجاوز كند. مثل اينكه جايگاه پيامبران‏ را از خدا بخواهد. أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: اى كسى كه دعا مى‏ كنى، هيچگاه چيزى را كه انجام نخواهد شد از چيزى كه جائز و حلال نيست را از خدا مخواه. و نيز فرمودند: كسى كه بيش از اندازه‏ اش بخواهد، شايسته حِرمان و فقدان آن خواهد بود. | ۱ | ❖. غزّالى گويد: سزاوار است كه در موقع دعا از دعاهائى كه روايت شده تجاوز نكند، چون ممكن است انسان چيز ديگرى بخواهد كه مصلحت او در آن نباشد؛ و روى همين معنى در خبر يا در اثر وارد است كه به علماء حتّى در بهشت هم مردم نيازمندند. به علّت آنكه چون به مردم در بهشت گفته شود چه مى‏ خواهيد و چه تمنّى داريد نمى‏ دانند چه تمنّا كنند، مگر آنكه از علماء بپرسند. رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مبادا در دعا بخواهيد به وزن و قافيه الفاظ بپردازيد و همين مقدار كه بگوئيد: خداوندا از تو درخواست مى‏ كنم بهشت را نصيبم فرمائى و آنچه مرا از گفتار و عمل به آن مى‏ رساند روزى نمائى و پناه مى‏ برم به تو از آتش دوزخ و آنچه از گفتار و كردار كه مرا به آن نزديك مى‏ سازد. ❖. تا آنجا كه مى‏ گويد: بدان مراد از سجع همان تكلّف و زحمت سياق عبارات است؛ اين منافات با تضرّع و تخشع دارد، نه آنكه مراد كلمات متوازنه باشد. اگر انسان در دعا كلمات فصيح و بليغى متوازن و متشابه با قافيه‏ هاى صحيح نيز بياورد ولى بدون تكلّف باشد و به خضوع و خشوع او ضررى نرسد به هيچ وجه اشكال ندارد؛ مانند كلام رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم: " أسألُكَ الأمنَ يَومَ الوَعِيدِ و الجَنَّة يَومَ الخُلُودِ و مَعَ المُقَرَّبِينَ الشُّهُودِ و الرُّكَّعِ السُّجُودِ و المُوفِينَ بِالعُهُودِ إنَّكَ رَحِيمٌ وَدُودٌ و أنتَ تَفعَلُ ما تُرِيدُ! || خداوندا از تو درخواست امان‏ مى‏ كنم در روز هول و هراس، و بهشت را تقاضا مى‏ كنم در روز بى‏ پايان قيامت، و مصاحبت با مقرّبين كه شاهد مراتب فضل و اكرام تو هستند، و هم‏نشينى با ركوع كنندگان و سجده كنندگان را، و كسانى كه به عهد با پروردگار خويش ثابت و استوار باقى ماندند. بدرستى كه تو رحيم و بسيار با محبّت و لطف هستى. و تو هرچه را كه مشيّتت تعلّق بگيرد، انجام خواهى داد " و امثال اين ادعيه كه با عبارات روان و فصيحى با قافيه‏ هاى لطيف در ادعيه مأثوره بسيار وارد است. | ۲ | ____ 📚. منابع و مصادر: ۱. عدّة الداعى، ص ۱۳۹ ۲. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۲ 🔰. @sire_salehan |
🕯. 📌. عارف کبیر و موحد عظیم حضرت سید هاشم حداد قدس الله سره در بیان بزرگان 🖋. طراحی: صفحه مکتب وحی 🔰. @Sire_salehan |
🕯. | قسمت ۰۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __________ 📌. عنوان: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت‏ ❖. شرط هشتم دعا: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت است. مراد از خشوع، شكستن دل و ذلّت قلب است؛ و مراد از تضرّع، ناله و زارى كردن؛ و مراد از رغبت اميد داشتن و ميل نمودن؛ و مراد از رهبت خوف و ترس داشتن در مقابل مقام عظمت حقّ جلّ شأنه: إِنَّهُمْ «كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً || و ما را از روى رغبت و خواهان بودن ثواب و پاداش و ترس و بيم از عقاب و كيفر مى‏ خواندند، و براى ما خشوع و فروتنى مى‏ نمودند. - انبیاء / آیه ۹۰ » و همچنين می فرمايد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً.» و در ضمن دعاى چهل و هشتم از صحيفه سجاديّه عليه السّلام كه دعاى روز جمعه و أضحى است وارد است كه: " ولا يُنجِينِى مِنكَ إلّا التَّضَرُّعُ إلَيكَ! || و هيچ چيز مرا از عذاب تو نجات نمى‏ دهد، مگر تضرّع بسوى تو. " | ۱ | ❖. و خداى علىّ أعلى به حضرت موسى بن عمران على نبيّنا و آله و عليه السّلام خطاب فرمايد: " اى موسى وقتى كه مرا می خوانى خود را خائف و در بيم و هراس و مضطرب بنما و صورتت را بخاطر من بر خاك بگذار، و براى من مواضع با ارزش بدنت را سجده‏گاه قرار ده، و هنگام ايستادن دستانت را در حال قنوت قرار ده و وقتى كه با من مناجات می كنى، با حال خشيت و خوف از قلب مضطرب باش. و زندگانيت را به تورات من و عمل به دستورات آن زنده بدار و به نادانان مواقع حمد و موارد ستايش مرا تعليم نما و بخشش ها و نعمت هاى مرا بر آنان يادآور شو. و به آنها بگو: اينقدر در مسايل دنيا و هواهاى نفسانى غوطه‏ ور نشوند زيرا اين گرفتار كردن من ايشان را براى آنها گران تمام خواهد شد. | ۲ | ❖. و خداوند به حضرت عيسى بن مريم فرمايد: " اى عيسى! مانند غريق غمگين كه هيچ فريادرسى ندارد مرا بخوان. اى عيسى! اشك از ديدگانت براى من ببار و قلبت را براى من خاشع گردان. اى عيسى قلبت را به واسطه خشيت ذليل گردان و هميشه به پائين‏ تر از خود بنگر نه به بالاتر از خودت و بدان كه اصل و بالاى هر كار خطا و گناه محبّت دنيا است. پس دنيا را دوست نداشته باش، زيرا من آن را دوست ندارم. اى عيسى قلبت را براى من پاك گردان و ياد مرا در خلوت‏ هاى خودت زياد گردان و بدان كه خوشحالى من در اينست كه همچون مساكين كه با الفاظ و عبارات در صدد به دست آوردن دل مولاى خود هستند، با من اينطور باش. در اين مورد بسيار سرزنده و با جدّيت باش نه مانند مردگان. | ۳ | __________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الصحيفة السّجاديّة، دعاى ۴۸ ۲. الكافى، ج۸ ، ص۴۴ ۳. الکافی، ج۸، ص ۱۳۸ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. وقتی انسان صادق باشد هدایت الهی برای او در هر قالبی مهیّا است 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 240، دقیقه 21:20 @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
🕯. | قسمت ۰٩ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __ 📌. عنوان: اميدوارى به اجابت‏ ❖. شرط نهم: اميد اجابت و جازم بودن به دعا است. چون حاجت بسوى‏ خداست و او فعّال ما يشاء است و هيچ چيز مانع از اراده او نيست؛ بنابراين علّت نوميدى و حرمان جز ضعف نفس داعى و عدم اتّكال او به خدا وجه ديگرى ندارد. اگر دعا كننده جدّى مطلب خود را طلب كند و خدا را قادر بر قضاء حاجت خود بيند، و اراده خود را جدّاً به اراده خدا متّصل بيند، دعاى او مستجاب خواهد شد. ❖. يك علّت مهمّ عدم استجابت غالب دعاها سستى و نوميدى و شكّ و ترديدى است كه در دعا كننده وجود دارد؛ او با خود میگويد: دعا كردن كه ضرر ندارد، دعا میكنيم شد يا نشد! همين سستى نيّت است كه استعداد را در داعى ضعيف نگاه میدارد؛ و چون افاضه خدا بر انسان به اندازه استعداد اوست، بنابراين كسى كه هميشه خود را ضعيف النفس و شكّاك بار آورده، همينطور كه در امور ظاهرى قدم‏ هاى بلند و جدّى نمیتواند بردارد و در امور اجتماعى پيوسته ذليل و مغلوب و منفعل از افعال غير و متأثّر به آثار غير است، همينطور از نقطه نظر ارتباط به عوالم معنى ضعيف بوده و بواسطه ترديد و شكّى كه دارد نمیتواند خود را به منبع عوالم معنى و خزائن عالم تقدير برساند و دعاى خود را به آن عالم پيوست دهد، و معلومست كه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ || و هيچ چيزى نيست مگر آنكه خزينه‏هايش نزد ماست، وليكن ما آنرا پائين نمى‏آوريم مگر به اندازه معيّن - الحجر، آیه ۲۱ » ❖. تقديرات اين عالم نزول اراده و فيضى است از عالم غيب، و اين نزول بر حسب استعداد ذاتى و اكتسابى افراد خواهد بود. بنابراين اگر اين استعداد كه سرمنشأش يقين به خدا و صفات اوست قوى باشد، تقديرات پر بهره و پر فيض و وسيع و پر دامنه بوده، محيط بسيار وسيعى با شعاع بلندى محلّ ظهورات آثار اين فرد قرار می گيرد؛ و اگر اين استعداد ضعيف باشد و ضعف او هيچ علّتى ندارد به جز ترديد و شكّ در خدا و صفات و أسماء حسناى او در اين صورت‏ تقديراتْ كوچك و محدود و متعيّن به تعيّناتْ ضيّقه بوده، محيط ظهوراتْ بسيار كوچك، و فرد از زندان تاريك نفس و آمال مادّيه نمیتواند قدمى برون گذارد. ❖. بنابراين گرچه تمام اراده‏ ها تابع اراده خداست، لكن اراده خدا نيز عبث نيست بلكه بر طبق مصلحت و حكمت و بر طبق استعداد افاضه می كند. شخص حكيم به هر موجودى طبق خواست باطنى و معنوى آن موجود به آن موجود فيض می بخشد، زياده از آن خلاف حكمت است. يك مشك آب را در يك كوزه كوچك ريختن، يا اتلاف آبست و يا شكستن در اثر فشار بر كوزه خواهد بود، و اين هر دو خلاف حكمت است؛ لذا ديده می شود كه در افراد صاحب يقين دعا مستجاب است بلاترديد. ❖. بنابراين شخص دعا كننده بايد در حال دعا خود را واجد چنين حالى ببيند و قدرت و عظمت خود را در مقابل خدا صفر بداند، و او را داراى قدرت نامتناهى فعّالٌ لما يشاء و حاكمٌ لما يريد بداند، و از محلّ ترديد و شكّ پا برون نهاده در افق يقين اراده خود را به خزائن عالم تقدير برساند، و نزول تقديرات را حسب اراده پروردگار بر طبق استعداد خود در حال دعا تمنّى نمايد. ❖. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه: " وقتى كه دعا مى‏ كنى اين چنين گمان كن كه هم اكنون‏ درخواستت كنار در است تا وارد خانه شود. " و از سليمان بن عمرو روايت است: گفت شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‏ فرمود: " خداوند دعائى را كه از روى قلب سياه برخواسته است، اجابت نمیكند، پس وقتى كه دعا كردى، با تمام قلب خود روى آور آنگاه يقين بدان كه اجابت خواهد شد. " | ۱ | ❖. و همچنين ابن قدّاح از حضرت أبى‏ عبدالله عليه السّلام روايت میكند كه أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: " خداوند دعائى را كه از قلب مشغول به لهو و هوسرانى است مستجاب نمیكند. " میفرمود: " وقتى يكى از شما براى مرده‏ اى دعا میكند، نبايد از روى قلب هوسران باشد وليكن بايد براى او در دعا كوشا باشد. " | ۲ | __ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۷۳ ۲. الکافی، ج۲ ، ص۴۷۷ 🔰. @sire_salehan |
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📚. جلد : اول 📑. صفحه: ۲۹۳ 💾. حجم: ۵.MB ✅دانلود pdf در کانال: 📲 @sire_salehan_book
سیری_در_تاریخ_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_جلد_اول.pdf
4.68M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📚. جلد: اول 📑. صفحه: ۲۹۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan_book
✅. دوستانی که دسترسی به تلگرام و ایتا ندارند میتوانند مقالات را از وبلاگ سیره صالحان دانلود بفرمایند http://siresalehan.blogfa.com/category/1 🔰. @Sire_salehan |