45.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه چهارم:
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (4)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/lIKhs
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔴 آیا شناخت علائم ظهور لازم نیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_اساتید ❁━━⊹
السید سجاد موسوی :
سلام عليكم
الزام و وجوبي در شناخت علايم ظهور نداريم چون علايم ظهور صرفاً از باب طريقيت مهم هستند نه موضوعيت، و خاصيت تحذيري براي قرب ظهور دارند. لذا شما ممكن است با ديدن يك علامت پي به قرب ظهور ببريد و هيمن براي تان كفايت ميكند همانگونه كه در رابطه با سفياني داريم: «كفاكم بالسفیانی علامة» يعني سفياني به عنوان يك علامت براي شما كفايت ميكند....و يا در رابطه با صيحه آسماني داريم: هر نشانه اي ممكن است بر ما مشتبه شود لكن صيحه آسماني هيچ وقت مشتبه نخواهد شد، آن هم به دليل اينكه صيحه خاصيت اعجازي دارد..... پس اينكه چون از علايم حتمي ظهور است واجب است مصداق آن را تشخيص دهيم سخني باطل هست.
اما پيرامون خود يماني در روايات (هرچند كه اغلب روايات مربوط به يماني ضعيف السند هستند) چند ويژگي براي وي ذكر شده است، از جمله: يماني 1- از يمن خروج ميكند 2- همزمان با خروج سفياني و خراساني مي باشد . 3- به سوي امام زمان عج دعوت ميكند (نه از طرف امام زمان عج) 4- يماني شيعه است .
و همينكه اهل بيت عليهم السلام نفرمودند حتماً به دنبال مصداق آن بگرديد نيازي نيست ما خود را مكلف به امري كنيم كه مكلف به آن نيستيم.
موفق باشيد
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
در تکمیل فرمایش سید بزرگوار عرض می کنم: آنچه ایشان فرمودند درباره مصداق شناسی علائم ظهور است نه مفهوم شناسی. اما درباره مفهوم شناسی علائم می توان گفت: هر چند شناخت علائم ظهور موضوعیتی برای شناخت قائم حقیقی ندارند چون وقتی ایشان بیایند همه جهان از قیام ایشان با خبر می شوند و بر کسی شبهه ای باقی نخواهد ماند و لذا از این جهت وجوبی در مورد شناخت علائم وجود ندارد، اما همین علائم جهت شناخت مدعیان دروغین موضوعیت دارند و برای همین اهل بیت علیهم السلام اینقدر در مورد خروج سفیانی و صیحه توضیح داده و تاکید نموده اند. لذا می توان گفت: شناخت علائم ظهور از باب شناخت مدعی دروغگو دارای وجوب است. البته از آنجا که خروج یمانی در مقابله با خروج سفیانی خواهد بود و خسف بیداء نیز درباره لشکر سفیانی است و قتل نفس زکیه هم تنها 15 شب تا قیام قائم علیه السلام فاصله دارد، آنچه از علائم محتوم ظهور موضوعیت دارد فقط خروج سفیانی و صیحه آسمانی است و ظاهراً به همین جهت حضرت مهدی علیه السلام در آخرین توقیع خود موسوم به توقیع سمری، تنها این دو علامت را ذکر کرده اند نه هیچ علامت دیگری.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
39.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجم :
شاخصه های فرقه های دروغین.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/k1xVM
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
میشه فرق بین طرف و طریق توضیح بدهید؟؟ ❓ چون اتباع احمد بصری مانور زیادی روی کلام شیخ طوسی میدهند. 👇❓ ❓
🔶🔷 شیخ طوسی گواهی نداده که حدیث وصیت از طریق خاصه وارد شده بلکه گفته «از طرف خاصه» رسیده و طریق با طرف فرق دارد.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیکم
توضیح آن در کتاب "لوح و قلم" ذکر شده است.
شیخ طوسی نفرموده از طریق خاصه تا دلالت کند کل طریق و سلسله سند شیعه هستند بلکه فرموده از طرف خاصه و این دلالت نمی کند که تک تک راویان شیعه هستند بلکه فقط همینقدر می رساند که از طرف شیعه رسیده نه از طرف اهل سنت، لذا در کتب اهل سنت وجود ندارد نه اینکه راوی سنی ندارد.
و به همین جهت، در بخش احادیث سنی که باز تعبیر "از طرف مخالفین ما" نموده، در سلسله تمام احادیثی که ثبت کرده سه نفر شیعه وجود دارد.
و این می رساند: همانگونه که مراد شیخ از "از طرف مخالیفن ما" این نیست که تک تک راویان آن سنی هستند، در تعبیر "از طرف خاصه" نیز مراد ایشان این نیست که تک تک راویان شیعه هستند.
خلاصه اینکه: منظور شیخ در مورد "طرف مخالیفن ما" یعنی احادیثی که در کتب اهل سنت وجود دارد و آنها نقلش کرده اند حتی اگر در میان راویانش شیعه وجود داشته باشد و مرادش از "طرف خاصه" روایاتی است که در جامعه شیعه نقل شده و اهل سنت در کتابهایشان آنها را نقل نکرده اند هر چند بعضی راویانش سنی باشند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
29.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه ششم :
گذری بر تاریخچه و دعاوی جریان احمد بصری.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/IF4Nx
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→ @sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔶🔴قائم قبل از سفیانی کیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
ببخشید استاد ممکنه توضیحی در مورد جمیع این روایات بدین
👇👇👇
عن الامام المهدی عليه السلام قال : ... يا بن المازيار فأنا في التقية إلى يوم يؤذن لي فأخرج ، فقلت يا سيدي متى يكون هذا الامر ؟ فقال : إذا حيل بينكم وبين سبيل الكعبة ، و اجتمع الشمس و القمر و استدار بهما الكواكب و النجوم ، فقلت متى يا بن رسول الله ؟ فقال لي : في سنة كذا و كذا تخرج دابة الارض من بين الصفا و المروة ، و معه عصا موسى و خاتم سليمان ، يسوق الناس إلى المحشر.
امام مهدی (ع) فرمود : ای ابن مازیار من در تقیه هستم تا زمانی که خداوند به من اجازه خروج دهد . گفتم : سرورم این امر چه زمانی اتفاق می افتد ؟ پس فرمود : اگر بین شما و راه کعبه مسدود شود ، و خورشید و ماه با هم جمع شوند . و سیارگان و ستارگان ، دور آن دو بگردند . گفتم : ای پسر رسول خدا چه وقت است ؟ پس به من فرمود : در سال اینچنین و آنچنان دابة الارض از بین صفا و مروه خروج می کند ، و همراه او عصای موسی و خاتم سلیمان(ستاره داود روی خاتم سلیمان نقش بسته است) است . او مردم را بسوی محشر میراند 📗الغیبة الطوسی ص 263 ح 228📗والمتن فی ص 266 📗تبصرة الولي ح 65 📗بحار الانوار ج 52 ص 9 📗دلائل الامامة ص 296📗الايقاظ من الهجعة ص 355
عن ابي جعفر عليه السلام في قوله : إِنَّ اللّهَ قَادِرٌ عَلَى أَن يُنَزِّلٍ آيَةً قال : وسيريكم في آخر الزمان آيات ، منها دابة الارض.
امام باقر (ع) درباره قول خداوند : بگو همانا خداوند قادر است بر آن که آیتی نازل کند فرمود : در آخر الزمان آیاتی خواهید دید مانند دابة الارض. 📗تفسير القمي ج 1 ص 198📗الصافي ج 2 ص 118📗البرهان ج 1 ص 524📗الايقاظ من الهجعة ص 340📗بحار الانوار ج 17 ص 204 ج 52 ص 181
---------------
عن النبی صلی الله علیه وآله قال : خمسا من الآيات إذا جاءت لم يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا : طلوع الشمس من مغربها ، والدجال ، و يأجوج و مأجوج ، و الدخان ، و الدابة.
پیامبر خدا (ص) فرمود : پنج آیت و نشانه است که زمانی که بیایند ایمان آوردن کسی هرگز برایش نفع و فایده ندارد مگر کسی که از قبل ایمان آورده باشد یا در ایمانش خیری کسب کرده باشد و آنها عبارتند از : طلوع خورشید از مغربش ، و دجال ، و یاجوج و ماجوج ، و دخان یا دود ، و دابة. معجم احاديث الامام المهدي (ع) ج 1 ص 101📗الفتن ابن حماد ص 183 📗ابن أبي شيبة ج 15 ص 66.65 📗تفسير الطبري ج 8 ص 74 📗المستدرک الحاكم ج 4 ص 545📗الدر المنثور ج 3 ص 59
------------------
امام علی(ع) میگه: شخصاً در آخرالزمان نخواهم آمد بلکه مردی از فرزندانم👇
عن أمير المؤمنين عليه السلام ( لابنين بمصر منبرا ، ولا نقضن دمشق حجرا حجرا ، ولأخرجن اليهود والنصارى من كل كور العرب ، ولأسوقن العرب بعصاي هذه فقال الراوي وهو عباية الأسدي : قلت له يا أمير المؤمنين كأنك تخبر أنك تحيا بعد ما تموت
فقال : هيهات يا عباية ذهبت غير مذهب يفعله رجل مني . - أي المهدي (ع)- ) البحار ج 53 ص 60 / عصر الظهور ص 67
از امیرالمؤمنین ع: در مصر منبری خواهم ساخت ، و از سنگ به سنگ دمشق خواهم گذشت، و یهود ومسیحیان را از جای جای مناطق عرب بیرون خواهم کرد، و مردم عرب زبان را با این عصا به جلو خواهم برد پس راوی عبایة اسدی گفت: ای امیرالمؤمنین انگار که خبر زنده شدن بعد از مرگ میدهید ؟ آنگاه فرمودند: ای عبایة به طریقی دیگر روانه شدی آنرا مردی از من انجام خواهد داد. (ازمن یعنی از نسل یا نژاد من)
📗بحارالانوار ج۵۳ ص۶۷
-----------------
دابة قبل از سفیانی میآید👇
در بین رکن و مقام👇
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : ... ثم تظهر دابة الأرض بين الركن والمقام ، فتكتب في وجه المؤمن مؤمن وفي وجه الكافر كافر ، ثم يظهر السفياني ويسير بجيشه الى العراق ... ويخرب الزوراء ويتركها حمماً و يخرب الكوفة و المدينة ... ثم يخرج الى البيداء ... فتبتلعهم الأرض .
امام صادق (ع) فرمود : ... سپس دابة الارض ظهور می کند در بین رکن و مقام . پس بر وجه (پیشانی) مومن ، مومن می نویسد و بر وجه کافر ، کافر . سپس سفیانی ظهور می کند و با سپاهش به سوی عراق می رود ... و زوراء را خراب می کند و آن را آتش میزند و همین طور رها می کند، و کوفه و مدینه را خراب می کند ... سپس به سوی بیداء می رود ... پس زمین آنها را میبلعد📗مختصر بصائر الدرجات ص 185 📗الرجعة للأسترآبادي ص 100
در این حدیث از امام صادق (ع) می بینیم که ظهور دابة الارض (ع) قبل از ظهور سفیانی است . و طبق احادیث فراوان از اهل بیت (ع) ، ظهور امام مهدی (ع) بعد از خروج سفیانی است . پس دابة الارض (ع) کسی است که قبل از امام محمد بن الحسن (ع) ظهور می کند .
----------------
دابة قبل از امام مهدی(ع) و از نشانههای اوست👇
عن عباد بن محمد المدايني قال : دخلت على أبي عبد الله عليه السلام ... قلت : متى يكون خروجه (المهدی) جعلني الله فداك ؟ قال : إذا شاء من له الخلق والامر ، قلت : فله علامة قبل ذلك ؟ قال : نعم علامات شتى ، قلت : مثل ماذا ؟ قال : خروج دابة من المشرق.
عباد بن محمد مداینی گوید : محضر امام صادق (ع) وارد شدم ... گفتم : خروج او (مهدی) چه زمانی خواهد بود خداوند مرا فدای شما کند ؟ فرمود : زمانی که ، کسی که تمام مخلوقات و اوامر برای او می باشد ، بخواهد . گفتم : آیا علامتی برای آن ، قبل از وقوعش می باشد ؟ فرمود : بله ، علامت های مختلفی است . گفتم : مثلا چه چیز ؟ فرمود : خروج دابة الارض از مشرق.
📗فلاح السائل السيد ابن طاووس ص170
📗بحار الانوار ج 83 ص 62
در اینجا به خروج و قیام دابة الارض (ع) قبل از امام مهدی (ع) اشاره شده است .
---------------------
دابه کسی است که ابلیس را میکُشد👇
قال رسول الله (ص) : خروج الدابة بعد طلوع الشمس فإذا خرجت الدابة قتلت الدابة ابليس وهو ساجد،ويمتع المؤمنون في الأرض بعد ذلك أربعين سنة.
رسول الله(ص) خروج دابة الأرض بعد از طلوع خورشید و اگر که دابه خروج کرد ابلیس را در حال سجده خواهد کشت، که مؤمنین بعد از آن چهل سال از زمین بهره خواهند برد.
المصدر:الملاحم والفتن ص91
---------------
کسی که ابلیس را میکُشد قائم خطاب شده👇
فعن وهب بن جميع مولى إسحاق بن عمار قال : سألت أبا عبد الله (ع) عن قول إبليس (قَالَ رَبَّ فَأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُون(َ۳۶) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ (۳۷) إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم (۳۸ الحجر) قال له وهب: جعلت فداك أي يوم هو؟ قال : يا وهب أتحسب أنه يوم يبعث الله فيه الناس؟ إن الله أنظره إلى يوم يبعث فيه قائمنا، فإذا بعث الله قائمنا كان في مسجد الكوفة، وجاء إبليس حتى يجثو بين يديه على ركبتيه فيقول: يا ويله من هذا اليوم فيأخذ بناصيته فيضرب عنقه، فذلك يوم الوقت المعلوم).
از وهب بن جمیع مولی اسحاق بن عمار گفت: از بوعبدالله(ع) درمورد گفتهی ابلیس : پروردگارا پس ﻣﺮﺍ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﻬﻠﺖ ﺩﻩ(۳۶) [ ﺧﺪﺍ ] ﮔﻔﺖ : ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﻬﻠﺖ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻧﻰ (37) ﺗﺎ ﺭﻭﺯ [ ﺁﻥ ]ﻭﻗﺖ ﻣﻌﻴﻦ (38الحجر) پرسیدم وگفتم فدایت شوم آن روز کدام روز است؟ گفت: أی وهب خیال کردی که روزی خداوند مردم را مبعوث میکند؟ خداوند مهلتش داد تا روزی که قائم ما را مبعوث کند، پس اگر خداوند قائم ما را مبعوث کرد در مسجد کوفه، میآید و ابلیس را بین دستانش قرار میدهد و به زانو درمیآورد ومیگوید: أی وای از این روز پس رگ گردنش را میزند و آن روز روز وقت معین است. بحار الانوار ج۶۰ ص ۲۵۴
----------------
وَقَالُواْ لَوْلاَ نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللّهَ قَادِرٌ عَلَى أَن يُنَزِّلٍ آيَةً وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ
و گفتند چرا از جانب پروردگارش آیتی برایش نازل نمی شود بگو همانا خداوند قادر است بر آن که آیتی نازل کند ولیکن اکثر آنها نمی دانند