᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت پانزدهم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
▫️نکته 13) اعتبار سنجی کتاب غیبت:
یاران احمد بصری تاکید میکنند که کتاب غیبت شیخ طوسی از موثق ترین کتب استدلالی ایشان میباشد که خودش بر صحت احادیث آن گواهی داده است.
اما با یک بررسی ساده و اجمالی متوجه وجود روایات متعارضِ متعدد در این کتاب میشویم که روشن میکند نه تنها این کتاب از موثق ترین کتب شیخ نیست که تمام احادیثش هم معتبر نمیباشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و از جمله روایات متعارض آن عبارت است از:
الف) امام دوازدهم (طبق حدیث وصیت) فرزند دارد، امام دوازدهم فرزند ندارد.🔺
ب) بعد از قائم دوازده مهدی هست، یازده مهدی هست.🔺
ج) دوازده مهدی از نسل مهدیاند، آنها از نسل حسینند.🔺
د) امام دوازده خاتم اوصیاء هست، امام دوازده (طبق حدیث وصیت) خاتم اوصیا نیست.
هـ) مدت حکومت قائم: 309 سال، 70 سال، 19 سال.
و) در لوح جابر نام سه نفر علی بود، در لوح جابر نام چهار نفر علی بود.
ز) چه کسی بعد از امام دوازدهم میآید؟ مهدی اول ـ منتصر.
ح) نرجس کیست؟ دختر پادشاه روم ـ کنیز یکی از عمه های امام یازدهم علیه السلام.
ط) نرجس چگونه به نکاح امام علیه السلام در آمد؟ از بازار خریده شد ـ توسط عمه هدیه شد
ی) قابله امام مهدی علیه السلام که بود؟ حکیمه عمه امام ـ پیرزن همسایه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺 . شیفتگان احمد این تعارض را تاویل برده اند که بعداً جوابش خواهد آمد.
🔺 . پیروان احمد این تعارض را تاویل برده اند که بعداً جوابش میآید.
🔺 . یاران احمد این تعارض را توجیه کردهاند که بعداً پاسخش ذکر میشود.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ایشان به رغم آنکه در بخش تولد امام عصر علیه السلام به داستان چگونگی ازدواج نرجس با امام عسکری علیه السلام پرداخته، در عین حال در بخشهای دیگر کتاب، داستان ازدواج مادر امام علیه السلام و چگونگی تولد حضرت را به نحوه های گوناگون آورده و مشخص نکرده که کدامیک از آن روایات مورد پذیرش او هستند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
برای مثال، در روایت ص240 تولد امام علیه السلام به کلی با آنچه حکیمه نقل کرده متفاوت است، و نیز در روایت ص244 داستان مشهور ازدواج امام عسکری علیه السلام با نرجس به طور ضمنی رد شده، اما شیخ طوسی بدون پذیرش یا رد، هر دو داستان را نقل میکند.
و از این همه نتیجه میگیریم: این کتاب درصدد گزینش روایات صحیح نبوده، و تنها در رد شبهات مخالفان نگاشته گشته است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 14) سوء استفاده فرقههای منحرف از قرآن و روایات:
گاهی بعضی ساده اندیشان خیال میکنند اگر کسی آیات و روایاتی مطابق ادعای خود ارائه کرد لابد بر حق است، در حالیکه توجه ندارند سوء استفاده از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام کاری است که عموم فرقههای منحرف در طول تاریخ اسلام انجام دادهاند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
روش آنها اینست که بعضی از آیات متشابه یا تفاسیر شاذ آیات را با تعدادی روایات بی سند یا دارای نسخه بدل یا طرد شده توسط متخصصان با تقوا گرد آورده و مستند ادعای خود قرار می دهند، و برای همین هم هیچگاه نتوانسته اند علمای بزرگ را جذب خود نمایند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
مگر فرقه صوفیه به این آیه برای جواز ترک نماز و روزه استناد نکردهاند؟ «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»🔻
مگر فرقه جبریه جهت اثبات مجبور بودن انسان ها به آیات متعدد قرآن مثل این دو آیه استناد نکردهاند؟ «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللهَ رَمى» و🔻: «وَ اللهُ خَلَقَكُمْ وَ ما تَعْمَلُون»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . حجر: 99.
🔻 . انفال: 17.
🔻 . صافات: 96.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
مگر فرقه مشبّهه در اثبات جسم بودن خدا و دیده شدنش در قیامت به این آیات تمسک نکردهاند؟ «وُجُوهٌ ... إِلى رَبِّها ناظِرَة»🔻 و: «وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا»🔻
مگر فرقه هفت امامی با تمسک به بعضی احادیث، از طریق شیعه دوازده امامی خارج نشدند؟
مگر فرقه فطحیه با تمسک به وصیت امام صادق علیه السلام به امامت عبد الله افطح قائل نشدند؟
و مگر میرزا ابو الفضل گلپایگانی بیش از هزار صفحه از آیات و روایات و تفاسیر جهت اثبات حقانیت بهائیت گرد نیاورد؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . قیامت: 22 – 23
🔻 . فجر: 22.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
پس میبینید که ردیف کردن آیات و روایات متشابه، حرفه منحرفان است. حق اینست که هر چه فاصله ما از عصر نزول قرآن و صدور روایات بیشتر میشود شبهات بیشتری بر معارف اسلام پرده میافکند و این امر فهم قرآن و روایات را تخصصی تر مینماید لذا برای فهم اینگونه آیات و روایات، طبق دستور قرآن باید به متخصصان دین شناس مراجعه نمود:
«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . نحل: 43
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
از طرفی عقل هم نمیپذیرد حق آنقدر مخفی باشد که از لا به لای آیات متشابه و روایات پراکنده بیرون کشیده شود. در نتیجه حقیقت همان است که 1200 سال شیعه در سایه علمای ربانی مورد تایید اهل بیت علیهم السلام بدان پایبند بوده اند، نه آنچه این فرقه ها ارائه می دهند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
18.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی محتوای حدیث وصیت ١٨
شماره ۴۴.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
▬❀▬❀▬❀▬❀▬❀▬
╭─┅═ঊঈ🌹ঊঈ═┅─╮
فهرست پرسش و پاسخ ها(١)
╰─┅═ঊঈ🌹ঊঈ═┅─╯
راه شناخت یمانی
خراسانی کیست
فترت چیست
حجیت چیست
آیا شناخت علائم لازم نیست
قائم قبل از سفیانی کیست
آیا امام به همه لغات علم دارد؟
وصیت غیبت، وصیت سلیم
ادله بطلان حدیث وصیت
سلاح قائم
فرزند داشتن حضرت مهدی علیه السلام
شبهه در تکلم به همه لغات
نام پدر قائم علیه السلام چیست
حدیث ما اشکَلَ عَلَیکُم
دو مهدی
بررسی حدیث پرچم یمانی
خروج یمانی از یمن
کلمه جماعة
منکر مهدی موعود
مهدیین همان نقبا هستند؟؟
حدیث مسح حلقوی
۱۳ امام!!!
فرستاده امام زمان!!
توقیع "أما الحوادث الواقعة فإرجعوا فیها إلی رواة أحادیثنا"
مرگ عبدالله
شناخت امام زمان عج در زمان ظهور
مفاد صیحه چیست؟
ابطال مهدیین
تواتر رجعت
وظایف شیعیان در عصر غیبت
صیحه راه شناخت
مهدی اهل سنت بهتر است!!
شبهه در جمکران
مهدی خراسان کیست!؟
مهدیین همان ۱۲ امامند؟
احمد عبدالله همان یمانی است؟
معجزات احمد
مفاد توقیع اسحاق بن یعقوب چیست
سوالاتی از علائم
آیا حدیث بدون اعتبار سنجی ثبت شده!؟
چرا حسن نامعتبر است؟
اصل و نسب احمد بصری
امام زمان علیه السلام و فناوری
آیا یمانی ایرانی است!؟
اصول دین از کجا آمد!؟
خلف وعده در سفیانی
آیات امامت،منکر امامت!!
رد علم رجال
جهل شیعه به نامهای ائمه!!
جایگاه وصیت برای شناخت امام
یازده امام!!
انکار امام زمان!!!
#فهرست
▬❀▬❀▬❀▬❀▬❀▬
- ناشناس.mp3
36.5M
۞༅✿﷽✾┅═┅┅┅┅┅┅┄
🔊 پرسش و پاسخ آنلاین
با محوریت نقد جریان احمدبصری
با حضور استاد گرانقدر سیدمهدی مجتهد سیستانی
پاسخ به سوالات ذیل:
🔻استدلال یمانی بودن احمد
🔻ادله اتباع احمد راجع به حیات او..
🔻روش جذب جریان احمد بصری...
🔻چرا به احمد، احمدالحسن گویند؟
🔻حامیان مالی جریان فرقه یمانی ...
🔻اول المؤمنين بودن یمانی...
🔻ارتباط بین انقلاب و ظهور ؟
🔻عملکرد ما در قبال مجذوبین فرقه...
🔻راه درست علیه جریان احمد در منابر
🔻ویژگی جریان احمد بصری..
🔻علت گستردگی جذب جریان احمد
🔻علت جذب علاسالم ...
🔻میزان گرایش به فرقه احمد در ایران
🔻جایگاه سحر، جادو و خواب در فرقه
🔻تفاوت کار برای ظهور و زمینه سازی ظهور
#نشست_علمی
࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت شانزدهم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
◻️مرحله دوم: بررسی راویان حدیث موسوم به وصیت
▫️در سند این روایت لا اقل چهار نفر وجود دارند که یا نا شناختهاند و یا ضعیف که عبارتند از:
علی بن سنان موصلی، علی بن الحسین، احمد بن بن محمد بن خلیل و پدر حسن (حسین) بن علی.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
◻️بررسی علی بن سنان موصلی العدل
این نام در منابع روایی ما به سه عبارت ثبت شده است:
الف) با پسوند «الموصلی العدل» فقط در سند دو روایت از هزاران حدیث ما قرار گرفته که هر دو را شیخ طوسی در کتاب الغیبة آورده که یکی همین روایت وصیت است و دیگری روایتی مربوط به معراج پیامبر، که در آن انتخاب شدگان خدا را دوازده امام به علاوه مادرشان معرفی می نماید و سخنی از مهدیهای دوازدهگانه به میان نیاورده است. 🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص147 – 148.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اما در مقتضب الأثر ـ که وفات نویسندهاش 59 سال قبل از وفات شیخ طوسی بوده و شیخ به یک واسطه به او سند دارد🔻 ـ همین روایت معراج را از علی بن سنان با لقب «المعدّل» ثبت کرده🔻 و نیز در بحار همین روایت را از هر دو مصدرِ غیبت طوسی🔻 و مقتضب الاثر🔻 بدون لقب العدل یا المعدل ثبت نموده، و همچنین است نقل کتاب مأة منقبه ـ که تاریخ وفاتش در سال وفات شیخ طوسی🔻 است ـ از کتاب مقتضب🔻 و نیز نقل عوالم العلوم🔻 و علامه سید هاشم بحرانی از غیبت طوسی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻فهرست الطوسی، ص33، رقم89.
🔻. مقتضب الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص10.
🔻. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج36، ص261، ح82.
🔻. همان، ج36، ص216، ح18.
🔻. مأة منقبة من مناقب أمیر المومنین و الأئمة، ص37.
🔻. عوالم العلوم و المعارف والأحوال- الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام، ص35، ح1.
🔻. الإنصاف في النص على الأئمة الإثني عشر عليهم السلام، ص103.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و با وجود این همه نقل که از هر دو مصدر بدون پسوند العدل یا المعدل ثبت شده، اعتماد به اینکه علی موصلی توصیف به العدل شده باشد مشکل است.
نیز در کتاب بهجة النظر 🔻و الانصاف 🔻و حلیة الابرار 🔻 هر سه تالیف حدیث شناس بزرگ سید هاشم بحرانی، نام علی بن سنان موصلی در سلسله سند همین روایت به نقل از اهل سنت بدون لقب العدل یا المعدل ثبت شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. بهجة النظر في إثبات الوصاية و الإمامة للأئمة الإثني عشر، ص43، ح6.
🔻. الإنصاف في النص على الأئمة الإثني عشرعليهم السلام، ص105.
🔻. حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج6، ص491
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) با پسوند «موصلی» بدون پسوند العدل یا المعدل، فقط در سند یک روایت از شیخ صدوق در کمال الدین ثبت شده که روایتگر از پدرش میباشد و با توجه به مضمون حدیث، در دوره غیبت صغری میزیسته است.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص476، ح25.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
غیر از اینکه در دو نقل شیخ طوسی تنها کسی که علی از او نقل میکند احمد بن محمد خلیلی و علی بن حسین و تنها کسی که از علی نقل میکند حسین بن علی میباشند اما در نقل شیخ صدوق کسی که از علی بن سنان نقل کرده ابو الحسین بن زید و کسی که علی بن سنان از وی روایت نموده پدرش سنان است و جالب اینکه همه این راویها غیر از حسین بن علی نا شناختهاند و کسی آنها را نمیشناسد، مگر احمد بن محمد بن خلیل (یا خلیلی) که در رجال نجاشی و رجال علامه حلی چنین توصیف شده است: «ضعیف جدا، لا یلتفت إلیه له کتاب الوصول إلی معرفة الأصول و کتاب الکشف»🔻 و: «أحمد بن محمد أبو عبد الله الخليلي الذي يقال له غلام خليل الآملي الطبري ضعيف جدا لا يلتفت إليه كذاب وضاع للحديث فاسد المذهب».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. رجال النجاشي - فهرست أسماء مصنفي الشيعة، ص96.
🔻. رجال العلامة - خلاصة الأقوال، ص205، رقم 20.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
حال آیا دو علی بن سنان موصلی داشته ایم و اگر یکی هستند چطور شیخ صدوق از هم عصر خودش با دو واسطه نقل میکند؟
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥