╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع :شبهه در جمکران
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام. شما تا به حال چه اثری از جمکران دیده اید؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
بنده خودم شخصاً کسی را می شناسم که در جمکران خوابش برده و در خواب شفا گرفته است.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
از این قصه ها تو مسیحیت پره، اگر قرار باشه برای اثبات حقانیت چیزی به خواب و رویا متوسل بشیم ڪه قابل اثبات نباشد هنر نڪرده ایم، خود جمڪران سندش معتبر نیست، چه برسه به خوابی ڪه اونجا دیده، جدیداً هم ڪه چاهشو بستند، دلیل منطقی دارید بفرمایید، اصلاً خود جمڪران برای من قابل هضم نیست چون عقیده دارم دین و مذهب نباید اساسش خواب باشه.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
پاسخ استاد: (1) بنده به خواب استناد نکردم به شفا گرفتن در خواب استناد نمودم. (2) سند جمکران معتبر است چون مقبوله است. یعنی علمای شیعه بالاتفاق آن را قبول کرده اند و کسی منکر جمکران نیست. (3) بستن چاه جمکران ارتباطی با اعتبار خود جمکران ندارد. چاه جمکران چیز خاصی نبود، چاهی بود برای انداختن عریضه در آن، چون عریضه را باید در آب جاری یا چاه آب بیندازند. اما خوب چون داشت برای عده ای تقدس پیدا می کرد بسته شد تا جلوی خرافات گرفته شود.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
شما از علمای بزرگ مثل شیخ صدوق و دیگران ڪسی را دیدید تاییدش ڪنه؟یا مثلاً بره اونجا برای زيارت؟
در ڪتب معتبر مثل ڪتب اربعه ذڪر شده؟
یا حسن بن مثله چه جایگاهی در علم رجال دارد؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
(1) علمای بزرگ منحصر در شیخ صدوق نیست. عالمان بسیار بزرگی به جمکران می رفتند و به آن اعتقاد داشته اند افرادی مثل آیت الله بافقی، آیت الله مرعشی، آیت الله گلپایگانی و آیت الله صافی.
(2) هر چیزی لازم نیست در کتب اربعه بیاید تا معتبر باشد و الا تمام احادیثی که در غیر کتب اربعه آمده می شود نا معتبر.
(3) حسن بن مثله فعلاً از نظر رجالی برای ما نا شناس است اما در وقایع تاریخی، آنچه به قبول عموم علما رسیده معتبر می باشد و الا شما حضرت رقیه را هم نمی توانید ثابت کنید.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
همین ڪه فرمودید بررسی سندی جایی ندارد قانع شدم! اتفاقاً بسیاری از این داستانها وجود خارجی ندارند. شیعه پس از صفویه بسیار با خرافات آلوده شده.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
طبق تصریح محدث نوری، قضیه جمکران در کتاب تاریخ قم ثبت شده که نویسنده اش معاصر با شیخ صدوق بوده، لذا 700 سال قبل از صفویه و آنچه شما در مورد رواج خرافات ادعا می کنید بوده است.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
اساس جمکران خواب است، خواب حسن بن مثله.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
اساسش خواب نبوده بزرگوار. آن بی سوادی ڪه این را مطرح ڪرده فقط چشمش به یڪ ڪلمه خواب افتاده! اصل ماجرا در ڪتاب نجم ثاقب آمده: حسن بن مثله می گوید من خواب بودم صدایی شنیدم بیدار شدم و بقیه ماجرا تمامش در بیداری اتفاق افتاده. اما آن بی سواد ڪلمه خواب را دیده وفڪر ڪرده تمام ماجرا در خواب اتفاق افتاده است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
27.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه سی و چهارم :
تاویل، تقطیع، تحریف، و جعل حدیث، (22) قائم فرزندِ خلف ندارد،
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/FzAl2
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : مهدی خراسان کیست؟!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
در روایات پرچم های سیاه ذڪر شده ڪه مهدی ع در میان آنهاست و به سمت صاحبتان فرستاده می شوند.
خوب این مهدی ڪیه ڪه غیر از صاحب امره؟!
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
اهل بیت در هیچ روایتی نفرمودند مهدی در میان پرچم های سیاه است. این فقط و فقط در حدیث اهل سنت آمده.
و تذڪر می دهم احادیث نبوی نقل شده توسط اهل سنت برای ما اعتباری ندارد چون خود پیامبر فرمودند:
من شهر علمم و علی درب آنست پس هر ڪس طالب علم می باشد به دربش مراجعه ڪند.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
این مهدی واقعی است چون ندای آسمانی شب بیست و سوم ماه رمضان و قبل از قیام علنی در مڪه است حال آنڪه در روایت آمده: وقتی سفیانی ظهور ڪند اگر ڪسی مدعی شد مهدی را زیارت ڪرده راست است. پس یڪ مهدی قبل از خروج صاحب الامر هست ڪه می شود او را زیارت ڪرد.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
اولاً سفیانی ظهور ندارد بلڪه خروج دارد.
ثانیاً روایتی نداریم ڪه بگوید: اگر بعد سفیانی ڪسی ادعای زیارت امام را ڪرد درست است بلڪه این برداشتی از مفهوم توقیع شریف سمری است ڪه جریان احمد بصری به شدت آن روایت را انڪار می ڪند و با ده اشڪال مضحڪ سعی در ابطال سند و محتوای آن دارد.
غیر از اینڪه توقیع امام علیه السلام فقط سفیانی را ذڪر نڪرده و این خیانت است ڪه حدیث را تقطیع ڪنیم.
بلڪه فرموده: "هر ڪس قبل از سفیانی و صیحه ادعای مشاهده ڪند". لذا بر فرض ڪه بپذیریم، ادعای زیارت بعد از صیحه ظهور راست است نه بعد از خروج سفیانی.
ثالثاً در این روایت نامی از مهدی برده نشده تا بر یڪ مهدی دیگر تفسیر شود بلڪه، صحبت بر سر دیدار با شخص امام زمان علیه السلام و لا غیر.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎙️ #فهرست_چهارم_فیلم
#فیلم
🔴بررسی محتوای حدیث وصیت (شامل هفت فیلم)
🔰• ڪلیڪ ڪنید:👇👇
•|♦️جلسه 28 :
1_این وصیت ناقص است
2_این وصیت، مڪتوب نیست
3_پیامبر در شب وفات نڪرده اند
4_در وصیت مکتوب، سخنی از مهدیین نبوده است
•|♦️جلسه 29 :
5_نام امام زمان مهدی نیست! تناقض صدر و ذیل حدیث؛نام احمد بصری مهدی نبوده
6_تصریح به نام امام زمان
7_القاب غیر متعارف برای ائمه علیهم السلام
8_وصی مردگان!
9_دوازده مهدی بعد از امام زمان
10_وفات یعنی مرگ
•|♦️جلسه 30 :
11_مهدی اول سه نفرند!
12_نام احمد، عبد الله نبوده
13_فقط احمد مهدی است! اسم یخفی!
•|♦️جلسه 31 :
14_فرزند بی واسطه
15_عددنسبت به ائمه مفهوم ندارد ولی نسبت به مهدیین مفهوم دارد!
•|♦️جلسه 32 :
16_مهدیین غیر از دوازده امامند؟!
17_11 مهدی یا 12 مهدی؟!
18_قائم نهمین فرزند حسین است
19_قائم بعد از محمد و علی و حسن است
20_مهدیان از اولاد حسین اند یا قائم؟!
•|♦️جلسه 33 :
داعشی بودن جریان مدعی یمانی
21_مهدیین هیچ منصبی ندارند.
•|♦️جلسه 34 :
تاویل،تقطیع، تحریف، و جعل حدیث
22_قائم فرزندِ خلف ندارد
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
21.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه سی و پنجم :
بررسی محتوای حدیث وصیت: موضوع:
(23) مهدیین سیدند؟ مهدیین در عرض همند یا طول؟!
(24) آخرین املای پیامبر بعد از وفات بود.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/TyES1
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : مهدیین همان دوازده امامند؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
استاد بزرگوار سلام
ببخشید با توجه به اینڪه شما می فرمایید مهدیین همان دوازده امام هستند ڪه رجعت می ڪنند
جواب روایت ابو بصیر ڪه میگه "آنها قومی از شیعیان ما هستند ڪه به ولایت ما دعوت می ڪنند" را چه باید بدهیم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
درباره مهدیین دو دسته روایت داریم:
ده روایت می گوید مهدیین همان دوازده امام شیعه هستند، و شش روایت از ظاهرش استفاده می ڪنند ڪه مهدیین غیر از دوازده امام هستند.
از آن شش روایت، سه تایش صراحتی در غیریت ندارد و چون غالب ائمه از اولاد حسین بوده اند گفته دوازده یا یازده مهدی از اولاد حسین اند، و سه تایش صراحت دارد. پس می شود سه به سیزده.
آن سه تا ڪه صراحت دارد عبارتند از: حدیث وصیت ڪه گفته: احمد، حدیث ابوبصیر ڪه گفته: قومی از شیعیان، و حدیث قاضی نعمان ڪه گفته: یعنی از فرزندان قائم.
اما حدیث وصیت دو نسخه بدل دارد: در یڪی گفته: قائم خلافت را به پدرش می دهد نه پسرش، و منظور از پدر یعنی امام حسین علیه السلام در رجعت.
و در نسخه دوم فاقد جمله «فإذا حضرته الوفاة» است لذا مشخص نمی ڪند چه ڪسی خلافت را به چه ڪسی می دهد، ڪه با توجه به سیاق قبلش متوجه می شویم منظور امام عسڪری علیه السلام هستند ڪه یڪ بار خلافت را به امام زمان به عنوان امام دوازدهم می دهند لذا در اینجا اسمشان را مهدی معرفی نڪرده است، و بار دیگر به عنوان مهدی اول می دهند ڪه به عنوان مهدی اول دارای سه اسم هستند: احمد و عبد الله و مهدی.
پس حدیث وصیت هم شد مطابق آن سیزده حدیث. اما حدیث قاضی نعمان نگفته مهدیین از فرزندان قائم هستند بلڪه این توضیح توسط خود قاضی نعمان در پرانتز داده شده است پس این هم رفت ڪنار.
نتیجه اینڪه حدیث ابو بصیر در مقابل پانزده حدیث قرار دارد و از حجیت ساقط است. غیر از اینڪه سندش هم ضعیف می باشد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹