᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 16) این حدیث میگوید: مهدیهای بعد از ائمه، 12 نفرند در حالیکه روایت دیگری که خود شیخ طوسی در همین کتاب غیبت نقل کرده، میگوید 11 نفرند: «إِنَّ مِنَّا بَعْدَ الْقَائِمِ أَحَدَ عَشَرَ مَهْدِيّاً مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ ع». 🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص478.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بله یاران احمد بصری میگویند از آنجا که مراد از قائم همان مهدی اول است که احمد الحسن میباشد، بقیه مهدی ها میشوند 11 نفر. اما این درست نیست زیرا قائم آل محمد در روایات فراوان دارای ویژگیهایی معرفی شده که بر مهدی اول تطبیق نمیکند، از جمله:
الف) در روایات فوق تواتر آمده است که قائم، نهمین فرزند امام حسین علیه السلام است در حالیکه مهدی اول دهمین میشود، که تازه احمد الحسن که ادعا میکند فرزند پنجم از نسل امام دوازدهم علیه السلام میباشد، چهاردهمین فرزند میشود.
ب) در روایات آمده که قائم، نهمین امام بعد از حسین علیه السلام است: «يَكُونُ تِسْعَةُ أَئِمَّةٍ بَعْدَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ».🔻
ج) شیخ طوسی روایت کرده: زمانیکه سه امام به نام محمد و علی و حسن پشت سر هم بیایند چهارمین شان قائم است: «إِذَا اجْتَمَعَ ثَلَاثُ أَسْمَاءٍ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ فَالرَّابِعُ الْقَائِمُ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص 533، ح15.
🔻 . الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص233.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
از طرفی آنها توجه نکردهاند که این روایت میگوید: «من ولد الحسين» نه «من ولد القائم» و ظاهراً این دو تعبیر با هم فرق دارند، زیرا اگر میخواست بفهماند که مهدی ها از نسل قائم هستند نمیگفت «من ولد الحسین» چون این تعبیر باعث میشود که بعد از فوت مهدی اول هر سید حسینی بتواند ادعا کند مهدی دوم است و اگر به او اعتراض کنند که تو از نسل قائم نیستی خواهد گفت در حدیث وصیت نگفته که مهدیهای بعدی از نسل چه کسی هستند و در روایت دیگری گفته 11 مهدی من ولد الحسین هستند پس من همان مهدی دوم می باشم.
لذا اگر منظور این حدیث این بود که مهدیهای بعدی از نسل قائم هستند نمیگفت من ولد الحسین تا باعث گمراهی عده زیادی شود.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . ممکن است کسی بپرسد پس این 11 مهدی که از اولاد امام حسین میباشند چه کسانی هستند؟ مرحوم حر عاملی میگوید: مراد همان ائمه رجعت میباشند که چون بیشترشان از اولاد امام حسین اند (به غیر از امام علی، امام حسن و خود امام حسین علیهم السلام) از باب تغلیب به همه شان فرزند امام حسین اطلاق شده است، و تغلیب یکی از اسلوب های رایج تکلم در زبان عرب میباشد. الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، ص403.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 17) این روایت میگوید بعد از امام دوازدهم مهدی اول میآید در حالیکه طبق روایتی دیگر از شیخ طوسی در همان کتاب غیبت، بعد از امام دوازدهم منتصر میآید و بعد از او سفاح میآید: «كَمْ يَقُومُ الْقَائِمُ فِي عَالَمِهِ قَالَ تِسْعَ عَشْرَةَ سَنَةً ثُمَّ يَخْرُجُ الْمُنْتَصِرُ فَيَطْلُبُ بِدَمِ الْحُسَيْنِ وَ دِمَاءِ أَصْحَابِهِ فَيَقْتُلُ وَ يَسْبِي حَتَّى يَخْرُجَ السَّفَّاحُ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص479.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
پیروان احمد الحسن میگویند این حدیث درست است ولی مرادش اینست که امام حسین علیه السلام بعد از مهدی دوازدهم می آید، در حالیکه این حرف صحیح نیست زیرا:
روایت میگوید: امام حسین بعد از قائم می آید در حالیکه در روایات ما لقب «القائم» علَم بر کسی است که با قیام خود حکومت عدل جهانی تشکیل میدهد که طبق عقیده شیعه، او امام دوازدهم است و طبق گمان احمد الحسن، او مهدی اول میباشد، و بالآخره ربطی به مهدیهای دیگر ندارد.
از طرفی احمد و پیروانش اصرار دارند که مساله دوازده مهدی و دوازده قائم بعد از امام دوازدهم از مختومات و اسرار مخفی بوده که احمد آن را کشف کرده، پس چطور ممکن است سوال راوی در مورد قائم دوازدهم باشد که طبق ادعای احمد، امام حسین علیه السلام بعد از او رجعت خواهند نمود؟
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : فرقه موسائیه!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم!
در کتابی دربخش فرق انحرافی آمده که فرقه موسائیه با استناد به حدیثی امام کاظم علیه السلام رو قائم میدونستن، چون اون حدیث گفته: قائم را قائم میگویند زیرا می میرد و بر میگردد.
آیا این حدیث معتبر است؟
اگر معتبر است، منظورش چیست؟
سوال دوم اینکه: برخی مدعیان مهدویت خودشان مدعی نبودند بلکه توسط دیگران مهدی خوانده شدند.
آیا این مهدی خواندن آنها در زمان حیات شان بود؟
اگر بود چرا امثال محمد حنفیه و زید بن علی معترض نشدند و مهدی بودن خود را رد نکردند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
۱. چیزی به نام فرقه موسائیه نداشتیم بلکه به آنها واقفیه می گفته اند.
آن حدیث نیز سندش معتبر نیست و البته در متن دیگری آمده: نامش می میرد نه خودش، یعنی خیلی از مردم فراموشش می کنند.
۲. در مورد برخی بله، مثلاً بعضی به صورت شخصی، محمد حنفیه را در زمان خودش مهدی خواندند اما این یک مساله اجتماعی نبود که نیاز به رد داشته باشد و البته کسی زید را مهدی نخواند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت بیست و پنجم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 18) طبق این روایت 12 مهدی فرزندان امام دوازدهم هستند که به مقام خلافت رسول خدا میرسند اما در روایت دیگری تصریح شده که 12 مهدی 12 نفر از شیعیان هستند:
«عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي سَمِعْتُ مِنْ أَبِيكَ ع أَنَّهُ قَالَ يَكُونُ بَعْدَ الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَقَال:َ«إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً وَ لَمْ يَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَكِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مُوَالاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا»🔻.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص358، ح56.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
این تعبیر اصلاً با تعبیر حدیث وصیت سازگار نیست، زیرا هرگز در هیچ روایتی، از خلفاء و اوصیاء تعبیر به «شیعیان ما» نشده و حتی این تعبیر با سیادت مهدیهای دوازدهگانه هم نمیسازد چون معهود نیست که ائمه، از فرزندان خود تعبیر به «شیعیان ما» بکنند.
آنچه به وضوح از این تعبیر بر میآید اینست که مهدیهای دوازدهگانه منصب خاصی از جانب خدا یا ائمه ندارند و تنها عدهای از شیعیان مخلصاند که به جهت ایمان بالا از دیگران متمایز شدهاند، و اصلاً معقول نیست خلیفه رسول خدا را تعبیر به «شیعیان ما» بکنند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بله تنها در یک نقل در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام از امام رضا علیه السلام چنین آمده🔻 که در توبیخ گروهی که خود را شیعه علی مینامیدند، فرمودند: «إنما شیعته الحسن و الحسین و سلمان و ابوذر و مقداد...».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. البته چهار کتاب احتجاج و بحار الانوار و البرهان و عوالم از همین تفسیر منسوب نقل کردهاند
🔻. تفسیر المنسوب، ص313.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اما
اولاً این حدیث در کتابی آمده که انتسابش به امام علیه السلام ثابت نیست.
ثانیاً شامل مضامینی است که جعلی بودن آن را بر ملا میکند، از جمله اینکه آن گروه مدت دو ماه (معادل 60 روز) هر روز به دیدار امام علیه السلام میشتافتند اما امام علیه السلام به ایشان اذن ملاقات نمیداد تا اینکه با التماس فراوان اذن دخول گرفتند ولی وقتی وارد شده و سلام کردند امام جوابشان را نداده و حتی اجازه جلوس هم ندادند! و آنها اعتراض کردند که چرا در حق ما این ظلم عظیم و این تحقیر را روا میدارید؟!
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
یقیناً چنین رفتاری از یک عالم وارسته به دور است چه برسد به امام عالم، و از هیچ امامی چنین رفتاری دیده نشده است.
از طرفی این نقل، امام حسن و امام حسین علیهما السلام را شیعه ای همسان سلمان و ابوذر و غیره می شمرد در حالیکه آنها خاک پای حسنین علیهما السلام بودند و اصلاً قابل مقایسه با هم نیستند.
و حال که جعلی بودن این روایت روشن شد دیگر نمیتوان گفت در حدیثی بر ائمه، شیعه اطلاق شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. بله در فضائل و روضه شاذان بن جبرئیل بدون ذکر سند چنین آمده که امام صادق علیه السلام فرمودند: «ولایتی لعلی بن أبی طالب أحب إلیّ من ولادتی منه» و: «ولایتی لأبائی أحب إلیّ ...». اما غیر از اینکه برای این کلام سندی ذکر نکرده، خود کتاب هم مربوط به قرن هفت است و صدها سال کسی چنین کلامی از امام صادق علیه السلام سراغ نداشته لذا اصلاً قابل استناد نیست.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و بعد از این بیان، اشتباه سخن این گوینده را متوجه میشوید که میگوید: شیعه صفت عظیمی است که قرآن حضرت ابراهیم را به آن ستوده و فرموده: «وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ»🔻.
زیرا
اولاً ما گفتیم هیچگاه بعضی ائمه بعضی امامانِ دیگر را شیعه نخوانده اند پس استعمال لفظ شیعه بر یک پیامبر ارتباطی با استعمال این لفظ توسط ائمه بر یکدیگر ندارد.
ثانیاً شیعه در قرآن، غیر از شیعه اصطلاحی در روایات است برای همین لفظ شیعه در قرآن بر افراد معمولی هم اطلاق شده که حتی مورد توبیخ انبیاء قرار گرفته اند: «هذا مِنْ شِيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ».🔻 پس شیعه صفت عظیمی نیست بلکه به معنای پیرو و معتقد میباشد همین.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. صافات: 83.
🔻. قصص: 15.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
همه اینها به کنار، وقتی روایت دارد تصریح میکند که دوازده مهدی امام نیستند بلکه فقط شیعه ما هستند، شما چگونه می خواهید با لفظ شیعه، امامت آنها را ثابت کنید؟
برخی یاران احمد برای فرار از این اشکال میگویند، بله مهدیون امام به معنایی که در دوازده امام قائل هستیم نمیباشند چون خود وصیت هم گفته 12 امام و سپس دوازده مهدی، اما آنها امام به معنای لغوی هستند!!
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و جواب اینست که
اولاً امام لغوی دارای منصب الهی نیست زیرا بر امام جماعت و امام جمعه و مرجع تقلید هم اطلاق میشود.
ثانیاً امامتی که در روایات مطرح است همان امامتی است که منصب بزرگ الهی بوده و در قرآن تعبیر به عهد الله گشته است.
در نتیجه وقتی امام صادق علیه السلام، امامت مهدیها را رد میکنند، مفهومش اینست که آنها حجت خدا و دارای عهد الله نمیباشند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
عدهایشان نیز میگویند: آنها امام به معنای عام هستند. اما اگر براستی مهدی ها امام به معنای عام هستند، چطور پیروان احمد، همه مقامات امام به معنای خاص را برای او قائلند، و حتی تصریح میکنند که او امام سیزدهم است؟
و ظاهراً یادشان رفته که خود احمد، با تمسک به نسخه بدل حدیث لوح، خود را دوازدهمین وصی رسول خدا میداند که همه در یک ردیف قرار دارند.
🔹 اینها به کنار، مرز بین امام عام و امام خاص چیست و آن دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟
در هیچ روایتی جواب این سوال را پیدا نخواهید کرد چون چنین چیزی اصلاً مطرح نشده است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 19) این حدیث میگوید:
امام دوازدهم دارای فرزندی است که به خلافت میرسد و نسل او را ادامه میدهد در حالیکه خود شیخ طوسی در همان کتاب غیبت نقل کرده که تنها امامی که فرزند ندارد امام مهدی علیه السلام است:
«دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَقَالَ لَهُ أَنْتَ إِمَامٌ قَالَ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ إِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ لَا يَكُونُ الْإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ فَقَالَ أَ نَسِيتَ يَا شَيْخُ أَوْ تَنَاسَيْتَ لَيْسَ هَكَذَا قَالَ جَعْفَرٌ ع إِنَّمَا قَالَ جَعْفَرٌ ع لَا يَكُونُ الْإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ إِلَّا الْإِمَامُ الَّذِي يَخْرُجُ عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَإِنَّهُ لَا عَقِبَ لَهُ فَقَالَ لَهُ صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَكَذَا سَمِعْتُ جَدَّكَ يَقُولُ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص224.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و قبلاً ثابت کردیم که امام حسین بعد از امام دوازدهم علیهما السلام خواهند آمد نه مهدی دوازدهم همچنانکه در ادامه نیز خواهد آمد.
یاران احمد میگویند اتفاقاً این حدیث مطابق ادعای ماست که امام حسین علیه السلام بعد از مهدی دوازدهم میآیند، زیرا طبق روایات متعدد امام دوازدهم دارای فرزند هستند، پس مراد از آن امامی که فرزند ندارد مهدی دوازدهم میباشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
غافل از اینکه:
اولاً در این روایت تصریح شده آن کسی که امام حسین علیه السلام بعد از او میآیند امام میباشد: «لَا يَكُونُ الْإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ إِلَّا الْإِمَامُ الَّذِي يَخْرُجُ عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ»
و حال آنکه مهدی ها امام نیستند، و اگر بگویند منظور امام لغوی یا عام است نه خاص جوابشان را دادیم.
غیر از اینکه در این حدیث سخن از امامت امام رضا علیه السلام است که دارای امامت اصطلاحی (صاحب عهد الهی) میباشند و به جمله مورد نظر هم در همین راستا استدلال شده است، پس تاویل آن به امامت لغوی یا عام معقول نیست.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥