⊹━━❁ پاسخ استاد: ❁━━⊹
🖋 سیّـدمہـدےمجتہـدسیســتانے:
این عقیده بنده نیست، بلکه از شیخ مفید و شیخ طوسی که نسل بعد از شیخ صدوق بوده اند تا همینک اعتقاد بر همین استوار بوده است.
و در این راستا نکاتی را بیان می کنم:
۱. این تصور که دست ما کلاً از قرینه خالیست یا اعتبار قرینه های ما کمتر از گذشتگان است پس راهی جز اکتفا به حرف گذشتگان نداریم، اساسی ندارد.
ما نه تنها بیشتر از شیخ صدوق قرینه در دست داریم، که قرائن ما مانند ایشان معتبر است.
زیرا:
الف) شیخ صدوق تنها ناظر به مکتب قم کار علمی نموده و از کارهای علمی مکتب بغداد و سمرقند به دور بوده اند، حال آنکه ما در عصر حاضر بر هر سه کار اشراف داریم: قم، بغداد، سمرقند.
ب) ایشان فقط بر کارهای قبل از خود اشراف دارد و کارهایی که بعد از ایشان شده، در اختیارشان نبوده، اما ما همینک، هم کارهای قبل از صدوق را در اختیار داریم و هم کارهای بعد از ایشان را.
ج) شیخ صدوق صبغه اخباری دارند، و در این صبغه، تحلیلی نسبت به آنچه رخ داده انجام نمی گیرد، ولی ما در عصر حاضر، با گوهری که شیخ نجاشی به عنوان فهرست کتب شیعه به یادگار گذاشته و نیز سه کتاب رجالی و فهرستی دیگر، و پیدا شدن برخی مصادر کهن، قدرت تحلیل بسیاری از مسائلی را داریم که در آن زمان بدون تحلیل باقی گذاشته شده.
به عنوان مثال، همه می دیدند احادیث عمار ساباطی بسیار عجیب و غریب و نا متعارف است، اما تحلیلی صورت نمی گرفت که چرا چنین است. لذا بدون تحلیلِ اینکه چرا؟ عده ای چون شیخ طوسی به نشر منقولات او با استناد به ثقه بودن عمار دامن زدند و عده ای نیز چون کلینی و صدوق، در نقل از او تنگ گرفتند.
لکن ما الآن توانسته ایم با کند و کاو در مدارکی که باقی مانده، به جای پرداختن به شاخ و برگ احادیث عمار، ریشه مساله را پیدا و تحلیل کنیم.
د) مشکل اساسی شیخ صدوق، علمیت ایشان نیست که گفته شود بزرگان ما کوچکهای ایشان هم نمی شود، بلکه مشکلشان، تکیه بر مبنایی است که گاهاً سست و غیر قابل اعتماد بوده و نتیجه اش قول به اسهاء النبی و الائمه و امثال آن شده است.
همانگونه که سید مرتضی با عقلگرایی افراطی، تا مرز انکار بدیهیات معارف اسلام مثل طی الارض پیش رفته است.
در پایان سه مساله را متذکر می شوم:
۱. ما نمونه خارجی حدیث باطلی که بدون رعایت مبنای قرینه محور، در کتاب فقیه ثبت شده را ذکر می کنیم و برای اینکه متهم به خودبزرگ بینی در مقابل شیخ صدوق نگردیم، کلام چندین تن از مراجع تقلید را متذکر می شویم که اجماعاً بر بطلان مضمون حدیث مذکور شهادت داده اند.
پس تکرار سوال چگونه ممکن است، در جایی که چنین چیزی رخ داده، جایگاهی ندارد.
۲. این تفکر که چون ما پایین تر از گذشتگان هستیم پس بیشتر در معرض ندانستن و نفهمیدن بوده و حق اشکال گرفتن به آنها را نداریم، هیچ جایگاهی در مکتب شیعه ندارد و گرفتن اشکال و روشن سازی اشتباهات، پیوسته در هر قرنی نسل اندر نسل وجود داشته، به گونه ای که شیخ صدوق اشکالاتی به شیخ کلینی داشته و بزرگی مثل شیخ مفید، اشکالات متعددی به شیخ صدوق داشته، و شیخ طوسی اشکالاتی به هر سه داشته، و شیخ نجاشی اشکالاتی به شیخ طوسی داشته، و ...
تا به امروز.
و این اشکالات، یکی از بهترین منابع و منشا توانایی ما بر تحلیل اشتباهات و نقصها و تشخیص درست از نادرست است.
ج) مکتب شیعه، مکتب شخصیتها و شخصیت زدگی ها نیست.
امام صادق علیه السلام فرمودند: آنکه با شخصیتها وارد دین شده، با شخصیتها هم از دین خارج می شود.
ما نسبت به هیچ بزرگواری شخصیت زده نیستیم بلکه حرفها را می بینیم، آنها را با معیار منطقیِ عرفی می سنجیم، و نتیجه منطقی را به دست می آوریم.
بله طبیعتاً ما هم معصوم نیستیم و بزرگان دیگری که عمری را در کسب علم و تفکر و اندیشه و تحلیل سپری کرده اند می توانند نتایج زحمات ما را به معیار خود بسپارند و داوری کنند.
۳👇🏾
❖•◆➤••••••••••••••••
نمونه ای از احادیث غیر قابل پذیرش کتاب فقیه
➣من لا يحضره الفقيه ج3 ص445
بَابُ عُقُوبَةِ الْمَرْأَةِ عَلَى أَنْ تَسْحَرَ زَوْجَهَا
4544 رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِامْرَأَةٍ سَأَلَتْهُ أَنَّ لِي زَوْجاً وَ بِهِ عَلَيَّ غِلْظَةٌ وَ إِنِّي صَنَعْتُ شَيْئاً لِأُعَطِّفَهُ عَلَيَّ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص أُفٍّ لَكِ كَدَّرْتِ الْبِحَارَ وَ كَدَّرْتِ الطِّينَ وَ لَعَنَتْكِ الْمَلَائِكَةُ الْأَخْيَارُ وَ مَلَائِكَةُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَالَ فَصَامَتِ الْمَرْأَةُ نَهَارَهَا وَ قَامَتْ لَيْلَهَا وَ حَلَقَتْ رَأْسَهَا وَ لَبِسَتِ الْمُسُوحَ فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ ص فَقَالَ إِنَّ ذَلِكَ لَا يُقْبَلُ مِنْهَا.
➣ترجمه: رسول خدا به زنی که گفته بود من شوهری دارم که با من بداخلاق است و چیزی درست کردم تا با من مهربان شود، فرمودند:
اف بر تو باد، دریاها را کدر کردی، زمین های خاکی را تاریک نمودی، فرشتگان منتخب تو را لعنت کردند، ملائکه آسمان ها و زمین تو را لعن نمودند.
پس آن زن، روزهایش را روزه گرفت و شبهایش را تا صبح نماز خواند و سرش را تراشید و لباس خشن پوشید بلکه گناهش بخشیده شود، اما چون رسول خدا از این کارها با خبر شدند فرمودند: این کارها از او قبول نمی شود.
مرحوم شیخ صدوق بابی باز نموده به عنوان عقوبت زنی که شوهرش را سحر کرده، و در آن تنها همین یک حدیث را ثبت کرده که نشان می دهد این حدیث را کاملاً صحیح می دانسته که به همین یکی اکتفا نموده است.
اما:
➤۱. نه تنها عنوان باب هیچ ربطی به حدیثی که آورده ندارد چون هیچ عقوبتی برای آن زن بیچاره ذکر نشده و ظاهراً برای این کار کوچک، فقط باید از غصه بمیرد.
➤۲. و نه تنها این مضمون عجیب و غریب را فقط توسط یک سنی ثبت کرده که اهل سنت بر کذاب بودنش اتفاق نظر دارند.
➤۳. و نه تنها هیچ محدث دیگری در شیعه چون برقی و صفار و کلینی و طوسی این را ثبت نکرده اند.
بله در کتاب جعفریات هم این حدیث آمده. اما جعفریات چیست؟ ناقل آن نوه ناشناس امام کاظم علیه السلام است که به جای اینکه برود کوفه مهد تشیع این احادیث را نقل کند تا مورد واکاوی بزرگان تشیع قرار بگیرد، در دوران حکومت اسماعیلی ها به مصر رفته که فرقه ای کاملاً منحرف بودند، و در آنجا احادیثی را از امام صادق علیه السلام نقل نموده که فقط نیز او یافت شده!
و طبق تحقیق آنچه او در مصر نقل نموده، بخشی از کتاب سکونی سنی است که توسط شیعه دور ریخته شده بوده، زیرا کتاب سکونی مشتمل بر حدود ۱۵۰۰ حدیث بوده که شیعه ۱۰۰۰ حدیث از آن را به علت مخالفت با مذهب تشیع، حذف کرده بود و پر واضح است که مرحوم صدوق، به اشتباه، آنچه توسط شیعه حذف شده بوده را دوباره به شیعه باز گردانده اند.
لازم به ذکر اینکه: چون سکونی سنی بوده و حضرت صادق عليه السلام را به عنوان امام و معصوم قبول ندارد، امام تمام احادیث خود را با سلسله سند از رسول خدا بیان می کند تا این شخص بپذیرد!
➤۴. که مخالفتش با قوانین قطعی فقه و انفرادش در مضمون بلکه الفاظ به کار رفته در آن، جملگی بر نا معتبر بودن این حدیث گواهی می دهند.
حقیر، در ذیل، آنچه در مجمع الحواشی للمکاسب المحرمه پیرامون این حدیث جمع نموده ام، اهدا می نمایم:
إيصال الطالب ج2 ص277 فإنّ قبول التوبة مشروط برضى المتضرر، فلو أضر إنسان إنساناً، كانت توبته بالإضافة إلى الإستغفار إرضاء المتضرر، كما ورد في الروايات.
«مج» أقول: لیس هذا علی الإطلاق فلو کان فی إرضائه ضرر کبیر أو عسر کثیر لم یثبت وجوبه کما فی الغیبة، غیر أنّ فی صدق الضرر فی مثل تلک المسألة خصوصاً لدفع الظلم عن نفسها تردد، و لسان الروایة یشهد بأنّ عدم قبول توبتها لیس لذلک بل کان لعِظم ذنبها.
المواهب ص499 متن الرواية دليل على ضعفها، إذ مضافاً إلى أنه لا يعمل بمتفردات السكوني، فإنّ عمل المرأة لم يكن أزيد من إرتدادها مع أنه تقبل توبة المرأة المرتدة، فكيف لا تقبل توبتها من ذلك؟!
أضف إلى ذلك أنه معارض بما رواه أبو البختري عن جعفر بن محمد عن أبيه: «أنّ علياً عليه السلام قال: مَنْ تَعَلَّمَ شَيْئاً مِنَ السِّحْرِ قَلِيلًا أَوْ كَثِيراً فَقَدْ كَفَرَ، وَ كَانَ آخِرَ عَهْدِهِ بِرَبِّهِ، وَ حَدُّهُ أَنْ يُقْتَلَ، إِلَّا أَنْ يَتُوبَ».
«مج» أقول: إنّ الإلتجاء من الضعیف إلی الأضعف - و هو أبو البختری - من العُجاب، مضافاً إلی أنّ روایة السکونی فی إستعمال السحر و حدیث أبی البختری فی تعلّم السحر فما الربط بینهما حتی یتعارضا؟
۴👇🏾
«مج» أقول: قال فی «روضة المتقين»: «عدم قبول توبته مبالغة لئلا يجترئ أحد بمثل فعلها أو كان قبل نزول آية التوبة لأنّ غاية ما في الباب أن تكون مرتدة و تقبل توبتها و إن كانت فطرية بلا ريب».
و فیه أنه لو کان قبل نزول آیة التوبة فهذا الحکم منسوخ لا وجه لذکره إلا مع التنبیه علی نسخه، مضافاً إلی أنه لم یعدّ ساحراً من إرتکب سحراً واحداً حتی یحکم علیه بالإرتداد.
إرشاد الطالب ج1 ص167-168 الرواية لا تخلو عن المناقشة لوقوع النوفلي في سندها، بل لو كانت في أعلى مراتب الصحة لكانت أيضاً مطروحة، بإعتبار مخالفتها للكتاب العزيز، فإنّ ظاهرها عدم قبول توبة الساحر، و من المقطوع به أنّ السحر ليس بأعظم من الكبائر و من الإرتداد مع قبول التوبة من المرتد و مرتكبها. و دعوى عدم فرض التوبة في الرواية يدفعها قوله: «فصامت المرأة نهارها و ...» حيث إنّ ظهوره في التوبة غير قابل للإنكار.
«مج» أقول: یمکن أن یکون عدم قبول توبتها من حیث إنها من غیر جهتها کما یشهد أنها حلقت رأسها مع عدم جوازه ظاهراً. نعم إنّ تعابیر الحدیث من أنک کدّرت البحار و الطین و لعنتک ملائکة السماوات و الأرضین لا تناسب مع ما فعلها.
المحشى ج3 ص98 هذا الحديث من الضعاف و أردئها، لإشتماله على عقوبات هامة جداً من قيام الليل، و صوم النهار، و حلق الرأس و لبس المسوح في قبال شيء تافه جداً و هو صنع المرأة شيئاً لتجلب رضى زوجها، و عطفه نحوها، لما به من الشدة و الغلظة، مع أنه لا يستفاد من عملها هذا العمل المحرّم و هو السحر، حيث إنّ العمل مطلق لا يدل على كونه سحراً، و على فرض أنها عملت سحراً لم تعمل سحراً محرّماً و هو الذي يضر في بدن المسحور، أو عقله كما هو الملاك في حرمته.
و على فرض أنّ عملها كان من السحر، و أنّ الأدلة المطلقة تشمل هذا النوع من السحر فلماذا لا تقبل توبتها مع أنها صنعت ما صنعت من الأعمال الشاقة الموجبة للمثوبة لقبول توبتها؟
فهل يا ترى أنها أشركت باللّه الكريم حتى لا يقبل منها كل ذلك؟ و الذي يسهل الخطب أنّ الحديث مروي عن السكوني و هو من المجاهيل.
«مج» أقول: لیس السکونی من المجاهیل بل هو من المشاهیر و یقبل بعض حدیثه عند القدماء علی القطع، نعم لیس لمنفرداته إعتبار و هذا من منفرداته.
«مج» أقول: قال فی الوافی: «لعل ما صنعت كان من قبيل السحر، و الساحر حده القتل و لذلك قال: «لا يقبل منها» يعني في الظاهر، و إن كانت توبتها مقبولة فيما بينها و بين الله».
و قال فی الحدائق: «إنّ ما فعلته إنما كان من جهل و الجاهل معذور».
منهاج الفقاهة ج1 ص387 ليس فيه شهادة على أنّ وجه الحرمة إنطباق عنوان السحر عليه.
إيصال الطالب ج2 ص278 بل هو الظاهر من الحديث بقرينة تداول سحر المرأة للزوج.
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
voice.ogg
7.71M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(١۵)
از ابتدای پاراگراف آخر ص۱۴۷ تا پایان ص۱۵۳
ا◥بخش دوم
┊معرفی اولین کتب رجالی شیعه
┊معرفی فهرست نجاشی
ا◢ ادامه
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
voice.ogg
8.5M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(١۶)
از ابتدای ص۱۵۴ تا پایان پاراگراف دوم ص۱۵۹
ا◥بخش دوم
┊معرفی اولین کتب رجالی شیعه
┊معرفی رجال طوسی
┊معرفی رجال برقی
┊معرفی رجال ابن غضائری
ا◢
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
voice.ogg
12.76M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(١٧)
از ابتدای پاراگراف سوم ص۱۵۹ تا پایان ص۱۶۹
ا◥بخش دوم
┊معرفی اولین کتب رجالی شیعه
┊معرفی رجال کشّی
ا◢
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
voice.ogg
8.86M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(١٨)
از ص١٧٣ تا انتهای پاراگراف اول ص۱۹۷
ا◥بخش سوم
┊داوری رجالی ها
┊درباره راویان دارای کتاب
ا◢
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
✿﷽➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓
𖣫📕 تدریس ڪتاب 📕𖣫
𖣫 اعتبارسنجی احادیث شیعه 𖣫
▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓
➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
📚 #فهرست موضوعی
𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𑁍│⠂بخش دوم
𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
╣◆ حدیث و چالشهای دوران معاصر
♦️¦¦ بر روی موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
╣◆ از ص۱۰۳ تا پاراگراف دوم ص۱۱۵
ᯓمعرفی اولین کتابهای رجالی شیعه
ᯓمعرفی فهرست شیخ طوسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از پاراگراف٢ ص۱۱۵ تا ص۱۱۸
ᯓمعرفی فهرست شیخ طوسی:
ᯓنواقص کتاب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ صفحه ۱۱۹ - ۱۲۰
ᯓمعرفی فهرست شیخ طوسی:
ᯓمعارف شیخ طوسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از پاراگراف٣ ص۱۲۰ تا ص۱۲۴
ᯓمعرفی فهرست شیخ طوسی
ᯓمنابع مستقیم و غیر مستقیم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از آخر ص۱۲۴ تا پاراگ٢ ص۱۳۲
ᯓمعرفی فهرست نجاشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از پاراگراف٣ ص۱۳۳ تا خط۲ ص۱۴۰
ᯓادامه معرفی فهرست نجاشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از پاراگراف٣ ص۱۴۰ تا خط۴ ص۱۴۳
ᯓادامه معرفی فهرست نجاشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از پاراگراف٢ ص۱۴۳ تا پاراگ٣ ص۱۴۷
ᯓادامه معرفی فهرست نجاشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از پاراگرافآخر ص۱۴۷ تا پایان ص۱۵۳
ᯓادامه معرفی فهرست نجاشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از ص۱۵۴ تا پایان پاراگراف٢ ص۱۵۹
ᯓمعرفی رجال طوسی
ᯓمعرفی رجال برقی
ᯓمعرفی رجال ابن غضائری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆از پاراگراف٣ ص۱۵۹ تا پایان ص۱۶۹
ᯓمعرفی رجال کشّی
➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
╭═══════════════════
꧷ 🎙پدر:⊹سیدمهدیمجتهدسیستانی
╰ᯓ---------------------
•لینڪڪاناݪشڪستوصیت•
@sistanymogtahed
📄👈🏿فهرست تدریس
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
voice.ogg
5.83M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(١٩)
از ابتدای پاراگراف٢ ص۱۹۷ تا پایان پاراگراف١ ص۲۰۳
ا◥ادامه بخش سوم
┊داوری رجالی ها
┊درباره راویان دارای کتاب
ا◢
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
voice.ogg
10.91M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(٢٠)
از ابتدای پاراگراف دوم ص۲۰۳ تا پایان ص۲۱۵
ا◥ادامه بخش سوم:
┊داوری رجالی ها
┊درباره راویان دارای کتاب
ا◢
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
✿﷽➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓
𖣫📕 تدریس ڪتاب 📕𖣫
𖣫 اعتبارسنجی احادیث شیعه 𖣫
▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓
➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
📚 #فهرست موضوعی
𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𑁍│⠂بخش سوم
𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
╣◆ حدیث و چالشهای دوران معاصر
♦️¦¦ بر روی موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
╣◆ از ص١٧٣ تا انتهای پاراگراف اول ص۱۹۷
ᯓداوری رجالی ها
ᯓدرباره راویان دارای کتاب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای پاراگراف٢ ص۱۹۷ تا پایان پاراگراف١ ص۲۰۳
ᯓداوری رجالی ها
ᯓدرباره راویان دارای کتاب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای پاراگراف دوم ص۲۰۳ تا پایان ص۲۱۵
ᯓداوری رجالی ها
ᯓدرباره راویان دارای کتاب
➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
╭═══════════════════
꧷ 🎙پدر:⊹سیدمهدیمجتهدسیستانی
╰ᯓ---------------------
•لینڪڪاناݪشڪستوصیت•
@sistanymojtahed
📄👈🏿فهرست تدریس
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
رمان یُمنِ یَمن صوتی(٢) - سید مهدی مجتهد سیستانی.mp3
9.64M
𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𑁍│⠂کتاب صوتی رمان یُمنِ یَمَن🎤
𑁍│⠂قسمت ۴، ۵، ۶
𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
این منم :
یک فریب خورده که گمان می کرد هدایت شده!
❏ متن قسمت ۴:
ᯓروز اول آشنایی
❏ متن قسمت ۵:
ᯓروز سومآشنایی
❏ متن قسمت ۶:
ᯓروز پنجم آشنایی
┄┄┅━⊹༅❏༅⊹━┅┄┄
voice.ogg
7.91M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(٢١)
ص۲۱۷ تا پایان خط دوم ص۲۴۴
ا◥بخش چهارم:
┊واقعیت های حاکم بر
┊اعتبارسنجی احادیث
ا◢ موضوع:
◆ ۱. علت توجه رجال به راویان صاحب کتاب
◆ ۲. وضعیت فرهنگی شیعه در ابتدای امامت حضرت باقر علیه السلام
◆ ۳. واکاوی هدایتگری قرآن
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
رمان یُمنِ یَمَن صوتی(۳) - سید مهدی مجتهد سیستانی.mp3
8.29M
𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𑁍│⠂کتاب صوتی رمان یُمنِ یَمَن🎤
𑁍│⠂قسمت ۷، ۸، ۹
𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
این منم :
یک فریب خورده که گمان می کرد هدایت شده!
❏ متن قسمت ٧:
ᯓروز هشتم آشنایی
❏ متن قسمت ٨:
ᯓمنزل ما آمد
❏ متن قسمت ٩:
ᯓچرا من؟
┄┄┅━⊹༅❏༅⊹━┅┄┄
voice.ogg
10.68M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
💠جلسه(٢٢)
از خط سوم ص۲۴۴ تا پایان ص۲۵۶
ا◥بخش چهارم:
┊واقعیت های حاکم بر
┊اعتبارسنجی احادیث
ا◢ ادامه واکاوی هدایتگری قرآن
۶. نحوه بهرمندی از هدایت قرآن
۷. رابطه دو طرفه پیامبر و مخاطبان قرآن
۸. وظایف مخاطبان قرآن در برابر پیامبر
هدایتگری اهل بیت در قرآن
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
رمان یُمنِ یَمَن صوتی(۴) - سید مهدی مجتهد سیستانی.mp3
13.07M
𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𑁍│⠂کتاب صوتی رمان یُمنِ یَمَن🎤
𑁍│⠂قسمت ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳
𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
این منم :
یک فریب خورده که گمان می کرد هدایت شده!
❏ متن قسمت ١٠:
ᯓتو سیب هستی!
❏ متن قسمت ١١:
ᯓ از خود نپرسیدم
❏ متن قسمت ١٢:
ᯓبازی نکنید
❏ متن قسمت ١٣:
ᯓدروغ بود!
┄┄┅━⊹༅❏༅⊹━┅┄┄