27.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه چهل و هفتم :
بررسی احادیث سیزده امام!!!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/A5V4T
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : خلف وعید در سفیانی
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
دانایی میفرمود خدا خلف وعده نمیڪند اما خلف وعید چرا.
یعنی در تنبیه، خلف وعده میڪند اما در تشویق و جایزه، اصلاً خلاف نمیڪند. ممڪن است خدا در قیامت تنبیهات ببخشه؟
نیز ممکن است نشانه هایی از ظهور مثل سفیانی همچون فاجر داستان خضر و موسی، در ڪودڪی یا بزرگسالی ڪشته بشه تا مومنین آزار نبینن؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیکم. این را همه علما می گویند ڪه تخلف از وعید نیڪوست اما تخلف از وعد قبیح است. اما ما در ڪتاب "طریق الهدایة" توضیح داده ایم ڪه تخلف از وعید هم به صورت جزئی نیڪوست و الا اینڪه خدای متعال شمر و صدام و فرعون را هم بی جهنم ببرد به بهشت نه با حڪمت جعل احڪام و جزا، سازگاری دارد و نه با حڪمت خلق جهنم و نه با این همه تاڪید بر عذاب در مقابل گناه.
و به عبارت دیگر: بخشیدن مجازات تنها در درصد ڪمی نیڪوست و بیشتر از آن قبیح است.
و این در زندگی بشری هم ڪاملاً رایج می باشد ڪه پدر و مادر و حڪام و هر ڪسی ڪه سلطه بر مجازات دارد تنها جایی ڪه صلاح بر بخشش و نادیده گرفتن جرم است این ڪار را می ڪنند نه به صورت ڪلی و در مورد همه اشخاص.
اما نشانه ها ڪلاً ماهیتش از وعید و عذاب جداست. اینها ذاتشان علامت است و حواشی شان عذاب. لذا قابل حذف نیست.
فاجر آن داستان هم نه علامت چیزی قرار داده شده بود و نه حتی خبری در مورد او داده شده بود. این فقط در علم خداوند بود ڪه اگر زنده بماند فاجر می شود و به خاطر مصلحت پدر و مادر صالحش ڪشته شد تا اینگونه نگردد.
بماند ڪه در مورد سفیانی بارها قسم یاد ڪرده اند ڪه چاره ای از رخداد آن نیست. پس چگونه قابل حذف است؟
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
25.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه چهل و هشتم :
بررسی احادیث مهدیین:
(1) یازده مهدی!
(2) هفت وصی!!!
(3) احمد همان امام دوازدهم است.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/dioaR
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : آیات امامت، منکر امامت!!!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
تمام آیاتی ڪه شیعه برای اثبات امامت امام زمان استفاده میڪند یڪ مشڪل واحد دارند
مثلاً
1️⃣ در آیه اولوالامر میفرماید از اولوالامر اطاعت ڪنید در حالیڪه امام زمان غایب است و اطاعت از شخص غایب بی معناست
2️⃣ در آیه اهل ذڪر میفرماید از اهل ذڪر سوال بپرسید در حالیڪه امام زمان غائب است و سوال پرسیدن از شخص غائب بی معناست
3️⃣ در آیه هادی میفرماید برای هر قومی هدایتگری هست در حالیڪه امام زمان در زمان غیبت، هدایت نمیڪنند
لذا این آیات دلالت بر حیات و امامت امام زمان ندارند.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این آیات هیچ مشڪلی ندارد. چون امام زمان علیه السلام ابتدا دارای غیبت صغری بوده اند ڪه توسط نواب خود اوامر و هدایت گری خویش را به شیعیان می رسانده اند لذا هم آیه اولوالامر، هم اهل الذڪر و هم "لڪل قوم هاد" بر ایشان صادق بوده. پس امامت ایشان ثابت شده است. بله مدتی غیبت ڪبری دارند و این به امامت ایشان ضرری نمی زند همچنانڪه موسی علیه السلام در دوره میقات، از قوم خود غائب بود و وقتی بازگشت، دوباره بر امت خود امامت کرد. و پس از ظهور هم مصداق این آیات دوباره به فعلیت می رسد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه چهل و نهم :
بررسی احادیث مهدیین:
(4) حدیث ابو بصیر
(5) حدیث قاضی نعمان،
(6) حدیث منتخب الأنوار
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/IvFLd
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : رد علم رجال
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیڪم. اتباع احمد برای رد علم رجال به اینگونه احادیث تمسڪ می ڪنند:
📜 امام باقر(ع) فرمود:
✍️ ... نگو ؛ چگونه این حدیث آمده است و چگونه بوده و چگونه است، چرا ڪه به خدا قسم این گفتار شرڪ به خداست.
📚 بصائرالدرجات ص ۴۱
✍️ محَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ:و اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِی إِلَیَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَڪْتَمُهُمْ لِحَدِیثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِی حَالًا وَ أَمْقَتَهُم إِلَیَّ الَّذِى لَلَّذِی ڪا إِذَا سَمِعَ الْحَدِیثَ یُنْسَبُ إِلَیْنَا وَ یُرْوَى عَنَّا فَلَمْ یَعْقِلْهُ و لیس فى الڪافى فَلَمْ یَقْبَلْهُ قَلْبُه ؛لیس فى الڪافى اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ ڪَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا یَدْرِی لَعَلَّ الْحَدِیثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَیْنَا أُسْنِدَ فَیَڪُونَ بِذَلِڪَ خَارِجاً عَنْ وَلَایَتِنَا.
✍️ دوست داشتنی ترین اصحاب من برای من ڪسانی هستند ڪه از همه ورعشان بیشتر است و از همه فقیه ترند و از همه بیشتر احادیث ما را پنهان میڪنند و بدحال ترین آنها نزد من و مبغوض ترین آنها نزد من آن ڪسی است ڪه زمانی میشنود حدیثی به من نسبت داده شده یا از ما روایت شده آنرا قبول نمیڪند و در مورد آن تفڪر نمی نماید و از آن بدش می آید و آن را انڪار میڪند و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند.
در حالی ڪه او خبر ندارد ، شاید آن روایت از سخنان ما و منتسب به ما باشد پس با این ڪارش از ولایت ما خارج خواهد شد.
الڪافی ج ۲ ص ۲۲۳
یعنی ما نباید در سند احادیث تحقیق ڪنیم و الا مشرڪ میشویم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
خیر. مفاد این روایات در برابر ڪسانی صادر شده ڪه وقتی بعضی احادیث اهل بیت علیهم السلام (مخصوصاً آنچه حاوی مقامات ایشان بود) را می شنیدند و با عقلشان جور در نمی آمد، به صرف این، حدیث را انڪار می ڪردند حتی اگر راویش ثقه بود، و حتی گاهی راویش را بی دین می خواندند ڪه در خود حدیث تصریح شده است: (و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند)! لذا این حدیث و امثال آن آمد گفت: به صرف اینڪه معنای حدیث با عقلتان جور در نمی آید آن را رد نڪنید.
لذا اصلاً نگاهی به بحث بررسی سندی و عدم آن ندارد.
غیر از اینڪه ما وقتی سند حدیثی ضعیف باشد انڪارش نمی ڪنیم تا این احادیث شامل عملڪردمان باشد بلڪه صرفاً حجتش نمی دانیم و مسڪوت می گذاریم.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹