eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
135 دنبال‌کننده
331 عکس
177 ویدیو
105 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 حدیث بیست و سوم: علی بن ابراهیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت نموده: «هيچ حادثه ‏اى در بنى اسرائيل رخ نداده جز اينكه نظيرش در امت من هم رخ می دهد». 📕. تفسیر القمی ج1 ص47 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 حدیث بیست و چهارم: شیخ جلیل القدر خزاز قمی از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده: «در امت من خواهد بود هر چه در بنی اسرائیل بوده، مو به مو». 📕. کفایة الأثر ص15 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 حدیث بیست و پنجم: سید بن طاوس از طریق سنی و شیعه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل نموده که: «هر جریانی در امت های گذشته اتفاق افتاده در امت او هم جاری خواهد شد». 📕 . کشف المحجة ص105 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 حدیث بیست و ششم: شیخ جلیل راوندی از عبد الاعلی روایت کرده که به امام صادق علیه السلام عرض کرد: «مردم حديثى از رسول خدا نقل مي كنند كه فرمود: هر چه مي خواهید بى ‏پروا راجع به بنى اسرائيل نقل كنید، فرمود: بله، گفتم: پس ما هر چه درباره بنی اسرائیل شنیدیم بگوییم و اشکالی بر ما نیست؟ فرمود: مگر نشنيده ‏اى كه پيغمبر فرمود: در دروغ‏گویى شخص همين بس كه هر چه بشنود نقل كند؟ گفتم: پس مراد چيست؟ فرمود: هر چه در قرآن درباره بنى اسرائيل هست که رخ داده، بى ‏پروا بگو که در این امت هم رخ خواهد داد». 📕. قصص الأنبیاء ص187 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 مرحوم حر عاملی در پایان این باب می فرماید: احاديث در اين باره زیاد و بين شيعه و سنى متواتر است و من به جهت نداشتن فرصت و كمبود كتابها همه اش را ذكر نکردم، اما همين مقدار که آوردم بلكه قسمتى از آن إن شاء الله کفایت می کند. 👇👇👇 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ اين احاديث به نحو عموم يا خصوص دليل صحت رجعت است و اگر اين عموم بر فرض در مواردى به دليل شرعى صحيح و صريحى تخصيص خورده باشد (يعنى جاهایى باشد كه اين امت شبيه بنى اسرائيل نباشد) پذيرفته می شود اما تخصيص درباره رجعت ممكن نيست چون این روایات همانگونه که دیدید به صورت عمومی یا به گونه خاص، بر صحت رجعت دلالت دارند و نص مخصوص به رجعت در اینها صریح در شمولیت این عموم نسبت به رجعت می باشد پس امکان ندارد با این همه تصریحات و قوت دلالت و کثرت ادله گفت: اين فرد (رجعت) از عموم خارج است و در اين جهت شباهتى بین امت اسلام و امت های گذشته وجود ندارد. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ اما اينكه مي فرمايد: اين امت در هر چيز بدون كم و زياد، با ساير امتها مساوى است، شايد مراد مساوات در غالب جهات باشد، يا از باب مبالغه گفته شده، يا نظر به تساوى در بعض جهات دارد، البته اين در صورتى است كه ثابت شود در همه جهات مساوى نيستند. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ به علاوه، برابرى اين امت با ساير امتها دليل نيست كه در همه جهات برابر باشند و گر نه لازم می آید که اصلاً یک امت باشند، بلكه معنى تساوى: شباهت به يكديگر است، و پيداست كه اگر در يك صفت هم متفق باشند شباهت درست است لكن چون در اوّل حديث به لفظ عموم تصريح شده و به چند گونه مورد تاکید قرار گرفته پس شباهت عمومى است. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ و اكنون كه ثابت شد حوادث ساير امتها در اين امت هم رخ خواهد داد، معلوم مي شود هر حدیثی در دو باب بعدى آمده دليل بر صحت هست و ثابت می کند در این امت هم برای گروه زیادی از مردم و ائمه عليهم السلام رجعت خواهد بود، و این غیر از باب های آینده است که مشتمل بر احاديث صريح در این باره می باشد و خدا همان هدایت کننده است. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
و الحمد لله رب العالمین
دوستان بزرگوار. این کنفرانس ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ 💢°← 🔻 📚🔷شرح ڪتاب‌ایقاظ🔷📚 🔰•بر روی احادیث مورد نظر ڪلیڪ ڪنید: 🔹 فهرست باب اول 🔹 فهرست باب دوم 🔹 فهرست‌ باب سوم 🔴 باب چهارم: 🗞️◄ احادیث رجعت(۱ _۸) 🗞️◄ احادیث رجعت(۹_١۶) 🗞️◄ احادیث رجعت(١٧_٢۶) فهرست باب پنجم ✍️⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے 💥•ڪاناݪ‌‌احمدالحسن‌باطل‌•💥 💠| @https://eitaa.com/sistanymogtahed ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🔴 شرح کتاب‌ ایقاظ باب پنجم : احادیث رجعت
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 باب پنجم: در اثبات اينكه رجعت در امتهاى گذشته بوده. هیچ اختلافی در اين باره نيست، و احدی از مسلمين در آن شک ندارد، و قرآن هم چنانكه گذشت از آن سخن گفته است و من اينجا قسمتى از حديثهاى مربوط به آن را نقل مي كنم، و مدعى نيستم كه همه را جمع‏ کرده ‏ام، زيرا آنها بیشتر از آنست که به شماره در آید، و كتابهاى سنى و شيعه خیلی از این احادیث دارند، و علما این موضوع را در کتب تاريخ و حديث و تفسير و غير آن نقل نموده اند، و من به نقل بعضی از احادیث که از طریق علمای شیعه رسیده اکتفا می کنم. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 حدیث اول: شیخ جلیل رئيس محدثين مرحوم صدوق از امام رضا علیه السلام نقل نموده: ‏«فردی از بنی اسرائیل يكى از خويشانش را كشت، و جسدش را بر سر راه محترمترين قبيله بنى اسرائيل انداخت، سپس آمد خونبهاى وى را مطالبه كرد، و به موسى گفت: فلان قبيله فلان كس را كشته‏اند، از قاتلش به ما خبر بده. موسى دستور داد گاوى بياوريد، "گفتند: ما را به سخره گرفته ‏اى؟ گفت: به خدا پناه مي برم كه از جاهلان باشم"👇👇 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ و اگر آنها بدون ايراد و گفتگو گاوى آورده بودند كفايت مى ‏كرد، اما سختگيرى كردند پس خدا هم بر آنان سخت گرفت ... گاو را خريده و آوردند، و موسی دستور داد سرش را بريده، و دمش را به مقتول بزنند، چون این کار کردند مقتول زنده شد و گفت: اى پيغمبر خدا پسر عمويم مرا كشت، نه آنان كه متهمشان كرده».‏ 📙 . عیون أخبار الرضا علیه السلام ج2 ص13-14 ح31 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄حدیث دوم: شیخ صدوق از امام رضا علیه السلام روایت کرده که در مجلس مناظره با علمای ادیان به عالم نصرانی فرمودند: «تو از چه رو انكار مي كنى حضرت عيسى (بنده خدا باشد که) به اذن خدا مرده زنده مى ‏كرده؟ جاثليق گفت: از اين جهت كه هر كس مرده زنده كند و كور مادرزاد و پيس را شفا دهد خداى مستحق پرستش است، امام فرمود: اليسع هم از اين كارها مى‏كرد: روى آب راه مى ‏رفت، مرده زنده مى‏كرد، كور مادرزاد و پيس را شفا مى ‏داد، ولى امتش او را خدا نخواندند و احدى وى را به جای خدا نپرستيد، و حزقيل پيغمبر هم نظير كارهاى عيسى را ‏كرد، و سى و پنج مرده را شصت سال پس از مرگشان زنده كرد.👇👇 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ سپس رو به رأس الجالوت (عالم يهودى) كرده، فرمود: آیا قصه اين عده از جوانان اسرائيلى را در تورات می بینی كه بخت النصر در جنگ بيت‏ المقدس از ميان اسراى بنى اسرائيل انتخابشان كرد، و به بابلشان برد و (پس از مردن) خداوند حزقيل را به سوی آنها فرستاد تا زنده‏شان كرد؟ اين قصه در تورات است و هيچ‏كس از شما به جز كافر منكرش نشود. رأس الجالوت گفت: آرى ما اين قصه را شنيده‏ايم و خبر داريم، فرمود: راست گفتى. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ سپس رو کرد به نصرانى و فرمود: نصرانى! اينان پيش از عيسى بوده ‏اند يا عيسى پيش از اينان؟ گفت: اينان قبل بوده‏ اند، فرمود: قريش خدمت رسول خدا جمع شده، درخواست كردند مردگانشان را برای آنها زنده كند، حضرت به على بن ابى طالب فرمود با اينان به قبرستان برو، و اشخاصى را كه مي گويند با بلند ترین صدایت به نام صدا بزن و بگو: اى فلانی اى فلانی اى فلانی! محمد مي فرمايد به اذن خدا برخيزيد (چون به دستور عمل كردند) همه برخاسته، گرد و خاك از سر خود افشاندند، 👇👇 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ پس قريش از احوالشان پرسش كردند و آنها بدیشان خبر دادند که محمد به پیامبری مبعوث شده و گفتند: ما دوست می داشتیم او را درک کرده و به وی ایمان بیاوریم ... ... و نيز عده‏‌اى از بنی اسرائیل كه هزاران نفر بودند از بيم طاعون از وطن خویش بيرون رفتند، و خداوند همه را يك‌جا ميراند، 👇👇 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ پس مردم منطقه دور آنان حصارى كشيدند و مدتها بدين حال بودند تا استخوانهای شان خرد شد و پوسيد، تا یکی از انبیای بنی اسرائیل از آنجا عبور كرد و از اين همه استخوان پوسيده تعجب كرد، خداوند به وى وحى كرد: آیا مي خواهى اينان را برایت زنده كنم تا (از عذاب آخرت) بيمشان دهى؟ عرض كرد: آرى پروردگارا! خدا به وی وحى نمود آنان را صدا زن، و او گفت: اى استخوانهاى پوسيده! به اذن خدای متعال برخيزيد، و همه در حالیكه خاك از سر و صورت مى ‏افشاندند زنده و بلند شدند. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ نیز ابراهيم خليل زمانیكه پرندگان را گرفته، قطعه قطعه نمود و هر قسمتى را بر سر كوهى گذاشت، سپس آنها را صدا زد همه شتابان به سويش آمدند؛ و موسى بن عمران و هفتاد نفر از اصحابش با هم به كوه طور رفتند، گفتند: اى موسى تو خدا را ديده ‏اى به ما هم بنمايان؛ گفت: من نديده ‏ام، گفتند: ما هرگز به تو ايمان نمي آوريم تا خدا را آشکارا ببينيم، که ناگهان صاعقه آنان را گرفت و همگی سوختند و موسى تنها مانده، گفت: پروردگارا! من اين هفتاد نفر را انتخاب كردم و اينجا آوردم، اينك تنها بر گردم چگونه قوم من جریان آنها را از من مى‏ پذيرند؟! پس خدای متعال آنان را پس از مرگ زنده كرد، تمام اينها كه برای تو گفتم نمی توانی ردشان کنی چون تورات و انجيل و زبور و قرآن آنها را گفته اند»؛ تا آخر حديث. 📕 . عیون أخبار الرضا علیه السلام ج1 ص159-161، التوحید ص422-424، الإحتجاج ج2 ص418-419 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 مؤلف در شرح ابتدای حدیث می گوید: «از چه رو انكار مي كنى ...» مقصود اين است كه راجع به مرده زنده كردن عيسى به اذن خدا چه انكارى دارى كه گمان داری با بشر بودن سازگاری ندارد و مستلزم خدایى است؟ زيرا نصارى منكر مرده زنده كردن وى نبودند بلکه بشر بودن او را انكار مي کردند، و این واضح است. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌