╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : من هم معجزه!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
یه بنده خدایی میگه ۱۴۰۰ سال پیش نه دوربین بوده نه چیزی و این همه معجزه بوده.
پس الان چرا نیست؟؟؟
در جواب این فرد چه جوابی بدهیم؟؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اگر قرار بود معجزه برای همه قرنها باشد همین مطالبه برای تمام افراد یک عصر هم خواهد بود. یعنی هر ڪسی انتظار دارد خودش با چشمان خودش معجزه را ببیند و در این صورت، حجت خدا روز و شب باید مشغول آوردن معجزه باشد.
پس: همانگونه ڪه در عصر واحد، اگر عده ای معجزه حجت خدا را دیدند و در حد تواتر برای بقیه مردم همان عصر نقلش ڪردند و صدور آن ثابت شد، برای ڪسانی ڪه آن معجزه را ندیده اند الزام آور است، به همانگونه، مردم عصرها و قرن های بعدی هم برایشان الزام آور خواهد بود.
بماند ڪه معجزه اسلام، جاودانه بوده و تا همینڪ ڪسی نتوانسته مانند قرآن بیاورد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : شیعه سیاسی
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
من شنیدم در زمان امیرالمومنین به ڪسی ڪه شیخین و امیرالمومنین رو قبول داشته و عثمان رو نه، علوی یا شیعه میگفتند و بیشتر ڪسانی ڪه امام حسین رو دعوت ڪردن به ڪربلا و حتی مثل سلیمان صرد یا مختار از این گروه بودن، و شیعه امروزی رو رافضی می گفتن که تعدادشون خیلی ڪم تر از ۱۰۰ نفر بوده. این درسته؟ تشڪر.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این مساله در کتاب تاریخ سیاسی اسلام جلد دوم شرح داده شده که: پیروان امیر المومنین علیه السلام در ابتدای تشڪیل حڪومت در ڪوفه، بر دو قسم بودند:
شیعه سیاسی
و شیعه اعتقادی.
شیعه سیاسی آنهایی بودند ڪه صرفاً بر ضد عثمان و مدافعان عثمان از جمله معاویه بودند.
و شیعه اعتقادی کسانی ڪه امیر المومنین علیه السلام را خلیفه منصوب در غدیر خم می دانستند.
طبعاً تعداد گروه اول خیلی بیشتر بود چون ولایت اهل بیت علیهم السلام چیزی نبود ڪه به این راحتی بتوان بعد از گذشت 25 سال از غصب آن، به صورت عمومی مطرحش ڪرد.
اما به هر حال، امیر المومنین علیه السلام چند بار علناً مساله غدیر را مطرح نموده و از شاهدان آن قضیه درخواست ڪردند بر صحت آنچه خود دیده و شنیده بودند گواهی دهند.
مرحوم علامه امینی در ڪتاب شریف الغدیر نمونه هایی از این شاهد طلبیها را فهرست ڪرده اند.
اما اینکه تعداد شیعیان اعتقادی بسیار کمتر از 100 نفر بوده یا به آنها در همان زمان روافض می گفته اند خلاف واقع است.
و اینڪه سلیمان و مختار از زمره گروه اول بوده اند به این راحتی قابل تشخیص نیست و نیازمند واڪاوی تمام اسنادی است ڪه در تاریخ درباره سخنان و عقاید و رفتارهای آن دو شخصیت بیان شده است.
هر چند ڪه شخص بنده سلیمان را شیعه اعتقادی می دانم و درباره مختار توقف نموده ام.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : سوالاتی درباره نسل بشر
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
اگر خدا حضرت آدم را از بهشت اخراج نمیڪرد چه اتفاقی میفتاد؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیکم.
خدای متعال قبل از آفرینش ایشان به ملائڪه خبر دادند ڪه می خواهند خلیفه ای در زمین قرار دهند نه در بهشت: «و إذ قال ربک للملائڪة إنی جاعل فی الأرض خلیفة». در نتیجه آدم برای زمین آفریده شده بود و رفتنش به بهشت تنها محڪی بود تا ثابت شود انسانی ڪه بدون تلاش و به صورت مفت به بهشت رود قدر آن را نمی داند.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
ڪاربر: از نظر اسلام انسانهای اولیه وجود داشتند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
بله وجود داشته اند و نامشان طبق بعضی متون دینی، نسناس بوده است. آنچه اسلام مطرح نموده، اینست ڪه این انسانهای فعلی همگی از نسل آدم علیه السلام هستند و آدم هم مستقیماً از خاڪ آفریده شده. و هیچ نفیی نسبت به وجود انسان یا شبیه آن قبل از خلقت آدم علیه السلام ندارد.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
ڪاربر: از نظر اسلام اولین انسان روی زمین حضرت آدم و حوا بوده اند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
اولین انسان از همین نسل ڪنونی بله.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
ڪاربر: اسلام این جمله ڪه اولین انسانها از قاره آفریقا ۲۰۰ هزار سال پیش مهاجرت ڪرده اند قبول میڪند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
اسلام سخنی در این باره ندارد. نه نفی می ڪند و نه اثبات. و البته خود این ادعا هم قابل اثبات نیست. اینها فقط نظریه و فرضیه هایی است ڪه شواهدی بر آن اقامه شده، نه اینڪه صد در صد و بدون هیچ شڪ و شبهه ای باشند.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
ڪاربر: اسلام فرگشت را تایید میڪند ڪه همه گونه های موجود زنده از موجودات تڪ سلولی بوجود آمده اند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
خیر اسلام این نظریه را در مورد همه موجودات زنده قبول ندارد و آدم علیه السلام را مستقیماً آفریده شده از خاڪ می شمرد. همچنانڪه طبق بعضی متون دینی، برخی حیوانات دارای آفرینش ابتدایی بوده اند. درست شبیه خفاشی ڪه عیسی علیه السلام به اذن خدای مهربان خلق نمود: «أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ» آل عمران: 49 (تفسير المشهور بين المفسرين من الخاصة و العامة أن الطير كان هو الخفاش. بحار الأنوار ج61 ص322)
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : کدام بدتر است؟
⊹━━❁ #سوال کاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
استاد ببخشید آیا غیبت اشد از زنا هست یا زنا اشد از غیبت؟
⊹━━❁ #پاسخ استاد ❁━━⊹
سیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
در علم اصول بحث مفصلی هست در این باره که آیا افعل تفضیلی که در کلمات شارع به کار رفته دائماً در معنای حقیقیش استفاده شده است یا نه؟
اگر اولی باشد غیبت اشد است ولی اگر دومی باشد غیبت اشد نیست. و لازم به ذکر است که:
الف) افعل تفضیل گاهی برای مبالغه یا در مورد مسائل اخلاقی استفاده می شود نه احکام شرعی.
ب) گاهی تفضیل تنها از جانب خاصی در نظر گرفته شده است نه جمیع جهات، و این به واسطه تصریح شارع یا علتی که برای تفضیل بیان نموده دانسته می شود.
ج) باید دانست که هر چه در کتب حدیث روایت شده ضرورتاً از معصوم صادر نگشته، لذا اول باید اعتبار سند حدیث ثابت شود بعد به سراغ فهم محتوای آن رفت.
و با توجه به این نکات سه گانه می گوییم:
▪️▫️(1) اشد بودن غیبت یک حکم شرعی نیست بلکه حکمی اخلاقی می باشد، لذا از این حدیث ثابت نمی شود که مثلاً غیبت کردن هم حد شرعی دارد و فرد غیبت کننده باید برای غیبتی که کرده از حد شلاق زنا بیشتر شلاق بخورد.
▪️▫️(2) علت اشد بودن غیبت در خود حدیث بیان شده که در زنا اگر فاعلش توبه کند خداوند می بخشدش ولی غیبت را خدا نمی بخشد تا فرد غیبت شده رضایت دهد:
««لِأَنَّ الرَّجُلَ يَزْنِي فَيَتُوبُ إِلَى اللَّهِ فَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِ، وَ الْغِيبَةُ لَا تُغْفَرُ حَتَّى يَغْفِرَهَا صَاحِبُهَا».
(الأمالي للطوسي ص537)»،
بنا بر این اشد بودن غیبت نسبت به زنا تنها از این جنبه خاص می باشد.
▪️▫️(3) سند این حدیث ضعیف است پس شرعاً اشد بودن غیبت از زنا ثابت نیست.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : حرفهای پرت.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
یمانی فرزند امام زمانه نور خداست.
یمانی دشمن علماست چون همشون فاسقن.
خیلی چیزها آخوندای دشمنش اضافه ڪردن
چون فقها فاسقن گردن زدنشونو واجبه
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
یمانی نه فرزند امام زمانه و نه نور خدا. حتی یڪ روایت در این باره وجود نداره و صرفاً ادعای بی دلیله.
یمانی واقعی دشمن علما نیست بلڪه هر شیادی ڪه می خواهد مردم را گمراه ڪند دشمن علماست. چون می داند تا وقتی علما هستند نمی گذارند به این راحتی مردم گمراه شوند.
آنها نه چیزی اضافه ڪردند و نه دشمن یمانیِ واقعی هستند. بلڪه همین علما بودند ڪه روایات یمانی را هزار سال برای آگاهی مردم حفظ ڪردند.
دلیل فسق آنها چیست؟ اگر به ادعاست من هم می توانم شما را فاسق بدانم. لطفاً مصداق فسق آنها را بیان ڪنید.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : مهدی شناسی.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
استاد چند روایت در مورد برقراری عدالت و مهربانی و سخاوتمند بودن حضرت مهدی می خواستم.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
الف: در مورد عدالت گستری حضرت مهدی علیه السلام صدها حدیث وجود دارد و یڪ نموده عرض می کنم:
«مَهْدِيُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً: مهدی این امت که زمین را پر از داد و عدل می کند همانگونه که پر از ظلم و ستم شده است».
الغيبة للنعماني ص81
ب: در مورد مهربانی ایشان روایتی درباره هر امام وارد شده ڪه می فرماید:
«الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِيرِ: امام انیس رفیق و پدر مهربان و مادر خوش برخورد با کودک صغیر است».
الكافي ج1 ص200
نیز در "سعد السعود" از صحف ادريس نقل شده كه: ... و در آن زمان، امامت را در زمين تحقق می بخشم، پس چيزى به چيز ديگرى ضرر نداشته باشد و هيچ چيز از (جانداران) از هيچ چيز نترسد، آنگاه جانوران و چهارپايان در ميان مردم باشند و به يكديگر اذيتى نرسانند، نيش هر جانوران نيش دار را بگيرم و سمّ آنها را بى اثر نمايم، و بركات را از آسمان و زمين برآرم و زمين با گياهان زيبايش پاکی يابد و تمام ميوه هايش را برآورده، انواع عطرها را برون دهد و رأفت و رحمت و مهربانى را در ميان آنها برقرار سازم.
بحار الانوار: 52/ 384؛ سعد السعود: 34- 35
ج: در مورد سخاوتمندی آن امام عزیز هم یڪ نمونه عرض می ڪنم:
«آن گاه كه قائم اهل بيت قيام كند، ثروت را بالسويه تقسيم مى كند و ميان مردم، عدالت مى ورزد ... و ثروتهاى درونى و بيرونى زمين را گرد مى آورد و آن قدر به مردم مى بخشد كه كسى پيش از او نبخشيده باشد».
بحارالانوار، ج 52، ص 351.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹