༻⃘⃕🌼𑁍⊹┄•✿﷽✿•┄⊹
⬅️ #فهرست۳: 👇
💠 #سلسلهاحادیثفقطدوازدهجانشین
🔻⏎ شماره چهل و یک
🔺⏎ شماره چهل و دو
🔻⏎ شماره چهل و سه
🔺⏎ شماره چهل و چهار
🔻⏎ شماره چهل و پنج
🔺⏎ شماره چهل و شش
🔻⏎ شماره چهل و هفت
🔺⏎ شماره چهل و هشت
🔻⏎ شماره چهل و نه
🔺⏎ شماره پنجاه
🔻⏎ شماره پنجاه و یک
🔺⏎ شماره پنجاه و دو
🔻⏎ شماره پنجاه و سه
🔺⏎ شماره پنجاه و چهار
🔻⏎ شماره پنجاه و پنج
🔺⏎ شماره پنجاه و شش
🔻⏎ شماره پنجاه و هفت
🔺⏎ شماره پنجاه و هشت
🔻⏎ شماره پنجاه و نه
🔺⏎ شماره شصت
✨•ڪاناݪاحمدالحسنباطلشد•✨
♻️https://eitaa.com/sistanymogtahed ♻️
فهرست ۱
فهرست ۲
●๑🔶๑✿🌼๑𑁍๑✿🌼๑🔶๑●
📜چهل حدیث
در
اثبات حصر عدد جانشین های
رسول خدا صلی الله علیه و آله
"در دوازده نفر"
🏷️ شماره (۴۱)
توضیح: توجه شود پیامبر صلی الله علیه و آله آنچه در ساق عرش با نور نوشته دیده اند، نام مبارک امیر المومنین علیه السلام و یازده نفر دیگر بوده که اسامی شان را در ادامه بیان کرده اند و اگر نام دیگری هم بود می گفتند.
و وقتی می پرسند اینها کیانند، می شنوند: اینها همان وصی ها و امامان بعد از تو می باشند.
پس: هیچ امام و وصی دیگری جز اینها وجود ندارد.
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: حدیث ابو بصیر.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام بر استاد گرامی
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ النَّخَعِيُّ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ النَّوْفَلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي سَمِعْتُ مِنْ أَبِيكَ ع أَنَّهُ قَالَ يَكُونُ بَعْدَ الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَقَالَ إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً وَ لَمْ يَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَكِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مُوَالاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا.
چند سوال درباره این حدیث دارم:
۱- سند این حدیث در چه حدی می باشد
نظر اتباع در بارهی این حدیث است.
۲- در این حدیث بر فرض صحت، مهدیین در چه مقامی هستند که مردم را به ولایت و معرفت امامان دعوت می کنند؟
اگر انسانهای عادی باشند چرا برای آنها شماره ذکر شده، پس باید جایگاهی داشته باشند.
۳- از آنجا که ابو بصیر آن را از امام پنجم شنیده پس قرینه امام پنجم هم دارد.
۴- چون آنها محصور به گروهی یا قومی شدند پس دلیل بر خاص بودن آنها دارد.
۵ - بنابراین آنها امام هستند اما درک اختلاف مقام آنها بر ما قابل درک نیست.
مانند اختلاف مقام امیرالمومنین با پیامبر که نه در درک ماست و نه به اعتقاد دینی ما مربوط می شود.
پیشاپیش بابت پاسخ شما استاد گرامی تشکر می کنم
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم
۱. سند حدیث ضعیف است و از منفردات هفت امامی ها می باشد.
۲. اتباع احمد می گویند امام در اینجا تقیه کرده اند!! نیز می گویند امام نگفتن امام نیستن بلکه فقط گفتن پدرم نفرموده امام هستن!!!
۳. وقتی هیچ مویدی وجود ندارد که ابو بصیر چنین سخنی گفته، نه سخن امام صادق علیه السلام با چنين حدیثی ثابت می شود و نه سخن امام باقر علیه السلام است.
بلکه بعید نیست که چون علی بن ابی حمزه واقفی، قائم را امام کاظم علیه السلام می دانسته، این حدیث را جهت رد امامت حضرت رضا علیه السلام جعل کرده باشد که بعد از قائم، امام نداریم صرفاً مهدیین هستند که کارشان فقط دعوت به ولایت است نه دعوت به امامت خود.
بماند که آنچه در منابع متعدد از ابوبصیر از امام باقر علیه السلام ثبت شده، دوازده محدث است نه دوازده مهدی، و قید بعد از قائم هم ندارد، که شک ما را نسبت به این نقل بیشتر می کند:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مِنَّا اِثْنَا عَشَرَ مُحَدَّثاً. غیبت نعمانی
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي بَصِيرٍ وَ مَعَنَا مَوْلًى لِأَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ مِنَّا اِثْنَاعَشَرَ مُحَدَّثاً اَلسَّابِعُ مِنْ بَعْدِي وَلَدِيَ اَلْقَائِمُ فَقَامَ إِلَيْهِ أَبُو بَصِيرٍ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنِّي سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُهُ مُنْذُ أَرْبَعِينَ سَنَةً. غیبت نعمانی
در حدیث دوم که اتفاقا همان ابن ابی حمزه از ابو بصیر نقل نموده، هم لفظ محدثاً دارد و هم اینکه قائم را هفتمین فرزند امام باقر علیه السلام دانسته است.
۴و۵. وقتی حدیث تصریح فرموده که آنها امام نیستند و فقط قومی از شیعیان ما هستند، می شوند شیعه خاص که منصبی ندارند و بیان عدد تنها وقتی چیزی را اثبات می کند که انشا شده باشد نه اِخبار.
یعنی اگر خداوند آنها را دوازده نفر قرار داده اند شبهه منصب پیدا می کنند نه اگر فقط خبر داده باشند. مثل ۳۱۳ یار خاص حضرت مهدی علیه السلام که ذکر عدد ایشان، امامت آنها را نمی رساند، مثل اصحاب کهف، مثل نقبای بنی اسرائیل، مثل اسباط حضرت یعقوب علیه السلام، مثل اسباط حضرت موسی علیه السلام که هیچ کدام از اینها منصب الهی نداشتند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
•┈┈••✾❀🕊❀✾••┈┈•
گفتارهایی از کتاب عربی «إنکساراً للوصیة» قسمت دوم:
•┈┈••✾❀🕊❀✾••┈┈•
إنّ «المهدی» وصف إختصاصی للأئمة و الأوصیاء و خلفاء هذه الأمة، و الظاهر أنه لم یطرح فی الأمم السابقة. و معناه هو الذی یُهدَی بعنایة خاصة من الله تعالی علی وجه تکون هذه المَهدویة سبباً للهادویة بالنسبة إلی الخلق. إذاً لا یمکن أن یکون شخص إماماً و وصیاً و خلیفة و هادیاً و لم یکن مَهدیاً و لا یمکن أن یکون شخص مَهدیاً و لم یکن مُهدیاً أی إماماً و وصیاً و خلیفة و هادیاً.