eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
164 دنبال‌کننده
371 عکس
184 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ﷽๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═┄ سخنی درباره فکر کردن اینجانب همیشه روی تاکید داشتم و در دومین کتابی که در شانزده سالگی نگاشتم حدود 30 صفحه در مورد اهمیت و موضوع و روش آن قلم زدم و در کتاب حرکت نیز نظریه تفکر تابع و تفکر متبوع را بیان کرده، توضیح دادم: 🔹 🔆 عقل ما مانند قطب نماست که جهت صحیح را نشان می دهد اما به شرطی که نزدیکش عوامل انحراف وجود نداشته باشد و الا همچون قطب نمایی که کنارش شیئی مغناطیسی قرار دارد، جهت را اشتباه نشان می دهد. 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 🔹🔆قرآن در بیش از 100 آیه از تفکر و تعقل و اندیشه سخن گفته و بر آن تاکید نموده است، پس دین ما دین تفکر و اندیشه است، اما در چه محدوده ای؟ 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 🔹🔆ممکن است از این جمله تعجب کنید که مگر فکر کردن هم دارد، اما باید دانست که تفکر هم انواع دارد و هم محدوده. 🔹🔆 لذا کسانی که قائل به تفکرِ آزاد و آزاد اندیشی به معنای بی مرز بودن فکر هستند، بر خلاف دین اسلام مشی می کنند نه مطابق آن، همانند اشخاصی که بدون توجه به انواع تفکر، همه را به فکر کردن درباره هر موضوعی دعوت می نمایند. 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 🔹🔆مراد از محدوده فکر، هم از جهت اشخاص است و هم از جهت موضوع، یعنی هم در رابطه با بعضی موضوعات نباید فکر کرد و اصلاً فکر کردن نتیجه ای نمی دهد یا فایده ای ندارد و هم بعضی افراد نباید درباره برخی موضوعات فکر کنند. 🔶توضیح آنکه گاهی موضوع تفکر، مطلبی عمومی و همه فهم است که هر کس بهره ای از عقل داشته باشد می تواند با فکر کردن پیرامون جوانب آن به نتیجه درست برسد و گاهی مطلبی تخصصی است که ✔️اولاً نیازمند آگاهی های مقدماتی است ✔️و ثانیاً چون افراد از نظر قدرت فهم و تحلیل مسائل در یک سطح نیستند تنها کسانی صحیح است در آن مسائل اندیشه کنند که تخصص و توانایی لازم را داشته باشند. 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 🔹🔆 البته این نکته در مورد مسائل مادی، ضرری برای فرد ایجاد نمی کند اما جایی که پای مساله اعتقادی در میانست ورود اینگونه افراد موجب گمراهی و ضرر اخروی ایشان خواهد شد. 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 💠به عنوان مثال در رابطه با موضوع قضا و قدر و مشیّت دو دسته روایت وجود دارد: ✔️در بعضی روایات ائمه علیهم السلام به فرد سوال کننده می گویند: مساله تقدیر دریای عمیقی است وارد آن نشو ومسیری تاریک است قدم در آن مگذار 📗(التوحيد (للصدوق) 365 ح3) ✔️یا صریحاً می گفتند در این باره جواب شما را نمی دهیم («يَا جَمِيلُ لَا أُجِيبُكَ فِي الْمَشِيَّةِ». 📙بصائر الدرجات ص240 ح17) ✔️ولی در جایی دیگر، ائمه این مساله را توضیح داده و راه فکر کردن در آن را باز دانسته اند 📘(الكافي ج‏1 ص158 ح4) چرا؟ چون بعضی افراد کشش درک این مطلب را ندارند و بعضی دارند؛ او که ندارد نباید وارد شود و الا تفکرش بیشتر بر تحیرش می افزاید و او که فهم و تخصص دارد می تواند وارد شود و به نتیجه درستی هم برسد. 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 💠مثال دیگر، احکام شرعی است. کسی که به قرآن مراجعه کند و آیات فکر و اندیشه را به دقت واکاوی نماید خواهد دید تماماً در رابطه با مساله اثبات خدا و ابطال عقاید انحرافی و تقلید کورکورانه در عقاید تشویق به تفکر و اندیشه می کند، اما هیچگاه نمی گوید در رابطه با حقانیت نماز و درست بودن حکم روزه و حج فکر کنید و اگر به نتیجه رسیدید آنها را انجام دهید،👈 چون کسی که با تفکر به وجود خدا و حقانیت قرآن عقیده پیدا کرد می داند که این احکام توسط خداوند تعیین شده است پس حتماً درست است 🔶در نتیجه، فکر کردن در این باره نه تنها معنا ندارد که ممکن است فرد را دچار انحراف کند. بله می توان درباره حکمت این احکام با در نظر داشتن صحت اصل آنها تفکر کرد. 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 💠مثال سوم فکر در ذات خداست. در قرآن درباره وجود خدا و صفات و افعال ایشان آیات فراوانی وجود دارد و مردم را به فکر کردن درباره آنها دعوت می نماید، اما هیچگاه در رابطه با فکر در ذات خدا دعوت نمی کند. 🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅ 🔷با این چند مثال متوجه شدیم که قرآن مشوق فکر کردن هست اما نه فکر کردنِ هر کسی در هر مساله ای، و عقل هم همین مطلب را تایید می کند. ✦┅༺‌‌‌🌸༺‌‌‌🍃✦༅┅༅═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┄┅━⊹༅🍃🌺🍃༅⊹━┅┄┄ نکاتی درباره جواز تقلید: ┄┄┅━⊹༅🍃🌺🍃༅⊹━┅┄┄ 💠اولاً درباره تقلید روایت داریم که: فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِينِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ‏ يُقَلِّدُوهُ‏. 📕 تفسیر منسوب ص300 💠همچنانکه شیخ طوسی در این باره می فرماید: نظر ما اینست که فرد عامی که قادر بر جستجو در ادله نیست جایز است از عالم تقلید کند. و دلیل آن اینست که من عموم طائفه شیعه را از زمان امیر المومنین علیه السلام تا زمان خودمان اینگونه یافتم که به علما مراجعه نموده و در احکام و عبادات از آنها طلب فتوا می کردند و علما هم برای آنها فتوا می داده اند و این روش را به واسطه فتوایی که می داده اند جایز می دانستند و ما از احدی از آنها نشنیده ایم که به سوال کننده بگوید: بر تو حلال نیست طلب فتوا کنی و به آن عمل نمایی بلکه خودت باید مثل من بروی در ادله جستجو کنی و خودت مثل من علم پیدا کنی. همچنین کسی از علما را نیافتم که عمل کردن به فتوا را انکار کند، و عده بسیار زیادی از این علما معاصر ائمه علیهم السلام بوده اند و از احدی از ائمه انکار روش یکی از آنها و وجوب قول بر ضد تقلید نقل نشده، بلکه ائمه همین روش علما را صحیح می شمردند لذا اگر کسی با تقلید مخالفت کند با چیزی مخالفت کرده که خلافش ثابت و معلوم است. 📕 العُدة في أصول الفقه ج2 ص730 💠ثانیاً این را باید دانست که: علمای ما تقلید را واجب نکرده اند بلکه یکی از این سه کار را واجب دانسته اند: یا مجتهد شدن، یا احتیاط کردن و یا تقلید نمودن. و گفته اند کسی که مجتهد باشد تقلید کردن بر او حرام است نه اینکه واجب باشد و کسی که می تواند طوری احتیاط کند که به درست انجام دادن تکالیفش یقین نماید تقلید کردن برایش حلال است نه اینکه واجب باشد، و فقط بر کسی که نه مجتهد است تا خودش احکام را به دست آورد و نه می تواند احتیاط کند تا به یقین برسد تقلید را - تا وقتی به قوه احتیاط یا اجتهاد نرسد - واجب دانسته اند. و هر کس دارای پایین ترین درجه عقل باشد می فهمد که ترتیب بین اجتهاد و احتیاط و تقلید، ترتیب بدیهی قطعی عقلی است که در بالاترین درجه قطع قرار دارد. ✳️حال کسی که می گوید تقلید باطل است خوب بفرماید مردم بعد از غیبت صغرای امام زمان علیه السلام باید چکار می کردند؟ ✴️ مردمی که نه عربی بلد بودند نه قرآن می دانستند، نه از روایات فراوان و مختلف با خبر بودند و نه علم دین داشتند که بدانند ناسخ و منسوخ چیست، عام و خاص چیست، مجمل و مبیّن چیست، روایات تقیه ای کدام است، روایات جعلی را چگونه باید شناخت، معیار اعتبار روایت به چیست، راه حل روایات متناقض کدام است؟ و دهها و صدها مساله دیگر. ❇️آیا غیر از مراجعه بعه متخصصان دین شناس که از این مسائل به خوبی اطلاع داشتند می توانستند کاری بکنند؟ اگر می توانستند، بگویید: چکار؟ 💠(4) احمد پیوسته رسول خدا را مانند یهودیان به اسم کوچک صدا می زند بر خلاف اهل بیت علیه السلام که معمولاً با لقب رسول خدا از ایشان یاد می کرده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┄┅━⊹༅🍃🌺🍃༅⊹━┅┄┄ نکاتی درباره حلیت خمس: ┄┄┅━⊹༅🍃🌺🍃༅⊹━┅┄┄ 💠نکته اول) 🔘 همه روایاتی که در کتابها ثبت شده اند صحیح نیستند امیر المومنین علیه السلام فرمودند: «در زمان خود پیامبر بر ایشان دروغ بسته شد تا آنكه ميان مردم به سخنرانى ايستاد و فرمود: ای مردم دروغگویان بر من زیاد شده ‏اند ... بعد از پیامبر نیز بر ایشان دروغ بسته شد». 📕 الكافي(ط - الإسلامية)، ج‏1، ص62، ح1. 💠نکته دوم) 🔘 برای تشخیص روایت صحیح باید معیاری داشت که یا از خود دین بدست آید و یا از عقل. معیاری که دین معرفی کرده، عدالت و وثاقت راوی است و معیاری که عقل می پذیرد نیز همین می باشد. 💠نکته سوم) 🔘راوی حدیثی که می گوید امام زمان علیه السلام خمس را مباح کرده اند کاملاً نا شناخته است به گونه ای در میان دهها هزار روایت فقط سه روایت از او نقل شده و هیچکس از علمای راوی شناس او را نمی شناسد. پس چگونه می توانیم به روایتی که تنها و تنها او نقل کرده اعتماد کنیم؟ 💠نکته چهارم) 🔘 شیخ صدوق این را روایت را با واسطه، از شیخ کلینی ثبت کرده در حالیکه در خود کتاب شیخ کلینی به نام کافی چنین روایتی وجود ندارد. 💠نکته پنجم) 🔘 خود شیخ صدوق که نقل کننده این حدیث می باشد در کتاب من لا یحضر که در مقدمه اش گفته فقط احادیث صحیح را می آورم، نه تنها این حدیث را ثبت نکرده که روایات وجوب پرداخت خمس و موارد تعلق خمس را ثبت نموده است. همچنانکه شیخ کلینی - هم دوره نواب اربعه - نیز فقط و فقط روایات وجود خمس و موارد آن را ثبت کرده است. 💠نکته ششم) 🔘شیخ کلینی هم دوره هر چهار نائب امام زمان علیه السلام بوده است و کتابش را در زمان آنها نگاشته است، خوب اگر چنین چیزی از امام زمان علیه السلام رسیده بود وی نمی آمد در باب خمس روایات وجوب آن را ثبت کند بلکه می نوشت: چون خمس به دستور امام زمان حلال شده، دیگر دانستن موارد وجوب آن لازم نیست و من روایات خمس را ثبت نمی کنم. 💠نکته هفتم) 🔘 روایت حلال شدن خمس طبق سندی که ثبت شده در زمان نائب دوم یعنی محمد عثمان صادر شده، در حالیکه شیخ صدوق در همان کتابی که این روایت را ثبت کرده، روایات دیگری آورده که در زمان نائب سوم اموال متعلق به امام زمان علیه السلام توسط شیعیان به او داده می شده است. خوب اگر در زمان مائب دوم چنین حدیثی درباره حلال شدن خمس صادر شده بوده پس چگونه نائب سوم باز هم خمس می گرفته اند؟ 💠نکته هشتم) 🔘 متن حدیث حلال شدن خمس اینگونه است: خمس برای شیعیان ما حلال شده تا ولادت آنها طیب شود و خبیث نگردد. خوب به راستی چه ربطی بین حلال شدن خمس با طیب شدن ولادت وجود دارد؟ توجه شود نمی گوید خمس حلال شده تا مال حرام به کودکان داده نشود بلکه می فرماید اصل ولادت کودکان شیعه خبیث نباشد خوب این یعنی چه؟ 💠نکته نهم) 🔘 ربطی که بین حکم امام با موضوع امام می توان یافت اینست که خمس یک ربطی به مادر این بچه ها داشته باشد که اگر حلال شود کودکان این مادرها حلال زاده و طیب الولاده هستند و اگر خمس حلال نشود کودکان این مادرها خبیث الولاده می گردند. و تنها چیزی که در این باره در احکام شریعت وجود دارد اینست که وقتی جنگی بدون اذن امام رخ دهد تمام غنائم آن جنگ از جمله کنیزهای اسیر شده مال امام است و هر کس از این کنیزها بخرد و با او رابطه بر قرار کند و کودکی متولد شود حلال زاده نیست و ولادتش خبیث است. در نتیجه مقصود امام علیه السلام اینست که ما آن کنیزانی که در جنگ بدست می آید را بر شیعیان مان حلال کردیم تا کودکان آنها طیب الولاده شده و خبیث الولاده نگردند. و اصطلاحاً مراد حضرت از خمس، مالی است که بدان خمس تعلق گرفته یعنی کنیز. 🔷🔶نتیجه: هیچ روایت معتبری درباره حلال شدن خمس در زمان غیبت وجود ندارد، و آن تک روایت هم چیز دیگری می گوید. لذا با توجه به احادیث فراوان درباره وجوب پرداخت خمس و موارد تعلق آن و نبود حتی یک حدیث درباره اینکه خمس در زمان غیبت ساقط می شود، پرداخت خمس در این زمان هم واجب می باشد و الا خود امام علیه السلام می فرمودند.
مقدمه جلسه 1.pdf
1.78M
‍ ⊹⊱•بِسْم‌اللہ‌الرَحمݩِ‌الرَحیْـم•⊰⊹ •┄═❁❦✿🌸🌸✿❦❁═┄• 📕موضوع:: نقـــد کتـــاب عقـــایدالاسلام احمد بصری ★(مقدمه کتاب النقدالقاطع ) 🔷 جلســـه اول √•|⇙1️⃣مقدمه ‍•┈••✾✿✿🌸✿✿✾••┈• 👤 ارائه دهنده ::: استاد سید مهدی مجتهد سیستانی
النقدالقاطع جلسه 2.pdf
2.52M
√•|⇙2️⃣ اصل‌دین‌چیست؟
النقدالقاطع جلسه 3.pdf
2M
√•|⇙3️⃣فقط‌انسان‌خلیفه‌خداست؟
النقدالقاطع جلسه4.pdf
1.96M
√•|⇙4️⃣نبی‌‌کیست‌ و معنایش‌چیست؟
النقدالقاطع جلسه 5.pdf
2.16M
√•|⇙5️⃣ فرقه‌ناجیه‌کیست؟
النقدالقاطع جلسه 6.pdf
2.59M
√•|⇙6️⃣راه‌شناخت‌خدا‌ وحی‌است؟
النقدالقاطع جلسه 7.pdf
2.62M
√•|⇙7️⃣آیا‌وحی‌عمومی‌برای‌مردم‌همان خواب‌دیدن‌است؟!
النقدالقاطع جلسه 8.pdf
2.09M
√•|⇙8️⃣فرستادن‌پیامبران‌ از‌ فضل‌خدا‌ بود
النقدالقاطع جلسه 9.pdf
2.48M
√•|⇙9️⃣مردم‌حجتی‌بر خدا ندارند حتی‌اگررسولی‌نفرستد
النقدالقاطع جلسه 10.pdf
1.84M
√•|⇙🔟منافات‌رحمت‌خدا‌ با‌ عذاب‌ به‌آتش
النقدالقاطع جلسه12.pdf
2.94M
√•|⇙2️⃣1️⃣عمر نوح زیاد نبود!
النقدالقاظع جلسه13.pdf
2.45M
√•|⇙3️⃣1️⃣ رسولی بدون رسالت!
النقدالقاطع جلسه14.pdf
2.27M
√•|⇙4️⃣1️⃣مهدی در میان پرچم های خراسانی است
النقدالقاطع جلسه15.pdf
5.36M
√•|⇙5️⃣1️⃣پطرس وصی عیسی است.
النقدالقاطع جلسه16.pdf
2.19M
√•|⇙6️⃣1️⃣اهل‌سنت و دلیل خلافت انتخابی
النقدالقاطع جلسه17.pdf
2.39M
√•|⇙7️⃣1️⃣سوال از دوره فترت سوالی فرعونی است
النقدالقاطع جلسه 18.pdf
3.27M
√•|⇙8️⃣1️⃣چرا پدران انذار نشدند؟
النقدالقاطع 19.pdf
1.85M
√•|⇙9️⃣1️⃣زید شهید و بی اطلاعی از امامت انتصابی!
النقدالقاطع20.pdf
2M
√•|⇙0️⃣2️⃣امام منتظَر نیست!!
النقدالقاطع جلسه 22.pdf
1.9M
√•|⇙2️⃣2️⃣مهدی بعد از فترت می آید پس او غیر امام زمان است.
النقدالقاطع.جلسه 23.pdf
1.65M
√•|⇙3️⃣2️⃣هر پرچمی قبل از قیام قائم طاغوت است