╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
موضوع: مهدیین همان نقبا هستند!
سلام استاد.آیا می توان گفت مهدیین همان نقبای امام زمان علیه السلام در زمان خود ایشان هستند؟چون در روایتی از سلمان داریم ڪه همه پیامبران دارای دوازده نقیب بوده اند و نقبای پیامبر همان دوازده امام اند، همچنین پیامبر اسلام در پیمان عقبه دوازده نقیب معین ڪردند، و احادیثی داریم ڪه برای هر یڪ از ائمه نقبایی ذڪر ڪرده اند و می توان گفت دوازده نفر بوده اند، و حدیثی هم در مورد امام زمان هست ڪه از وجود یازده نقیب و یڪ وزیر برای ایشان سخن می گوید، و مراد حدیث ابو بصیر ڪه دوازده مهدی را بعد از قائم می شمرد بعدیت رتبی است نه زمانی؛ یعنی در زمان خود امام زمان هستند اما رتبه امامت ندارند.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖊السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســتانے:
سلام علیڪم. خیر بزرگوار، آنچه گفتید قابل اثبات نیست:
(1) احادیثی ڪه ذڪر می ڪنید نوعاً فاقد اعتبار سندی هستند و با واقعیت تاریخی هم سازگاری ندارند. براستی از آدم تا خاتم، به غیر از حضرت موسی و عیسی علیهما السلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ڪدام پیامبر دوازده نقیب داشته است؟ آدم؟ شیث؟ اشعیا؟حزقیل؟ چه ڪسی؟
(2) همچنین ڪدامیڪ از ائمه علیهم السلام دارای دوازده نقیب بوده اند؟ با ذڪر دلیل نام ببرید.
امیر المومنین علیه السلام؟ ڪه ارتد الناس بعد النبی إلا ثلاثة أو أربعة أو سبعة. امام سجاد علیه السلام؟ ڪه حواریون ایشان چهار تا شش نفر ذڪر شده اند. ڪدام امام؟
(3) شما از طبقات ابن سعد آوردید ڪه پیامبر در پیمان عقبه دوازده نقیب از انصار مدینه داشته اند، بعد به حدیث سلمان استناد ڪردید ڪه نقبای پیامبر همین دوازده امام هستند.
خوب از ضمیمه ڪردن این دو نقل به هم ڪه 24 نقیب برای پیامبر به اثبات می رسد نه 12 تا!!!
(4) حدیث ضعیفِ ابوبصیر تصریح ڪرده ڪه بعد از قائم 12 مهدی است درحالیڪه حدیث نقبای امام زمان علیه السلام (ڪه این هم سندش نامعتبر است)می گوید 11 نقیب و یڪ وزیر در زمان خود قائم هستند، و بعدیت همیشه صریح در زمان است مگر قرینه محڪمی بر خلافش وجود داشته باشد تا بر بعدیت رتبی حمل شود.
و روایت 11 نقیب وقتی می تواند قرینه بر بعدیت رتبی قرار داده شود ڪه اعتبارش ثابت باشد و الا چگونه حدیثی ڪه خود سند ندارد می تواند قرینه بر حدیث بی سندی دیگری قرار گیرد؟! ذڪر اینڪه لازم است ڪه خروج از اصطلاح هر چه بزرگتر باشد، قرینه اش هم باید محڪمتر باشد.
نتیجه اینڪه:با وجود تعداد اندڪ، ضعف شدید سند و شذوذ محتوای روایات مهدیین، این روایات هرگز قابل پذیرش نیست و نیازی به چنین توجیهاتی هم ندارد.
باسپاس فراوان از توجه شما به سخنان حقیر ڪه واقعاً نزد بنده عزیز هستید.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
38.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه بیست و یکم :
نکته: سیزدهم: اعتبار سنجی کتاب غیبت شیخ طوسی، نکته چهاردهم: سوء استفاده فرقه ها از قرآن و روایات
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/9jt7J
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
موضوع: حدیثِ مسحِ حلقوی!!!
سلام استاد
(1) عن رسول الله (ص) أنه قال: يحشر الله أمتي يوم القيامة بين الأمم غرا محجلين من آثار الوضوء:
رسول الله (ص):
خداوند امت من را در روز قیامت از بین امتها به صورت جمعی رو سفید که آثار وضو در پاهایشان به صورت حلقوی نمایان است محشور میڪند.
مستدرڪ الوسائل ج۱ ص۳۵۷
(2) ثقهی محدثین مرحوم شیخ عباس القمی در ڪتاب ڪلیات مفاتیح الجنان زیارت امیر المؤمنین (ع): السلام علیڪ یا أمیر المؤمنین؛ ویعسوب الدین؛ و قائد الغر المحجلین). یعنی: امیر گروهی رو سفید و حلقوی. ڪتاب مفاتیح الجنان زیارة أمیر المؤمنین علیه السلام صفحة 684 ، عیون اخبار الرضا ج۲ ص271
میشه در مورد این دو حدیث توضیح بدید.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
(1) این دو حدیث کاملاً غلط ترجمه شده است. اثر وضو چه ربطی به حلقوی دارد؟
غر یعنی پیشانی سفیدان و محجّل به اسبی می گویند که سفیدی در دستها و پاهایش تا مچ بالا رفته. و این ڪنایه از آنست ڪه صورت و دستها پاهای آنها از اثر وضو سفید و نورانی است.
«الغُرُّ»: جمع الأغرّ، من الغُرّة: بياض الوجه.
📕 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج5 ؛ ص204
الغر المحجلون أي بيض مواضع الوضوء من الأيدي و الأقدام، استعار أثر الوضوء في الوجه و اليدين و الرجلين للإنسان من البياض الذي يكون في وجه الفرس و يديه و رجليه، انتهى.
«الغُرُّ»: جمع الأغرّ، من الغُرّة: بياض الوجه. و «المُحَجَّلُ»: هو الذي يرتفع البياض في قوائمه إلى موضع القيد و يجاوز الأرساغ- جمع الرُسُغ، و هو المفصل ما بين الساعد و الكفّ أو الساق و القدم. راجع: النهاية، ج1 ص346 (حجل)؛ و ج3 ص354 (غرر).
(2) در حدیث دوم که اصلاً سخنی از آثار وضو وجود ندارد و حدیث اول نیز بدون هیچ سندی فقط و فقط توسط فرقه اسماعیلیه نقل شده است و درباره تمام امت پیامبر سخن می گوید نه چند نفر پیرو احمد بصری در قرن 15.
بله اتباع احمد بصری می خواهند بگویند چون سفیدی تا مچ پا بالا رفته پس مسحشان دور مچ پا هم بوده!!! در حالیکه محجل یعنی تمام پایش سفید است تا نه فقط مچ، لذا اگر هم بخواهد بر کسی صدق کند بر اهل سنت صادق است که تمام پا را تا مچ می شویند که البته عرض شد این حدیث بی سند تنها و تنها توسط فرقه اسماعیلیه نقل شده و ربطی به شیعه ندارد. غیر از اینکه آنها غافل اند که معنای محجل، سفید بودن دستها و پاها با هم است نه فقط پاها. خوب اگر معنای حدیث این باشد که پاهای آنها تا مچ نورانی است چون مسح حلقوی می کشیده اند، با سفید بودن دستها تا مچ چکار می کنند؟! آیا دستها را هم فقط تا مچ می شسته اند؟!! بماند که وضوی شیعه توسط خود اهل بیت علیهم السلام به صورت واضح بیان شده و با تمسک به این عبارات مبهم نمی توان وضوی حلقوی! ثابت کرد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
#فیلم
🎙️ #فهرست_دوم_فیلم
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
🔴 چهارده نکته ابتدایی شماره دو: (شامل یازده فیلم)
🔰• ڪلیڪ ڪنید:👇
••|♦️جلسه 11:
نکته(5): یقین عقلایی، پایه اعتقاد
نکته (6): اقسام ثبت حدیث
••|♦️جلسه 12:
نکته(7): اعتقاد شیخ صدوق درباره قائم و مهدیین
••|♦️جلسه 13:
ادامه نکته(7): اعتقاد شیخ طوسی درباره قائم و مهدیین
نکته (8):حقیقت حدیث
••|♦️جلسه 14:
ادامه نکته(8):معرفی کتب ضعیف در حدیث
••|♦️جلسه 15:
چه حدیثی متواتر است؟
••|♦️جلسه 16:
نکته(9):ادعای احمد نسبت به دوره فترت
••|♦️جلسه 17 :
ادامه نکته(9):(امر مخفی، امر جدید)
••|♦️جلسه 18 :
نکته(10) : وجود روایات متعارض
(تطبیق مرجحات تعارض بر حدیث وصیت)
••|♦️جلسه 19 :
ادامه نکته(10):(احادیث حصر عدد در خود کتاب غیب طوسی)
نکته (11):رویکرد جمع بین احادیث ناسازگار
••|♦️جلسه 20:
نکته(12):واقعه تصحیف، بررسی حدیث لوح جابر
••|♦️جلسه 21:
نکته(13):اعتبار سنجی کتاب غیبت شیخ طوسی
نکته (14):سوء استفاده فرقه ها از قرآن و روایات
🎧⊹❁🎬⊹❁🎥⊹❁🎬⊹❁🎧
@sistanymogtahed ☜ڪانال
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
48.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه بیست و دوم :
بررسی راویان حدیث وصیت: جماعة، حسین بزوفری، علی بن سنان
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://m.aparat.com/v/WURHz
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔴 موضوع : سیزده امام!!! ‼️ ‼️ ‼️ ‼️ ‼️ ‼️
روایت اول: ....فقال له أمير المؤمنين عليه السلام إن لهذه الأمة اثني عشر إمام هدى من ذرية نبيها وهم مني وأما منزل نبينا في الجنة ففي أفضلها وأشرفها جنة عدن وأما من معه في منزله فيها فهؤلاء الاثنا عشر من ذريته وأمهم وجدتهم وأم أمهم وذراريهم، لا يشركهم فيها أحد.
علی ع میفرماید اين امّت را دوازده امام از نسل پيامبرشان است و آنان از اولاد مناند. و منزل پيامبرِ ما در بهشت، در بهترين و برترين جاى آن، يعنى بهشت عَدْن، است و همراهان او در آن منزل نيز همين دوازده امام از نسل او هستند، به علاوه مادرشان و مادربزرگشان و مادر مادرشان و فرزندانشان. هيچ كس ديگر در آن منزل با ايشان همراه نيست.
روایت دوم: عن أبى الجارود، عن أبى جعفر عليه السلام ، عن جابر بن عبداللّه الأنصارى قال: دخلت على فاطمة عليهاالسلام وبين يديها لوح فيه أسماء الأوصياء من ولدها، فعددت اثنى عشر آخرهم القائم عليه السلام ثلاثة منهم محمد وثلاثة منهم علي
بر فاطمه عليها السلام وارد شدم. ديدم در برابرش لوحى است كه نامهاى اوصيا از فرزندان او، در آن است. شمردم. دوازده نفر بودند و آخرينشان قائم عليه السلام بود. در ميان آنها، سه محمّد و سه على بود
📕 الكافي ج1 ص532
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖊السیّــدمہــدےمجــتہـدسیســتانے:
سلام علیڪم.
🔶🔸جواب حدیث اول:
این روایت دارای نسخه بدل است. در ڪتاب ڪافی و ڪمال الدین و غیبت نعمانی و خصال و عیون الأخبار از ابو سعید خدری، ابو طفیل و امام صادق علیه السلام ثبت شده است. نقل ابو سعید فقط یڪ طریق دارد اما نقل ابو طفیل و امام صادق علیه السلام دارای چندین طریق است. این در حالیست ڪه تمام این نقلها و نسخه ها فاقد فقره «من ذریة نبیها» می باشند الا نقل ڪافی از ابو سعید، و قطعاً بین نقل امام صادق علیه السلام با چندین طریق ڪه موید به نقل ابو طفیل با چند طریق است و تڪ نقل ابو سعید خدری، نقل اول متعین است. غیر از اینڪه در میان تمام این اسناد تنها سند امام صادق علیه السلام صحیح است ڪه فاقد این فقره می باشد و اتفاقاً آن هم در ڪتاب ڪافی ثبت شده است. این متن غیبت نعمانی است: «يَا يَهُودِيُّ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً مَهْدِيّاً كُلُّهُمْ هَادٍ مَهْدِيٌّ لَا يَضُرُّهُمْ خِذْلَانُ مَنْ خَذَلَهُمْ وَ مَوْضِعُ مُحَمَّدٍ ص فِي أَفْضَلِ مَنَازِلِ جَنَّةِ عَدْنٍ وَ أَقْرَبِهَا مِنَ اللَّهِ وَ أَشْرَفِهَا، وَ أَمَّا الَّذِي مَعَ مُحَمَّدٍ ص فِي مَنْزِلَتِهِ فَالاثْنَا عَشَرَ الْأَئِمَّةُ الْمَهْدِيُّونَ».
📕 الغیبة للنعمانی ص98-99 ح29
تفصیل مطلب را در ڪتاب شرح غیبت نعمانی مطالعه ڪنید.
🔶🔸جواب حدیث دوم:
پاسخ حدیث لوح جابر را بارها داده ام ڪه این حدیث چهار نسخه دارد و تنها از یڪ نسخه اش سیزده وصی در می آید اما جریان احمد بصری با فریبڪاری تمام، هیچ اشاره ای به آن سه نسخه دیگر نمی ڪنند. راوی این نسخه نیز ابو الجارود رئیس مذهب جارودیه است ڪه به امامت زید معتقد بوده، لذا هیج بعدی ندارد ڪه لفظ حدیث را دستڪاری ڪرده باشد تا به نوعی برای امامت زید هم نصی دست و پا ڪرده باشد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹