╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : آیات امامت، منکر امامت!!!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
تمام آیاتی ڪه شیعه برای اثبات امامت امام زمان استفاده میڪند یڪ مشڪل واحد دارند
مثلاً
1️⃣ در آیه اولوالامر میفرماید از اولوالامر اطاعت ڪنید در حالیڪه امام زمان غایب است و اطاعت از شخص غایب بی معناست
2️⃣ در آیه اهل ذڪر میفرماید از اهل ذڪر سوال بپرسید در حالیڪه امام زمان غائب است و سوال پرسیدن از شخص غائب بی معناست
3️⃣ در آیه هادی میفرماید برای هر قومی هدایتگری هست در حالیڪه امام زمان در زمان غیبت، هدایت نمیڪنند
لذا این آیات دلالت بر حیات و امامت امام زمان ندارند.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این آیات هیچ مشڪلی ندارد. چون امام زمان علیه السلام ابتدا دارای غیبت صغری بوده اند ڪه توسط نواب خود اوامر و هدایت گری خویش را به شیعیان می رسانده اند لذا هم آیه اولوالامر، هم اهل الذڪر و هم "لڪل قوم هاد" بر ایشان صادق بوده. پس امامت ایشان ثابت شده است. بله مدتی غیبت ڪبری دارند و این به امامت ایشان ضرری نمی زند همچنانڪه موسی علیه السلام در دوره میقات، از قوم خود غائب بود و وقتی بازگشت، دوباره بر امت خود امامت کرد. و پس از ظهور هم مصداق این آیات دوباره به فعلیت می رسد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه چهل و نهم :
بررسی احادیث مهدیین:
(4) حدیث ابو بصیر
(5) حدیث قاضی نعمان،
(6) حدیث منتخب الأنوار
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/IvFLd
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : رد علم رجال
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیڪم. اتباع احمد برای رد علم رجال به اینگونه احادیث تمسڪ می ڪنند:
📜 امام باقر(ع) فرمود:
✍️ ... نگو ؛ چگونه این حدیث آمده است و چگونه بوده و چگونه است، چرا ڪه به خدا قسم این گفتار شرڪ به خداست.
📚 بصائرالدرجات ص ۴۱
✍️ محَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ:و اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِی إِلَیَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَڪْتَمُهُمْ لِحَدِیثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِی حَالًا وَ أَمْقَتَهُم إِلَیَّ الَّذِى لَلَّذِی ڪا إِذَا سَمِعَ الْحَدِیثَ یُنْسَبُ إِلَیْنَا وَ یُرْوَى عَنَّا فَلَمْ یَعْقِلْهُ و لیس فى الڪافى فَلَمْ یَقْبَلْهُ قَلْبُه ؛لیس فى الڪافى اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ ڪَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا یَدْرِی لَعَلَّ الْحَدِیثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَیْنَا أُسْنِدَ فَیَڪُونَ بِذَلِڪَ خَارِجاً عَنْ وَلَایَتِنَا.
✍️ دوست داشتنی ترین اصحاب من برای من ڪسانی هستند ڪه از همه ورعشان بیشتر است و از همه فقیه ترند و از همه بیشتر احادیث ما را پنهان میڪنند و بدحال ترین آنها نزد من و مبغوض ترین آنها نزد من آن ڪسی است ڪه زمانی میشنود حدیثی به من نسبت داده شده یا از ما روایت شده آنرا قبول نمیڪند و در مورد آن تفڪر نمی نماید و از آن بدش می آید و آن را انڪار میڪند و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند.
در حالی ڪه او خبر ندارد ، شاید آن روایت از سخنان ما و منتسب به ما باشد پس با این ڪارش از ولایت ما خارج خواهد شد.
الڪافی ج ۲ ص ۲۲۳
یعنی ما نباید در سند احادیث تحقیق ڪنیم و الا مشرڪ میشویم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
خیر. مفاد این روایات در برابر ڪسانی صادر شده ڪه وقتی بعضی احادیث اهل بیت علیهم السلام (مخصوصاً آنچه حاوی مقامات ایشان بود) را می شنیدند و با عقلشان جور در نمی آمد، به صرف این، حدیث را انڪار می ڪردند حتی اگر راویش ثقه بود، و حتی گاهی راویش را بی دین می خواندند ڪه در خود حدیث تصریح شده است: (و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند)! لذا این حدیث و امثال آن آمد گفت: به صرف اینڪه معنای حدیث با عقلتان جور در نمی آید آن را رد نڪنید.
لذا اصلاً نگاهی به بحث بررسی سندی و عدم آن ندارد.
غیر از اینڪه ما وقتی سند حدیثی ضعیف باشد انڪارش نمی ڪنیم تا این احادیث شامل عملڪردمان باشد بلڪه صرفاً حجتش نمی دانیم و مسڪوت می گذاریم.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
21.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاهم :
این امت چند قائم دارد؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/KFaSd
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : جهل شیعه به نام های ائمه!!!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
اسماعيل بن مهران از بزرگان شيعه بوده و نام امام هادى را نميدانسته و در اواخر عمر امام جواد از ایشان سوال مي كند چه ڪسی بعد از شما امام مي شود.
آيت الله تبريزى در كتاب رسالة مختصرة في النصوص الصحيحة على الائمه صفحه23 اين روايت را از كتاب كلينى نقل ميكند
متن عربى روايت كلينى: جعلت فداك اني أخاف عليك في هذا الوجه ، الى من الأمر من بعدك ؟
🔶 مگر اسامی امامان در حدیث لوح ڪه از طرق مختلف رسیده بیان نشد؟چطور ڪسی از بزرگان شیعه اسم امام بعد را نمی دانست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این شبهه، سالها پیش، هم توسط اهل سنت و هم توسط روشنفڪران مطرح شده است. اینڪه چرا اصحاب از امام بعدی می پرسیدند دلیل های متعددی دارد:
(1) عموم اصحاب تنها از تعداد ائمه علیهم السلام با خبر بودند چون سنی و شیعه به اتفاق از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت ڪرده بودند ڪه خلفای بعد از ایشان دوازده نفرند. اما روایات اسامی دوازده امام علیهم السلام به گوش همه اصحاب نرسیده بود. و علت آن هم دو عامل مهم بوده است:
الف) بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله تا بیش از صد سال ڪتابت حدیث ممنوع شد و حتی نقل حدیث هم خیلی ڪم می شد و این باعث گشت تواتری یا ضرورتی ڪه نزد اصحاب رسول خدا وجود داشت در مسائل متعددی مخصوصاً ولایت و امامت از بین برود خصوصاً با توجه به اینڪه اڪثریت جامعه اسلامی را تازه مسلمان هایی تشڪیل می دادند ڪه نه پیامبر صلی الله علیه و آله را درڪ ڪرده و نه با اهل بیت ایشان آشنا بودند.
ب) تقیه ای ڪه ائمه علیهم السلام را وادار به ڪتمان حقائق می ڪرد. توجه به این نڪته ضروری است: تواتری ڪه الآن در دسترس ما هست به واسطه جمع آوری احادیث اصحاب هر امام و ثبت آنها در ڪتاب های متعدد حاصل شده است و چنین تواتری در دسترس تڪ تڪ اصحاب هر امام نبوده است.
(2) سوال پرسیدن برای اطمینان بیشتر. هر انسانی وقتی خودش چیزی را از منبع بشنود اطمینان بیشتری پیدا می ڪند تا اینڪه از دیگران بشنود. برای همین بعضی از اصحاب با اینڪه می دانستند امام بعدی ڪیست برای اطمینان بیشتر این را می پرسیدند درست همانند ابراهیم علیه السلام ڪه می دانست خدا چگونه مردگان را زنده می ڪند اما پرسید تا اطمینانش بیشتر شود.
(3) بعد از فوت اسماعیل (فرزند امام صادق علیه السلام)، عده ای چنین توهم نمودند ڪه در تعداد امام بداء رخ نمی دهد اما در شخص امام ممڪن است بداء حاصل شود، لذا سوال از امام بعدی را اینگونه می پرسیدند ڪه اگر شما وفات ڪردید چه ڪسی است یعنی سوال از محتوم و آنچه از پل بداء گذشته می پرسیدند.
(4) گاهی اصحاب، با مشڪلی مواجه بوده اند ڪه سوال از امام بعدی می ڪرده اند. مثلاً در مورد همین روایت اسماعیل بن مهران، او می داند امام جواد علیه السلام یڪ فرزند بیشتر ندارند ڪه طبیعتاً همو امام بعدی خواهد بود اما چون سن آن فرزند بسیار پایین است تعجب دارد ڪه چگونه با چنین سنی می تواند امام بعدی باشد؟ لذا از امام بعدی می پرسد.
یا اینڪه امام هنوز فرزندی ندارند و راوی می پرسد: خوب اگر شما وفات ڪنید پس امام بعدی ڪیست. مثل همین سوال اسماعیل بن مهران ڪه به نظر علامه مجلسی وقتی این سوال را پرسیده ڪه هنوز امام فرزندی نداشته اند. (مرآة العقول ج3 ص383)
(5) گاهی سوال اصحاب برای انتقال علم به دیگران یا ایجاد تواتر یا ضرورت یا شهرت در حدیث و این قبیل چیزها بوده است. لذا با توجه به همه این مطالب، نمی توان گفت ڪه سوال اسماعیل بن مهران صد در صد از این جهت بوده ڪه امام بعدی را نمی شناخته است.
در پایان عرض می ڪنیم: اینڪه اسماعیل بن مهران را از بزرگان شیعه تلقی نمودید ثابت نیست و ایشان صرفاً به وثاقت و فضل توصیف شده اند نه بزرگی و جلالت.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاه و یکم :
این امت چند قائم دارد؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/ri7M1
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─