᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
در این بیان شیخ صدوق رحمه الله نکات بسیار مهمی وجود دارد که مخالف عقاید احمد الحسن و وصیتی است که بدان تمسک کرده، از جمله:
الف) شیخ صدوق تعداد امامان و حجتهای خدا را دوازده عدد معرفی میکند نه کمتر و نه بیشتر که آخرینشان م ح م د بن حسن علیه السلام است.
ب) ایشان قائم آل محمد علیهم السلام را همان م ح م د بن حسن عسکری، امام دوازدهم علیه السلام معرفی میکند نه فردی دیگر.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ج) شیخ صدوق هیچ اعتقادی به مهدیهای دوازدهگانه و ائمه سیزده گانه و قائمیت غیر م ح م د بن حسن علیه السلام ندارد و کوچکترین اشاره ای به آنها نمیکند.
وی همچنین در کتاب کمال الدین ـ که از کهن ترین کتب مهدویت است ـ حدیث وصیت را نیاورده بلکه احادیثی ثبت نموده که این نظریه را ابطال میکند تا هر کس که به دنبال حقیقت است آن را بیابد.
و از جمله آن احادیث، روایت شریف امام حسین علیه السلام است که میفرمایند:
«از ما دوازده مهدی میباشد اولینشان علی بن ابی طالب و آخرینشان نهمین فرزند من است که همان امام قائم بر پا کننده حق خواهد بود».
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
. مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً أَوَّلُهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِي وَ هُوَ الْإِمَامُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ. كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص317، ح3.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بله وی تنها یک حدیث درباره مهدیهای دوازدهگانه بعد از امام دوازدهم علیه السلام ثبت نموده که در آن امامت مهدیین رد شده و ایشان را شیعیانی معرفی میکند که تنها کارشان دعوت به ولایت و معرفت امامان دوازدهگانه است نه بیشتر.
در این حدیث، ابو بصیر میگوید:
به امام صادق عرض کردم: من از پدرتان شنیدم بعد از قائم دوازده مهدی خواهد بود. امام پاسخ دادند: پدرم فرمود دوازده مهدی و نفرمود دوازده امام، و لکن آنها عده ای از شیعیان ما هستند که مردم را به ولایت و شناخت حق ما فرا می خوانند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
. عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ إِنِّي سَمِعْتُ مِنْ أَبِيكَ ع أَنَّهُ قَالَ: يَكُونُ بَعْدَ الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً، فَقَالَ: «إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً وَ لَمْ يَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَكِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مُوَالاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا. همان، ج2، ص358، ح56.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
باید توجه داشت که شیخ صدوق همان کسی است که به دعای امام مهدی علیه السلام در دوره غیبت صغری به دنیا آمده و در توقیع شریف تعبیر به: «فقيه خير مبارك ينفع اللخ به»🔺گشته و از آگاه ترین افراد نسبت به عقاید شیعه است؛ حال آیا میتوان پذیرفت وی در مهمترین عقیده خود (امامت) گمراه بوده است؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺. الاستبصار فيما اختلف من الأخبار؛ المشيخة، ص326.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
▼ٰٰ بۘۘسۘۘم ۘۘاۘۘلۘۘلۘۘه ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘمۘۘن ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘیۘۘم ۘۘ▼ٰٰ
╔══✿✵🌸🍃✿═════╗
پــــدر ܩܤرࡅ߲ߊن
╚═════✿✵🌸🍃✿══╝
#پرسش_وپاسخ #پدرانه
🔴موضوع : آیا تفسیر جایز است؟
🌼❀⊱••━═━⏎ #سوال
سلام استاد آیا تفسیر کردن قرآن درسته یا فقط باید از اهل بیت تفسیر قرآن را دریافت کنیم.
🌸❀⊱••━═━⏎ #پاسخ پدر
سلام علیکم
با توجه به اینکه در تفسیر تک تک آیات قرآن، حدیثی به دست ما نرسیده، و بخش زیادی از همانچه که رسیده یا فاقد سند معتبر و یا در مقام تأویل و تطبیق و موارد دیگر است، عرض می کنم:
اهل بیت علیهم السلام نگفتن در ظواهر قرآن نیازمند تفسیر ما هستین بلکه خودشان روش درست تفسیر قرآن را آموزش دادن.
و خودشان هیچگاه ظاهر کل آیات قرآن را تفسیر نکرده اند و در تمام دویست و پنجاه سال دوره امامت، یک تفسیر کامل از اهل بیت نوشته نشده است، چون اصلاً چنین نگاهی نبوده که ما در تفسیر ظاهر قرآن ممنوع هستیم و فقط باید از اهل بیت علیهم السلام بپرسیم که مثلاً الحمد لله رب العالمین یعنی چه.
بلکه کار اهل بیت علیهم السلام تخصیص عمومات و تقیید مطلقات و تطبيق مصادیق و نیز تفسیر باطن و بیان تأویل و اینگونه کارها بوده است.
برای همین عموم علمای شیعه در طول تاریخ، تفسیر کردن قرآن را رد نمی کردن و با تمسک به عمومات و اطلاقاتی که در روایات تشریح شده، ابراز نظر می نموده اند.
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
๑🌸ღ🍃❈🍃ღ🌸๑
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : کعبه یمنی!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام و خداقوت
لطفاً راجع به کعبه یمانیه توضیح بدین🙏
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
۱. کعبه یمانی نیست
برای همین فقط یکی از چهار گوشه اش رکن یمانی نام دارد که به طرف یمن است.
و اگر کل کعبه یمانی بود نامیدن یک گوشه از چهار گوشه اش به یمانی بی معنا بود.
۲. تعبیر کعبه یمانیه در هیچ حدیثی نیامده، بلکه فقط در کلام یک لغت دان سنی با عنوان (گفته می شود) آمده: النهایة ج۵ ص۳۰۰
بله همان سنی تصریح کرده که الکعبة الیمانیة بتخانه ای در یمن بوده که رسول خدا جریر بن عبد الله را فرستادند و او آن را خراب کرد: النهایة ج۲ ص۶۲
حال اگر اتباع احمد دنبال بتخانه راه افتاده اند، خودشان می دانند، ولی اسلام چیزی به نام کعبه یمنی ندارد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : چرا او، یمانی نیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
چرا احمدالحسن همون یمانی موعود نیست؟ با دلیل جواب بدید لطفاً.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
خیلی ساده است:
۱. چون مطابق روایات، یمانی از یمن خروج می کند و به مصاف لشکر سفیانی در عراق می رود و هیچ دعوتی به خودش ندارد. بر خلاف احمد بصری که از بصره آمده، بدون سفیانی آمده و به خودش دعوت می کند.
۲. ادعای احمد بصری صرفاً یمانی بودن نیست بلکه او خود را حجت خدا و دارای مقام امامت می شمرد که به اتفاق مذهب شیعه و روایات متواتر، آخرین امام به هر معنایی که تصور شود، امام زمان علیه السلام است.
۳. احمد بصری نه تنها حرفهای زیادی بر خلاف احادیث اهل بیت علیهم السلام و عقاید شیعه دارد که کثرت تناقض گویی و پریشان گویی وی و همچنین ارتکاب غلطهای بسیار زیاد و فاحش او در نگارش و سخن گفتن، کذب وی را چون روز آشکار کرده است.
در پایان به عرض می رساند:
نقد سخنان وی در کتاب های متعددی به روشنی بیان شده و هیچ منصفی را بدون قانع کردن وا نمی گذارد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹