╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : رد علم رجال
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیڪم. اتباع احمد برای رد علم رجال به اینگونه احادیث تمسڪ می ڪنند:
📜 امام باقر(ع) فرمود:
✍️ ... نگو ؛ چگونه این حدیث آمده است و چگونه بوده و چگونه است، چرا ڪه به خدا قسم این گفتار شرڪ به خداست.
📚 بصائرالدرجات ص ۴۱
✍️ محَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ:و اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِی إِلَیَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَڪْتَمُهُمْ لِحَدِیثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِی حَالًا وَ أَمْقَتَهُم إِلَیَّ الَّذِى لَلَّذِی ڪا إِذَا سَمِعَ الْحَدِیثَ یُنْسَبُ إِلَیْنَا وَ یُرْوَى عَنَّا فَلَمْ یَعْقِلْهُ و لیس فى الڪافى فَلَمْ یَقْبَلْهُ قَلْبُه ؛لیس فى الڪافى اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ ڪَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا یَدْرِی لَعَلَّ الْحَدِیثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَیْنَا أُسْنِدَ فَیَڪُونَ بِذَلِڪَ خَارِجاً عَنْ وَلَایَتِنَا.
✍️ دوست داشتنی ترین اصحاب من برای من ڪسانی هستند ڪه از همه ورعشان بیشتر است و از همه فقیه ترند و از همه بیشتر احادیث ما را پنهان میڪنند و بدحال ترین آنها نزد من و مبغوض ترین آنها نزد من آن ڪسی است ڪه زمانی میشنود حدیثی به من نسبت داده شده یا از ما روایت شده آنرا قبول نمیڪند و در مورد آن تفڪر نمی نماید و از آن بدش می آید و آن را انڪار میڪند و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند.
در حالی ڪه او خبر ندارد ، شاید آن روایت از سخنان ما و منتسب به ما باشد پس با این ڪارش از ولایت ما خارج خواهد شد.
الڪافی ج ۲ ص ۲۲۳
یعنی ما نباید در سند احادیث تحقیق ڪنیم و الا مشرڪ میشویم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
خیر. مفاد این روایات در برابر ڪسانی صادر شده ڪه وقتی بعضی احادیث اهل بیت علیهم السلام (مخصوصاً آنچه حاوی مقامات ایشان بود) را می شنیدند و با عقلشان جور در نمی آمد، به صرف این، حدیث را انڪار می ڪردند حتی اگر راویش ثقه بود، و حتی گاهی راویش را بی دین می خواندند ڪه در خود حدیث تصریح شده است: (و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند)! لذا این حدیث و امثال آن آمد گفت: به صرف اینڪه معنای حدیث با عقلتان جور در نمی آید آن را رد نڪنید.
لذا اصلاً نگاهی به بحث بررسی سندی و عدم آن ندارد.
غیر از اینڪه ما وقتی سند حدیثی ضعیف باشد انڪارش نمی ڪنیم تا این احادیث شامل عملڪردمان باشد بلڪه صرفاً حجتش نمی دانیم و مسڪوت می گذاریم.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
21.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاهم :
این امت چند قائم دارد؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/KFaSd
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : جهل شیعه به نام های ائمه!!!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
اسماعيل بن مهران از بزرگان شيعه بوده و نام امام هادى را نميدانسته و در اواخر عمر امام جواد از ایشان سوال مي كند چه ڪسی بعد از شما امام مي شود.
آيت الله تبريزى در كتاب رسالة مختصرة في النصوص الصحيحة على الائمه صفحه23 اين روايت را از كتاب كلينى نقل ميكند
متن عربى روايت كلينى: جعلت فداك اني أخاف عليك في هذا الوجه ، الى من الأمر من بعدك ؟
🔶 مگر اسامی امامان در حدیث لوح ڪه از طرق مختلف رسیده بیان نشد؟چطور ڪسی از بزرگان شیعه اسم امام بعد را نمی دانست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این شبهه، سالها پیش، هم توسط اهل سنت و هم توسط روشنفڪران مطرح شده است. اینڪه چرا اصحاب از امام بعدی می پرسیدند دلیل های متعددی دارد:
(1) عموم اصحاب تنها از تعداد ائمه علیهم السلام با خبر بودند چون سنی و شیعه به اتفاق از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت ڪرده بودند ڪه خلفای بعد از ایشان دوازده نفرند. اما روایات اسامی دوازده امام علیهم السلام به گوش همه اصحاب نرسیده بود. و علت آن هم دو عامل مهم بوده است:
الف) بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله تا بیش از صد سال ڪتابت حدیث ممنوع شد و حتی نقل حدیث هم خیلی ڪم می شد و این باعث گشت تواتری یا ضرورتی ڪه نزد اصحاب رسول خدا وجود داشت در مسائل متعددی مخصوصاً ولایت و امامت از بین برود خصوصاً با توجه به اینڪه اڪثریت جامعه اسلامی را تازه مسلمان هایی تشڪیل می دادند ڪه نه پیامبر صلی الله علیه و آله را درڪ ڪرده و نه با اهل بیت ایشان آشنا بودند.
ب) تقیه ای ڪه ائمه علیهم السلام را وادار به ڪتمان حقائق می ڪرد. توجه به این نڪته ضروری است: تواتری ڪه الآن در دسترس ما هست به واسطه جمع آوری احادیث اصحاب هر امام و ثبت آنها در ڪتاب های متعدد حاصل شده است و چنین تواتری در دسترس تڪ تڪ اصحاب هر امام نبوده است.
(2) سوال پرسیدن برای اطمینان بیشتر. هر انسانی وقتی خودش چیزی را از منبع بشنود اطمینان بیشتری پیدا می ڪند تا اینڪه از دیگران بشنود. برای همین بعضی از اصحاب با اینڪه می دانستند امام بعدی ڪیست برای اطمینان بیشتر این را می پرسیدند درست همانند ابراهیم علیه السلام ڪه می دانست خدا چگونه مردگان را زنده می ڪند اما پرسید تا اطمینانش بیشتر شود.
(3) بعد از فوت اسماعیل (فرزند امام صادق علیه السلام)، عده ای چنین توهم نمودند ڪه در تعداد امام بداء رخ نمی دهد اما در شخص امام ممڪن است بداء حاصل شود، لذا سوال از امام بعدی را اینگونه می پرسیدند ڪه اگر شما وفات ڪردید چه ڪسی است یعنی سوال از محتوم و آنچه از پل بداء گذشته می پرسیدند.
(4) گاهی اصحاب، با مشڪلی مواجه بوده اند ڪه سوال از امام بعدی می ڪرده اند. مثلاً در مورد همین روایت اسماعیل بن مهران، او می داند امام جواد علیه السلام یڪ فرزند بیشتر ندارند ڪه طبیعتاً همو امام بعدی خواهد بود اما چون سن آن فرزند بسیار پایین است تعجب دارد ڪه چگونه با چنین سنی می تواند امام بعدی باشد؟ لذا از امام بعدی می پرسد.
یا اینڪه امام هنوز فرزندی ندارند و راوی می پرسد: خوب اگر شما وفات ڪنید پس امام بعدی ڪیست. مثل همین سوال اسماعیل بن مهران ڪه به نظر علامه مجلسی وقتی این سوال را پرسیده ڪه هنوز امام فرزندی نداشته اند. (مرآة العقول ج3 ص383)
(5) گاهی سوال اصحاب برای انتقال علم به دیگران یا ایجاد تواتر یا ضرورت یا شهرت در حدیث و این قبیل چیزها بوده است. لذا با توجه به همه این مطالب، نمی توان گفت ڪه سوال اسماعیل بن مهران صد در صد از این جهت بوده ڪه امام بعدی را نمی شناخته است.
در پایان عرض می ڪنیم: اینڪه اسماعیل بن مهران را از بزرگان شیعه تلقی نمودید ثابت نیست و ایشان صرفاً به وثاقت و فضل توصیف شده اند نه بزرگی و جلالت.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاه و یکم :
این امت چند قائم دارد؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/ri7M1
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : جایگاه وصیت برای شناخت امام.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
اگه ما فرض را بر این بگذاریم ڪه وصیت کتاب غیبت همان وصیت اصلی پیامبر است
آیا برای اثبات امامت قابل استناد است؟
و اگر ملاڪ امامت، وصیت نیست چرا در زمین دشمن بحث میڪنیم؟
چرا در دلالت وصیت بحث میڪنیم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
راه شناخت امام، نص یا معجزه است، حال اگر وصیت به گونه ی نص، صادر و ثابت شده باشد مصداقی از نص تلقی می شود. لکن پیامبر صلی الله علیه و آله در صدها نص، تعداد ائمه و خلفا و اوصیا را 12 نفر معرفی نمودند و بس، لذا جایی برای طرح وصیت هنگام وفات باقی نمی ماند.
بنا بر این، بحث از وصیت دارای دو شاخه مفهومی و مصداقی است.
مفهومی بدین معنا که اصلاً وصیت چیست و چگونه می تواند راه شناخت امام باشد، و مصداقی یعنی اینکه وصیت کتاب غیبت را از نظر صدور و ثبوت یا بگو: سند و محتوا بررسی می نماییم تا روشن کنیم این حدیث مجهول، مصداق نص بر امام نمی باشد.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
(1) تعریف دقیق نص چیست؟
(2) اینکه گفته میشه: نص اعم از وصیت و غیر وصیته یعنی چی؟
(3) ما چه نصی برای ائمه در دسترس داریم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
(1) نص یعنی نصب صریح و علنی جانشین.
(2) اعم بودن یعنی گاهی نص در وصیت شده و گاهی در غیر وصیت. وصیت مثل اینکه امام صادق علیه السلام در وصیت نامه شان امام کاظم علیه السلام و عبد الله افطح و منصور و والی مدینه و همسرشان را به عنوان جانشین معرفی کردند.
اما پیامبر صلی الله علیه و آله نصب علنی در غدیر داشتند. و دهها جای دیگر هم نص بر تعداد ائمه و خلفا و اوصیا کردند بلکه حتی نام بردند. اما برای محکم کاری، خواستند همان را مکتوب علنی کنند که آن ملعون نگذاشت.
بعد از پیامبر، امیر المومنین علیه السلام،هم نص بر امام دوم کردند هم بر تعداد ائمه و هم نام بردند.
بعد از ایشان امام مجتبی علیه السلام، هم نص بر امام سوم کردند هم بر تعداد ائمه و خلفا، هم بر نام ایشان
تا زمان امام صادق علیه السلام
امام صادق علیه السلام هم این کارها را بارها کرده بودند اما چون منصور دستور داده بود هر کس وصی ایشان معرفی شده را بکشند امام مجبور شدند وصیت نامه خود را آنگونه بنویسند.
لذا در مورد دیگر امام ها وصیت نامه مکتوب مطرح نبوده. بلکه بعضی امامها مثل امام جواد و امام هادی و امام زمان علیهم السلام تک فرزند بودند و اصلاً فرزند دیگری نبوده که نیاز به وصیت یا حتی نص مباشر داشته باشند و آنچه درباره امام زمان علیه السلام رخ داده بیشتر اعلان ولادت بوده است.
لذا این چند امام معمولاً رو به اظهار معجزات آوردند، هر چند از تک تک ائمه علیهم السلام نیز معجزه صادر شده است.
بله اگر هیچ نصی نبود وصیت ثابت هنگام وفات قابل استناد بود. اما این معقول نیست که پیامبر صلی الله علیه و آله تا لحظه وفات هیچ سخنی درباره جانشین خود نگویند و در آن لحظه
یکدفه بگویند فلانی جانشین من است!
تا افرادی مثل آن ملعون ادعا کنند پیامبر هذیان گفته اند.
(3) احادیث فراوانی که به تواتر از شیعه و سنی در مورد دوازده خلیفه و امام و وصی به ثبوت رسیده، و نیز احادیث بسیار زیادی که در مورد نام تک تک آنها ثبت شده، و از همه مهمتر اینکه: هیچ مصداقی در هیچ فرقه ای از فرقه های اسلامی برای آن دوازده نفر، جز همین ائمه دوازده گانه شیعه یافت نمی شود.
برای اطلاع از تعداد و متون نصوص ائمه علیهم السلام مراجعه کنید به
یک جلد کتاب: کفایة الاثر
یک جلد کتاب دیگر: مقتضب الاثر
حدیث غدیر با بیش از 110سند
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
26.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاه و دوم :
این امت چند قائم دارد؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/3h85T
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : یازده امام!!!‼️
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
اینڪه گفته می شود امام حسن عسڪری عقیم بودند و ظاهری شبیه زن داشتند، صحیح است؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
خیر. این دروغ محض است ڪه در هیچ تاریخی ثبت نشده و اخیراً تنها به بهانه اینڪه لقب ایشان عسڪری بوده و انگور عسڪری بی دانه است و ایشان همنام این انگور بوده!!! چنین ادعایی شده است!
این در حالیست ڪه به هر تاریخی مراجعه ڪنید خواهید دید ایشان در منطقه عسڪر سامرا می زیسته و به همین خاطر عسڪری نامیده می شده و افراد بسیاری به همین نام عسڪری در تاریخ وجود داشته اند ڪه هیچڪدام بی دانه نبوده اند!!!
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
29.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاه و سوم :
این امت چند قائم دارد؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/TbKCm
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : انکار امام زمان!!!‼️
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد، منکران امام زمان می گویند: از جمله دلایل عدم وجود امام زمان این است ڪه مادرش معلوم نیست.
چون علمای شیعه میگویند مادرش ڪنیزی بوده ڪه اسمش سوسن بوده و نیز گفتهاند ڪنیزی به نام نرگس بوده، یا ڪنیزی به نام صیقل بوده، یا گفتهاند ڪنیزی به نام ملیڪـه بوده،
یا ڪنیزی به اسم خمط یا حڪیمه یا ریحانه بوده است، و نیز گفتهاند ڪنیز سیاهپوستی بوده و نیز گفتهاند زن آزاده ای به نام مریم دختر ابوزید علوی بوده.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اختلاف سر مادر ایشان نیست بلڪه سر نام ایشان است و این اختلافات در ثبت تاریخی بسیار شایع می باشد تا جایی ڪه حتی در سن خلفای پیامبر هم اختلاف متعدد وجود دارد چه برسد به تعداد فرزندان و نام همسران و تاریخ تولد و وفات.
البته طبق پژوهشی ڪه بنده داشته ام تنها نامی ڪه در احادیث مستند و قابل اعتماد ذڪر شده است نرجس است.
و بعضی از اسمها مثل خمط و حکیمه تنها در بعضی نقلهای تاریخی و بدون سند ذکر شده نه روایات مستند به اهل بیت علیهم السلام.
بماند ڪه در آن زمان چند اسمه بودن بسیار مرسوم بوده و نامهای متعدد حضرت فاطمه علیها السلام زبانزد عام و خاص است.
بنا بر این به صرف اینڪه چند نام برای مادر ایشان ذڪر شده نمی توان نتیجه مضحڪ عدم ولادت آن حضرت را گرفت.
اما ڪنیز سیاهپوست تنها در تڪ روایتی ضعیف السند ذڪر شده ڪه قابل توجیه نیز هست.
و اما مریم علوی در هیچ روایتی وجود ندارد. و الحمد لله.
برای دریافت پاسخ تفصیلی به کتاب مهدویت تحقیقی مراجعه کنید.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
30.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاه و چهارم:
این امت چند قائم دارد؟!
رسول قبل از عذاب کیست؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/qJzZ0
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : مفاد توقیع سمری
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
خسته نباشید. امام زمان در آخرین نامه خود فرمودند:
ڪسی ڪه ادعای مشاھده قبل از خروج سفیانی و صیحه بڪند ڪذاب و دروغگو است اما می بینیم ڪه بسیاری ادعای رؤیت امام بلڪـه ادعای نشستن با او را ڪرده اند تا جایی ڪه در کتاب هایی داستان مردمانی ڪه با امام زمان ملاقات ڪردهاند را جمع نموده اند؛ خوب ما کلام امام معصوم را باور کنیم یا این داستان ها را؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اینکه مضمون آخرین توقیع حضرت مهدی علیه السلام چیست، در ڪتاب های متعددی مورد بررسی قرار گرفته، ڪتبی همچون دار السلام عراقی، مهدی منتظری مرحوم خراسانی، المهدی مرحوم صدر، نجم ثاقب مرحوم محدث نوری و منتخب الاثر آیت الله صافی.
این بزرگواران با توضیحات دقیق و منطقی توسط استفاده از قرائن داخلی و خاری توقیع، ثابت ڪرده اند ڪه مراد آن، تڪذیب ادعای سفارت و نیابت بوده نه صرف رؤیت.
این توضیحات به قدری روشن و استوار است ڪه هر منصفی را در این باره قانع می ڪند.
حقیر نیز در ڪتاب "طریق الهدایة" و نیز "راه های ارتباط"، این جواب ها را دسته بندی و مترتب نموده ام تا فهم آن ڪاملاً برای خواننده راحت و دلنشین باشد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب خوابنما (بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب)
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاه و پنجم:
آیا خواب راه شناخت حجت خداست؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/rIfxg
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→ @sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : سلاح پیامبر چیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
میشه در مورد این حدیث توضیح بدید:
👇👇
✝️صفوان گوید : امام رضا (ع) فرمود : امام باقر (ع) می فرمود : همانا مَثَلِ سلاح در ما ، مانند تابوت است در بنی اسرائیل . یعنی هر ڪسی تابوت نزدش بود نبوت برای او بود . و نیز هر ڪدام از ما ڪه سلاح نزدش باشد ◀️صاحب امر است . از ایشان سوال شد : آیا سلاح از 👈علم جدا است؟ امام رضا (ع) فرمود : خیر.
📗الڪافي ج 1 ص 238 .
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖊️السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
مفاد این حدیث خیلی روشن است:
طبق بعضی روایات، بنی الحسن ڪه ادعای امامت داشتند دلیل خود را این می دانستند ڪه سلاح پیامبر نزد آنهاست (الکافی ج1 ص233 ح1) در حالیڪه هیچ علمی به شریعت نداشتند.
لذا امام باقر علیه السلام در جواب آنها فرمودند: سلاح جدا از علم نیست یعنی هر ڪه سلاح پیامبر را داشته باشد علم هم دارد.
نه اینڪه سلاح همان علم است.
برداشت دیگری هم وجود دارد و آن اینکه: در این روایت، سلاح به تابوت تشبیه شده، در حالیکه گاهی تابوت از نبوت جدا بوده چون نزد کسی بوده بدون اینکه پیامبر باشد مثل طالوت، برای همین راوی از مقدار وجه شبه می پرسد که آیا سلاح هم مانند تابوت ممکن است از علم که ملازم امامت است جدا شود؟
و امام پاسخ می دهند: خیر، سلاح و علم همواره نزدِ یک نفر خواهند بود.
📕 (شرح الکافی للمازندرانی ج5 ص383)
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
31.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب خوابنما (بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب)
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجاه و ششم:
آیا خواب راه شناخت حجت خداست؟!
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/8Psyv
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→ @sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : حجیت خواب
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
احادیثی در مورد خواب هست آیا با این احادیث میشه عقیده گرفت مثل نصر بن وهب مسیحی یا مثلاً این حدیث
رسول خدا(ص) ڪه فرمود : رویای آخر الزمان به صاحب خود دروغ نمیگوید .
📚شرح اصول ڪافی ج11 ص476
✅ و امام حسن عسڪری (ع)فرمود : به درستی ڪه ڪلام ما در خواب مثل ڪلام ما در بیداری است .
📚سفینه البحار ج10ص199
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم
(1) امام صادق علیه السلام در حدیث صحیح السندی فرمودند: دین خدا عزیزتر از آن است در خواب دیده شود: «فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْمِ» (الكافي ج3 ص482 ح1). پس از خواب نمی توان عقیده گرفت.
(2) خواب وهب نصرانی یڪ افسانه است ڪه در هیچ ڪتاب حدیثی و تاریخی ثبت نشده.
(3) حدیث منسوب به رسول خدا اشڪالات سندی و محتوایی دارد ڪه در ڪتاب "خوابنما" ڪاملاً توضیح داده ام، و تازه نگفته مرادش از آخر الزمان چه موقع است، چون اصطلاح آخر الزمان در احادیث ما لا اقل به ده معنا به ڪار رفته ڪه یڪی از آنها چند روی قبل از قیامت می باشد (الخصال ج2 ص449 ح52)
(4) حدیث امام عسڪری علیه السلام غیر از اینڪه سند ندارد خودش در خواب اتفاق افتاده است:
«رَأَيْتُهُ ع فِي مَنَامِي فَقَالَ ... وَ اعْلَمْ أَنَّ كَلَامَنَا فِي النَّوْمِ مِثْلُ كَلَامِنَا فِي الْيَقَظَةِ» (رجال الكشي ص574 ح1087).
یعنی راوی می گوید امام را خواب دیدم ڪه در آن خواب فرمودند سخن ما در خواب مثل بیداری است. و اثبات حجیت خواب با این خواب، دوری واضح است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
@sistanymogtahed