eitaa logo
سیاست نامه
88 دنبال‌کننده
258 عکس
47 ویدیو
11 فایل
سیاست‌نامه یا سیرالملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظام‌الملک طوسی. لینک: http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076 ارسال #یادداشت: @Hadisemati
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 فحش را عشق است ✍️ ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ✅ ادبیات سیاسی کشور به ابتذال سقوط کرده است. این وضع فجیع نتیجه چیست؟ چرا فقط ناسزای سیاسی در سطح عمومی تولید می‌شود و نشان چه چیزی در عرصه سیاسی و سیاست عمومی است؟ رواج «کلام سیاسی مبتذل» نه «کلام سیاسی عقلانی مولّد خرد،‌ تدبیر و حل مسأله» را می‌توان حداقل نتیجه سه عامل دانست. ✅ عامل اول، فقدان ماشین تولید خرد سیاسی و سیاستی؛ عامل دوم، بی‌شمار شدن محدودیت‌های سیاست‌ورزی و برنامه‌ریزی؛ عامل سوم، شهروندی نابرابر و بهره ناعادلانه شهروندان از قدرت. هر کدام را توضیح می‌دهم. ⭕️ یک. خرد سیاسی و سیاستی یا آن‌چه که ارزش شنیدن، ظرفیت برنامه‌ریزی و پیشبرد منافع ملی، و قابلیت حل مسأله داشته باشد، فکر و منظومه اندیشه‌ای ارزشمندی است که در فرایند کار تخصصی سیاسی-سیاستی تولید می‌شود. تجهیز نمایندگان مجلس یا وزارتخانه‌های دولت به برنامه سیاسی و سیاست درست، به نهادی تخصصی برای تولید چنین محصول پیچیده‌ای نیاز دارد. تولید یک پُرس چلوکباب هم سازمانی به نام رستوران نیاز دارد، چگونه می‌شود «فکر سیاسی-سیاستی» و برنامه اداره درست کشور بدون نهاد یا ماشینی به نام حزب، که یک نهاد بسیار مهم تخصصی تولید نرم‌افزار اداره کشور است، تولید شود؟ ⭕️ دو. برنامه‌ریزی نیازمند «فضای برنامه‌ریزی» است. فضای برنامه‌ریزی، در واقع فضای مفروضات، امکانات، بایسته‌ها، اختیارات و توانمندی‌هایی است که برنامه‌ریز برای طراحی در اختیار دارد. محدودیت‌ها در فضای طراحی هر قدر بیشتر شود، طراح کارش دشوارتر و نیازش به خلاقیت البته بیشتر می‌شود. برنامه کشورداری ایران امروز هم قرار است در فضایی تهیه و اجرا شود که: اکثریت مردم و نظرشان معیار نباشد، فقط معدود نخبگان خودی سهیم باشند، اقلیتی کم‌شمار از آن‌ها که به برخی ایده‌ها ارادت تام دارند حق اثرگذاری داشته باشند، تنش سیاست خارجی تا درازمدت باقی باشد و در نتیجه سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور به‌کار گرفته نشود، رابطه مالی و بانکی با جهان محدود باشد، و هیچ ایده، رفتار یا سازماندهی سیاسی تغییر نکند. این فضای برنامه‌ریزی چنان محدودکننده است که نتیجه‌اش می‌شود همین وضعیتی که در واقع همه شعارهایی را تکرار می‌کنند که مابه‌ازای واقعی و روی زمین آن‌ها معلوم نیست؛ همه «باید» تعیین می‌کنند اما هیچ کسی درباره «چگونه این بایدها محقق شوند؟» ایده‌ای ندارد و حس استیصال از سر و روی سیاست‌گذار و سیاست‌مدار می‌بارد. ⭕️ سه. عرصه سیاسی و سیاستی ایران امروز به شدت از شهروندی نابرابر و توزیع نامتوازن قدرت عذاب می‌کشد و به مرحله امتناع گفت‌وگوی مؤثر رسیده است. عقلانیت سیاسی و سیاستی در شرایط گفت‌وگو بروز می‌کند. ما اما در شرایطی هستیم که برخی طرف‌ها چنان از قدرت بهره دارند که خود را از استدلال عقلانی، بی‌نیاز احساس می‌کنند. کنشگر سیاسی اگر بتواند حمله کند، ناسزا بگوید و بازی را هم به نفع خودش تمام کند، نیازی به اندیشیدن ندارد؛ و در مقابل او اکثریتی باشند که در بیان استدلال و عقلانیت خود نیز انباشته از بیم و هراس عقوبت‌اند، گفت‌وگو بی‌معنا و بی‌حاصل می‌شود. ✅ میدان سیاستی که تحت محدودیت‌ها و خط قرمزهای بسیار به شدت کم‌امکانات و محدود شده است (حتی امکانات مالی گذشته نظیر ظرفیت فروش نفت هم ندارد)؛ سازمان و ماشین تخصصی تولید برنامه و سیاست (حزب) هم ندارد، و بنابراین سازماندهی و هماهنگی تولید دانش اداره کشور در آن ضعیف است؛ و در همین میدان پرمحدودیت دارای فقر سازمانی، عده‌ای قادرند بی‌محابا و بدون ترس از عقوبت با تکیه بر قدرت نابرابر بر دیگران بتازند؛ چه حاصلی خواهد داشت؟ گفت‌وگویی در این فضا امکان‌پذیر است؟ کدام عقلانیت، ایده افق‌گشا یا بن‌بست‌شکن از دل این ساختار بیرون می‌آید؟ ✅ این شرایط آدم‌ها را به کسانی تبدیل می‌کند که از سر استیصال، پنجه به صورت یکدیگر می‌کشند. آدم‌هایی که به هم فحش می‌دهند، البته با تنفر، عاشق بودنِ یکدیگر هم هستند. ایده‌ای افق‌گشا و بن‌بست‌شکن که تولید نشود، فحش دادن توجیهِ وجود و تداوم آدم‌ها می‌شود. اصحاب مدیریت اجرایی استدلال می‌کنند که «ناسزاگویان بی‌انصاف و بن‌بست‌ساز» مانع کنش سازنده‌اند؛ و منتقدان تندخو و ناسزاگو هم خوب می‌دانند که هیچ طرحی برای برون‌رفت از این وضعیت، جز مشتی شعار ندارند؛ بنابراین دعا می‌کنند اصحاب قدرت اجرایی باشند تا هدف ناسزاهای ایشان قرار گیرند و نقش بز بلاگردان را ایفا کنند. دو طرف برای هم کارکرد و فایده پیدا کرده‌اند. ✅ عرصه سیاست در این شرایط به کلام سیاسی مبتذل آلوده می‌شود و همه از سر استیصال و در دل، ساکت فریاد می‌زنند: «فحش را عشق است.» 🔰نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید: @Manaar_admin مَنار (معارف ناب امام و رهبری) 🆔@manaar_ir
ویدئویی منتشر شده است که نشان می دهد عده ای جوان موتور سوار و به ظاهر انقلابی در راهپیمایی دیروز شعار مرگ بر روحانی سر می دهند. واکنش های مختلف را به این ماجرا در تصاویر پیوستی ببینید. 🆔@siyasat_nameh
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️پاسخ سخنگوی قوه قضائیه به سوالی درباره احتمال نامزدی رییسی در انتخابات ریاست جمهوری 🔸اسماعیلی: آنچه اطلاع دارم ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند همین سوال را از ایشان پرسیدند و ایشان پاسخ دادند که من به جز قوه قضاییه به مساله دیگری فکر نمی‌کنم 🔸 ما هم شاهد هستیم ایشان بصورت شبانه روزی تمام توان و انرژی خود را مصروف قوه قضاییه می‌کنند و تا امروز نه ایشان نظر دیگری داشتند و نه ما رویکردی دیگری را مشاهده کردیم ☑️بزرگترین کانال خبری استان قم👇 http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9 🌐 DoreshahreQom.Ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه‌ رهبر انقلاب برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف 🔻 به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد. با توجه به این شرایط، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که امسال هم از فیض شرکت در مراسم معنوی اعتکاف محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند. 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیه‌ای مرقوم داشتند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن و تصویر دستخط رهبر انقلاب را منتشر میکند: بسمه تعالی امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را به‌جا آورند.
هدایت شده از محمد هادی سمتی
🔰 به مناسبت ۸ اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی لزوم تربیت دانش‌آموزان به مسائل عبادی و سیاسی‌ ...آقایان که تربیت بچه‌ها را می‌کنند؛ مسائل سیاسی روز را هم به آنها تعلیم بکنند. نمی‌گویم همه آن [مسائل سیاسی‌] باشد. همه چیز باید باشد. یک بچه که از یک مدرسه بیرون می‌آید باید هم مسائل دینی‌اش را بداند، مسائل نماز و روزه‌اش را بداند، هم تربیتهای علمی بشود مطابق هر سیستمی که هست، و هم تربیت سیاسی بشود. این معنا را البته یک خرده‌گیری می‌کردند بر مدرسه شما، که ان شاء الله امیدوارم از حالا به بعد که یک قدری آزادی پیدا بشود، با آزادی همه کارها را انجام بدهید. و این چیزی که بر عهده شماست، و آن تربیت انسان است، و از اهَم مسائل است تربیت انسان که به عهده شما هم یک مقداری‌اش هست، آن را به طور صحیح و به طور خوب عمل بفرمایید. صحیفه امام خمینی جلد ۶،از ص ۱۹۷ تا ۲۰۴ امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)؛ 30 بهمن 1357 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/-/9MlHXD 🆔https://eitaa.com/MHSemati
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🗓 امام منهای خط امام، تهدید این روزها/ تحریف بنیانگذار (۴۵) ✍ ، طلبه و مبلغه حوزه علمیه «اگر یک‌وقت مردم ببینند آقایان وضع خودشان را تغییر داده‌اند و آن چیزی را که نسبت به روحانیون در دلشان بوده است، از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان.» آهنگ این کلام امام راحل که در تیرماه ۶۴ در دیدار اعضای خبرگان، به زبان آوردند، هم چنان در گوش زمان می‌پیچد. سال‌هاست جریان ناکثین و قاسطین انقلاب تلاش می‌کنند تا ناکارآمد جلوه دادن مکتب امام، منسوخ شدن و تحریف آن را در برنامه‌های خود قرار داده و راه امام را به بیراهه بکشانند. عده‌ای که ازقضا به لحاظ ژن و نسبت، نزدیک‌ترین‌اند، اما مهر تحریف بر عقاید امام زده‌اند. پردهٔ اخیر این جنایت با بال‌وپر دادن به اعضای نهضت آزادی در جماران، رقم خورد. اعضای نهضتی که امام، آن را بی‌دین و ضد اسلام تلقی می‌کرد و مردم را از خطر اعتماد به آن بر حذر می‌داشت و هنگامی‌که اعضای بیت و منتسبین به امام در ترویج آن نقش ایفا کنند شائبهٔ انحراف بیشتر جان می‌گیرد. انحرافی که خطرش بارها توسط فرزند خلف امام، به طیف انقلابیون گوشزد شده است. در این میان سؤال اساسی آن است که هدف از تحریف امام چیست؟ روشن است هرقدر دشمن بتواند جامعه و بدنه انقلاب را از افکار و اصول ناب امام که پایه و مبانی انقلاب‌اند، دچار تحریف کند، بیشتر به هدف نابودی انقلابی نزدیک می‌شود. انقلابی که در نگاه امام و رهبری، همان انقلابی است که انسان را به عصر تمدن اسلامی می‌رساند. طبیعی است جوانان به‌عنوان آینده‌سازان این مرزوبوم و نیروی انسانی و فکری انقلاب، اولین طعمه‌های این خبیثان سیاسی در تحریف افکار امام راحل‌اند تا به‌زعم باطل خود و رویارویی با اهداف و آرمان‌های امام و مقام معظم رهبری، بتوانند ولایت‌فقیه را از جهت‌دهی جامعه در مسیر انقلاب اسلامی، خارج کنند. سؤال بعدی این است که این تحریف به چه شکل صورت می‌گیرد؟ تحریف ابتدا در مبانی و پایه‌های فکری مثل ضرورت استقلال، عدم وابستگی به آمریکا و غرب در همهٔ زمینه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی، رخ می‌‌دهد. در گام دوم جریان تحریف تلاش می‌کند تا به دنبال اثبات عدم کارآمدی تفکر امام بعد از زمان جنگ، باشد. و درنهایت تمام ارزش‌ها و آرمان‌های زمان انقلاب نظیر ساده زیستی، انقلابی گری، آمریکا و دشمن‌ستیزی را موردحمله قرار دهد. خطری که امام سال‌ها پیش درباره‌اش هشدار داده بود. نکته قابل‌توجه آن است که این جریان حتی در زمان حیات امام هم با نسبت‌های ناروا از قبیل عقب‌ماندگی و ناآگاهی به زمان ایشان را از هجمه‌های خود بی‌نصیب نگذاشتند. راه مبارزه با تحریف چیست؟ امروز مبارزه با جریان تحریف بنیان‌گذار از مهم‌ترین وظایف است و کلیدی‌ترین ابزار مبارزه نیز عبارت است از شناخت اندیشه ناب امام راحل ازطریق مطالعه و بازخوانی اندیشه امام درتاریخ وکتاب صحیفه امام و وصیتنامه ایشان بخصوص برای نسل جوان. زیرا امام بدون خط امام، عنصری تحریف‌شده وبی هویت است که جریان تحریف تلاش می‌کند آن را با امامِ برخاسته از مکتب اسلام ناب جایگزین کند.
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🗓 سالوس‌ها مشغول کارند/ تحریف بنیانگذار (۴۷) ✍️ ،طلبه حوزه علمیه قم و دانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام امام خمینی در جمع دانشجویان و طلاب، جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۴۳ فرمودند «و الله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرّفی کرده‌اند. سیاست مُدُن از اسلام سرچشمه می‌گیرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم». جملات بالا بخشی از تابلوی نمایشگر اندیشه ناب امام راحل رضوان‌الله علیه است و عمق باور امام را به مکتب اسلام حکایت می‌کند. اما یک جریان منسجم و پیچیده از مشاهده این تابلو احساس ناخوشایندی و خطر کرده است و مدت‌ها است که تصمیم گرفته تابلو را تغییر بدهد و حتی اگر لازم باشد پایه‌هایش را از جا دربیاورد. جریان تحریف به این نتیجه رسیده است که امامِ باورمند به مبارزه با استکبار و استعمار در تاروپود انسان‌های آزادی‌خواه ریشه دوانیده و آن‌قدر اوج گرفته است که دیگرکسی به تحریف گران کوتاه‌قد نیم‌نگاهی هم نمی‌اندازد پس راه چاره‌ای وجود ندارد جز این‌که قامت امام را آن‌قدر کوتاه کند که یا از قد و قواره این جریان کوچک‌تر بشود و یا حداقل هم‌طراز باشد. نتیجه این دست‌وپا زدن‌های پیدا و پنهان در چند عرصه حاصل می‌شود: عرصه اول تغییر افکار جامعه درباره امام است. جریان تحریف باید آن‌قدر پیش برود تا در ذهن همه‌کسانی که امام را دیده یا ندیده‌اند این‌گونه القاء کند که امام تنها شخصیتی مذهبی و عالم دینی دور از سیاست و اجتماع بوده و با دنیای اطرافش هیچ پیوندی برقرار نمی‌کرده است. تحریف‌کنندگان خط امام می‌خواهند بنیان‌گذار انقلاب را آن‌گونه جلوه بدهند که درگذر زمان هیچ‌کسی او را با پرچم‌داری مبارزه با طاغوت و استکبار و فریاد زننده بر سر ظالمان به ملت‌ها نشناسد و چه راهی بهتر از این‌که حضرت روح‌الله در ذهن و فکر مردم تنها با عنوان کسی که وعده دهنده آب و برق رایگان بوده است شناخته بشود _هرچند که او هیچ‌وقت این جمله را بر زبان نیاورده باشد_ و در لابه‌لای این دروغ‌پردازی‌ها اساسی‌ترین عناصر اندیشه پیر جماران پنهان و به قهقرا خواهد رفت. ساخت‌وساز اشرافی در مقبره امام راحل تنها بخشی از خط تحریف است که سبب می‌شود تا مردم و به‌ویژه آیندگان در فهم اندیشه ناب آیت‌الله‌العظمی سید روح‌الله خمینی دچار تضاد فکری بشوند و نتوانند رابطه گفتار و کردار ترویج گر ساده زیستی را با این بنای فاخر تطبیق بدهند و آن‌همه سخن که او در ستایش زندگی عاری از تجمل و نکوهش زیست اشرافی بر زبان جاری می‌کرد در لابه‌لای زرق‌وبرق مرقدش پنهان شود. عرصه دوم در مقام تحریف امام مربوط است به مهندسی کنش گری سیاسی مردم که سبب می‌شود تا ملت در انتخاب مسئولان دچار اشتباه یا تردید بشوند و با پیامدهای منفی انتخاب خود دست‌وپنجه نرم کنند. جریان تحریف در این عرصه تلاش کرده و می‌کند تا امام امت را منادی صلح و سازش با دنیا جلوه بدهد و مبارزه با سرمایه‌داری ضد مردمی را از منظومه فکری حضرت روح‌الله محو کند تا دیگرکسی به یادش نیاید که امام خمینی مبارزه را با رفاه‌طلبی سازگار نمی‌دانست و بر این باور بود که هرکس مبارزه درراه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان را با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی مزاحم یکدیگر نداند الفبای مبارزه را نشناخته است. تحریف‌کنندگان نانجیب خط امام تلاش می‌کنند تا برخلاف تأکید و دغدغه حضرت روح‌الله صندلی‌های قدرت در اختیار سرمایه‌داران و مرفهان بی‌دردی قرار بگیرد که با نصیحت و پند و اندرز اصلاح نمی‌شوند و مردم را از مبارزه برای کنار گذاشتن تشنگان قدرت منصرف سازند. نتیجه این راهبرد تحریفی آن است که آن کسانی درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند از گردنه خارج شوند و کسانی بر مسند قدرت قرار بگیرند که باور عمیقی به مکتب امام ندارند. هرچند جریان تحریف هرگز از پای نمی‌نشیند و به تلاش‌های ضد دینی و ضد مردمی خود ادامه خواهد داد اما با این‌همه آنچه دست‌وپا زدن‌های آن‌ها را به آب در هاون کوبیدن تبدیل می‌سازد رسوا کردن اندیشه و عمل ریاکارانه این جریان است که حضرت روح‌الله آن‌ها را سالوس صفت و اسلام نمایان دغل‌بازی نامیده است که وفاداری و تعهدشان به جمهوری اسلامی نمایشی و پوشالی بوده است.
محمد صلوات الله علیه و آله و سلم برانگیخته شد تا انسان را از پیله ای که به دور خودش تنیده است رهایی بخشد و او را برای حرکت به سوی دگرگون شد برانگیزد. مبعث عید برخاستن و دویدن است.همانطور که محمد امین که درود خدا بر او و خاندانش باد،هنگامی که ندای وحی را شنید از غار حرا برخاست و دوید و حرکت کرد. در روزهای آخر ماه رجب باید برخیزیم و برای پُر کردن ظرفهایمان از نهر شیرین رحمت پروردگار یک لحظه هم از پای ننشینیم تا آن هنگام که مسابقه دهندگان را صدا می زنند و ندای أین الرجبیون صحرای محشر را فرا میگیرد ما سرافراز و سینه ستبر فریاد بزنیم که ما هستیم قدرشناسان رجب. 🌺عید مبعث مبارک باد.🌺 🆔@itikaf_ir
محمد صلوات الله علیه و آله و سلم برانگیخته شد تا انسان را از پیله ای که به دور خودش تنیده است رهایی بخشد و او را برای حرکت به سوی دگرگون شدن برانگیزد. مبعث عید برخاستن و دویدن است.همانطور که محمد امین که درود خدا بر او و خاندانش باد،هنگامی که ندای وحی را شنید از غار حرا برخاست و دوید و حرکت کرد. در روزهای آخر ماه رجب باید برخیزیم و برای پُر کردن ظرفهایمان از نهر شیرین رحمت پروردگار یک لحظه هم از پای ننشینیم تا آن هنگام که مسابقه دهندگان را صدا می زنند و ندای أین الرجبیون صحرای محشر را فرا میگیرد ما سرافراز و سینه ستبر فریاد بزنیم که ما هستیم قدرشناسان رجب. 🌺عید مبعث مبارک باد.🌺 🆔@itikaf_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991221_40565_1281k.mp3
11.38M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. ۹۹/۱۲/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از محمد هادی سمتی
📣 اطلاعیه و خبر: انتشار مجله به گزارش اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)، شماره 40 فصلنامه فرهنگ پژوهش(ویژه علوم سیاسی) منتشرگردید. 🔰 در این شماره می خوانید: ✍ بررسی عرصه ها و حوزه ها و وظایف حوزه و روحانیت و دولت در تربیت سیاسی از دیدگاه شهید صدر/محمد هادی سمتی 🆔@mhsemati
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🔰 در مَنار می خوانید: رفراندوم لازم نیست، اصلح لازم است ✍ به قلم سرکار خانم ،طلبه و مبلغه حوزه علمیه [] 🆔@manaar_ir
هدایت شده از انقلابِ قَلم
📋 رفاهِ جمهور و رفعِ تبعیض،شرط تداوم جمهوریت،طلبه حوزه علمیه قم و دانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام[] شد جمهوری اسلامی به پا / که هم دین دهد، هم دنیا به ما این بیت اول از شعری است که ابوالقاسم عبدالله فرد متخلص به حالت آن را برای اولین سرود رسمی جمهوری اسلامی خلق کرد. مضمون این بیت البته مطابق با آرمان‌های ایران است و همان دغدغه‌ای است که سبب شد تا بیست میلیون و 147 هزار و 55 نفر از واجدین شرایط رأی دادن در روزهای دهم و یازدهم فروردین 1358 تعرفه سبزرنگ را به صندوق بیاندازند و تنها 2 درصد از شرکت‌کنندگان نظرشان با این عده مخالف بود. مردم ستم دیده از ظلم و سرکشی پهلوی هنگامی‌که شعارهای گوش‌نواز آیت‌الله‌العظمی سید روح‌الله خمینی را شنیدند تصمیم گرفتند تا سرنوشت خود را تغییر بدهند و برای برطرف شدن فقر و فساد و تبعیض تا پای جان ایستادند. آمارها نشان می‌دهد که باوجود درآمدهای سرسام‌آور نفتی در دوران اول و دوم اما به‌جز اطرافیان دربار و طبقه سرمایه‌دار وضعیت معیشتی سایر مردم در سطح پایین قرار داشت. به‌عنوان نمونه‌ای از بی‌توجهی حاکمان دوره ستم‌شاهی باید از مخارج سنگین جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی یادکرد که "در یک تخمین سرانگشتی، مخارج این جشن 300 میلیون دلار برآورد شده است" (مجموعه کتاب‌های این روزها، روایتی از دست آوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی) مردم این چیزها و مواردی دیگر از فقر و فساد را لمس کرده بودند که خونشان به جوش آمد و کوچه و خیابان را با خون خود رنگین کردند تا از یوغ طاغوت رهایی یابند. درنتیجه این وضعیت وقتی صندوق‌های رأی برای برپایی حکومت جمهوری اسلامی در دسترس مردم قرار گرفت 98 درصد پاسخ شان مثبت بود و البته امیدوار بودند که با استقرار حکومت جدید و را با گوشت و پوست شان لمس کنند. امام خمینی رحمت‌الله علیه عصر 12 فروردین 58 در پیام رادیویی به ملت ایران و برای حفظ امید مردم به کارمندان و کارگران و سایر طبقات مستضعف وعده داد که حکومت جمهوری اسلامی ایران برای آن‌ها کار درست می‌کند وزندگی‌شان را مرفه خواهد کرد. وعده‌ای که دولت‌های پس از انقلاب با همه کم‌وکاستی‌ها به‌طور چشمگیری به آن عمل کردند ولی هنوز مسئله معیشت و اقتصاد در صدر جدول خواسته‌های مردم است و اکنون به پاشنه آشیل مشارکت مردم در انتخابات آینده تبدیل‌شده است. مردم باید برای گستراندن سفره خود کمترین نگرانی را داشته باشند تا امید و آرزوی دهه 50 در بهترین وضعیت قرار بگیرد و احساس مسئولیت آن‌ها را برای سهیم شدن در سرنوشت مملکت برانگیزد. واضح است که دعوت به مشارکت برای مردم خسته از صف‌های طولانی مرغ و گوشت و ناراحت از قیمت‌های غیرواقعی میوه و سایر نیازهای اولیه کار سختی است و اگر در ماه‌های پایانی عمر دولت اتفاق خوشایندی رخ ندهد و مردم تصمیم مسئولان برای برقراری رفاه و آسایش را به چشم نبینند نمی‌شود چندان به نتیجه انتخابات خوش‌بین بود. به‌عبارتی‌دیگر معیشت و مشارکت باهم گره‌خورده‌اند و تداوم جمهوریت بستگی به این دارد که رفاه دستی بر سر معیشت بکشد. رهبر انقلاب اسلامی که همیشه مسئله معیشت را مورد تأکید قرار می‌دهند در پایان مراسم درختکاری سال 99 دوباره از خوب نبودن وضعیت معیشت مردم سخن گفتند و آن را یک غصه بزرگ نامیدند و این زنگ خطری است برای پایین آمدن سطح شرکت مردم در انتخابات. در سال گذشته خط فقر به حدود 10 میلیون رسید و طبق اعلام یک مقام مسئول 40 درصد مردم در زیر این خط نامهربان قرار دارند و این معیار خوبی است برای پیش‌بینی رونق یا بی‌رمقی مشارکت و به هر میزان که مرغ و میوه از دسترس مردم دورتر شوند مشارکت هم از سوی دیگر با جمهوریت فاصله می‌گیرد و جمهوری اسلامی را با بحران مقبولیت مواجه خواهد ساخت. هرچند معنای آنچه گفته شد نادیده گرفتن سایر متغیرها و عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه برای مشارکت نیست اما نمی‌توان و نباید از خطری که در بیخ گوش جمهوریت نظام است چشم‌پوشی کرد. مردم ایران البته در حساس‌ترین و سخت‌ترین شرایط نشان داده‌اند که به‌نظام برخاسته از اسلام که فطرت شان با آن گره‌خورده است ایمان‌دارند ولی اگر ببینند و بشنوند که با تبعیض و فساد به‌طورجدی برخورد می‌شود و نجومی بگیران بی‌انصاف و بی‌وجدان مجالی برای عرض‌اندام ندارند، گرانی و بی‌پولی را تحمل خواهند کرد و پایه‌های جمهوریت را با ستون مستحکم مشارکت حفظ خواهند کرد. 🌐 همچنین می توانید متن کامل یادداشت را در خبرگزاری رسا بخوانید. 🆔@manaar_ir
💢 پرسش و پاسخ انتخاباتی با حضرت امام(ره) 🔸 تمام پاسخ ها مربوط به دیدار امام با طلاب است ⏳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴۴ ثانیه ❇️ وظیفه طلاب در ایام انتخابات چیست؟ 🔻 همانطور كه سپاه ما در جبهه‏ ها مشغول دفاع از اسلام هستند، شما[طلاب] هم مكلفید كه مردم را دعوت كنيد[به انتخابات]. اين را آسان نگيريد! اين امر سياسى به حفظ اسلام مربوط است. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ ❇️ آیا تمام طلاب موظف اند؟ حتی طلاب سطح و مقدمات؟ 🔻در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مكلّفهاى ايران واجب است كه در اين امر دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه‏ اى به اسلام برسد، يك يك ما مسئول هستيم. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۸ ❇️ آیا در کنار درس فعالیت کنند که به درس لطمه نخورد یا درسها را تعطیل کنند؟ 🔻 در این ایام که مسئله انتخابات رئیس جمهور [است]، آن اشخاص که در حوزه ها هستند باید دست از کارها بردارند، راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و نقاط دور افتاده و اگر نکنند، فردا مسئولند پیش خدا. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ ❇️ آیا این قضیه مربوط به اوایل انقلاب نیست؟ قضيه سپردن يك مملكتى است به دست كسى كه اگر ناباب از كار در آيد، صدمه به اسلام مى‏ زند! این را آسان نگیرید. اين يك مسئله حياتى است. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ ❇️ صرفا تشویق به مشارکت کنیم یا تبلیغ نامزد اصلح را هم بکنیم؟ 🔻[طلاب] مردم را دعوت کنند به به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند می کنند این کار را. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ ❇️ آیا برای برخی اولویت درس بیشتر نیست؟ 🔻 بايد همه شما[طلاب]، همه اشخاصى كه در هر جا هستند، با كمال جديت، مردم را دعوت كنند به دخالت. حفظ [اسلام] امروز به اين است كه رئيس جمهورش يك رئيس جمهور صحيح باشد. اگر شماها حاضر نشويد و يك رئيس جمهورى مثل سابق برايتان بتراشند و بازى بدهند همه‏ مان را، همه‏ مان مسئول هستيم! 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۶ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57
هدایت شده از محمد هادی سمتی
💠 مرحوم قطعا نابغه بود./ آیت الله العظمی امام خامنه ای 🔔 به مناسبت 19 فروردین سالگرد شهادت علامه شهید سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر توسط حزب جنایتکار بعث عراق+ متن پیام تسلیت امام خمینی رضوان الله علیه
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🗓 مردم این ها را نمی خواهند 📌 نقدی بر اظهارات اخیر تولیت مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) درباره انتخابات ✍ ،طلبه حوزه علمیه قم و دانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام[] ...آیا جناب سید حسن خمینی که از رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر و روستا گلایه می‌کند از فسادهای اخلاقی و مالی اعضای این شورا در شهرهای مختلف که منجر به بازداشت آن‌ها می‌شود اطلاع دارد؟ ما چه حقی داریم که با دمیدن در حق مشارکت مردم راه جولان آدم‌های بی‌مبالات را هموارسازیم و هم‌زمان نگران استیفای حقوق عمومی مردم باشیم؟ متن کامل این یادداشت را در مطلب بعدی بخوانید.👇 https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
📌 📣 🔷️ سلسله دروس امامت در اندیشه‌اسلامی🔷️ 🔊 توسط حضرت آیت الله اراکی ◀️ شب های ماه مبارک رمضان ، شنبه، یکشنبه، دوشنبه / ساعت ۲۳ ⭕ پخش زنده از طریق: 🌐 https://www.aparat.com/ayatollah.araki/live 🌐 www.eshia.ir (سایت مدرسه فقاهت) 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d
🔰 بازگشت به در غیاب قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد هم به گزینه‌های اضافه شدند. این سه نفر از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌اند که می‌توانند هم‌زمان گزینه هر دو جریان جبهه پایداری و شورای وحدت هم باشند. در میان اینها شانس سعید جلیلی از همه بیشتر است. دیروز نیره قوی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان، گفته است: علاوه بر اسامی‌ای که آقای دکتر متکی اعلام کردند برای آقایان قاضی‌زاده‌هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد نامه‌هایی ارسال شده مبنی‌بر اینکه برنامه‌های خود و افراد شاخص کابینه را معرفی کنند و یک نشست و گفت‌وگو با شورای وحدت داشته باشند. شورای وحدت قبلا اعلام کرده بود که برای رضایی و قالیباف و رئیسی نامه فرستاده است. این در حالی است که در سخنان ضد‌و‌نقیضی درباره حمایت از برخی از این چهره‌ها مانند سعید جلیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی شنیده می‌شود. سید‌حسین نقوی‌حسینی، رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران در انتخابات سال ۹۲، اخیرا درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفته است: با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رأی خوبی هم به‌ دست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین هستند تا ببینند موضع انتخاباتی او چه چیزی است. اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزدهای اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد. او گفته بود با توجه به اینکه سعید جلیلی هم برنامه دارد و هم دولتش را آماده کرده و هم جزء بابرنامه‌ترین گزینه‌هاست، در صورت حضور سید ابراهیم رئیسی از او حمایت می‌کند. اگر حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به انتخابات بیاید، جبهه پایداری نیز از او حمایت می‌کند و اجماع خوبی در اصولگرایان به وجود خواهد آمد. اما در مقابل یک عضو جبهه پایداری گفته که قاضی‌زاده و جلیلی نامزد این جریان نیستند. غلامحسین رضوانی درباره کاندیداتوری قاضی‌زاده‌هاشمی و حمایت پایداری‌ها از او گفته بود که آقای قاضی‌زاده‌هاشمی عضو جبهه پایداری نیست. مدت کمی سخنگو بوده و بعدها از این سمت برداشته شده است، هیچ حمایتی هم از پایداری نخواهد داشت.  او با بیان اینکه تا امروز در هیچ جلسه‌ای از شورای وحدت و ائتلاف شرکت نداشتیم، گفته بود تا امروز به ‌صورت غیررسمی از ده‌ها نفر در جبهه پایداری برای انتخابات صحبت شده است. تا این لحظه کسی به‌عنوان کاندیدا در جلسات جبهه پایداری شرکت نکرده است و آقای جلیلی جزء جبهه پایداری نیست و کاندیدای جبهه هم نیست. برخلاف این ادعا اما محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، از ورود به مصادیق خبر داده و گفته است: «درخصوص تعیین مصداق اصلح در حال بررسی هستیم و تا‌کنون جلسات متعددی با افرادی که در مظان نامزدی هستند و افراد مؤثر داشته‌ایم. با افرادی مانند آقایان رئیسی، جلیلی، نیکزاد، فتاح، ضرغامی، رضایی و... جلسه داشته‌ایم». مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری هم دیروز گفته که سعید جلیلی مورد قبول جبهه پایداری است و جبهه پایداری در حوزه‌های مختلف او را قبول دارد. او می‌تواند یکی از گزینه‌های جریان انقلاب باشد. سقای بی‌ریا، چهره مهم دیگر این جریان، هم اسفندماه اعلام کرده بود که انتخاب‌های ما گسترده است و به یکی، دو نفر محدود نیست اما جلیلی و محصولی از گزینه‌ها هستند.  به نقل از ،دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام 🆔https://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💠 کانون فرهنگی تبلیغی منار در نظر دارد تا اولین تبیینی و تحلیلی را منتشر کند. 💠 از اهالی قلم و تحلیل گران گرامی دعوت می کنیم تا ما را در این راه یاری کنند. 📣 توجه: 1⃣ محور تدوین یادداشت،تبیین و تحلیل ملاک های انتخاب رئیس جمهور است که در تاریخ اول فروردین ۱۴۰۰ و در قالب سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی بیان شده است. 2⃣ یادداشت باید حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۸۰۰ کلمه باشد. 3⃣ پس از تصویب یادداشت ارسالی توسط ،در صف انتشار قرار خواهد گرفت. 4⃣ یادداشت نباید قبلا در جایی منتشر شده باشد. 5⃣ به یادداشت های منتشره در نشریه حق التألیف نیز تعلق خواهد گرفت. 6⃣ آخرین مهلت ارسال یادداشت ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ است. 📲 ارتباط با ما: @manaar_admin https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
❌لغو شد.❌
🔔برگزاری نشست علمی «سیاستنا» 📙 نشست علمی «سیاستنا» با موضوع «تحزب در اندیشه شهید صدر» برگزار می‌شود. 👤 سخنران: استاد محمد حسین ملک‌زاده 📆 زمان: دوشنبه، 30 فروردین ⏰ساعت: ۲۲ 📲 پخش: اینستاگرام @bashgah_net @Karasy