eitaa logo
سیاست نامه
88 دنبال‌کننده
258 عکس
47 ویدیو
11 فایل
سیاست‌نامه یا سیرالملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظام‌الملک طوسی. لینک: http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076 ارسال #یادداشت: @Hadisemati
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاست‌نامه یا سیرالملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظام‌الملک طوسی. این کتاب از آثار مهم نثر فارسی در قرن پنجم هجری است. سبک نگارش کتاب ساده و روشن و خالی از تصنع از تکلف است، و از شاهکارهای زبان فارسی به‌شمار می‌آید. محتوای این کتاب به فره ایزدی، سیاست‌مداری و محافظه‌کاری به عنوان راهکار و تدبیر امور باور دارد. ✅ اگر اهل سیاست هستید ✅ تحلیل سیاسی دارید و .... به بپیوندید. ✅ تحلیل شما با نام خودتان منتشر می شود. ✅ کانال را به دوستان خود معرفی کنید. @siyasat_nameh
✍ اندرز به موکلان فصل انتخاب نزدیک است و هواخواهان صندلی سبز به خط شده اند. تا چشم بر هم بزنیم تکلیف ۲۹۰ کرسی مشخص شده است و آرزومندان پارلمان به مراد دلشان رسیده اند. ما؛ یعنی من و تو باید به آینده بیاندیشیم.به افق روشن و قابل دستیابی و مجلس دالان دستیابی به پیشرفت است. شرط بسیار مهمش البته اندیشه و بازخوانی رفتار سیاسیون است. نباید اجازه بدهیم فریب کاران و کاسبان رنگ ساختمان پارلمان را ببینند.از شعار اصلاح طلب و اصول گرا بترسیم و انسان مؤمن انقلابی را به فینال برسانیم. البته بهتر است این بار به جوان ترها و نماینده اولی ها اعتماد کنیم و به پیشکسوتان مرخصی بدهیم. قرار نیست همیشه همه چیز در دستان قبلی ها باشد. من و تو باید به آینده بیاندیشیم. محمد هادی سمتی جمعه ۱۵ آذر ۹۸ ساعت ۱۵:۱۰ @siyasat_nameh
👤 سلام ای کاش میفهمیدیم کسانی که در این چهل ویک سال نماینده بودند خدمات خودشان را انجام دادندو دیگر ایده تازه ای ندارند ای کاش هشتگی راه می افتاد که فقط به کسانی که تا به حال نماینده نبودند رای بدهیم شاید ایده جدیدی بیاورند نمایندگان قبلی که هرچه بلد بودند یا میتوانستند یا میخواستند انجام دادند افراد جدید بیایند که لابی های زشت را بلد نباشند
و از حقیقت تا واقعیت ✅ ،مرز قدرت و خدمت و تحلیلتان را درباره عناوین بالا و سایر موضوعات مرتبط با سیاست برای کانال ارسال کنید. با نام شما منتشر خواهد شد. @siyasat_nameh
🗳 منشور انتخابات ‏۱. برخی نامزدهای مجلس، هم اکنون نماینده هستند، اگر گفتند در مجلس بعد چنان خواهم کرد، بپرسید چهارسال وقت داشتید، چرا تا الان کاری نکردید؟ ۲. حقوق چهارسال نماینده حدود ۵۰۰ میلیون است. نامزدها هزینه‌های میلیاردی امروز را با رأی فروشی در مجلس و زدوبند با اصحاب قدرت جبران خواهند کرد. ‏۳. وظیفه مجلس نظارت و قانون‌گذاری است. وعده‌های اجرای پروژه‌های شهری یا ملی که به ترتیب در اختیار شورای شهر و دولت است را بگذارید پای بی‌سوادی یا دروغ‌گویی یک نامزد که در هر دو حال نافی صلاحیت او است. ۴. برای شناخت نامزدها، به خانواده، اعضای ستاد، موافقان و مخالفان‌شان توجه کنید. ‏۵. تمایل نامزدها به کلی گویی و تکرار مفاهیم است. برای شناخت آنان و سنجش عیار اعتقادشان به شعارها، درباره این افراد و موضوعات به صورت مصداقی پرسش کنید: روحانی، لاریجانی، برجام، FATF. ۶. از نامزدهای شهر خود برای مناظره با یکدیگر دعوت کنید، سطح دانش و بینش افراد بهتر سنجیده می‌شود. ‏۷. وعده‌های نخ‌نمایی چون تقسیمات استانی، مبارزه با گرانی و ساخت پروژه‌های عمرانی از رایج‌ترین شعارهای نامزدها و خارج از اراده و اختیار فردی آنان است؛ اینبار را دیگر فریب نخورید! ۸. برنامه هرچقدر هم خوب باشد، ستادها می‌نویسند و دست فرد می‌دهند. به سوابق و کارنامه افراد دقت کنید. ‏۹. هر فرد همانطور نمایندگی می‌کند که کاندیداتوری کند. زدوبند و فریب این ایام تا پایان نمایندگی امتداد خواهد داشت. ۱۰. وضع امروز کشور نتیجه رأی دیروز ما و بازی در زمین پدرخوانده‌های شهر و رؤسای طوایف است. رأی ندادن یا بد رأی دادن اوضاع را بدتر می‌کند. تنها راه انتخاب شایستگان است. احمد قدیری @GhadiriNetwork @siyasat_nameh
علی ربیعی در روزنامه ایران نوشت: ...انتخابات در مفهوم آزاد و قانون اساسی بنیاد خود می‌تواند تبدیل به جشنواره عبور از رنج‌ها و زخم‌ها باشد و بخصوص زخم آبان را به‌خاطره‌ای حزن آلود اما قابل تحمل تبدیل کند. چهل سال قبل در چنین روزهایی رفراندوم قانون اساسی باشکوه تمام خود برگزار شد و راه را بر تولد نخستین انتخابات آزاد تاریخ پارلمانی این کشور گشود. هنوز پدران قانون اساسی زنده بودند که مجلس اول به دور از هر نوع نگاه تنگ نظرانه و در زیر نظارت مردمی برگزارشد. ما باید فهم خودمان از قانون اساسی را به فهم آن بزرگان و پدران قانون اساسی چندان نزدیک کنیم که حضور آزادانه نامزدهای همه احزاب و همه جناح‌ها و همه سلایق ملی و مذهبی و وفاداران قانون اساسی و ایران در انتخابات و در کرسی‌های مجلس را نه فقط تحمل کنیم بلکه تنها راه نجات کشور در مقابل تحریم‌ها وتهدیدهای نوین بدانیم.آیا راه دیگری به جز بسیج حداکثری همه شهروندان ایران با همه گرایش‌های سیاسی و سبک‌های زیستی وجود دارد که بتواند از پس تحریم‌ها و فشارهای حداکثری و چالش‌های جدید اقتصادی و جمعیتی و زیست‌محیطی و... برآید؟  آیا می‌توان بدون بازگشت به نقطه تأسیس قانون اساسی و مجلس و بدون احیای اراده معطوف به تأسیس نهادهای مردمسالاری، مردم را برای حل مشکلات خود بسیج نمود؟ تحریم‌ها را گاهی و یا کمی تا قسمتی می‌توان دور زد اما جامعه را نمی‌توان دور زد وراه حلی اقتصادی و یا سیاسی منهای جامعه و مردم ابداع کرد. خیلی صریح باید گفت که پس از آبان دیگر نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار وتکرار کرد باید با الهام از الگوی مجلس نخست و با نگاه به ایران قرن نوین 1400، تکاملی نوین در شیوه اجرایی کردن اصل انقلابی «ملت-دولت آن هم به رأی ملت» به‌عمل آورد و دوباره همان ایران شد که نسل جدید رؤیای جهانی شدن آن را در سرمی پروراند. تحریمگران می‌خواهند ایران را تبدیل به جزیره‌ای محصور وجدا از جهان کنند. ایران اما از بدو ظهور خود درپهنه تاریخ جهانی بوده و امروز جهانیت خود را از خلال حضور و نمایش دموکراسی بزرگ اعاده خواهد کرد و تحریمگران را به عقب خواهد راند.  متن کامل: https://b2n.ir/199641
پاسخ به این یادداشت را در بخوانید.
استاد طالبی دارستانی...1.mp3
10.59M
🔺چرا دولت این توضیحات را قبل از اجرای مصوبه به مردم نداد⁉️ ❌ تنها راه برون رفت از ورشکستگی اقتصادی کشور ... ۹۸ @banooyetamadonsaz
در بخوانید: ✍ صندوق یا نظم جهانی،کدام درمانگر است؟ @siyasat_nameh 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✍ صندوق یا نظم جهانی،کدام درمانگر است؟ "باید جمهوریت‌مان را عمق تازه‌ای ببخشیم" روزنامه ایران (۱۶ آذر ۹۸/شماره ۷۲۲۲)یادداشتی را با نام علی ربیعی _سخنگوی دولت_ منتشر کرده که جمله بالا بخشی از آن یادداشت است. نویسنده یادداشت با توصیف نظام شاهنشاهی به نظم کهن از آمدن نظم نوینی خبر می دهد که آزادی،قانون و حقوق شهروندی سه ویژگی آن است. او با برجسته سازی حوادث آبان ماه در صدد است تا این گونه وانمود کند که آن چه به اسم قانون در کشور جاری می شود بر خلاف جمهوریت است و لازمه بازگشت به جمهوریت برگزاری انتخابات آزاد و همراه با نظارت مردمی _ بخوانید حذف نقش شورای نگهبان_ است. ربیعی از گروهی نام می برد که بی توجه به درد و رنج مردم در کسب قدرت هستند و آن ها را در ردیف اپوزیسیون و صهیونیسم قرار می دهد که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند. او ادعا می کند که باید اراده ملی شکل بگیرد و این جز از مسیر هم افزایی دموکراتیک عبور نمی کند و معتقد است که تجمع نیروهای اجتماعی نیز کافی نیست و نمی تواند راهگشا باشد. نگارنده هم چنین بر این باور است که باید اراده معطوف به نهادهای مردم سالار احیاء بشود و راه نجات کشور برگزاری انتخابات بدون فیلتر و آزاد است که همه سلایق سیاسی و مذهبی در آن نقش مؤثر داشته باشند. نویسنده این یادداشت 900 کلمه ای خیلی نرم و زیرکانه به مخاطبش چنین القاء می کند که قانون اساسی برگرفته از اسلام درمان درد مردم نیست و نمی تواند رنگ های ملی این سرزمین را قانع سازد و راه نجات ،عبور از قانون اساسی جمهوری اسلامی به قانون مطابق با نظم نوین جهانی است. او با استفاده از واژگان جمهوریت و هم افزایی دموکراتیک در مقابل اجتماع و امت واحده سعی دارد به مخاطب این گونه القاء کند که قانون اساسی موجود برطرف کننده نیاز جامعه نیست و البته با چینش دقیق کلمات نظم نوین جهانی را بر قانون مقدم و بلکه حاکم می داند. سخنگوی دولت چنین وانمود می کند که گویا اقلیت های مذهبی و همه جریان های سیاسی نقش و حضوری در کارزارهای سیاسی ندارند و از آن بالاتر طوری سخن می گوید که گویا در طول این چهل سال تنها افراد همسو با نظام از صندوق ها بیرون آمده اند. نگرانی آقای سخنگو از تصاحب مجلس آینده توسط جریان منتقد دولت_ و به تبعش روی کار آمدنشان در1400_کاملا مشهود است و به نظر می رسد علت اصلی نگاشتن این یادداشت نیز همین بوده و حوادث آبان بهانه است. باید از وی پرسید که اگر راه نجات کشور صندوق است پس چرا محتوای این نسخه نظم جهانی است؟ مگر در این چهل سال کشور با نظم جهانی پیش رفته است که حالا در سالگرد تصویب قانون اساسی می خواهید جایش را با نظم جهانی عوض کنید؟ آقای ربیعی رهبر نظام جمهوری اسلامی خیلی صریح می گوید "در نظم نوين جهانى و در منطق آمريكايى، مبارزه‌ى با اسلام، يك عنصر اساسى و اصلى است." محمد هادی سمتی دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸ ___________ سیاست را در سیاست نامه بخوانید @siyasat_nameh
نامه انصراف نوه شهید صدوقی از رقابت انتخاباتی آفتاب یزد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صدوقی نوه شهید محراب صدوقی با انتشار اطلاعیه‌ای دلایل صرفنظر خود از کاندیداتوری مجلس را تشریح کرده است که بدین شرح است: سلام و درود خالصانه به مردم یزد مدتی است که گروه‌های اجتماعی، احزاب سیاسی و جمعیت‌های مختلف، پیشنهاد نامزدی مردم شریف یزد در مجلس را به من ارائه کرده اند. لازم دیدم چند نکته را صادقانه با مردم مهربان یزد درمیان بگذارم. همگی در شرایط سختی هستیم، وظیفه همه، کاستن از بار مشکلات مردم و تلاش در این راستا است. به نظرم رسید شاید گفتگوی ملی بتواند بحران‌ها را کم کند. اما نه در میان مسئولان، نه در بین احزاب و نهادها و نه حتی در متن جامعه، عبور از مسیر گفتگو برای حل مشکلات تا حد بسیار زیادی، سخت شده و به همین دلیل، ممکن است بخشی از جامعه، مسائل اجتماعی خود را به زبان خشونت بیان کند که رویدادهای اخیر، نمونه بارز آن بود. مردم یزد به خوبی می‌دانند که پدر مرحومم و جد شهیدم، یک لحظه از فعالیت در عرصه سیاسی و اجتماعی جدا نبودند. آن دو بزرگوار هر جا که احساس می‌کردند، می‌توانند سهمی‌برای کمک به مردم داشته باشند، دریغ نمی‌کردند. من نیز با تاسی به آن بزرگواران، بزرگترین افتخار و آرزویم، بودن در کنار مردم یزد و به خصوص هم نسلانم بوده است. اگر باور داشتم در قامت نماینده مجلس، توان کاستن آلام مردم و جامعه را دارم، بی توجه به نتیجه انتخابات، تمام قد و با همه توانم در صحنه رقابت حاضر می‌شدم. تامل‌های من برای پذیرش ثبت نام در انتخابات مبتنی بر این واقعیت‌ها بود. اگرچه در برابر این واقعیات سوالات جدی تری هم وجود دارد. - در این برهه زمانی که برخی می‌کوشند، مجلس نقش تعیین کننده ای در حل مسائل مردم نداشته باشد و از سوی دیگر مشکلات کشور فزون از طاقت شده، احساس می‌کنم به شکل مستقل و بدون داشتن تابلوی خاص و مسئولیت رسمی، بیشتر می‌توانم درون جامعه بوده و در خدمت مردم عزیز باشم. - در شرایطی که در کشور همه چیز  با متر جناح و سیاست، ارزیابی می‌شود و بی شک در ایام انتخابات، این نگاه غالب تر است و البته با توجه به شرایط امروز این نگاه سیاسی، ممکن است به سرمایه خاندان صدوقی ( که همیشه فراتر از جناح‌ها به مسائل و مشکلات استان و مردم توجه کرده اند) آسیب برساند. - چهره‌های زیادی در استان از جناح‌های مختلف، مدتها سرگرم مهیا شدن برای این رقابت بوده اند که وجود آنها بار مسئولیت را از دوش من بر می‌دارد. همیشه کوشیده ام بدون وابستگی به جناح‌های سیاسی، به صورت مستقل به مردم خدمت کنم. فعلا حضور در انتخابات، چنین هدفی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین ضمن دعوت مردم برای شرکت گسترده در این رویداد مهم سیاسی، تصمیم گرفتم  از نامزدی برای انتخابات مجلس در این دوره صرف نظر  کنم. از همه کسانی که بنده حقیر را به این کنش  سیاسی دعوت کرده و اصرار داشتند، عذر می‌خواهم. هرچند تمام تلاش خود را برای رونق بیشتر و مشارکت افزون مردم در پای صندوق رای به کار خواهم بست. از کاندیداهای انتخابات، تقاضای رعایت قانون، از مردم، درخواست مشارکت بالا و از مسئولان نظارتی و اجرایی، مراقبت از حق الناس را دارم. خادم مردم یزد/ الاحقر محمد صدوقی ____________ با سیاست نامه همراه باشید @siyasat_nameh
✍ دوگانه ولایت و عدالت/طرح مسئله ای با انگیزه مشکوک در بخوانید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
با عذر خواهی از همراهان گرامی امشب منتشر می شود ان شاءالله.
هدایت شده از محمد هادی سمتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای زائری ما که بلائی بر سرت نمی آوریم. در قیامت هم نمی دانم چه خواهد شد. اما مطمئن باش،اگر روزگاری دشمن بر این سرزمین مسلط شود با تو همان کاری را خواهد کرد که آشوبگران با این جوان عراقی کردند. مگر این که تا اون موقع ات را برایشان فرستاده باشی. https://www.instagram.com/p/B5_B23LhQqr/?igshid=1f5wr955bifyy https://eitaa.com/MHSemati
✍️ دوگانه ولایت و عدالت/طرح مسئله‌ای با انگیزه مشکوک ولایت مقدم است یا عدالت؟ سئوالی که مدتی است در فضای رسانه‌ای طرح شده است و مخالفان و موافقان درباره‌اش نوشته‌اند. اما بررسی‌های نشان می‌دهد این مسئله جدیدی نیست و قبلاً نیز مطرح بوده است. ماجرا این است که مخالفان تقدم ولایت بر عدالت توجه ندارند به این نکته که از شروط ولایت فقیه، التزام به عدالت است و اساساً اگر ولی فقیه بر خلاف عدالت رفتار کند به طور طبیعی از مقام خود ساقط می‌شود. تقدم ولایت بر عدالت به معنای جواز رفتارهای ظالمانه از جانب ولی نیست و بلکه به این معنا است که اگر ولایت تثبیت نشود نوبت به تحقق عدالت نیز نخواهد رسید. عده‌ای خیال می‌کنند که ولی فقیه ترازش با دیگران یکی است و تسلط او بر مبانی دینی _ از جمله عدالت_ را نادیده می‌گیرند و فرض را بر این گذارده‌اند که ولی فقیه می‌تواند برخلاف عدل رفتار کند. طرح مسئله تقدم عدالت بر ولایت مشکوک است. برخی از روی بی توجهی به لوازمش آن را گسترش می‌دهند اما عده‌ای نیز هستند که به آن چه می گویند واقف‌اند و از آن روی که ولی فقیه معیار و ملاک عدالت را بیان می‌کند و مدیریت برقراری عدالت اسلامی را در دست دارد، سعی دارند تا برای توجیه رفتارهای خلاف عدالت خودشان پاپوشی بسازند و ناعدالت خواهی را در جایگاه عدالت خواهی بنشانند. در این میان وقتی با مرز بندی‌های عدالت از جانب ولی فقیه مواجه می‌شوند چاره‌ای ندارند جز این که تقدم عدالت بر ولایت را فریاد کنند و در نهایت نیز ولی فقیه عادل را به سکوت در برابر بی عدالتی و ارتکاب رفتارهای ناعادلانه متهم سازند. اگر کسی به اصول اساسی دین پایبند باشد باید قبل از اعتقاد به عدالت و عدالت‌خواهی، ولایت و پذیرش آن را در اولویت قرار بدهد. اگر جز این باشد و عدالت بر محور ولایت نچرخد عدالت‌خواهی بر پاشنه بی عدالتی خواهد چرخید. محمد هادی سمتی شنبه ۲۳ آذر ۹۸ @siyasat_nameh