eitaa logo
سیاست نامه
88 دنبال‌کننده
258 عکس
47 ویدیو
11 فایل
سیاست‌نامه یا سیرالملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظام‌الملک طوسی. لینک: http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076 ارسال #یادداشت: @Hadisemati
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| واکنش جالب یک روحانی به بودجه‌های فرهنگی ▫️میگه چه خبره بودجه کشور رو کشیدید بالا 😊 ⁉️ اصلا ؟! @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
👤 علیرضا داودی / دکترای مطالعات سیاسی ✍ آیا خواهد کرد؟ اینکه روحانی استعفا می‌کند یا نه درواقع سؤال نیست بلکه آرزوی برخی جریان‌های سیاسی است که از دست دولت سالمندان به تنگ آمده‌اند و جوابش واضح است؛ خیر استعفا نمی‌کند و کسی نیز توان و اراده برکناری آن را ندارد. استعفا با چند هدف و دلیل می‌تواند واقع شود که به نظر می‌رسد دولت هیچ دلیلی برای آن ندارد: 1- پذیرش ناتوانی و اعتراف به شکست عموماً افراد بعدازاینکه باور کردند امکان ایجاد تغییر مثبت و رساندن مجموعه تحت کنترل خود را ندارند به استعفا روی می‌آورند تا فضا برای مدیریت جدید و تحول فراهم شود. دولت کنونی نه‌تنها معتقد به ناکارآمدی و ناتوانی نیست بلکه به‌شدت در رسانه بر طبل موفقیت می‌کوبد و بر این اساس نمی‌توان تصور کرد جناب رئیس‌جمهور به دلیل اعتراف به شکست و عدم توان مدیریتی بخواهد استعفا دهد. 2- استفاده از حمایت اکثریت موافق در برابر مخالفان عموماً در نظام‌های پارلمانی وقتی دولت دارای موفقیت و محبوبیت نمی‌تواند در برابر کارشکنی نهادهای دیگر حاکمیتی مانند مجلس یا سیستم قضایی یا نهادهای نظامی اقدامی انجام دهد با اعلام استعفا و ایجاد شوک روانی اجتماعی، موج عظیمی از فشار جامعه را علیه مخالفان خود به راه می‌اندازد تا از این طریق بتواند آن‌ها را مجبور به پذیرش برنامه‌های خود کند. انتخابات زودهنگام در انگلستان که چند روز پیش رخ داد درواقع برنامه بوریس جانسون بر اساس همین طرح بود که توانست با پیروزی در این انتخابات دیگران را مجبور به پذیرش طرح خود برای خروج از اتحادیه اروپا کند. دولت جناب روحانی در جامعه کنونی به‌عنوان یک دولت موفق و پیشرو تلقی نمی‌شود که بخواهد به‌وسیله استعفا مثلاً مجلس یا قوه قضائیه و دیگر نهادها را مجبور به پذیرش طرح‌های خود کند. بی‌شک دولت می‌داند مردم از این استعفا استقبال خواهند کرد. اگر دولت روحانی به دنبال چنین کاری بود باید سال اول امضای برجام که در اوج محبوبیت خود بود و در راستای نهایی سازی لایحه FATF این اقدام را انجام می‌داد. 3- شوک انتخاباتی برای پیروزی برخی دولت‌ها در آستانه انتخابات‌های مهم با استفاده از حربه استعفا و تهدید به کناره‌گیری در صورت دخالت در انتخابات تلاش می‌کنند شوکی اجتماعی را برای پیروزی در انتخابات ایجاد کنند. این باور که دولت روحانی از طریق این تهدید می‌خواهد در انتخابات مجلس تأثیر گذارد هم عملاً غیرعقلانی است چراکه اولاً عمده گروه‌های حامی دولت در انتخابات ریاست جمهوری اکنون ناقد دولت هستند و دولت نمی‌تواند بر این افراد سرمایه‌گذاری رسانه‌ای داشته باشد و از طرفی چنانکه گفته شد به دلیل پایگاه ضعیف اجتماعی چنین حرکتی یک انتحار تمام‌عیار با ضریب شکست 100 درصد است. شاید بتوان دلایل دیگری نیز برای تصمیم به استعفا ذکر کرد اما در واقعیت بیرونی دولت تصمیم دارد تا انتهای دوره خود پیش رود چراکه جریان اعتدال و شخص حسن روحانی تمایل ندارد شکست را بپذیرد و در تاریخ انقلاب اسلامی به‌عنوان اولین دولت مستعفی ماندگار شود. جریانات سیاسی نزدیک به دولت کنونی همانند چپ‌های سنتی و اصلاح‌طلبان، راست سنتی و اصولگرایان محافظه‌کار بی‌شک می‌دانند در وضعیت کنونی استعفای دولت منجر به پیروزی رادیکال‌ترین رقبای آن‌ها خواهد شد و بر همین اساس ترجیح می‌دهند دولت به حیات خود ادامه دهد تا در دو سال آینده با برنامه‌های رسانه‌ای منسجم و هدفمند شرایط رقابت انتخاباتی را تغییر دهند. بر این اساس منافع دولت و جریانات سیاسی نزدیک به آن در عدم استعفای دولت است و البته جریانات سیاسی مقابل و رقیب نیز توانی برای اجبار دولت به کناره‌گیری نداشته و در آینده نیز نخواهند داشت. ________________________ آخرین تحلیل های سیاسی را اینجا بخوانید @siyasat_nameh
گروه سیاسی جهان نيوز: کانال تلگرامی «اصلاحات پرس» که مخاطبان آن را اصلاح طلبان تشکیل می دهد، در اقدامی قابل توجه درباره عاقبت استعفای روحانی نظرسنجی گذاشته است که 48 درصد مخاطبین این استعفا را فاقد اثر بر اقتصاد کشور دانسته اند. 27 درصد مخاطبان هم کناره گیری رئیس جمهور را باعث اثرگذاری منفی بر اقتصاد تلقی کرده اند. چرایی جالب توجه بودن این موضوع از آن جهت است که تریبون دارن اصلاح طلب مانند حجاریان، عبدی، ناصری و.. این روزها و باصدای هرچه بلندتر پایان زودهنگام دولت روحانی را پیشنهاد می دهند. هرچند دولت روحانی مرزهای ناکارآمدی را طی شش سال گذشته و خصوصا در دو سال گذشته رد کرده است، اما این پیشنهاد اصلاح طلبان در حکم انداختن پوست خربزه زیر پای رئیس جمهور است تا بدین وسیله بتوانند اسبابی برای احیای پروژه آشوب فراهم کنند و کشور را وارد فاز بی دولتی کنند. البته که انتظار همه مخاطبان در هجده ماه باقیمانده از دولت دوازدهم، تغییر رویکرد دولت با تلاش شبانه روزی برای اصلاح اوضاع اقتصادی و بهبود معیشت مردم است.
چگونه در انتخابات فریب نخوریم؟ متن قسمت اول را در بخوانید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت همه همراهان گروه سلام عرض می کنم. با یاری خداوند متعال،امشب دقایقی را با هم گفتگو خواهیم کرد. با موضوع "چگونه در انتخابات فریب نخوریم؟" به عنوان مقدمه چند مطلب رو عرض می کنم: 1- برای واژه سیاست چند تعریف بیان شده که بنده دو مورد رو برای ورود به بحث بیان می کنم: الف) مهم ترین تعریف در میان متفکران سیاسی غرب این هست که سیاست رو به معنای مبارزه برای قدرت تعریف کرده اند. ب) تعریف دومی هم برای سیاست وجود دارد که هارولد لاسکی آن را بیان کرده: او می گوید سیاست یعنی،دانستن این که چه کسی می برد،چه می برد،چه موقع می برد،چگونه می برد و چرا می برد. من و شما برای رسیدن به پاسخ سئوالی که عنوان گفت و گوی امشب هست باید با معنای سیاست آشنا باشیم. اگر نفهمیم و ندانیم که سیاست چیست و چه اهدافی را دنبال می کند ، در میدان دچار سردرگمی و گمراهی می شویم. 2- نکته دوم این هست که باید متوجه باشیم در عرصه سیاست سه ضلع اساسی وحود دارد: 1- مردم 2- حاکمیت (دولت) 3_ رسانه مطبوعات که البته بخشی از رسانه محسوب می شود به رکن چهارم دموکراسی معروف است و نقش بسیار مهمی در سیاست دارد. من و شما به عنوان اعضای این مثلث در کنار حکومت ها و رسانه ها،عرصه سیاست را ترسیم می کنیم. 3- از نقش رسانه ها شروع می کنم. می دانید که ما دارای ضمیر خود آگاه و ناخودآگاه هستیم. هنر و رسالت اصلی رسانه درگیر ساختن پَس ذهن یا همان ناخودآگاه آدم ها هست. البته اساتید سواد رسانه باید در این مورد به صورت مبسوط صحبت کنند اما به طور اجمال باید عرض کنم که تأثیر رسانه (تلویزیون،روزنامه ، وبلاگ و سایت و پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی) بسیار جدی تر از چیزی هست که من و شما تصور می کنیم. در باب اهمیت رسانه چند مطلب رو قبلا در کانال شخصی قرار دادم که قابل دسترسی هست. اما نکته ای که الان باید عرض کنم این هست که صاحبان رسانه در اثر واکنش های من و شما به محتوای تولیدی،به مرور متوجه سطح فهم و شعور ما خواهند شد و بر اساس آن ما را مدیریت می کنند. ما به عنوان یک بخش مثلث ما بفهمیم که چگونه با رسانه تعامل کنیم و او را مدیریت کنیم. برای این که از بحث اصلی فاصله نگیریم باید بگویم که تقریبا همه اتفاقات روزمره اطرافمان در تصمیم گیری سیاست مداران نقش دارد. شما دیدید که رئیس جمهور مدتی قبل در واکنش به مسئله ورود زنان به ورزشگاه چه جمله ای را گفت: او گفت اگر زنان احساس می کنند حقشان پایمال شده،در انتخابات آینده به دنبال طلب حق خود باشند. این قطعا یک کد و اسم رمز 2 اسفند 98 هست. یعنی به احتمال زیاد بخش مهمی از سبد آرای ملت با همین شعار مورد هدف خواهد بود. تا اینجا اگر نکته ای هست در خدمتم ———————————————————— عرض سلام وادب خدمت استاد بزرگوار سوالی که ذهن من و همیشه تو انتخابات درگیر میکنه اینه که چرا همیشه بهره برداری رسانه ای دست جناح مخالفه چرا نباید ما ازاین فضا به درستی استفاده کنیم ؟ همیشه درحالت تدافعی هستیم کمتر پیش میاد بریم تو فاز حمله یا پاتک چرا واقعا اینطوره؟ ———————————————————- سلام و عرض ادب به نظرم دو دلیل عمده داره: اولی رو بنده نوعی نجابت رسانه ای می نامم. یعنی ما به دلیل ملاحظات اخلاقی نمی توانیم وارد خطوط قرمز بشویم و مجبوریم نوعی سانسور داشته باشیم. دلیل دوم مربوط هست به فقدان انسجام و کار تشکیلاتی که ما بلد نیستیم و البته تا حدودی هم به دلیل این که زیر بار کار دستوری نمی رویم در نتیجه انسجام و کار تشکیلاتی رونق نمی گیرد. ———————————————— چرا این سانسور فقط باید شامل ما بشه ولی اصلاح طلبا با وقاحت اهداف خودشونو تبلیغ میکنن منظورم خود سانسوری بود. یعنی ناچاریم به دلیل ملاحظات اخلاقی کوتاه بیائیم. —————————————————— بله کاملا درست میفرمایید یه خطوط قرمزهایی و یک تعهداتی بر عهده ما هست که نمیشه ازش عبور کرد و بی اخلاقی نسبت به طرف مقابل داشت ولی عمده مشکل عدم کار تشکیلاتی و بی توجهی به کارگروه های کوچک که میتونند نقش اصلی رو در تبلیغ و تدوین انتخاب اصلح داشته باشند،هست. درباره کار تشکیلاتی باید در نوبتی جداگانه گفت و گو کنیم ان شاء الله ———————————————————————- همین کوتاه اومدنها باعث میشه طرف مقابل وقیح تر بشه و راحت تر به مقاصد شومش دست پیدا کنه ———————————————————————— بنده در بخش رسانه به همین میزان اکتفا می کنم. اگر دنبال کنندگان بحث به ادامه گفتگو تمایل دارند که جلو برویم و در غیر این صورت بماند برای نوبت بعدی 4- اما نکته چهارم. درباب نقش مردم هست. ما چه وظیفه ای در عرصه سیاست داریم؟ آیا باید همیشه توسط سیاست مداران و سیاست بازان مورد هدف باشیم یا می توانیم صحنه بازی را تغییر بدهیم؟
پاسخ این است که ما می توانیم اما به چند شرط: شرط اول برای تبدیل شدن به کنش گر فعال ( در مقابل کنش گر منفعل) شناخت دقیق صحنه سیاست است. به دو تعریفی که ابتدا بیان کردم دقت کنید. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دموکراسی را پذیرفته ایم و باید به لوازمش توجه کنیم. از مهم ترین لوازم بازی در میدان دموکراسی،شناخت بازیگران است. من همینجا کتاب خوب و مفیدی را معرفی می کنم که البته می توان در قالب کارگاه های جریان شناسی سیاسی ارائه کرد. نام این کتاب "جریان شناسی سیاسی در ایران" نوشته دکتر علی دارابی هست. مطالعه این کتاب در فهم مسیر و میدان بسیار راهگشا هست. وقتی افراد و جریان های سیاسی در طول 40 سال را بشناسیم قضاوت ما بسیار دقیق خواهد بود. انتخابات یک معادله چند مجهولی است و می توان نامش را فتنه نهاد. فتنه در این جا به معنای امتحان هست و بنابر این باید عرصه را درست بشناسیم. خودم و شما را به بازخوانی بیانات رهبر انقلاب در دیدار با شعرا دعوت می کنم. ایشان تاریخ 14 شهریور 88 گفتند؛در حوادث فتنه گون شناخت عرصه دشوار است. شناخت اطراف قصه دشوار است.... باید حقیقت را فهمید. آدرس متن کامل بیانات رهبر انقلاب: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8001 به دلیل مشکل در برقراری ارتباط ، ان شاء الله ادامه مباحث در نوبت بعد پیگیری می شود.
Dua-Nudba-Bassim-Karbalai.mp3
45.42M
🍃 🍃 لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟ حتماً دلیل داشت که ما عاشقت شدیم در حیرتم که عشق از آثار دیدن است ما کورها ندیده چرا عاشقت شدیم؟ اثبات می کنیم؛ بفرما! قسم که هست باور نمی کنی؟ به خدا! عاشقت شدیم؟! کی عاشقت شدیم فراموشمان شده حالا مهم که نیست کجا عاشقت شدیم گفتند پشت ابری و ما بی حواس ها چون کودکان سر به هوا عاشقت شدیم دیدیم سخت بود کمی لایقت شویم در ندبه ها به زور دعا عاشقت شدیم بی اعتنا به میل تو و آبروی تو گفتیم مثل شاه و گدا عاشقت شدیم این میوه ها رسیده و یاران گرسنه اند اینجا که کوفه نیست، بیا! عاشقت شدیم اللهم عجل لولیک الفرج🥀 @banooyetamadonsaz
سیاست نامه می پذیرد. در صورت تمایل در خصوصی پیام بدهید. _________________ دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام کانال را به دوستان خود معرفی کنید. @siyasat_nameh
👤حجت الاسلام ادریسی ✍ شورای نگهبان احساساتی یا فقهی و اصولی؟! شد و نشد و آمدونیامد ها را بگذاریم کنار و برسیم به قیل‌وقال‌ها که امروز بعضی‌ها را به خود مشغول کرده و ما را غرق در تعجب می‌کند و با خود می‌گوییم که چرا فلان فرد این حرف را گفت و فلان شخص این سخن را نگفت! در خصوص رد صلاحیت و تأیید صلاحیت‌های برخی از نامزدهای انتخابات مجلس چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب و چه مستقل و از هر دسته و گروه لازم است بیان شود که شورای نگهبان را فقه و اصول راهبر است نه احساسات و عواطف دوساعته و دوروزه و چندهفته‌ای و موج‌های سیاسی با ابزارهایی چون موبایل‌های هوآوی و اپل و یا عکس و فیلم‌ها و رسانه‌ها و کانال و . که امروز وسیله ای برای جوسازی هستند. در این خصوص که ردها و تأییدها مطرح است باید گفت: این اسلام است که متوقف بر فقه بوده و هست و همین فقه متوقف بر اصول بوده و هست پس نتیجه این می‌شود که اسلام متوقف بر اصول است و این صغرا و کبرا کاملاً منطقی است. در اصول یک قاعده هست به نام استصحاب که اهل‌فن و حقوق‌دان‌ها می‌دانند چه هست و چه نیست و چه مصالحی را جلب و چه مفاسدی را دفع می‌کند البته در مسائل واقعی نه توهمی. حقوق‌دان‌ها می‌دانند با تمسک به این قاعدۀ اصولی در موضوعات به‌راحتی می‌توان فهمید که شخصی که درگذشته توسط شورای نگهبانی که امام خمینی (ره) درباره آن فرموده: "هرکس بگوید رأی شورای نگهبان کذا است «مفسد» است"، رد صلاحیت شده و یقین به عدم صلاحیت وی اثبات‌شده است اگر صبح و شب بیاید بست بنشیند جلوی درب دفتر فلان مسئول و هزار خواهش و تمنا و اشک و زاری کند که مرا تأیید کنید بازهم صلاحیت به او بازنمی‌گردد چون تخلفات او یکی دو تا و حتی سه تا نیست و نه‌تنها به‌قول‌معروف حق‌الله است بلکه حق‌الناس هم هست که فعلاً سربسته گفتیم باشد به وقتش که زبان‌ها گویاتر شود. _____________ سیاست نامه دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام @siyasat_nameh
جدول شاخص کاندیداسنج - نهایی.docx
55.9K
👆 #جدول_کاندیدا_سنج - فایل word 🔴 چگونه کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم؟ 🔹یکی از جدی ترین دغدغه تشکل های فرهنگی و سیاسی و دانشجویی، مجموعه های مردمی، مساجد، احزاب، جبهه ها و فعالان فرهنگی و سیاسی در سراسر کشور و در هر استان و شهری این مسئله است که چگونه می توان نامزد یا نامزدهای اصلح را انتخاب کرد؟ 🔸ما با همکاری و مشورت تعدادی از دوستان در مجموعه های مردمی، جدول #کاندیداسنج را معرفی می کنیم. حاصل تلاش‌های بی‌وفقه دوستان عزیز. 🔹همه مجموعه ها و افراد حقیقی و حقوقی می توانند از این فایل جهت انتخاب کاندیدای اصلح از بین مابقی کاندیداها استفاده کنند. 🔻چند نکته: 1⃣ عموم مردم می توانند این جدول را تکمیل کنند. به شرط شناخت نسبی از نامزدها. 2⃣ اعضای تشکل های دانشجویی، مسجدی، احزاب و مجموعه ها میتوانند این جدول را تکمیل کرده و سپس امتیازات هر کاندیدا را تجمیع کرده و #نامزد_اصلح را انتخاب کنند. 3⃣ راه های احراز هر شاخص و شناخت نامزدها عبارتست از: مصاحبه با نامزدها، جمع آوری اطلاعات از اشخاص و دستگاه های معتبر، بررسی سوابق و رزومه کاری نامزدها و ... . 4⃣ فایل word کاندیداسنج بدون آرم ارسال می‌شود و مجموعه‌ها می‌توانند متناسب با شرایط بومی شهر خود آن را ویرایش کنند. 5⃣ ضرایب پیشنهاد ماست. شما میتوانید ویرایش کنید. 6⃣ این فایل را می‌توانید چاپ کرده و در اختیار ۵۰ یا ۱۰۰ نخبه و فعال و یا تشکل های فرهنگی و سیاسی شهرتان توزیع کنید تا نامزد اصلح را تخصصی انتخاب کنند. 7⃣ ادعا نمی‌کنیم این کار نقص ندارد. #نشر_حداکثری ✅ #داود_مدرسی_یان: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از روزنه
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
55.3K
#پست_ویژه 💥#سروش_محلاتی از بنیانگذاران #فقه_خوارجی در زمانه ما 🔻مقاله خواندنی حجت‌الاسلام استاد #داوود_مهدوی_زادگان در نقد افکار انحرافی یک #آخوند_اعتدالی #خشونت‌طلب 🔹بخشی از متن مقاله: اکنون از ناحیه برخی  فقه‌خوانده‌ها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح می‌کنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی به‌طور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح می‌کنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیب‌های اجتماعی ناگواری به‌دنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیت‌بخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونت‌آمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» می‌توان سراغ گرفت. پایه‌گذاری چنین فقهی در حوزه‌های علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است. متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید... ❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇 @rozaneebefarda
✍️ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده
به اطلاع می رسانیم،کانال (با رویکرد تبیین اندیشه سیاسی اسلام)در ،هیچ ارتباطی با فصل نامه ای که با همین نام منتشر می شود ندارد و نام این کانال از کتاب خواجه نظام الملک طوسی اقتباس شده است. @siyasat_nameh
4_5769310898770413506.ogg
1.47M
🎁 موضوع : ✳️توضیح مختصری پیرامون #بودجه۹۹ #اهمیت_بودجه #علت_وجود_اختلالات_و_اشکالات_در_بودجه #انواع_اشکالات #پیشبینی_اقدامات_دولتیها_و_خطرات_آن #چه_باید_کرد؟ 🔵 توسط : #استاد_امیدیان 🇮🇷 @Omidiaan_hossein 🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 بیانات صریح #علامه_امینی پیرامون ضرورت #وحدت_با_اهل_سنت 🔸کسی شک ندارد که نویسنده #الغدیر در زمره کسانی است که #ذوب_در_ولایت_امیرالمؤمنین(ع) اند. با این وجود ایشان همگان را به وحدت با عامه فرا می‌خواند. 🔻 #سکولارهای_حوزوی و #تشیع_لندنی، که مبدع #دهه_برائت اند و #عیدالزهرا شان ترک نمی‌شود، حالا باید برای دفاع از اندیشه و سلوک انحرافی شان، علامه امینی را هم تخطئه کنند!! @rozaneebefarda
محمد هادی سمتی / سردبیر کانال سیاست نامه ✍ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده 1- گام دوم انقلاب نوبت دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی است و این سؤال مطرح می‌شود که جایگاه مجلس یازدهم در فراهم‌سازی زمینه‌های این تمدن چیست؟ برای روشن شدن مسئله ابتدا باید تعریف واژه تمدن مشخص شود. باوجود گوناگونی تعریف‌ها و دشواری ارائه تعریفی واحد از مفهوم تمدن، وجود سازمان و نظم اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی انسان، نقطه مشترک بسیاری از دیدگاه‌های دانشمندان علوم اجتماعی‌اند. _ ویکی فقه_ 2- از لوازم اساسی برای تشکیل تمدن، تبیین و روشنگری است. در آیه 44 سوره نحل خطاب به پیامبر آمده است: "...وَ أَنْزَلْنا إِلَیک الذِّکرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکرُون " از این آیه شریفه می‌توان برداشت کرد که در اثرِ تبیین باید تفکر صورت بگیرد یعنی اگر تبیین به تفکر منجر نشود بی‌شک روش اشتباه بوده است. پس تبیین با افشاگری و هیاهو تفاوت ماهوی دارد. غایت و هدف تبیین تعقل و تفکر و هدایت است اما افشاگری معمولاً منجر به این‌ نتایج نمی‌شود و گاهی نتیجه عکس نیز می‌دهد. رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری می‌گویند: "وظیفۀ اصلی ما عبارت است از تبیین؛ باید تبیین کنیم. این تبیین به شکل‌های مختلفی ممکن است انجام بگیرد؛ آن شکلی که در آن فتنه به وجود بیاید، دعوا به وجود بیاید، آن شکل مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به وجود بیاید، برای مسئولین تنبّه به راه‌حل‌ها به وجود بیاید، آن شکل بسیار مطلوب است؛ این اشکالی هم ندارد. جایگاه قانونی خودشان را حفظ کنند. بیان موضع‌گیری خوب است، البتّه عرض کردیم بیان موضع‌گیری دو جور ممکن است؛ آن‌جوری باشد که موجب فساد و موجد فساد باشد، نباید باشد امّا بیان حقایق جوری که مردم را آگاه کند، مسئولین را آگاه کند، مسئولین را متشکّر کند [مطلوب است]." 3- با این تفاصیل، نقش مجلس نیز برجسته می‌شود؛ یعنی هرکدام از نمایندگان به‌طور جداگانه و مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذار موظف به تبیین هستند تا بستر تمدن هموار شود و همان‌طور که باید در تدوین قوانین رویکرد تمدنی داشته باشند در اظهارنظرها هم باید چنین کنند و طوری سخن بگویند که به تمدن سازی کمک کند. چیزی که الآن اتفاق می‌افتد معنایش تبیین نیست. لااقل در اغلب موارد این‌گونه نیست و بیشتر به جنجال و افشاگری شبیه است تا تبیین و روشنگری و نتیجه جنجال و افشاگری نیز بدون تردید رشد و تربیت جامعه نخواهد بود. افشاگری‌ها و بیان حرف‌های غیرضروری ذهن جامعه را درگیر بی‌اعتمادی می‌سازد و مسیر را منحرف می‌سازد. هرچند مطابق اصل 84 قانون اساسی،نمایندگان حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی رادارند اما برخی گویا وظیفه نمایندگی را با بولتن خوانی اشتباه گرفته‌اند و در هر جا که می‌نشینند سخنانی بر زبان جاری می‌کنند که ایجاد تنش می‌کند. مخاطبان هم با شنیدن و خواندن مطالب جنجالی به هیجان می‌رسند و آن‌ها را نقل‌قول می‌کنند اما اگر از خود بپرسند که فایده این گفتن و شنیدن چه بود تقریباً پاسخ دقیقی ندارند. نگارنده این یادداشت معتقد است تفاوت برجسته تبیین با افشاگری در این است که در اثر افشاگری، مردم از کنش گر فعال به کنش گر منفعل تبدیل می‌شوند و در عرصه‌های سیاسی _ازجمله انتخابات_ نمی‌توانند از قوه منطق و عقلانیت استفاده کنند و درنتیجه شاهد وضعیت نابسامانی خواهیم بود. 4- مجلس یازدهم باید مسیر تمدن سازی نوین اسلامی را با ابزار تبیین فراهم کند. باید مردم متوجه باشند که نماینده مجلس و هر مسئول دیگری در نظام اسلامی حق ندارد با انتشار سخنان درِگوشی و حاشیه‌ساز، جامعه را از وضعیت کنش گری فعال به حالت خنثی و کم اثر تبدیل سازد. به‌عنوان نمونه، موضوع شفافیت آرای نمایندگان هرچند مسئله‌ای قابل‌توجه است اما باید در محافل علمی و شبه‌علمی موردبررسی دقیق قرار بگیرد و فواید یا ضررهای احتمالی‌اش به‌درستی تبیین شود و نباید جاروجنجال و بیان حرف‌های گزنده باعث پاک شدن صورت‌مسئله شود. مردم باید تصمیم بگیرند.اگر جامعه‌ای پویا و همراه با پیشرفت مادی و معنوی را ترجیح می‌دهند باید کسانی را به صندلی‌های سبز برسانند که تمدن سازی را باور دارند. @siyasat_nameh
✍ بی عملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی چرا طیف های مختلف تنها در ماه های منتهی به انتخابات فعال می شوند؟ آیا دغدغه مندی زمان دارد؟ آیا می توان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟ به زودی در سیاست نامه بخوانید _______________ دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام @siyasat_nameh http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
محمد هادی سمتی/ سردبیر کانال سیاست نامه ✍ بی‌عملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی شما به گروه هم‌اندیشی انتخابات اضافه‌شده‌اید.‏ این جمله شاید برای شما هم آشنا باشد.‏ در ماه‌های پایانی منتهی به انتخابات برخی از به‌اصطلاح فعالان اجتماعی و سیاسی تصمیم می‌گیرند ‏که اقدامی انجام بدهند. به‌طور واضح اگر بخواهم بگویم یعنی برای رساندن نامزد موردنظر خود به ‏صندلی ریاست‌جمهور یا مجلس یا شورای شهر و روستا تلاش می‌کنند و زمین و زمان را به هم ‏می‌دوزند.‏ تلاش جدی دارند تا بخش زیادی از بدنه اجتماعی را به سمت خود و نامزد مطبوعشان سوق بدهند. ‏غافل از این‌که جذب و فراخوانی دل‌ها در طی چند ماه _آن‌هم به‌صورت کاریکاتوری_ تقریباً ‏ناممکن است. درباره جذب کاریکاتوری توضیح خواهم داد.‏ من چند سؤال مشخص از خودم و این افراد دارم.‏ چرا طیف‌های مختلف تنها در ماه‌های منتهی به انتخابات فعال می‌شوند؟ مگر انتخابات هدف است؟ پاسخ منفی است. چون انتخابات هدف نیست بلکه رشد و گسترش فعالیت ‏مثبت در عرصه سیاست اولویت دارد و درواقع صندوق رأی شاخص اندازه‌گیری رشد یا فقدان رشد ‏است.‏ تفاوت این دو دیدگاه در اینجاست که اگر برای ما انتخابات هدف باشد در صورتی وارد میدان ‏می‌شویم که نامزد موردنظرمان اعلام حضور کند و اگر این نباشد، چندان خود را به دردسر ‏نمی‌اندازیم و حتی برای افزایش ضریب شرکت مردم در پای صندوق تلاش جدی نخواهیم کرد.‏ کسانی که انتخابات را هدف می‌دانند در طول سال و بعد از پایان شمارش آراء به سویی می‌روند و ‏برای ارتقاء بینش مردم و تربیت سیاسی جامعه تلاش ندارند و اگر دارند بسیار کم‌فروغ است.‏ آن‌وقت توقع دارند که در ماه‌های پایانی منتهی به انتخابات، با یک پیامک و تماس یا فراخوان ‏مجازی، سیل مردم به سمت آن‌ها و نامزد مطبوع سرازیر شوند.‏ این نشدنی است. اگر هم بشود مثل کف روی آب زود از بین می‌رود و حتی معلوم نیست هرکسی که ‏به سمت ما آمد رأی موردنظر ما را هم در صندوق بیندازد.‏ پس وقتی می‌گویم جذب کاریکاتوری یعنی همین‌که آدم‌ها با چند ماه فعالیت _حتی اگر ‏شبانه‌روزی هم باشد_ مطابق نظر ما تربیت نمی‌شوند بلکه حداکثر هیجان‌زده می‌شوند و تصمیم ‏می‌گیرند.‏ سؤال بعدی این است که آیا دغدغه مندی زمان دارد؟ این را از کسانی می‌پرسم که انتخابات را هدف نمی‌دانند بلکه به‌عنوان شاخص رشد به آن نگاه ‏می‌کنند.‏ اگر پاسخ منفی باشد پس نباید از این صندوق تا صندوق بعدی ملت را رها کنیم و در نوبت بعدی ‏انتظار معجزه داشته باشیم.‏ و سؤال آخر این‌که آیا می‌توان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟ یعنی می‌شود اقتصاد، فرهنگ و سیاست را با همه موضوعات ریزودرشت ظرف سه یا چهار ماه‌ترمیم ‏کرد؟ ما باید برای جذب هزینه کنیم. با قلم، با آبرو و تداوم ارتباط با جامعه هدف.‏ ما برای کم‌کاری‌ها و بی‌عملی‌های خودمان آدم‌ها را به چپ و راست و میانه _یا همان خاکستری_ ‏تقسیم می‌کنیم و سعی می‌کنیم این را نهادینه کنیم.‏ با صدای بلند به همه‌کسانی که این یادداشت را می‌خوانند می‌گویم که اگر می‌خواهیم جامعه را ‏رشد بدهیم باید به تبیین تمام‌وقت بیندیشیم و با چند ماه فعالیت انباشته و هیجانی نمی‌توان به ‏نتیجه مطلوب دست‌یافت.‏ @siyasat_nameh http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
همراهان گرامی،اگر اهل نوشتن در موضوعات سیاسی هستید به بپیوندید.