فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخن میگفت، سر در غار کرده، شهریار شهر سنگستان
سخن میگفت با تاریکیِ خلوت
تو پنداری مُغی دلمرده در آتشگهی خاموش
ز بیدادِ انیران شِکوهها میکرد
ستمهای فرنگ و ترک و تازی را
شکایت با شکسته بازوان میترا میکرد
غمانِ قرنها را زار مینالید
حزین آوای او در غار میگشت و صدا میکرد
غم دل با تو گویم، غار
بگو آیا مرا دیگر امید رستگاری نیست؟
"شهریار شهر سنگستان"
#مهدی_اخوان_ثالث
@skybook
📚 موتور سوار چمران
خاطرات سید عباس حیدر رابوکی
"نیروی شناسایی و عملیات ستاد جنگهای نامنظم"
#نشر_جام_جم
@skybook
...خب حالا ما مضمون را انتخاب کردیم و الفاظ خوبی هم برایش انتخاب کردیم؛ ما چه پیامی میخواهیم به مخاطبمان بدهیم؟ حالا مثلاً فرض کنید پیام بعضیها عبارت است از همین شکوهی از وضع که غالب شعرای طولانی در طول تاریخ، همینجور بودند؛ یعنی کمتر شاعری را شما پیدا میکنید که از وضع زمانهی خودش گله و شکایت نکند؛ حالا بعضی شدیدتر، بعضی کمتر؛ [امّا] این پیامی نیست که برای مخاطب، یک معنای معتنابه و فایدهی قابل قبولی داشته باشد؛ بله، حالا بعضی از اینها یک مقدار تاریخ را نشان میدهد ــ به همین اندازه؛ بیشتر نیست ــ لکن آنچه مورد نظر است که میتواند پیام خوبی باشد، پیام دین است، پیام اخلاق است، پیام تمدّن است، [برای] ما ایرانیها پیام ایرانیگری ما است. پیام ایستادگی شجاعانهی ملّت ایران، اینها همه چیزهایی است که قابل انتقال است...
الان یکی از مایههای اعتبار ملّت ایران ایستادگی شجاعانهی او در مقابل ظلم، در مقابل زورگویی و زیادهطلبی در دنیا است که حالا مظهرش آمریکا و صهیونیستها و مانند اینها هستند. این در دنیا خیلی مطلوب است.
...خود من در پاکستان یک سخنرانی در مقابل چند هزار [نفر کردم]، رئیسجمهورشان هم نشسته بود؛ این جلسه واقعاً جلسهای بود که مثل نبضی که تپش دارد و حرکت میکند، همینطور داشت حرکت میکرد! [این] به خاطر مطلب است، وقتی که استقامت ملّت ایران و ایستادگی ملّت ایران بیان میشود...
۰۳/۰۱/۰۷
🔸 دیدار رمضانی شاعران
#آیت_الله_خامنه_ای
@skybook
شب قدر اختصاص به نزول کلام الله ندارد. اگر غیر از این بود که یک بار اتفاق افتاده بود و گفته شده بود که قرآن در آن شب نازل شده و تمام میشد.
اگر شب قدر ادامه دارد همهی آدمیان شب قدر دارند و هنرمندان به تحقیق که شب قدر دارند و در شب قدر است که آنچه را که باید بیابند مییابند.
ای صبا امشبم مدد فرمای
که سحرگه شکفتنم هوس است
این شکفتگی در شب قدر صورت میگیرد.
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
@davari_ir
@skybook
حضرت سلیمان(ع) که بر همه موجودات حکومت می کردند و زبان همه را میدانستد و بین آنها داوری میکردند. روزی پشهای به حضور سلیمان آمد و گفت به دادم برس و مرا از ظلم دشمنم نجات بده. حضرت سلیمان پرسیدند: دشمن تو کیست؟ و شکایت تو از او چیست؟ پشه گفت: دشمن من باد است، و شکایتم از باد این است که هر وقت به من میرسد مرا مانند پرکاهی به این دشت و آن دشت میبرد و سرنگون می سازد. سلیمان(ع): گفت در درگاه عدل من، باید هر دو خصم حاضر باشند تا حرفهای آنها را بشنوم و بین آنها قضاوت کنم.
حضرت سلیمان به باد فرمان داد تا در جلسه دادگاه حاضر شود، و به اعتراض شاکی جواب دهد.
باد بی درنگ به فرمان سلیمان تن نهاد و در جلسهی دادگاه حاضر شد. سلیمان(ع) به پشه گفت همین جا باش تا میان شما قضاوت کنم. پشه گفت: اگر باد این جا باشد من دیگر نیستم زیرا باد مرا میگریزاند.
گفت:
ای شه مرگ من از بود اوست
خود سیاه این روز من از دود اوست
او چو آمد من کجا یابم قرار
کاو برآرد از نهاد من دمار
وقتی به جای فانی شدن در حق با خودخواهی های خود در میدان باشیم، همواره در معرض بلاها خواهیم بود.
📖 برشی از کتاب؛ با دعا در آغوش خدا
#استاد_طاهرزاده
@skybook
همین که متوجه محوریت خود در امور میشویم و نزدیک است که مأیوس شویم و فکر کنیم هر قدمی بر میداریم خودمان محور میشویم، امام سجاد(ع) راه نشان میدهند تا به کسی رجوع کنیم که «غافِر الذَّنب الکَبیر» است. با ورود به راهی که امام در مقابلمان قرار میدهند، انسان به جایی میرسد که خودش برای خودش دود میشود و «بالحق» در عالم حاضر میگردد، به همان صورتی که «شهید اکبر جزی» متوجهی حضور در عالمی شد که حضرت امام خمینی(ره) مقابل ما گشودند. آقای سردار محمد احمدیان در مورد شهید «اکبر جزی» که در گلستان شهدای اصفهان دفن است، میگفتند در یکی از عملیاتها تیربار دشمن آنچنان بر روی سر نیروها بود که سرمان را نمیتوانستیم بالا کنیم. از طرفی تعدادی از نیروها زخمی و زمین گیر شده بودند و نگران توقف عملیات بودیم، یک مرتبه متوجه شدیم تیربار به جای آن که نیروها را نشانه بگیرد، تیرها را بالا میزند، سرمان را بالا کردیم، دیدیم شهید جزی با آن شکم پارهاش بلند شده و آن تیربار را که لولهاش مثل آتش سرخ شده بود، با دستش بالا برده در حالی که دستش به تیربار چسبیده و همانجا شهید شده بود. بر روی این مطلب فکر کنید آیا جز یک عشق آتشین به انقلاب و امام(ره)، راهی است که در مقابل ما در این تاریخ گشوده شده و میتواند انسان را تا اینجاها جلو ببرد؟! «بودنی» که انسان در آن مقام از توحید هیچ بودنی از خود را در میان نمی یابد بلکه نحوه ای از «بودن» خدا می شود و فانی در ارادهی الهی میگردد و مرحوم شهید جزی به ارادهی الهی در آن صحنه به میان میآید و بدون آن که به خود و به سوختن خود فکر کند، آن حماسه را می آفریند زیرا توانسته بود در عالم، «بالحق» حاضر شود.
📖 برشی از کتاب؛ با دعا در آغوش خدا
#استاد_طاهرزاده
@skybook
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
recording-20240401-180235.mp3
13.45M
🎙 حضور توحید امیرالمومنین(ع) در نسبت با مردم
▪️محفل روضه به مناسبت شهادت حضرت امیرالمومنین(ع)▪️
📆 دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
#سها
#روضه_سها
@soha_sima
"پاتوق کتاب آسمان"
🎙 حضور توحید امیرالمومنین(ع) در نسبت با مردم ▪️محفل روضه به مناسبت شهادت حضرت امیرالمومنین(ع)▪️
بزرگان سخن و اندیشه و معرفت و اخلاق محصول محیط و شرایط اجتماعی خویشاند. این سخن دقیق نیست. بهتر است بگویم آنها با شرایط تاریخی نسبت دارند و در آن تنفس و تفکر میکنند و البته آن را دگرگون میسازند. مزیت آنها این است که زودتر از دیگران راهی به سرچشمهی رازی که وجود آدمی با آن قوام یافته است پیدا میکنند و با اتکای به آن گشایشی در زندگی پدید می آورند.
انبیا و بزرگان تفکر معمولاً در زمانهای فروبستگی آمدهاند و میآیند. زمان فروبستگی مستعد فساد است، ولی همیشه و به ضرورت فاسد نمیشود. به خصوص زمانی که گشایش نزدیک است، فضا صاف و آمادهی روشن شدن میشود. البته گاهی هم بزرگیها عکس العمل در برابر فساد و زشتی و تباهی است. میبینیم که فرد حتی اگر با جمعی که در آن به سر میبرد بیگانه باشد فردیتش در نسبت با جمع و متعین و متحقق میشود. آدمیان جزیرههای جدا از هم نیستند. آنها در یک جهان و در وحدت آن به سر میبرند و اختلافهای فردیشان روی هم رفته در قیاس با وجوه مشترک بسیار ناچیز است.
🔹️برشی از کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقیِ پیشرفت و اعتلای علوم انسانی"
🔸️ #رضا_داوری_اردکانی
@skybook
هدایت شده از دیدار آوینی
25.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🎥 ...دیدار آوینی...
✨ #باز_نشر به مناسبت ایام سی و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم #سید_مرتضی_آوینی
#دیدار_آوینی
سُها/ #سرای_هنر_و_اندیشه
@didar_aviny
ادبیات به مفهوم جدید لفظ در نسبت با همین زبان متغیر وجود یافته است حال آن که فرهنگ و ادب در عالم قدیم و در نزد ما که مولد و مأوای تمدن جدید نبودهایم؛ در تمسک به «عُروة الوثقای مأثورات» خود را از تغیُّر احوال و تطاول روزگار حفظ میکرده است. ادبیات جدید مجلای «عالم تفصیل» است که عالم تضاد و تزاحم و آفاق سخیف وجود بشری است و حال آن که ادبیات در عالم سنت هرگز از افق اجمال هبوط نمیکند تا مردمان اسیر عالم تفصیل با رجوع به آن، آفاق متعالی وجود خویش را گم نکنند. به همین علت، هرگز چنین نبوده است که همه به خود اجازۀ نوشتن بدهند و یا هرگز کسی در این خیال نمی افتاده است که تجربیات فردی خویش را حکایت کند و از همین روی، جز از خاصان اهل سلوک و برگزیدگان اهل ذکر که خود را مأمور به نوشتن می یافتهاند اثری مکتوب بر جای نمانده است. شاعران و ادیبان «اعلام آفاق» متعالی وجود انسان بودهاند نه حکایت گر سرگردانی بشری و هلاکت حقیقی نیز در نفی نسبتی است که میان انسان و آسمان معنوی وجود دارد؛ آن که این نسبت را انکار میکند همچون پرنده ای است که بالهای خویش را زائد
می انگارد...
🔹 برشی از کتاب "رستاخیر جان"
مقاله؛ آزادی قلم
🔸 #سید_مرتضی_آوینی
@skybook