♦️استخاره برای دیگران
🔸مرحوم سید ابن طاووس (علیه السلام) در کتاب فتح الابواب می فرماید: من حدیث صریحی در این که انسان می تواند برای دیگران نیز استخاره بگیرد پیدا نکردم ولی احادیث زیادی در باب برطرف کردن حاجات برادران مومن وجود دارد و می توان استخاره را یکی از حوائج آن ها برشمرد و ذیل عمومات آن، برای دیگران استخاره کرد.
👈 کتاب "فتح الأبواب ، بين ذوي الألباب وبين رب الأرباب في الإستخارات "
✅ السيد الجليل أبي القاسم علي بن موسى ابن طاووس الحسني الحلي
#کتاب
#ملاحظه
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🔆 صبح جمعه همگی بخیر ✋
پست های زیر 👇را با دقت بخوانید.
♦️اولی متنی از بیانات مقام معظم رهبری در جلسات تفسیر قرآن است و دومی چند خط کوتاه حاشیه بر آن.
التماس دعا
♦️ فائق آمدن اراده زن فرعون بر محیط فاسد/تفسیر آیه ۱۱ سوره تحریم
خدای متعال در قرآن برای کسانی که ایمان آوردهاند یک نمونهای آورده می فرماید:
👈 «و ضربالله مثلاً للّذین آمنوا امرات فرعون»
البته اینهم جالب است که خداوند با اینکه این همه مردم مؤمن در تاریخ بودند، یک زن را نمونه آورده! شاید علتش این باشد که تأثیر آن محیط روی این خانمی که همسر فرعون و مورد اعتماد اوست، فشار بیش از یکمردی است که ممکن است حالا بیرون از خانه برود و چون آن زمانها زنان در یک محیط محصوری بودند لذا شجاعت این زن، استثنائی تر از هر مرد دیگری است که در آنچنان محیطی بوده و در عین حال به مجرد اینکه بارقهی هدایت را میبیند بلافاصله ارادهی او فائق میشود و بعد هم با آن عقوبت سخت او را می کشند اما از ایمانش برنمی گردد.
💢پس بنابراین: من میگویم این عوامل و همان وسوسهی نفسانی که شما گفتید مؤثرند البته مؤثر هست و وسوسهی نفس چه بسا افرادی را گمراه کرده است، اما آن اراده و قدرت انتخابی که خدا به آنان داده است، او میتواند بر همهی اینها فائق آید، به شرط این که انسان این اراده را به کار بگیرد.
💢در قلب انسان دو گوش وجود دارد:
➖یک گوش آن است که نفس اماره در او وسواس میکند
➖و یک گوش دیگر آن است که فرشتهی الهی سروش الهی در او میدمد
و این تعبیر کنایهای زیبا و شاعرانه و هنرمندانه است، یعنی از دو عامل تأثیر می پذیرد، یکی آن عامل معنوی خدائی است که می گوید: این کار خوب را بکن، و دیگری آن عامل وسواس خناس است که میگوید نکن، یکی آن عامل الهی است که میگوید از این کار بد اجتناب کن و دیگری آن عامل وسواس خناس است که میگوید: اینکار بد را بکن
♨️و جملهی جالب این است که در آخر روایت می گوید اینکه خدای متعال درقرآن فرموده: «اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه» (۸): خدای متعال مؤمن را با روح خود کمک میکند، مراد از کمک همین است. یعنی دائم آن سروش غیبی کَاَنَّه به گوش انسان مؤمن که میخواهد کار بدی را انجام بدهد میخواند که آن کار را نکن و به کار خوب که میرسد یک نیروی معنوی به او میگوید برای انجام آن کار اقدام کن و لذا این دو گوش دو چیز را میشنود و در اینجا انتخاب با شماست، بنابراین نقش اراده و انتخاب انسان اینجا معلوم می شود.
🔰مقام معظم رهبری(دام ظله)
(بیانات در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره)
#رهبری
#عصر_انقلاب
#سبک_زندگی
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🔵اول متن فوق را بخوانید سپس این 👇 پی نوشت را ملاحظه کنید:
❓عبارات فوق را با هشتگ #سبک_زندگی و #عصر_انقلاب در کانال گذاشتم. چرا؟
👈 دنیای مدرن با همه عمق و فراگیری روز افزون، ما را به انسداد نمی رساند. قرآن همیشه مسیر را باز گذاشته. خداوند در قرآن برای مومنین همسر فرعون را مثال می زند. این مثال سخت ترین شرایط ممکن برای حفظ ایمان است.
🔸دربار فرعون محل رفت و آمد شیاطین انس و جن بودند.
🔸مرکز کفر عالم، پادشاهی و سلطنت فرعون بود.
🔸فرعون در مصر باستان پرستیده می شد و ادعای ربوبیت داشت.
🔸فرعون بواسطه رابطه همسری، نوعی ولایت بر آسیه داشت.
🔸هر آنچه در محیط او می گذشت همگی در جهت تأیید کفر و شیطان بود.
❓چطور می توان در آن شرایط ایمان آورد و آن را حفظ و حتی تقویت کرد؟
✅ پاسخ این پرسش را رهبری در قسمت دوم عبارات می فرمایند:
در یک کلام: نیروی درونی انسان به قدری قوی است که هیچ عاملی نمی تواند مسیر را بر او ببندد و او را به #انسداد برساند.
انسدادی در کار نیست...
#ملاحظه
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🔵روایت شنیدنی عباس معروفی نویسنده رمان «سمفونی مردگان» از دیدار با حجت الاسلام رئیسی
یکی از غمانگیزترین دورههای زندگی من همین ۱۸ ماه تعطیلی گردون بود که همه رفتوآمدها، تلفنها و ارتباطهایم قطع شد. یکباره احساس کردم چقدر تنها شدهام. نمیدانستم چه خاکی به سرم بریزم. تنها سیمین بهبهانی هر روز به من تلفن میزد و دلداریام میداد. نامهنگاری، ملاقات، دیدار و گفتوگو هیچکدام فایدهای نداشت تا اینکه قاضی پروندهام در دادستانی انقلاب حکم مرا اعلام کرد: «اعدام.»
فروشکستم. حالا جز نگرانی از حکم اعدامی که قاضیام داده بود، وزارت ارشاد هم کنفیکون شده بود. خاتمی رفته بود. در همان زمان داشتم رمان «سال بلوا» را مینوشتم و این جمله جایی خودنمایی میکرد: «ما ملت انتظاریم!» و در انتظار سرنوشت گردون میسوختم. حکم اعدام را برداشتم و به طرف سازگارا راه افتادم. چند روز بعد او به من خبر داد که روزهای سهشنبه حجتالاسلام ابراهیم رئیسی، دادستان انقلاب، بارعام دارد و قرار شد که من از ساعت شش صبح سهشنبه آنجا باشم. این سهشنبه رفتنها، چهار بار طول کشید و نوبت به من نرسید، بار پنجم، ساعت ۱۲ من توانستم آقای رئیسی را ببینم. در هر دیدار پنج نفر میتوانستند به ترتیب شماره، وارد اتاق دادستان انقلاب شوند. نفر اول که آخوند پیری بود، به دادستان جوان و خوشتیپ انقلاب گفت اگر اجازه داشته باشد، بماند و به عنوان آخرین نفر با او خصوصی حرف بزند اما رئیسی قبول نکرد. گفت: بفرمائید! خودم را معرفی کردم، رئیسی کمی نگاهم کرد، با لبخند گفت: «همون عباس معروفی معروف؟»
«بله همون کرکس شاهنشاهی! همون غول بی شاخ و دم که هر روز کیهان مینویسه»
«شما بمونید. نفر بعدی؟»
سه نفر بعدی هم مطلبشان را گفتند و رفتند. دادستان انقلاب گفت: «خب آقای معروفی، چه میکنید؟»
«رمان مینویسم، کتاب چاپ میکنم، ادیتوری میکنم، هر کار که بشه چون دفترم بازه اما شما انتشار گردون رو توقیف کردین.»
«خب فکر میکنی چرا توقیف شده؟»
«همکاران شما از من میپرسن چه جوری و با چه پولی این مجله رنگارنگ را منتشر میکنم؟»
«این سؤال من هم هست.»
«مجله روی پای خودش ایستاده، ۲۲ هزار تیراژ داره.»
«چند سالته؟»
«سیوسه»
«این چیزهایی که دربارهٔ شما در روزنامهها مینویسن، من فکر کردم بالای ۶۰ سال رو داری.»
آنوقت در کامپیوتر پروندهام را نگاه کرد و گفت: «عجیبه! خیلی عجیبه! لک توی پروندهات نیست.»
گفتم: «میدونم. من حتی سمپات کسی یا چیزی نبودهام.»
با حیرت خیرهام شد: «حتی خانمبازی هم نکردهای؟ »
گفتم: «نه! من زن و سه تا دختر دارم.»
به پشتی صندلیاش تکیه داد با لبخند نگاهم کرد. یک لحظه فکر کردم عجب آخوند خوشسیما و خوشتیپی است. گفت: «پریشب در قم منزل یکی از علما، آقای فاضل میبدی بودم. قسمتی از کتاب «سمفونی مردگان» شما را خوندم. میخواستم ازش بگیرم، دیدم براش امضا کردی. بهم نداد. دلم میخواد بخونمش.»
🔸اتفاقاً نسخهای از چاپ سوم رمان در کیفم بود. گذاشتم روی میز. دست به جیب برد که پولش را بپردازد. گفتم: «قابلی نداره.» گفت: «نه این میز، میز خطرناکیه. میز قضا و قدر!» و خندید: «باید پولشو بپردازم، شما هم باید بگیری.» ۳۰۰ تومان را روی میز گذاشت و گفت: «تعجب میکنم! چرا این قدر راجع به شما بد مینویسن؟ امکانش هست فوری کلیه گردونها رو به من برسونید تا شخصاً مطالعه کنم و تصمیم بگیرم؟»
گفتم: «با کمال میل. فردا براتون میارم.»
گفت: «نه! فردا دیره. همین حالا!» و تلفن روی میزش را طرف من گذاشت: «زنگ بزن بیارن فوری!» و بعد خواست که ناهار بمانم. تشکر کردم، یک دوره گردون از شماره ۱ تا ۲۰ را به دستش دادم و خداحافظی کردم. حدود یک هفته بعد، پرونده من از دادستانی انقلاب «عدم صلاحیت» خورد و به دادگستری ارجاع داده شد.
(به نقل از سایت کتاب وب)
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
dallake namazeshab khan.mp364596.mp3
1.71M
🔊🔊🔊
♦️داستان شنیدنی #شهید_بهشتی در بیان کارآمدی و تخصص
👈 انجام تکالیف اجتماعی اسلام نیاز به تخصص و کارآمدی دارد. اکتفا به تقوا و خلوص نیت، اثر مطلوب شارع را تحصیل نمی کند.
#بشنوید
#ملاحظه
#تقوا
#تخصص
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
♦️طریق عرفان در اسلام
🔸قسمتی از عبارات بسیار مهم علامه طباطبایی درباره عرفان اسلام از کتاب #شیعه_در_اسلام
🔸این کتاب اهمیت فوق العاده ای دارد و با بیان روان، عمیق ترین تقریر از مذهب شیعه ارائه می شود.
🔸علامه طباطبایی در بحث طریق کشف پس از بیان طریق ظواهر و طریق تعقل، مسیر معرفت نفس در اسلام را توضیح می دهند. این کتاب را حتما مطالعه کنید. (حتی اگر قبلا خواندید)
#ملاحظه
#عصر_انقلاب
#کتاب
#علامه_طباطبایی
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🔵 ظهور عرفان در اسلام
🔰علامه طباطبایی (ره)
🔸در ميان صحابه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله (كه نزديك به دوازده هزار نفر از ايشان در كتب رجال ضبط و شناخته شدهاند) تنها #على عليه السلام است كه بيان بليغ او از حقايق عرفانى و مراحل حيات معنوى به ذخاير بيكرانى مشتمل است و در آثارى كه از ساير صحابه در دست است خبرى از اين مسائل نيست.در ميان ياران و شاگردان او كسانى مانند #سلمان_فارسى و #اويس_قرنى و #كميل_بن_زياد و #رشيد_هجرى و #ميثم_تمار پيدا مىشود كه عامه عرفا كه در اسلام بهوجود آمدهاند ايشان را پس از على عليه السلام در رأس سلسلههاى خود قرار دادهاند و پس از اين طبقه كسان ديگرى مانند #طاوس_يمانى و #مالك_بن_دينار و #ابراهيم_ادهم و #شقيق_بلخى در قرن دوم هجرى بهوجود آمدهاند كه بى اينكه به عرفان و تصوف تظاهر كنند درزىِّ زهاد و پيش مردم،اولياى حق و مردان وارسته بودند ولى در هر حال ارتباط تربيتى خود را به طبقه پيشين خود نمىپوشانيدند.
🔸پس از اين طبقه،طايفه ديگرى در اواخر قرن دوم و قرن سوم مانند بايزيد بسطامى و معروف كرخى و جنيد بغدادى و نظايرشان بهوجود آمدند كه به سيرو سلوك عرفانى پرداختند و به عرفان و تصوف تظاهر نمودند و سخنانى به عنوان كشف و شهود زدند كه به واسطه ظواهر زنندهاى كه داشت فقها و متكلمين وقت را برايشان مىشورانيد و در نتيجه مشكلاتى برايشان بهوجود مىآورد و بسيارى از ايشان را به دخمه زندان يا زير شكنجه يا پاى دار مىكشانيد.
🔸با اين همه در طريقه خود در برابر مخالفين خود سماجت كردند و بدين ترتيب روز به روز،طريقت در حال توسعه بود تا در قرن هفتم و هشتم هجرى به اوج وسعت و قدرت خود رسيد و پس از آن نيز گاهى در اوج و گاهى در حضيض،تاكنون به هستى خود ادامه داده است.
اكثريت مشايخ عرفان كه نامهايشان در تذكرهها ضبط شده است به حسب ظاهر مذهب تسنن را داشتهاند و طريقت به شكلى كه امروز مشاهده مىكنيم (مشتمل به يك رشته آداب و رسومى كه در تعاليم كتاب و سنت خبرى از آنها نيست) يادگار آنان مىباشد اگر چه برخى از آداب و رسوم شان به شيعه نيز سرايت نموده است.
🔸چنانكه گفتهاند جماعت بر اين بودند كه در اسلام برنامه براى سير و سلوك بيان نشده است بلكه طريق معرفت نفس طريقى است كه مسلمين به آن پى بردهاند و مقبول حق مىباشد مانند طريق رهبانيت كه بى اينكه در دعوت مسيح عليه السلام وارد شده باشد،نصارى از پيش خود درآوردند و مقبول قرار گرفت.
🔸از اين روى هر يك از مشايخ طريقت آنچه را از آداب و رسوم صلاح ديده در برنامه سير و سلوك گذاشته و به مريدان خود دستور داده است و تدريجاً برنامه وسيع و مستقلى بهوجود آمده است.
🔸مانند مراسم سرسپردگى و تلقين ذكر و خرقه و استعمال موسيقى و غنا و وجد در موقع ذكر و گاهى در بعضى سلسلهها كار به جايى كشيده كه شريعت در سويى قرار گرفته و طريقت در سوى ديگر و طرفداران اين روش عملاً به باطنيه ملحق شدهاند ولى با ملاحظه موازين نظرى شيعه آنچه از مدارك اصلى اسلام (كتاب و سنت) مىتوان استفاده نمود خلاف اين است و هرگز ممكن نيست بيانات دينى به اين حقيقت راهنمايى نكند يا در روشن كردن برخى از برنامههاى آن اهمال ورزد يا در مورد كسى (هر كه باشد) از واجبات و محرمات خود صرفنظر نمايد.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
هدایت شده از سید مجتبی امین جواهری
قصد تقرب در اعمال.mp3
3.27M
🔊🔊کلیپ صوتی
🔵 کار شما از جملهی کارهایی است که خیلی راحت میتواند نیّت الهی و #قصد_قربت در آن راه پیدا کند.
همهی کارها را میشود برای خدا انجام داد؛ حتّی تلاش معاش را هم میشود برای خدا انجام داد و قصد الهی کرد؛ امّا در بعضی از کارها قصد خدایی کردن خیلی راحتتر است؛ از جمله کار شما. چون کار شما خدمت به جامعه است، خدمت به مردم است، خدمت به جمهوری اسلامی است، خدمت به اسلام است، نصرت اسلام است.
🔹همین آیهای که الان این جوان عزیز اینجا خواندند که «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا کونوا اَنصارَ الله»(۴) - نصرت خدا کنید؛ جزو ناصران و کمککنندگان و نصرتکنندگان خدا باشید - خب، یکی [از مصادیقش] همین است؛ کار شما جزو کارهایی است که حقیقتاً میتواند نصرت اسلام باشد، نصرت دین باشد، کمک به مردم باشد. بنابراین قصد قربت، که شما بگویید خدایا! من این خدمتی که میکنم، این ساعتی که در اداره هستم، این ساعتی که سر پُست هستم، این تلاشی که برای بهبود کار انجام میدهم، این پنج دقیقهای که بیشتر از وقت مقرّر در اداره میمانم و کار انجام میدهم، این را برای تو انجام میدهم، فرصتی است برای اینکه کار شما برای خدا انجام بگیرد. از برکات این ماه استفاده کنید که از جمله همین است که عرض کردم.
دیدار فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۹۴/۰۲/۰۶
#عصر_انقلاب
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
❔❓❔❓
☑️ مهمترین پرسشی که برای یک دین دار یا شاید یک انسان وجود دارد، پاسخ به همین موضوعی است که علامه طباطبایی در این رساله به آن می پردازند:
🔅مقصد——-مسیر🔅
مقدمه ای که می تواند ما را در این مسأله یاری کنید:
◀️ شناخت مبدأ (انسان شناسی)
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🎖 خروجی های این مدارس، نسل بعدی مدیران اجرائی و فرهنگی کشور را تشکیل می دهند.
✅ نکته جالب در همه این مدارس اهتمام ویژه در امر #دین است برخلاف مدارس دولتی که عرفی تر از آن ها محسوب می شود.
♻️ جریان سرمایه داری به راحتی عنصر #دین را تبدیل به یک کالا می کند و از طریق آن پایه های خود را محکم می کند.
⛔️ با این توضیح به روشنی می توان پیوند #ثروت و #مذهب و #قدرت در جامعه را رصد کرد.
🌀 هر کس پول بیشتری داشته باشد می تواند فرزندان به ظاهر مذهبی خود را در خدمت سیاست کشور قرار دهد و چرخه قدرت و ثروت را در انحصار طبقه خاص حفظ کند.
🔻 پی نوشت:
نام دبیرستان من هم در این لیست هست. بنابراین دو زانو نشسته ام در انتظار ثروت و قدرت. 😅
به قول شاعر:
سر بر سر #زانو نهم آیی چو تو در #بزم
تا غیر نداند که مرا با تو سری هست
#ملاحظه
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🔅دعای ویژه شبهای قدر
(المراقبات به نقل از مرحوم سیدابن طاووس قدس سره)
💠 @sm_javaheri
▪️الا ای تیرگی های شب ای خاموشی صحرا
زمین ها آسمان ها گوش سر تا پا
▪️ببینید از دل بشکسته آوای که می آید
که نزدیک است بنیاد فلک را برکند از جا
▪️کدام افتاده از پایی به خاک تیره افتاده
که گویی خاک معشوق است و او چون عاشقی شیدا
▪️به پای نخل های کوفه اشک کیست می بارد؟
که نخلستان زاشکش می دهد شیرین ترین خرما
▪️به گرد نخل ها در ظلمت شب گشتم و دیدم
امیرالمومنین را محو ذات خالق یکتا
▪️نه خوفش از جحیم و نی هوای جنتش در سر
نه در افسوس دیروز و نه در اندیشه فردا
▪️زخشم افکنده بر اعضای دنیا لرزه و گوید
که ای دنیا چه خواهی از علی عالی اعلی
▪️من از آغاز عمر خود طلاق دائمت گفتم
زچشمم دور تر شو دور غری غیری ای دنیا
▪️شب تاریک و نخلستان و این صحرا بود شاهد
که این دنیا بود زندان و من زندانی دنیا
▪️خدا داند ز کل گنج هایت دوست تر دارم
که طفلی بی پدر لب واکند گوید به من بابا
▪️میان دوستان خود چنان تنهای تنهایم
که شب با چاه دور از چشم یاران می کنم نجوا
▪️از آن کودک که دارد شوق بر پستان مام خود
علی را مرگ خوشتر با چنین غم های جانفرسا
▪️چه شب هایی که نان دادم به سائل ها و بشنیدم
که می گفتند یارب از علی برگیر داد ما
▪️نه آن سائل مرا بشناخت در دامان تاریکی
نه من در نزد او کردم برایش نام خود افشا
▪️تو هم دنیا چو آن سائل مرا نشناختی هرگز
که خون کردی دل زار مرا پیوسته بی پروا
▪️تو زهرای مرا در سن هجده سالگی کشتی
تو پیش چشم من سیلی زدی بر صورت زهرا
▪️زمن مخفی مکن دنیا که من این نکته می دانم
همین شب ها کنی برنامه قتل مرا اجرا
▫️ حاج آقای سازگار(میثم)
💠 @sm_javaheri
◾️ شهادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام بر همه شیعیان و محبین حضرت تسلیت.
🔹 چند خط از شب نوزدهم و شب بیست و یکم
👇👇👇
💠 @sm_javaheri
🔲 شب نوزدهم:
🔸هنوز سر از سجده بر نداشته بود که شمشیر ابن ملجم مرادی بر فرق مولا نشست. در آن لحظه حساس، دو صدا به گوش رسید:
🔸یکی بین زمین و آسمان، جبرئیل امین علیه السلام بود که خبر شهادت علی علیه السلام را داد؛ به این صورت که «به خدا قسم! ارکان هدایت فرو ریخت و نشانه ها و عَلَمهای پرهیز کاری سرنگون گشت و ریسمان محکم الهی گسست.» و ادامه داد: «قُتِلَ ابْنُ عَمِّ الْمُصْطَفَی قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَی قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَی قَتَلَهُ اَشْقَی الْاَشْقِیَاءُ؛ پسر عموی مصطفی کشته شد. وصی برگزیده به قتل رسید. علی مرتضی کشته شد. او را شقی ترین افراد به قتل (شهادت) رساند.»
🔸 و صدایی هم از عاشق شهادت، علی علیه السلام شنیده شد که می فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَْهُ وَ رَسُولُهُ؛[13] به نام خدا و به یاری خدا و بر دین رسول خدا [از دنیا می روم] قسم به پروردگار کعبه! رستگار شدم. این [شهادت] چیزی بود که خدا و رسولش به ما وعده داده بود.»
◼️ شب بیست و یکم:
🔸 بعد از آنکه زخم سر را بستند و حضرت به هوش آمد، در حالی که خون از سر و روی حضرت میریخت، عرضه داشت: اِلهِی اَسْئَلُکَ مُرَافَقَةُ الْاَنْبِیَاءِ وَ الْاَوْصِیَاءِ وَ اَعْلَی دَرَجَاتِ جَنَّةِ الْمَاْوی؛[14] خدای من! از تو همراه بودن با انبیاء و اوصیاء و بالاترین درجة بهشت را درخواست می کنم.»
🔸 اصبغ بن نباته می گوید: وارد خانة علی علیه السلام شدم، دیدم علی علیه السلام یک پارچة زردی را به سر مبارکشان بسته اند و خون هم مرتب از سر مولا می ریزد و رخسار شریفشان زرد شده است؛ به گونه ای که من بین پارچه و صورت تشخیص ندادم. آن گاه فریاد کشیدم و خود را به دامن حضرت انداختم و او را می بوسیدم و اشک می ریختم. حضرت فرمود: «لَا تَبْکِ یَا اَصْبَغُ فَاِنَّهَا وَ اللَّهِ الْجَنَّةُ؛[15] گریه نکن اصبغ به راستی و قسم به خداوند! این [حالی که می بینی، مرا در شرف ورود به] بهشت [قرار داده] است.»
🔸 و به دخترش ام کلثوم که به شدت گریه می کرد، جایگاه خویش را گوشزد کرده، فرمود: «یَا بُنَیَّةُ لَا تَبْکِِین فَوَ اللَّهِ لَوْ تَرَیْنَ مَا یَرَی اَبُوکَ مَا بَکَیْتِ...؛ دخترم! گریه نکن! به خدا سوگند! اگر می دیدی آنچه را که پدرت می بیند، گریه نمی کردی.» عرض کرد: شما چه می بینید؟ فرمود: «می بینم که ملائکه و انبیاء عظام صف کشیده اند و همه منتظرند که من بروم ... .»
🔸وی در حالی که یک دست بر قلب خود گذاشته بود و با دست دیگر خاک بر سر می پاشید، می گفت: «مرگ و شهادت گوارایت باد! که تولدت پاک و شکیبایی ات نیرومند و جهادت بزرگ بود. بر اندیشه ات دست یافتی و تجارتت سودمند گشت. بر آفریننده ات وارد گشتی و او تو را با خوشی پذیرفت و ملائکه اش به گردت جمع شدند. در همسایگی پیغمبر جای گزین گشتی و خداوند تو را در قرب خویش جای داد و به درجة برادرت مصطفی رسیدی و از کاسه لبریزش آشامیدی... .»
💠 @sm_javaheri
🕌 نقشه پراکندگی جمعیت مسلمانان در جهان
✳️ سبز پر رنگ بالای 50 درصد
❇️ سبز کم رنگ بین 10 تا 50 درصد
#ملاحظه_تصویری
💠 @sm_javaheri
🌟 سال 2050 جمعیت مسلمانان بیش از مسیحیان
🔹به گزارش «شیعه نیوز»، براساس تحقیقات جدیدی که توسط مرکز تحقیقات پیو منتشر شده تا پایان قرن حاضر، برای اولین بار در تاریخ تعداد مسلمانان بیشتر از تعداد مسیحیان خواهد شد.
🔹به گزارش مهر، آلن کوپرمن مدیر بخش تحقیقات دینی در مرکز تحقیقاتی پیو گفت: یک طرز تفکر این است که مسیحیت هفت قرن جلوتر از اسلام بوده است و اکنون پیروان اسلام با مسیحیت درحال رسیدن به یک میزان مساوی هستند.
🔹درحال حاضر مسیحیت پرجمعیت ترین دین دنیا است و یک سوم از جمعیت ۲.۲ میلیاردی پیروان ادیان جهان را به خود اختصاص داده است. تحقیقات پیو نشان می دهد که سرعت رشد اسلام با هیچ کدام از ادیان دیگر برابری نمی کند و از همه آنها بیشتر است.
🔹براساس این تحقیق، گروه های دینی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این درحالی است که گروه های دینی در سال ۲۰۱۰ تنها ۲۳ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دادند. این بدان معناست که تعداد مسلمانان دنیا تا سال ۲۰۵۰ تقریبا برابر با تعداد مسیحیان برابری و یا از آنها بیشتر خواهد شد.
🔹اگر رشد اسلام با همین میزان پیش برود، تعدد مسلمانان تا سال ۲۰۷۰ از مسیحیان بیشتر خواهد شد.
🔹این آمار بیان کننده این مطلب نیست که تعداد مسیحیان درحال کاهش است، مسئله مهم اینجاست که سرعت رشد مسیحیت به اندازه اسلام نیست. این درحالی است که تعداد مسیحیان از ۲.۱ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به ۲.۹ میلیارد نفر می رسد. اما افزایش تعداد مسلمانان از ۱.۶ میلیارد نفر به ۲.۸ میلیارد نفر می رسد.
🔹این رشد هم به سن نسبتا جوان جمعیت مسلمان ارتباط دارد و هم به نرخ باروری میان آنها. سایر گروه های دینی دارای جمعیتی سالخورده هستند. برای مثال نیمی از پیروان بودا بیش از ۳۰ ساله هستند و نرخ باروری میان آنها ۱.۶ است. در مقام مقایسه در سال ۲۰۱۰، یک سوم از جمعیت مسلمانان زیر ۱۵ سال داشتند و نرخ تولد به ازای هر زن مسلمان ۳.۱ کودک است درحالی که این رقم برای زنان مسیحی ۲.۷ کودک است.
🔹تحقیقات پیو نشان می دهد که دو تغییر جالب دیگر از چشم انداز دینی در حال وقوع است.
🔹خداناباوران، شکاکیان و افرادی که خود را به هیچ گروه دینی متعلق نمی دانند تا سال ۲۰۵۰ درصد کوچکتری از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند. این درحالی است که گفته می شود این گروه ها دراروپا و آمریکا درحال رشد هستند. گفته می شود علت این کاهش پایین بودن نرخ باروری در میان این افراد است.
💠 @sm_javaheri
13960325_18722_192k.mp3
3.38M
🔅تضرع وسیله نجات
♦️«در چند دعا ازجمله دعای شریف ابیحمزهی ثمالی [آمده]: وَ لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک،(۲) راه نجات ما تضرّع به نزد پروردگار متعال است. خب تضرّع پیش خدای متعال که مایهی نجات ما است -میگوییم «لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک»-
♦️این تضرّع، چطور وسیلهی نجات است؟ انسانهای ضعیف هم گاهی ممکن است تضرّع کنند نزد انسانهای دیگر؛ فرق این [دو] چیست؟ فرق و تفاوت میان تضرّع عندالله و تضرّع عند «بندگان خدا» در چیست؟ مهم این است که به این نکته توجّه کنیم. تضرّع در مقابل بندگان خدا برای این است که شما دل آنکس را که پیش او تضرّع میکنید، نرم کنید؛ [امّا] تضرّع عندالله برای این است که دل خودمان را نرم کنیم؛ دل خودمان را نجات بدهیم از قساوت؛ این مایهی نجات است.
♦️اگر دل از حالت قساوت خارج شد و نرم شد، نورانیّت پیدا خواهد کرد. این نورانیّت دل است که راهها را به روی انسان باز میکند، به انسان امید میبخشد، به انسان تلاش میبخشد، انسان را در راههای صحیح و درست هدایت میکند. تقوا وقتی بود، خدای متعال هدایتش را به انسان عنایت میکند. این تقوا ناشی از همان نرمش دل و لطافت دل و نورانیّت دل است؛ اصل قضیّه این است.»
🔰مقام معظم رهبری (دام ظله)
💠 @sm_javaheri
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️معرفی چند کانال مفید حوزوی♨️
💠 مبصِرات / برگزیده مطالب کتاب شریف المیزان
🆔 https://eitaa.com/mobserat
💠 ملاحظات و محاکمات/ دست نوشته های سید مجتبی جواهری - یک طلبه عصر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/sm_javaheri
💠 یک سال با صحیفه امام خمینی (ره)
🆔 https://eitaa.com/sahifeh_entezar
💠 آموزش فقه/ دروس فقه استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/amoozesh_figh
💠 پیچ اینستاگرام المرسلات
🆔 http://instagram.com/almorsalat
💠 المرسلات/ بازتاب اندیشه های استاد علی فرحانی در علوم حوزوی و علوم انسانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat
💠 صوت دروس اساتید حوزه
🆔 https://eitaa.com/soda96
🔸شرکت در دوره تابستانی "الصافات" که میهمان دانشگاه چمران اهواز بودم.
بچه های خوب و دوست داشتنی و با انگیزه و بسیار منظم. خیلی بیشتر از تجربه های قبلی.
🔸موضوعی که بر عهده من گذاشته بودن تدریس دو کتاب #انسان_و_ایمان و #جهان_بینی_توحیدی از شهید استاد مطهری بود.
✅ آروزی موفقیت برای بچه های فعال و مومن دانشگاه چمران
پی نوشت: صوت ها دستم برسه در کانال میذارم
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات تدریس فشرده کتاب جهان بینی توحیدی و انسان و ایمان از آثار شهید مطهری
🔰 سید مجتبی جواهری
💢💢💢💢💢💢
🔵دوره مباحث معرفتی طرح "الصافات" بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز تابستان امسال در 6 جلسه برای هر گروه برگزار شد.
🔹جلسه اول و دوم توضیح طرح کلی اندیشه اسلامی از دیدگاه #شهید_مطهری در کتاب مقدمه ای بر #جهان_بینی_اسلامی است. در این دو جلسه چرائی و چگونگی ورود شهید مطهری به جهان بینی اسلامی بیان شده و تفاوت آن با اندیشه قدما و متکلمین مورد بررسی قرار گرفته.
🔹جلسه سوم و چهارم دو مبحث مهم از #کتاب_انسان_و_ایمان به صورت خلاصه طرح و بررسی می شود. مسأله اول تفاوت انسان با جانداران و تولید معنای علم و ایمان و رابطه آن دو با یکدیگر و مسأله دوم ضرورت مکتب و ایدئولوژی با توجه به تقسیم فعل انسان به افعال التذاذی و افعال تدبیری.
🔹جلسه چهارم و پنجم ناظر به انواع جهان بینی #علمی ، #فلسفی و #مذهبی است و مزایای هر یک بررسی می شود. معیارهای رجحان جهان بینی ها و مقوله وحدت وجود و توحید #ذاتی #صفاتی و #افعالی نیز در این دو جلسه بیان شده است.
📌 لینک دانلود صوت
👇👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/1391
#اندیشه_مطهر
@almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊
#after_you
▫️یه کار تمیز، ساده و زیبا
#بشنوید
📩 اثری از گروه هنری وِتر در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی
#vetr
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri