eitaa logo
اسناد
62 دنبال‌کننده
75 عکس
27 ویدیو
72 فایل
💠 این کانال جهت بایگانی اسناد و به صورت مکمل کانال ملاحظات و محاکمات راه اندازی شده است. ⭕️لینک کانال اصلی: @sm_javaheri ⭕️لینک کانال مکمل: @sm_javaheri2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
زندگی نامه سید جعفر دارابی (کشفی).pdf
227K
♦️مختصری از زندگی نامه سید جعفر دارابی (کشفی) (2700 واژه) 📕📕📕📕📕📕 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️معرفی اجمالی از کتاب اندیشه سیاسی سید جعفر کشفی 🔹سید جعفر کشفی دارابی از دانشمندان علوم عقلی و دینی قرن دوازدهم و سیزدهم است. او از شاگردان علامه بحرالعلوم در نجف بود و با حمله وهابیان به کربلا و نجف، به ایران بازگشت. 🔹دارابی، مشرب عرفانی داشت و چون ادعای کشف و کرامت داشت، به کشفی معروف شد. او سرانجام در ۱۲۶۷ق در بروجرد درگذشت و همان جا به خاک سپرده شد. ♦️حکومت مجتهدان در عصر غیبت کشفی در آثارش به مسئلۀ سیاست و حکومت توجه ویژه‌ای داشته و به خصوصیات حاکم و انواع حکومت‌ها اشاره کرده است. به نظر او، ادارۀ امور جامعه و امر سیاست، با دین توأم و به آن وابسته است و اگر امام منصب حکومت را داشته باشد، دولت ِ حق تشکیل می‌شود که هم به نظم امور جامعه و هم اقامۀ دین می‌پردازد. اما در زمان غیبت امام، این دو وظیفه به ناچار بین مجتهدان و سلاطین تقسیم می‌شود و این دو رکن، برای هدایت جامعه و جلوگیری از بی‌نظمی، باید با یکدیگر معاونت و مشارکت داشته باشند. 🔹کتاب اندیشه سیاسی سید جعفر کشفی به قلم عبدالوهاب فراتی (عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) توسط نشر بوستان کتاب به چاپ رسیده است و به طور مفصل به بررسی زندگی نامه و نظریات سیاسی کشفی پرداخته است ✅در پست بعدی، می توانید قسمتی از مقدمه کتاب را مطالعه کنید: 👇👇 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔴 در ادامه، مقدمه این کتاب به قلم عبدالوهاب فراتی را می خوانیم؛ ۱- کشفی مجموعه ای از نگرش و گرایش های فلسفی، عرفانی، کلامی را در ذیل یک نگرش جامع یعنی «گشت و بازگشت جهل» دارد. در واقع او جهان را آمیخته ای از عقل و جهل می داند و در تلاش است تا جامعه، تاریخ و انواع دولت را براساس آن دو تبیین کند. دولت در اندیشه او یا حق است و یا باطل. دولت حق یا مدینه الهیه، تنها در زمانی میسر است که حضور عقل یا روح محمدی ممکن باشد. چنین امکاناتی نیز در دو مقطع از تاریخ بشر رخ داده یا می دهد: اولین مقطع به عنصر نبوت اختصاص دارد که در این دوران رویه ظاهری عقل در لباس شریعت هویدا شده است. در دومین مقطع، که رویه باطنی عقل عیان می گردد و به عصر ولایت شهرت می یابد، آخرین ولی خداوند، حضرت مهدی –علیه السلام– ظهور می کند و تشکیل دولت حق ثانیه می‌دهد. در فاصله این دو مقطع، دولت آرمانی کشفی به دولتی انحصار می یابد که زعیم اش با عقل کل در ارتباط و همانند منسب امامت، واجد دو رکن علم و سیف باشد. در فرضی که اوضاع یار نشود و چنین دولتی برپا نگردد، کشفی به تفکیک رکنین تن می دهد و از مشروعیت سلطان عادلی که از علمای حقانی تبعیت نماید حمایت می کند و در نهایت به دولتی که از معیارهای او خارج است لغت جائر می دهد و در شرایطی که هرج و مرج ایجاد نشود عزلش را ضروری می داند. ۲- معرفت و اندیشه سیاسی کشفی از دو سو برای ما اهمیت دارد: از یک سو تعداد فقیهانی که از منظر فلسفه سیاسی به تحلیل سیاست پرداختند، بسیار اندکند، زیرا بیشتر آنان از دیدگاه فقه سیاسی یا فقه حکومتی موضوعات این حوزه را تحلیل و بررسی کردند، بنابراین کشفی از معدود عالمانی است که از منظر فلسفی، کلامی و فقهی به بحث و بررسی در قلمرو سیاست پرداخته است. از سوی دیگر مباحثی که وی درباره عقل و جهل، دولت عقل، انواع دولت، وظایف دولت، عدالت و لزوم عزل سلطان جائر و تبدیل آن به «احسن» دارد، در کنار گزارش هایی که از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره قاجاریه به ما می دهد؛ اهمیت وافری دارد و ما را در تدوین تاریخ اندیشه سیاسی شیعه یاری می رساند. افزون بر این، حرح چنین مباحثی در کنار دیدگاه ویژه ای که در باب ولایت فقیه (حکیم) دارد، در اوان سلطنت قاجاریه و قبل از نهضت مشروطیت نیز تازگی دارد. ۳- تاکنون کار جدی و گسترده ای درباره شخصیت و آراء فلسفی و سیاسی سید جعفر کشفی به علت عزلت گزینی اش انجام نگرفته است. از میان محققان داخلی مرحوم دکتر عبدالهادی حائری در کتاب «نخستین رویارویی ها» و از میان پژوهندگان خارجی دکتر هانری کربن در«تاریخ فلسفه اسلامی» تنها با استناد به یکی – دو آثار از آثار کشفی، درباره او سخن گفتند و ما نیز در متن رساله درباره قضاوت و داوری اینان به تفصیل سخن خواهیم گفت. در سال ۱۳۷۶ نیز اینجانب یکی از نسخه های خطی وی به نام «میزان الملوک و الطوائف و صراط المستقیم فی سلوک الخلائف» را تصحیح و احیاء کردم. علاوه بر این، درباره اندیشه سیاسی او نیز در برخی از مجله‌های داخلی مقاله هایی نوشته ام. در حال حاضر نیز مراحل میانی احیاء «تحفه الملوک» سپری شده و انشاء الله تا آخر سال جاری به پایان خواهد رسید. ۴- بر خود لازم می دانم از کلیه دوستان و اساتید محترم به ویژه جناب دکتر حاتم قادری و حجه السلام والمسلمین ابوالفضل شکوری، ابوالفضل شکوهی و نجف لک زائی که مرا در نگارش این اثر یاری رساندند، تشکر کنم. بدون شک این اثر، آغازی برای معرفی اندیشه ای سیاسی مرحوم سید جعفر کشفی به حساب می آید تا فرصتی برای دیگر محققان جهت نقد وبررسی اندیشه های وی فراهم گردد. پیشاپیش دست همه منتقدان را به گرمی می فشارم و بر آنان درود می فرستم. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
QPSS_Volume 2_Issue 6_Pages 39-60.pdf
822.3K
💠 ارزیابی مقاله ي «ایران؛ استعمار سرخ و سیاه» به عنوان عامل شتابزا در انقلاب اسلامی ایران (بر اساس تئوري تحول انقلابی چالمرز جانسون) 🔰نویسندگان: عباس نعیمی، شهناز کریمی، علی مرشدی زاده 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔴روایتی درباره ولایت ولی خدا و ولایت شیطان 🔹الكافي : عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن أبيهِ وعَبدِ اللَّهِ بنِ الصَّلتِ جَميعاً ، عَن حَمّادِ بنِ عيسى ، عَن حَريزِ بنِ عَبدِ اللَّهِ ، عَن زُرارَةَ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ : بُنِيَ الإِسلامُ عَلى خَمسَةِ أشياءَ : عَلَى الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وَالحَجِّ وَالصَّومِ وَالوِلايَةِ . قالَ زُرارَةُ : فَقُلتُ : وأَيُّ شَيءٍ مِن ذلِكَ أفضَلُ ؟ فَقالَ : الوِلايَةُ أفضَلُ ؛ لِأَنَّها مِفتاحُهُنَّ ، وَالوالي هُوَ الدَّليلُ عَلَيهِنَّ . . . أما لَو أنَّ رَجُلاً قامَ لَيلَهُ وصامَ نَهارَهُ ، وتَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ ، وحَجَّ جَميعَ دَهرِهِ ، ولَم يَعرِف وِلايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوالِيَهُ ، ويَكونَ جَميعُ أعمالِهِ بِدَلالَتِهِ إلَيهِ ، ما كانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ حَقٌّ في ثَوابِهِ ، ولا كانَ مِن أهلِ الإِيمانِ . 🔹الكافى - به نقل از زراره - : امام باقر عليه السلام فرمود: «اسلام ، بر پنج چيز بنا شده است: بر نماز و زكات و حج و روزه و ولايت». من گفتم: كدام يك از اينها برتر است؟ فرمود: «ولايت ، برتر است؛ چون كليد آن موارد است، و صاحب ولايت است كه راهنما[ى مردم ]به سوى آن موارد است . بدانيد كه اگر كسى هماره شبهايش را به عبادت بگذراند ، و روزهايش را روزه بگيرد ، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد ، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راهنمايى او صورت بگيرد ، بر عهده خداوند عزّ و جل نيست كه به او ثواب دهد ، و از مؤمنان هم به شمار نمىآيد» 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️استفاده از نیروی منافق در یاری دین 🔸عنه صلى الله عليه و آله :إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَتَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ . 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند ـ تبارك و تعالى ـ اسلام را به وسيله مردانى كه اهل دين و ديندارى نيستند ، تأييد و يارى مى كند . (كنز العمّال : 28957 ) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
1_43597164.docx
29K
🚫 درباره نفاق 👈 بيانات مقام معظم رهبرى در جمع سپاهيان و بسيجيان لشكر 10 سيّدالشّهداء ➖در تاریخ: (26/ 07/ 1377) 💠قسمت آغازین سخنرانی: «جريان كفر، جريان ايمان، جريان نفاق و انسانهايى كه در قرآن به «فى قلوبهم مرض» تعبير شده است،، جريانهاى ويژهاى نيستند كه در صدر اسلام به وجود آمده باشند، قبل از آن نباشند و بعد از آن هم نباشد؛ اينجور نيست، همهى زمانها، از جمله در زمان ما هستند. پس بايستى هدايت قرآنى و نور قرآن را در اين مورد شناخت و از آن استفاده كرد؛ لذا به نظرم رسيد بحث مهمى است. البته بحث بسيار مفصلى است و امكان ندارد كه من بتوانم اين بحث را در اينجا به طور مستوفى مطرح كنم. البته ديشب كه قدرى صرف وقت كردم تا بعضى از مطالب و آيات را جمع و جور كنم و يادداشتهايى هم فراهم كردم، ديدم گوشهى كوچكى از بحث خواهد شد. من مقدارى در اين زمينه صحبت مىكنم، اگر فرصتى و عمرى بود و مقدر بود، دنبالهى اين بحث را يك جاى ديگر در جمعى از قبيل شما مطرح خواهم كرد؛ و اگر مقدر نبود كه من دنبال بكنم، ديگران بايد دنبال بكنند، چون بحث بسيار مهمى است و آيات زيادى هم دارد.» 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️ باطن نماز چیزی جز عبودیت نیست 💠 أحمدُ بنُ عَبدِ اللّه :بَينَما أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام مارٌّ بِفِناءِ بَيتِ اللّهِ الحَرامِ إذ نَظَرَ إلى رَجُلٍ يُصَلّي فَاستَحسَنَ صَلاتَهُ ، فَقالَ : يا هذَا الرَّجُلُ ، تَعرِفُ تَأويلَ صَلاتِكَ ؟ قالَ الرَّجُلُ : يَابنَ عَمِّ خَيرِ خَلقِ اللّهِ ، وهَل لِلصَّلاةِ تَأويلٌ غَيرَ التَّعَبُّدِ ؟! قالَ عَليٌّ عليه السلام : اعلَم يا هذَا الرَّجُلُ ، إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى ما بَعَثَ نَبيَّهُ صلى الله عليه و آله بِأَمرٍ مِنَ الاُمورِ إلاّ ولَهُ مُتَشابِهٌ وتَأويلٌ وتَنزيلٌ ، وكُلّ ذلِكَ عَلَى التَّعَبُّدِ ، فَمَن لَم يَعرِف تَأويلَ صَلاتِهِ فَصَلاتُهُ كُلُّها خِداعٌ ناقِصَةٌ غَيرُ تامَّةٍ . احمد بن عبداللّه : امير مؤمنان هنگام عبور از صحن «بيت اللّه الحرام»، نگاهش به مردى افتاد كه نيكو نماز مى خواند . پس فرمود: اى مرد، حقيقت نمازت را مى شناسى؟ مرد گفت: اى پسر عموى بهترين آفريده خدا، آيا نماز حقيقتى جز عبوديت دارد؟ على عليه السلامفرمود: بدان اى مرد، همانا خداوند تبارك و تعالى پيامبرش را به كارى از كارها برنيانگيخته جز اينكه متشابه و تأويل و تنزيل دارد و همه اين ها بر اساس عبوديتاست. پس هر كس حقيقت نماز را نشناسد، همه نمازهايش، ناقص و ناتمام است. 📕علل الشرایع ۴۵/۵۹۸ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️ در تفسیر اخلاص 💠 رسول اللّه صلى الله عليه و آله عن جَبرئيلَ عليه السلام ـ لَمّا سألَهُ النّبيُّ صلى الله عليه و آله عن تَفسيرِ الإخْلاصِ ـ : المُخْلِصُ الّذي لا يَسألُ النّاسَ شَيئا حتّى يَجِدَ ، و إذا وَجدَ رَضِيَ ، و إذا بَقِيَ عِندَهُ شيء أعْطاهُ فِي اللّهِ ، فإنَّ مَن لَم يَسألِ المَخلوقَ فَقَد أقَرَّ للّهِ عز و جل بالعُبودِيَّةِ ، و إذا وَجَدَ فرَضِيَ فهُو عنِ اللّهِ راضٍ ، واللّهُ تباركَ وتعالى عنهُ راضٍ ، و إذا أعطى للّهِ عز و جل فهُو على حَدِّ الثِّقَةِ برَبِّهِ عز و جل . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به نقل از جبرئيل عليه السلام در پاسخ به سؤال ايشان درباره تفسير اخلاص ـ : مخلِص ، كسى است كه از مردم هيچ نخواهد، تا خود بدان دست يابد و هر گاه بدان دست يافت ، خشنود شود و هر گاه چيزى نزدش باقى ماند، آن را [به ديگران ]ببخشد ؛ زيرا كسى كه از مخلوق چيزى نخواهد، به عبوديت براى خداوند عز و جل اقرار كرده است و چون به نياز خود رسيد و خشنود گشت، از خدا خشنود شده و خداوند ـ تبارك و تعالى ـ نيز از او خشنود است و هر گاه [آنچه برايش باقى مانده ]به خاطر خداوند عز و جلببخشد، به مرتبه اعتماد بر پروردگارش رسيده است . 📕 معاني الأخبار : ص 261 ح 1 ، بحارالأنوار : ج 69 ص 374 ح 19 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
سياستهاي+كلي+ابلاغيه+مقام+معظم+رهبري+در+خصوص+اصل+44+قانون+اساسي.pdf
91.7K
♦️سیاستهاي کلی ابلاغیه مقام معظم رهبري در خصوص اصل 44 قانون اساسی جمهوري اسلامی ایران 🔸 دانلود فایل 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
سه گام منطقی.pdf
1.26M
♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی (مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
کتاب التحصین ابن فهد حلی.pdf
365.3K
♦️ کتاب التحصین 🔸از عارف کامل و فقیه نامدار مرحوم ابن فهد حلی دانلود #PDF 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
💠 آداب راز و نیاز به درگاه بی نیاز ✅ کتاب عدّة الداعی و نجاح الساعی را عارف کامل و فقیه نامدار مرحوم نوشتند که قسمت هایی از ترجمه آن را درباره احوال مومن تقدیم می کنم ♦️سلمان فارسی به هنگام مرگ 🔸سلمان فارسی به هنگام مرگش آه حسرتی کشید از او پرسیدند: ای ابا عبد الله! برای چه تأسف می خوری؟ فرمود: از دنیا تأسف نمی خوردم، ولی رسول خدا (ص) با ما عهد کرد و فرمود: باید زاد شما به اندازه زاد سواری باشد، می ترسم که از آن حد تجاوز کرده باشم و در کنار من این همه اثاثیه موجود است. به اثاثیه خانه اش اشاره کرد. و اثاثیه خانه وی عبارت از یک مسند (و یا جامه) و شمشیر و کاسه چوبی بود. ♦️سوال ابوذر از پیغمبر(ص): چه کسانی پیش از همه به بهشت می روند؟ 🔸ابا ذر رضی اللَّه عنه عرضه داشت: آیا ترسنده ها و خاشعها و متواضعها و یادکنندگان زیاد خدا پیش از همه به بهشت می روند؟ حضرت فرمود: نه، بلکه فقرای مؤمنین می آیند و گردنهای مردم را لگد می کنند و خزانه داران بهشت به ایشان می گویند صبر کنید تا حسابتان را بکنند، می گویند برای چه از ما حساب کشند؟ به خدا قسم ما شاه نبودیم تا ستم کنیم و یا عدالت نماییم به ما اموالی ندادند که در آن دخل و تصرف کنیم ولی خدای را عبادت کردیم تا یقین (مرگ) ما را دریافت. 🔸محمد بن یعقوب از ابی عبد الله امام صادق علیه السلام نقل کرد که فرمود: فقرای مؤمنین قبل از اغنیا به چهل پاییز در باغهای بهشت می گردند. سپس فرمود مثالی برای شما بزنم مثل آن مثل آن دو کشتی است که به باجگیری برسند او نظر در یکی می کند آن را خالی می بیند می گوید راهش دهید برود و در دیگری نگاه می کند او را پر از بار می بیند می گوید نگهش دارید. ♦️حساب و کتاب فقیر نزد خداوند 🔸داود بن نعمان از اسحاق بن عمار از امام صادق علیها السلام روایت کرد فرمود: وقتی روز قیامت برسد دو بنده مؤمن بهشتی برای حساب می ایستند یکی از آن دو در دنیا فقیر بوده و دیگری در دنیا ثروتمند. فقیر می گوید پروردگارا چرا مرا نگه داشتی؟ قسم به عزت تو! مرا در دنیا نه سلطنتی دادی که در آن عدالت و یا ستم نمایم، به من مالی ندادی که حق آن را داده و یا نداده باشم و در دنیا جز روزی کفاف به من ندادی آیا به خاطر همین که میدانی و برایم مقدر کردی مرا نگه داشتی؟ حضرت حق تعالی می فرماید: بنده ام راست می گوید رهایش کنید تا وارد بهشت گردد و آن دیگری می ماند و عرق همانند سیل از او جاری است که اگر چهل شتر از آن عرق بنوشند، سیراب می شوند. و بر می گردند پس وارد بهشت می شود فقیر می گوید چه چیزی باعث توقف تو در حساب شده است؟ می گوید: طولانی شدن حساب، پیوسته چیزی مطرح می شد و خدای تعالی مرا در بر گرفت و مرا به توبه کاران ملحق کرد سپس می پرسد: تو که هستی؟ فقیر می گوید من همان فقیری هستم که اکنون با هم وارد حساب شدیم. می گوید: نعمت ها تو را دگرگون کرده است که تو را نشناختم. فقیر با کرامت خداوندی و مهربانیش در روز قیامت برخورد می کند. ♦️عذر خواهی خداوند از بنده فقیر 🔸و امام صادق علیه السلام فرمود: خدای عز و جل از بنده مؤمن محتاج در دنیا عذر خواهی می کند چنان که برادری از برادرش عذر خواهی می کند سپس می فرماید قسم به عزت و جلالم! علت فقر تو در دنیا نه به خاطر این است که تو در نزد من بی مقدار بودی این پرده را بردار و آنچه به عوض دنیا به تو دادم نگاه کن پس پرده را بر میدارد و به عوض دنیا نگاه می کند، عرض می کند پروردگارا هر چه از مال و منال دنیوی مرا دور داشتی ضرری به من نمی زند در مقابل عوضی که به من دادی. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔅امام رضا عليه السلام: 🔸شخص بخشنده از غذاى مردم مى خورد، تا مردم از غذاى او بخورند، اما شخص خسيس از غذاى مردم نمى خورد تا آنها نيز از غذاى او نخورند السَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِيَأكُلُوا مِن طَعامِهِ، و البَخيلُ لا يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِئَلاّ يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ 📚ميزان الحكمه جلد5 صفحه257 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
13950829145052987925019.pdf
10.49M
♦️یک سوم کودکان متولد شده در اروپا نامشروع هستند که در دو کشور سوئد و فرانسه این آمار بالای 50 درصد است. (این سند یک پژوهشی آماری از وضعیت خانواده در جهان است) #PDF 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
💠 وَ سُئِلَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِمَ أَيْتَمَ اَللَّهُ نَبِيَّهُ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ «لِئَلاَّ يَكُونَ لِأَحَدٍ عَلَيْهِ طَاعَةٌ» ♦️از امام صادق علیه السلام پرسیدند: چرا خداوند پیامبر اکرم (ص) را یتیم کرد؟ ایشان فرمودند: به این دلیل که اطاعت هیچ کس بر گردن او نباشد. ♦️در روایت دیگری نسبت به همین پرسش می فرمایند: «لئلا یکون لمخلوق علیه حق» یعنی به این دلیل که هیچ مخلوقی حقی بر پیامبر اکرم(ص) نداشته باشد. 🔅این روایت را محدثین در باب تأدیب فرزند آورده اند. یکی از اساتید ما می فرمود احترام و ادب پدر و مادر به اندازه ای است که در این دنیا ممکن نیست حق آن را بتوان ادا کرد. ♻️ پی نوشت: 🔸روایت اول در من لایحضره الفقیه و روایت دوم در مجموع البیان نقل شده است. 🔸با وجود این حق نسبت به پدر و مادر، حق امام بر امتش قابل مقایسه نیست. اگر در زمان حضور معصومین (ع) بودیم، چگونه حق احترام و ادب به آن ها را می توان بجا آورد؟ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♨️ : چگونه درس بخوانیم؟ (ویرایش جدید به همراه اضافات) 🔰 44 قطعه صوتی از استاد علی فرحانی 📌 از کانال دانلود کنید 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
♨️ : چگونه درس بخوانیم؟ (ویرایش جدید به همراه اضافات ✅یکی از مزایای تدریس ها و مشاوره های استاد علی فرحانی، بیان نکات راهگشا و واقع بینانه در مورد مهارت های تحصیلی و هدایت تحصیلی در حوزه علمیه است. ایشان در جلسات بسیاری به طور مستقل و همچنین در ضمن تدریس کتب حوزوی نکات نابی را در این موضوع تبیین کرده اند. ✅از طرفی یکی از نیازهای امروز جامعه طلاب حوزه های علمیه، دانستن روش تحصیل صحیح در حوزه است. چه بسا طلبه هایی که با انگیزه و استعداد بسیار عالی وارد حوزه شده اند اما به دلیل اینکه جایگاه هر علم و روش خواندن هر کدام از علوم حوزوی و نقشی که هر کدام از کتب درسی می تواند ایفا کند را ندانسته اند، پس از چندین سال تلاش، بار علم خود را کم و یا به هم ریخته یافته اند. ✅ ما در مدت یکسال و نیم گذشته سعی کرده ایم که صوت هایی از استاد در این موضوع را جدا کنیم و در کانال در اختیار مخاطبین قرار دهیم. اکنون مجموع این صوت ها را که 44 قطعه هستند، با هم منتشر می کنیم. ✅ عناوین صوت های این مجموعه 👇👇👇👇 💠01- چگونه اصول بخوانیم؟ 💠02- نگاهی به برخی مطالبات رهبری پیرامون تحول در حوزه 💠03- نکاتی درباره خواندن کتاب لمعه 💠04- شروع از مطلب «ما» در هر علم 💠05- آشنایی با کتاب بدایه الحکمه 💠06- اهمیت علم اصول و بلاغت در پاسخ به شبهات غربی 💠07- اجتهاد مهمترین وظیفه 💠08- آینده و مسیر طلبگی 💠09- تبلیغ دین، مبانی و شاخصه ها 💠10- آموزشی نبودن کتاب رسائل و مکاسب 💠11- تربیت علمی(روش مباحثه، مطالعه و تقریر نویسی) 💠12- تفاوت فهم و تدریس کتاب آموزشی و غیرآموزشی 💠13- جایگاه صحیح تفکر و مطالعه 💠14- جایگاه فلسفه در اجتهاد و درس خارج 💠15- چرا فلسفه بخوانیم؟ 💠16- چه کسی باید پاسخ شبهات غربی را بدهد؟ 💠17- تحصیل علم تلاش می خواهد 💠18- مشاوره علمی 💠19- روش تحصیل در سطوح عالی و درس خارج 💠20- روش تحصیل علم اصول 💠21- شروع سیر علمی از بدیهیات 💠22-روش خواندن مکاسب و کتب فقهی 💠23- روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی 💠24- روش مشاوره علمی 💠25- روش تفکر و اوج گرفتن در مسائل علمی 💠26- شایسته ها و بایسته های نقد علمی 💠27- مشکل امروز درس های خارج 💠28- لزوم اتمام سیر آموزشی 💠29- لزوم مدرسه یابی در درس خارج 💠30- لزوم هدف داشتن در حوزه 💠31- متد صحیح مطالعه و جمع بندی علوم 💠32- مراقبت از ذهن 💠33- درباره ادبیات عرب 💠34- روش تحصیل ادبیات عرب 💠35- خودشناسی و بومی سازی قواعد کلی روش تحصیل 💠36- روش تفسیر صحیح کفایه 💠37- مشکلات آموزشی کتاب هایی مثل حلقات و آموزش فلسفه 💠38- عادت صحیح تحصیل علم 💠39- در یادگیری کتب درسی حوزوی، از کدام شروح استفاده کنیم؟ 💠40- منطق یادگیری و تولید گزاره های متسلسل 💠41- روش جبران کتب و دروس گذشته 💠42- چگونه فلسفه بخوانیم؟ 💠43- تفاوت تعقل و تفکر 💠44- محصل بمانیم. 💢💢💢💢💢💢 📌 لینک دانلود از کانال 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/842 💢💢💢💢💢💢 📌 لینک دانلود از سایت 👇 👇 👇 👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/ @almorsalat
🔵 وساطت انسان کامل در شوق و کراهت خداوند 🔻 الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حَمْزَهًْ‌بْنِ‌بَزِیع عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ (زخرف/ ۵۵) فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یَأْسَفُ کَأَسَفِنَا وَ لَکِنَّهُ خَلَقَ أَوْلِیَاءَ لِنَفْسِهِ یَأْسَفُونَ وَ یَرْضَوْنَ وَ هُمْ مَخْلُوقُونَ مَرْبُوبُونَ فَجَعَلَ رِضَاهُمْ رِضَا نَفْسِهِ وَ سَخَطَهُمْ سَخَطَ نَفْسِهِ لِأَنَّهُ جَعَلَهُمُ الدُّعَاهًْ إِلَیْهِ وَ الْأَدِلَّاءَ عَلَیْهِ فَلِذَلِکَ صَارُوا کَذَلِکَ وَ لَیْسَ أَنَّ ذَلِکَ یَصِلُ إِلَی اللَّهِ کَمَا یَصِلُ إِلَی خَلْقِهِ لَکِنْ هَذَا مَعْنَی مَا قَالَ مِنْ ذَلِکَ. 🔻امام صادق (علیه السلام)- حمزهًْ‌بن‌بزیع گوید: امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: فَلمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فرمود: «خداوند مانند ما غم و غصّه نمی‌خورد؛ بلکه او اولیایی را برای خودش آفریده است که اندوهگین و شاد می‌شوند. آن‌ها آفریده و تربیت شده‌اند. خداوند، رضایت آن‌ها را به‌عنوان رضایت خودش و خشم آن‌ها را به‌عنوان خشم خودش قرار داده است. زیرا به آن‌ها دستور داده است تا مردم را به‌سوی او دعوت کنند و راهنمایانی برای مردم به‌سوی او باشند. به همین دلیل آن‌ها به چنان جایگاهی دست یافته‌اند. این بدان معنی نیست که خداوند مانند انسان‌ها شاد یا غمگین می‌شود؛ بلکه این، معنای آیه فوق است». (تفسیر اهل بیت علیهم الاسلام ج۱۴، ص۸۸ الکافی، ج۱، ص۱۴۴/ نورالثقلین/ التوحید، ص۱۶۸/ معانی الأخبار، ص۱۹/ بحارالأنوار، ج۴، ص۶۵/ البرهان) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔵معجزه امام هادی (علیه السلام) می گوید: روزی مردی شعبده باز، از هندوستان نزد متوکّل آمد، او در شعبده بازی مهارت تامّی داشت که تا آن موقع نظیر او دیده نشده بود، خود متوکّل نیز شعبده بازی را دوست داشت، تصمیم گرفت توسّط آن شعبده باز امام هادیعليه‌السلام را شرمنده سازد. به همین جهت، به آن مرد گفت: اگر بتوانی او را شرمنده سازی، هزار دینار به تو جایزه می دهم. روی این تصمیم مجلسی ترتیب داده و امام هادی عليه‌السلام نیز دعوت شد، مجلس آماده شد، سفره غذا را گستردند و متوکّل نشست، من نیز کنار او نشستم، و حضّار همه نشستند، امام هادی عليه‌السلام نیز تشریف فرما شد، سمت چپ حضرت یک پشتی بود که روی آن تصویر شیری نقش شده بود، شعبده باز کنار همان پشتی نشست. در سفره نان های نازکی بود که از قبل آماده کرده بودند، وقتی حضرت دستش را دراز کرد تا نانی بردارد، شعبده باز کاری کرد که نان در هوا پرید، حضرت خواست نان دیگری بردارد باز آن مرد، همان کار را کرد، دست به نان سوّمی گذاشت باز هم نان را به هوا پراند، حاضرین خندیدند. در این موقع، امام هادی عليه‌السلام دست مبارکش را به تصویر شیری که در پشتی بود، زد و فرمود: خذیه؛ این مرد را بگیر! ناگاه شیر نمایان شده و شعبده باز را بلعید و به همان جای سابق خود برگشت و در پشتی قرار گرفت. همه حاضرین از این کار در حیرت فرو رفتند، امام هادی عليه‌السلام برخاست برود، متوکّل گفت: از شما درخواست می کنم که بنشین و این مرد را برگردان. امام هادی عليه‌السلام فرمود: 🔹واللَّه! لاتراه بعدها، [أ] تسلّط أعداء اللَّه علی أولیاء اللَّه ؟! به خدا قسم! دیگر او را نخواهی دید (آنگاه رو به متوکّل کرد و فرمود: ) آیا دشمنان خدا را بر دوستان او مسلّط می کنی؟ حضرت این بفرمود و از مجلس بیرون رفت، و آن مرد نیز پس از آن دیده نشد. (قطره ای از دریای فضائل اهل بیت جلد 2) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔵 لقاء و فنای الهی 🔹وَ قَالَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ: لاَ يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ مُخْلِصاً لِي حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ إِنِ اِسْتَعَاذَنِي أَعَذْتُهُ. 🔘 إرشاد القلوب , جلد 1 , صفحه 91 🔹رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم فرمود:خداوند تعالى مى‌فرمايد:همواره بندۀ من با خواندن نمازهاى نافله و مستحبى در صورت اخلاص به من نزديك مى‌گردد، تا محبوب من شود،و هر گاه محبوب من گشت من گوش او مى‌شوم،تا به وسيلۀ من بشنود و چشم او مى‌گردم تا به وسيلۀ من ببيند،و دست او مى‌شوم تا به وسيلۀ من كار را انجام دهد،اگر از من بخواهد به او مى‌دهم و اگر به من پناه آورد،پناهش مى‌دهم 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَبْدِ اَلْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا نَزَلَ اَلنَّصْرُ عَلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ حَتَّى كَانَ بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ ثُمَّ خُيِّرَ اَلنَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اَللَّهِ فَاخْتَارَ لِقَاءَ اَللَّهِ . نشانی : الکافي , جلد 1 , صفحه 465 عنوان باب : > الجزء الأول > كِتَابُ اَلْحُجَّةِ > أَبْوَابُ اَلتَّارِيخِ > بَابُ مَوْلِدِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri