eitaa logo
اسناد
66 دنبال‌کننده
75 عکس
27 ویدیو
84 فایل
💠 این کانال جهت بایگانی اسناد و به صورت مکمل کانال ملاحظات و محاکمات راه اندازی شده است. ⭕️لینک کانال اصلی: @sm_javaheri ⭕️لینک کانال مکمل: @sm_javaheri2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
زندگی نامه سید جعفر دارابی (کشفی).pdf
227K
♦️مختصری از زندگی نامه سید جعفر دارابی (کشفی) (2700 واژه) 📕📕📕📕📕📕 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️معرفی اجمالی از کتاب اندیشه سیاسی سید جعفر کشفی 🔹سید جعفر کشفی دارابی از دانشمندان علوم عقلی و دینی قرن دوازدهم و سیزدهم است. او از شاگردان علامه بحرالعلوم در نجف بود و با حمله وهابیان به کربلا و نجف، به ایران بازگشت. 🔹دارابی، مشرب عرفانی داشت و چون ادعای کشف و کرامت داشت، به کشفی معروف شد. او سرانجام در ۱۲۶۷ق در بروجرد درگذشت و همان جا به خاک سپرده شد. ♦️حکومت مجتهدان در عصر غیبت کشفی در آثارش به مسئلۀ سیاست و حکومت توجه ویژه‌ای داشته و به خصوصیات حاکم و انواع حکومت‌ها اشاره کرده است. به نظر او، ادارۀ امور جامعه و امر سیاست، با دین توأم و به آن وابسته است و اگر امام منصب حکومت را داشته باشد، دولت ِ حق تشکیل می‌شود که هم به نظم امور جامعه و هم اقامۀ دین می‌پردازد. اما در زمان غیبت امام، این دو وظیفه به ناچار بین مجتهدان و سلاطین تقسیم می‌شود و این دو رکن، برای هدایت جامعه و جلوگیری از بی‌نظمی، باید با یکدیگر معاونت و مشارکت داشته باشند. 🔹کتاب اندیشه سیاسی سید جعفر کشفی به قلم عبدالوهاب فراتی (عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) توسط نشر بوستان کتاب به چاپ رسیده است و به طور مفصل به بررسی زندگی نامه و نظریات سیاسی کشفی پرداخته است ✅در پست بعدی، می توانید قسمتی از مقدمه کتاب را مطالعه کنید: 👇👇 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔴 در ادامه، مقدمه این کتاب به قلم عبدالوهاب فراتی را می خوانیم؛ ۱- کشفی مجموعه ای از نگرش و گرایش های فلسفی، عرفانی، کلامی را در ذیل یک نگرش جامع یعنی «گشت و بازگشت جهل» دارد. در واقع او جهان را آمیخته ای از عقل و جهل می داند و در تلاش است تا جامعه، تاریخ و انواع دولت را براساس آن دو تبیین کند. دولت در اندیشه او یا حق است و یا باطل. دولت حق یا مدینه الهیه، تنها در زمانی میسر است که حضور عقل یا روح محمدی ممکن باشد. چنین امکاناتی نیز در دو مقطع از تاریخ بشر رخ داده یا می دهد: اولین مقطع به عنصر نبوت اختصاص دارد که در این دوران رویه ظاهری عقل در لباس شریعت هویدا شده است. در دومین مقطع، که رویه باطنی عقل عیان می گردد و به عصر ولایت شهرت می یابد، آخرین ولی خداوند، حضرت مهدی –علیه السلام– ظهور می کند و تشکیل دولت حق ثانیه می‌دهد. در فاصله این دو مقطع، دولت آرمانی کشفی به دولتی انحصار می یابد که زعیم اش با عقل کل در ارتباط و همانند منسب امامت، واجد دو رکن علم و سیف باشد. در فرضی که اوضاع یار نشود و چنین دولتی برپا نگردد، کشفی به تفکیک رکنین تن می دهد و از مشروعیت سلطان عادلی که از علمای حقانی تبعیت نماید حمایت می کند و در نهایت به دولتی که از معیارهای او خارج است لغت جائر می دهد و در شرایطی که هرج و مرج ایجاد نشود عزلش را ضروری می داند. ۲- معرفت و اندیشه سیاسی کشفی از دو سو برای ما اهمیت دارد: از یک سو تعداد فقیهانی که از منظر فلسفه سیاسی به تحلیل سیاست پرداختند، بسیار اندکند، زیرا بیشتر آنان از دیدگاه فقه سیاسی یا فقه حکومتی موضوعات این حوزه را تحلیل و بررسی کردند، بنابراین کشفی از معدود عالمانی است که از منظر فلسفی، کلامی و فقهی به بحث و بررسی در قلمرو سیاست پرداخته است. از سوی دیگر مباحثی که وی درباره عقل و جهل، دولت عقل، انواع دولت، وظایف دولت، عدالت و لزوم عزل سلطان جائر و تبدیل آن به «احسن» دارد، در کنار گزارش هایی که از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره قاجاریه به ما می دهد؛ اهمیت وافری دارد و ما را در تدوین تاریخ اندیشه سیاسی شیعه یاری می رساند. افزون بر این، حرح چنین مباحثی در کنار دیدگاه ویژه ای که در باب ولایت فقیه (حکیم) دارد، در اوان سلطنت قاجاریه و قبل از نهضت مشروطیت نیز تازگی دارد. ۳- تاکنون کار جدی و گسترده ای درباره شخصیت و آراء فلسفی و سیاسی سید جعفر کشفی به علت عزلت گزینی اش انجام نگرفته است. از میان محققان داخلی مرحوم دکتر عبدالهادی حائری در کتاب «نخستین رویارویی ها» و از میان پژوهندگان خارجی دکتر هانری کربن در«تاریخ فلسفه اسلامی» تنها با استناد به یکی – دو آثار از آثار کشفی، درباره او سخن گفتند و ما نیز در متن رساله درباره قضاوت و داوری اینان به تفصیل سخن خواهیم گفت. در سال ۱۳۷۶ نیز اینجانب یکی از نسخه های خطی وی به نام «میزان الملوک و الطوائف و صراط المستقیم فی سلوک الخلائف» را تصحیح و احیاء کردم. علاوه بر این، درباره اندیشه سیاسی او نیز در برخی از مجله‌های داخلی مقاله هایی نوشته ام. در حال حاضر نیز مراحل میانی احیاء «تحفه الملوک» سپری شده و انشاء الله تا آخر سال جاری به پایان خواهد رسید. ۴- بر خود لازم می دانم از کلیه دوستان و اساتید محترم به ویژه جناب دکتر حاتم قادری و حجه السلام والمسلمین ابوالفضل شکوری، ابوالفضل شکوهی و نجف لک زائی که مرا در نگارش این اثر یاری رساندند، تشکر کنم. بدون شک این اثر، آغازی برای معرفی اندیشه ای سیاسی مرحوم سید جعفر کشفی به حساب می آید تا فرصتی برای دیگر محققان جهت نقد وبررسی اندیشه های وی فراهم گردد. پیشاپیش دست همه منتقدان را به گرمی می فشارم و بر آنان درود می فرستم. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
QPSS_Volume 2_Issue 6_Pages 39-60.pdf
822.3K
💠 ارزیابی مقاله ي «ایران؛ استعمار سرخ و سیاه» به عنوان عامل شتابزا در انقلاب اسلامی ایران (بر اساس تئوري تحول انقلابی چالمرز جانسون) 🔰نویسندگان: عباس نعیمی، شهناز کریمی، علی مرشدی زاده 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔴روایتی درباره ولایت ولی خدا و ولایت شیطان 🔹الكافي : عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن أبيهِ وعَبدِ اللَّهِ بنِ الصَّلتِ جَميعاً ، عَن حَمّادِ بنِ عيسى ، عَن حَريزِ بنِ عَبدِ اللَّهِ ، عَن زُرارَةَ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ : بُنِيَ الإِسلامُ عَلى خَمسَةِ أشياءَ : عَلَى الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وَالحَجِّ وَالصَّومِ وَالوِلايَةِ . قالَ زُرارَةُ : فَقُلتُ : وأَيُّ شَيءٍ مِن ذلِكَ أفضَلُ ؟ فَقالَ : الوِلايَةُ أفضَلُ ؛ لِأَنَّها مِفتاحُهُنَّ ، وَالوالي هُوَ الدَّليلُ عَلَيهِنَّ . . . أما لَو أنَّ رَجُلاً قامَ لَيلَهُ وصامَ نَهارَهُ ، وتَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ ، وحَجَّ جَميعَ دَهرِهِ ، ولَم يَعرِف وِلايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوالِيَهُ ، ويَكونَ جَميعُ أعمالِهِ بِدَلالَتِهِ إلَيهِ ، ما كانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ حَقٌّ في ثَوابِهِ ، ولا كانَ مِن أهلِ الإِيمانِ . 🔹الكافى - به نقل از زراره - : امام باقر عليه السلام فرمود: «اسلام ، بر پنج چيز بنا شده است: بر نماز و زكات و حج و روزه و ولايت». من گفتم: كدام يك از اينها برتر است؟ فرمود: «ولايت ، برتر است؛ چون كليد آن موارد است، و صاحب ولايت است كه راهنما[ى مردم ]به سوى آن موارد است . بدانيد كه اگر كسى هماره شبهايش را به عبادت بگذراند ، و روزهايش را روزه بگيرد ، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد ، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راهنمايى او صورت بگيرد ، بر عهده خداوند عزّ و جل نيست كه به او ثواب دهد ، و از مؤمنان هم به شمار نمىآيد» 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️استفاده از نیروی منافق در یاری دین 🔸عنه صلى الله عليه و آله :إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَتَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ . 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند ـ تبارك و تعالى ـ اسلام را به وسيله مردانى كه اهل دين و ديندارى نيستند ، تأييد و يارى مى كند . (كنز العمّال : 28957 ) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
1_43597164.docx
29K
🚫 درباره نفاق 👈 بيانات مقام معظم رهبرى در جمع سپاهيان و بسيجيان لشكر 10 سيّدالشّهداء ➖در تاریخ: (26/ 07/ 1377) 💠قسمت آغازین سخنرانی: «جريان كفر، جريان ايمان، جريان نفاق و انسانهايى كه در قرآن به «فى قلوبهم مرض» تعبير شده است،، جريانهاى ويژهاى نيستند كه در صدر اسلام به وجود آمده باشند، قبل از آن نباشند و بعد از آن هم نباشد؛ اينجور نيست، همهى زمانها، از جمله در زمان ما هستند. پس بايستى هدايت قرآنى و نور قرآن را در اين مورد شناخت و از آن استفاده كرد؛ لذا به نظرم رسيد بحث مهمى است. البته بحث بسيار مفصلى است و امكان ندارد كه من بتوانم اين بحث را در اينجا به طور مستوفى مطرح كنم. البته ديشب كه قدرى صرف وقت كردم تا بعضى از مطالب و آيات را جمع و جور كنم و يادداشتهايى هم فراهم كردم، ديدم گوشهى كوچكى از بحث خواهد شد. من مقدارى در اين زمينه صحبت مىكنم، اگر فرصتى و عمرى بود و مقدر بود، دنبالهى اين بحث را يك جاى ديگر در جمعى از قبيل شما مطرح خواهم كرد؛ و اگر مقدر نبود كه من دنبال بكنم، ديگران بايد دنبال بكنند، چون بحث بسيار مهمى است و آيات زيادى هم دارد.» 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️ باطن نماز چیزی جز عبودیت نیست 💠 أحمدُ بنُ عَبدِ اللّه :بَينَما أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام مارٌّ بِفِناءِ بَيتِ اللّهِ الحَرامِ إذ نَظَرَ إلى رَجُلٍ يُصَلّي فَاستَحسَنَ صَلاتَهُ ، فَقالَ : يا هذَا الرَّجُلُ ، تَعرِفُ تَأويلَ صَلاتِكَ ؟ قالَ الرَّجُلُ : يَابنَ عَمِّ خَيرِ خَلقِ اللّهِ ، وهَل لِلصَّلاةِ تَأويلٌ غَيرَ التَّعَبُّدِ ؟! قالَ عَليٌّ عليه السلام : اعلَم يا هذَا الرَّجُلُ ، إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى ما بَعَثَ نَبيَّهُ صلى الله عليه و آله بِأَمرٍ مِنَ الاُمورِ إلاّ ولَهُ مُتَشابِهٌ وتَأويلٌ وتَنزيلٌ ، وكُلّ ذلِكَ عَلَى التَّعَبُّدِ ، فَمَن لَم يَعرِف تَأويلَ صَلاتِهِ فَصَلاتُهُ كُلُّها خِداعٌ ناقِصَةٌ غَيرُ تامَّةٍ . احمد بن عبداللّه : امير مؤمنان هنگام عبور از صحن «بيت اللّه الحرام»، نگاهش به مردى افتاد كه نيكو نماز مى خواند . پس فرمود: اى مرد، حقيقت نمازت را مى شناسى؟ مرد گفت: اى پسر عموى بهترين آفريده خدا، آيا نماز حقيقتى جز عبوديت دارد؟ على عليه السلامفرمود: بدان اى مرد، همانا خداوند تبارك و تعالى پيامبرش را به كارى از كارها برنيانگيخته جز اينكه متشابه و تأويل و تنزيل دارد و همه اين ها بر اساس عبوديتاست. پس هر كس حقيقت نماز را نشناسد، همه نمازهايش، ناقص و ناتمام است. 📕علل الشرایع ۴۵/۵۹۸ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️ در تفسیر اخلاص 💠 رسول اللّه صلى الله عليه و آله عن جَبرئيلَ عليه السلام ـ لَمّا سألَهُ النّبيُّ صلى الله عليه و آله عن تَفسيرِ الإخْلاصِ ـ : المُخْلِصُ الّذي لا يَسألُ النّاسَ شَيئا حتّى يَجِدَ ، و إذا وَجدَ رَضِيَ ، و إذا بَقِيَ عِندَهُ شيء أعْطاهُ فِي اللّهِ ، فإنَّ مَن لَم يَسألِ المَخلوقَ فَقَد أقَرَّ للّهِ عز و جل بالعُبودِيَّةِ ، و إذا وَجَدَ فرَضِيَ فهُو عنِ اللّهِ راضٍ ، واللّهُ تباركَ وتعالى عنهُ راضٍ ، و إذا أعطى للّهِ عز و جل فهُو على حَدِّ الثِّقَةِ برَبِّهِ عز و جل . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به نقل از جبرئيل عليه السلام در پاسخ به سؤال ايشان درباره تفسير اخلاص ـ : مخلِص ، كسى است كه از مردم هيچ نخواهد، تا خود بدان دست يابد و هر گاه بدان دست يافت ، خشنود شود و هر گاه چيزى نزدش باقى ماند، آن را [به ديگران ]ببخشد ؛ زيرا كسى كه از مخلوق چيزى نخواهد، به عبوديت براى خداوند عز و جل اقرار كرده است و چون به نياز خود رسيد و خشنود گشت، از خدا خشنود شده و خداوند ـ تبارك و تعالى ـ نيز از او خشنود است و هر گاه [آنچه برايش باقى مانده ]به خاطر خداوند عز و جلببخشد، به مرتبه اعتماد بر پروردگارش رسيده است . 📕 معاني الأخبار : ص 261 ح 1 ، بحارالأنوار : ج 69 ص 374 ح 19 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
سياستهاي+كلي+ابلاغيه+مقام+معظم+رهبري+در+خصوص+اصل+44+قانون+اساسي.pdf
91.7K
♦️سیاستهاي کلی ابلاغیه مقام معظم رهبري در خصوص اصل 44 قانون اساسی جمهوري اسلامی ایران 🔸 دانلود فایل 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri