🔹 پست دوم
🔅 تأکید شهید مطهری بر #جامعه_توحیدی به عنوان هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران در سخنرانی به مناسبت ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران
❓❓❓❓
مقصود شهید مطهری از #جامعه توحیدی چیست؟
#عصر_انقلاب
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💠 @sm_javaheri
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
🅾 کلیات شاخصه های نظام آموزشی و پژوهشی مطلوب برای یک حوزه علمیه
🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
@almorsalat
👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
🅾 کلیات شاخصه های نظام آموزشی و پژوهشی مطلوب برای یک حوزه علمیه
🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
❓❓ #سوال_شما
🔸سلام علیکم جناب استاد
🔸بنده مدیر یکی از حوزههای علمیه استان سیستان و بلوچستان هستم.
🔸می خواستم نگاه و دیدگاه حضرتعالی را به صورت مبسوط راجع به پیشرفت طلاب هم در بخش آموزشی و هم پژوهشی بدانم. یک حوزه خوب و پیشرفته در این دو مقوله چه برنامه هایی باید داشته باشد. هم طبق برنامه درسی مرسوم حوزه و هم برنامهریزی فوق العاده جهت پیشرفت طلاب. جنابعالی چه طرح و برنامه ای را پیشنهاد می فرمایید؟
🔸ممنون و متشکرم
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
✅ #پاسخ_مشاور: حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @smojtabaamin
♦️نکاتی که به ذهن حقیر می رسد و می توانم آن را در قالب یک پیام رسان خدمت شما مطرح کنم به صورت کلی بر دو قسم است.
🔹قسم اول: مسائلی درباره محتوای آموزشی
🔹قسم دوم: مسائلی درباره روش ها و متدهای مفید در آموزش و پژوهش
💢 قسم اول: محتوای آموزشی
▫️پیرامون قسم اول که مربوط به محتوای آموزشی است باید عرض کنم که آنچه به نظر می رسد بهترین شناخت موجود از اسلام برگرفته از جریان علمی ای است که توسط حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) طرح ریزی شده است.
▫️این جریان اولاً جامع ترین خوانش موجود از اسلام است و قرائت ایشان نسبت به اسلام وحدانی بیشترین قرابت را دارد. هر کدام از طوایف و نحله های فکری در حوزه علوم اسلامی متشتت و پراکنده است و امکان سازماندهی به همه معارف اسلامی در آن ها وجود ندارد. عده ای اسلام را محدود به فقه و عده ای دیگر محدود به معقولات دانسته اند. عده ای آن را وسیله تهذیب فردی و عده ای دیگر مشغول علم زدگی و تأمین معاش یا مقاصد دیگر اجتماعی با معارف آن هستند.
در حالی که امام و علامه هر دو نگاهی جامع به اسلام دارند و مقصود از آن را هدایت بشر دانسته و همه علوم را در خدمت این امر اصلی می دانند. از این رو هدایت در نگاه ایشان علاوه بر فرد و جامعه به دنیا و آخرت توأمان می پردازد. نگاه این دو عالم، اتفاقا تنها خوانشی است که می تواند نیاز انسان عصر امروز را به دین برطرف کند و برای او مسیر هدایت تعیین کند.
▫️ثانیاً ایشان معارف اسلامی را در دو جنبه حقیقت و اعتبار به خوبی و متناسب با یکدیگر تقریر کرده اند. همین امر منجر به اشاره اندیشه ایشان به اسلام وحدانی شده است که مطلوب حقیقی از دین است.
▫️آنچه موسوم به نظام فکری برای شناخت اسلام است، زائیده تفکری است که اولا همه جانبه باشد ثانیا روش مند و سازمان پذیر باشد. این ویژگی گوهر گرانبهایی است که در دست احدی از متأخرین و قدما با این دقت یافت نمی شود.
▫️برای تفصیل بیشتر مدعای فوق چاره ای ندارم الا این که شما را به لینکهایی ارجاع دهم که در آن ها به این ویژگی ها اشاره های زیادی شده است.
▫️در ابتدا #مجموعه_صوتی "نگاهی به دریا" که نکاتی پیرامون فکر و اندیشه امام خمینی است که از دروس استاد علی فرحانی تقطیع شده:
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5295
▫️و در مرتبه بعد این صوت کوتاه است که ویژگی اندیشه امام و علامه طباطبایی در آن تقریر شده:
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/1770
▫️مطالب دیگری هم هست که فعلا مجال بیان آن نیست و در صورت تمایل می توانم آن ها را ارائه دهم.
💢 قسم دوم: درباره روش ها
▪️نکته اول: ترکیب آموزش و پژوهش
به صورت خلاصه اگر بخواهم بگویم؛ یکی از سیاست های غلط در فضای حوزه امروز که جلوی بازدهی آن را گرفته به فراموشی سپردن روش های اجتهادی قدمای ماست. متأسفانه تا اسم قدما را به زبان می اوریم غالبا گمان می کنند که مقصود، شرکت در درس های متعدد از کتب قدیمی است. حال آن که آنچه اختیار کرده ام روش اجتهاد پرور آنهاست.
▪️این روش، ترکیب آموزش و پژوهش با یکدیگر است. یعنی متعلم عمده بار آموزشی را با پژوهش های متعدد به دوش کشد. پژوهش حین آموزش و آموزش حین پژوهش.
▪️در متن درس و حین آموزش لازم است طلبه میان مفاهیمی که آموخته با حوزه مفاهیم پیشین خود ارتباط و اتصال برقرار کند و تأثیر آن ها را بر یکدیگر بداند. در این صورت طلبه دارای یک نظام معنایی از علم مورد نظر می شود. عمده آنچه مسیر اجتهاد را برخلاف سنت های پیشین حوزوی طولانی کرده است یادگیری جزیره جزیره علوم و حتی مباحث مختلف یک علم است. این جزیره ها باید با کمک پژوهش ها و زیر نظر اساتید به یک دیگر متصل و مرتبط شود.
📌(به دلیل طولانی شدن پیام از ذکر مثال خودداری می کنم)
▪️برای اجرائی شدن این سیاست می توانیم از سازوکار #مشاوره_علمی در کنار شرکت در درس رسمی استفاده کنیم. یعنی استاد در وقتی جداگانه و به صورت شخصی تر از طلاب بخواهد درباره ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی فکر کنند و با مشاوره آن ها را به مقصد برساند. توجه کنید که مشاوره در اینجا تقریر ثانی درس یا مباحثه درس یا بیان نکات جدیدتر از درس نیست. در مشاوره مبتنی بر همان نکاتی که آموزش داده شده ارتباط و اتصال میان مفاهیم و گزاره ها به بحث گذاشته می شود و نتیجه آن برای طلاب نوشتن #تقریر با این رویکرد است.
▪️#تقریرنویسی حاصل نگاه سازمانی به مفاهیم زیر نظر استاد در مشاوره تحصیلی است. تقریر نویسی غیر از خلاصه کردن درس است.
▪️بنابراین توضیحات، درس، مشاوره و تقریر سه مرحله مهم در یادگیری است. نوشتن تقریر نیاز به پژوهش دارد و این پژوهش به معنای تتبع یا تلنبار کردن عبارات مختلف در کتب مختلف نیست. پژوهش در این جا به معنای تمرکز و تفکر بر مطالب مطرح شده در درس و کشف روابط و اتصالات آن ها با مفاهیم تصوری پیشین است.
▪️نکته دوم: سیر مطلب ما، مطلب هل، مطلب لم
یکی دیگر از سیاست های آموزشی و تربیتی صحیح در سنت حوزوی ما رعایت مراحل آموختن یک علم است. ضروری است که دغدغه اصلی در آغاز یادگیری یک علم، شناخت مفاهیم تصوری آن علم باشد نه فهرست کردن براهین و ادله و مویدات آن.
▪️در گام بعدی یعنی پس از شناخت چیستی مفاهیم علم، طلبه به دنبال احکام و لوازم آن می رود و لوازم هر یک را از دیگری تفکیک می کند و تأثیر آن لوازم بر مفهوم را شناسایی و رصد می کند. در مرحله آخر پس از این که با یک نظام فکری، علم مورد نظر را آموخت، می تواند به اقوال دیگر رجوع کرده و نظام های مشابه را بازسازی کند. اگر مراحل ابتدایی به خوبی طی شود طلبه می تواند با آموختن چند گزاره از نظام فکری دیگر، کل آن نظام را برای خود بازسازی کند. این بود که در گذشته بزرگان و فقهای ما می توانستند فتوای فقهای دیگر یا حتی فقهای مذاهب دیگر را با توجه به مبنای آن ها به خوبی حدس بزنند و بدون رجوع به نوشته های آنان بازگو کنند.
▪️با رعایت این دو نکته در سیاست های آموزشی و پژوهشی می توانید مقدمات اجتهاد واقعی را در تربیت ذهن و فکر طلاب فراهم کنید.
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
#حوزه_علمیه
#مشاوره_مجازی
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💫 مروری بر یک اجتهاد به معنای #واقعی
▫️ (قسمت اول)
🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
@almorsalat
👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💫 مروری بر یک اجتهاد به معنای #واقعی
▫️(قسمت اول)
🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @smojtabaamin
🌐🌐🌐🌐🌐
🔹به عبارات ذیل دقت کنید:
▪️ در این درس که اولین درس ماست لازم است دانشجویان عزیز از هم اکنون یک نکته را بدانند و در پی جستجو و تحقیق بیشتر برآیند و خویشتن را کاملًا مجهز سازند، و آن این که فرهنگ اسلامی خود یک فرهنگ ویژه و خاصی است در میان فرهنگهای جهان، با یک روح خاص و یک سلسله مشخصات مخصوص به خود. ...
▪️ اگر فرهنگی از انگیزههایی ویژه برخوردار باشد، جهت و حرکت مخصوص به خود داشته باشد، آهنگ حرکتش با آهنگ حرکت سایر فرهنگها متفاوت باشد، عناصر ویژهای وارد کند و آن عناصر برجستگی خاصی داشته باشد، دلیل بر این است که آن فرهنگ اصالت و شخصیت دارد. (کلیات علوم اسلامی/منطق و فلسفه/ص 18)
🔹شهید مطهری معتقد است فرهنگ اسلامی یک فرهنگ خاص، اصیل و مستقل است. ایشان رابطه این فرهنگ با فرهنگ های پیرامونی خود را به خوبی تبیین می کنند و می فرمایند:
▪️بدیهی است که برای اثبات اصالت یک فرهنگ و یک تمدن، ضرورتی ندارد که آن فرهنگ از فرهنگها و تمدنهای دیگر بهره نگرفته باشد، بلکه چنین چیزی ممکن نیست. هیچ فرهنگی در جهان نداریم که از فرهنگها و تمدنهای دیگر بهره نگرفته باشد، ولی سخن در کیفیت بهرهگیری و استفاده است.
▪️یک نوع بهرهگیری آن است که فرهنگ و تمدن دیگر را بدون هیچ تصرفی در قلمرو خودش قرار دهد. اما نوع دیگر این است که از فرهنگ و تمدن دیگر تغذی کند؛ یعنی مانند یک موجود زنده آنها را در خود جذب و هضم کند و موجودی تازه به وجود آورد.
@almorsalat
▪️فرهنگ اسلامی از نوع دوم است، مانند یک سلّول #زنده رشد کرد و فرهنگهای دیگر را از یونانی و هندی و ایرانی و غیره در خود جذب کرد و به صورت موجودی جدید با چهره و سیمایی مخصوص به خود ظهور و بروز کرد و به اعتراف محققان تاریخ فرهنگ و تمدن، تمدن اسلامی در ردیف بزرگترین فرهنگها و تمدنهای بشری است.
این سلّول حیاتی فرهنگی در چه محلی و به دست چه کسی و از چه نقطهای رشد خود را آغاز کرد؟
این سلول مانند هر سلول دیگر که در آغاز کوچک و نامحسوس است، در شهر مدینه به وسیله شخص پیامبر گرامی پایه گذاری شد و از علوم اسلامی نوع اول آغاز به کار کرد. برای آگاهی بیشتر باید به کتب مربوطه مراجعه کنید» (کلیات علوم اسلامی/منطق و فلسفه/ص 19)
🔹توضیح استاد مطهری یک کلید واژه مهم دارد و آن #تغذی یا #هضم است. بهترین نمونه ای که می توان آن را به عنوان الگو معرفی کرد مواجهه ائمه اطهار (ع) با اندیشه های یونان باستان است. پیش از این مواجهه، فضا برای بازگو کردن بسیاری از حقایق فراهم نبود و یا آمادگی عمومی وجود نداشت ولی با برپایی مناظرات متعدد، مجموعه ای از میراث روایی ائمه اطهار (ع) در تاریخ باقی ماند تا منشأ الهام یکی از مهمترین مکاتب فلسفی تاریخ بشر باشد و قرن ها بعد در عصر رنسانس با ترجمه آثار #بوعلی_سینا (ره) به جهانیان معرفی گردد.
🔹این نقطه آغازی بود تا در حافظه تاریخ، مکتب #شیعه نه به عنوان یک گرایش کلامی غیر از معتزله و اشاعره، بلکه به عنوان خوانشی برخواسته از اسلام به تفسیر انسان و هستی بپردازد.
🔹معنای واقعی اجتهاد همین است از این رو تقلید از میت جایز نیست. اجتهاد یعنی پاسداری از مرزهای فرهنگی تمدن اسلامی نه تهاجم و نه انفعال، بلکه #تغذیه و #هضم آن ها در فرهنگ اصیل خود. پاسداری نیاز به #حیات دارد و حیات به معنای آگاهی از لحظه به لحظه خط مقدم جبهه هاست. بنابراین شاید شرط حیات برای مرجع تقلید را همان تسلط و اشراف او بر شرایط و اقتضائات زمانه بدانیم.
🔹پس از پیروزی بر جریان ماتریالیسم با پاسداری بزرگانی همچون #علامه_طباطبایی ، امروز نوبتِ جهاد دیگری است. سالهاست رهبری به تعابیر مختلف اولویت اصلی حوزه های علمیه و دانشگاه ها را تولید #علوم_انسانی اسلامی خوانده اند. این امر همچون موارد پیشین نیاز به اجتهاد دارد. اجتهادی که با مفهوم «هضم» و «تغذیه» در ارتباط است.
🔹 ما چگونه می توانیم از علوم انسانی ایجاد شده در تمدن غرب استفاده کنیم و معارف خود را بازتولید کنیم؟ قطعا از جمله برجسته ترین شخصیت های معاصری که گام های قابل ملاحظه ای در آغاز این حرکت برداشته است کسی غیر از استاد شهید مطهری نیست. ایشان در توصیه به #حوزه_های_علمیه می فرمایند:
▪️«حوزههای علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به #احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را #تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) میتوانند از این انزوای حقارتآمیز علمی خارج شوند و کالاهای فرهنگی خود را در زمینههای مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.»
(آینده انقلاب اسلامی ایران/رسالت های حوزه و روحانیت)
🔹در ادامه این مجموعه نوشته ها قصد داریم یکی از نمونه های اجتهاد شهید استاد #مطهری در برابر یکی ازمسائل علوم انسانی را رمزگشایی کنیم تا روش ایشان را در این پیکار بیاموزیم.
💠 ادامه دارد....
#یادداشت
#اندیشه_مطهر
@almorsalat
هدایت شده از دوره اندیشه میزان
🔸قسمتی از صوت جلسه اول تدریس حجت الاسلام جواهری
🔸مقدمه کلی در ضرورت شناخت ذاتیات علوم انسانی مدرن
🔹شناخت ذاتیات علوم انسانی مدرن و مطالعه تحولات اجتماعی غرب یکی از مهمترین ضرورت های مطالعه در فضای علوم انسانی است
🔹متأسفانه در بسیاری از جریانات علمی در حوزه تفکر اسلامی آنچه به عنوان معادل علوم انسانی در غرب مطرح می شود اساساً ارتباطی به علوم انسانی ندارد و هیچ کارکرد تمدنی برای ما نخواهد داشت.
🔹این آسیب از سویی به مبانی انسان شناسی و هستی شناسی دانشمندان باز می گردد و از سوی دیگر به عدم شناخت ایشان از #ذاتیات علوم انسانی مدرن و عدم ملاحظه تحولات سیاسی و اجتماعی غرب است.
🔹با توجه به این مقدمه
در دوره اندیشه میزان ذیل سرفصل "مطالعه دلالت های اندیشه #شهید_مطهری بر علوم انسانی" چهار دوره تطور دنیای غرب (دوره باستان، قرون وسطا، دوره رنسانس یا عصر روشنگری، دوره مدرن) به صورت کلی بیان شد.
#اندیشه_مطهر
🎧 صوت جلسه 👇👇
🌐 کانال اندیشه میزان
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📲 @mizanmatahar
هدایت شده از دوره اندیشه میزان
مقدمه ای در ضرورت شناخت ذات علوم انسانی مدرن(1).mp3
3M
🔉🔉
🔸قسمتی از صوت جلسه اول تدریس حجت الاسلام جواهری
🔸مقدمه کلی در ضرورت شناخت ذاتیات علوم انسانی مدرن
🎧 صوت جلسه
🌐 کانال اندیشه میزان
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📲 @mizanmatahar
📢📢
اگر تمایل داشتید 6 جلسه صوت های بنده رو از دوره اندیشه میزان دانلود کنید به لینک داخل پست زیر مراجعه کنید
👇👇👇👇👇
هدایت شده از دوره اندیشه میزان
📣📣
🔻قابل توجه طلاب و دانشجویان محترم
🔈🔈
❇️ برای خریداری و دانلود صوت دروس دوره اندیشه میزان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐 soda96.ir/eLVm
🔸🔸🔸🔸🔸
📢 کانال دوره اندیشه میزان
📲 @mizanmatahar
💭💭💭
♦️ تابستان امسال در خدمت بعضی از دوستان اهل بندرعباس که در رشته علوم انسانی تحصیل می کردن، بودم.
🔹با بعضی از رفقا هنوز ارتباط دارم.
یکی از رفقا این سوال رو برام فرستاد.
منم در جوابش این صوت رو فرستادم
🔈🔈
👇👇👇👇
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
906.3K
پاسخ به سوالی درباره خیر و شر و افعال الهی
🔈🔈
👇👇👇👇
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
صحبت در کتابخانه درباره دفاع مقدس(1).mp3
7.94M
🎧
♦️امروز به درخواست مدیریت کتابخانه دارآباد تهران، چند دقیقه درباره ضرورت برگزاری یادبود دفاع مقدس صحبت کردم.
#عصر_انقلاب
#صوت جلسه
🔉🔉
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
❇️تعریض #امام_خمینی به حاجی سبزواری و توجه ویژه به ذائقه عرفانی
🔆 مرحوم امام در کتاب تقریرات فلسفی اشاره ای به ذوق عرفانی کرده و فهم کلام عرفا را منوط به داشتن ذائقه عرفانی می خوانند. ایشان معتقدند #حاجی_سبزواری توان تفسیر کلام #مولانا را نداشته و برداشت او را به تفسیر یک ملحد از سخن نبی مرسل تشبیه می کنند.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🎥
♦️دو اشاره لطیف
🔹الانسان عبید الاحسان
🔹 انسان بنده احسان است.
🔸من که زانو به زانوی امام می شینم نمی فهمم در مغز امام چی میگذره اون بچه با کیلومترها فاصله داره به فکر امام عمل میکنه.
#عصر_انقلاب
#ببینید
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
⭕️توضیحات حجت الاسلام دکتر مرتضی روحانی (مدیر مسئول موسسه ترجمان علوم انسانی) درباره حاشیه سازیهای اخیر رسانهها علیه دکتر حداد عادل و مدارس فرهنگ
۱. من دو سال دبیرستان فرهنگ درس خواندم. دوم و سوم دبیرستان. حدود ده سال هم آنجا تدریس کردم. تا همین پنج سال پیش هم رابطه خیلی خوبی با فریدالدین داشتم که حقیقتا حکم برادر بزرگتر را داشت و الان بین مان شکرآب است. چرایش به این بحث ربطی ندارد.
۲. اجمالا میخواهم بگویم که الان رابطهای با فرید و خاندان حداد ندارم. پس این رشتو را از یک فرد مطلع و اکنون بی طرف بخوانید.
اولا که فرید در مدرسه پسرانه فرهنگ درس نخوانده.
این را میتوانید از دکترشکرچی که از فارغالتحصیلان دور اول مدرسه است بپرسید.
۳. مدرسه فرهنگ یک مدرسه غیرانتفاعی به معنای واقعی کلمه بود.
ساختمان مدرسه پسرانه (دخترانه را نمیدانم) متعلق به آموزش و پرورش است. این ساختمان فوق العاده قدیمی بود طوری که آموزش و پرورش آن را تخلیه کرده بود و دکتر همانجا را میگیرد تا بتواند ایده مدارس علوم انسانی را عملی کند.
۴. مدرسه در سالهای نوپایی اجاره نمیداده ولی بابت آن سالها در حیات بالا مدرسه ساختمان خوب و نوسازی ساخته که مالکیت آن برای آموزش و پرورش است که چه بسا هزینه ساختش چند برابر هزینه اجاره آن سالها باشد و الان هم مدرسه ماه به ماه به آموزش و پرورش اجاره میدهد.
۵. در مورد شهریه هم باید بگم شهریه تابع وضع اقتصادی است. بله شهریه مدارس غیرانتفاعی گران است ولی شهریه فرهنگ از خیلی جاها ارزانتر است. حقوق معلمیناش هم کمتر است و ...
این را بگذارید کنار اینکه مدرسه هیچ، تاکید میکنم هیچ دانش آموزی را برای شهریه رد نمیکند.
۶. من خودم دو سال مسئول گزینش مدرسه بودم و میتوانم در مورد این موضوع شهادت بدهم که مدرسه با همگان بر سر قیمت مماشات میکرد و کسی را بخاطر مسائل مالی رد نمیکرد و ما هر سال چندین ثبت نام رایگان داشتیم.
۷. فضای دانش آموزان هم هیچ وقت فضای لاکچری نبوده و مدرسه با این موارد به شدت مقابله میکرد. این را گستره جغرافیایی دانش آموزان هم بیان میکند. ما از شهر ری تا تجریش دانش آموز داشتیم و این دقیقاً بخاطر این بود که محل مدرسه در مرکز شهر بود. من خودم از خیابان پیروزی به فرهنگ میرفتم.
۸. ما دانش آموزی داشتیم که پدر خانواده را رها کرده بود و مدرسه کمک مالی هم به خانواده دانش آموز میکرد.
اینها را گفتم که قبر و قیامتتان را بیهوده نفروشید. خانم ماهروزاده حرفش را بد گفت. و خب سواستفاده کنندگان کار خودشان را کردند.
این بحث تمام.
۹. اما اینکه خانم ماهروزاده و همسرشان نمیتوانند گلایه کننده سیستم آموزشی باشند به نظر من حرف درستی است. این بزرگواران باید پاسخگوی سیستم باشند. البته در حد خودشان سعی در راه اندازی مدارس نمونه دولتی فرهنگ کردند و این واقعا یک خدمت فرهنگی بود.
۱۰. این را بگذارید در کنار فعالیتهای سالهای اخیر مدرسه در دلگان،ایرانشهر و خوزستان و ... که کاملا با ایدههای تمرکز زدایانه صورت گرفته. هزینه این مدارس را فریدالدین رسما با گدایی از خیرین در میآورد. مدارسی که سعی در ارتقا سطح دانش مناطق محروم دارد.
۱۱. مطالبهگری کنید، سوال بپرسید، مواخذه کنید ولی عاقبتتان را به هیچ و پوچ نفروشید.
در نهایت هم باید بگم که مدارس غیرانتفاعی را مخالف عدالت آموزشی میدانم ولی حقیقتا راه حلی هم ندارم. البته راه حل داشتن وظیفه من نیست. کاش مسولین فکری کنند.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
💠ملاحظات و محاکمات
(سید مجتبی جواهری)
🔹 @Sm_javaheri
ملاحظات| امین جواهری
⭕️توضیحات حجت الاسلام دکتر مرتضی روحانی (مدیر مسئول موسسه ترجمان علوم انسانی) درباره حاشیه سازیهای
♦️حاج آقای روحانی از اساتید ما در دبیرستان بودن و به نظرم بهترین موضع رو برای آگاهی درباره این سوژه رسانه ای داشتن، من هم اون رو منتشر کردم.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
♦️ سلسله جلسات تدریس کتاب #ولایت_فقیه امام خمینی(ره)
🔰 سید مجتبی جواهری
⚜️در ادامه صوت و عناوین کلی از محتوای #جلسه_اول و #جلسه_دوم را به عنوان مقدمه آغاز کتاب ملاحظه کنید:
📃🔉
👇👇👇👇
💠 @sm_javaheri
01-velayetefaqih-980110.mp3
19.24M
🔹🔹🔹🔹🔹
🔅 #جلسه_اول: اسلام امام خمینی(ره)، اسلام وحدانی
🔅عناوین کلی مطالب جلسه اول:
▫️مقدمه درباره ماهیت جلسات
🔲 چرا قرائت امام خمینی از اسلام را مطالعه می کنیم؟
▫️تاریخچه ای از جریان سازی های پیغمبر و ائمه (ع)
▫️حساسیت اصحاب ائمه (ع) بر حفظ میراث مکتوب و شفاهی شیعه
▫️قوت جریان شیعه و تقویت آن در عصر غیبت
▫️نوشتن کتب اربعه و تبویب آن ها منشأ گسترش شاخه های مختلف علوم اسلامی
▫️ظرفیت های انسانی در نشر روایات و ایجاد طیف های مختلف از علمای اسلام در طول تاریخ
🔲 ایجاد گرایش های تخصصی از کتاب و سنت: فقه و اصول، کلام، اخلاق، فلسفه، عرفان
▫️مزایا و آسیب های جدا شدن شاخه های مختلف علوم اسلامی
▫️توضیحی از مکتب نجف و تأثیر تخصص گرایی در سرنوشت مکتب نجف
▫️توضیح شاخه عرفان
▫️رابطه عرفان با فلسفه در حکمت مشاء
▫️کاستی های حکمت مشاء در پاسخگویی به معارف عرفانی در کتاب و سنت
▫️توضیح حکمت متعالیه و وحدت فلسفه و عرفان
▫️توضیح علم کلام
▫️ظهور خواجه نصیرالدین طوسی و اشراب فلسفه در علم کلام
▫️ورود حکمت مشاء در علم اصول فقه و شکوفایی مکتب نجف
▫️علل افول مکتب نجف
🔸جامعیت امام خمینی و تأسیس مکتب قم بر محور اسلام وحدانی
🔸هم خوانی عرفان و فلسفه و فقه در اندیشه امام خمینی
▫️تأثیر ادبیات امروز در بیان امام خمینی از اسلام وحدانی
✅جمع بندی: اهمیت اندیشه های امام خمینی در اسلام وحدانی مبتنی بر ختم نبوت است.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
02-velayatefaqih-980122(1).mp3
11.81M
♦️ مروری بر مطالب #جلسه_دوم ولایت فقیه:
▪️جمع بندی امتزاج علوم اسلامی فلسفه، عرفان، کلام و فقه
▪️کاستی مکتب نجف در پشتوانه معنوی انسان مسلمان
▪️ مکتب قم جامع ترین خوانش از اسلام وحدانی
🔹 حقیقت اسلام «هدایت» است و هدایت حرکت در مسیر از مبدأ تا مقصد.
🔹 مقصد در عرفان همان توحید یا فناست و مبدأ انسان یا سائر (سلوک کننده)
🔹 مسیر همانند خلقت انسان دارای ظاهر و باطن است.
🔹 تبیین جایگاه عرفان نظری و عملی و فلسفه در نظام فکری
🔹 در عرفان عالم و موجودات فانی و واصل هستند ولی معرفت به فنا ندارند
🔹 معرفت النفس همان شهود فنای مخلوق در خالق است و ملازم با ترک علم حصولی است.
🔹 همه مسیر زدودن حجاب و غفلت است که به نسخه آن #مراقبه می گویند
🔹 حقیقت عذاب عدم معرفت به باطن یعنی ندیدن فناست:
🔅یوم یقول المنافقون و المنافقات للذین آمنوا انظرونا نقتبس من نورکم قیل ارجعوا وراءکم فالتمسوا نوراً فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب
🔘این آیه اشاره به حجاب میان انسان منافق و باطن دارد که منشأ عذاب او می شود در حالی که حقیقتش رحمت است.
🔹مراقبه برای نفی ماسوی الله در ظاهر #حجیت است و در باطن #انقیاد و اطاعت نفس
🔹 ولایت فقیه سازوکار دین برای خروج نفس از پیکره ظاهری افعال انسان بر مدار #حجیت
🔹ریاضت های غیر دینی در مقابل مراقبه شرعی فرار از اشق به اسهل است چون شریعت قتل مستمر نفس است در مقابل ریاضت های غیردینی که قتل دفعی نفسانیت است
🔹ولایت فقیه ضامن اجرای شریعت و تحصیل ریاضات شرعیه
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri
جلسه سوم ولایت فقیه.mp3
22.12M
مروری بر عناوین #جلسه_سوم ولایت فقیه: اجرای احکام شرعی تنها مسیر هدایت دین
🔆 خلاصه ای از مطالب دو جلسه قبل
🔅ولایت فقیه نظام #حجت محور برای نفی نفسانیات
🔅ظاهر دین دو عنصر حقیقت و اعتبار دارد و باطن همان حالت انقیاد و تعبد است
🔅باطن با حدود ذهنی و صور عقلی درک نمی شود و امکان تعقل با علم حصولی ندارد و تنها راه کشف آن لسان دین است.
🔅حجیت و انقیاد دو مفهوم برای تخلیه ظاهر و باطن از غیر خدا .
🔅هر انتخابی در افعال غیر از دستور شارع جنبه نفسانی دارد حتی اگر ریاضت باشد.
🔅باتوجه به آنچه گذشت تنها با اجرای احکام شرعی دین برابر با هدایت خواهد شد.
🔅توقف در اجرای احکام شرعی با هر بهانه ای باشد بمعنای اجازه ی ورود نفسانیات در ظاهر و باطن است.
🔅انسداد یا غیبت امام بهانه تعطیلی اسلام نیست و تعطیلی بدتر از اعتقاد به نسخ است.
🔅اجرای احکام شرعی محوری ترین مسأله در اندیشه امام خمینی
🔅 جریان فقهی که توجه به باطن نداشتند برای معنویت به تصوف متمایل شدند و شریعت را محور هدایت نمی دانستند.
🔅تفاوت حقیقت تحت اعتبار و باطن اسلام
🔅 #حقیقت تحت اعتبار ضامن سعادت دنیوی شریعت اسلام مثل عدالت و #باطن شریعت ضامن هدایت و استخلاف الهی انسان
🔅احکام دارای مصلحت هستند ولی از منظر تربیت دین نباید دستورات شرعی را با انگیزه رسیدن به مصالح انجام دهیم
🔅تفاوت جهان بینی توحیدی و جهان بینی فلسفی در پرتو آیه "وما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی"
🔅تفکیک بود و نبود از دیدن و ندیدن در تربیت نفوس
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri
🌐 یک پرسش و پاسخ کوتاه:
❓سلام و عرض ادب
♦️به نظر شما مدرنیسم به پیشرفت ما کمک کرده یا نه؟
از لحاظ ساختاری ایده خوبی بوده،با توجه به رویکرد جدید خوبه که نقد بشه
می تونیم بگیم که در دوران جدید به ما کمک کرده یا نه؟
پاسخ من:
📌 سلام و وقت بخیر
مسأله ای که مطرح کردید یک مسأله تاریخی و مهم است که می تواند چندین جلد کتاب را به خود اختصاص دهد. بنابراین من در وهله اول سوال شما را به چند پرسش تجزیه می کنم و چند نکته را بیان می کنم ولی متوجه هستم که پاسخ این پرسش را در چند خط جمع بندی کنم تا در نهایت صرفا به طرح مسأله اکتفا نکرده باشیم.
🔻سوال اول این است که #مدرنیسم چیست؟
وقتی می گوییم مدرنیته مقصودمان یک دوره زمانی از زندگی بشر است یا اشاره به تحولی در انسان دارد یا مرادمان سبک زندگی جدید است؟
آیا مدرنیسم یک کل منسجم است یا صرفا پر رنگ شدن بعضی از معانی در ذهن بشر است؟
آیا مبانی و ماهیت مشخص دارد یا امری متحرک و متغیر و تعریف ناپذیر است؟
🔻سوال دوم: مقصودتان از پیشرفت چیست؟
چه شاخص هایی را در #پیشرفت معتبر می دانید که مدرنیته را کمک به آن یا مانع آن بدانیم؟
🔻سوال سوم: مقصودتان از #ما جامعه ایران امروز است یا انسان را فارغ از جوامع مختلف اراده کرده اید؟
در این #ما چقدر اندیشه اسلامی و جامعه اسلامی حضور دارد؟ آیا مجموعه جریان #انقلاب_اسلامی_ایران و فرهنگ برخاسته از اون رو اراده کردید؟
🔸همه این پرسش ها و هزاران مسأله ریز و درشت دیگر باید مطرح شود تا به جواب کامل در این زمینه برسیم ولی من برای جمع بندی مطلب به چند نکته کوتاه بسنده می کنم
✅ اولا مدرنیته علاوه بر ابعاد معرفتی و فلسفی یک سری ویژگی ها و شاخصه های جزئی و #تاریخی و بومی در کشورهای مدرن دارد ولی در مجموع، مدرنیته یک #کل_منسجم محسوب می شود یعنی اجزا و ابعادش با یکدیگر هماهنگ و مکمل است.
پس هم معنا و مفهوم دارد هم کنش ها و واکنش های تاریخی و جزئی که یک دیالکتیک را میان کلی و جزئی تشکیل می دهد.
▪️مثلا یکی از مهمترین مولفه های زیست مدرن، #اصالت_آگاهی است. برای انسان مدرن آگاهی یک اصل است چه این که نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی باشد و چه نسبت به مسائل علمی و...
▪️نتیجه این آگاهی، استقلال و #انتخاب و اختیار بشرِ مدرن است. آگاهی لازمه اش استقلال در تصمیم گیری است. این معنا مجموعه ای از کنش ها و واکنش های مختلفی را در هر یک از جوامع مدرن تولید می کند. مثلا جامعه #فرانسه در قبال این معنا و مفهوم به گونه ای واکنش نشان داده و جامعه #روسیه به گونه ای دیگر.
▪️همین واکنش ها از سوی دیگر در تطور معنای #آگاهی نیز تاثیر داشته که فعلا به آن نمی پردازم. پس مدرنیته از یک سو دارای مفهوم کلی و از سوی دیگر دارای مشخصه های جزئی و خاص جوامع است.
🔹@sm_javaheri
✅ ثانیا جامعه اسلامی در طول حیات خود با مذاهب و فرهنگ های مختلف روبرو شده و توانسته هر یک از آنها را #هضم کرده و کاملا متحول کند.
▪️بهترین نمونه مواجه فرهنگ اسلامی با فرهنگ و فلسفه یونان است که از آن بهره می برد ولی آن را دستمایه استخراج معارف از #هسته_فکری خود یعنی کتاب و سنت قرار می دهد و به عنوان یک مکتب فکری و فلسفی مستقل عرضه می کند. این همان چیزی است که اصطلاحا به آن #اجتهاد به معنای اعم می گویند
▪️ بنده متن کوتاهی در کانال المرسلات نوشته ام که به عنوان ضمیمه می توانید به آن مراجعه کنید:
📎 https://eitaa.com/almorsalat/5862
(ادامه در پست بعدی 👇👇👇)
ملاحظات| امین جواهری
🌐 یک پرسش و پاسخ کوتاه: ❓سلام و عرض ادب ♦️به نظر شما مدرنیسم به پیشرفت ما کمک کرده یا نه؟ از لحاظ
✅ ثالثا بنظر من انقلاب اسلامی ایران واکنش جامعه اسلامی در هضم معنا و مفهوم #مدرن است. هضم به معنای دفع یا مقابله نیست هضم یعنی #تغذیه از مواد مفید و آن را تبدیل به #خود کردن و دفع مواد زائد.
▪️ما آگاهی عمومی و توجه خاص به انسان را در عرصه های مختلف با سبک و سلیقه خودمان باز تولید کردیم.
▪️باز تولید به معنای وصل و پینه کردن نیست به معنای تولید دوباره است ولی در بستر شرایط زمانی و مکانی خاص. البته این راه تازه شروع شده و هنوز به مقصد نرسیده.
▪️به عنوان نمونه فرهنگ مقاومت در جوامع اسلامی باز تولید واکنش به اصل آگاهی است در مقابل فرهنگ دموکراسی غربی که امروزه چیزی بیش از بازدارندگی و اهرم سیاست ورزی امپریالیستی از آن باقی نمانده.
⬅️ (کتاب دموکراسی بازدارنده نوام چامسکی رو حتما بخوانید)
✅ رابعا ما معتقدیم فرهنگ اسلامی می تواند مدرنیسم را در خود هضم کند و بالنده تر شود. در مقابل این جریان دو نحله دیگر قابل تصور است. نحله اول #انفعال و نحله دوم #تحجر که هر دو ریشه در #سکولاریسم به معنای جدایی دین از دنیا دارند. در این جدایی چه سمت دین بایستیم و چه سمت دنیا فرقی ندارد. دوگانه سنت و مدرنیته زاییده همین تفکر غلط است. اصل این دوگانه مخدوش و مغلوط است.
▪️انقلاب اسلامی نشان داد که اسلام ظرفیت حیات در هرگونه رشد و استکمال انسانی را دارد و علاوه بر این می تواند منشا الهام برای بیداری و آگاهی باشد برخلاف مسیحیت که پایه های حیات خود را در جهل انسان بنا می کند.
⬅️ (رجوع کنید به کتاب انسان و ایمان شهید مطهری و مقایسه نگاه اسلام و مسیحیت در نسبت علم و ایمان و تفسیر آن دو از میوه ممنوعه)
👌 👈پیشنهاد می کنم #منشور_روحانیت حضرت امام خمینی را در آشنایی با دو نحله #تحجر و #انفعال مطالعه کنید این منشور یک سند تاریخی مهم از قلم امام در اواخر عمرشان است که تمایز اسلام شناسی ایشان و خوانش برتر و پیشرفته تر از اسلام است
✅ خامسا در این مسیر جامعه ایران امروز در حال #آزمون و #خطا و تجربه یک زیست متفاوت است. این مسیر باید ادامه پیدا کند تا در کتب تاریخ #تمدن جای خود را باز کرده و موضوع مطالعات تمدنی قرار گیرد و شاید سال ها طول کشد که علومی متناسب با این مسیر به صورت متعارف تدوین شود. موجی که رهبری با عنوان تولید علوم انسانی بومی و اسلامی مطرح کردند ناظر بر ضرورت همین امر است ولی اگر بخواهیم در عمل دست آوردهای #میدانی را مرور کنیم این تجربه زیستی جنبه های بینظیر داشته و با تمام ضعف هایش توانسته نیازهای اساسی انسان امروز را برطرف کند و به زندگی او معنا ببخشد.
▪️اگر واقع بین باشیم این توفیق در کنار سیر قهقرایی جامعه مدرن، امید بخش و با ارزش است.
مسائل جزئی تر و مهمی هم باقی ماند که به خاطر اطاله کلام نگفتم ولی امیدوارم توانسته باشم به سوالتان پاسخ داده باشم
🔸🔸🔸🔸🔸
ملاحظات و محاکمات
(دست نوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
04-velayatefaghih-980817.mp3
13.37M
🔅عناوین جلسه چهارم ولایت فقیه:
🔹مروری بر مطالب جلسات پیشین
🔹بیان جایگاه این کتاب در اندیشه #امام_خمینی
🔹بحث تقدم و تأخر دانش و فعلیت در علوم مدرن
◾️دیدگاه اول: نظریه #میشل_فوکو درباره تقدم قدرت یا فعلیت بر دانش در تمدن سازی
➖نتیجه دیدگاه فوکو در مطالعه تاریخ و تحولات اجتماعی
➖توجیه حکومت بنی امیه با جبرگرایی در سیاست و قدرت
◾️دیدگاه دوم: تقدم دانش بر قدرت در فضای مشهور علوم اسلامی
➖تأثیر اندیشه بر عمل در کتاب #خدا_در_زندگی_انسان شهید مطهری
➖لازمه نظریه مارکسیسم و تفکر فروید در جبر جامعه و روان
◾️دیدگاه مقام معظم رهبری:
منبع (کتاب و سنت) ⬅️ تولید فکر (ایده) ⬅️ پرورش نیروی انسانی ⬅️ کنش سیاسی و اجتماعی نیروها (متناسب با ایده) ⬅️ تشکیل قدرت و ساختار سیاسی-اجتماعی (ایجاد مسأله) ⬅️ تولید علم (امتداد ایده اولی در همه ابعاد) ⬅️ گذر از مرحله ساختار به تمدن سازی (سبک زندگی)
➖کتاب #ولایت_فقیه بیان ایده اولیه برگرفته از منابع دینی
🔹دو عامل اصلی در تولید فکر یا ایده
◾️عامل اول: مبانی فکری در حقایق و اعتباریات
◾️عامل دوم: شناخت از شرایط زمان و مکان و تحولات بشری
➖ ولایت مطلقه فقیه نتیجه مبانی و شناخت شرایط امروز
🔹عدم اجرایی ضروریات فقه بدون وجود حکومت در #عصر_حاضر
🔹تبیین ضرورت حکومت در فقه شیعه با توجه به #تطور معنا و تعین حکومت در عصر حاضر
🔹گستره نفوذ حکومت در عرصه های مختلف زندگی انسان برگرفته از کتاب «مقدمه ای بر حکومت اسلامی» شهید #مطهری
🔹نقش استعمار در معرفی غلط از اسلام و شبهه در بداهت ولایت فقیه
(سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
📩 از نامه ها تا پیام رسان ها
🔹مرحوم کلینی در باب #معاشرت کتاب شریف کافی دو روایت درباره #نامه نوشتن به همدیگر ذکر کردند.
🔹این دو روایت را بخوانید بعد از آن درباره چند سوال که در پایان می آورم فکر کنید و نظرتون رو بفرمائید:
♦️بَابُ التَّکَاتُبِ
١- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: التَّوَاصُلُ بَیْنَ الْإِخْوَانِ فِی الْحَضَرِ التَّزَاوُرُ وَ فِی السَّفَرِ التَّکَاتُبُ.
١-حضرت صادق علیه السلام فرمود: #پیوند میان برادران (دینی) آنگاه که پیش هم هستند دیدار همدیگر است، و در مسافرت نامه نوشتن بیکدیگر.
٢- ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رَدُّ جَوَابِ الْکِتَابِ وَاجِبٌ کَوُجُوبِ رَدِّ السَّلَامِ وَ الْبَادِی بِالسَّلَامِ أَوْلَی بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ.
٢-و نیز فرمود علیه السلام: جواب نامه دادن واجب است همانند جواب سلام که آغاز کننده آن به خدا و رسولش نزدیکتر هستند.
🔺🔺🔺🔺🔺
❓❓❓❓❓
🔻🔻🔻🔻🔻
📌سوال:
1⃣ با وجود امکانی که در پیام رسان های امروزی وجود دارد و ضرورت "تواصل" و #پیوند میان افراد جامعه مومنین(روایت اول)، آیا استفاده از آن ها در حفظ روابط اجتماعی اولویت پیدا نمی کند؟
2⃣ با توجه به ضرورت جواب به نامه در روایت دوم، آیا می توانیم جواب پیام های #پیام_رسان_ها را نیز واجب بدانیم؟
3⃣ این دو روایت در کافی چه اشاره ای به #ضرورت و #آداب استفاده از پیام رسان ها می تواند داشته باشه؟
#عصر_انقلاب
#روایت
🔸🔸🔸🔸🔸
ملاحظات و محاکمات
(دست نوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri