eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
697 دنبال‌کننده
336 عکس
53 ویدیو
22 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ♦️امروز به درخواست مدیریت کتابخانه دارآباد تهران، چند دقیقه درباره ضرورت برگزاری یادبود دفاع مقدس صحبت کردم. جلسه 🔉🔉 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️تعریض به حاجی سبزواری و توجه ویژه به ذائقه عرفانی 🔆 مرحوم امام در کتاب تقریرات فلسفی اشاره ای به ذوق عرفانی کرده و فهم کلام عرفا را منوط به داشتن ذائقه عرفانی می خوانند. ایشان معتقدند توان تفسیر کلام را نداشته و برداشت او را به تفسیر یک ملحد از سخن نبی مرسل تشبیه می کنند. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🎥 ♦️دو اشاره لطیف 🔹الانسان عبید الاحسان 🔹 انسان بنده احسان است. 🔸من که زانو به زانوی امام می شینم نمی فهمم در مغز امام چی میگذره اون بچه با کیلومترها فاصله داره به فکر امام عمل میکنه. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️توضیحات حجت الاسلام دکتر مرتضی روحانی (مدیر مسئول موسسه ترجمان علوم انسانی) درباره حاشیه سازی‌های اخیر رسانه‌ها علیه دکتر حداد عادل و مدارس فرهنگ ۱. من دو سال دبیرستان فرهنگ درس خواندم. دوم و سوم دبیرستان. حدود ده سال هم آنجا تدریس کردم. تا همین پنج سال پیش هم رابطه خیلی خوبی با فریدالدین داشتم که حقیقتا حکم برادر بزرگتر را داشت و الان بین مان شکرآب است. چرایش به این بحث ربطی ندارد. ۲. اجمالا می‌خواهم بگویم که الان رابطه‌ای با فرید و خاندان حداد ندارم. پس این رشتو را از یک فرد مطلع و اکنون بی طرف بخوانید. اولا که فرید در مدرسه پسرانه فرهنگ درس نخوانده. این را می‌توانید از دکترشکرچی که از فارغ‌التحصیلان دور اول مدرسه است بپرسید. ۳. مدرسه فرهنگ یک مدرسه غیرانتفاعی به معنای واقعی کلمه بود. ساختمان مدرسه پسرانه (دخترانه را نمی‌دانم) متعلق به آموزش و پرورش است. این ساختمان فوق العاده قدیمی بود طوری که آموزش و پرورش آن را تخلیه کرده بود و دکتر همانجا را می‌گیرد تا بتواند ایده مدارس علوم انسانی را عملی کند. ۴. مدرسه در سالهای نوپایی اجاره نمی‌داده ولی بابت آن سالها در حیات بالا مدرسه ساختمان خوب و نوسازی ساخته که مالکیت آن برای آموزش و پرورش است که چه بسا هزینه ساختش چند برابر هزینه اجاره آن سالها باشد و الان هم مدرسه ماه به ماه به آموزش و پرورش اجاره می‌دهد. ۵. در مورد شهریه هم باید بگم شهریه تابع وضع اقتصادی است. بله شهریه مدارس غیرانتفاعی گران است ولی شهریه فرهنگ از خیلی جاها ارزان‌تر است. حقوق معلمین‌اش هم کمتر است و ... این را بگذارید کنار اینکه مدرسه هیچ، تاکید می‌کنم هیچ دانش آموزی را برای شهریه رد نمی‌کند. ۶. من خودم دو سال مسئول گزینش مدرسه بودم و می‌توانم در مورد این موضوع شهادت بدهم که مدرسه با همگان بر سر قیمت مماشات می‌کرد و کسی را بخاطر مسائل مالی رد نمی‌کرد و ما هر سال چندین ثبت نام رایگان داشتیم. ۷. فضای دانش آموزان هم هیچ وقت فضای لاکچری نبوده و مدرسه با این موارد به شدت مقابله می‌کرد. این را گستره جغرافیایی دانش آموزان هم بیان می‌کند. ما از شهر ری تا تجریش دانش آموز داشتیم و این دقیقاً بخاطر این بود که محل مدرسه در مرکز شهر بود. من خودم از خیابان پیروزی به فرهنگ می‌رفتم. ۸. ما دانش آموزی داشتیم که پدر خانواده را رها کرده بود و مدرسه کمک مالی هم به خانواده دانش آموز می‌کرد. اینها را گفتم که قبر و قیامتتان را بیهوده نفروشید. خانم ماهروزاده حرفش را بد گفت. و خب سواستفاده کنندگان کار خودشان را کردند. این بحث تمام. ۹. اما اینکه خانم ماهروزاده و همسرشان نمی‌توانند گلایه کننده سیستم آموزشی باشند به نظر من حرف درستی است. این بزرگواران باید پاسخگوی سیستم باشند. البته در حد خودشان سعی در راه اندازی مدارس نمونه دولتی فرهنگ کردند و این واقعا یک خدمت فرهنگی بود. ۱۰. این را بگذارید در کنار فعالیت‌های سالهای اخیر مدرسه در دلگان،ایرانشهر و خوزستان و ... که کاملا با ایده‌های تمرکز زدایانه صورت گرفته. هزینه این مدارس را فریدالدین رسما با گدایی از خیرین در می‌آورد. مدارسی که سعی در ارتقا سطح دانش مناطق محروم دارد. ۱۱. مطالبه‌گری کنید، سوال بپرسید، مواخذه کنید ولی عاقبتتان را به هیچ و‌ پوچ نفروشید. در نهایت هم باید بگم که مدارس غیرانتفاعی را مخالف عدالت آموزشی می‌دانم ولی حقیقتا راه حلی هم ندارم. البته راه حل داشتن وظیفه من نیست. کاش مسولین فکری کنند. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💠ملاحظات و محاکمات (سید مجتبی جواهری) 🔹 @Sm_javaheri
♦️حاج آقای روحانی از اساتید ما در دبیرستان بودن و به نظرم بهترین موضع رو برای آگاهی درباره این سوژه رسانه ای داشتن، من هم اون رو منتشر کردم. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️ سلسله جلسات تدریس کتاب امام خمینی(ره) 🔰 سید مجتبی جواهری ⚜️در ادامه صوت و عناوین کلی از محتوای و را به عنوان مقدمه آغاز کتاب ملاحظه کنید: 📃🔉 👇👇👇👇 💠 @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔹🔹🔹🔹 🔅 #جلسه_اول: اسلام امام خمینی(ره)، اسلام وحدانی 🔅عناوین کلی مطالب جلسه اول: ▫️مقدمه درباره ماهیت جلسات 🔲 چرا قرائت امام خمینی از اسلام را مطالعه می کنیم؟ ▫️تاریخچه ای از جریان سازی های پیغمبر و ائمه (ع) ▫️حساسیت اصحاب ائمه (ع) بر حفظ میراث مکتوب و شفاهی شیعه ▫️قوت جریان شیعه و تقویت آن در عصر غیبت ▫️نوشتن کتب اربعه و تبویب آن ها منشأ گسترش شاخه های مختلف علوم اسلامی ▫️ظرفیت های انسانی در نشر روایات و ایجاد طیف های مختلف از علمای اسلام در طول تاریخ 🔲 ایجاد گرایش های تخصصی از کتاب و سنت: فقه و اصول، کلام، اخلاق، فلسفه، عرفان ▫️مزایا و آسیب های جدا شدن شاخه های مختلف علوم اسلامی ▫️توضیحی از مکتب نجف و تأثیر تخصص گرایی در سرنوشت مکتب نجف ▫️توضیح شاخه عرفان ▫️رابطه عرفان با فلسفه در حکمت مشاء ▫️کاستی های حکمت مشاء در پاسخگویی به معارف عرفانی در کتاب و سنت ▫️توضیح حکمت متعالیه و وحدت فلسفه و عرفان ▫️توضیح علم کلام ▫️ظهور خواجه نصیرالدین طوسی و اشراب فلسفه در علم کلام ▫️ورود حکمت مشاء در علم اصول فقه و شکوفایی مکتب نجف ▫️علل افول مکتب نجف 🔸جامعیت امام خمینی و تأسیس مکتب قم بر محور اسلام وحدانی 🔸هم خوانی عرفان و فلسفه و فقه در اندیشه امام خمینی ▫️تأثیر ادبیات امروز در بیان امام خمینی از اسلام وحدانی ✅جمع بندی: اهمیت اندیشه های امام خمینی در اسلام وحدانی مبتنی بر ختم نبوت است. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ مروری بر مطالب ولایت فقیه: ▪️جمع بندی امتزاج علوم اسلامی فلسفه، عرفان، کلام و فقه ▪️کاستی مکتب نجف در پشتوانه معنوی انسان مسلمان ▪️ مکتب قم جامع ترین خوانش از اسلام وحدانی 🔹 حقیقت اسلام «هدایت» است و هدایت حرکت در مسیر از مبدأ تا مقصد. 🔹 مقصد در عرفان همان توحید یا فناست و مبدأ انسان یا سائر (سلوک کننده) 🔹 مسیر همانند خلقت انسان دارای ظاهر و باطن است. 🔹 تبیین جایگاه عرفان نظری و عملی و فلسفه در نظام فکری 🔹 در عرفان عالم و موجودات فانی و واصل هستند ولی معرفت به فنا ندارند 🔹 معرفت النفس همان شهود فنای مخلوق در خالق است و ملازم با ترک علم حصولی است. 🔹 همه مسیر زدودن حجاب و غفلت است که به نسخه آن می گویند 🔹 حقیقت عذاب عدم معرفت به باطن یعنی ندیدن فناست: 🔅یوم یقول المنافقون و المنافقات للذین آمنوا انظرونا نقتبس من نورکم قیل ارجعوا وراءکم فالتمسوا نوراً فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب 🔘این آیه اشاره به حجاب میان انسان منافق و باطن دارد که منشأ عذاب او می شود در حالی که حقیقتش رحمت است. 🔹مراقبه برای نفی ماسوی الله در ظاهر است و در باطن و اطاعت نفس 🔹 ولایت فقیه سازوکار دین برای خروج نفس از پیکره ظاهری افعال انسان بر مدار 🔹ریاضت های غیر دینی در مقابل مراقبه شرعی فرار از اشق به اسهل است چون شریعت قتل مستمر نفس است در مقابل ریاضت های غیردینی که قتل دفعی نفسانیت است 🔹ولایت فقیه ضامن اجرای شریعت و تحصیل ریاضات شرعیه 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر عناوین ولایت فقیه: اجرای احکام شرعی تنها مسیر هدایت دین 🔆 خلاصه ای از مطالب دو جلسه قبل 🔅ولایت فقیه نظام محور برای نفی نفسانیات 🔅ظاهر دین دو عنصر حقیقت و اعتبار دارد و باطن همان حالت انقیاد و تعبد است 🔅باطن با حدود ذهنی و صور عقلی درک نمی شود و امکان تعقل با علم حصولی ندارد و تنها راه کشف آن لسان دین است. 🔅حجیت و انقیاد دو مفهوم برای تخلیه ظاهر و باطن از غیر خدا . 🔅هر انتخابی در افعال غیر از دستور شارع جنبه نفسانی دارد حتی اگر ریاضت باشد. 🔅باتوجه به آنچه گذشت تنها با اجرای احکام شرعی دین برابر با هدایت خواهد شد. 🔅توقف در اجرای احکام شرعی با هر بهانه ای باشد بمعنای اجازه ی ورود نفسانیات در ظاهر و باطن است. 🔅انسداد یا غیبت امام بهانه تعطیلی اسلام نیست و تعطیلی بدتر از اعتقاد به نسخ است. 🔅اجرای احکام شرعی محوری ترین مسأله در اندیشه امام خمینی 🔅 جریان فقهی که توجه به باطن نداشتند برای معنویت به تصوف متمایل شدند و شریعت را محور هدایت نمی دانستند. 🔅تفاوت حقیقت تحت اعتبار و باطن اسلام 🔅 تحت اعتبار ضامن سعادت دنیوی شریعت اسلام مثل عدالت و شریعت ضامن هدایت و استخلاف الهی انسان 🔅احکام دارای مصلحت هستند ولی از منظر تربیت دین نباید دستورات شرعی را با انگیزه رسیدن به مصالح انجام دهیم 🔅تفاوت جهان بینی توحیدی و جهان بینی فلسفی در پرتو آیه "وما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی" 🔅تفکیک بود و نبود از دیدن و ندیدن در تربیت نفوس 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 یک پرسش و پاسخ کوتاه: ❓سلام و عرض ادب ♦️به نظر شما مدرنیسم به پیشرفت ما کمک کرده یا نه؟ از لحاظ ساختاری ایده خوبی بوده،با توجه به رویکرد جدید خوبه که نقد بشه می تونیم بگیم که در دوران جدید به ما کمک کرده یا نه؟ پاسخ من: 📌 سلام و وقت بخیر مسأله ای که مطرح کردید یک مسأله تاریخی و مهم است که می تواند چندین جلد کتاب را به خود اختصاص دهد. بنابراین من در وهله اول سوال شما را به چند پرسش تجزیه می کنم و چند نکته را بیان می کنم ولی متوجه هستم که پاسخ این پرسش را در چند خط جمع بندی کنم تا در نهایت صرفا به طرح مسأله اکتفا نکرده باشیم. 🔻سوال اول این است که چیست؟ وقتی می گوییم مدرنیته مقصودمان یک دوره زمانی از زندگی بشر است یا اشاره به تحولی در انسان دارد یا مرادمان سبک زندگی جدید است؟ آیا مدرنیسم یک کل منسجم است یا صرفا پر رنگ شدن بعضی از معانی در ذهن بشر است؟ آیا مبانی و ماهیت مشخص دارد یا امری متحرک و متغیر و تعریف ناپذیر است؟ 🔻سوال دوم: مقصودتان از پیشرفت چیست؟ چه شاخص هایی را در معتبر می دانید که مدرنیته را کمک به آن یا مانع آن بدانیم؟ 🔻سوال سوم: مقصودتان از جامعه ایران امروز است یا انسان را فارغ از جوامع مختلف اراده کرده اید؟ در این چقدر اندیشه اسلامی و جامعه اسلامی حضور دارد؟ آیا مجموعه جریان و فرهنگ برخاسته از اون رو اراده کردید؟ 🔸همه این پرسش ها و هزاران مسأله ریز و درشت دیگر باید مطرح شود تا به جواب کامل در این زمینه برسیم ولی من برای جمع بندی مطلب به چند نکته کوتاه بسنده می کنم ✅ اولا مدرنیته علاوه بر ابعاد معرفتی و فلسفی یک سری ویژگی ها و شاخصه های جزئی و و بومی در کشورهای مدرن دارد ولی در مجموع، مدرنیته یک محسوب می شود یعنی اجزا و ابعادش با یکدیگر هماهنگ و مکمل است. پس هم معنا و مفهوم دارد هم کنش ها و واکنش های تاریخی و جزئی که یک دیالکتیک را میان کلی و جزئی تشکیل می دهد. ▪️مثلا یکی از مهمترین مولفه های زیست مدرن، است. برای انسان مدرن آگاهی یک اصل است چه این که نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی باشد و چه نسبت به مسائل علمی و... ▪️نتیجه این آگاهی، استقلال و و اختیار بشرِ مدرن است. آگاهی لازمه اش استقلال در تصمیم گیری است. این معنا مجموعه ای از کنش ها و واکنش های مختلفی را در هر یک از جوامع مدرن تولید می کند. مثلا جامعه در قبال این معنا و مفهوم به گونه ای واکنش نشان داده و جامعه به گونه ای دیگر. ▪️همین واکنش ها از سوی دیگر در تطور معنای نیز تاثیر داشته که فعلا به آن نمی پردازم. پس مدرنیته از یک سو دارای مفهوم کلی و از سوی دیگر دارای مشخصه های جزئی و خاص جوامع است. 🔹@sm_javaheri ✅ ثانیا جامعه اسلامی در طول حیات خود با مذاهب و فرهنگ های مختلف روبرو شده و توانسته هر یک از آنها را کرده و کاملا متحول کند. ▪️بهترین نمونه مواجه فرهنگ اسلامی با فرهنگ و فلسفه یونان است که از آن بهره می برد ولی آن را دستمایه استخراج معارف از خود یعنی کتاب و سنت قرار می دهد و به عنوان یک مکتب فکری و فلسفی مستقل عرضه می کند. این همان چیزی است که اصطلاحا به آن به معنای اعم می گویند ▪️ بنده متن کوتاهی در کانال المرسلات نوشته ام که به عنوان ضمیمه می توانید به آن مراجعه کنید: 📎 https://eitaa.com/almorsalat/5862 (ادامه در پست بعدی 👇👇👇)
✅ ثالثا بنظر من انقلاب اسلامی ایران واکنش جامعه اسلامی در هضم معنا و مفهوم است. هضم به معنای دفع یا مقابله نیست هضم یعنی از مواد مفید و آن را تبدیل به کردن و دفع مواد زائد. ▪️ما آگاهی عمومی و توجه خاص به انسان را در عرصه های مختلف با سبک و سلیقه خودمان باز تولید کردیم. ▪️باز تولید به معنای وصل و پینه کردن نیست به معنای تولید دوباره است ولی در بستر شرایط زمانی و مکانی خاص. البته این راه تازه شروع شده و هنوز به مقصد نرسیده. ▪️به عنوان نمونه فرهنگ مقاومت در جوامع اسلامی باز تولید واکنش به اصل آگاهی است در مقابل فرهنگ دموکراسی غربی که امروزه چیزی بیش از بازدارندگی و اهرم سیاست ورزی امپریالیستی از آن باقی نمانده. ⬅️ (کتاب دموکراسی بازدارنده نوام چامسکی رو حتما بخوانید) ✅ رابعا ما معتقدیم فرهنگ اسلامی می تواند مدرنیسم را در خود هضم کند و بالنده تر شود. در مقابل این جریان دو نحله دیگر قابل تصور است. نحله اول و نحله دوم که هر دو ریشه در به معنای جدایی دین از دنیا دارند. در این جدایی چه سمت دین بایستیم و چه سمت دنیا فرقی ندارد. دوگانه سنت و مدرنیته زاییده همین تفکر غلط است. اصل این دوگانه مخدوش و مغلوط است. ▪️انقلاب اسلامی نشان داد که اسلام ظرفیت حیات در هرگونه رشد و استکمال انسانی را دارد و علاوه بر این می تواند منشا الهام برای بیداری و آگاهی باشد برخلاف مسیحیت که پایه های حیات خود را در جهل انسان بنا می کند. ⬅️ (رجوع کنید به کتاب انسان و ایمان شهید مطهری و مقایسه نگاه اسلام و مسیحیت در نسبت علم و ایمان و تفسیر آن دو از میوه ممنوعه) 👌 👈پیشنهاد می کنم حضرت امام خمینی را در آشنایی با دو نحله و مطالعه کنید این منشور یک سند تاریخی مهم از قلم امام در اواخر عمرشان است که تمایز اسلام شناسی ایشان و خوانش برتر و پیشرفته تر از اسلام است ✅ خامسا در این مسیر جامعه ایران امروز در حال و و تجربه یک زیست متفاوت است. این مسیر باید ادامه پیدا کند تا در کتب تاریخ جای خود را باز کرده و موضوع مطالعات تمدنی قرار گیرد و شاید سال ها طول کشد که علومی متناسب با این مسیر به صورت متعارف تدوین شود. موجی که رهبری با عنوان تولید علوم انسانی بومی و اسلامی مطرح کردند ناظر بر ضرورت همین امر است ولی اگر بخواهیم در عمل دست آوردهای را مرور کنیم این تجربه زیستی جنبه های بی‌نظیر داشته و با تمام ضعف هایش توانسته نیازهای اساسی انسان امروز را برطرف کند و به زندگی او معنا ببخشد. ▪️اگر واقع بین باشیم این توفیق در کنار سیر قهقرایی جامعه مدرن، امید بخش و با ارزش است. مسائل جزئی تر و مهمی هم باقی ماند که به خاطر اطاله کلام نگفتم ولی امیدوارم توانسته باشم به سوالتان پاسخ داده باشم 🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅عناوین جلسه چهارم ولایت فقیه: 🔹مروری بر مطالب جلسات پیشین 🔹بیان جایگاه این کتاب در اندیشه #امام_خمینی 🔹بحث تقدم و تأخر دانش و فعلیت در علوم مدرن ◾️دیدگاه اول: نظریه #میشل_فوکو درباره تقدم قدرت یا فعلیت بر دانش در تمدن سازی ➖نتیجه دیدگاه فوکو در مطالعه تاریخ و تحولات اجتماعی ➖توجیه حکومت بنی امیه با جبرگرایی در سیاست و قدرت ◾️دیدگاه دوم: تقدم دانش بر قدرت در فضای مشهور علوم اسلامی ➖تأثیر اندیشه بر عمل در کتاب #خدا_در_زندگی_انسان شهید مطهری ➖لازمه نظریه مارکسیسم و تفکر فروید در جبر جامعه و روان ◾️دیدگاه مقام معظم رهبری: منبع (کتاب و سنت) ⬅️ تولید فکر (ایده) ⬅️ پرورش نیروی انسانی ⬅️ کنش سیاسی و اجتماعی نیروها (متناسب با ایده) ⬅️ تشکیل قدرت و ساختار سیاسی-اجتماعی (ایجاد مسأله) ⬅️ تولید علم (امتداد ایده اولی در همه ابعاد) ⬅️ گذر از مرحله ساختار به تمدن سازی (سبک زندگی) ➖کتاب #ولایت_فقیه بیان ایده اولیه برگرفته از منابع دینی 🔹دو عامل اصلی در تولید فکر یا ایده ◾️عامل اول: مبانی فکری در حقایق و اعتباریات ◾️عامل دوم: شناخت از شرایط زمان و مکان و تحولات بشری ➖ ولایت مطلقه فقیه نتیجه مبانی و شناخت شرایط امروز 🔹عدم اجرایی ضروریات فقه بدون وجود حکومت در #عصر_حاضر 🔹تبیین ضرورت حکومت در فقه شیعه با توجه به #تطور معنا و تعین حکومت در عصر حاضر 🔹گستره نفوذ حکومت در عرصه های مختلف زندگی انسان برگرفته از کتاب «مقدمه ای بر حکومت اسلامی» شهید #مطهری 🔹نقش استعمار در معرفی غلط از اسلام و شبهه در بداهت ولایت فقیه (سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩 از نامه ها تا پیام رسان ها 🔹مرحوم کلینی در باب کتاب شریف کافی دو روایت درباره نوشتن به همدیگر ذکر کردند. 🔹این دو روایت را بخوانید بعد از آن درباره چند سوال که در پایان می آورم فکر کنید و نظرتون رو بفرمائید: ♦️بَابُ التَّکَاتُبِ‏ ١- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: التَّوَاصُلُ بَیْنَ الْإِخْوَانِ فِی الْحَضَرِ التَّزَاوُرُ وَ فِی السَّفَرِ التَّکَاتُبُ. ١-حضرت صادق علیه السلام فرمود: میان برادران (دینی) آنگاه که پیش هم هستند دیدار همدیگر است، و در مسافرت نامه نوشتن بیکدیگر. ٢- ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رَدُّ جَوَابِ الْکِتَابِ وَاجِبٌ کَوُجُوبِ رَدِّ السَّلَامِ وَ الْبَادِی بِالسَّلَامِ أَوْلَی بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ. ٢-و نیز فرمود علیه السلام: جواب نامه دادن واجب است همانند جواب سلام که آغاز کننده آن به خدا و رسولش نزدیکتر هستند. 🔺🔺🔺🔺🔺 ❓❓❓❓❓ 🔻🔻🔻🔻🔻 📌سوال: 1⃣ با وجود امکانی که در پیام رسان های امروزی وجود دارد و ضرورت "تواصل" و میان افراد جامعه مومنین(روایت اول)، آیا استفاده از آن ها در حفظ روابط اجتماعی اولویت پیدا نمی کند؟ 2⃣ با توجه به ضرورت جواب به نامه در روایت دوم، آیا می توانیم جواب پیام های را نیز واجب بدانیم؟ 3⃣ این دو روایت در کافی چه اشاره ای به و استفاده از پیام رسان ها می تواند داشته باشه؟ 🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 ▪️صوت ▪️از دوره ▪️پنج شنبه 28 آذر 98 ♦️جایگاه شهید مطهری در حوزه مطالعات اسلامی ▪️تدریس شده در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) در قم ✅ صوت جلسات آتی در همین کانال بار گذاری می شود. 🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔴 دانلود متن کامل اعلامیه حقوق بشر 👇👇 🔄 👇👇 🔸🔸🔸🔸🔸 💠 @sm_javaheri
متن کامل اعلامیه حقوق بشر.pdf
287.5K
♦️متن کامل اعلامیه حقوق بشر PDF ▪️اعلامیه حقوق بشر شامل یک دیباچه و 30 ماده، در تاریخ 10 دسامبر 1948 مطابق با 19 آذر 1327 شمسی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و همه ساله جهانیان این روز را به نام #روز_حقوق_بشر جشن می گیرند. ▪️این متن پس از دو جنگ جهانی در #فرانسه با الهام از #کد_ناپلئون نوشته و با 48 رأی موافق و بدون مخالف تصویب شد. ▪️ 8 کشور رأی #ممتنع داشتند: شوروی، جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین، جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی، جمهوری خلق لهستان، چکسلواکی، عربستان سعودی و اتحادیه آفریقای جنوبی. ▪️خواندن این سند به عنوان یکی از دست آوردهای بشر اهمیت زیادی دارد. ما ایرانی ها پس از انقلاب اسلامی باید نسبت خودمان را با محتوای #متن و #فرامتن آن روشن کنیم. ▪️در ادامه قصد دارم نکات کوتاهی را درباره این اعلامیه بنویسم. اگر تمایل داشتید حتما مطالعه کنید... #عصر_انقلاب 🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️معنای لقاء رب 🔹آیاتی در قرآن داریم که اصلا کلمة لقاء پروردگار در آن گنجانده شده است گو اینکه مفسرینی شاید به واسطة قصور فهمشان اغلب «لقاء ربّ» را به «لقاء رحمت رب» تفسیر می‌کنند. بعد می‌گوییم مقصود از رحمت چیست؟ رحمت را هم به امور مادی تفسیر می‌کنند. 🔹زمانی که آقای در قم اخلاق می‌گفتند و ما می‌رفتیم، ایشان می‌گفتند خلاصة حرف اینها این است که معنی آیة «فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» یا آیاتی از این قبیل،«2» این است: «مَنْ کانَ یرْجو گلابی‌های پروردگارش را» در صورتی که چنین نیست. حتی کسی مثل مرحوم که مخالف عرفان و فلسفه به آن معنا بود ولی خودش نوعی را قبول داشت، همین لقاءالله را شدیداً قبول داشت و می‌گفت این خود یک حقیقتی است که برای سالک و عارف دست می‌دهد و واقعا هم حقیقت دارد. حالا این که منظور چه هست از حدود بحث ما خارج است. ولی به هرحال چنین چیزی که نوعی است حقیقت دارد، که در بحث آینده شاید مقداری روی آن صحبت کنیم. (انسان شناسی قرآن ص133 شهید مطهری) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎧 ♦️چند روزی است که در استان بوشهر در خدمت بعضی از دانشجویان دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد هستم و کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی از آیت الله خامنه ای را مباحثه می کنیم. ♦️این دوره ان شاء الله به مدت 10 روز و هر روز دو جلسه ادامه دارد. شش جلسه مقدماتی تا امروز برگزار شده که صوت های آن را در کانال قرار می دهم #عصر_انقلاب 🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri