حجة الاسلام شفتی - قدس سره
#یک_درصد_طلایی زمان این مستند فقط ۱۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه است. اما اثرات آن میتواند تا چند نسل شما باق
👆 (( این کلیپ با صرف نظر از موسیقیاش،
مطلبی مهم و جالب دربر دارد))
هدایت شده از امام مهربان
💠 فضیلت دعا برای امام زمان (عج)
🔺 دعا برای امام زمان (عج) ، نجات بخش مردم از لغزشها و سختی های دوران غیبت است
🔹 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند :
« ... يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ مَثَلُهُ فِي هَذِهِ اَلْأُمَّةِ مَثَلُ اَلْخَضِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِي اَلْقَرْنَيْنِ ،
وَ اَللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لاَ يَنْجُو فِيهَا مِنَ اَلْهَلَكَةِ إِلاَّ مَنْ ثَبَّتَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ ... »
ترجمه :
ای احمد بن اسحاق ، او ( فرزندم مهدی ) در این امت ، شرایطی همانند حضرت خضر علیه السلام و جناب ذی القرنین خواهد داشت ( و از دیدگان مردم غایب خواهد شد ) ،
به خدا سوگند ، او دارای غیبتی است که کسی در این غیبت از هلاکت نجات پیدا نمی کند ، مگر اینکه :
🔸 خداوند او را بر اعتقاد به امامت امام زمان (عج) ثابت قدم بدارد ،
🔸 و خداوند او را بر دعای برای تعجیل در فرجش ، موفق بدارد ...
📚 کمال الدین و تمام النعمة ، ج۲ ، ص۳۸۴ ، ح۱ ، شیخ صدوق ، قرن چهارم هجری
🔴 چرا ساعتی در هفتهات را به دعا و یاد مولایت اختصاص نمیدهی؟!
مرحوم سید محمدتقی موسوی اصفهانی (م۱۳۰۸ق) صاحب مکیال المکارم، در بخشی از این کتاب مینویسد:
🌿 «خدای تعالی در قرآن و سوره الرحمن میفرماید: "هَل جَزَاءُ الإِحسَانِ إِلَّا الإِحسَانُ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَان" آیا پاسخ خوبی، غیر از خوبی است؟!
ای کسی که از جبران احسانهای مولایت صاحبالزّمان علیهالسلام عاجز هستی، آیا نمیتوانی ساعتی از ساعات شبانهروزت که بیاختیار میگذرد را به دعا برای او اختصاص دهی؟! همان مولایی که به هر عنوانی به تو احسان کرده و زبان از شمارش و توصیف آنها ناتوان است! همين عمر و زندگانی تو که با آن به اهدافت میرسی، فقط یک نعمت از نعمتهایی است که خدا به یُمن وجود او روزیات کرده... چقدر جفاکاری! پس چقدر جفاکاری اگر دلت از این سخنان تکان نمیخورد و زبانت به دعا در حقّ مولایت باز نمیشود!»
📚 مکیال المکارم، ج۱، ص۵۴۲
🍂 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.»
#تلنگر #اخلاقی #انتظار #دعای_فرج #امام_زمان عجّلاللهفرجهالشریف
@Hedayatgary
💚جمعه ها بس چه نفس گیر و مرا نیست نفس
🟩قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَمَا وَ الله لَيَغِيبَنَّ عَنْكُمْ مَهْدِيُّكُمْ حَتَّى يَقُولَ الْجَاهِلُ مِنْكُمْ مَا لِله فِي آلِ مُحَمَّدٍ حَاجَةٌ ثُمَّ يُقْبِلُ كَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ فَيَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
🟢امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند مهدیّ شما از شما غایب خواهد شد تا آن جا که جاهلانتان بگویند: خداوند دیگر کاری به آل محمد صلی الله علیه و آله ندارد؛ سپس چُنان شهاب ثاقب (آتش فروزان و شکافنده) پیش میآید و زمین را از عدل و داد پر می کند؛ همان گونه که از جور و ستم پر شده است
📗کمال الدين و تمام ج۲ ص۳۴۱-۳۴۲
🍃به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
🍃مگر آن شهاب ثاقب نظری کند گدا را
♦️ #سؤال_وجواب از #حجة_الإسلام #شفتى -اعلی الله مقامه- پیرامون مرده زنده کردن #عرفا
❓سؤال : اگر كسى مدّعى شود كه الحال بعضى از #عرفا مرده را زنده می كنند، چه صورت دارد، می شود يا نه ؟
✅ جواب : اگر مراد اين است : بعضى از متصوّفه كه اسم خود را عارف گذارده، به مرتبه اى رسيده كه مرده را زنده مىكند، محض كذب وافتراست، موجب مؤاخذه شديده خلّاق ارض وسماست.
🔸 واگر مراد اين است كه ممكن است كسى در اطاعت وبندگى خداوند عالم - جلّ جلاله - جايى برسد كه هرگاه چنين استدعا نمايد به شرف اجابة مشرّف شود، مضايقه از اين ندارم، چنانچه در حديث صحيح وارد است از كاشف دقايق وظواهر جناب امام محمّد باقر عليه السلام فرمود :
🔸 جوانانى كه از اولاد سلاطين بنى اسرائيل اعراض از ملاذ دنيويّه نمودند، كمال لذّت را در بندگى واطاعت خداوند عالم - عزّ شأنه - دانسته، عمر را صرف در بندگى معبود متعال مىنموده، وقتى از بلاد خودشان به عزم سياحت بيرون رفته، در اثناى راه به قبر مندرسى رسيده، باقى نمانده بود از آن قبر مگر علامتى، با هم قرار دادند كه مناجات با خلّاق ارض و سما نموده، استدعاى اين نمايند كه صاحب قبر زنده شود تا از شدايد سكرات موت از او سؤال كرده باشند، پس شروع كردند به دعا كردن :
🔸« أنت إلهنا يا ربّنا ليس لنا إله غيرك والبديع الدائم غير الغافل الحيّ الّذي لا يموت لك كلّ يوم شأن تعلم كلّ شيء بغير تعليم، أنشر لنا هذا الميّت بقدرتك » (1).
🔸 پس به قدرت كامله حضرت إله بيرون آمد از قبر مردى در حالتى كه موى سر و ريش او سفيد بود و روى چشم او بلند بود به سوى آسمان، آن وقت متوجّه شد به حضرات گفت : چه باعث است كه بر روى قبر من ايستاده ايد ؟
🔸 گفتند : ما از خلّاق جهان استدعا كرديم كه زنده شوى تا ما از تو مطّلع شويم بر شدايد موت.
🔸 گفت : نود و نه سال است در قبر ساكن بوده ام، هنوز مرارت موت از خاطرم محو نشده است (2).
📚 1 ) كافى : 3 / 260 ح 38 .
📚 2 ) #سؤال_وجواب : خاتمة في المتفرّقات
👉 @smbshafti
CamScanner ۰۳-۱۹-۲۰۲۳ ۲۰.۲۱.pdf
2.07M
✍ فتاوی مراجع عظام تقلید درباره تغییر دادن نام افراد
👉 @smbshafti
هدایت شده از امام مهربان
🔴 امام باقر علیه السلام فرمودند :
« فَیاطوبی لِمَن أَدْرَكَهُ وَ كانَ مِن أنصارِهِ ، وَ الوَیلُ كُلُّ الوَیلُ لِمَن خالَفَهُ وَ خالَفَ أَمرَهُ وَ كانَ مِن اعدائِه »
« خوشا به حال آن کس که زمان حضرتش را دریابد و در جمع یاوران او باشد، و بدا و بسیار بدا به حال کسی که با او مخالفت و ستیزه کند و از حضرتش فرمان نبرد و در زمرة دشمنانش درآید »
( بحارالانوار ، ج۵۲ ، ص۳۴۸ )
@hamsafarehaj
💎[إکمال الدین] مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الشَّاهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ خَالِدٍ الْخَالِدِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ صَالِحٍ التَّمِیمِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَاتِمٍ الْقَطَّانِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله لِعَلِیٍّ علیه السلام یَا عَلِیُّ وَ اعْلَمْ أَنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ یَقِیناً- قَوْمٌ یَکُونُونَ فِی آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَّبِیَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ فِی بَیَاضٍ.
🔹حضرت صادق از پدرانش علیهم السلام روایت کرده است که پیغمبر صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
«یا علی! آنها که بیش از همه در امور دینی یقین دارند، مردمی در آخرالزمان میباشند که پیغمبر را ندیده اند و حجت خدا هم از نظر آنها پنهان گردیده است. با این حال به وسیله سیاهی که در سفیدی است ایمان میآورند. »
📖کمال الدین،ص۲۷۳
📖بحارالانوار، ج۵۲،ص۱۲۵،ح۱۲
#آخرالزمان
➡️ @ahlebeitas
💐💐💐 یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ بظهور الحجة - عجل الله تعالى فرجه الشريف - 💐💐💐
👈 همه ی عالم بر سر سفره حضرت ولی عصر نشسته اند او واسطه ی فیض است که خداوند به بندگانش عنایت می کند
وظیفه ی ماست که در کل احوال به یاد او باشیم.
همه شما امسال که تقارن بهارِ قرآن و بهارِ طبیعت است ازروز اولِ سال از ابتدای قرآن شروع کنید و به هر اندازه ای که می توانید، قرآن بخوانید و به امام زمان علیه السلام هدیه کنید این کار، اکسیر اعظم است.
رنج و محنتِ همه ی عالم بواسطه ی او به سر می آید ،نتیجه ی خلقت به ظهور او ظاهر می شود.
در یک کلمه اگر بشر میخواهد نجات پیدا کند و به منزل مقصود برسد جز از طريق وجود حجة بن الحسن العسكرى علیه السلام ، محال و ممتنع است.
در این ایام از دعای برای او غفلت نکنید کاری کنید گوشه ی چشمی کند ،او گشاینده هر امر بسته ایست .
مردم همه به او توجه کنند، او ولی نعمت عالَم است به کسی امید نداریم؛ نقطه ی امید فقط ولی عصر علیه السلام است.
به او رو بیاورید تا دست او برسر شما و عنایت او شامل حال شما باشد با یک نگاهِ او، کار تمام است.
آن نوری که باید بتابد و بدون او حیات میسر نیست امام زمان علیه السلام است.
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
📅 شعبان ۱۴۴۴، اسفندماه ۱۴۰۱
✅ بشارت حلول ماه مبارک رمضان در کلام نورانی پیامبر رحمت
#رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله در آخرین جمعۀ ماه شعبان برای مسلمین خطبهای خواندند که در فرازی از آن فرمودند:
🍃 «ای مردم! ماه مبارک رمضان فرا روی شماست؛ ماهی که خداوند روزۀ آن را بر شما واجب نموده است؛ درهای بهشت در آن گشوده میشوند و شياطین را به غُل و زنجير میکشند؛ در این ماه، شب قدرِ برتر از هزار ماه است و محروم واقعی کسی است که از (درک و فيوضات) آن شب محروم بماند.»
💠 «قال رسول الله صلىاللهعليهوآله: قد جاءكم شهر رمضان شهر مبارك شهر فرض الله عليكم صيامه تفتح فيه أبواب الجنان وتغل فيه الشياطين فيه ليلة القدر خير من الف شهر من حرمها فقد حرم.»
📚 تهذیب الأحکام (شیخطوسی)، ج۴، ص۱۵٢
وسائل الشیعة (شیخحرعاملی)، ج۷، ص۱۷۷
🍂 «اللّهمّ عجّل لسیّدنا المظلوم الفرج.»
#حدیث #ماه_رمضان #روزه #شب_قدر #بهشت #شیطان
@Hedayatgary
هدایت شده از حکمش چیه؟
وظیفه بیماره نسبت به روزه.pdf
162.7K
💠 بیمارانی که نمیدانند باید روزه بگیرند یا خیر، بخوانند + دانلود
◻️ مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جدولی به تفکیک بیماریهای گوناگون، وظیفه بیمارانی که نمی دانند باید روزه بگیرند یا خیر، مشخص نموده است.
◻️ در این جدول وظیفه بیمارانی با بیماریهایی همچون دیابت، تیروئید، کلیه، چشم، روماتیسم، قلب، اعصاب، روان، سرطان، گوارش، تنفس و ... مشخص شده است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از مسیح
در بهار بندگی، رنگ بهاران میشویم/ ریزهخوار سفرهی اکرام و احسان میشویم/ روز و شب با روزه و شبزندهداری سرخوشیم/ فاتحان قلّههای نور و ایمان میشویم/ جرعه جرعه نور مینوشیم از صهبای وحی/ با نزول نور، ما همراه «قرآن» میشویم/گاه با نور «ابوحمزه»، گَهی با «افتتاح»/ گاه با «جوشن»، سفیر عشق و عرفان میشویم/ در فضیلت «لیلةالقدرش»، «وَ ما ادراک ماست»/ لیلةالقدری که ما همرنگ پاکان میشویم/ بر کویر خشک جانت غم مخور، در ماه عشق/ با لبان ابر رحمت بوسهباران میشویم/ جان خود را شست و شو با آب رحمت میدهیم/ این چنین آمادهی دیدار جانان میشویم/ در تمام سال خوانَد بندگانش را ولی/ صد دریغ از آن که ما، یک ماه، مهمان میشویم/ مسیح
✅ ماه مبارک رمضان، بهار قرآن
از #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت شده است که فرمودند:
💎 «هر کس در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت نماید، ثوابش مثل کسی است که در دیگر ماهها یک ختم قرآن کرده است.»
💠 «ومن تلا فيه آية من القرآن كان له مثل أجر من ختم القرآن في غيره من الشهور.»
📚 الأمالی (شیخصدوق)، ص۱۵۵
وسائل الشیعة (شیخحرعاملی)، ج۱۰، ص۳۱۴
علامه مجلسی رحمةاللهعلیه مینویسد:
🌿 «بدان که افضل اعمال در ماه رمضان، تلاوت قرآن است؛ زیرا قرآن در این ماه نازل شد. در باقی ماهها سنّت اینگونه است که هر ماه یک ختم قرآن شود، یا نهایتاً هر شش روز یک ختم؛ اما در این ماه خوب است هر سه روز یک ختم قرآن شود، یا اگر کسی بتواند هر روز یک ختم؛ در برخی روایات است که اهلبیت علیهمالسلام در این ماه چهل ختم قرآن داشتهاند و گاهی بیشتر؛ و اگر هر ختم را به یکی از معصومین علیهمالسلام هدیه نماید، ثوابش بیشتر است؛ و در این ماه استغفار و صلوات و ذکر لا اله الا الله بسیار باید گفت.»
📚 زاد المعاد (علامهمجلسی)، ص٨۶
#حدیث #آداب #ماه_رمضان #قرآن
@Hedayatgary
#ماه_رمضان #آداب_الشیعه
📌 فضیلت ختم قرآن و هدیه ثواب آن به اهل البیت علیهم السلام
←علی بن المغیره میگوید :
به امام کاظم علیه السلام عرض کردم:
"من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین علیه السلام ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار میدهم (و هدیه میکنم)...
به سبب این کار چه پاداشی دارم؟"
امام کاظم علیه السلام فرمود:
لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...❤️
✓ پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی!
عرض کردم: اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟
سه مرتبه فرمود: آری!
📔 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 618
@menhajol_velayat
✅ تعيين وقت سحر
🔹علامه محقق #حجة_الاسلام #شفتى -اعلی الله مقامه - در کتاب ارزشمند تحفة الابرار می نویسد :
🔸مسأله ثانيه: در تعيين سحر است. بدان كه احاديث در فضيلت استغفار در أسحار بي شمار است، و كفايت ميكند در اين باب آيه شريفه مختومه (المُستَغفِرِين َ بِالأَسحارِ) و آيه شريفه (وَبِالأَسحارِ هُم يَستَغفِرُون) َ ومشخص است درك اين فضيلت عظيم موقوف به معرفت وقت سحر است، و به ادعيه وارده در وقت سحر، خصوصا در ماه مبارك رمضان معروف است، وامتثال آن نيز موقوف بر معرفت آن است.
🔸و كلمات علما در تعيين آن وقت مختلف است. در صحاح و قاموس و غيرهما سحر را تفسير نموده اند به قبيل الصبح، يعني بسيار نزديك به صبح. و ظاهر از مرحوم علامه رفع اللّه تعالي قدره در منتهي اختيار اين قول است.
🔸و صاحب كشاف در كشاف در تفسير آيه شريفه نَجَّيناهُم بِسَحَرٍ در سوره قمر، سحر را تفسير نموده به سدس آخر شب. و مرحوم شيخ طبرسي -قدس اللّه تعالي روحه- در جوامع الجامع نيز موافقت با ايشان نموده. فخر رازي در تفسير خود اين قول را نسبت به قيل داده بعد از آن كه سحر را تفسير نموده به آخر ليل. و بيضاوي نيز سحر را تفسير به آخر شب نموده، و اين تفسير اعم از دو تفسير أول است.
🔸و ظاهر اين است كه سحر عبارت از ثلث آخر شب بوده باشد، پس سحر عبارت از مجموع سدس خامس و سدس آخر ليل خواهد بود، چنانچه متبادر از اين لفظ در عرف اين معني است، و لهذا هر گاه كسي استغفار در اين وقت با عمل ديگر در اين وقت نمايد نمي توان گفت كه استغفار در سحر ننموده است. و ظاهر ميشود اين قول از مرحوم علامه در تذكره.
🔸و مؤيد اين مطلب حديث صحيحي است كه اسماعيل بن سعد الاشعري روايت نموده قال:
🔸سألت أبا الحسن الرضا عليه السّلام عن ساعات الوتر قال: أحبها الي الفجر الاول، وسألته عن أفضل ساعات الليل؛ قال: الثلث الباقي.
🔸 بنابر آن كه چون سحر أفضل اجزاي ليل است، و اين حديث دلالت دارد بر اين كه أفضل ساعات شب ثلث آخر شب است، پس سحر عبارت از ثلث آخر شب خواهد بود.
🔸و قول أول مضايقه نداريم كه گفته شود معني لغوي سحر همان بوده باشد كه تفسير نموده اند، لكن سحر در عرف أعم از اين قدر است جزما، چگونه چنين نبوده باشد و حال آن كه ميتوان ادعا نمود اين قدر كه مدلول عليه به اين تفسير است وسعت ربع أدعيه وارده در سحر ماه مبارك را ندارد، ثمره مترتبه بر اين مطلب ظاهر است، چه أعمال موظفه در سحر بنا بر قول به اين كه سحر عبارت از سدس آخر ليل است قبل از آن هر گاه كسي اتيان به آن نمايد محصل امتثال نخواهد بود، بلكه حكم به مشروعيت آن نمودن مشكل است.
🔸چه اتيان به عبادت موظفه به قصد توظيف قبل از وقت آن بدعت خواهد بود، بر خلاف اين كه گوييم كه سحر عبارت از ثلث آخر شب ميباشد، و همچنين سجودي كه مستحب است در ماه مبارك رمضان امتثال به آن در صورتي ميشود كه در ثلث آخر شب واقع شود، اگر چه در سدس خامس بوده باشد، و هر گاه قبل از آن شود مؤدي سنت نخواهد بود، و همچنين است حال در استغفار در أسحار.
📚 تحفة الابرار : ج 1 ص 259 - 257
👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای بی نظیر ، زیبا و عالی به زبان شیرین فارسی
اسما الحسنی خداوند را تا حالا فقط عربی شنیدیم...
حالا به زبان شیرین فارسی بشنويم...
🌺 فضیلت افطاری دادن به روزهداران
#رسول_خدا صلّیاللهعليهوآله در بخشی از خطبهای که در فضیلت #ماه_رمضان ایراد نمودند، فرمودند:
🌿 «ای مردم! هر یک از شما که روزهدار مؤمنی را در اين ماه افطاری دهد، نزد خداوند پاداش آزاد کردن يک بنده را دارد و گناهان گذشتهاش آمرزیده میشود.»
گفته شد: «ای رسول خدا! همۀ ما توانايی اين کار را نداريم!» حضرت فرمودند: «از آتش (دوزخ) بپرهيزيد اگر چه با (افطاری دادن) دانهای خرما باشد! از آتش بپرهيزيد اگر چه با جرعهای آب باشد!» [۱]
#امام_صادق علیهالسلام فرمودند:
🍃 «کسی که به مؤمن روزهداری افطاری بدهد، اجر و ثوابی برابر با ثواب روزۀ او نصیبش میشود.» [۲]
#امام_رضا علیهالسلام فرمودند:
🟢 «افطاری دادن تو به برادر روزهدارت، از روزه گرفتن تو بافضیلتتر است!» [۳]
📚 منابع:
[۱] الأمالی (شیخصدوق)، ص۱۵۴
[۲] کافی (شیخکلینی)، ج۴، ص۶۸
[۳] مصباح المتهجّد (شیخطوسی)، ص۶۲۶
ثواب #اطعام و افطاری دادن به افراد محتاج و نیازمند، از برگزاری مراسم #افطاری مختلط و پرگناه برای بستگان و دوستان غیرمستمند، بسیار بیشتر است!
🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.»
#حدیث #اخلاقی #روزه #انفاق
@Hedayatgary
✅ دعای افتتاح شبهای ماه مبارک رمضان
یکی از اعمال پرفضیلت شبهای ماه مبارک رمضان، خواندن #دعای_افتتاح است؛ دعایی که دارای مضامین عالیه و مفاهیم عمیق از حمد و ثنای الهى و راز و نیاز با پروردگار بینیاز و صلوات و درود بر معصومین علیهمالسلام و همچنین درخواست حاجات با توجّه به وجود مقدّس حضرت صاحبالزّمان ارواحنالهالفداء و دعا براى #ظهور و تشكیل دولت كریمۀ آن حضرت است.
در هنگام قرائت دعا، توجّه به ترجمۀ آن نیز براى عموم مؤمنان مفید است تا ضمن آشنایی با معانی بلند دعا، با حضور قلب بیشتری با خدا راز و نیاز كنند و با توجّه بیشتری به پیشگاه پروردگار متعال عرض #حاجت نمایند.
سیّدبنطاووس رحمهالله در اقبال مینویسد:
🌿 «یکی از دعاهایی که در هر شب از ماه رمضان تا آخر این ماهِ رستگاری خوانده و تکرار میشود، دعایی است که محمّدبنابیقرّه به سند خود نقل کرده است که ابوعمرو محمّد بن محمّد بن نصر سکونی گفت: از احمد بن محمّد بن عثمان بغدادی خواستم که دعاهای ماه رمضان را که عمویش محمّد بن عثمان بن سعید عمری (وکیل دوّم امام زمان علیهالسلام در دوران غیبت صغری) میخواند، به من ارائه دهد؛ او نیز دفتری با جلد سرخرنگ به من ارائه داد و من دعاهای بسیار از روی آن نوشتم؛ از جمله این دعا بود که آن را در هر شب #ماه_رمضان میخوانی، زیرا فرشتگان دعاهایی را که در این ماه خوانده میشود، میشنوند و برای دعاکننده طلب آمرزش میکنند.» [۱]
همچنین علّامه مجلسی رحمهالله در زادالمعاد آورده است:
🍃 «به سند معتبر، از حضرت صاحبالأمر عجّلاللهتعالیفرجهالشریف منقول است که آن حضرت به شیعیان خود نوشتند که در هر شبِ ماه رمضان، این دعا (افتتاح) را بخوانند که دعای این ماه را ملائکه میشنوند و برای صاحب آن استغفار میکنند.» [۲]
📚 منابع:
[۱] اقبال الاعمال (سیدبنطاووس)، ج۱، ص۵۸
[۲] زاد المعاد (علامهمجلسی)، ص۸۶
در اواخر این دعای شریف که از لسان مبارک صاحب غریب عالَم به ما رسیده است، سفارش به دعاهایی بسیار سوزناک به شیعیانشان فرمودهاند که فرازهایی از آن، دل هر منتظر بامعرفتی را آب نموده، اشک دیدگانش را جاری میکند...
🥀 «أَبدِلهُ مِن بَعدِ خَوفِهِ أَمناً... اللّٰهُمَّ أَعِزَّهُ وَأَعزِز بِهِ، وَانصُرهُ وَانتَصِر بِهِ...»
«خدایا! زندگی پر از ترس و هراس دوران غیبت ولیّت را با ظهورش، به امن و امان برای او مبدّل فرما... پروردگارا! حجّتت را عزیز کن و نصرت نما و به واسطۀ او، دوستانش را سربلند نموده، یاری فرما...»
به این حقیقت تلخ توجه کنیم که بالغ بر ۱۱۸۹ سال است آخرین ذخیرۀ الهی حضرت بقیّةالله ارواحنالهالفداء، به مصلحت و خواست پروردگار، از دیدگان عموم مردم غائب شدهاند و در حالت خوف از گزند غاصبین خلافت الهیّه و شرّ طواغیت جبّار زمانه، زندگی مخفیانه و سختی در مناطق صعبالعبور و دورافتادۀ زمین دارند و خانهبدوش کوه و بیابانها هستند.
خودش نموده سفارش، دعا کنید برایم
فدای غربت مولا، دعا کنیم بیاید...
🍂 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.»
#اعمال #ادعیه #انتظار #فراق
#امام_زمان عجّلاللهفرجهالشریف
@Hedayatgary
🌙 حال و هوای مردمان عهد قاجار در ماه رمضان / ۳
✍🏻 عبدالله مستوفی
🔹 «یكى از كارهاى رائج، گردش در بازارها بود. مردم، بهخصوص اعیان بعد از نماز ظهر و عصر و شنیدن موعظه، براى گذراندن وقت به بازار میرفتند و خریدهائى هم میكردند و به بعضى دكّانهاى خرّازى و بزّازى بهخصوص دكّان حاجى ابوالفتح بلورفروش، حكماً سرى میزدند.
🔸 در دورههاى سابق بر این دوره، تجّار حجرههاى صحن امامزاده زید را در ماه رمضان موقّتاً اجاره كرده، هریك شعبهاى از دكّان خود را به آنجا برده، نمایشگاهى ترتیب میدادند و این بهترین تدبیر براى فروش امتعه بود. مردم بهخصوص طبقهٔ اعیان، به این محل كه میآمدند، خلاصه و سرگل همهچیز در آنجا جمع بود. بر فرض كه چیزى نمیخواستند بخرند، در صحن امامزاده گردش میكردند و وقت میگذراندند.
🔹 [سالی] حاجى شیخ جعفر مجتهد شوشترى، مرد باتقوى، كه در آنِ واحد واعظ و سخنران زبردستى هم بود، از عتبات براى زیارت مشهد به ایران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجى ملّا على كنى از او تجلیل كرده، یك روز در مسجد مروى او را مقدّم داشت و تمام طلّاب و مقدّسین و خود حاجى ملّا على هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر براى نمازخواندن پشت سر او هجوم كردند.
🔸 ناصرالدین شاه، مسجد نیمهتمام سپهسالار را براى نماز خواندن حاجى شیخ جعفر تعیین كرد و آجر و خاك و گچ و آشغال بنّائى را از این سر و آن سر صحن و حجرات چهلستون و مقصوره جمع، و محل را براى نماز آماده كردند. حاجى شیخ در محراب مقصورهٔ سمت جنوب به نماز میایستاد. چهلستون را براى زنها تخصیص دادند، تمام مقصوره و صحن و حجرات و ایوانهاى تحتانى و فوقانى و راهروها و حوضخانه و مدخل و جلو خان، حتّى در خیابان هم صفوف جماعت قائم میشد.
🔹 یك روز تخمین كردند، بیست و چهار هزار نفر پشت سر این مجتهد به نماز ایستاده بودند، كه در فرمان الله أكبرى، بیست و چهار هزار نفر از ركنى به ركن دیگرِ نماز از قیام و قعود و ركوع و سجود منتقل میشدند. در تهران هیچ نظیر این جمعیّت و جماعت دیده نشده بوده است.
🔸 حاجى شیخ جعفر بعد از نماز منبر هم میرفت. مردم براى رسیدن به نزدیك منبر او ازدحام عجیبى داشتند. من با آخوند و لَلِه یك روز به این نماز حاضر شدم. عدّهٔ مكبّرین شاید از صد نفر زیادتر بود كه همصدا، موقع رسیدنِ ركوع و سجود و قیام و قعود را اعلام میكردند.
🔹 حاجى شیخ جعفر بعد از رمضان به مشهد رفت و ماه محرّم مراجعت كرد. باز هم ده پانزده روزى در مسجد سپهسالار نماز خواند و منبر رفت و بعد به سمت عتبات عزیمت نموده، در كرند دار فانى را بدرود گفت. در شب فوت او بر حسب تصادف، تناثر نجومِ (ستارهباران) عجیبى در آسمان اتّفاق افتاد كه نظیر آن هم تاكنون هیچ دیده نشده است. در چند ساعت اوائل شب، هر دقیقه هفت هشت ستاره از جاى خود لغزیده، در آسمان خطوطى رسم میكردند. همهٔ مردم معتقد بودند كه باید اتّفاق فوقالعادهاى افتاده باشد. فردا كه خبر فوت مرحوم حاجى شیخ جعفر به تهران رسید. همه گفتند این تناثر نجوم بهواسطهٔ این واقعه بوده است. البته این واقعه تصادف، ولى تصادف عجیبى بود.
🔸 روز آخر رمضان، موعظهٔ واعظین در مساجد راجع به زكات بدن یا فطریّه بود ... .»
📚 (عبدالله مستوفی؛ شرح زندگانی من، ج۱، ۳۳۱ - ۳۳۳)
#عبدالله_مستوفی
#ماه_خدا
🌙@cheraghe_motaleeh
#حضرت_خدیجه #ام_المؤمنین
▪️منزلت حضرت خدیجه کبری (س) در کلام پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله":
خدیجه! و کجا مانند خدیجه پیدا خواهد شد؟! در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، او مرا تصدیق نمود و مرا در پیشرفت دین خدا یاری داد...
@shobeiryzanjani
10 ماه رمضان
2 ـ وفات حضرت خدیجه علیها السلام
در این روز حضرت خدیجه کبری علیها السلام از دنیا رحلت فرمودند. (2)
این قول بنابر نقل 45 روز بعد از رحلت جناب ابوطالب علیه السلام است. اقوال دیگر در رحلت آن حضرت چنین است :
23 رجب،27 رجب، 29 رجب، (3) اوّل ماه رمضان، (4) 12 ماه رمضان.
آن حضرت بعد از حضرت ابوطالب علیه السلام به سه روز فاصله و به قولی 7 روز و به قولی یک ماه و به قولی 45 روز و به قولی 50 روز و به قولی یک سال وفات کرده است. (5)
آن حضرت نخستین همسر پیامبر صلّی الله علیه و آله بود، و تا خدیجه علیها السلام زنده بود نبیّ گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله همسری اختیار نفرمودند.
سبقت به اسلام و خدمت او به پیامبر صلّی الله علیه و آله زیاده از آن است که ذکر شود. در فضیلت آن حضرت همین بس که والده ی مکرّمه حضرت صدیقه طاهره علیها السلام است، و همه ذراری پیامبر صلّی الله علیه و آله به ایشان منتهی می شوند. (6)
آن حضرت هنگام رحلت چند وصیّت به پیامبر صلّی الله علیه و آله نمودند، و با آن همه فداکاری و انفاق مال، به پیامبر صلّی الله علیه و آله عرض کردند :
«یا رسول الله، مرا ببخشید که در حق شما کوتاهی کردم».
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند :
«حاشا و کلّا ! من از شما جز خوبی ندیدم؛ بلکه منتهای سعی و کوشش خود را در حقّ من نمودی. شما در خانه ی من زحمات زیادی متحمّل شدی. اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودی».
آن گاه خدیجه علیها السلام عرض کرد :
«یا رسول الله، شما را وصیّت می کنم به این دختر ـ و به حضرت فاطمه علیها السلام اشاره نمود ـ این دختر بعد از من یتیم و غریب است. کسی از زن های قریش او را اذیّت نکند. کسی به صورت او لطمه ای نزند، به روی او داد نزند و مکروهی نبیند. (7)
آن حضرت اوّلین زنی است که پیامبر صلّی الله علیه و آله را تصدیق نمود، و اوّل زنی است که در مکّه با رسول خدا صلّی الله علیه و آله نماز جماعت خواند، و اوّل زنی است که ایمان خود را در مکّه در میان مشرکین اظهار نمود، و تمام اموال خود را به پیامبر صلّی الله علیه و آله بخشید، و اوّل زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیر المؤمنین علیه السلام به درجه ی کمال رسید.
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود :
«دین من بر پا و مقاوم نشد مگر به دو چیز : اموال خدیجه و شمشیر علیّ بن ابی طالب». (8)
همچنین فرمود :
«هیچ مالی به اندازه ی اموال خدیجه علیها السلام به من منفعت نرسانده است». (9)
روزی پیامبر صلّی الله علیه و آله خدیجه علیها السلام را خواست و در کنار خود نشانید و فرمود :
این جبرئیل است و می گوید :
برای اسلام شروطی است که عبارتند از : اقرار به یگانگی خداوند متعال، اقرار به رسالت رسولان، اقرار به معاد و اصول این شریعت و احکام آن، اطاعت از اولی الأمر و ائمه طاهرین از فرزندان او یکی بعد از دیگری با برائت از دشمنان ایشان.
خدیجه علیها السلام به همه ی آن ها اقرار نمود و ائمه طاهرین علیهم السلام به خصوص امیر المؤمنین علیه السلام را تصدیق کرد.
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود :
«هُوَ مَولاکِ وَ مَولَی المُؤمِنینَ وَ إمامُهُم بَعدی» : یعنی «علی مولای تو و مولای مؤمنان بعد از من و امام ایشان است».
آن گاه از خدیجه علیها السلام در قبول ولایت امیر المؤمنین علیه السلام عهد مُؤکَّد گرفت. سپس رسول خدا صلّی الله علیه و آله یک یک از اصول و فروع دین حتّی آداب وضو و نماز و روزه و حجّ و جهاد و صله ی رحم و واجبات و محرّمات را بیان فرمود.
سپس پیامبر صلّی الله علیه و آله دست خود را بالای دست امیر المؤمنین علیه السلام نهاد و خدیجه علیها السلام دست خود را بالای دست رسول خدا صلّی الله علیه و آله نهاد و به این ترتیب با امیر المؤمنین علیه السلام بیعت نمود. (10)
📚 منابع :
2. مسار الشیعة : ص 7 ـ 6. و ... .
3. بحار الانوار : ج 19، ص 25. جنّات الخلود : ص 18.
4. توضیح المقاصد : ص 22.
5. کافی : ج 1، ص 349. و ... .
6. فیض العلام : ص 27.
7. شجره طوبی : ج 2، ص 235 ـ 234.
8. الأنوار الساطعة من الغرّاء الطاهرة خدیجة بنت خُوَیلَد علیها السلام : ص 164. و ... .
9. امالی طوسی : ص 468. و ... .
10. الطرائف : ص 4. و ... .
https://telegram.me/TaqvimeShia
⭕️ روزها را شوم و نحس ندانیم!
حسن بن مسعود گوید: روزی به محضر مولایم #امام_هادی علیهالسلام رسیدم، در حالیکه در آن روز چند حادثۀ ناگوار برایم رخ داده بود؛ انگشتم زخمی شده بود؛ شانهام در اثر زمین خوردن از روی اسب، صدمه دیده و در یک نزاع غیرمترقّبه، لباسهایم نیز پاره شده بود؛ به همین خاطر، با ناراحتی تمام در مقابل حضرت گفتم: «عجب روز شومی برایم بود! خدا شرّ این روز را از من باز دارد!»
امام هادی صلواتاللهعلیه فرمودند: «ای حسن! تو هم با اینكه با ما رفت و آمد دارى، گناه خود را بر گردن (روزگارِ) بىگناه مىاندازى؟!»
با شنیدن سخن امام، بر سر عقل آمدم و فهميدم كه اشتباه کردهام و گفتم: «مولاى من، از خداوند طلب آمرزش دارم.» امام عليهالسلام فرمودند: «اى حسن! روزها چه گناهى دارند كه چون شما به سزاى اعمالتان مىرسيد، آنها را شوم مىپنداريد؟!»
عرض کردم: «يابن رسول اللّٰه! من همواره استغفراللّٰه گفتن را ورد زبانم سازم و اين توبۀ من باشد؟»
امام عليهالسلام فرمودند: «به خدا سوگند اين کارتان چندان فایدهای ندارد و خداوند به خاطر نكوهشى كه بر بىگناهى انجام میدهید، شما را مجازات مینمايد! اى حسن، مگر نمىدانى كه پاداشدهنده و مجازاتكنندۀ اعمال در دنيا و آخرت، فقط خداست؟!»
گفتم: «آرى چنين است اى مولاى من.» آنگاه حضرت فرمودند: «دیگر تکرار مکن و براى روزگار، اثرى در حكم خداوند قائل مشو.» عرض كردم: «چشم مولاى من.»
📚 تحف العقول (علامهحرانی)، ص۴۸۲
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۵۶، ص۲
📝 نحسی عدد سیزده و سیزدهبهدر که در بین مردم عوام مشهور است و باید به هر نحوی که شده در روز سیزدهم فروردین از خانهها و شهرهایشان خارج شوند، خرافات محض و از نتایج نقشههای شوم دشمنان #امیرالمؤمنین علیهالسلام برای زیر سوال بردن روز ولادت باسعادت آن حضرت که سیزدهم ماه رجب است، میباشد؛ و شایسته است مؤمنان در عمل خود با این خرافات جاهلیّت مقابله نمایند.
🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.»
#حدیث #اخلاقی #شبهات #خرافات #سیزده_بدر #نحس #گناه #عقوبت #بلا
@Hedayatgary
مواعظ حیدری: اهل حرف یا اهل عمل؟ (1)
#حکمتهای_علوی
و قال عليه السلام لرجل سأله أن يعظه: لَاتَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ الْعَمَلِ، وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ، بِطُولِ الْأَمَلِ، يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ، إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ؛ يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيَما بَقِيَ؛ يَنْهَى، وَ لَايَنْتَهِي، وَ يَأْمُرُ بِمَا لَايَأْتِي؛ يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَايَعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ، يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ، وَ يُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ، إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً، وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً؛ يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ، وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ؛ إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً، وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً؛ تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَايَظُنُّ، وَ لَايَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ، يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ، وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ؛ إِنِ اسْتَغْنَى بَطِرَ وَ فُتِنَ، وَ إِنِ افْتَقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ؛ يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ، وَ يُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ...
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه در پاسخ كسى كه از او تقاضا كرد موعظه اش کند، فرمود: از آنانی مباش كه بدون عمل، اميد آخرت را دارد و توبه را با آرزوهاى دراز تأخير مى اندازد، درباره دنيا همچون زاهدان سخن مى گويد، ولى همچون راغبان (دنيا پرستان) عمل مىكند، هرگاه چيزى از دنيا به او برسد سير نمى شود و اگر نرسد قانع نخواهد شد، از شكر آنچه به او داده شده عاجز است، ولى باز هم فزونى مىطلبد، ديگران را از كار بد نهى مىكند، امّا خود نهى نمى پذيرد، و به آنچه خود به جا نمی آورد دستور می دهد؛ صالحان را دوست مى دارد امّا عمل آنها را انجام نمى دهد؛ گنهكاران را دشمن مى دارد امّا خود يكى از آنهاست، مرگ را به خاطر زيادى گناهانش مكروه مى شمارد، امّا خود به آنچه مرگ را به خاطر آن ناخوش مى دارد ادامه مىدهد؛ اگر بيمار شود پشيمان مىگردد و اگر تندرست باشد احساس امنيّت مىكند و به لهو مىپردازد، به هنگام سلامت خودخواه و مغرور است و به هنگام گرفتارى نااميد. اگر بلايى به او برسد همچون بيچارگان دعا مىكند و اگر آسايش و وسعت (آسایش و رفاه) به او برسد همچون مغروران از خداى روى مىگرداند. نفسش او را در امور دنيا به انجام آنچه گمان دارد وادار مىكند، و به آنچه یقین دارد بر نفس غالب نیست. بر ديگران به كمتر از گناه خودش مىترسد و براى خويش بيشتر از آنچه عمل كرده اميد دارد. اگر بى نياز شود مغرور و مفتون مىگردد و اگر فقير شود نوميد و سست مىشود. در عمل كوتاهى مىكند و در درخواست مبالغه...
نهج البلاغه حکمت 150
ادامه در بخش بعدی
مواعظ حیدری: اهل حرف یا اهل عمل؟ (2)
#حکمتهای_علوی
...إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ، وَ سَوَّفَ التَّوْبَةَ، وَ إِنْ عَرَتْهُ مِحْنَةٌ انْفَرَجَ عَنْ شَرَائِطِ الْمِلَّةِ. يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَايَعْتَبِرُ، وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَايَتَّعِظُ؛ فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ، وَ مِنَ العَمَلِ مُقِلٌّ، يُنَافِسُ فِيَما يَفْنَى، وَ يُسَامِحُ فِيَما يَبْقَى. يَرَى الْغُنْمَ مَغْرَماً، وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً، يَخْشَى الْمَوْتَ، وَ لَايُبَادِرُ الْفَوْتَ؛ يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ، وَ يَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ، فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ، وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ؛ اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ، يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ، وَ لَايَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ وَ يُرْشِدُ غَيْرَهُ وَ يُغْوِي نَفْسَهُ. فَهُوَ يُطَاعُ وَ يَعْصِي، وَ يَسْتَوْفِي وَ لَايُوفِي، وَ يَخْشَى الْخَلْقَ فِي غَيْرِ رَبِّهِ وَ لَايَخْشَى رَبَّهُ فِي خَلْقِهِ.
🔸...هرگاه شهوتى بر او عارض شود گناه را جلو مى اندازد و توبه را به تأخير! و اگر محنتى به او برسد دستورات دين را (در زمينه صبر و شكيبايى) به كلّى از دست مىدهد؛ عبرت آموختن را توصيف مىكند ولى خود عبرت نمىگيرد؛ موعظه بسيار مىكند امّا خود موعظه نمىپذيرد، سخن بسيار مىگويد امّا عمل كم مىكند. براى آنچه فانى است كوشش فراوان دارد ولى براى آنچه باقى است مسامحه كار است. غنيمت را غرامت مىبيند و غرامت را غنيمت (آنچه در راه خدا انفاق مىكند، در نظر او غرامت است و آنچه در راه معصيت خرج مىكند غنيمت!)، از مرگ مىترسد ولى فرصتها را از دست مىدهد؛ از ديگران معصيتهاى كوچك را بزرگ مىشمارد در حالى كه بزرگتر از آن را از خود ناچيز به حساب مىآورد، طاعتى را كه اگر ديگران انجام دهند، كوچك مىشمرد از خودش بزرگ مىداند. او به مردم طعنه می زند امّا با خودش سهل انگاری مىكند، لهو و لعب با ثروتمندان نزد او از ذكر خدا با فقيران محبوبتر است! به نفع خود بر زیان ديگران حكم مىكند امّا هرگز به زیان خود به نفع ديگران حكم نمىكند؛ ديگران را هدايت مىكند و خود را گمراه مىسازد. مردم از او اطاعت مىكنند و او معصیت می کند، حق خود را مىگيرد ولى حقّ ديگران را نمى پردازد، در غیر خدا از مردم می ترسد، و از خدا درباره مردم نمی ترسد.
نهج البلاغه حکمت 150
قال الرضي: ولو لم يكن في هذا الْكتاب، إِلَّا هذا الكلام لكفى به موعظة ناجعة، و حكمة بالغة، و بصيرة لمبصر، و عبرة لناظر مفكر.
🔸سيّد رضى رحمه الله مىگويد: اگر در اين كتاب جز اين كلام نبود براى اندرز و موعظه و بصیرت بينندگان و عبرت ناظران انديشمند كافى بود.