eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
148 دنبال‌کننده
353 عکس
86 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ چرا در توسّلات خود، مستقیماً سراغ خود خدا نرویم و به اهل‌بیت متوسّل شویم و حاجت بخواهیم؟! آیا این کار شرک نیست؟! (پاسخ به شبهۀ وهابیّت) از آیات قرآن کریم به خوبی استفاده می‌شود که وسیله قرار دادن مقام صالحی نزد پروردگار متعال و طلب از خداوند به واسطۀ او، به هیچ وجه ممنوع نبوده، بلکه توصیه شده است و منافاتی هم با و یکتاپرستی ندارد؛ به دو نمونه از آیات اشاره می‌شود: 💠 آیه ۶۴ سوره مبارکه نساء: «وَلَو أَنَّهُم إِذ ظَلَمُوا أَنفُسَهُم جَاءُوكَ فَاستَغفَرُوا اللَّهَ وَاستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا.» «اگر آنان هنگامی که به خود ستم کردند (مرتکب گناهان شدند)، به سراغ تو (ای رسول ما) می‌آمدند و از خداوند طلب عفو و بخشش می‌کردند و تو نیز برایشان طلب عفو می‌کردی، خداوند را توبه‌پذیر و رحیم می‌یافتند.» 💠 آیات ۹۷ و ۹۸ سوره مبارکه یوسف: «قَالُوا يَا أَبَانَا استَغفِر لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ؛ قَالَ سَوفَ أَستَغفِرُ لَكُم رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِيمُ.» «(فرزندان حضرت یعقوب خطاب به پدر) گفتند: ای پدر، برای گناهان ما آمرزش بخواه که ما خطاکار بوده‌ایم؛ (یعقوب علیه‌السلام) گفت: به زودی از پروردگارم برای شما آمرزش می‌خواهم که همانا او آمرزنده و مهربان است.» 🌿 در روایات شیعه و عامه هم جواز به ذوات مقدّسه معصومین علیهم‌السلام و حاجت خواستن از آنان، فراوان به چشم می‌خورد؛ بعنوان نمونه یک مورد از روایات معتبر نزد عامه ذکر می‌شود: احمد بن حنبل (امام حنابله) از عثمان بن حنیف انصاری نقل می‏‌کند که گوید: 🍃 مردی نابینا خدمت صلّی‌الله‌علیه(وآله)وسلّم رسید و عرض کرد: از خدا بخواهید تا به من عافیت و شفا عطا کند؛ پیامبر فرمودند: «اگر بر این مریضی و سختی صبر کنی برای آخرتت بهتر است، اما اگر بخواهی برایت دعا می‏‌کنم.» او پاسخ داد: نه، برایم دعا کنید. رسول ‏خدا به آن مرد نابینا فرمودند: «وضوی پاکیزه‌ای بگیر و دو رکعت نماز بجای آور و سپس این دعا را بخوان: "اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسأَلُکَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَیکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ (وآله) وَسَلَّمَ نَبِیِّ الرَّحمَةِ، یَا مُحَمَّدُ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَى رَبِّی فِی حَاجَتِی هَذِهِ فَتَقضِی، وَتُشَفِّعُنِی فِیهِ، وَتُشَفِّعُهُ فِیَّ." (خدایا، من از تو می‌خواهم و به سوی تو توجه پیدا کردم به وسیلۀ محمّد که نبی و فرستادۀ رحمت است؛ ای محمّد! من به تو توجه پیدا کردم به سوی پروردگارم در حاجتی که دارم تا اینکه برآورده شود؛ خدایا او را شفیع خود قرار دادم.")» (شبیه همان تعابیری که ما شیعیان هم در ادعیه مأثوره با عنوان توسّل، خطاب به چهارده معصوم علیهم‌السلام می‌خوانیم.) عثمان بن حنیف ‏گوید: آن مرد نابینا دائماً این را ‏خواند تا آنکه یافت. 📚 منابع معتبر نزد عامه که روایت فوق را نقل کرده‌اند: مسند احمد حنبل، ج۲۸، ص۴۷۸، ح۱۷۲۴۰ سنن نسائی، ج۹، ص۲۴۴، ح۱۰۴۱۹ البداية والنهایة (ابن‌کثیر)، ج۶، ص۱۷۸ مجموع الفتاوی (ابن‌تیمیة)، ج۱، ص۲۷۰ 🔥 «اَللّهُمَّ العَن اَوّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَآخَرَ تابِعٍ لَهُ عَلَی ذَلِک.» @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعد از مصیبت هدم قبور اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) در قبرستان بقیع به‌سال ١٣۴۴ ق، از مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (ره) نقل است که فرموده: هرگز به سرزمین حجاز، مکه و مدینه مشرف نخواهم شد تا اقدام به ساخت مجدد این قبور مطهر گردد و من بشخصه باید اولین آجر و سنگبنای آن را بگذارم... 👉 @smbshafti
☑ مستندی درباره ساخت ضریح متبرک مزار ائمه بقیع در : 👇👇👇 برنامه های شبکه مستند | پنجره های بهشت https://www.doctv.ir/category/7385 👉 @smbshafti
هدایت شده از زیارت
🔴ثواب نماز وحشت به چه کسانی میرسد؟پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد» 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج۲، ص: ۱۱۳. صلی الله علیه وآله 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
هدایت شده از زیارت
🩸وقتی‌که شیعیان ساکن در مدینه، با اشک و زاری، خِشت‌ها را از روی گنبد و بارگاه مطهّر ائمّه بقیع «علیهم‌السلام» برمی‌داشتند ... از جناب شیخ العَمْری ، امام جماعت مسجد شیعیان در مدینه قدیم ، افراد امین و مورد اعتماد نقل کرده‌اند: 🥀 زمانی که مُفتی وهابی‌ها در آن زمان ، فتوای تخریب گنبد و بارگاه ائمه بقیع علیهم‌السلام را صادر کرد، برای اینکه بدین وسیله شیعیان را بیشتر بسوزانند، به شیعیان ساکن در مدینه گفتند: یا با دست خودتان این قبور را با خاک یکسان می‌کنید یا قبل از اینکه ما این قبور را تخریب کنیم، گردن تک‌تک شما را در پیش این قبور می‌زنیم؟! 🥀 شیعیان که به هیچ وجه راضی به این کار نبودند، خودشان را آماده شهادت کردند. همین‌که جلّادشان خواست تا گردن اولین نفر از شیعیان را بزند، دستش شُل شد و تیغ از دستش افتاد. آن نانجیبان متوجه این امرِ غیرعادی شدند و از قتل شیعیان دست کشیدند و رفتند. 🥀 شب‌هنگام، بزرگ آن شیعیان، امام حسن مجتبی علیه‌السلام را در عالم رؤیا دید که در آن عالَم، حضرت به او فرمودند: {{ اگر این‌ها قبور ما خراب کنند، علاوه بر تخریب، به ما جسارت می‌کنند؛ شما خودتان این کار انجام دهید تا دیگر جسارتی به ما نشود ... }} 🥀 صبح شد و شیعیان آمدند و با دست خودشان این خِشت‌ها را برمی‌داشتند و با صدای بلند گریه می‌کردند... ✍ گویا إمام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌دانستند که این‌ عدّه، فرزندان و پیروان همان نانجیبانی هستند که یک روز در همین کوچه‌های مدینه به مادرشان زهرای مرضیه علیهاالسلام چه جسارت‌ها کردند... که تاریخ یک گوشهٔ آن را، اینگونه نوشته است: 📜 فَالْتَفَتَ عُمَرُ إلىٰ مَن حَولِهِ وَ قال: «إضرِبُوا فاطمةَ» فَانْهٰالَتِ السِّياطُ عَلَى حَبيبةِ رَسولِ اللهِ...حتّى أدمُوا جِسمَها! ▪️دوّمی رو کرد به همه سربازانی که دو‌ر و برش ایستاده بودند و فریاد زد: «فاطمه {سلام‌الله‌علیها} را بزنید!» پس، از زمین و هوا تازیانه‌ها بر جسم شریف آن حضرت فرود می‌آمد و آن قدر آن مظلومه را زدند تا که خون از جای جای جسم شریفش جاری شد.😭😭😭 اللهم عجل لولیک المنتقم الفرج 😭 📚مؤتمر علماء بغداد،ص۶۳ علیه السلام 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
🔻جلب رضایت مردم دنیا ، یا رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؟! شخصی به مرحوم سید محسن حکیم گفت: ما باید کاری کنیم که دنیا ما را بشناسد! مرحوم حکیم گفتند: «ما باید کاری کنیم که امام زمان علیه السلام از ما راضی شود، می‌خواهد دنیا ما را بشناسد یا نشناسد.!» ⚠️فتأمل! پیشنهاد مطالعه: رضا و سخط الهی در گرو رضا و سخط حجت خداست. (۱۱۶) @borrhan
هدایت شده از زیارت
🔸امام رضا علیه السلام: نَحنُ آلَ مُحَمَّدٍ النَّمَطُ الأَوسَطُ، الَّذي لا يُدرِكُنا الغالي ولا يَسبِقُنَا التّالِي . 🔹ما خاندان محمّديم و بر راه ميانه‌اى قرار داريم كه نه تندرو به ما مى‌رسد و نه آن كه از پس مى‌آيد، از ما پيشى مى‌گيرد. 📗الكافي : ج١ ص١٠١ ح٣ علیه السلام 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
هدایت شده از زیارت
🗒خاطره‌ علامه میرحامد حسین از زیارت قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام ▪️وهابیت خبیث در هشتم شوال ۱۳۴۴ ه‍.ق قبور ائمه بقیع را تخریب کردند. ⬅️ علامه میرحامدحسین لکهنوی رحمه‌الله، ۶۲ سال پیش از این حادثه جانکاه در ذکر خاطره‌ای از زیارت ائمه بقیع در تاریخ ۱۱ ذي‌القعده ۱۲۸۲ ه‍.ق می‌نویسد: «...از موارد تعجب‌برانگیز تعصب کور حاکمان مدینه این بود که بر درب این روضه مقدسه، اسامی ائمه را ننوشته بلکه با بی‌ادبی چنین نوشته بودند: "روضه عباس عموی پیامبر و اهل‌بیت"!» سپس می‌نویسند: «...وقتی به بقیع رسیدیم دیدیم که درب آن باز است و نگهبانان از هر کسی که می‌خواست وارد بشود مبلغی (٥ قروشه) می‌گرفتند، ما نیز پرداخت کردیم، زمانی که وارد شدیم ضریح بزرگی را مشاهده کردیم که داخل آن قبر عباس بود که دارای یک قُبّه جداگانه بود و یک قبّه هم بالای قبور امامان عظیم الشأن امام‌حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق بود...» ▫️ومن عجب تعصّب هؤلاء أنّهم لم يكتبوا على باب هذه الروضة المقدّسة أسماء الأئمّة عليهم السلام. بل كتبوا عليه هكذا: (روضة عبّاس عمّ الرسول وأهل البيت)...فلمّا وصلنا إلى البقيع رأينا الباب مفتوحا وخدّام هذه الروضة المقدّسة يأخذون من كلّ إنسان يدخل فيها خمسة قروشات فأعطينا ودخلنا...فلمّا دخلنا رأينا ضريحا عظيما في جوفه قبر عبّاس على حدة عليها قبّة وقبّة فيها قبور الأئمة الأربعة عليهم السلام أعني الحسن وعلي بن الحسين ومحمّد بن علي الباقر وجعفر بن محمّد الصادق عليهم السلام... 📜 رحلات الکرام إلى بيت الله الحرام، ج ١، ص ٥٣٨ 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
✅ ظهور امام علیِ باطنیه به صورت مروان بن الحکم لعنه الله!! 🔸️ از جمله آراء باطل و انحرافی فرق ضاله باطنیه مانند این است که امام، صورت و ماده و اصل هرچیز است «مطلقا» حتی نجاسات و صور قبیحه العیاذ بالله. 🔸️اگر به باطنی مسلک اشکال کنی که طبق مبنای وهم آلود و مغشوش تو امام تجلی و ظهور (و تناسخ!!) به کفّار و نجاسات دارد نستجیر بالله، نه تنها دست از عقیده فاسد و گفتار کثیف خود نمی‌کشد، بلکه سعی می‌کند با چند خبر ساختگی آن اهانت عظمی را توجیه کند. 🔸️ نمونه آن : ⟨ ⟩ است که از کتاب : (انیس السمراء و سمیر الجلساء - یحتمل همان کتاب غالیانه مناقب عتیق است) خبری را نقل می‌کند که هیچ جای شکّ و شبهه در وضع و جعل آن وجود ندارد. 🔸️ مضمون خبر مورد استناد احسائی این است که امام علی علیه السلام به صورت قبیح و نجس مروان بن الحکم لعنة الله علیه درآمدند و طلحه را کشتند. 📗شرح الزیارة الجامعة ج۴ ص۳۴. ✅ مرحوم آیة الله حاج آقا رضا همدانی در کتاب «هدیّة النملة»، پس از نقل عبارت شیخ احمد در این باره می‌نویسد: … و صرّح به الخان فی ارشاده و کفر هذه المسألة لا یخفی علی مؤمن و مسلم. 📗 هدیّة النملة: ص ۱۴ و۱۵ 🔸️یعنی : و به این مطلب ، در کتاب خود «إرشاد العوام» تصریح کرده است و کفر بودن این مطلب، بر انسانِ مؤمن و مسلمان پوشیده نیست. 📗 پرسش ها وپاسخ ها پیرامون عقائد شیخیه، قدس سره : ۱۵۴ و ۱۵۵ 👉 @smbshafti
🦂 ۲-۱۴۰۳: از ساعت ۱۸:۵۲ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تا ساعت ۵:۰۷ جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 💠 علیه‌السلام فرمودند: «کسی که در موقع قمر در عقرب، سفر کند یا ازدواج و نکاحی انجام دهد، خیری نمی‌بیند.» (کافی، ج۸، ص۲۷۵، ح۴۱۶) ⚠️ در این بازۀ زمانی کوتاه، بهتر است از انجام کارهایی نظیر ، ، و پرهیز کنید! و در صورتی که ضرورت دارد و امکان تغییر زمان میسّر نیست، با دادن ، خواندن ، به پروردگار کائنات و به ذوات مقدّسه معصومین علیهم‌السلام، خواستار شوید. 👈 «قمر در عقرب» چیست؟ 🗓 زمان بعدی:  ۱ خرداد ۱۴۰۳ 🍂 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.» @NojumiOrg @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از زیارت
▪️امام باقر علیه السلام: بر پایه عرش خدا نوشته شده: حمزه شیر خدا و شیر رسول الله و سرور شهیدان است. عَلَى قَائِمَةِ الْعَرْشِ مَكْتُوبٌ حَمْزَةُ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِ اللَّهِ وَ سَيِّدُ الشُّهَدَا... 📚 بصائر الدرجات ج۱،ص۱۲۱. 🏴 سالروز شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام و حضرت بر امام زمان و تمام دوستداران حضرتش تسلیت. 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 نت_الله_علیهما 👈🏼👈🏼 پیکر تازه حضرت حمزه علیه‌السلام| در مي‌نويسد: قال: أخبرنا شهاب بن عباد العبدى، قال أخبرنا عبدالجبار بن الوزد عن أبی‌الزبير عن جابربن‌عبدالله، قال: لما أراد معاوية أن يجرى عينه التي بأحد كتبوا إليه: إنا لا نستطيع أن تجريها إلا على قبور الشهداء، قال فكتب: ابشوهم. قال: فرأيتهم يحملون على أعناق الرجال كأنهم قوم نیام، وأصابت المسحاة طرف رجل حمزة‌بن‌عبد‌المطلب فانبعثت دماً. 📝 جابر بن عبدالله گويد: هنگامي كه معاويه قصد كرد تا نهر خود را كه در قرار داشت، جاري كند، عاملانش به او نامه نوشتند: اين كار ممكن نيست؛ مگر اين كه آن را از روي قبور شهدا جاري كنيم. معاويه در جواب نوشت: قبور را نبش كنيد [= بشكافيد]. راوي گويد: ديدم مردم از سر و كول هم ديگر بالا می‌رفتند [تا براي نبش قبر سبقت بگيرند] انگار كه مردم در خواب بودند. در هنگام نبش قبر، كلنگی به پاي حضرت حمزه سلام الله عليه اصابت كرد و خون از آن جاری شد. 📚 منابع: ۱. الطبقات الکبری، محمدبن سعد، ج۶، ص۱۰۳ ۲. المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، ابن‌جوزی، ج۳ ص۱۸۳ ➖ این بود گوشه‌ای از عرض ارادت معاویه _علیه‌الهاویه_ به‌صحابه و اوج کینه و بغض معاویه نسبت به حضرت حمزه علیه‌السلام که شیخ الکذابین هم به‌این عمل معاویه افتخار می‌کند و با افتخار آن را نقل می‌کند: وهذه العيون التي تسمي عيون حمزة إنما أحدثها معاوية في خلافته وأمر الناس بنقل الشهداء من موضعها فصاروا ينبشونهم وهم رطاب لم ينتنوا حتي أصابت المسحاة رجل أحدهم فانبعثت دماً. 📝 اين نهرهای را كه نهرهاي حمزه ناميده مي‌شد، معاويه در زمان خلافتش احداث كرد و به‌مردم دستور داد تا اجساد شهدا را از مسير نهر انتقال دهند. مردم به‌دستور او نبش قبر نمودند درحالي‌كه تر و تازه بودند و مثل آنهايي نبودند كه از ميان رفته باشند، تا اين كه در هنگام نبش، كلنگ به‌پاي يكي از شهدا [= حضرت حمزه علیه‌السلام] برخورد كرد و خون از آن جوشيد. 📚 کتب ورسائل وفتاوی، ابن‌تيمية، ج۲۱، ص۶۱ ➖ در نتیجه نخستين كسي كه نبش قبر صحابه رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله را رسم‌ کرد و بعد از خود به يادگار گذاشت، معاويه بود كه دستور داد قبور شهداي احد را بشكافند. ایضا این‌ عمل معاویه نشان از بغض و کینه معاویه، نسبت به خاندان رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله به‌خصوص حضرت حمزه علیه‌السلام است. هند جگرخوار و فرزندنش معاویه جسارت و هتک حرمت به حضرت حمزه سلام الله علیه را تمام کردند! 🔆 کانال 🆔 @heydariam_heydari110 🆔 @borrhan
🚩 زنده به گور کردن حضرت عبدالعظیم حسنی سلام‌الله‌علیه توسط بنی‌العباس لعنة‌الله‌علیهم‌أجمعین ابن شهر آشوب رحمه‌الله‌، فقیه و محدّث بزرگ شیعه در قرن ششم (م۵۸۸ق) در کتاب مثالب النواصب خود در بخش ذکر جنایات خلفای می‌نویسد: 🏴 «و کسانی از آل ابیطالب علیهم‌السلام که (توسط بنی‌العباس) زنده به گور شدند، عبدالعظیم حسنی در ری و محمد بن عبدالله بن حسن بودند.» 💠 «وممن دفن من الطالبيين حيّاً عبد العظيم الحسني بالرّي ومحمّد بن عبد الله بن الحسن.» 📚 مثالب النواصب (ابن‌شهرآشوب)، ص۲۴۸ 🍂 «اللّهمّ عجّل لمولانا الغریب الفرج.» علیه‌السلام @Hedayatgary
✅ اعتقادات صحیح حضرت عبدالعظیم حسنی سلام‌الله‌علیه و جایگاه رفیع وی نزد اهل‌بیت علیهم‌السلام (با مطالعۀ این حدیث گرانسنگ، اصول اعتقادات خود را محک بزنید!) بن عبدالله حسنی سلام‌الله‌علیه نقل می‌کند که خدمت علیه‌السلام رسیدم و چون ایشان مرا دیدند، به من فرمودند: «مرحبا به تو و خوش آمدی ای ابوالقاسم! تو حقیقتاً از دوستان ما هستی.» عبدالعظیم گوید که به آن حضرت عرض کردم: «یابن رسول الله! می‌خواهم دینم را بر شما عرضه بدارم؛ پس اگر صحیح و پسندیده باشد، بر آن ثابت بمانم تا آن هنگام که خدای تعالی را ملاقات نمایم.» حضرت فرمودند: «ای ابوالقاسم! اعتقاداتت را بیان کن.» سپس عرض کردم: «من می‌گویم و به این اعتقاد دارم که خدای تبارک و تعالی، واحد است که چیزی مثل و مانند او نیست؛ بیرون است از دو حد، که یکی حدّ ابطال است و دیگری حدّ تشبیه؛ و می‌گویم که خدا نه جسم است و نه صورت، و نه عرض و نه جوهر، بلکه اوست که جسم‌ها را جسم ساخته و صورت‌ها را تصویر نموده و نگاشته است و آفرینندۀ عرض‌ها و جوهرهاست و پروردگارِ هر چیزی و مالک و خالق و صانع و پدید آورندۀ آنهاست؛ و می‌گویم که حضرت محمّد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بنده و رسول اوست و خاتم پیغمبران است که بعد از او هیچ پیامبری نیست تا روز قیامت و می‌گویم که شریعت آن حضرت، خاتمۀ شریعت‌هاست که بعد از آن تا روز قیامت، شریعت دیگری نخواهد بود؛ و می‌گویم که امام و خلیفه و ولیّ‌امر بعد از آن حضرت، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) است؛ بعد از او، امام حسن (علیه‌السلام)؛ بعد از او، امام حسین (علیه‌السلام)؛ بعد از او، علی بن الحسین (علیهماالسلام)؛ بعد از او، محمد بن علی (علیهماالسلام)؛ بعد از او، جعفر بن محمد (علیهماالسلام)؛ بعد از او، موسی بن جعفر (علیهماالسلام)؛ بعد از او، علی بن موسی (علیهماالسلام)؛ بعد از او، محمد بن علی (علیهماالسلام) و بعد از ایشان، شما امام مفترض الطّاعة هستید آقای من.» حضرت هادی علیه‌السلام فرمودند: «و بعد از من، پسرم حسن است؛ اما مردم را چه حال خواهد بود با خلفِ بعد از او؟!» عبدالعظیم گوید عرض کردم: «آقای من! چگونه است؟» حضرت فرمودند: «زیرا که شخص او از نظرها پنهان است و بردن نامش (م‌ح‌م‌د) حلال نباشد تا وقتی که خروج نماید و زمین را از عدل و داد پر کند، چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد.» عبدالعظیم گوید عرض کردم: «اقرار نمودم و می‌گویم که دوست ایشان، دوست خداست و دشمن ایشان، دشمن خدا؛ و اطاعت ایشان، اطاعت خداست و نافرمانی ایشان، نافرمانی خدا؛ و می‌گویم که حق است؛ و سؤال و در قبر، حق است؛ و حق است و حق است؛ و حق است و ترازوی اعمال حق است؛ و آمدنی است و در آن هیچ شکّی نیست و خدا بر خواهد انگیخت آنها را که در قبرهایند؛ و می‌گویم که فریضه‌های واجب بعد از ، است و و و و و و .» 🌿 حضرت علی بن محمد الهادی صلوات‌الله‌علیه فرمودند: «ای ابوالقاسم! به خدا سوگند که این دین، دین خداست که آن را از برای بندگانش پسندیده؛ پس بر آن ثابت باش؛ خدا تو را به قول ثابت در زندگی دنیا و در آخرت، موفق و ثابت بدارد.» 📚 توحید (شیخ‌صدوق)، ص۸۱ إعلام الوری (شیخ‌طبرسی)، ج۲، ص۲۴۴ 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» 🚩 پانزدهم شوال، سالروز رحلت این امامزاده شریف و عالم جلیل‌القدر است. @Hedayatgary
۴ 💢 خنده پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌آله‌وسلّم) 😶‍🌫 از ترسو بودن عمر 😬 ✨حضرت آقا أمیرالمؤمنین. (صلوات‌الله‌علیه) فرمودند: عَمرو بن عبدود در روز جنگ خندق عُمر را با نامش صدا زد. او روی برگردانید و به اصحابش پناه برد، بطوری که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) از واهمه ای که بر او عارض شده بود تبسّم نمودند و فرمودند: حبیبم علی کجاست؟ ای حبیبم ای علی، تو به مقابله با او برو. 📚 بحار الأنوار، ج ‏30، ص 324 👉 @smbshafti
✅ داستان شهادت شهید ثانی توسط یک شاهد: قطب الدین نهروالی ( متولد 917 در لاهور، و متوفی در 990 در مکه) 🔸️قطب الدین نهروالی (م 990) از مورخان برجسته قرن دهم است که آثار تاریخی و ادبی چندی از او برجای مانده است. کتاب «الإعلام بأعلام بیت الله الحرام» از کارهای تاریخی مهم او در باره مکه است. اثر ادبی او یکی التمثیل و المحاضرة است که منتشر شده و دیگر الفوائد السنیة او که سفرنامه او همراه با اطلاعات فراوان ادبی و تاریخی است. کتاب الفوائد السنیه که گاه به تذکره نهروالی هم نامیده شده و در سال 2022 (توسط معهد آلمانی در بیروت) منتشر شده، حاوی گزارشی در باره ماجرای به شهادت رساندن شهید ثانی در روز هشتم شعبان سال 965 به دستور وزیر اعظم عثمانی [رستم پاشا] است. سعی می کنم در اینجا فارسی آن را تا آنجا که فهمیدم بیاورم. البته که پیش از این دوستانی از این بخش استفاده کرده اند اما بنده خدا، به مناسبت این که خواستم فایل کتاب را اینجا بگذارم، این یادداشت را نوشتم: نهروالی می نویسد: 🔸️در هشتم ماه شعبان  [965] وزیر اعظم دستور قتل شیخ زین الدین جبل عاملی [اشتباها عامری] داد. او را در دیوان آوردند و از او چیزی نپرسیدند، دستور دادند او را به «الاسقالة» ببرند [= امر به الی الاسقالة [شاید آستانه]]. در آنجا سر او را جدا کردند و هر دو پایش را قطع کردند [و فلجوا أخمص رجلیه بالسیف]. او در حالی که سرش را جدا می کردند، شهادتین می گفت. 🔸️داستان وی این بود که در ایام حسن بیک افندی [قاضی] شام، او متهم به رفض شد. وی را دستگیر کرده نزد حسن بیک افندی آوردند. زین الدین گفت: شافعی است. با او بحث علمی کردند، و او را فاضل و وارد [مُفنن] یافتند. برای صحابه هم «رضی الله عنهم» بکار برد و احادیثی در فضیلت آنان گفت. همین طور در فضل شیخین. افندی به او لطف نموده آزادش کرد. 🔸️وقتی رفت، کسی به افندی گفت: این شخص از بزرگان از علمای رافضه است و مجتهد مذهب آنهاست، و چندین کتاب در مذهب رافضه دارد. افندی باز او را خواست. این بار [زین الدین] مخفی شده و ظاهر نشد. این به صورت عقده ای در دل حسن بیک قاضی شام ماند،  و از این که او را آزاد کرده بود ناراحت شد. وی از قضاوت شام معزول و سپس قاضی مکه شد. 🔸️این درست وقتی بود که شیخ زین الدین در مکه مجاور شده بود. افندی از حضور او در مکه آگاه شده، دستور دستگیریش را داد. وی را گرفتند و زندانی کردند. مردمان زیادی در آزادی او تلاش کردند و اموالی دادند. قاضی اموال را گرفت و گفت: این اموال از کیست؟ گفتند: از خواجه محمد مکی. او را خواست و از وی سوال کرد، اما او منکر شد. آن پول از دست رفت و شیخ هم آزاد نشد. حسن بیک او را کت بسته [مقیدا] همراه حسین بیک کتخدای جده به مصر [شهر: یعنی استانبول] فرستاد و گفت تا وی را تحویل وزیر اعظم دهد. او وی را به وزیر رساند، و همان طور که گفته شد، او را کشتند. 🔸️زین الدین مردی بود که در ظاهر در نهایت درستکاری بود [غایة الاستقامه] ،خداوند از باطن او آگاه تر است. و کانت له فضیلة تامة و حسن مُحاورة  [شاید: مجاورة] و لطف مکالمه. خداوند از او بگذرد و گناهانش را ببخشد. شمشیر محو کننده گناهان است. (الفوائد السنیة، ص 484 ـ 485) ✍ رسول جعفریان 👉 @smbshafti
🔴 راهکاری برای رهایی از نگاه حرام "جوانى هستم كه هيچ زنى از مقابل چشمم رد نمى‌شود، مگر اينكه با تمام وجود متوجه او مى‌شوم! و اين برايم تبديل به عادت و ملكه شده و در قلبم نفوذ كرده است؛ چگونه مى‌توانم توبه كنم؟ و چگونه از اين عادت كه به‌واسطه ديدن رفتار دوستان، پدرم، برادرانم و نزديكانم شروع شده، رهايى يابم؟" 📝 جواب مرحوم آیت‌الله سیدمحمدصادق روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ از پيامبر اكرم صلّى‌الله‌عليه‌وآله نقل شده است: «هر كس چشم خود را از نگاه حرام پر كند، خداى تعالى در روز قيامت چشمش را با ميخ‌هاى آتشين پر كند و تا روز حشر از آتش انباشته مى‌سازد تا حساب مردم به پايان رسد و پس از آن، او را به آتش مى‌افكند.» [۱] همان‌گونه كه در روايات به آن اشاره شده، انسان مى‌تواند با اجبار نفس و الزام آن از طريق عهد و نذر، از اين رذيله رهايى يابد؛ او مى‌تواند چشم خود را فرو افكند و فرو افكندن چشم تأثيرى عجيب دارد؛ از صلّى‌الله‌عليه‌وآله نقل شده است كه: 🌿 «از ايشان درباره مردى پرسيدند كه زنی (نامحرم) بر او بگذرد و او نگاه كند؛ فرمود: نگاهِ نخست، از توست و نگاه بار دوم، بر ضرر توست و نگاه سوم، تير زهرآگينى از تيرهاى شيطان است؛ هر كس بخاطر خداى تعالى نه بخاطر ديگران، از تكرار نگاه خوددارى كند، خداوند ايمانى به او عطا مى‌فرمايد كه طعم و لذت آن را مى‌چشد.» [۲] در برخى نصوص شريف، اذعان شده كه درمان نگاه حرام، از راه درمان علّت آن ميسر است؛ زيرا منشأ آن غالباً تهييج شهوت است؛ لذا اگر انسان فوران شهوتش را از راه حلال درمان نمايد، به حرام نيازى پيدا نمى‌كند؛ و اين همان است كه عليه‌السلام در سخنى به آن اشاره كرده و فرموده است: 💠 «اگر يكى از شماها زنى را ديد كه (زیبائیش) او را شگفت زده كرد، نزد همسرش برود؛ زيرا نظير آنچه ديده در همسر خود او نيز هست! پس شيطان را به دل خود راه ندهد و چشمش را از آن زن برگرداند؛ و اگر همسرى ندارد، دو ركعت نماز بخواند و خداى را زياد حمد و ستايش كند و بر پيامبر و آلش صلوات بفرستد، آنگاه دعا كند و از فضل خدا درخواست كند كه خداوند به رحمتش حلالى را فراهم كند كه او را بى‌نياز سازد.» [۳] 📚 منابع: [۱] بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۱۰۱، ص۳۷ [۲] مستدرک الوسائل (محدث‌نوری)، ج۱۴، ص۲۶۸ [۳] وسائل الشیعة (شیخ‌حرعاملی)، ج۷، ص۱۲۲ 🌐 مطلب در سایت آیت‌الله روحانی 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» @Hedayatgary
هدایت شده از زیارت
🔹امام صادق علیه السلام: إنّ المَيِّتَ إذا ماتَ بَعَثَ اللّهُ مَلَكا إلى أوجَعِ أهلِهِ، فَمَسَحَ على قَلبِهِ فَأنساهُ لَوعَةَ الحُزنِ، و لو لا ذلكَ لَم تَعمُرِ الدنيا هرگاه كسى بميرد، خداوند فرشته اى را به سوى دردمندترين عضو خانواده او مى فرستد. پس بر قلب او دستى مى كشد و سوز و گداز غم را از ياد او مى برد و اگر چنين نبود، دنيا آباد نمى شد 📗الكافی جلد۳ صفحه۲۲۷ علیه السلام 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ آخوند ملّا محمّد ابراهيم گیلانی دهكردى 👈 از شاگردان : علامه محقق اعلی الله مقامه 🔸️ايشان جدّ مادرى سيد ابوالقاسم مى باشد . پدر ايشان ملّا على اكبر و جدّشان ملّا على جان، هر دو اهل علم و تقوا بوده اند . چنانچه خود در عبرت نامه كه در سال 1275 قمرى نوشته اند، آبا و اجداد و اسلاف ايشان از اهالى بوده اند . 🔸️به هر حال آخوند ملّا محمّد ابراهيم از شاگردان سيد حجةالاسلام على الاطلاق آيةاللّه العُظمى محمّد باقر (ره) است . وى در اصفهان اشتغال به تحصيل داشته و به درجه اجتهاد رسيد . 🔸️ايشان در مسجد محلّه نو اقامه جماعت مى نموده و به نشر احكام و اصلاح امور مردم اهتمام تمام داشته است به طورى كه آيةاللّه مير سيد حسن مُدرس (استاد ميرزاى شيرازى) در باره ايشان فرمود: محلّه ما از بركت وجود آن نور چشم، گلستان شده است . 🔸️ايشان پس از سالها اقامت در اصفهان، به درخواست اهالى از سيد ، براى اعزام آخوند ملّا محمّد ابراهيم به آن ديار، پس از سفارش عازم مى شوند و به اقامه نماز جماعت وحلّ و فصل مشكلات مردم مى پردازند و با اجازه اجتهادى كه از سيد داشته به عنوان حاكم شرع چهارمحال احكام شرعى را اجرا مى كردند . 🔸️سيد در نامه اى به رؤساى چهار محال و بختيارى درباره ملّا محمّد ابراهيم چنين نوشته اند: 🔸️«عالى جناب مُقدس القاب، محامد صفات، محاسن اخلاق، فضائل مآب، آخوند كه از معتمدين علما است روانه آن حدود نموده باشيم و جمعى كثير از اهالى مدتى معطل بودند با آن كه وجود عالى جناب معظم له در بسيار بسيار ضرورى بود، به جهت اجابت مسلمانان، راضى شديم به تشريف آوردن ايشان به آن حدود ... و نظر به اين كه عالى جناب معظم له از معتمدين علما مى باشند البته البته كمال احترام از ايشان منظور داشته، شما واهالى آنجا به ايشان منتفع شويد ... این خادم شریعت مطهره - علی صادعها آلاف التحیة - مأذون نمودم ... در اقدام به شعائر اسلام مثل: ... اتیان فرائض به جماعت، واخذ زکاة وایصال به ارباب حاجات از ارباب استحقاق، وتصرف در سهم امام علیه السلام واموال غیب وصغار به نحوی که اصلح بحال آنها دانسته و قطع وختم نزاع ما بین متنازعین بمصالحه وتحلیف وعقود ونکاح ومعاملات و طلاق ونحوها... . ✍ حرّره خادم الشريعة فى الواحد والعشرين من ذي حجة الحرام ۱۲۴۶ هجری قمرى. 👉 @smbshafti
میتونید فایل پی‌دی‌اف و یا هر تصویری از کتاب یا مجله رو خیلی سریع به نوشته‌ی تایپی تبدیل کنید! عضو ربات متن‌یار بشید و به رایگان اون رو امتحان کنید! 👇👇👇 http://telegram.me/TexifyBot?start=90326907l
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا