eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 از آثار و برکات مادى و معنوى زیارت امام حسین علیه السلام 🕌روزى را زیاد مى كند. 🕌 عمر را طولانى مى كند. 🕌 خطرات را دفع مى كند. 🕌 گناهان گذشته و آینده را مى آمرزد. 🕌 مى تواند پنجاه نفر را شفاعت كند. 🕌 حاجت او كنار قبر مستجاب است . 🕌 ملائكه براى زوار دعا مى كنند. 🕌نام او را در اعلى علیین مى نویسند. 🕌 هنگام خروج از خانه از گناه خارج مى شود. 🕌 ثواب هزار حج مقبول دارد. 🕌 ملائكه مأمور حفظ او و مالش هستند تا برگردد. 🕌 روز قیامت خداوند بهترین حافظ اوست . 🕌در قدم اول آمرزیده و در قدمهاى بعدى شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى ‏داند و با توسل به او قربى به خداوند پیدا مى كند، همانطور كه خودش در قرآن مجید فرمود: «به سوى او وسیله بگیرید» امام را وسیله الهى مى ‏داند. زیرا توسل و شفاعت، بُعدى از ابعاد زیارت است كه زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیك مى‏ كند، تقدیس مى شود. 🕌 به هر درهمى ده هزار درهم در دنیا و آخرت به او عوض مى دهند. 🕌در قیامت همه آرزو مى كنند از زوار  امام حسین علیه السلام باشند. 🕌زوار امام حسین علیه السلام بر سفره هاى نور هستند در قیامت . 🕌 زوار امام حسین علیه السلام در جوار پیامبر خدا و امام على و حضرت فاطمه علیهم السلام هستند. 🕌زوار امام حسین علیه السلام چهل سال قبل از دیگران به بهشت داخل مى شوند. 🕌خداوند مهمات دنیوى زائر را بر آورده مى كند. 🕌 زائر امام حسین علیه السلام شهید مى میرد. 🕌 ثواب دو ماه اعتكاف و روزه در مسجدالحرام را دارد. 🕌 زیارت هر ماه امام حسین علیه السلام ثواب هزار شهید دارد. 🕌 هر یك قدم كه با پاى پیاده بردارد موجب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه ، براى زائر مى‌شود. 🕌هر قدم كه پیاده بردارد ثواب آزاد كردن یك بنده از فرزندان اسماعیل دارد. 🕌 هر یك روز اقامت نزد حضرت معادل هزار ماه است . 🕌هر قدم كه مى گذارد ثواب یك حج و هر قدم كه بر مى دارد ثواب یك عمره دارد، به شرط آنكه بخاطر ریا و شنیدن مردم و بیهوده نباشد. 🕌زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار شهید از شهداى بدر دارد. 🕌زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار صدقه مقبوله دارد. 🕌 و ثواب هزار روزه دار به زائر مى دهند. 🕌و ثواب هزار بنده آزاد كردن دارد. 🕌 زائر امام حسین علیه السلام اگر از اشقیاء باشد، جزء سعادتمندان نوشته مى شود. 🕌ثواب آماده كردن هزار اسب با زین و لجام در راه خدا دارد. 🕌زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت خداست . 🕌 ثواب هزار جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل دارد. 🕌 ثواب زیارت امام حسین علیه السلام قابل شمارش نیست . 🕌 زیارت حضرت در عرفه ثواب یك میلیون حج و یك میلیون عمره دارد. 🕌زیارت امام حسین علیه السلام بهترین عمل است . 🕌خداوند به زائر امام حسین علیه السلام مباهات مى كند. 🕌 پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام براى او دعا مى كنند. 🕌پیامبر صلے الله علیه و آله و ملائكه در قیامت با زائر مصافحه مى كنند و با امام حسین علیه السلام محشور مى‌شود. 📖وسائل الشيعه ج ۱۰ 🦶🦶هر قدم به نیت فرج مولا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه https://eitaa.com/basoyazoohor 👉 @smbshafti
ثواب پولی که در راه زیارت سید الشهدا علیه السلام خرج می شود «ابن سنان» به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: پدر بزرگوارتان در مورد حج می فرمودند: در مقابل هر درهمی که شخص انفاق می کند، هزار درهم منظور می شود. اکنون بفرمایید: چه اجر و ثوابی است برای کسی که در سفر زیارت پدرتان امام حسین(علیه السلام) انفاق نماید؟ حضرت فرمودند: «یا ابْنَ سِنَانٍ! یحْسَبُ لَه بالدِّرْهَمِ أَلْفٌ وَ أَلْفٌ حَتَّی عَدَّ عَشَرَةً وَ یرْفعُ لَه مِنَ الدَّرَجاتِ مثْلُهَا وَ رِضا اللَّهِ خَیرٌ لَهُ وَ دُعاءُ مُحَمَّدٍ وَ دُعَاءُ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ(علیهم السلام) خیرٌ لَه؛ 📕کامل الزیارات، ص 128. ای ابن سنان! در مقابل هر درهمی که شخص انفاق کند، هزار هزار... و همین طور شمردند تا به ده هزار رسید، منظور می گردد و به همین مقدار درجه اش را بالا می برند و رضایت و خشنودی حق تعالی از وی و دعای حضرت محمد و امیرالمؤمنین و دیگر ائمه(علیهم السلام) برای او بهتر از آن می باشد.» @Sibtayn
📚کتابخانه تخصصی ، دیجیتالی حضرت رقیه سلام الله علیها دانلود رایگان از سایت قائمیه👇 https://www.ghbook.ir/?option=com_ghsearch&lang=fa&subjectformid=1&searchword=رقیه&flname=link_name&link_name=رقیه دانلود هزاران کتاب دیجیتالی شده قابل استفاده در تمامی کامپیوترها و موبایل ها با 110 امکان پژوهشی https://zil.ink/ghaemiyeh
هدایت شده از 🚩 به سوی ظهور 🚩🌤
🏴زیارت امام حسین علیه السلام؛ یکی از علامت شیعه بودن ✨ امام صادق عليه السلام فرمودند: مَنْ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ عليه السلام وَ هُوَ يَزْعُمُ أَنَّهُ لَنَا شِيعَةٌ حَتَّى يَمُوتَ فَلَيْسَ هُوَ لَنَا بِشِيعَةٍ وَ إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَهُوَ مِنْ ضِيفَانِ أَهْلِ الْجَنَّةِ. 🔅 كسى كه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السلام نرود و گمانش اين باشد كه از شيعيان ما است و با اين حال فوت كند او شيعه ما نيست و اگر از اهل بهشت هم باشد ميهمان بهشتيان محسوب مى شود. 📚منبع :کامل الزیارات، باب: 78، حدیث:3 🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه @basoyazoohor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 لعن بر یزید کفاره گناهان ☀️ امام رضا عليه السلام فرمود: ... فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا فَلْيَتَوَرَّعْ عَنْ شُرْبِ الْفُقَّاعِ وَ اللَّعْبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى الْفُقَّاعِ أَوْ إِلَى‏ الشِّطْرَنْجِ فَلْيَذْكُرِ الْحُسَيْنَ ع وَ لْيَلْعَنْ يَزِيدَ وَ آلَ زِيَادٍ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ بِعَدَدِ النُّجُومِ. ... پس هر كس از طرفداران ما ميباشد بايد از خوردن شراب و بازى شطرنج بپرهيزد، و هر كس از شيعيان ما كه ديده‌‏اش به شراب جو يا شطرنج بيفتد امام حسين عليه السّلام را ياد نمايد و بر يزيد و آل زياد لعن فرستد، خداوند عزّوجلّ گناهانش را محو و نابود سازد، هر چند به عدد ستارگان‏ آسمان باشد. 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏۲ ص۲۲ من لا يحضره الفقيه ج‏۴ ص۴۱۹ بحار الأنوار (ط -بيروت) ج 45 ص 176 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات وجود حضرت رقیه سلام الله علیها بعضی ها در یقینیات هم تشکیک می کنند حجت الاسلام حسینی قمی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کتابخانه شیعه
❗️ اثبات وجود مقدسه حضرت رقیه سلام الله علیها 🔺 جدیدترین سند مرتبط با شهادت حضرت رقیه(سلام الله علیها) 📜 نسخه نایاب کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه | قرن پنجم هجری قمری 🔻 قاسم‌ بن‌ محمد‌ بن‌ احمد مأموني(م حدود ۵۰۰ق) در السنی فی قتل أولاد النبی(صلوات الله علیه و آله) در این کتاب در بیان حالات یکی از دختران حاضر در کاروان اسرا می‌نویسد: ▪️ «انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة... ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها... فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام... وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة و فاضت و ماتت». 📚 نسخه خطی السنی فی قتل أولاد النبی(صلوات الله علیه و آله) منتسب به مأمونی صاحب کتاب الحاویة، کتابخانه سلیمیه ادرنه ترکیه، ص۱۰۴ https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
✅ذکر نام حضرت رقیه سلام الله علیها در میان اسامی فرزندان حضرت سید الشهداء علیه السّلام توسط عالم و نسب شناس معروف شیعه ✍ابن فندق بیهقی عالم و دانشمند نامی و پرآوازۀ شیعه متوفای سال ۵۶۵ ق در کتاب"لباب الأنساب و الألقاب و الأعقاب" در مورد فرزندان امام حسین علیه السّلام می نویسد : 🔹 «... أما الحسینیة، فهم من أولاد الحسین بن علي علیهما السّلام، ولم یبق من أولاده الا زین العابدین علیه السّلام وفاطمة وسکینة و👈رقیة👉،..» 🔸 «از فرزندان امام حسین علیه السّلام جز حضرت زین العابدین و فاطمه و سکینه و👈رقیه علیهم السّلام باقی نمانده است.» 📚لباب الأنساب، جلد ١، صفحه ٣۵۵ @Sibtayn
هدایت شده از 🚩 به سوی ظهور 🚩🌤
. 💔 حکایت نبش قبر حضرت رقيّه سلام الله علیها در سال 1242 ق ◆ ملا محمدهاشم خراسانی(ره) حکایت نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها توسط ایشان به منظور ترمیم قبر و رفع آب‌گرفتگی مضجع شریف حضرت رقیه در سال ۱۲۸۰ هجری، را نقل میکند: ◆ جناب آقا سيّد ابراهيم دمشقی كه نَسَبش به سيّد مرتضی علم‌الهدی منتهی ميشد بعد از نبش قبر حضرت رقیه، مدام از شدت گریه و غصه غش می‌کرد. چون به هوش می‌آمد، قضیه کبودی را برای مردم تعریف می‌کرد ◆ می گفت بدن مطهّر ایشان در پارچه سیاهی (چادر یا لباس سیاه) پیچیده و کفن شده بود. بخشی از صورت منّور ایشان را دیدم که هنوز از آثار سیلی ، کبود و مجروح بود. سپس به همراه شیون ایشان، صدای ضجه و زاری از مردم بر می‌خواست. 📝 و اما حکایت: ◾️ قبر دچار آب گرفتگی شده بود و علما شیعه درخواست تعمیر قبر مطهر را داشتند. والي به علماء و صلحاء شام از شيعه و سنّي امر كرد كه غسل كنند و لباس‌هاي پاكيزه بپوشند، به دست هر كس قفل ورودي حرم مطهّر باز شد، همان كس برود و قبر مقدّس او را نبش كند، پيکر را بيرون آورد تا قبر را تعمير كنند. ◾️ صلحاء و بزرگان از شيعه و سنّي در كمال آداب غسل كردند و لباس پاكيزه پوشيدند، قفل به دست هيچ كس باز نشد مگر به دست خود مرحوم سيّد، و چون ميان حرم آمدند كلنگ هيچ كدام بر زمين اثر نكرد، مگر به دست سيّد ابراهيم. ◾️حرم را قُرق كردند و لحد را شكافتند. ديدند بدن نازنين حضرت رقيه سلام‌الله عليها، ميان لحد و كفن صحيح و سالم است اما آب زيادي ميان لحد جمع شده است. ◾️ سيّدابراهیم در قبر رفت، همين كه خشت بالاي سر را برداشت ديدند سيّد افتاد. زير بغلش را گرفتند، هي مي‌گفت: «اي واي بر من.. واي بر من.. به ما گفته بودند يزيد لعنةالله عليه، زن غسّاله و كفن فرستاده ولي اکنون فهميدم دروغ بوده، چون دختر با پيراهن خودش دفن شده. من بدن را منتقل نمي‌كنم، مي‌ترسم بدن را منتقل كنم  و ديگر به عنوان "رقيّه بنت الحسين" شناخته نشود و من نتوانم جواب بدهم. ◾️ سيّد بدن شريف را از ميان لحد بيرون آورد و بر روي زانوي خود نهاد و سه روز بدين گونه بالاي زانو خود نگه داشت و گريه مي‌كرد تا اينكه قبر را تعمير كردند. ◾️ وقت نماز كه مي شد سيّد بدن حضرت را بالاي جايی پاكيزه مي‌گذاشت. پس از فراغ از نماز برمي‌داشت و بر زانو مي‌نهاد، تا اينكه از تعمير قبر و لحد فارغ شدند، سيد بدن را دفن كرد. ◾️ از معجزه آن حضرت اين كه سيّد در اين سه روز احتياج به غذا و آب و تجديد وضو پيدا نكرد و چون خواست بدن را دفن كند دعا كرد كه خداوند پسري به او عطا فرمايد. دعاي سيّد به اجابت رسيد و در سن پيري خداوند پسري به او لطف فرمود که نام او را "سيّد مصطفي" گذاشت. آنگاه والي واقعه را به سلطان عبدالحميد عثماني نوشت؛ او هم توليت زينبيّه و مرقد شريف حضرت رقيّه و امّ كلثوم و سكينه را به سيد ابراهيم واگذار کرد. ◾️ اين قضيه در سال 1242 هجري شمسي رخ داده و در کتاب «معالي» هم اين قضيّه مجملاً نقل شده و در آخر اضافه کرده است: « آن سيّد جليل وارد قبر شد و پارچه اي بر او پيچيد و او را خارج نمود، دختر كوچكي بود كه هنوز به سن بلوغ نرسيده، و پشت شريفش از زيادي ضربات مجروح بود.» ◾️ پس از درگذشت سيّد ابراهيم، توليت آن مشاهد مشرفه به پسرش سيّد مصطفي و بعد از او به فرزندش سيّد عبّاس رسيد.فرزندان سيّد ابراهيم دمشقي معروف و مشهور به "مستجاب الدعوه هستند 📚منابع : منتخب التواریخ، صفحه ۳۸۸. اسرار الشهادة، صفحه ٤٠٦. مقتل جامع مقدم، جلد ۲، صفحه ۲۰۸. تراجم اعلام النساء، جلد ۲، صفحه  ۱۰۳. 🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه @basoyazoohor
🔥نبش قبر معاوية بن أبي سفیان و یزید و عاقبت آن دو لعین به اعتراف مخالفین ✍️ابن اثیر جزری از عُلمای بزرگ اهل تسنن می نویسد : 🔹فنبش قبر معاوية بن أبي سفیان فلم یجدوا فیه إلا خیطاً مثل الهباء ونبش قبر یزید بن معاویة بن أبي سفیان فوجدوا فیه حطاماً کأنه الرماد. 🔸قبر معاوية بن أبي سفیان را شکافتند و نیافتند در آن مگر نخی همانند گرد و خاک، و قبر یزید بن معاویه را شکافتند و در آن نیافتند مگر چوب سوخته ای که همانند خاکستر شده بود. 📚الکامل في التاریخ، جلد ۵، صفحه ۴٣٠ @Sibtayn
✅ فضیلت زیارت پیادۀ امام حسین علیه‌السلام از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: 🍃 «خداوند فرشتگانی دارد که موکّل بر قبر مطهّر علیه‌السلام هستند؛ پس هنگامی که فردی آن حضرت را اراده کند، گناهانش را در اختیار آن فرشتگان قرار می‌دهند؛ پس به ازای هر قدمی که در این راه بر می‌دارد، گناهانش را پاک می‌کنند و به ازای قدم دیگری که بر می‌دارد، حسناتش را مضاعف می‌گردانند؛ پس پیوسته حسناتش زیاد می‌شود تا جایی که بر او واجب می‌گردد؛ سپس فرشتگان او را در بر می‌گیرند و تقدیس می‌نمایند؛ پس ملائکۀ آسمان ندا می‌کنند که: "زوّار قبر حبیب خدا را مقدّس بدارید!" سپس هنگامی که غسل می‌کنند، صلّی‌الله‌علیه‌وآله ایشان را ندا می‌کند که: "همراهی من در بهشت بشارت‌تان باد!" پس علیه‌السلام آنان را ندا می‌کند که: "من حوائج‌تان و از شما را در دنیا و آخرت ضامن هستم!" سپس آن فرشتگان، زوّار را از جانب راست و چپ احاطه می‌کنند تا اینکه به سوی اهل و دیار خود بازگردند.» 📚 ثواب الأعمال (شیخ‌صدوق)، ص۹۱ المزار الکبیر (ابن‌مشهدی)، ص۳۲۹ @Hedayatgary
زیر پرچم حسین (ع) هر کس قبر حسین (ع) را با اشتیاق زیارت کند، خداوند او را از آمِنین (ایمن و در امان) در روز قیامت می‌نویسد و نامه عملش را به دست راستش می‌دهد و زیر پرچم حسین (ع) خواهد بود تا وارد بهشت شود و او را در درجه‌اش جای دهد. خداوند عزیز و حکیم است. حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع تَشَوُّقاً إِلَيْهِ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْآمِنِينَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ أُعْطِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ وَ كَانَ تَحْتَ لِوَاءِ الْحُسَيْنِ ع حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّةَ فَيُسْكِنَهُ فِي دَرَجَتِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم‏. 📚كامل الزيارات، ص۱۴۲ @Bandani1
هدایت شده از زیارت
🔻امام سجاد علیه‌السلام: 🔸هرکس به خاطر خدا به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود، خدا او را مثل یک نوزاد، از گناه خارج می‌کند. فرشته‌ها بدرقه‌اش می‌کنند و با چترى از بال‌‏هایشان، بر سرش سايه مى‌‏افكنند تا آنگاه كه به نزد خانواده‌اش بازگردد. فرشتگان آمرزش او را از خدا می‌خواهند و رحمت آسمانی از هر سو او را می‌گیرد. فرشته‌ها به او ندا می‌دهند: درود و پاکیزگی بر تو باد و بر آنکه زیارتش کردی! و خانواده‌اش (در غیاب او) حفظ می‌شوند. 🔹 مَنْ زَارَهُ يُرِيد بِهِ وَجهَ اللَّهِ أَخرَجَهُ اللَّهُ مِن ذُنُوبِهِ كَمَوْلُودٍ وَلَدَتهُ أُمُّه و شَيَّعَتهُ الْمَلَائِكَةُ في مَسِيرِهِ فَرَفرَفَت عَلَى رَأْسهِ قَد صَفُّوا بِأَجْنِحَتهِمْ عَلَيهِ حَتَّى يَرْجِعَ إِلى أَهْلِهِ و سَأَلَتِ الملائكةُ الْمَغفِرَةَ لَه مِن رَبِّهِ و غَشِيَتْه الرَّحمَةُ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ و نَادَتهُ الْمَلَائِكَة طِبْتَ و طابَ مَن زُرتَ و حُفِظَ في أَهْلِهِ 📚کامل الزیارات، ص۱۴۵. 💚 مهدی جان! دلم تولدی دوباره می‌خواهد، اذن کربلایم می‌دهی؟! 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et
هدایت شده از زیارت
امام صادق علیه السلام: 🔹 منْ أَتَى قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ مَاشِياً كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ . 🔸کسی که پیاده به زیارت حسین(علیه السلام) بیاید خداوند متعال برای هر قدمی هزار حسنه می‌نویسد و هزار گناه او را پاک می‌کند و هزار درجه او را بالا می‌برد. 📚 وسائل الشیعة (باب الرابع عشر) جلد ۱۴ صفحه ۴۴۰ 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et
✅ زائر امام حسین علیه‌السلام، چهل سال زودتر از سایر مردم وارد بهشت می‌شود! عبدالله بن زُرارة گويد: از صلوات‌الله‌علیه شنيدم كه می‌فرمودند: «همانا در روز قيامت براى زوّار امام حسین علیه‌السلام بر ساير مردم، فضيلت و برترى است.» عرض كردم: فضيلت‌شان در چيست؟ حضرت فرمودند: 🍃 «چهل سال زودتر از دیگر مردم به بهشت وارد مى‌شوند، در حالى که سایرین هنوز در حساب و موقف باشند!» 💠 «عن عبدالله بن زرارة قال: سمعت أباعبدالله عليه‌السلام يقول: إن لزوار الحسين بن علي عليهما‌السلام يوم القيامة فضلا على الناس، قلت: وما فضلهم؟ قال: يدخلون الجنة قبل الناس بأربعين عاما وسائر الناس في الحساب والموقف.» 📚 کامل الزیارات (ابن‌قولویه)، ص۱۴۸ وسائل الشیعة (شیخ‌حرعاملی)، ج۱۰، ص۳۳۱ لازم به ذکر است که زیارتی موجب این آثار خواهد بود که با شرایط آن انجام پذیرد؛ و یکی از شرایط مهم آن، ضایع نکردن حقوق مردم و رعایت است که متأسفانه این شرط، در بسیاری از افرادی که مقیّد به زیارت هستند رعایت نمی‌شود و افراد صاحب حق را از مرام و عمل خود بیزار می‌کنند! علیه‌السلام @Hedayatgary
هدایت شده از علامه عسکری
اربعین؟ 👈 ابوریحان بیرونی رسیدن اهل بیت علیهم السلام به کربلا را تأیید می کند و می گوید : در روز ۲۰ ماه صفر سر مبارک امام حسین علیه السلام به بدن مبارکش ملحق گردید. 💢در روز اربعین یکی از سالها خدمت علامه عسکری رحمه الله رسیدیم علامه فرمودند: از صبح تاکنون داشتم فکر می کردم که آیا می شود اهل بیت علیهم السلام در اربعین اول، به کربلا رسیده باشند یا خیر؟ ایشان فرمودند که مانعی ندارد اهل بیت امام در اربعین به کربلا رسیده باشند و برای استدلال شروع کردند چند مورد از وقایع تاریخی را نقل کردند و مثالهایی را زدند که فلان کاروان مسیری طولانی تر از این مسیر شام به بصره و یا کربلا را در فاصله ای کمتر از این مقدار یعنی حدودا ۱۵ روز طی کرده اند. 📌علامه در ادامه فرمودند: اهل بیت علیهم السلام خیلی در شام نماندند، سیاست یزید اجازه بیشتر ماندن اسراء را در شام نمی داد چون سلطنت خودش را با بودن اسراء در خطر می دید. 📜پ ن: و فی العشرین ، رد رأس الحسین علیه السلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته و فیه زیاره الاربعین وهم حرمه بعد انصرافهم من الشام. 📓(الآثار الباقیه' ابوریحان بیرونی' ص 422) @Allameaskari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ خدمات حضرت (ره) | از زبان آیت الله حاج آقا حسن امامی (ره) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
💠درنگی در «فقه آسان» اخیراً نسخه‌ای تلخیص شده از یک یادداشت قدیمی با عنوان «فقه آسان» منتشر شده که در آن تعدادی از مسائل شرعی به عنوان نظرات مرحوم فهرست گردیده و سپس ادعا شده این گونه نظرات «موجب آسان و کم حجم شدن فقه می شود». طبعاً بررسی تفصیلی تمام آرائی که در این یادداشت به فیض نسبت داده شده، در یک یا دو فرستۀ کوتاه نمی‌گنجد، ولی توجه به چند نکته عیار علمی آن را تا حدودی مشخص می‌سازد.🔻 1️⃣ نگارنده از مرحوم فیض نقل می‌کند: «فقه، بسیار آسان و کم حجم است». چنین مطلبی در آدرسی که بدان ارجاع داده شده نیست. به‌علاوه این ادعا خلاف تالیفات فراوان فیض در فقه است: ▪️کتاب «الوافی» فیض که کتابی حدیثی است، بخش اخبار فقهی آن به تنهایی ۲۰ جلد است! آیا ۲۰ جلد (آن هم غالباً بدون توضیح کامل ادله برای تبیین اخبار تقیه ای، متشابه و متعارض) آسان و کم حجم است؟! ▪️کتاب «معتصم الشیعة» که تالیف فیض است، فقط بخش «صلاة» آن سه جلد است. در حالی که مرحوم فیض در مقدمۀ خود به غیر از بخش صلاة (که سه جلد است) از ۱۲ بخش و دو خاتمۀ دیگر در موضوعات صوم، حج و سایر ابواب فقه نام ‌برده، ولی موفق به تالیف آن نشده است. با این وصف، شاید در صورت تکمیل، این کتاب حدود ۳۰ جلد می‌شده است! 2️⃣ نگارنده دربارۀ مرحوم فیض می‌گوید: «وی معتقد بود هر فرد می‌تواند و باید فقیهِ خود باشد» و به مقدمۀ معتصم الشیعة و مقدمۀ نخست تفسیر «الصافی» ارجاع می‌دهد. در حالی که: مقدمۀ اول تقسیر صافی اصلاً ربطی به این موضوع ندارد. در مقدمۀ معتصم الشیعه نیز چنین مطلبی نیست. بلکه از عبارات فیض استفاده می‌شود او «تقلید از فقیهی که بر اساس کتاب و سنت معصومین فتوا می‌دهد» را قبول دارد: «فمن لم‌يجد الإمام المعصوم(ع) و لا الفقيه المفتي بقوله احتاط بقدر الإمكان» (معتصم الشیعة، ج۱، ص۳۸). به‌طور کلی دستورات پیامبر اکرم (ص) و ائمۀ هدی (ع) به «تفقه در دین» به معنای نفی «تقلید از فقیه» نیست. 3️⃣ نگارنده در فهم برخی از فتاوا و نظرات فیض بر خطا بوده. مثلاً: ▪️گفته شده «فیض، شراب و فقاع و مسکرات و را نجس نمی داند». در حالی که فیض، در انتهای بحث از نجاست خمر و مسکرات، صریحاً بیان کرده که: «العمل علی المشهور [= نجاسة الخمر] و هو أحوط بل أظهر و أقوی» (مفاتیح الشرائع، ج۱، ص۷۲). برای آشنایان با تعابیر مشخص است که تعابیر اظهر و اقوی برای بیان به کار می‌رود. در مورد اهل کتاب نیز برخی دیگر از فقهاء با فیض هم‌رأیند و چه بسا این فتوا دست‌کم میان معاصران مشهورتر باشد تا فتوای به نجاست. ▪️در دیدگاه فیض تمامی آبزیان حلالند؟ وی هرچند برخی آبزیان بدون فلس را حلال شمرده اما پاره‌ای از آنها را بی‌تردید حرام دانسته است: «و مع ذلك فتحريم الجري و يقال: الجريث كاد يكون إجماعاً و الصحاح به مستفيضة» (مفتاح۶۳۹). ▪️حکم از نگاه فیض؟ وی هرچند در ابتدای بحث خود به سوی حلیّت فی‌نفسهِ غنا مایل گردیده اما در نهایت با ذکر استدراکی، مسأله را چنین به پایان می‌برد: «الا أن يقال: ان بعض الافعال لا يليق بذوي المروات و ان كان مباحا، فلا ينبغي لهم منه الا ما فيه غرض حق» (مفتاح ۴۶۵). 4️⃣ برخی از نظرات فیض، مطلبی جدید و فتوایی مختص به او نیست. گذشته از موافقانی که وی در میان فقهای متقدم داشته و خودش نیز به اسامی آنان در مواردی تصریح می‌کند، برخی فقهای معاصر نیز با تعدادی از آراء وی همراهی کرده‌اند؛ لذا پذیرش این مطلب، فقه را از آنچه که اکنون هست آسان تر و کم‌حجم تر نمی‌کند. برای نمونه: ▪️در عبادات همچون نماز و روزه و حج، نیازی نیست نیت بر زبان و دل جاری شود. با مراجعه به هر یک از رساله‌های فقها، تصریح به این حکم را مانند نظر مرحوم فیض می‌توان یافت. شاید نویسنده، بدون نظر به فتاوای فقها و با نگاه به عملکرد برخی از عوام که عادت دارند پیش از نماز، نیت را به زبان بیاورند تصور کرده که فقها این کار را لازم می‌دانند! ▪️در ترتیبی بعد از شستن سر، رعایت ترتیب در بدن لازم نیست. بسیاری از فقهاء از جمله مرحوم (قده) [المعتبر، ج۱، ص۱۸۴] به این قول مایل هستند. از معاصران نیز مرحوم آیةالله العظمی (قده) و شاگردان ایشان همچون حضرت آیةالله العظمی (مدظله) به این نظر تصریح فرموده‎‌اند. ▪️عربی بودن صیغۀ و لازم نیست. این نظریۀ فقهی نیز طرفدارانی میان فقها به خصوص معاصران دارد. برای نمونه نک. رسالۀ حضرت آیةالله العظمی (مدظله): مسألۀ۲۳۷۹. ادامه دارد... ✒️📚 @Faede_v_Borhan
5️⃣ برخی از نظرات ، در تعارض با متعددی از ائمۀ هدی(ع) بوده و از لحاظ رعایت ضوابط استدلال مخدوش است. برای مثال: ▪️، به صرف ملاقات و مادامی که رنگ و بو و مزه‌اش تغییر نکند نجس نمی‌شود. به تصریح برخی علما همچون در کتاب [ج ۱، ص ۲۸۰] نزدیک به ۴۰ حدیث که بر قول مشهور (بر خلاف قول فیض) دلالت دارند. حتّی اگر این تعداد را نپذیریم دست‌کم ۱۰ روایت دالّ بر خلاف قول فیض می‌توان یافت که یا ایجاد می‌کند. ▪️گفته شده: «فیض معتقد است خمس درآمد بخشیده شده و نیازی به پرداخت آن نیست.» گذشته از اینکه فیض تنها سهم امام (ع) را بخشیده شده تلقی نموده و نه سهام دیگر را و لذا نهایتاً ممکن است نیمی از خمس را مباح بداند، این نظریۀ وی خلاف روایات و شاید است که در کتب فقهی به آن پرداخته شده. از این گذشته، خودِ مرحوم فیض نیز در نهایت به فتوای روشنی در این زمینه دست نیافته و می‌نویسد: «و المسألة من المتشابهات و العلم عند اللّه» (مفاتیح الشرائع: مفتاح۲۵۴). و در موضع دیگری نیز به احتیاط توصیه می‌کند: «و لو صرف الكل إليهم لكان أحوط و أحسن، و لكن يتولى ذلك الفقيه المأمون بحق النيابة» (همان: مفتاح۲۶۰). 6️⃣و اما آخرین و مهم‌ترین نکته: فارغ از صحّت و سقم فتاوای منسوب به فیض و نیز با قطع نظر از جایگاه متوسط فیض در طراز فقاهت، مهم این است که هر مسلمان عملکرد خود را بر اساس حجتی معتبر بنا کند. طبعاً فقهاء در این زمینه مکلّف به پیروی از استنباطات خویش هستند و مفروض آن است که استنباط دیگران را تخطئه نموده‌اند. اما سایر مردم که فاقد تخصص فقهی هستند لاجرم می‌بایست به مراجعه نمایند. بدیهی است سختی و آسانی فتاوای یک شخص ملاک صحیحی برای پیروی از او و وانهادن فتاوای سایر فقهاء نیست. این دست سخنان به ما گوشزد می‌کند که فقه، دانشی تخصصی است نه عرصۀ قلم فرسایی ژورنالیستی؛ و اظهار نظر در فقه و حتی اظهار نظر دربارۀ نظر دانشمندان آن (مانند هر دانش دیگری) پشتوانۀ خاص خود را می‌طلبد؛ نه هر که سر بتراشد قلندری داند. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
✅ خدا به زائران امام حسین علیه‌السلام مباهات می‌کند... ذَریح مُحاربی گوید: به محضر صلوات‌الله‌علیه عرض کردم: وقتی به بستگان و فرزندانم از خیرات و برکاتِ رفتن به زیارت علیه‌السلام خبر می‌دهم، مرا تکذیب می‌کنند و می‌گویند تو بر جعفر بن محمّد (علیهماالسلام) دروغ می‌بندی! حضرت فرمودند: 🍃 «ای ذریح، مردم را رها کن تا به هر سو که می‌خواهند بروند! به خدا قسم خدای تعالی به زائران و رهسپاران به سوی حسین علیه‌السلام بر ملائکۀ مقرّبین و حاملین عرش خود مباهات می‌کند و به آنان می‌فرماید: آیا زوّار قبر حسین (علیه‌السلام) را نمی‌بینید که از روی اشتیاق به او و محبّت فاطمه (علیهاالسلام) به سویش می‌آیند؟ به عزّت و جلال و عظمتم سوگند که کرامتم را بر ایشان واجب می‌کنم و آنان را به بهشتی که برای اولیاء و انبیاء و رسولانم آماده کرده‌ام، داخل خواهم نمود...» 📚 كامل الزّيارات (ابن‌قولویه)، ص۱۵۵ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۹۸، ص۷۵ ای کاش زوّار سیدالشهداء علیه‌السلام، قدر خود را بدانند و پس از بازگشت از این سفر آسمانی، خود را به گناهان و لقمه‌های حرام و شبهه‌ناک، آلوده نکنند. @Hedayatgary