eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
148 دنبال‌کننده
353 عکس
86 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از منهاج الولاية
↩️ چرا فقط برای سید الشهداء علیه السلام "اربعین" گرفته می‌شود!؟ ✎ گرامیداشت یاد و خاطرهٔ شخص وفات یافته پس از مرگ او، در همهٔ ملل و ادیان رسمیت دارد و بعضی با گذشت یک ماه و بسیاری نیز پس از چهل روز از زمان فوت شخص، برای وی تجلیل و بزرگداشت می‌گیرند. در میان مسلمانان، به ویژه شیعیان، شهادت امام حسین علیه السلام این ویژگی را دارد که در روز اربعین ایشان هر ساله این گرامیداشت صورت گرفته و ان شاء الله تا قيامِ قیامت ادامه خواهد داشت. بتوان دو دلیل عمده برای این امر برشمرد: ❶ واقعهٔ عاشوراء دارای دو جنبه است‌: یک. شهادت؛ دو. إسارت در روز عاشوراء امام حسین علیه السلام، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را به شهادت رساندند و اسیران کربلاء را به کوفه و شام بردند 👈🏻 و همین اسیران داغ دیده، روز اربعین شهادت امام حسین و یارانش، به کربلاء رسیدند و همهٔ مصائب روز عاشوراء در آن روز تجدید شد. ☑️ بنابراین مصیبت و سوگواری تا اربعین ادامه پیدا کرد و شیعیان با الگوبرداری از اهل البیت علیهم السلام فقط برای سید الشهداء علیه السلام اربعین می‌گیرند چون این ویژگی [ دو جنبه بودن عاشوراء ] اختصاص به امام حسین علیه السلام دارد. ❷ امام جعفر صادق علیه السلام به راوی گرانقدر زُراره فرمودند: " ای زراره! آسمان تا چهل روز بر حسین بن علی علیهما السلام خون بارید و زمین تا چهل روز تار و تاریک بود... و فرشتگان تا چهل روز بر آن حضرت گریستند" 📕 کامل الزیارات ط-مکتبة الصدوق صفحه ۸۳ از این حدیث شریف که در یکی از صحیح ترین کتب شیعی نقل شده، استفاده می‌شود که گریه آسمان، زمین و فرشتگان بر سید الشهداء علیه السلام تا چهل روز، روش و عادتی را در میان شیعیان به وجود آورده است که هر ساله غم و ماتم خود را بر سید مظلومان تا اربعین نگاه می‌دارند. بعید نیست که یکی از دلایل چهل روز عزاداری بر امام حسین علیه السلام نیز این باشد @Menhajol_velayat
🌷: ✍ علامات المومن خمس صلاة إحدی وخَمْسین وزیارةُ الأربعین ، والتختم بالیمین وتعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم. ☘ نشانه های انسان مومن پنج تاست : 1⃣ پنجاه و یک رکعت نماز (نماز های واجب و مستحبی شبانه روزی) 2⃣ زیارت اربعین 3⃣ انگشتر به دست راست کردن 4⃣ پیشانی بر خاک نهادن 5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز ها بلند گفتن. 📚 (مصباح الزایر، ص ۱۵۱) 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et
هدایت شده از 🎤صهبای منبر
انسانهای نالایق 💠 جمعی از اصحاب در محضر رسول_خدا بودند، حضرت فرمود: می خواهید کسل ترین، دزدترین، بخیل ترین، ظالم ترین و عاجزترین مردم را به شما نشان دهم؟ اصحاب: بلی یا رسول الله! فرمود: 1- کسل ترین مردم کسی است که از صحت و سلامت برخوردار است ولی در اوقات بیکاری با لب و زبانش ذکر خدا نمی گوید. 2- دزدترین انسان کسی است که از نمازش می کاهد، چنین نمازی همانند لباس کهنه در هم پیچیده به صورتش زده می شود. 3- بخیل ترین آدم کسی است که گذرش بر مسلمانی می افتد ولی به او سلام نمی کند. 4- ظالم ترین مردم کسی است که نام من در نزد او برده می شود، ولی بر من صلوات نمی فرستد. 5-و عاجزترین انسان کسی است که از دعا درمانده باشد. 📚 بحارالانوارج٩ 📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯 💠 کانال صهبای منبر ╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d ╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯ •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️ ⚠️ پس چرا برق نمی آید...؟ ✍🏻 این تجربه را همه ی ما داشته ایم: در حال انجام کارهای روزمره ناگهان فیوز می پرد. مخصوصا اگر شب باشد همه سراسیمه شده و دنبال علّت مشکل می گردند. اگر فیوز پریده باشد که تا بعد از چند ثانیه همه چیز عادی می شود؛ اما اگر مشکل برق منطقه باشد کم کم همه کلافه می شوند. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، اوضاع خانه به هم ریخته تر شده و كارها متوقّف می شود، همه منتظر آمدن برق هستند. حال تصور کنید این قطعی برق در تمام شهر اتفاق بیافتد، پس از 24 ساعت، اوضاع عجیب و غریبی خواهد شد؛ از همه جا صدای اعتراض بلند است. هیچ کس نمی تواند زندگی بدون برق را حتی برای یک روز هم تحمل کند.دیگر برای قطعی سراسر برق کشور مثال نمی زنم.... 💠 در همین وضعیّت، منطقه ی محرومی را تصور کنیم که کلّاً برق کشی نشده و بهره ای از این نعمت نبرده است. برای افراد ساکن این منطقه هیچ فرقی نمی کند برق یک ساعت قطع شود یا یکسال؛ و حتی ممکن است شهرنشینان را برای این همه تلاطم برای لحظه ای قطع برق تمسخر کنند! اگر به چنین شخصی از فوائد برق بگویید برای او قانع کننده نیست، در نظر او همان فانوس و ابزار آلات مکانیکی از نیروی برق بی نیاز می کند! 🔆 حال جهان را تجسّم کنیم که نور مطلق آن در پس ابر غیبت پنهان شده است...آن هم نه یک ساعت و یکروز و یکسال، بلکه چیزی در حدود هزار و دویست سال! 💔 اما چرا همه چیز عادیست؟ چرا هیچ تکاپویی میان جویندگان این نور نمی بینیم؟ اگر یکساعت پریدن فیوز منزلمان قابل تحمّل نیست، چطور توانستیم هزار و دویست سال در ظلمت هستی به سر کنیم؟ ✅ پاسخ مشخّص است: وضعیّت ما همان مثال دهات محرومی است که چیزی از نعمت برق نمی داند...معرفت ما هم به قدری پایین است که نمی فهمیم بهره مندی از نور حجّة الله (علیه السلام) چه طعمی دارد...آن قدر جایگزین برای او ساخته ایم که دلمان به همان ها خوش است! اگر جایگاه او را درک می کردیم، آن وقت بود که می فهمیدیم حقیقتاً چقدر بیچاره و نگون بخت هستیم! و آن وقت بود که تک تک لحظه های دنیای بدون او، از سیاهچال بدون آب و برق هم عذاب آور تر است... 👈🏻 آن وقت اگر این درک همگانی می شد، جهان تشیع یک صدا و از تمام وجود، حجّت خدا را می طلبید و به درگاه الهی تضرّع می کرد...آیا قابل تصوّر است در چنین حالتی باز هم خداوند آن نور هستی را از شیعیان دریغ دارد؟ @menhajol_velayat
🚩 ۲۴ صفر: طلب کاغذ و دوات توسط رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله (حدیث قِرطاس) روزهای آخر عمر شریف صلّی‌الله‌علیه‌وآله بود؛ مهاجرین و انصار اطراف بستر آن حضرت نشسته بودند؛ پیامبر اکرم نظری به آنان فرمودند در حالی که به علم می‌دیدند بعد از آن حضرت، فتنه‌ها، انحرافات فکری و بین مسلمین که از ظلم به اهل‌بیت رسالت و کنار گذاشتن خلیفۀ بلافصل الهی، علیه‌السلام پیش می‌آید، چه می‌کند؛ لذا برای حفظ امّت از لغزش‌ها و هرج و مرج فرمودند: 📜 «إیتوني بِقِرطاسٍ وَ دَواةٍ اَکتُب لَکُم ما لَن تَضِلّوا بَعدی اَبَداً.» «کاغذ و دواتی برای من بیاورید تا مطلبی برای شما بنویسم که هرگز بعد از من گمراه نشوید.» در این هنگام با کلامی که پیش از آن هرگز احدی به رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله نگفته بود، جسارت کرد و گفت: 🔥 «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر، حَسبُنا کِتابَ الله!» (نَستَجیرُ بالله) «همانا این مرد هذیان می‌گوید! کتابِ خدا ما را بس است!» با این کلامِ عُمَر، اختلاف و سر و صدا بین اصحاب به وجود آمد؛ عدّه‌ای (از منافقین) گفتند: «عمر راست می‌گوید!» عدّه‌ی دیگر گفتند: «کاغذ و قلم بیاورید!» در این هنگام رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله صورتِ مبارک از آنان برگرداندند و فرمودند: «از پیش من دور شوید، نزاع و سر و صدا نزد من جایز نیست!» آنان رفتند و کار خودش را کرد و شد در امّت اسلام آنچه نباید می‌شد! ▪️چند نکته در این باره شایان ذکر است: ۱. این حدیث به عبارات مختلف در کتب شیعه و اهل تسنّن نقل شده است؛ جمله‌ای که عبارت جسارت‌آمیز را در بردارد، به صورت‌های مختلف آمده است که همگی نشان دهندۀ شدّت جسارت و هتک حرمتِ عمر به ساحت مقدّس پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌باشد؛ عدّه‌ای هم از اهل خلاف بر آن شده‌اند که معنای این عبارت را به شکل دیگری نقل کنند تا شاید از وقاحتِ کلامِ گویندۀ آن بکاهند، امّا این ماجرا قابل انکار نیست! ۲. جسارت و نسبت هذیان و کلام باطل دادن به اشرف مخلوقات، مخالف نصّ کریم است؛ آیات زیر تنها به عنوان نمونه ذکر می‌شود: 💠 «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَوَىٰ إِن هُوَ إِلَّا وَحيٌ يُوحَىٰ» (نجم: ۳ و ۴) «و (پیامبر) از روی هوىٰ و هوس سخن نمی‌گوید؛ گفتار او چیزی جز که به او نازل می‌شود، نیست.» 💠 «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُول» (نساء: ۵۹، مائده: ۹۲، نور: ۵۴، محمد: ۳۳، تغابن ۱۲، آل عمران: ۳۲ و ۱۳۲، انفال: ۱، ۲۰ و ۶۰، مجادله: ۱۳) «خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر اطاعت نماييد.» ۳. همچنین گویندۀ این کلام جسارت‌آمیز، شامل این آیات قرآن می‌شود: 💠 «وَ مَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الهُدَىٰ وَيَتَّبِع غَيرَ سَبِيلِ المُؤمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَت مَصِيرًا» (نساء: ۱۱۵) «و هر کس بعد از آنکه راه هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت‌‌گاهی است!» 💠 «إِنَّ الَّذِينَ يُؤذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُم عَذَابًا مُّهِينًا» (احزاب: ۵۷) «قطعاً کسانی که خدا و پیامبرش را آزار می‌رسانند، خدا در دنیا و آخرت لعنت‌شان می‌کند و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.» ۴. اضافه بر عبارت «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» که در کتب مختلف ذکر شده، گویندۀ این کلام در زمان‌های مختلف در دوران خلافت غاصبانه‌اش و قبل از آن، در جواب سؤال‌کنندگان و گاهی هم در کلام خودش، علّت انجام این کار خود را توضیح داده است؛ روزی به گفت: «می‌دانی چرا آن روز مانع آوردن کاغذ و قلم شدم؟ چون می‌دانستم رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در آن وصیّت می‌خواهد خلافت و امامت بعد از خود را با علی‌بن‌ابیطالب (علیه‌السلام) بیان کند؛ لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم!» 📚 تقویم شیعه ()، ص۶۹ تا ۷۴ (با اندکی تخلیص و توضیح) 📚 نقل فقط از منابع عامّه: صحیح مسلم، ج۲، ص۴۲؛ صحیح بخاری، ج۲، ص ۶۳۸؛ ج۶، ص۲۶۸۰؛ تذکرة الخواص، ص۶۲؛ سرّ العالمین، ص۲۱؛ فتح الباری، ج۱، ص۱۸۶۳؛ عمدة القاری، ج۲، ص۱۷۲۴؛ ارشاد الساری، ج۱، ص۲۰۷۵؛ یوم الاسلام، ص۴۱۷؛ مجمع الزوائد، ج۹، ص۳۴۳؛ ج۴، ص۲۱۴؛ کنز العمال، ج۵، ص۶۴۴۴؛ الطبقات الكبرى، ج۲، ص۲۴۳؛ مسند حنبل، ج۳، ص۳۴۶۳؛ ج۵، ص۹۹؛ السنن الكبرى، ج۳، ص۴۳۵۴؛ مسند ابی‌يعلى، ج۳، ص۳۹۳؛ الثقات ابن‌حبان، ج۷، ص۳۴۲۷؛ شرح نهج البلاغه (ابن‌ابی‌الحدید)، ج١٢، ص۲۰ و ... . 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» @Hedayatgary
هدایت شده از منهاج الولاية
🏴 صلی الله علیه وآله 🥀 يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم به رسول خدا صلی الله علیه وآله 🖋 آیت الله سید اسماعیل طبرسی صاحب کتاب شریف "کفایة الموحدین" می نویسد: 🔴" از جمله مطاعن او [ خلیفهٔ دوم ] که از مسلّمات طرفین است، قول عمر بن خطاب است در حین وفات رسول خدا صلی الله علیه وآله که امر به احضار دوات و کاغذ نموده است تا آنکه کتابی از برای امت بنویسد تا بعد از آن گمراه نشوند، و عُمَر منع نمود از احضار دوات و کاغذ و گفت:« إنّ رسولَ الله یَهجُرُ، حَسبُنَا کتابُ اللّه» • چنانکه مُسلِم در صحیح خود نقل نموده [ صحیح مسلم جلد ۳ صفحه ۱۲۵۹ ] • بخاری نیز در صحیح خود در هفت موضع حدیث مذکور را نقل نموده. [ از باب نمونه: صحیح بخاری جلد ۶ صفحه ۹ ] ⚠️ و در بعضی از مواضع از کتاب صحیح مسلم و بخاری چنین روایت کرده اند از ابن عباس که گفته بود: يَومُ الخَميس، و مَا يَومُ الخَميس!؟ و آن قدر گریه کرد تا زمین از اشک او تَر شد.❗️راوی سؤال نمود که: يابن عباس! چه چیز است يوم الخميس؟ گفت: چون مرض بر رسول خدا صلی الله علیه وآله مستولی شد، أمر فرمود به احضار دوات و کتف، و فرمود که: بنویسم برای شما کتابی که هرگز به ضلالت و گمراهی نیفتید. پس بعضی حاضرین در محضر رسول خدا منازعه نمودند و غوغای ایشان بلند شد - و حال آنکه جایز نبود در محضر رسول خدا منازعه نمایند - و گفتند که: چه شده است که هَجر [ هَذَیان] می‌گوید؟ پس رسول خدا فرمود که: واگذارید مرا به حال خود. 👈🏻 و بخاری در موضع دیگر چنین روایت کرده که: رسول خدا فرمود که: ائْتُونِي بِکتابٍ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا، قَالَ عُمَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَلَبَهُ الوَجَعُ، وَعِنْدَنَا كِتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا. فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ و قال: قُومُوا عَنِّي، وَلاَ يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ [ صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۳۴ ] •... اعتراف کرده اند بعضی [ از علمای عامه ] که: حدیث قرطاس و دوات، از احادیث متواتره بین فریقین است، و شهرستانی در کتاب ملل و نحل گفته است که: اول خلافی که در اسلام واقع شد، منع عُمَر بود از دوات و کاغذ و قلم❗️ [ الملل و النحل صفحه ۳۰ ] 📚 کفایه الموحدین جلد ۴ صفحه ۴۴۴ الی ۴۴۶ 👈🏻 چرا بحث از مطاعن!؟ @Menhajol_velayat
آیا می دانید چرا تمام گرفتاری های ما از روز دوشنبه است ؟ مسعودی تاریخ نگار سرشناس اهل تسنن در کتاب مروج الذهب در شرح حال امام هادی علیه السلام می نویسد : وفات امام هادی علیه السلام در روز دوشنبه و در خلافت معتز بالله اتفاق افتاد... در روز تشییع جنازه امام هادی (علیه السلام) که روز دوشنبه بود خادمةای گفت: در گذشته و حال از روز دوشنبه چه‌ها کشیدیم؛ 📗مروج الذهب مسعودی: ج 4 ص 84 🔹 مرحوم شیخ عباس قمی (رحمه الله) در تفسیر کلام مجمل خادمه می‌نویسد: این خادمة به روز وفات (شهادت) نبی (صلی الله علیه و آله) اشاره می‌کند که عده‌ای منافق طاغی و اوباش، بیعتی کردند که نحسی‌اش در اسلام فراگیر شد و این جمله را از عقیلة هاشمیون زینب (علیها السلام) فراگرفت که در روز عاشورا فرمود: پدرم فدای آنکه لشکرش روز دوشنبه غارت شد. 📗(اللهوف في قتلى الطفوف: ص 58) 📚 الانوار البهیة، تألیف محدث قمی، صفحه ۲۴۷، چاپ دار الأضواء @Sibtayn
🏴 حادثهٔ روز پنجشنبه ریشه تمامی بدبختی ها و گرفتاری ها و گمراهی هاست. ▪️مرحوم سید بن طاووس در این باره می نویسد: "من أعظم طرائف المسلمين أنهم شهدوا جميعا أن نبيهم أراد عند وفاته أن يكتب لهم كتابا لا يضلون بعده أبدا 👈🏻 و أن عمر بن الخطاب كان سبب منعه من ذلك و سبب ضلال من ضل من أمته و سبب اختلافهم و سفك الدماء بينهم و تلف الأموال و اختلاف الشريعة و هلاك اثنتين و سبعين فرقة من أصل فرق الإسلام و سبب خلود من يخلد في النار منهم " 📗[ الطرائف في معرفة مذهب الطوائف جلد ۲ صفحه ۴۳۱ ] 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و شهادت غریبانۀ سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. در مسند احمد حنبل، از معتبرترین کتب روایی نزد اهل تسنّن از عبدالله بن مسعود، از بزرگان صحابۀ صلّی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده است که گوید: 🔴 «اگر نُه بار قسم بخورم که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌(وآله‌)وسلّم (توسط؟!) کشته شده و به شهادت رسیده است، برایم گواراتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است! چرا که خداوند ایشان را پیامبر قرار داده و شهادت را برایش انتخاب نموده است.» 💠 «عَن عَبدِاللهِ قَالَ: لَأَن أَحلِفَ تِسعًا أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى‌اللهُ‌عَلَيهِ‌(وآله)وَسَلَّمَ قُتِلَ قَتلًا، أَحَبُّ إِلَيَّ مِن أَن أَحلِفَ وَاحِدَةً أَنَّهُ لَم يُقتَل، وَذَلِكَ بِأَنَّ اللهَ جَعَلَهُ نَبِيًّا، وَاتَّخَذَهُ شَهِيدًا.» 📚 مسند احمد‌بن‌حنبل، ج۶، ص۴۱۸ 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑ امام حسن (علیه السلام) الگوی بزرگواری واخلاق نیک، همچون جدش رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) : 👈( لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللّهَ کَثِیراً ) ▪️روزی یکی از مردم شام وارد مدینه شد و دید امام حسن علیه السلام بر اسبی سوار است، شروع کرد او را مورد لعنت قرار دهد. اما امام علیه السلام چیزی به او نگفت. وقتی بدگوئی او به پایان رسید آن حضرت جلو رفت و بر او سلام کرد و خندید و فرمود: ای پیرمرد گمان می کنم در اینجا غریب باشی و شاید اشتباه گرفته ای. اگر از آنچه گفتی طلب عفو کنی تو را می بخشیم و اگر از ما در خواستی داشته باشی عطا خواهیم کرد، اگر راهنمائی بخواهی تو را راهنمائی می کنیم و اگر کاری داشته باشی برای تو انجام می دهیم، اگر گرسنه باشی تو را سیر خواهیم کرد، و اگر عریان باشی تو را خواهیم پوشاند، اگر نیازمند باشی تو را غنی می کنیم و اگر مسکن بخواهی تو راجای خواهیم داد، اگر هر حاجتی داری بر آورده می کنیم، و اگر مسافری به سوی ما بیا و اثاث خود را نزد ما بگذار و مهمان ما باش تا وقت رفتن آنها را به تو باز می گردانیم زیرا ما جای وسیع و مال فراوان داریم . ▪️وقتی آن مرد این سخنان امام علیه السلام را شنید گریه کرد و گفت: 👈أشهد أنك خلیفة اللّه فی أرضه ، اللّه أعلم حیث یجعل رسالته . ( یعنی: شهادت می دهم که تو خلیفه خدا در زمین او هستی خدا بهتر می داند که رسالتش را در چه کسی قرار دهد) . تا به حال ، تو و پدرت مبغوضترین خلق خدا در نزد من بودید، اما الان تو بهترین خلق خدا نزد من می باشی. ▪️و اثاث و لوازم خود را به منزل آن حضرت برد و تا زمانی که درمدینه بود مهمان آن حضرت بود و از معتقدان به محبت او گردید. 👉 @smbshafti
هدایت شده از عبد الرسول پیمانی
الصحیح من سیره النبی الاعظم.pdf
12.51M
🔹آن‌چه مشاهده می‌فرمایید بحثی فنی و دقیق دربارۀ کیفیت شهادت نبی خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) است که عالم بزرگوار و مورخ محقق علامه در کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» ج ۳۳، از ص ۱۴۱ به بعد مطرح کرده‌اند، و اینک در آستانۀ شهادت پیامبر بزرگوار، ما این بخش از تحقیقات ایشان را عینا نقل می‌کنیم. 🔸ایشان ضمن نقد فنی در خصوص بعضی از گزارش‌های مربوط به مسموم شدن نبی رحمت، بالاخره به این نتیجه می‌رسند که اگر هم ماجرای مسموم شدن حضرت توسط یهود صحت داشته باشد، آن‌چه موجب شهادت این بزرگوار بود، سمی بود که توسط دشمنان داخلی به ایشان داده شد. ▪️از این رو شایسته است برای پیامبر خدا از واژه شهادت استفاده کرد. .🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ فضیلت زیارت امام رضا علیه‌السلام در کلام نورانی آن حضرت عبدالسلام بن صالح هروی گوید: از حضرت علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: 🚩 «من مظلومانه و به وسیلۀ سم کُشته خواهم شد و در کنار هارون (لعنة‌الله‌علیه) دفن می‌شوم و خداوند تربت مرا محل رفت و آمد شیعیان و محبّانم قرار می‌دهد؛ پس هر کس مرا در غربتی که دارم زیارت کند، دیدار و زیارتم در قیامت برایش واجب می‌شود؛ و قسم به آنکه محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله را به نبوّت گرامی داشت و بر تمام مخلوقات برگزید، هیچ یک از شما (شیعیان و محبّان) نزد قبر من دو رکعت نماز نمی‌خواند، مگر اینکه مستحقّ بخشش و مغفرت از جانب خدای تعالی در روزی که او را ملاقات می‌کند می‌گردد؛ و سوگند به آنکه ما (ائمه معصومین) را بعد از محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله به امامت گرامی داشت و به وصایت مخصوص گردانید، زائرانِ قبر من گرامی‌ترین وارد شوندگان به نزد خداوند در روز قیامت خواهند بود؛ و هیچ مؤمنی نیست که مرا زیارت کند و بر سر و صورتش قطرۀ بارانی بریزد، مگر اینکه خدای تعالی بدنش را بر آتش جهنّم حرام می‌سازد.» 💠 «عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا علیه‌السلام يَقُولُ‌ إِنِّي سَأُقْتَلُ بِالسَّمِّ مَظْلُوماً وَ أُقْبَرُ إِلَى جَنْبِ هَارُونَ وَ يَجْعَلُ اللَّهُ تُرْبَتِي مُخْتَلَفَ شِيعَتِي وَ أَهْلِ مَحَبَّتِي فَمَنْ زَارَنِي فِي غُرْبَتِي وَجَبَتْ لَهُ زِيَارَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ الَّذِي أَكْرَمَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَاهُ عَلَى جَمِيعِ الْخَلِيقَةِ لَا يُصَلِّي أَحَدٌ مِنْكُمْ عِنْدَ قَبْرِي رَكْعَتَيْنِ إِلَّا اسْتَحَقَّ الْمَغْفِرَةَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ يَلْقَاهُ وَ الَّذِي أَكْرَمَنَا بَعْدَ مُحَمَّدٍ ص بِالْإِمَامَةِ وَ خَصَّنَا بِالْوَصِيَّةِ إِنَّ زُوَّارَ قَبْرِي لَأَكْرَمُ الْوُفُودِ عَلَى اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَزُورُنِي فَيُصِيبُ وَجْهَهُ قَطْرَةٌ مِنَ الْمَاءِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ تَعَالَى جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ.» 📚 عيون أخبار الرّضا عليه‌السلام (شیخ‌صدوق)، ج‏۲، ص۲۲۷ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج‏۹۹، ص۳۶ 🍂 «آجرک الله یا صاحب الزّمان.» @Hedayatgary
هدایت شده از 🎤صهبای منبر
💠 چرا حدیث بشارت ربیع الاول، صحیح نیست و سندیت ندارد؟ چرا حدیث بشارت ربیع الاول، صحیح نیست و سندیت ندارد؟ آیا حدیث پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) که می فرماید:«هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم». درست است؟ به گزارش خبرآنلاین چنین گفتاری صحیح نیست و سندیت ندارد!. آنچه در احادیث آمده است بشارت بهشت به جناب ابوذر در ماه آذر رومی هست نه در ماه صفر!. و این بشارت شخصی، عمومی نیست. در بیان روایات همواره درستی آن را از طریق عالمان دینی باید جویا شد تا خدای ناکرده در دام بدعت ها و برخی از خرافات گرفتار نشویم. اما آنچه زمینه ساز آن شده تا چنین مطلبی از سوی برخی بیان شود را در ادامه مطرح خواهیم کرد: ۱-حدیث با لفظ «من بشّرنی بخروج صفر بشّرته بالجنّة». الف)- جناب میرداماد در الرواشح السماویة ص ۲۸۷ به ضعیف بودن این حدیث اشاره دارد. ب)- در کتاب مستدرک سفینة البحار نوشته الشیخ علی النمازی الشاهرودی اینچنین آمده:‌…وعن کتاب عجائب المخلوقات قال : روی عن النبی ( صلی الله علیه وآله ) إنه قال : من بشرنی بخروج صفر أبشره بالجنة . مستدرک سفینة البحار ، ج ۶ ص ۲۹۳. همانطور که می بینید بدون سند و با لفظ«روی» آمده است. ج)-در کتاب المراقبات ( أعمال السنة ) – میرزا جواد آغا الملکی التبریزی – ص ۳۷ این حدیث بدون سند آمده است. د)- علامه جعفری در شرح مثنوی مولوی ذیل ابیات :« گفت هر کس که مرا مژده دهد – چون صفر پای از جهان بیرون نهد» این حدیث رآ آورده اند و گویند:« روایت فوق مأخذ معتبری ندارد ، از میر داماد نقل شده است : که روایت مجعول است». علامه جعفری طبق یک احتمال که بدان تمایل دارند؛ رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم را در دوم ماه ربیع مطرح و می گوید:«پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اشتیاق زیاد به لقاء الله داشته است … موقعی که ماه صفر فرا رسید ، پیامبر شادمان گشت و با خود می گفت که پس از این ماه به سوی حق سفر خواهم کرد .هر شب تا بروز از این اشتیاق نجات بخش آهنگ « الی الرفیق الاعلی » ساز کرده بود .فرمود هر کس پایان یافتن ماه صفر و ورود ماه ربیع را بمن بشارت بدهد ، من بهشت را باو بشارت داده و شفیعش خواهم گشت. عکاشه این بشارت را داد و پیامبر فرمود : ای شیر مرد بزرگ ، بهشت نصیب تو باد . شخص دیگری هم آمد که بشارت ورود ربیع الاول را بدهد ، حضرت فرمود : عکاشه بر تو سبقت گرفته است». تفسیر ونقد وتحلیل مثنوی جلال الدین محمد مولوی – محمد تقی جعفری – ج ۱۰ ص ۴۵۶. باید گفت: چون هیچ سندی برای این حدیث نیست و بر جعلی بودن آن بسیاری از علما اتفاق کرده اند، نمی توان این مطلب را قبول کرد، برفرض هم که بپذیریم، این جریان فقط در همان زمان پیغمبر بوده و با بشارت عکاشه پایان یافته است، لذا دلیل این نمی شود که از آن به بعد هر کس بشارت دهد به بهشت برود!. هـ)- ملا علی القاری از علمای اهل سنت این حدیث را جعلی می داند.حدیث : من بشرنی بخروج صفر بشرته بالجنة».لا أصل له» الأسرار المرفوعة فی الأخبار الموضوعة ( الموضوعات الکبری ) ، ص ۳۲۴ . ۲)- حدیث با لفظ «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة». الف )- برای فهم روایت لازم استمتن کامل حدیث را طبق نقل شیخ صدوق (ره) ببینیم: متن عربی حدیث: «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.علل الشرائع – الشیخ الصدوق – ج ۱ ص ۱۷۶/معانی الأخبار – الشیخ الصدوق – ص ۲۰۴ . ترجمه:
📆 1 ربيع الاول ١ ـ جریان لیله المبیت ٢ ـ رحلت «زینب بنت خزیمه» همسر پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در مدینه ٣ ـ دفن بدن مطهر پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) ٤ ـ شهادت امام حسن عسكری (علیه السلام) ـ هجرت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه(مبدأ تاریخ اسلام) پس از آنكه كفار قریش از جریان بیعت دوم عقبه آگاه شدند، در صدد كشتن پیامبراكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) برآمدند؛ كه برای انجام دادن این توطئه، پیشنهاد ابوجهل مورد موافقت همه سران قریش واقع شد؛ لذا از هر طایفة‌ قریشی، جوان دلیری برگزیده شد تا آنها شبانه به خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) حمله ور شوند و به صورت دست جمعی آن حضرت را به قتل برسانند. خداوند به وسیله جبرئیل، پیامبرخود را از این توطئه باخبر نمود و به او دستور داد تا شبانه مكه را به مقصد مدینه ترك كند . این واقعه در اول ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد و بعدها به پیشنهاد امیرمؤمنان امام علی(علیه السلام) رویداد هجرت پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه را مبدأ تاریخ اسلام قرار دادند. 📚مصباح کفعمی: ج 2، ص 596 ـ جریان لیله المبیت رسول خدا‌(صلی الله علیه و آله و سلم) در شـب اول ربیع الاول سـال سـیزده بعثت، به دسـتور پروردگار برای نجات از توطئة كفار قریش به جانب مدینه هجرت كرد. برای گمراه كردن كفار، امیرمؤمنان علی‌(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابیدند و بعد از آنكه جوانان قریش به منظور كشتن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به داخل خانة آن حضرت آمدند، در كمال شگفتی با حضرت علی‌(علیه السلام) مواجه شدند و شكست خورده، ناكام از خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خارج شدند . پس از این رویداد، این آیه شریفه در شأن امیر مؤمنان(علیه السلام) نازل شد: موَمِنَ النّاسِ مَن يَشری نَفسَهُ ابتِغآءَ مَرضاتِ اللهِ و اللهُ رَؤُفٌ بِالعِبادِ ؛ از مردم كسی هست كه جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد و خدا بر بندگان، مهربان است». ▫️سوره بقره: آیه 207. در روایتی چنین آمده است: در آن شبی كه امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابید از جانب حضرت حق به جبرئیل و میكائیل خطاب رسید كه من بین شما دو نفر، برادری تعیین کردم و عمر یكی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. كدامیك از شما ایثار می‌كنید تا عمر طولانی از آن دیگری باشد؟ پس هر دو عمر طولانی را اختیار كردند. آن گاه خطاب آمد: «به زمین من نگاه كنید و ببینید كه چگونه علی ‌بن ‌ابیطالب‌(علیه السلام) حیات خویش را در راه برادرش ، رسول گرامی اسلام ‌(صلی الله علیه و آله و سلم)، ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خویش را فدای او می‌نماید؛ پس به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ كنید». آنها آمدند و جبرئیل بالای سر امیرمؤمنان‌(علیه السلام) و میكائیل سمت پاهای آن حضرت نشستند و ندا كردند: ‌«مرحبا! چه كسی مثل تو است ای پسر ابی طالب! خداوند بر جمیع ملائكه، به تو مباهات فرمود»؛ در اینجا آیه شریفه « ومِنَ النّاسِ من یشری ....» نازل شد . 📚الاحتجاج: ج 1، ص 160 بحارالانوار: ج 19، ص 39. @Sibtayn
هدایت شده از کتابخانه شیعه
🔴 جایگاه انتظار و فضیلت منتظران از ديدگاه امام رضا عليه السلام 🔵 در روايتي خطاب به حسن بن جهم كه از حضرتش درباره (فرج )مي‏ پرسد، مي‏فرمايد: 🔹 (أولست تعلم أنّ انتظار الفرج من الفرج؟) قلت: (لا أدري، إلاّ أن تعلّمني) فقال: (نعم؛ إنتظار الفرج من الفرج) 🔺 آيا مي‏داني كه انتظار فرج، جزئي از فرج است؟ گفتم: نمي‏دانم، مگر اينكه شما به من بياموزيد فرمود: آري؛ انتظار فرج، جزئي از فرج است. 🔵 در روايت ديگري نيز مي ‏فرمايد: 🔹 ما أحسن الصبر و انتظار الفرج. أما سمعتَ قول العبد الصالح: (و ارتقبوا إنّي معكم رقيب) (وانتظروا إنّي معكم من المنتظرين) فعليكم بالصبر إنّما يجي‏ء الفرج علي اليأس و قدكان الذين من قبلكم أصبر منكم 🔺 چه نيكوست صبر و انتظار فرج! آيا سخن بنده صالح خدا شعيب را نشنيدي كه فرمود: و انتظار بريد كه من [هم] با شما منتظرم.پس منتظر باشيد كه من [هم] با شما از منتظرانم بر شما باد به صبر و بردباري؛ چرا كه گشايش، پس از نااميدي فرا مي ‏رسد و به تحقيق، كساني كه پيش از شما بودند، از شما بردبارتر بودند. 🌕 آن حضرت در روايت بسيار زيبايي، فضيلت انتظار را اين‏گونه بيان مي‏كند: 🔹 أما يرضي أحدكم أن يكون في بيته ينفق علي عياله ينتظر أمرنا فإن أدركه كان كمن شهد مع رسول اللّه صلي الله عليه و آله و سلم، بدرا، و إن لم يدركه كان كمن كان مع قائمنا في فسطاطه.... 🔺 آيا هيچ يك از شما خوش ندارد كه در خانه خود بماند، نفقه خانواده‏اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنين حالي از دنيا برود، مانند كسي است كه همراه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در نبرد بدر به شهادت رسيده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نيايد، مانند كسي است كه همراه قائم ما و در خيمه او باشد... https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
. گزارشی از کتاب المحسن السبط مولود أم سقط؟ عباسعلی مردی این پژوهش هم منابع تاریخی را به دقت کاویده و هم مسائل عقیدتی مترتب بر آن را به شکل تحقیقی در اختیار هر جویندۀ حقیقتی نهاده است تا هر که آن بنوشد که تشته است. شیوۀ تحقیق آیت‌الله‌ خرسان در این کتاب، مثل دیگر آثارش جاری بوده است و خواننده مطالب بسیاری در جرح و تعدیل رجال و اسناد روایات، اشکال مختلف یک روایت، اطلاعات کتابشناختی انبوه، نقل و تأیید و یا رد دیدگاه منتقدین، بازخوانی دیدگاه‌های مختلف دربارۀ روایات، انتساب کتاب‌ها و ... خواهد دید... روشی که خود نیز دربارۀ موضوع حضرت (علیه‌السلام) به کار برده... تا اثبات کند که: اگرچه برخی از این مصادر در عبارات و بیان جزییات و تفاصیل موضوع متفاوت‌اند؛ اما در بیان مضمون موضوع متفق و همگونند و آن، اثبات وجود حضرت محسن و مرگ ایشان به سقط - بنابر اصح - است... این گزارش تاکنون چاپ نشده است. @al_athar_ir مؤسسه کتابشناسی شیعه
🚩 «آجرک الله یا صاحب الزّمان» ای وا اسف، چون رفت پیغمبر ز دنیا ظلم و ستم بسیار شد بر آلِ طاها جای مودّت با ذَوی القُربی که حق گفت یکجا هم غصب شد، هم حقّ مولا بی‌شرمی از این نیز هم بدتر نمودند شد حمله‌ور ناکس به سوی بیتِ زهرا می‌خواست مولا را آرد به مسجد بسته چو در بُد، کرد برپا شور و غوغا آتش به بابِ خانه زد با بی‌حیائی بر این جنایت، دست زد او بی‌محابا چون دید زهرا در پسِ در ایستاده کرد این جفا و پستیِ او گشت پیدا زد با لگد، پهلوی آن صدّیقه بشکست فریادِ زهرا شد بلند و خواند بابا گفتا بیا فضّه که محسن سقط گردید با آن لگد شد او شهید، ای وای ای وا با آن همه درد و اَلَم چون دید بردند مولایِ دین را سوی مسجد، قومِ اعدا طاقت نیاورد و روان شد بهرِ یاری بازوی او نیلی شد و افتاد از پا گفتا عمر، کند کوتاه دستش زد او به بازویش بدونِ ترس و پروا روزی دگر سیلی به روی او عمر زد با این بلایا رفت سوی دارِ عقبا بعدش ماند و یتیمان تنها میانِ دشمنان، تنهای تنها بس کن علیِ صافیِ گلپایگانی حق انتقامِ حضرتش گیرد ز اعدا. 📝 مرحوم آیت‌الله علی صافی گلپایگانی 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» منبع روایت تصویر پیوست: 📚 اثبات الوصیة (مسعودی)، ص۱۴۶ سلام‌الله‌علیها @Hedayatgary
4 بار ابلیس به شکل انسان در امد ثعلبة بن زيد انصارى مى‌گويد:شنيدم كه جابر بن عبد اللّه انصارى مى‌گويد: ابليس- كه نفرين خدا بر او باد-در چهار صورت ظاهر گشت: 1️⃣در روز جنگ بدر در چهره سراقة بن جعشم مدلجى ظاهر شد.پس به قريش گفت: «لاٰ غٰالِبَ لَكُمُ اَلْيَوْمَ مِنَ اَلنّٰاسِ وَ إِنِّي جٰارٌ لَكُمْ فَلَمّٰا تَرٰاءَتِ اَلْفِئَتٰانِ نَكَصَ عَلىٰ عَقِبَيْهِ وَ قٰالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ» امروز هيچ كس بر شما پيروز نخواهد شد و من شما را پناه خواهم داد ولى وقتى دوگروه رودررو شدند از تصميم خود منصرف شد و گفت: من از شما بيزارم[انفال :آيۀ 48] 2️⃣و در روز عقبه در چهره منبّه بن حجاج ظاهر شد پس ندا درداد: همانا محمد و جوانان همراه او در عقبه هستند،آنان را دريابيد. پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به انصار گفت:نهراسيد.همانا صدايش به آنان نخواهد رسيد. 3️⃣و در روز گردهماى قريش در دار النّدوة،در چهره پيرمردى از اهل نجد آشكار شد و درباره[چگونگى قتل]آنها،مشورت داد. پس خداوند اين آيه را فروفرستاد «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اَللّٰهُ وَ اَللّٰهُ خَيْرُ اَلْمٰاكِرِينَ» «آنگاه كه كافران بدخيالى مى‌كردند كه تو را به زندان بيندازند يا بكشند و يا بيرونت كنند آنان مكر ورزيدند و خدا هم مكر ورزيد و خدا بهترين چاره‌انديشان است.»[انفال :آيۀ 30] 4️⃣و روزى كه پيامبر وفات نمود شيطان در چهره مغيرة بن شعبه ظاهر شد و گفت: اى مردم. خلافت را همچون حكومت كسرى و قيصر قرار ندهيد و آن را گسترش دهيد تا گسترش داده شود.و آن را به بنى هاشم بازنگردانيد تا انتظار[به دنيا آمدن خليفه توسط‍‌]زنان حامله كشيده شود. 📙الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۱۷۶ @Sibtayn