eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
✅ گزیده ای از زندگینامه ره 🔸 شرح حال جد بزرگوار : حمزه فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) (1) 🔹محدث قمی می‌گوید: «همانا حمزه فرزند موسی (علیه السلام) سیدی جلیل‌الشأن بود ودر نزدیکی شاه عبدالعظیم قبری است با بقعه‌ای عالی، منسوب به او ومزار عامه مردم است.» 🔹به گفته وی: «در روایت نجاشی است که وقتی حضرت عبدالعظیم حسنی در ری به حالت اختفا و دور از چشم عباسیان و کارگزاران آنان زندگی می‌کرد، روزها را روزه می‌داشت وشب‌ها به نماز می‌ایستاد و پنهان بیرون می‌آمد و قبری را زیارت می‌کرد و می‌گفت مرقد فرزندی از اولاد موسی بن جعفر (علیه السلام) است.» 🔹حرزالدین گفته است: مقبره حمزه در ری شناخته شده و معروف است و به سمت جنوبی رواق آرامگاه سیدعبدالعظیم حسنی (علیه السلام) پیوسته است. گنبدی بلند و استوار، ضریح و پنجره‌ای گرانبها دارد. 🔹اولین بار سلاطین صفویه که خود را از اولاد این امامزاده به شمار آورده‌اند، به مرقد او توجه کردند وبارگاهی برایش ساختند. البته ساخت گنبد جدید، آیینه‌کاری حرم مطهر وایوان، کاشیکاری‌ها و برخی تزئینات دیگر، از بناهای عصر قاجاریه است. 🔹 پس از آنکه ثابت شده حضرت امامزاده حمزه (علیه السلام) بین سال‌های 203 یا 204 هجری به شهادت رسیده است؛ وچون شاهچراغ از حضرت امام رضا (علیهما السلام) از لحاظ سنی بزرگتر بوده، و از طرفی تولد امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به اتفاق موّرخان در سال 148 ه.ق بود، وجناب حمزه (علیه السلام) هم برادر ابوینی شاهچراغ است، پس می‌توان احتمال داد که وی در سال 151 هجری متولد شده و در سال 203 یا 204 ق یعنی در سن 53 سالگی به شهادت رسیده است. 👉 @smbshafti
🟢 استفتاء از - أعلى الله مقامه - درباره سرانجام گناهکاران از امت پیامبر اکرم - صلی الله علیه وآله - و شیعیان ائمّه اطهار - عليهم السلام ❓سؤال : زيد مثلاً گناهى كرده است و ثواب هم كرده است، امّا گناهش از آن جمله گناهى است كه صاحبش را بايد به برهوت برند و ثوابش از آن جمله ثوابى است كه بايد صاحب آن اعمال را به دار السلام ببرند، در اين بين زيد بميرد، آيا آن زيد را به برهوت برند، يا به دار السلام ؛ و هرگاه به برهوت برند چنانچه آن قبله حقيقى در استفتاء نوشته بودند : كسانى كه داخل برهوت شوند، اميد اخراج شدن نيست و هرگاه از برهوت او را اخراج نكنند و داخل دار السلام نكنند، پس اجر عمل نيك چه شد ؛ و هرگاه او را داخل دار السلام كند، پس عقاب عمل بد را چه مى‏كند ؟ ✅ جواب : عصاة امّت از مواليان و شيعيان ائمّه اطهار عليهم السلام كه با عدم توبه و انابه از دار دنيا به عالم بقا ارتحال نموده‏اند، جزاى آنها مختلف است به اختلاف آنها در شدّت و ضعف معصيت و مخالفت الهى - جلّ شأنه - بعضى از آنها را همان شدائد وارده بر آنها در عالم برزخ كفايت مى‏كند در عذاب آنها، ديگر در جهنّم معذّب نخواهند بود و بعضى از آنها لا محاله معذّب مى‏شوند در جهنّم، آتش جهنّم - نعوذ بالله - ضمناً به آنها احاطه مى‏نمايد، بعضى را تا ساق پا، و بعضى را تا زانو، و بعضى را تا به كمر، و بعضى را تا به گردن به اختلاف آنها در كثرت شقاوت و قلّت آن، لكن آتش روى‏هاى آنها را نظر به بركت سجود احاطه نمى‏نمايد، و همچنين احاطه به قلوب آنها نظر به بركت ايمان نمى‏نمايد ؛ پس به همين معنى و حالت معذّب مى‏باشند تا آن قدر كه مشيّت الهى مقتضى شود و اقتضا نمايد . 🔸️بعد نظر به آنچه بعضى احاديث دالّ بر آن است كه جبرئيل به امر جهان آفرين در مقام تفقّد آنها بر مى‏آيد و آن معذّبين بعد از آنكه به شرف رؤيت جناب جبرئيل مشرّف مى‏شوند به آن جناب با تضرّع و بى قرارى كه : سلام ماها را به پيغمبر ما جناب محمّد مصطفى صلى الله عليه وآله برسان و خبر ده آن جناب را از حال ما وشدّت عذاب كه ما را شقاوت اعمال ما محروم از فيض خدمت شما و مبتلى به اين شدّت عذاب نموده . 🔸️جبرئيل امين به عرض بارگاه ربّ العالمين مى‏رساند كه طائفه عصاة امّت از فخر عالميان چنين خواهش نموده‏اند كه وصف حال ايشان را به خدمت پيغمبر ايشان رسانيده باشم . 🔸️خطاب از جانب خداوند عالم - جلّ شأنه - مى‏رسد كه : به مقتضاى خواهش آنها معمول داشته، پس جبرئيل امين امر خداوند جليل را به خدمت آن سرور عالميان مى‏رساند، آن سرور عالم با غايت تألّم تشريف مى‏برند در مقام مناجات با قاضى الحاجات مى‏روند به مسجد، خداوند عالم را به ثنائى ذكر خواهد نمود كه احدى چنين ثنائى ننموده باشد . 🔸️در آن وقت ندائى از جانب رب العزّة مى‏رسد كه حاجت من آن است كه عصاة امّت را عفو فرمائى، خطاب آيد كه : اى حبيب من ! شفاعت تو كه مقبول است، برو هر كس از امّت خود را كه خواهى مستخلص گردان . 🔸️جناب رسول خدا تشريف مى‏برند امر مى‏فرمايند به مالك كه مستحفظ طبقات جهنّم است، حجاب را بردار، بعد از رفع حجاب نظر آن است كه بر جمال با كمال آن شمس فلك سعادت مى‏افتد، همه با تضرّع و زارى فرياد مى‏كنند و عرض مى‏نمايند كه : ما از امّت شمائيم، به اين شدّت عذاب مبتلا شده‏ايم، رحمى به حال ما فرموده باش . 🔸️حضرت امر مى‏فرمايند قاطبه آنها را از آتش جهنّم بيرون مى‏آورند و با خود مى‏برند و مقرّر مى‏فرمايند كه همه آنها را داخل نهرى مى‏نمايند، بعد از اخراج از آن نهر همه آنها صحيح الأعضاء والجوارح و شكل خوب ( مى‏شوند )، آن وقت به امر آن سرور آنها را داخل بهشت مى‏نمايند . اين است مجمل از جواب از اين سؤال كه مقام قابل علاوه بر اين نيست . 📜 ( : نسخه خطی ) 👉 @smbshafti
✅ مناظره با قاضی القضات در مدینه 🔸️آقای آخوند ملّا علی همدانی می‌فرمود: من در تهران نزد مرحوم هيدجی فلسفه می‌خواندم. در حجره ایشان بودم که سرتیپ عبدالرزاق خان بُغایری مهندس معروف (م ۱۳۷۲) وارد شد. او از مریدهای هیدجی بود که به مکه مشرف شده بود. به حجره هیدجی آمده بود؛ چون هیدجی جایی نمی‌رفت و فقط به منزل وصیّ خودش حاج آقا سیّد حسین آبگوشتی می‌رفت. مریدهای هیدجی برای دیدن وی به حجره‌اش می‌آمدند. 🔸 سرتیپ عبدالرزاق خان درباره سفر خود به مکه گزارش می‌داد، می‌گفت: ما جمعی هم‌خرج بودیم که می‌خواستیم با کشتی به مکّه برویم. در گوشه کشتی یک نفر از اهل علم تنها نشسته بود و نان و پنیر و سبزی و وسایل مختصری همراه داشت. به نظرم اظهار کرد از نجف آمده بود. ما دیدیم که هم او تنهاست و به کسی نیازمند است تا به کارهایش رسیدگی کند و هم ما برای ادای صحیح مناسک به یک روحانی احتیاج داریم. از این رو، از او خواهش کردیم که به جمع ما تشریف آورد. او نیز پذیرفت و به جمع ما پیوست. ما از مصاحبت آن آقا خیلی بهره‌مند شدیم. 🔸️به مکه رسیدیم و اعمال حج را انجام دادیم و به مدینه رفتیم. برای دیدار از کتابخانه مدینه رفتیم. در این هنگام پیرمرد نابینایی را آوردند. پرسیدیم: این مرد کیست؟ گفتند: قاضی القضات. قاضی القضات از ما پرسید: اهل کجایید؟ گفتیم: اهل ایران، پرسید: اهل کدام شهر؟ گفتیم: اهل تهران. تا گفتیم: تهران، قاضی القضات گفت: این‌ها کافر ملعون رافضی هستند! یکی از حضار گفت: چرا این‌ها کافرند؟ قاضی القضات گفت: «لأنّهم يُؤوِّلُونَ القرآنَ و التأويلُ كفرٌ»! سپس شروع کرد آیاتی را برای نمونه ذکر کرد که شیعیان این آیه را این‌گونه تأویل می‌کنند و آن آیه را به گونه‌ای دیگر و ... 🔸 آن شیخی که همراه ما بود، نیز شروع کرد به تأیید کردن قاضی القضات که همین‌گونه است که می‌فرمایید و چند آیه از مواردی را که شیعه تأویل کرده است نیز ذکر کرد. ما خیلی ناراحت شدیم که این شیخ منحرف تا حالا عقیده خود را پنهان می‌کرد و ما از همراهی او خیلی خوشحال بودیم؛ در حالی‌ که او آدم منحرفی بود و باید به حسابش برسیم. 🔸️ قاضی القضات به شیخ گفت: معلوم می‌شود که شما مرد فاضلی هستید و از وی تمجید کرد. شیخ به قاضی القضات گفت: یکی از نعمت‌های الهی در این سفر توفیق زیارت قاضی القضات بود که نصیب ما شد، ولی ما از این سفر با یک تأسف باز‌می‌گردیم و آن این‌که قاضی القضات با این همه کمال، در روز قیامت، جمال مبارک پیامبر (ص) را زیارت نمی‌کنند. قاضی القضات گفت: چرا؟ شیخ در پاسخ گفت: چون در قرآن است که «من كان في هذه أعمى فهو في الآخرة أعمى»! قاضی القضات گفت: نه، مراد آیه این نیست. شیخ گفت: پس مراد چیست؟ قاضی القضات گفت: مراد از «عما»، عمای باطن است. شیخ گفت: «هذا تأويل، و التأويل كفر» وقتی قاضی القضات فهمید که این‌ها همه مقدمه برای این حرف بود، با عصبانیت گفت: «قم يا رافضي... » و شروع به پرخاش کرد. 📙 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۶۵۰
هدایت شده از کتابسرای حکمت
الصحاح گزیده‌ای از برخی از روایات کتب معتبر روایی اهل‌سنّت شیعه مانند صحیح مسلم، صحیح بخاری، صواعق النحرقة ابن‌حجر عسقلانی، شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید و طرائف سیّد بن طاوس در موضوعات مختلف است. این روایات در زمینه‌های گوناگونی مانند خلفای سه‌گانه و نقد عملکرد آن‌ها، فضایل امیرالمؤمنین علی(ع) و اهل‌بیت(ع)، شخصیت ممتاز فاطمه زهرا(س) و ظلم‌هایی که به ایشان وارد شده است، برخی از بدعت‌های خلفا، غصب فدک، غصب خلفا، آزار و اذیت علی(ع) توسط خلفا، قضاوت‌های شگفت‌انگیز علی(ع) و کرامات اهل‌بیت(ع) گردآوری شده است. قیمت:900.000ریال @K_hekmat @mkarami90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥آتش زدن خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها)🔥 آتش بلند گشته و در، گُر گرفته بود قلبَت غمۍ وراۍ تصوّر گرفته بود... ◾️الْمَدَائِنِيُّ عَنْ مَسْلَمَةَ بْنِ مُحَارِبٍ عَنْ سُلَيْمَانَ التيمى، وعن ابْنِ عَوْنٍ أَنَّ أَبَا بَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ يُرِيدُ الْبَيْعَةَ، فَلَمْ يُبَايِعْ. فَجَاءَ عُمَرُ، ومعه قَبَس فتلقته فاطمة على الباب، فقالت فاطِمَة: يا ابن الْخَطَّابِ، أَتُرَاكَ مُحَرِّقًا عَلَيَّ بَابِي؟ قَالَ: نَعَمْ، وَذَلِكَ أَقْوَى فِيمَا جَاءَ بِهِ أَبُوكِ. ✔️سلیمان تیمۍ وعبدالله بن عون گفتند: «ابوبکر به(امام )على(عليه السلام ) پیام فرستاد تا باوي بیعت کندامّا علي (عليه السلام) نپذیرفت. پس عمر با مشعلي از آتش آمد، فاطمه(سلام الله علیها ) فرمود: ای پسر خطاب! آیا درب خانه ما را میسوزانی؟! عمر گفت: آري! این کار آنچه را که پدرت آورده محکم‌تر مي‌سازد»! 📚📕انساب الأشراف ج:۱ ،ص:۵۸۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
×┄┄┅━✺🔥✺━┅┄┄× آتش به خانه وحی 🏴 ↓ابن الخَطّابْ و حَـرْقِ بابْ↓ ✔️با سند معتبـر از زیاد بن کلیب روایت شده: «عمر بن خطاب به خانه علي آمد در حالي كه گروهي از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. وي رو به آنان كرد و گفت: 👈🏻به خدا سوگند خانه را به آتش مي كشم مگر اينكه براي بيعت بيرون بياييد. زبير از خانه بيرون آمد در حالي كه شمشير كشيده بود، ناگهان پاي او لغزيد و شمشير از دستش افتاد، در اين موقع ديگران بر او هجوم آوردند و شمشير را از دست او گرفتند. 🔥 📚📜تاریخ طبــرۍ ج:۲ ص:۲۵۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اگر آزار دادن حضرت زهرا علیهاالسلام آزار رسول خداست، پس قتل ایشان چگونه‌ خواهد بود؟!! شيخ صدوق رحمه‌الله از صلّی‌الله‌علیه‌وآله روایت کرده که فرمودند: 💠 «وَ قَدْ قَالَ النَّبِيُّ صلّی‌الله‌علیه‌وآله: مَنْ آذَى ذِمَّتِي فَقَدْ آذَانِي.» 🍂 «هرکس افراد در ذمّه و امان من را بیازارد، مرا آزرده است.» سپس می‌نویسد: 💠 «فَإِذَا کَانَ فِی إِیذَائِهِمْ إِیذَاءُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلّم فَکَیْفَ فِی قَتْلِهِمْ وَ إِنَّمَا أَرَادَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله و سلّم بِذَلِکَ فَاطِمَةَ علیها السلام وَ قَالَ إِذَا کَانَ مَنْ آذَی ذِمَّتِی فَقَدْ آذَانِی لِمَنْعِی مِنْ ظُلْمِهِ وَ إِیذَائِهِ فَکَیْفَ مَنْ آذَی ابْنَتِی وَ وَاحِدَتِی الَّتِی هِیَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ أَتْبَعَ علیه السلام ذَلِکَ بِأَنْ قَالَ مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی.» ✍🏻 «اگر آزار و اذیت آنان برابر با آزارِ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله باشد، پس قتل ایشان با رسول اکرم چه خواهد کرد؟! و منظور رسول خدا از این کلام، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود؛ حضرت، با این کلام منع کردند از ظلم و آزار به ایشان و خواستند بفرمایند که وقتی آزار و ظلم به دخترم این‌گونه باشد، پس قتل او چگونه خواهد بود؟! حال آنکه او تنها دختر من است و پاره تن من و سَرور تمام زنان از اولین تا آخرین می‌باشد؛ و حضرت رسول اکرم این کلام را در راستای همان حدیث مشهور فرمودند که هرکس دخترم فاطمه را بيازارد و خشمگین کند، مرا آزرده و خشمگین کرده و هرکس او را شاد کند، مرا شاد کرده است.» 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ‌صدوق)، ج۴، ص۱۲۴ 🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.» علیهاالسلام @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تسلط آل محمد صلی الله علیه و آله بر کل زمین 🏴منتقم فاطمیه وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ‎﴿انبیاء ١٠٥﴾ در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!» ●عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ)،قَالَ: «قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ الصّٰالِحُونَ هُوَ آلُ مُحَمَّدٍ(صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)». ●امام باقر صلوات الله علیه فرمود: کلام خداوند عز و جل: که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می برند. (انبیاء 105) مراد خاندان محمد (صلی الله علیه و آله) هستند. 📚تفسیر البرهان جلد 3 صفحه 847 ✔️دنیا روزهای خوب زیادی در پیش دارد؛ عصر ظهور و دولت اهل بیت صلوات الله علیهم و عصر رجعت. https://t.me/Pishvagroup_3
از نگاه مخالفین: 🔸 استاد جلال الدین همایی در کتاب تاريخ اصفهان می نویسد : 🔸صاحب قصص العلماء محمد بن سليمان تنکابنی متولد ۱۳۲۴ ، از جمله جزو معارضین از حاجی شیخ محمد رفیع جیلانی شاگرد بحرالعلوم ومؤلف شرح معالم نام می برد که همیشه در مقام تشنیع بود، مثل اینکه میگفت: 🔸وقتی که در خدمت بحرالعلوم تحصیل میکردیم یک خوشه انگور را یک هفته یا بیشتر در حجره اش گذارده نمی خورد، تا خلاف نفس کرده باشد؛ اکنون صاحب آلاف در اموال دنیوی است و يوما فيوما در تزاید است، و خلاف نفس نمیکند(ص ۹۵). 🔸راقم سطور گوید: اعتراضاتی که بر میشد، نوع اعتراضاتی است که مخالفان بر ائمه اثني عشر عليهم السلام می گرفتند. حفظ مقام روحانی وریاست مطلقه لوازمی دارد که محمد رفیع گیلانی و امثالش آنرا درک نمی کرده یا به واسطه محرومیت خود بقول معروف از سوز دل این ایرادها را می گرفتند ؛ (قل من حرم زينة الله - أحل لكم الطيبات - كلوا من طيبات ما رزقناكم). 🔸 أمثال حاج شیخ محمد رفیع اگر در عصر حضرت امام حسن (عليه السلام) بودند واوقاف خاندان رسالت را می دیدند چه میگفتند؟! تا کور شود هر آنکه نتواند دید (قل موتوا بغيظكم). 📚 تاريخ اصفهان (مجلد سلسله سادات ومشجرات ) : ص 236 و237. 👉 @smbshafti
✅ دو قصیده و ماده تاریخ ، درباره : ، که توسط علامه محقق و فقيه متتبع حاج سيد محمد باقر - أعلى الله مقامه - معروف به : ؛ در شهر ساخته شد ؛ 👈 از : مرحوم ( بن زین العابدین، متخلص به : )، که به خط خود در پایان نسخه ای خطی از کتاب ( که به خط زیبای خود آن را استنساخ کرده )، نوشته است . 📜 ( نسخه خطی کتابخانه ملی تهران ، شماره : ۳۲۹۴ ). 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ طوفانی عالم اهل سنت به منکرین (س)چگونه توقع دارید حضرت فاطمه (س) را با عایشه برابر بدانم؟! 🔰 دکتر عدنان ابراهیم یک پژوهشگر سنی اهل فلسطین است که در شهر وین به تبلیغات گسترده‌ای دست می‌زند. او چندی است که وهابیت را به چالش کشیده و خشم وهابیون را برانگیخته است. روی سخن او با عثمان الخمیس خطرناک‌ترین و بی‌پرواترین عنصر وهابی در فضای تبلیغی و ماهواره‌ای است. 🌍 @khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
✅ استاد درباره علامه محقق حاج سید -اعلی الله مقامه- در کتاب: ، می نویسد : 👈 اجرای نهر فرات به نجف اشرف و سایر آثار 🔸️قسمتی از کاشی کاریها و تزیینات ممتاز بیدآباد از آثار اوست. بزرگترین اثری که از آن مرد بزرگ باقی مانده و اعجاب و تحسین جهانیان را به خود جلب کرده، اجراء نهر است از شط فرات به نجف اشرف در آن مسافت دور با آن مخارج سنگین و همت و پشتکار عجیب که در کندن نهر و بستن سد و استحکام ساختمان این نهر به کار رفته و شهر نجف و اطرافش را از خشکی و بی آبی و جان میلیونها نفوس بشری را نسلاً بعد نسل از تشنگی و بی سر و سامانی نجات داده، و این عمل شگرف که جزو آمال و آروزهای سلاطین و وزرای بزرگ سلف بوده به خواست الهی، به دست این سید جلیل انجام گرفته است. 🔸️گفتم خواست الهی" زیرا این عمل با اسباب و لوازم عادی به دست افراد بشر معمولی عادة محال و ممتنع است ، صاحب المآثر و الآثار این کار را در جزو مآثر برجسته روزگار سلطنت ناصرالدین شاه ثبت می کند و می گوید : در این عهد ثقة الاسلام حاج سید محمد باقر از ثلث متروکات سردار محمد اسماعیل خان نوری وکیل الملک، این فیض عام و نعمت تمام را احیاء فرمود. 🔸️و نیز می نویسد : از قراری که ابو علی مسکویه در تجارب الامم تصریح کرده است در زمان جاهلیت حارث بن عمرو از ملوک عرب که معاصر قباد ساسانی بود به اشارت یکی از تبابعه یمن اقدام کرده از شط فرات شق نهری به سمت ارض نجف نموده آب فرات را به سرزمین حیره و حوالی ارض نجف جاری ساخته است. 🔸️اما در دولت اسلام نخست علاءالدین خواجه عطاملک جوینی صاحب تاریخ جهانگشا برادر خواجه شمس الدین محمد ( صاحب دیوان ) که هر دو از کبار وزراء طایفه مغول هستند، این عمل را شروع کرد و به نوشته قاضی نورالله شوشتری زیاده از صدهزار دینار زر سرخ صرف نمود تا آب فرات به حوالی نجف اشرف رسانید. 🔸️بعد از وی شاه اسماعیل صفوی در سر این کار مخارج بسیار تحمل نمود و بعد از وی شاه عباس به نوشته عالم آرای عباسی در سال ۱۰۳۲ هزارو سی و دو مبلغی خطیر صرف این کار کرد . 🔸️نگارنده گوید : آنچه از تواریخ گذشته معلوم می شود، عطاملک جوینی در صدد این کار برآمد و خرج بسیار کرد، اما توفیق اتمام نیافت، عمل شاه عباس نیز مثل عمل کوهرنگ برای الحاق آب کارون به بود اگرچه نتیجه کامل نبخشید، اما زمینه فکر و عمل را برای آیندگان هموار ساخت. 🔸️مرحوم هم دنباله کار را گرفت و از اقدامات سابقه او نتیجه بسیار برد، اما در حکم الهی مقدر بود که این فیض عام به دست و نام این سید بزرگوار تمام شده باشد. والله الموفق. 🔸️وفات وی در سفر عتبات در منزل کرند نیمه شب یکشنبه سلخ جمادى الثانيه ۱۲۹۰ هزار و دویست و نود هجری اتفاق افتاد و جنازه او را به نجف اشرف نقل و در اطاق ایوان دالان درب قبله دفن کردند که هم اکنون معلوم و مشهور است. 🔸️برادر کوچکش مرحوم حاج را متوفای یکشنبه دهم محرم ۱۳۲۰ ق هم پهلوی وی دفن کرده اند ... . 🔸️ پسر مرحوم هم از اکابر علما و پیشوایان اصفهان بود و ضریح فولادی مقبره سید بزرگ و ساعت و خیلی از تزیینات و کاشی کاریهای مسجد از آثار اوست ؛ وفاتش روز جمعه سوم رمضان ۱۳۳۳ ق در اصفهان واقع و در بقعه مقبره سيد مدفون شد، رحمة الله عليهم اجمعين . 📚 تاریخ اصفهان (مجلد رجال ودانشمندان): ج 1 ص 397 و 398 . 👉 @smbshafti
‌ ‌📚حکومت سلیمان نبی در قرآن کریم همراه با اموری خارق العاده عجین شده است. او با قدرت الهی خویش توانست جنیان را به استخدام بگیرد و باد و پرندگان و … را برای خویش مسخر سازد.[۱] بهره مندی از همین امور خارق العاده موجب پیروزی های سلیمان شد تا جائی که با احضار کردن تخت ملکه سبا توانست بدون اعمال زور و جنگاوری، بر او و مردمان تحت سلطنتش غلبه پیدا کند.[۲] از برخی روایات می توان این ویژگی را تا حدودی برای امام عصر (عجل الله فرجه) نیز استفاده نمود و یکی دیگر از عوامل پیروزی ایشان بر قدرت های مستکر آخرالزمان را «تسخیر طبیعت» دانست. در روایت آمده است: «براى حضرت قائم حتى زمین نیز مهیا و آماده مى ‏شود.» (تطوى له الارض)[۳] گویا خداوند به وسیله نیروهایى چون باد و دیگر مظاهر طبیعت،حضرت مهدى (عجل الله فرجه) را یارى می رساند. در برخی دیگر از روایت شاهد کمک رسانی و امداد برخی موجودات به ظاهر بی جان نیز به حضرت هستیم؛ در روایتى از امام صادق علیه السّلام آمده است: «… (وقتى) قائم ما مهدى ظهور کند، تمام مشرکان در روى زمین محو مى‏شوند، تا جایى که سنگ به سخن مى ‏آید و به مؤمن مى ‏گوید: اى مؤمن! درون من کافرى است، مرا بشکن و او را به قتل برسان»[۴] 📚[۱] انبیاء: ۸۱ و ۸۲. [۲] نمل: ۲۰ تا ۴۴. [۳] منتخب الاثر، ص ۴۶۸. [۴] الغیبه نعمانى، ص ۲۲۹. → @zohur_media@moaveniyan_ir
بعد از هر نماز واجب صلوات بر حضرت مادر! حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه): این دعا را که از امام عسکری علیه‌السلام وارد شده، بعد از هر نماز واجب بخوانید که آثار بسیار عجیبی دارد: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبيبَةِ حَبيبِكَ وَنَبِيِّكَ وَاُمِّ اَحِبّآئِكَ وَاَصْفِيآئِكَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ كُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَكُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها، اَللّهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَليلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْكَريمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ اَبيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ» @salavatnameh @varesoon
🦂 ۱۱-۱۴۰۱: از ساعت ۷:۰۴ صبح دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ تا ساعت ۱۰:۴۵ صبح چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ 💠 علیه‌السلام فرمودند: «کسی که در موقع قمر در عقرب، سفر کند یا ازدواج و نکاحی انجام دهد، خیری نمی‌بیند.» (کافی، ج۸، ص۲۷۵، ح۴۱۶) ⚠️ در این بازۀ زمانی کوتاه، بهتر است از انجام کارهایی نظیر ، ، و پرهیز کنید! و در صورتی که ضرورت دارد و امکان تغییر زمان میسّر نیست، با دادن ، خواندن ، به پروردگار کائنات و به ذوات مقدّسه معصومین علیهم‌السلام، خواستار شوید. 👈 «قمر در عقرب» چیست؟ 🗓 زمان بعدی: ۲۵ دی ۱۴۰۱ @NojumiOrg @Hedayatgary
🔴 اگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام در برابر غاصبین سکوت کردند و با آنان بیعت نمودند، پس چرا به زور و با دستان بسته به مسجد برده شدند؟! (به اعتراف عامه) ابن أبی الحدید (م۶۵۶ق) عالم مشهور اهل‌سنّت، از ابوبکر جوهری (م۳۲۳ق) از محدّثان عامه در قرن چهارم هجرى‏ چنین نقل می‌کند: ⭕️ «... بعد از آنکه به دستور عمر، را محکم بست، عمر داخل خانه آمد و به علی (علیه‌السلام) گفت: از جایت برخیز و با خلیفه بیعت کن! اما علی (علیه‌السلام) مقاومت می‌کرد و از جای خود تکان نمی‌خورد؛ دست او را کشید و گفت: برخیز! اما علی (علیه‌السلام) از برخاستن خودداری می‌کرد؛ آنگاه به ایشان حمله کردند و به سختی و زور، همان‌گونه که با زبیر رفتار کردند، آن حضرت را نیز بیرون آوردند؛ و اینجا بود که فاطمه (سلام‌الله‌علیها) پس از مشاهده رفتاری که با آن دو داشتند، در کنار درب خانه ایستاد و خطاب به فرمود: چه زود به خاندان پیامبرتان (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) یورش آوردید! به خدا تا زنده‌ام با عمر سخن نخواهم گفت...» [۱] بن أبی‌سفیان لعنة‌الله‌علیهما در مسیر حرکت خود برای جنگ با علیه‌السلام در منطقۀ صفین، نامه‌ای خطاب به حضرت نگاشته و این ماجرای خشونت‌آمیز و عدم بیعت حضرت را با قریب به این مضامین یادآوری کرده است: ⚫️ «تو در خانه نشسته بودی و بر علیه ابوبکر توطئه کرده و گروهی را گرد خود جمع کرده بودی تا از بیعت با او سر باز زنند! و همین رفتار را با دو خلیفۀ بعد نیز داشتی و در هر بار (معذرتاً إلیک یا امیرالمؤمنین) مانند شتری که مهار بر بینی‌اش کشیده باشند، تو را کشان‌کشان برای بیعت می‌بردند!» [۲] در منابع دیگری از اهل سنّت، همین نامه با عبارات مختلفی نقل شده و نشانگر آن است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام را با زور و اجبار برای با خلفای غاصبین حاضر می‌کردند. [۳] 📚 منابع عامه: [۱] شرح نهج البلاغة (ابن‌أبی‌الحدید)، ج۲، ص۵۷ [۲] همان، ج۱۵، ص۱۸۶ [۳] عقد الفرید (ابن‌عبدربه)، ج۵، ص۸۲ أنساب الأشراف (بلاذری)، ج۲، ص۲۷۸ 🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.» علیهاالسلام @Hedayatgary
میتونید هر تصویری از کتاب یا مجله رو خیلی سریع به نوشته‌ی تایپی تبدیل کنید! عضو ربات متن‌یار بشید و به رایگان اون رو امتحان کنید! 👇👇👇 http://telegram.me/TexifyBot?start=90326907l
✅ علمای معاصر علامه محقق در اصفهان 🔸️اوایل عهد ریاست حاج سید اسدالله مصادف بود با اواخر عمر حاجی آباده یی [حاج محمد جعفر متوفی ۱۲۸۰] که مقام شیخوخت او ، محفوظ و نزد همگان مسلّم بود و پاس احترام او را در همه حال رعایت می کرد. 🔸️میر شارح ریاض متوفی ۱۲۸۷ هق از معاصران وی بود که جز مقام مدرّسی فقه و امامت مسجد محله نداشت و دایره ریاست و شهرتش محدود بود. 🔸️حاج ملاحسینعلی ( متوفی ۱۲۸۶ق ) نیز در ردیف شهشهانی محسوب می شد. 🔸️از خاندان پسر بزرگش آقا مهدی ( متوفی ۱۲۷۸ ) و از خانواده میر سید محمد متوفّى ۱۲۹۱ هق هم از معاصران وی بودند. 🔸️ مردی بسیار ساده و به منصب فقاهت و امامت جماعت قانع بود و اهلیت ریاست مطلقه را نداشت ، تنها امام جمعه مردی بسیار متنفذ و صاحب شوکت و جاه و جلال روحانی و دنیاوی بود، اما در مقامات علمی و زهد و تقوی و عقل و درایت نمی توانست با رقابت کند ظهور بعض وقایع نیز نشان داد که حاج در مقام ریاست روحانی مخصوصاً لایق تر از امام جمعه است. 🔸️از خاندان چارسویی و مسجد شاهی و غیره هم کسی که لایق همسری با سید باشد ، هنوز پانگرفته بود ؛ چه دوره ریاست و پیشوایی عامه چارسو و مسجد شاه بعد از سپری شدن عهد بیدآباد و مسجد جمعه و مسجد حکیم آغاز شد ؛ 🔸️وانگهی ریاستی که شالودۀ آن به دست سید بزرگ ریخته شده بود، با خاندان های روحانی دیگر اصفهان خیلی فرق داشت، نه تنها ریاست مطلقه اصفهان و توابعش را داشت ، بلکه ریاست کلیه شیعه در قبضه کفایت او درآمده، احکامش در سراسر بلاد شیعه نشین ایران و عراق عرب و هندوستان و غیره جاری و نافذ بود . 🔸️اصفهان در زمان وی همان سمتی را داشت که بعداً منتقل به نجف اشرف شد و سید دارای همان منصب و مقام بود که بعدها به دست میرزای شیرازی میرزا محمد حسن ( متولد ۱۲۳۰ متوفی ۱۳۱۲هق ) و اخیراً نصیب اصفهانی (متوفی ۱۳۶۵ هق ) گردید. 🔸️این ریاست عظیم برای هیچیک از خانواده های روحانی اصفهان در دوره های اخیر جز برای اتفاق نیفتاد ؛ بدیهی است که حفظ این مقام عرضه و لیاقتی می خواهد که اکثر طبقات روحانی از آن محروم بوده اند. 🔸️تنها حاج بود که مسند بزرگ پدرش را حفظ کرد ، بلکه آن را روحانی تر و منزه تر از آنچه بود، وانمود و جلوه گر ساخت ؛ بعد از وی کسی که شایستگی آن همه مقام را داشته باشد در این خانواده ظهور نکرد و روز به روز تحلیل رفت تا به حالت امروزی رسید. 🔸️اینکه گفتم ، نسبت به مقام سید بزرگ و کوچک بود، و گرنه در مقام و رتبه خاندان های دیگر اصفهان هنوز هم شؤون بزرگواری در این خانواده محفوظ مانده و به وجود رجال سنجیده هوشیار از قبیل آقای که از احفاد حاج است، از سایر خانواده های روحانی ممتاز است و اگر بر آنها از جهات عدیده رجحان نداشته باشد، قطعاً پست تر و کمتر از آنها نیست ؛ مال و منال و ضیاع و عقار موروثی را از دست داده، اما معنویت و اخلاق مردانه را تاکنون حفظ کرده اند ، حفظهم الله تعالى. 📙 تاریخ اصفهان ( رجال و دانشمندان )، استاد جلال الدین همایی : ج ۲ ص ۳۹۹ 👉 @smbshafti