eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
148 دنبال‌کننده
353 عکس
86 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  علم الحدیث
اقدام نظامی امیرالمومنین علیه السلام 🔺امیرالمومنین علیه السلام هیچ وقت در برابر غصب خلافت سکوت نکردند حتی در ابتداء قصد اقدام نظامی داشتند 👈در بحث بیعت با امیر المومنین علیه السلام ما یک کلمه داریم به اسم حلق الراس یا محلقین حلق راس به معنای تراشیدن موی سر است . 👈محلقین هم به کسانی گفته می شود که موی سر خود را تراشیده اند . دقت کنید به این جریان محلقین 🛑محمد بن إسماعيل قال حدثني الفضل بن شاذان عن ابن أبي عمير عن وهيب بن حفص عن أبي بصير عن أبي جعفر (ع) قال: جاء المهاجرون و الأنصار و غيرهم بعد ذلك إلى علي (ع) فقالوا له: أنت و الله أمير المؤمنين و أنت و الله أحق الناس و أولاهم بالنبي (ع) هلم يدك نبايعك فو الله لنموتن قدامك فقال علي (ع): إن كنتم صادقين فاغدوا غدا على محلقين فحلق علي (ع) و حلق سلمان و حلق مقداد و حلق أبو ذر و لم يحلق غيرهم ثم انصرفوا فجاءوا مرة أخرى بعد ذلك فقالوا له أنت و الله أمير المؤمنين و أنت أحق الناس و أولاهم بالنبي (ع) هلم يدك نبايعك و حلفوا فقال إن كنتم صادقين فاغدوا على محلقين فما حلق إلا هؤلاء الثلاثة. قلت: فما كان فيهم عمار؟ فقال: لا. قلت: فعمار من أهل الردة؟ فقال: إن عمارا قد قاتل مع علي عليه السلام بعد. 🔰امام باقر علیه السلام نقل میکند: که مهاجرین و انصار و غیر این دو گروه نزد امیر المومنین علیه السلام امدند و گفتند که به خدا قسم امیر المومنین هستی و تو از همه مردم احق و اولی به نبی الله هستی . دستت را جلو بیاور تا با تو بیعت کنیم. و ما پیش مرگ تو هستیم . امام علی علیه السلام فرمودند . اگر شما راست می گوید . فردا حلق راس کنید{ موی سر را بتراشید} و فردا بیایید . فردا شد فقط امیر المومنین علیه السلام و سلمان و ابوذر و مقداد حلق راس کردند . و غیر اینا کسی حلق راس نکرد . دوباره همان گروه ها امدند و همان حرف های روز قبل را تکرار کردند . باز امیر المومنین علیه السلام همان شرط حلق راس را بیان فرمودند . ولی باز جزء اون عده کسی حلق راس نکرد . 📚:اختیار الرجال ح 18 نکته👈 در این روایت به خوبی نمایان است که امیرالمومنین علیه السلام قصد اقدام نظامی را داشتند ولی شرایط اقدام نظامی مهیا نبوده است 👈چون غاصبین خلافت با چیزی بجزء اقدام نظامی حاضر به بازپس دادن حق نبودند ✍:عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 [حدیث ۵۸] 🔔 واقعا علی (ع) چقدر از این دنیا روی‌گردان بود! بعد از رسول خدا و بعد از همسرش فاطمه جز غم و غصه از این مردم چیزی عایدش نشد. وقتی هم به حکومت رسید از جهت دنیوی به خودش سخت‌تر گرفت طوری که هیچ احدی از امت مثل او در سختی زندگی نمی‌کرد. 🔹 الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ قَالَ عَلِيٌّ (ع‏): 🔸 دَخَلتُ بِلادَکُم بِاَشمالي هذِهِ وَ رِحلَتي وَ راحِلَتي ها هِي فَاِن اَنَا خَرَجتُ مِن بِلادِکُم بِغَيرِ ما دَخَلتُ فَاَنَا مِنَ الخائِنينَ. 🔹 اصبغ بن نباته نقل می‌کند که امیر‌المؤمنین (ع) فرمودند: 🔸 ای مردم، آن روز که به شهر شما آمدم، با خود سه چیز از دنیا به همراه آوردم؛ اين «لباس و پوششی که دارم» و این «توشه و کوله باری که دارم» و این «مرکب سواری که دارم» اینها به همراه من بودند. 🔹 روزی که خواستم از شهر شما بروم، اگر دیدید بيشتر از آن چه داشتم با خود بردم پس بدانید من از خيانت کارانم. 📚 (بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۲۵) @Ali_SerajeHedayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 یک مناظره چالشی و کوبنده 👈 اشکال آیت الله لنکرانی به مردوخ کردستانی❗️ 👈 به مردوخ گفتم این حدیثِ جعلی، فرزند سقیفه است! 1⃣ شیخ محمد مردوخ کردستانی (۱۳۵۴م)، امام جمعه و مفتی معروف سنّی‌های کردستان در ایرانِ عصر قاجار و پهلوی است.  وی قریب به شصت اثر را نگاشته و گاه در آنها شدیداً به عقاید شیعیان می‌تازد. مناظره عقیدتی او با آیت الله شیخ حسین لنکرانی (۱۳۶۸م)، ماجرای جالبی دارد که از زبان مرحوم لنکرانی می‌خوانید. 2⃣ آیت الله لنکرانی اظهار می‌دارد: مردوخ کردستانی برای بحث و گفت و گو به منزل من در تهران آمد. در ضمن بحث، مسئله عدالت صحابه را پیش کشید و [برای دفاع از مخالفین اهل بیت (ع) در صدر اسلام] گفت: همه صحابه عادل و قابل پیروی هستند زیرا پیامبر (ص) فرموده: "اصحابی کَالنُّجُومِ بِاَیِّهِمْ اقْتَدَیْتُمْ، اهْتَدَیْتُمْ". (اصحاب من همانند ستارگانند؛ از هر کدام پیروی کنید، هدایت می‌شوید). مرحوم لنکرانی می‌گوید: بی‌درنگ به مردوخ گفتم؛ این روایت مجعول است و از بچه‌های سقیفه می‌باشد! منتها حامیان سقیفه چیزی ساختند که بعداً در توجیه آن درماندند. مردوخ پرسید به چه دلیل؟ گفتم به من بگو ببینم آیا راوی این حدیث که آن را به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، نسبت می‌دهد، صحابی است یا نه؟ گفت: بله گفتم: صحابی کیست؟ گفت: هر مسلمانی که حتی یک بار پیامبر (ص) را دیده و با او سخن گفته از صحابه است. فرض کنید اگر فردی در صدر اسلام، افسار مرکب خود را گم کند و پیامبر (ص) آن را بیابد و به دست او دهد و بگوید این متعلق به شماست؛ همین مقدار ملاقات، برای صحابی بودن او کافی است. باز پرسیدم: آیا همه راویان [مستقیم و بدون واسطه] از پیامبر صحابی‌اند؟ گفت:بله گفتم: این کسی که گفته پیغمبر فرمود: "اصحابی کَالنُّجُومِ بِاَیِّهِمْ اقْتَدَیْتُمْ، اهْتَدَیْتُمْ"، خودش صحابی بوده یا نه؟ گفت: منظورتان چیست؟ 3⃣ گفتم اگر این راوی خودش صحابی است، علی القاعده باید پیامبر می‌فرمودند: "معاشر اصحابی، انتم کالنجوم؛ بایّکم الناس، اقتدوا اهتدوا" (ای پیروان و صحابه من، شما همچون ستارگانید که مردم به هر یک از شما اقتدا کنند، هدایت شوند)؛ نه اینکه به صحابه خود بگوید: به هر کدام از صحابه اقتدا کنی سعادتمند می‌شوی! پس یک تناقض اینجاست: آن کسی که روایت را نقل می‌کند در عداد صحابه شناخته نمی‌شده است؛ در حالیکه پیامبر (ص) با او سخن می‌گوید و طبق ادعای شما جزو صحابه است! مردوخ در پاسخ به این اشکال درماند! باری، به او گفتم این حدیث جعلی، مولود سقیفه است و خودتان آن را درست کردید. و با امثال همین روایات نادرست است که معاویه‌ها تطهیر می‌شوند. 4⃣ باز، حدیث لا تجتمع امتی علی الخطا را به میان آورد تا بر این اساس، سقیفه را مشروع نشان دهد؛ گفتم اگر این حدیث هم مثل قبلی ساختگی نباشد، لااقل به معنی خبری نیست؛ بلکه نفی در سیاق نهی است [جمله خبریّه در سیاق انشاء] یعنی منظور پیغمبر اکرم (ص) این است که: امت من نباید بر یک امر خطا اتفاق کند. همچنانکه می‌گوییم: مسلمان دروغ نمی‌گوید یعنی نباید دروغ بگوید! و گرنه چه بسا مسلمانانی که متاسفانه لغزیدند و دروغ گفتند. [نکته: سوال دیگر از اهل تسنن این است که دسته‌ای از صحابه هستند که نسبت به هم ضارب و مضروب و حتی گاه قاتل و مقتولند؛ آیا هر دو هدایت‌یافته و بر حقند؟] ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️تسلیت یابن الحسن خاتون محشر کُشته شد ▪️میوه قلب رسول از ضربت در کُشته شد ▪️آه ای سادات عالم بر سر و سینه زنید ▪️عصمت حق از نفس افتاد، مادر کشته شد ▪️صورت زهرا کجا و دست نامحرم کجا ▪️صَدمه دید آن نوگل باغ پیمبر کشته شد ▪️من ندانم پشت در مسمار یا شمشیر بود ▪️فاطمه با تازیانه یا که خنجر کشته شد ▪️نور چشم مصطفی شد پیش مرگ مرتضی ▪️بشکند دست عدو زهرای اطهر کشته شد (شاعر: ولی الله کلامی زنجانی) 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تسبيح حضرت زهرا علیها السلام (3) : 🔸 مرحوم در کتاب شریف می نویسد: 🔹مطلب پنجم: در بيان آن كه چنانچه مستحب است تسبيح سيده نساء عليها السّلام بعد از فراغ از صلوات، مستحب است در وقت اراده نوم؛ چنانچه مستفاد مي‌شود از حديث معتبر مروي در كتاب دعاي از اصول كافي، حاصل مضمون آن حديث اين است: 🔹وقتي كه وارد خوابگاه شدي اتيان كن به تسبيح فاطمه زهرا عليها السّلام به اين نحو كه اول سي و چهار مرتبه تكبير مي‌گوئي، بعد از آن سي و سه مرتبه الحمد للّه مي‌گوئي، بعد از آن سي و سه مرتبه سبحان اللّه.  🔹ظاهر اين است تأديه سنت مي‌شود به اتيان تسبيح در محل خواب، خواه در حال جلوس باشد يا در حال اضطجاع يا استلقاء، لكن از حديث صحيح ظاهر مي‌شود كه اتيان به آن در حالت خوابيدن بهتر است از اتيان در جلوس. 🔹وآن حديثي است مروي از كاشف علوم الاوائل والاواخر جناب حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام حاصل مضمون آن اين است كه: 🔹هرگاه كسي دست راست خود را بالش خود قرار دهد، ظاهر اين است كه مراد اين بوده باشد كه دست راست خود را به زير سر خود بگذارد، بنابراين مي‌بايد به پهلوي راست بخوابد، بايد اين دعا را بخواند: 🔹بسم اللّه اللهم اني أسلمت نفسي اليك ووجهت وجهي اليك و فوضت أمري اليك وألجأت ظهري اليك وتوكلت عليك رهبة منك ورغبة اليك لا ملجأ ولا منجي منك الا اليك آمنت بكتابك ألذي أنزلت و برسولك ألذي أرسلت. بعد از آن اتيان به تسبيح سيده نساء صلوات اللّه عليها نمايد. 📚 : ج 2 ص 444 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ قدیمی ترین نسخه خطبه فدکیه 🔹از کوچه‌پس‌کوچه‌های قاهره تا دانشگاه کمبریج؛ کشف گنجینه‌ای نفیس در کنیسه یهودیان، اسراری از اولین دهه اسلام را فاش می‌سازد. صفحاتی که قرن‌ها در سکوت خویش خفته بودند، حالا حکایت مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و امیر مؤمنان علیه‌السلام را به گوش جهانیان می‌رسانند. @ghboook دانلود رایگان کتاب خطبه فدکیه: ذوالفقار فاطمه علیهماالسلام https://lohedana.ir/books/16674
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز اولین شهیدۀ راه ولایت، صدّیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به دست خلفای غاصبین را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و محبّان آن حضرت تعزیت وتسلیت عرض می‌نمائیم. از حضرت صلوات‌الله‌علیه روایت شده است که فرمودند: 🥀 «حضرت فاطمه زهراء سلام‌الله‌عليها روز سه‌شنبه، سوم ماه جمادی‌الثانی سال یازدهم هجری به شهادت رسيد و علّت شهادت آن حضرت، همان ضرباتی بود كه قُنفُذ غلام عُمَر، به دستور او، با پهنای غلاف شمشير به ایشان زد؛ و به سبب آن ضربات، محسن را سقط نمود و بدين جهت به شدّت بيمار شد و اجازه نداد احدی از کسانی كه وی را آزار داده بودند نزدش وارد شوند.» 📚 دلائل الامامة (طبری‌شیعی)، ص۱۳۴ سفینة البحار (محدث‌قمی)، ج۷، ص۳۷۸ 🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.» علیهاالسلام @Hedayatgary
زیارتنامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🖤﷽🖤 🕊یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِیُّهُ‌ 🕊فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَیَتِکِ‌ 🕊اَلسَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ‌ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّه 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّه 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّه 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ‌ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِکَتِهِ‌ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّهِ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ‌ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ‌ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَهُ الشَّهِیدَهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَغْصُوبَهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَهُ الْمَقْهُورَهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ 🕊صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکِ وَ عَلَى رُوحِکِ وَ بَدَنِکِ‌ 🕊أَشْهَدُ أَنَّکِ مَضَیْتِ عَلَى بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّکِ وَأَنَّ مَنْ سَرَّکِ فَقَدْ سَرَّرَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‌ 🕊وَ مَنْ جَفَاکِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‌ 🕊وَ مَنْ آذَاکِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‌ 🕊وَ مَنْ وَصَلَکِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‌ 🕊وَ مَنْ قَطَعَکِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‌ 🕊لِأَنَّکِ بَضْعَهٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ کَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‌ 🕊أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ‌ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ‌ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمودند: ملعون است ملعون هرکس پس از من به دخترم فاطمه (علیها السلام) ظلم کند و حقش را غصب کند و او را به شهادت برساند. 📚 بحار الأنوار، ج:۲۹، ص:۳۴۶ سلام الله علیها 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et
هدایت شده از زیارت
🔹دعاهای عربی که نمی فهمیم مستجابه؟ ◽️شخصی از علامه طباطبایی پرسید : این دعاهای عربی را که عامه مردم بخوانند، نمی‌فهمند؛ آیا خواندن همان الفاظ آن دعاها بدون آنکه معانی آن را بداننداثری دارد؟! علامه فرمودند: اتفاقاً آن دعاها برای عامه مردم که زبان عربی و معانی آن‌ها را نمی‌دانند بهتر مستجاب می‌شود! زیرا نفس خود را به نفس امامان(علیهم‌السلام) متصل می‌کنند و از خدا می‌خواهند هر چه امامان با خواندن این دعاها می‌خواستند، به آنان هم بدهد اما ما به اندازه فهم خودمان از ان دعاها، از خدا می‌خواهیم! علیهم السلام 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
🛑 تیر خلاص به دشمنان ❗️ 👈 حضرت زهرا (ع): از آن دو نفر راضی نیستم! ▪️چندی قبل، پاره‌ای از قلم های ساختارشکن، به تخطئه و شعائر فاطمی پرداختند و در قالب عناوین گوناگونی از قبیل " " و " !" و امثال آن، کوشیدند تا جلوی افشاگری علیه غاصبین حق حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) را بگیرند. ▪️اما تلاش‌های مرموزانه ومذبوحانه آنان بی نتیجه است، چرا که : بیان علمی و منطقی حقایق تاریخ وعقیده علما وبزرگان در طول تاریخ روشنگر این مطلب بوده که - سلام الله علیها - از دنیا رحلت کردند وبه شهادت رسیدند در حالی که از آن دو نفر ( و ) نبودند، و این ربطی به تحمیل عقیده ندارد، وخلاف وحدت هم نیست. ▪️ اعلام رسمی حضرت زهرا عليها السلام مبنی بر خشم از (ابوبکر و عمر) و عدم بیعت با ابوبکر : 👈روایت: ▪️إنّ رجلا من أولاد البرامكة عرض لعليّ بن موسى الرضا عليه السّلام فقال له: ما تقول في أبي بكر و عمر. فقال له: سبحان اللّه و الحمد للّه و لا إله إلاّ اللّه و اللّه أكبر. فألحّ السائل عليه في كشف الجواب فقال عليه السّلام: كانت لنا أمّ صالحة و هي عليهما ساخطة، و لم يأتنا بعد موتها خبر أنّها رضيت عنهما. 📗 الطرائف في معرفة مذهب الطوائف، سيد بن طاووس، ج 1 ، ص252. 📗مجموعة نفیسة فی تاریخ الائمة علیهم السلام، القاب الرسول و عترته صلوات الله علیهم، تالیف قطب الدین راوندی، صفحه ۱۸۰، چاپ دار القاری. ▪️ترجمه روایت : علی بن اسباط گفت: مردی از اولاد برامکه خدمت حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام عرضه داشت: نظر شما در مورد چیست؟ حضرت فرمودند: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر. (پاسخش را ندادند و به ذکر گفتن مشغول شدند). پرسش‌کننده، اصرار ورزید که حضرت پاسخ بدهند؛ از این رو حضرت امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند: 👈 ما یک مادر نیکوکار داشتیم که وقتی از دنیا رفت، از آن دو نفر خشمگین بود و به ما خبری نرسیده که آن حضرت از آن دو نفر شده باشد. 🔻 ضمنا گنجینه روایات ما نشان می‌دهد که همه امامان ما چنین حال و هوایی داشته‌اند: ▪️عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا . ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ». 📚 الکافی؛ الكليني - طبع دار الحدیث؛ ج15 ص557 . ⬇️  ترجمه  : حنان بن سریر از پدرش روایت می کند که گفت ؛ از امام محمد باقر علیه السلام پیرامون آن دو نفر ( ابوبکر و عمر ) پرسش کردم. حضرت فرمودند :"ای ابوالفضل ! پیرامون آن دو از من چه می پرسی ؟ به خدا سوگند هرگز کسی از ما نمرده مگر آن که خشم آن دو را در سینه داشته و اکنون کسی از ما نیست مگر آن که از آن دو خشم دارد، و این همان است که سالخوردگان ما به کودکانمان سفارش می کنند ، چه ، آن دو به حق ما ستم ورزیدند و از پرداخت سهممان جلو گرفتند، و نخستین کسانی بودند که بر گردن ما سوار شدند و در اسلام رخنه ای را بر روی ما گشودند که هرگز بسته نگردد تا آن گاه که قائم ما قیام کند و سخنگوی ما سخن آغازد، سپس فرمودند : هان به خدا سوگند که اگر قائم ما قیام کند یا سخنگوی ما سخن آغازد از کارهای آن دو چیزهایی را هویدا سازد که تا آن هنگام پنهان بوده است و کارهایی از آن دو بپوشاند که تظاهر به آن می کرده اند ، به خدا سوگند هیچ بلا و گرفتاری بنیان نهاده نشد و بر سر خاندان ما نیامد مگر آن که آن دو پایه ی آن را شالوده ریختند ،پس نفرین خدا و فرشتگان و همه ی مردم بر آن دو [ ابوبکر و عمر] باد. 🔻حتی در صحیح بخاری هم به این مطلب تصریح شده است : 👈فغضبت ‏ ‏فاطمة بنت رسول الله ‏ (صلى الله عليه وآله) ‏‏فهجرت ‏ ‏أبا بكر ‏ ‏فلم تزل مهاجرته حتى توفيت وعاشت بعد رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏ستة أشهر. 📗صحيح البخارى - كتاب فرض الخمس - باب أداء الخمس من الدين الجزء 4 ) -الصفحة : ( 42 ) ح 2926 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ فضیلت تسبیح حضرت زهرا علیها آلاف التحية والثناء(4): 🔸 مرحوم در کتاب: می نویسد: 🔹 سوم: از مواردي كه تسبيح جناب سيده نساء عليها السّلام در آن وارد است به جهت دفع ثقل گوش، نظر به حديثي كه از كتاب مشكاة الانوار روايت شده، حاصل مضمون آن اين است: 🔹 شخصي خدمت كاشف الاسرار والدقايق جناب حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام مشرف شد به جهت ثقلي كه در گوش او بود از ثمرات نفيسه كلمات حقه آن سرور محروم بود، اين مطلب را به معرض عرض آن سرور رسانيدند.  🔹در جواب فرمودند كلامي كه حاصل مضمون آن اين است: چرا علاج اين مرض خود را به تسبيح سيده نساء فاطمه زهرا عليها السّلام نمي كني؟ عرض كرد: كدام است تسبيح آن معصومه؟ فرمودند: سي و چهار تكبير مي‌گوئي وسي وسه مرتبه الحمد للّه مي‌گوئي وسي وسه مرتبه سبحان اللّه مي‌گوئي. راوي گفت: كه آن شخص اخبار نمود كه در اندك زماني كه اين تسبيح را گفتم ثقلي كه در گوش خودم بود زايل شد. 🔹حمل كردن حديث را بر اين كه مراد اتيان به تسبيح است عقيب صلوات اگر چه ممكن است، لكن بعيد است. 📚 : ج 2 ص 445 ‍ ‍ 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 خوشحالی عایشه از شهادت صدّیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها! ابن أبی‌الحدید معتزلی، ادیب و مورخ نامی عامه در قرن هفتم می‌نویسد: ⭕️ «پس از رحلت (شهادت) حضرت فاطمه (سلام‌‌الله‌علیها) تمام همسران پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله برای عرض تسلیت، خدمت بنی‌هاشم حضور یافتند، به جز عایشه که خود را به مریضی زد! (و از عرض تسلیت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام امتناع ورزید!) همچنین عده‌ای از اُمناء، نزد حضرت علی (علیه‌السلام) حاضر شدند و به ابراز خوشحالی عایشه از رحلت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) گواهی دادند.» 💠 «ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص كلهن إلى بني هاشم في العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علي ع عنها كلام يدل على السرور.» 📚 شرح نهج البلاغة، ج۹، ص۱۹۸ همچنین علیه‌السلام خطاب به اهل بصره درباره (آتش‌افروز جنگ جمل) فرمودند: ♨️ «بغض ما در سینهٔ عایشه، مانند دیگ جوشان آهنگری می‌جوشد!» 💠 «وضغن غلا فی صدرها کمرجل القین.» 📚 نهج البلاغة، خ۱۵۵ ذکر لعن مجرب بین الطلوعین: 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت وابنتیهما.» علیهاالسلام @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا