eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
976 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
6 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استاد 🔹 باید هیأت را به‌عنوان یک رسانه تأثیرگذار و جریان‌ساز در نظر بگیریم و یاد بگیریم چگونه از ظرفیت والا و قدسی این رسانه استفاده کنیم. 🔹 خودسازی معنوی مهم‌ترین و اولین وظیفه ستایشگران و شاعران است. 🔹 حرف هیأت، معرفی اهل‌بیت(ع) به زبان هنر ‌است و شاعر و ذاکر از طریق قلب و احساس، این محتوا را به مخاطب خود ارائه می‌کنند. 🔹 امروز لازم است تا عملکرد ذاکر، واعظ و شاعر در هیأت‌ها بررسی شود و در صورت فاصله داشتن با تراز ولایی و شیعی، بحث آموزش، تمرین، ارتقای مهارت‌ها و عمیق شدن علمی ضروری است و این مهم باید با جدیت مطالبه شود. 🔸 ۲ ❇️ دومین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور 🗓 |۱۲و۱۳خردادماه۱۴۰۱| 📌 |شهر‌مقدس‌قم| 💠 جامعه ایمانی مشعر ✅ @www1542org
جلسه ١٩٣ با حضور شاعران ولایی سرا دوشنبه ششم تیرماه ١۴٠١ ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات در این جلسه در کنار نقد آثار ولایی، بخش دوم از سلسله مباحث «شیوه های آفرینش بیان غیر مستقیم و شاعرانه» تقدیم خواهد شد.
علیه‌السلام 🔹پناه عالمیان🔹 میان هلهله سینه مجال آه نداشت برای گریه شریکی نبود و چاه نداشت درست مثل فدک پاره‌پاره شد جگرش شبیه مادر خود حال روبه‌راه نداشت میان حجره کسی وقت احتضار نبود چرا که فاطمه هم طاقت نگاه نداشت بگو به آب که پاکی همیشه دعوی اوست به تشنه‌ای نرسیدن مگر گناه نداشت سپاه حرمله در پشت در به صف بودند حسین بود و عطش، یک نفر سپاه نداشت نبود نیزه، به دیوار تکیه زد یعنی پناه عالمیان بود و خود پناه نداشت برای کشتن او زهر بی‌اثر می‌ماند میان سینه اگر داغ قتلگاه نداشت... 📝 🌐 shereheyat.ir/node/3980@ShereHeyat
🔹أشکُو إلیکَ غُربتی🔹 چون اشک، رازِ عشق را باید عیان گفت باید که از چشمان او با هر زبان گفت باید به قول عرشیان، چشمان او را آیینه‌های روشن هفت‌آسمان گفت چشم غزل روشن شد آن وقتی که با اشک از گفته‌های چشم او با دیگران گفت آمد به میدان باسلاح چشم‌هایش با اشک‌هایش گریه گریه ناگهان گفت: ای لطف بسیار تو برمن بی‌کرانه تنها دلیل ندبه‌های عاشقانه عشق تو در این سینه کاری ژرف دارد مولای من این عبد با تو حرف دارد ای که سراپا حرفم و تو گوش هستی شوق مرا زیباترین آغوش هستی آرامش آغوش تو مانند دریاست «آنجا که باید دل به دریا زد همین‌جاست» فانوس اشکی دارم و فانوس آهی می‌جویمت با اشک و آهم یا الهی از مادرم آموختم پروانه باشم از کودکی عبد در این خانه باشم از مادر من مهربان‌تر کیست جز تو؟ از مادر من مهربان‌تر نیست جز تو تو صاحب تورات و انجیل و زبوری روشن‌ترین تصویر از آیات نوری «یا صاحبی فی وحدتی»، پشت و پناهم! «یا عُدَّتی فی شِدَّتی»، بی‌تکیه‌گاهم از خود نکردی لحظه‌ای هم ناامیدم تنها مرا مگذار ای تنها امیدم! هرگز مگیر از چشم‌هایم خنده‌ات را در آتش خشمت مسوزان بنده‌ات را رحمی به اشک و التماسم کن الهی از آتش دوزخ خلاصم کن الهی با هر فرازی تشنه‌تر می‌شد گلویش بغضی امانش را برید و بی‌امان گفت شاید رباب و نجمه در خیمه شنیدند آنجا که از مهر خدا با کودکان گفت «رَبِّ بِما ألبَستنی»، یعقوب چشمش با اشک از پیراهن آرام جان گفت او گفت از دندان و لب‌هایش در آن روز تفسیر آن را شرحه شرحه خیزران گفت «أشکُو إلیکَ غُربتی وَ بُعدَ داری» این جمله را سمت مزاری بی‌نشان گفت اشک از دو چشمش چون دو مشک باز می‌ریخت اشکی که با عباس از آب روان گفت بعد از دعا خورشید از آن سرزمین رفت عید آمد و ماه بنی‌هاشم اذان گفت 📝 🌐 shereheyat.ir/node/2893@ShereHeyat
آشنایی با محتوای زیارت غدیریه زیارت غدیریه یک منبع مهم آشنایی با غدیر است زیارت غدیریه، یادگار ارجمند امام‌هادی علیه‌السلام است. در این زیارت‌نامه شریف بیش از ۲۰۰ فضیلت از فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است. محورهای مهم می‌‌توان با یک نگاه اجمالی، این زیارت را بر سه محور تقسیم کرد: 1- آیات قرآن کریم طبق شمارش موجود، 78 آیه شریفه در زیارت غدیریه آمده است که بر محور بیان فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام است؛ از جمله: آیه لیلة‌المبیت،آیه ابلاغ و آیه ولایت 2- فضایل حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فضایلی مانند: امیرالمؤمنین، سیّد‌الوصیّین، امین‌الله فی ارضه، سفیر‌الله فی خلقه،‌ الحجّه‌البالغه علی عباده، دین‌الله‌القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، و... 3- بخش‌هایی از تاریخ این زیارت، حاوی مطالبی از تاریخ ولایت است؛ از جمله: حدیث غدیر، غصب فدک، جنگ‌های بدر، احزاب، احد، و جنگ‌های حُنین، صفّین، جمل، نهروان، و... برخی استنادات قرآنی استنادات قرآنی در زیارت غدیریه فراوان است. الف) نبأ عظیم امام‌هادی علیه‌السلام در فرازی ازاین زیارت به آیات ابتدایی سورة نبأ اشاره کرده، می‌فرمایند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا‌النَّبَأُ‌العَظيمُ،‌الذى هُمْ فيهِ مُخْتَلِفُونَ» در روایاتی که از پیشوایان معصوم رسیده است، «نبأ عظیم»به مسئلة ولایت و امامت امیر مؤمنان علی علیه‌السلام تفسیر شده که در روز قیامت از آن سؤال خواهد شد. ب) صراط مستقیم امام‌هادی علیه‌السلام با اشاره به آیه 153سورة انعام، صراط مستقیم را پیروی از امیرالمؤمنین دانسته، می‌فرمایند: «وَاَشْهَدُ اَنَكَ‌المَعْنی بِقَوْلِی‌العَزيزِالرَحيم: وَاَنَ هذا صِراطی مُسْتقیماً فاتَبِعُوهُ، وَلاتَتَّبِعُواالسُّبُلَ فَتفرق بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ». پیامبر اکرم به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: «تو راه روشن خداوند و صراط مستقیم و رهبر دین هستی». بنابراین در روایات منظور از صراط مستقیم، حضرت علی علیه‌السلام است. ج) آیه انما وليكم‌الله یکی دیگر از آیاتی که در شأن امیرالمؤمنین علیه‌السلام نازل شده و در این زیارت هم آمده، آیة 55سورة مائده است. با توجّه به روایاتی که از طریق شیعه نقل شده است، مراد از «الَذينَ آمَنُوا»، امام علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام و در بیان ولایت ایشان است. د) آیة تبلیغ آیة تبلیغ( سورة مائده آیة67) در واقعة غدیرخم بر پیامبر(ص) نازل شد که از اشارات امام‌هادی علیه‌السلام در زیارت غدیریه است. ه) لیلة‌المبیت امام‌هادی علیه‌السلام در زیارت‌نامه خود، خوابیدن حضرت علی علیه‌السلام در بستر پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌اله را مطرح کرده، این را فضیلتی برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌داند و عمل او را همانند عمل حضرت اسماعیل، درهنگام دستور الهی به حضرت ابراهیم برای ذبح او می‌شمارد که با جان خود و فداکاری خویش آن بزرگوار را حفظ کرد؛ موقعی که قریش اجتماع کرده بودند تا او را بکشند. پس امام علیه‌السلام نخستین فدایی در اسلام است. و) آیة تطهیر آیة تطهیر(احزاب آیة 33)یکی دیگر از آیاتی است که به اثبات ولایت و عصمت برای اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌پردازد و امام ‌هادی علیه‌السلام این ویژگی را فضیلتی برای اهل‌بیت برمی‌شمارند. ذکر برخی از فضایل امیر‌المؤمنین علیه‌السلام در زیارت غدیریه پیشتاز در اسلام و ایمان: اَنْتَ اَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللهِ، وَصَلّى لَهُ وَجاهَدَ آمَنْتَ بِاللهِ وَهُمْ مُشْرِكُونَ، وَصَدَّقْتَ بِالْحَقِّ وَهُمْ مُكَذِّبُونَ اخوّت و برادری میان پیامبر و امام: اَشْهَدُ اَنَكَ اَخُو رَسُولِ‌اللِه وَ وَصِيُهُ لعن منکر ولایت امام‌هادی علیه‌السلام در فرازهای متعدّدی از زیارت غدیریه، منکران ولایت را لعن کرده‌اند: «پس خدا منکر ولایت و فرمانروایى تو را پس از اقرار و شکنندة پیمانت را پس از بستن پیمان لعنت کند».
حجة‌البلاغ( و نه فقط حجة‌الوداع) حجة‌البلاغ یا حجة‌الوداع یا حجة‌الکمال یا حجة‌التمام، تنها حج حضرت محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله پس از هجرت است، که با شمار بسیاری از مسلمانان از مدینه آغاز شد. بهترست آن را «حجة‌البلاغ» بدانیم چون پیامبر طبق آیه تبلیغ، به امر خدا به مهم‌ترین وظیفه خود در طول رسالتش جامه عمل پوشاند: «ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً به مردم برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای!»
خبر دهید که یاران رفته برگردند پیادگان و سواران رفته برگردند خبر رسید به نقل از سبو، به نقل از خُم شراب ناب رسیده به‌هوش ای مردم! در اوج هجمه گرما، خبر گوارا بود خبر، شکفتن چشمه میان صحرا بود خبر که سینه به سینه... خبر دهان به دهان.. خبر مناره مناره... خبر اذان به اذان.. خبر که راه زیادی‌ست در سفر بوده رسانده است به ما آن‌چه عشق فرموده میان آن همه تزویر و حیله دائم خبر رسید یدالله فوق ایدیهم اگرچه بود فراوان و کم رسید به ما به رغم توطئه‌ها باز هم رسید به ما خبر حنین، خبر نهروان، خبر خیبر خبر، ولایت مولا و آل پیغمبر خبر یکی‌ست ولی با دوازده عنوان که گاه، صلح نموده‌ست و گاه در میدان.. خبر، برادر پیغمبر است می‌دانی؟ خبر علی‌ست؛ خبر حیدر است می‌دانی؟ به قول حضرت هادی، همان وقوع عظیم قیامتی‌ست فشرده که در دل تقویم خبر که بال زد و رفت و در جهان پیچید پرنده‌تر شد و در هفت آسمان پیچید خبر نبود صدا بود در شب معراج علی، صدای خدا بود در شب معراج خبر اگرچه پر از خنده بود، محزون شد هنوز اول آن بود و قلب او خون شد.. خبر، بهانه تبریک بین مردم شد خبر امانت حق بود؛ پس چرا گم شد؟ خبر که خانه‌نشین شد، که صبر شد کارش که شقشقیه شد و آه سینه شد یارش خبر رسید برادر! ... به شمع بیت‌المال و بعد از آن جگرش سوخت از غم خلخال نشست یکه و تنها، کسی نشد یارش خبر رسید به ما بغض «اَین عمارش».. خبر دهید که یاران رفته برگردند پیادگان و سواران رفته برگردند خبر دهید زمان غروب تردید است غدیر، چشم به راه طلوع خورشید است
فضائل علوی و مهدوی در خطبه غدیر 🌹خداوند على را به عنوان صاحب اختیار و امام شما منصوب نموده است. 🌹حکم على بر هر موحدى موجودى اجراشونده و کلام او مورد عمل و امرِ او نافذست. 🌹هرکس که من صاحب اختیار او هستم، این على، صاحب اختیار اوست. ولایت على از طرف خداوند است و دستور آن را او بر من نازل کرده است. خداوند دین شما را با امامت او کامل کرد. 🌹از راه على به راه گمراهى نروید و از او دور نشوید و از ولایت او سر باز نزنید. 🌹على امام مبین و امام متقین است. 🌹على به سوى حق هدایت می‌کند و به آن عمل می‌نماید؛ و باطل را از بین می‌برد و از آن نهى می‌کند؛ و در راه خدا سرزنش ملامت کننده‌اى او را مانع نمی‌شود. 🌹على اول کسى است که به خدا ایمان آورد. 🌹على را بر همه تفضیل دهید؛ که او بعد از من، از هر مرد و زنى بالاتر است. على«جَنْب» خداست که در قرآن می‌فرماید:«یا حَسْرَتا عَلى ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ‌اللَّهِ». 🌹هیچ آیه‌اى دربارۀ رضاى خداوند نازل نشده، مگر در مورد على. 🌹على یارى‌دهندۀ دینِ خدا و دفاع کننده از رسول خداست. 🌹على است تقى و نقى و ‌هادى و مهدى. 🌹على بشارت‌دهنده است. على هدایت‌کننده است. 🌹على است آن کس که خداوند او را از من خلق کرده و من از اویم. 🌹امیرالمؤمنین جز این برادر من على کسى نیست. 🌹ریاست و امیرىِ مؤمنان بعد از من براى احدى غیر از او حلال نیست. 🌹کسانى که براى سلام کردن به على به عنوان امیرالمؤمنین سبقت بگیرند، رستگارانند. 🌹هیچ علمى نیست مگر آن‌که خداوند به من تعلیم فرموده؛ و هیچ علمى نیست مگر آن‌که من آن را به على آموخته‌ام. 🌹خداوند مرا امر و نهى نموده است؛ و من هم على را امر و نهى کرده ام. پس على، امر و نهى را از سوى خداوند عزّوجل می‌داند. 🌹مردم! من براى شما تبیین کردم و به شما فهمانیدم! و این على است که بعد از من به شما می‌فهماند. 🌹نور از طرف خداوند در من، و سپس در على و نسل او تا مهدى قائم قرار داده شده است. 🌹خاتم امامان مهدى قائم، از ماست.مهدى، حق خداوند و هر حقّى را که براى ماست، خواهد گرفت. اوست که کارها به دست او سپرده شده و گذشتگان به او بشارت داده‌اند. اوست حجت باقى خداوند و ولى او در زمین؛ و امانت‌دار او بر سرّ و آشکار. 🌹کسى جز شقى، على را مبغوض نمی‌دارد. ملعون است کسى که مخالفت على نماید. 🌹خداوند توبۀ کسى را که ولایت على را انکار کند هرگز نمی‌پذیرد و او را نمی‌آمرزد. 🌹ملعون است، ملعون است؛ مورد غضب است، مورد غضب است؛کسى که این کلام مرا دربارۀ على نپذیرد و با آن موافقت نکند. 🌹آنان که امامت على و جانشینان او از فرزندانم و نسل او تا روز قیامت را نپذیرند، کسانى‌اند که اعمال آنان سقوط می‌کند و دائماً در آتش خواهند بود. عذاب آنان تخفیف داده نمی‌شود و به آنان مهلت داده نخواهد شد. 🌹دشمنان على، اهل شقاق و نفاق و معارضه‌کنندگان و تجاوزکنندگان از حق خودند؛ آنان برادران شیاطینند که سخنان نادرست و به‌ظاهر زیبا را از روى غرور به یکدیگر می‌رسانند.
باران دوباره دل‌پذیر آمد سرشار آمد، سر به زیر آمد در عالم بالا خبرهایی است این‌گونه باران دل‌پذیر آمد تا از طراوت‌ها نشان آرد هر ابر سمت آبگیر آمد هر ابر، باران هدایت شد با رودها در این مسیر آمد تا رمز رویش را به او گوید باران به دیدار کویر آمد باران به لحن رعد و طوفان بود گرچه به نرمای حریر آمد باران وحی از آسمان بارید حکم ولایت در غدیر آمد آن حکم حق، بار امانت بود حکم خدا باری خطیر آمد بار امانت عشق مولا شد در عشق او خیر کثیر آمد پیچید بوی نام مولا و در باغ جان، عطر عبیر آمد نور هدایت در فضا پیچید یعنی سراج آمد منیر آمد دست دو مولا در طراز هم آری مراعات‌النظیر آمد الیوم اکملت لکم را خواند روح بشارت از بشیر آمد لحن فهذایش به ما فهماند مرجع برای این ضمیر آمد ما خوب می دانیم مولا کیست بر منکران اما نذیر آمد اکنون ولی‌الله اعظم اوست بعد از رسول‌الله امیر آمد بعد از پیمبر بهترین مولا در کار دین نعم‌النصیر آمد مولاعلی‌بن‌ابی‌طالب بخت جوان با رای پیر آمد یک‌باره خم شد پشت ابلیس و در ناله و بانگ و نفیر آمد تکلیف شب با روز روشن شد چون حکم فردوس و سعیر آمد هارون امت از پی پیکار با سامری‌های شریر آمد لرزه به جان روبهان افتاد دیدند جای شیر، شیر آمد آن شیر، شیر بیشه توحید شیر خداوند قدیر آمد آمد قسیم‌النار والجنه حبل‌المتین و دستگیر آمد مسکین راه او، یتیمش باش آن دستگیر هر فقیر آمد بر سفره‌اش بنشین که مصداق یا راحم الطفل‌الصغیر آمد *** سبحانک! این شعر و شأن تو؟ تا بارگاهت مستجیر آمد با ذکر یامولا اَجِرنا و یا مستعان و یا مجیر آمد ذره‌نوازیِ تو و این شعر... در چشم‌ها گرچه حقیر آمد.. تیرماه١۴٠١
با یاد مرحوم مهدی جعفرزاده و ارادت و عشق حسینی‌اش با عشق حسین، جان من شدآگاه ای مرگ ندارم از تو حتی اکراه این جان مرا بگیر و تقدیمش کن در مجلس روضه اباعبدالله
جلسه ١٩۴ با حضور شاعران ولایی سرا دوشنبه سوم مرداد ١۴٠١ ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات در این جلسه در کنار نقد آثار ولایی، بخش دیگری از سلسله مباحث «شیوه های آفرینش بیان غیر مستقیم و شاعرانه» تقدیم خواهد شد.
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹هیأتی فراهم کن🔹 دلت گرفته اگر، یادی از محرم کن دو قطره اشک بریز و دو دیده خرم کن اگر زمین و زمان را به هم بیاشوبند خودت برای خودت هیأتی فراهم کن بپوش پیرهن مشکی ارادت را اتاق خلوت و آشفته‌ را منظم کن اجاق مجلس روضه همیشه روشن باد! مباد سرد شود داغ! چای را دم کن! کنار پنجره بنشین و در هوای حسین تمام منظره را غرق رقص پرچم کن «هوا ز بادِ مخالف چو قیرگون گردید» دو بیت روضه بخوان از غم جهان کم کن ورق بزن صفحات شلوغ مقتل را برو به خیمۀ محبوب و عهد محکم‌ کن برو کنار فرات و نگاه کن در آب گلوی کودک شش‌ماهه را مجسم کن دلت گرفته اگر رو به کربلا برخیز سلام کن به حسین غریب و سَر، خم کن سری به نیزه بلند است و عمر ما کوتاه تمام عمر به سر در غم محرم کن! 📝 🌐 shereheyat.ir/node/4828@ShereHeyat
علیه‌السلام 🔹مرهم🔹 هرچه را خواهی بگیر از ما ولی غم را مگیر غم دوای دردهای ماست مرهم را مگیر.. صد بلا رد می‌شود با قطره اشکی بر حسین پس خدایا در بلاها اشک نم‌نم را مگیر چند ماهی می‌شود تنها دعای ما شده: ای خدا از عاشقان ماه محرم را مگیر بیرقت را سال‌ها در دسته‌ها برداشتیم یاحسین از دست ما امسال پرچم را مگیر گریه بین روضه‌های دسته‌جمعی بهتر است نعمت مرثیه‌خواندن‌های با هم را مگیر فیض می‌بردیم از یک آه سوزان بر حسین یارب از سینه‌زنان فیض دمادم را مگیر در لباس رزم با کفار خونم را بریز در میان رختخواب مرگ جانم را مگیر 📝 🌐 shereheyat.ir/node/5159@ShereHeyat
من به غم‌های تو محتاج‌تر از لبخندم من به این ناله به این اشک، ارادتمندم کوچه پس کوچه خیابان به خیابان همه تو قطره‌ام باز به دریای تو می‌پیوندم خون تازه‌ست که جاری‌ست به رگ‌های سیاه نام سرخ تو اگر حک شده بر سربندم عشق دنیای عجیبی‌ست؛ که با بودن آن از غم و سوختن و آه شدن خرسندم پای داغت همۀ هستی من می‌سوزد و چه خوش‌بختم اگر دانه‌ای از اسپندم «یَومَ تَبیضُّ وُجوهٌ» اثر روضۀ توست با همین آیه چه خوب‌ است که بشناسندم
علیه‌السلام 🔹امام غریب🔹 بیمار کربلا، به تن از تب، توان نداشت تاب تن از کجا، که توان بر فغان نداشت گر تشنگی، ز پا نفکندش غریب نیست آب آن قدر، که دست بشوید ز جان، نداشت در کربلا کشید بلایی که پیش وَهم عرش عظیم، طاقت نیمی از آن نداشت ز آمد شد غم اسرا، در سرای دل جایی برای حسرت آن کشتگان نداشت در دشت فتنه‌خیز که زان سروران، تنی جز زیر تیغ و سایۀ خنجر امان نداشت - این صید هم که ماند، نه از بابِ رحم بود صیاد دهر، تیر جفا در کمان نداشت... 📝 🌐 shereheyat.ir/node/1669@ShereHeyat
علیه‌السلام 🔹تو را زمانه نفهمید🔹 در آن نگاه عطش‌دیده روضه جریان داشت تمام عمر اگر گریه گریه باران داشت گرفت جان تو را ذره ذره عاشورا که لحظه لحظۀ آن روز در دلت جان داشت چه سنگ‌ها سرت از دست نانجیبان خورد چه زخم‌ها دلت از شام نامسلمان داشت اسیر بودی و از خطبۀ تو می‌ترسید به روشنای کلامت یزید اذعان داشت و بر امامت تو سنگ هم شهادت داد به قبله بودن تو کعبه نیز ایمان داشت... تو را زمانه نفهمید و خواند بیمارت و پشت این کلمه عجز خویش پنهان داشت 📝 🌐 shereheyat.ir/node/1659@ShereHeyat
مینویسند جهان چهرۀ شادابی داشت هر زمان محضر او قصد شرفیابی داشت سجده می‌کرد به پیشانی او مهر نماز نزد او سجده برای خودش آدابی داشت موج ها پشت سر او همه صف می‌بستند سر سجاده که دریا دل بی‌تابی داشت اشک بر گونه او بود و دعا روی لبش آری او نیز برای خودش اصحابی داشت بعد از آن واقعه با شعلۀ باران می‌سوخت تا چهل سال فقط گریه و بی‌خوابی داشت اشک در محضر او ذکر مصیبت می‌کرد تا که می‌دید کسی ظرف پر از آبی داشت
جلسه ١٩۵ با حضور شاعران ولایی سرا دوشنبه ٢۴ مرداد ١۴٠١ ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات در این جلسه در کنار نقد آثار ولایی، بخش دیگری از سلسله مباحث «شیوه های آفرینش بیان غیر مستقیم و شاعرانه» تقدیم خواهد شد.
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
محل برگزاری: قم ساختمان حج و زیارت حضور عموم علاقه مندان (خواهران و برادران) بلامانع است.
بر روی نیزه مثل سلامی دوباره بود او را جهان شنید، پیامی دوباره بود منزل به منزل از پی او رفت آسمان بر روی نیزه نیز امامی دوباره بود با لشکری ستاره و ماه از فراز نی خورشید در هوای قیامی دوباره بود انگار نهر علقمه دلتنگ و بی‌قرار چشم انتظار ماه تمامی دوباره بود قرآن، به نیزه خواند خودش را به چند لحن روی لبش همیشه مقامی دوباره بود او در شکوه تازه به داد جهان رسید آری حسین فیض مدامی دوباره بود
یک سؤال مهم آقای عزیز آقای اباعبدالله! و آقای دلم یااباعبدالله! کدام‌یک درست و کدام‌یک نادرست است؟ این سؤالی است که بارها مطرح شده؛ اما ظاهرا تاکنون کسی به آن پاسخ نداده است. طبق قواعد دستور زبان، واژه «آقا» و «خانم» به شکل‌های زیر کاربرد دارد: الف) تعیین جنسیت: مثال: آقای مهدی علوی خانم مهدیه علوی ب) تکریم: شکل یکم: آقامهدی مهدی آقا شکل دوم: آقای عزیز من! آقای من! آقای دلم! سه عبارت پایانی، به نوعی برگرفته از عبارت«سیدی و مولای» است و کاربرد آن، ایرادی ندارد. با این توضیح، می‌توان گفت: «آقای اباعبدالله» - که اخیرا در نوحه‌ای به کار رفته است‌‌- عبارتی نادرست و غیرقابل دفاع است؛ هرچند برخی مخاطبان -احتمالا به دلیل تازگی مضمون آن- با وجد خاصی ان را تکرار می‌کنند... نکته پایانی: این روزها گرایش به نوآوری و خلق مضامین بدیع، به‌ویژه در نوحه‌ها رواج یافته و مسلماحرکتی شایسته و قابل دفاع است؛ البته با تأکید بر رعایت شروط مهمی چون: ١. توجه به قوانین زبان و بیان؛ ٢. توجه به اصول اولیه غنای مضمون، محتوا و قوت فنی؛ ٣. رعایت اقتضائات دینی، فرهنگی و اجتماعی؛ تا اثر رنگ و بوی عوامانگی، یا فانتزی و حتی طنز نیابد. *** مرور تجربه‌های تلخ و عبرت‌انگیز برخی شاعران و نوحه‌سرایان نوگرا و هنجارشکن، ضرورت دقت و وسواس فکری - هنری را به همه ما یادآور می‌شود و ما را از تکرار اشتباهات، باز می‌دارد...
جلسه ١٩۶ با حضور شاعران ولایی سرا دوشنبه ٣١ مرداد ١۴٠١ ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات در این جلسه در کنار نقد آثار ولایی، بخش دیگری از سلسله مباحث «شیوه های آفرینش بیان غیر مستقیم و شاعرانه» تقدیم خواهد شد.