eitaa logo
سیدمصطفی
8 دنبال‌کننده
326 عکس
69 ویدیو
8 فایل
جهت ارتباط: 🆔 @smht63
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ره) موضع ما در این است که جامعه ی مسلمان ها جامعه ی است. ما مسلمان ها روی دو پای خودمان بدون تکیه دادن به هیچ غول و غول بچه ی دنیا می خواهیم بایستیم و غول ها و غول بچه ها هم برای ما ترس آور نیستند. نه از ،نه از و نه از هیچ چیز دیگری... ما وقتی می دادیم‌ تا عمق معنای آن را می فهمیدیم بنابراین؛ «ما جنگمان با امریکا تمام عیار است» 🆔 @smht11014
📚 حق المارّه 💠 سؤال: چیست؟ شرایط آن را بیان کنید. ✅ جواب: کسی که در حال به درختی دار برسد ـ با شرایط زیر ـ می تواند از میوۀ آن بخورد: ۱. بنابر احتیاط واجب یقین به عدم رضایت مالک نداشته باشد. ۲. به طور اتفاقی از آنجا عبور کند نه با قصد . ۳. ضرر و آسیب به درخت نزند و میوه ها را تلف نکند. ۴. میوه را همان جا بخورد و با خود نبرد. ۵. وارد ـ مانند ـ نشود. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
س305: ما با اشخاصی می‏‌کنیم که نمی‏‌دهند و حساب سال هم ندارند، با آنان خرید و فروش داریم و به دیدن آنان رفته و با آنان غذا می‏‌خوریم، این مسأله چه حکمی دارد؟ ج) در فرض سؤال شما غير از امر به معروف و نهی از منکر وظيفه‌ی ديگری نداريد. س308: اگر مشتری بداند که به عین مالی که خریده، خمس تعلّق گرفته و فروشنده آن را نپرداخته است، آیا تصرّف در آن کالا برای او جایز است؟ ج) برای مشتری تصرف در آن اشکال ندارد. 🆔 @smht11014
📚 بلعیدن خرده های غذا هنگام نماز 💠 سوال: آیا در هنگام نماز، و و یا خرده های باقی مانده در دهان، جایز است؟ ✅ جواب: خوردن و ‌آشامیدن در حال ، آن را باطل می کند چه کم باشد یا زیاد، ولی فرو دادن که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن شیرینیِ قند و شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی شود. همچنین اگر سهواً یا از روی فراموشی چیزی بخورد یا بیاشامد به شرطی که از صورت نماز خارج نشود، نماز باطل نمی شود. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رسالت دانشجو در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی♨️ 🎥انتشار به مناسبت فرا رسیدن رسالت دانشجو امروز در این است که همچنان به عنوان یک بماند و دانشجو رسالتش در این است که در برابر درد های جامعه "برای همیشه حساس بماند" نه اینکه تا فارغ التحصیل شد و یک شغلی پیدا کرد،هر وقت شغلش بهتر میشود حساسیتش کمتر شود! دردی که ده ها سال به آن مبتلا بودیم... ✔️وای به حال جامعه ای که گروه ممتازش تبدیل شود به گروه بی دردش! @shahiddoctorbeheshti 🆔 @smht11014
📚 موارد سجده سهو 💠 سؤال: در چه مواردی واجب است؟ ✅ جواب: بايد براى پنج مورد پس از سلام نماز، به جا آورد: ۱. در بين نماز، سهواً بزند. ۲. در نماز چهار ركعتى، پس از سجده‏ دوم، شك كند كه خوانده است يا . ۳. را فراموش كند. در دو مورد هم احتياط واجب آن است كه دو سجده‏ سهو به جا آورد: ۴. يك سجده را فراموش كند. ۵. در جايى كه نبايد را بگويد، سهواً سلام دهد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
📚 کیفیت سجده سهو 💠 سؤال: کیفیت به چه شکل است؟ ✅ جواب: براى سجده‏ سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده‏ سهو، را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و بخواند و دهد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
📚 فراموش کردن نماز آیات 💠 سؤال: اگر شخصی را فراموش کند و یا پس از و مانند آن متوجه شود، خواندن نماز آیات بر او واجب است؟ ✅ جواب: اگر از ساير حوادث – به جز و - در وقت آن مطلع شود و نماز آيات را - هر چند بر اثر فراموشى - نخواند، بايد نماز آيات را به جا آورد اما اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از فهميده‏، احتیاط واجب آن است که آن را به جا آورد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
📚 شرایط امام جماعت 💠 سؤال: چه شرایطی را باید داشته باشد؟ ✅ جواب: امام جماعت بايد ، ، و حلال زاده و بنابر احتیاط، باشد، و نماز را صحیح بخواند و اگر مرد است هم مرد باشد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَآءُ وَيَقْدِرُ ۚ وَفَرِحُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا مَتَاعٌ خدا رزق را برای هر كس كه بخواهد، وسعت می‌دهد و برای هر كس كه بخواهد، تنگ می‌گیرد. و [آنان كه از حیات جاوید و پرنعمت آخرت بی‌خبرند] به زندگی زودگذر دنیا شادمان شدند، در حالی كه زندگی دنیا در برابر آخرت جز متاعی ناچیز نیست.
📚 سقط جنینِ بیمار 💠 سؤال: آیا صِرف تشخیص بیماری در جنین، مجوّز آن است؟ و در صورت سقط آن بر عهده چه کسی می آید؟ ✅ جواب: مجرد تشخیص بیماری جنین مجوز نیست و حرمت آن را از بین نمی برد، مگر در موارد بسیار خاص و بیماریهایی که نگهداری آن برای اطرافیان با مشقت زیاد و حرج همراه باشد، که در این صورت سقط جنین فقط قبل از جایز است، اما بنا بر احتیاط واجب، دیه آن باید پرداخت شود و دیه بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام می دهد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید! تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد، و من در حال کسب علم برای رضایت خدا ...! شهید سید مرتضی آوینی 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخي گله مي‌كنند كه چرا حضرتعالي با اين كسالت جسمي، اين قدر براي مراسم وقت مي‌گذاريد و از اول تا آخر مجلس فاطميه و روضه را مي‌نشينيد آنها نمي دانند؛ من رزق سال كشور را در شب‌هاي فاطميه مي‌گيرم.» 🆔 @smht11014
: ❤️فرزندان آدم ابو البشر چگونه ازدواج کردند؟ پاسخ: ✅اوّلاً: در این زمینه میان مفسّران، اختلاف نظر است و اقوالی در این مورد مثل ازدواج فرزندان آدم در طبقه اوّل با حوریان بهشتی یا با جنّیان یا با افراد ذکور و اناث از نوع انسان‌های پیشین گفته شده است و هر کدام براى خود دلایلى از قرآن و روایات ذکر کرده اند. 1️⃣در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است؛ ناگفته پیداست که دستگاه قانونگذارى از آن خداست : «ان الحکم الا للّه: هر گونه حکم راجع به خداست»(سوره یوسف، آیه 40) چه اشکال دارد که بطور موقّت براى گروهى از راه ضرورت این گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و براى دیگران عموماً تحریم ابدى شود؟ طرفداران این نظریّه از ظواهر قرآن با این آیه براى خود دلیل مى آورند: «وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِیراً وَ نِساءاً»؛ و از آن دو [آدم و حوا] مردان و زنان فراوانی در روى زمین منتشر ساخت.(سوره نساء، آیه 1)ظاهر این آیه مى گوید که نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است و اگر غیر از این دو در بقاى نسل او دخالت داشتند باید بفرماید «وبث منهما و من غیر هما» یعنى به وسیله این دو و غیر آنان... . چنان‌که در برخی از روایات هم به این مطلب، تصریح فرموده‌اند؛ از جمله روایتی از حضرت امام رضا(ع) که در پاسخ به همین سؤال،‌ نقل شده و ایشان فرموده‌اند: «حَمَلَتْ حَوَّاءُ هَابِیلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِی بَطْنٍ ثُمَّ حَمَلَتْ فِی الْبَطْنِ الثَّانِی قَابِیلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِی بَطْنٍ فَزَوَّجَ هَابِیلَ الَّتِی مَعَ قَابِیلَ وَ تَزَوَّجَ قَابِیلُ الَّتِی مَعَ هَابِیلَ» . اگر در اینجا سؤال و شبهه شود که چگونه محارم با هم ازدواج کرده‌اند؟ باید پاسخ دهیم که ازدواج محارم، تکویناً اشکال عقلی یا عرفی ندارد، بلکه تشریعاً حرام شده است و حکم تشریعی، تابع مفاسد و مصالحی است که زمام آن به دست شارع، یعنی خدای تعالی است و در آن زمان یا مانعی برای این امر وجود نداشته، یا اینکه مصالح و ضرورت‌ها، مقتضی چنین کاری برای یک بار بوده است. 2️⃣نظر دیگر آن است که چون ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر ممکن نبود؛ زیرا ازدواج با محارم یک عمل قبیح و زشت است، فرزندان آدم با دخترانی از نژاد و نسل دیگر که در روی زمین بودند ازدواج کردند. بعدا که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند، زناشویی میان خود آنان صورت پذیرفت و این نظر را نیز بعضى از روایات تأیید مى کند،زیرا نسل آدم نخستین انسان روی زمین نبوده، بلکه پیش از آن نیز انسان هایی در زمین زندگی داشته اند. ⬅️حاصل این که: ممکن است گفته شود که پسران آدم با بقایاى انسانهاى پیشین که قبل از خلقت آدم و حوّا در روى زمین زندگى مى کردند، ازدواج کرده اند و از گفتگوى خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روى زمین استفاده مى شود که قبل از آدم و حوّا انسانهایى در روى زمین زندگى مى کردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده مى شود. البته نظری سوم هم برخی مطرح نموده اند که به علت نبود اشخاصی که بتوانند با فرزندان آدم علیه السلام ازدواح نمایند عده ای از فرشتگان و جنیان به فرمان الهی به گونه ای به زمین هبوط نمودند که توانستند با هابیل و قابیل ازدواج کنند تا نسل بشر ادامه یابد. ✅ثانیاً: آنچه مسلّم است این است که بالأخره تکثیر نسل آدم چون به‌وسیله و در حضور پیامبر خدا بوده است، خلاف حقّ یعنی خلاف شرع و عقل در آن انجام نشده، لکن این‌که خصوصیّات مسأله به‌ شکل کامل روشن باشد،‌ این‌طور نیست و از این جهت هم برخی از مفسّران، این مسأله را جزء مرموزات و مشکلات دانسته‌اند. ✅ثالثاً: روشن شدن این مسأله، ثمره عملی خاصّی در بر ندارد. همین مقدار که نزد ما مسلّم است که امر خلاف حقّ و شرع و عقل انجام نشده کافی است و پرداختن به جزئیات مسأله که روشن هم نیست، ضرورتی به همراه ندارد، زیرا ثمره‌ خاصّی ندارد. 🆔 @smht11014
🏴عن رسول الله صلی الله علیه‌ و آله: يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ⚫️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: ای سلمان در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت‌ ترین آنها عبارت‌اند از: مرگ، قبر، میزان، سنجش، محشر، و پل صراط و حساب‌کشی؛ پس دخترم فاطمه از هر کس راضی باشد، من از او خشنود می‌شوم و هر کس من از او راضی شوم خدا از او خرسند خواهد بود. و هر کس فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم می‌کنم و هر کس من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب می‌کند. 📗بحارالانوار، ج۲۷، ص۱۱۶. 🆔 @smht11014
17.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در راه خدا تقدیم به غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه پذیرد آزاد است سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه شهادت برای یک آرمان، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با شهود انسان نسبت به حق و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، حضورقلب در برابر خدا و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که حرکت می کنند، تلاش می کنند، خون می دهند، جان می دهند اینها قبلا ایمان شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه دوست داشتنی های دیگر در ره آن دوست می گذرند. شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به علیه السلام می گوییم ای برای این است که -حق آزادگانند. شهید تا خودش را از بندگی ها و بردگی ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در ما درآمد این آزادی بود.
انا لله و انا الیه راجعون هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى ‏پوشد 🆔 @smht11014
📚 دریافت مبلغ تخفیف توسط مسئول خرید 💠 سؤال: اگر ، جنسی را برای شرکتی که در آنجا کار می کند بخرد و از بگیرد، آیا می تواند مقدار تخفیف را برای خود لحاظ کند و قیمت بدون تخفیف را به شرکت اعلام کند؟ ✅ جواب: مقدار تخفیف، متعلق به است و خرید نمی تواند بیش از مبلغی که خریده است با شرکت محاسبه کند. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
📚 مراجعه به پزشک غیر همجنس 💠 سوال: آیا مراجعۀ زن به مرد برای جایز است؟ ✅ جواب: زیبایی، محسوب نمی شود و نگاه و لمسِ حرام برای آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان بیماری ـ مانند سوختگی ـ باشد و مراجعه به متخصص همجنس، مشقت زیاد داشته باشد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13981009_35357_128k.mp3
5.51M
🎙 درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها: ✍ دختر طلحه، به نام عایشه از زنهای معروف قریش بوده و [نقل میکند از] همسر پیغمبر اکرم صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه، که عایشه می گوید: در ميان مردم نديده‌ام كه در گويش و گفتار، كسى از فاطمه به رسول خدا شبيه‌تر باشد، وقتى او به نزد پيامبر آمد حضرت به او خوشامد مى‌گفت و دستانش را مى‌بوسيد و در جاى خودش مى‌نشاند و وقتى پيامبر به نزد او مى‌رفت، فاطمه سلام الله علیها بر مى‌خاست و به ايشان خوشامد مى‌گفت و دستانشان را مى‌بوسيد. 🌹 فاطمه سلام الله علیها در بيمارى [آخر] پيامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه به نزد ايشان آمد و آن حضرت با او به نجوا سخن گفت و فاطمه گريست. سپس باز نجوا كرد و فاطمه خنديد. نزد خودم گفتم: من گمان مى‌كردم كه اين زن بر ديگر زنان فضيلتى دارد و اكنون او را مى‌بينم كه چون زنان ديگر است، در ميان گريه ناگاه مى‌خندد. آن‌گاه در اين‌باره از خودش پرسيدم. فرمود: حال كه پرسيدى خواهم گفت. چون رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وفات كرد، در آن باره پرسيدم و او فرمود: ايشان به من خبر داد كه در اين بيمارى وفات خواهد كرد، پس من گريستم. سپس فرمود: من نخستين كسى از خاندان او هستم كه به او خواهم پيوست و من خنديدم. 📗امالی طوسی،ص۴۰۰ 🆔 @smht11014
🌷 متن روایت: عَن عائِشَةَ بِنتِ طَلحَةَ عَن عائِشَةَ قالَت ما رَأَیتُ مِنَ النّاسِ اَحَداً اَشبَهَ کَلاماً وَ حَدیثاً بِرَسولِ اللهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) مِن فاطِمَةَ. کانَت اِذا دَخَلَت عَلَیهِ رَحَّبَ بِها وَ قَبَّل یَدَیها وَ اَجلَسَها فی مَجلِسِهِ فَاِذا دَخَلَ عَلَیها قامَت اِلَیهِ فَرَحَّبَت بِهِ وَ قَبَّلَت یَدَیهِ وَ دَخَلَت عَلَیهِ فی مَرَضِهِ فَسارَّها فَبَکَت ثُمَّ سارَّها فَضَحِکَت. فَقُلتُ کُنتُ اَریٰ لِهٰذِهِ فَضلاً عَلَی النِّساءِ فَاِذا هِیَ امرَأَةٌ مِنَ النِّساءِ فَبَینَما هِیَ تَبکیٰ اِذ ضَحِکَت. فَسَأَلتُها فَقالَت اِنّی اِذَن لَبَذِرَةٌ. فَلَمّا تُوَفِّیَ رَسولُ اللهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) سَأَلتُها فَقالَت اِنَّهُ اَخبَرَنی اَنَّهُ یَموتُ فَبَکَیتُ ثُمَّ اَخبَرَنی اَنّی اَوَّلُ اَهلِهِ لُحوقاً بِهِ فَضَحِکتُ.
❓چرا حضرت فاطمه‌ سلام الله علیها را "فاطمه" نامیده اند؟ ✍ در اینکه چرا دخت گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نامیده شده است، به تفصیل در منابع، روایات متعددی وارد شده است که برخی از آنها را در اینجا به اختصار ذکر می کنیم: 1⃣ سمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ. / خصال ج۲، ص۴۱۴. فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چراکه از شر و بدی بریده و جدا است. این روایت اشاره به عصمت حضرت زهرا‌(س) دارد؛ و آیه «اِنَّمَا یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنَکُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیْتِ‌ وَ یُطَهِرَّکُمْ تَطْهِیراً».احزاب/۳۳، نیز اشاره به همین مطلب دارد. 2⃣ سُمِيَّتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ. / مناقب ابن شهر آشوب ج ۳، ص ۳۳۰ فاطمه را فاطمه گوید زیرا بریده است از خونی که زنها می بینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری زهرا سلام الله علیها است. 3⃣ سمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ کُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا. / بحار الانوار، ج ،۴۳ ص۶۵ فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت او بریده شده‌اند و قدرت بر شناخت حقیقت او ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد که به واسطه آن مقام،‌ ام‌ ابیها نامیده شده است. 4⃣ سمِیَّتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِیَ وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ. / مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج ۳، ص ۳۲۹ فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را، از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به مقام شفاعت حضرت است. 5⃣ سمِیَّتْ فَاطِمَةُ، فَاطِمَةَ لِأَنَّ اَعْدائَهَا فُطِمُوا عَنْ حُبِهّا. / بحار الأنوار، ج ٤٣، ص ١٨. فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون دشمنان او، از محبتش بریده می‌‌شوند. و روشن است، کسی که محبت اهل بیت را ندارد به رو در آتش انداخته می شود. ❓نام فاطمه از چه نامی گرفته شده است؟ ✍ «فاطمه» نامی است که از نام خداوند عزّ و جلّ «فاطر» گرفته شده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حدیثی این مطلب را به دختر خود خبر می دهد. 🌺 قَالَ النَّبِیُّ (ص) لِفَاطِمَةَ: شَقَّ اللَّهُ لَکِ یَا فَاطِمَةُ اِسْماً مِنْ أَسْمَائِهِ فَهُوَ الْفَاطِرُ وَ أَنْتِ فَاطِمَهُ. (۲) پیامبر خدا (ص) به حضرت فاطمه (س) فرمودند: خداوند براى تو نامى که از نامهاى خود مشتق گردیده؛ برگزیده است؛ زیرا نام او فاطر است و تو فاطمه هستی. ✅ رسول خدا (ص) به على بن ابیطالب (ع) در حدیث دیگری درباره مشتق شدن نام فاطمه از نام فاطر فرمودند: 🌷 زمانى که خداوند متعال آدم را آفرید و از روحش در او دمید و فرشتگان را به سجده کردن به او امر فرمود و وى را در بهشت ساکن کرد و حوّاء را به تزویجش درآورد، چشمش به طرف عرش افتاد، پنج سطر مکتوب دید. به درگاه الهى عرض کرد: پروردگارا، اینان چه کسانی هستند؟ ☀️حقّ تعالى فرمود: ایشان کسانى هستند که هر گاه شفاعت خلق مرا نمایند، شفاعتشان را قبول مى کنم. آدم عرض کرد: پروردگارا، به قدر و عظمت آنها نزد خودت نام ایشان چیست؟ خداوند فرمود: امّا اوّلى: من محمود هستم و او محمّد است، دوّمى: من عالى هستم و او على است، سوّمى: من فاطر هستم و او فاطمه است، چهارمى: من محسن هستم و او حسن است، پنجمى: من ذو الاحسان هستم و او حسین است، تمام آنها حمد و ثنای الهى را به جا مى آورند. متن روایت: 🌷 لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى ذِکْرُهُ آدَمَ «وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ» وَ أَسْجَدَ لَهُ مَلَائِکَتَهُ وَ أَسْکَنَهُ جَنَّتَهُ وَ زَوَّجَهُ حَوَّاءَ أَمَتَهُ فَوَقَعَ طَرَفَهُ نَحْوَ الْعَرْشِ فَإِذَا هُوَ بِخَمْسِ سُطُورٍ مَکْتُوبَاتٍ قَالَ آدَمُ یَا رَبِّ مَا هَؤُلَاءِ قَالَ تَعَالَى هَؤُلَاءِ الَّذِینَ إِذَا شفعوا [تَشَفَّعَ] بِهِمْ إِلَیَّ خَلْقِی شَفَّعْتُهُمْ فَقَالَ آدَمُ یَا رَبِّ بِقَدْرِهِمْ عِنْدَکَ مَا اسْمُهُمْ فَقَالَ أَمَّا الْأَوَّلُ فَأَنَا الْمَحْمُودُ وَ هُوَ مُحَمَّدٌ وَ الثَّانِی فَأَنَا الْعَالِی وَ هَذَا عَلِیٌّ وَ الثَّالِثُ فَأَنَا الْفَاطِرُ وَ هَذِهِ فَاطِمَهُ وَ الرَّابِعُ فَأَنَا الْمُحْسِنُ وَ هَذَا الْحَسَنُ وَ الْخَامِسُ فَأَنَا ذُو الْإِحْسَانِ وَ هَذَا الْحُسَیْنُ کُلٌّ یَحْمَدُ اللَّهَ تَعَالَى. 📚 علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۳۵ 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا