💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۱)
✍ بهترين و مطمئنترين سند براي شناخت فلسفه و اهداف نهضت سيدالشهدا(ع)، كلمات خود آن حضرت و يا امامان ديگر در اين باره است، مجموع خطبهها، سخنان، نامهها و وصيتنامه امام حسين(ع) كه در باره اهداف و انگيزههاي قيام عاشورا است و نيز برخي از تعابير زيارت نامههاي متعدّد و مختلف كه از امامان ديگر در باره حضرت رسيده است، می باشد.
✅ امام حسين(ع) در جمع گروهی از عالمان و نخبگان مكه با ايراد خطبهاي شورانگيز و كوبنده، ضمن يادآوري وظيفه سنگين و تكليف خطير علما و بزرگان شهرها در باره پاسداري از كيان دين و اعتقادات مسلمانان و پيامدهاي سكوت در برابر جنايات امويان، از خاموشي آنان در برابر سياستهاي دينستيزانه حاكمان اُموي انتقاد كرده و هرگونه همراهي و سازش با آنان را گناه نابخشودني دانستند.
✅ حضرت در پايان سخنان خود، هدف از اقدامات و فعاليتهايش برضدّ نظام ستمگر حاكم را چنين اعلام فرمودند:
🌷خدايا تو ميداني آنچه از طرف ما انجام گرفته است (از سخنان و اقدامات برضدّ حاكمان اُمَوِي) به خاطر رقابت و سبقت جويي در فرمانروايي و افزونخواهي در متاع ناچيز دنيا نبوده است، بلكه براي اين است كه نشانههاي دينت را (به مردم) نشان دهيم ( برپاگردانيم) و اصلاح در سرزمينهايت را آشكار كنيم. ميخواهيم بندگان ستمديدهات در امان باشند و به واجبات و سنّتها و احكامت عمل شود.
🌺«اللهم إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یکُنْ مِنَّا تَنافُساً فی سُلطانٍ، و لا التِماساً مِنْ فُضُولِ الحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَی المَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، و نُظْهِرَ الإصْلاحَ فی بِلادِکَ و یأمَنَ الْمَظْلوُمُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یعْمَلَ بِفَرائِضِِکَ و سُنَّتِکَ وَ أحْکامِکَ؛
📗 تحف العقول، ص 239
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۲)
✍ امام حسين(ع) ضمن وصيّتنامهاي كه هنگام خروج از مدينه و در زمان وداع با برادرش محمّد بنحنفيّه براي وي نوشت، هدف از حركت خويش را چنين بازگو كرد:
🌷من نه از روي سرمستي و گستاخي و نه براي فساد و ستمگري حرکت کردم. بلكه تنها براي طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. ميخواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم و به سيره جدم و پدرم علي بنابيطالب عمل كنم.
🌹 «....إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب....»(۱)
و در جاى ديگر مى فرمايند:
🌷اَلّلهُمِّ اِنِّى اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ و اَكْرَهُ الْمُنْكَرَ(۲)
خدايا من به معروف اشتياق و از منكر تنفر دارم.
(۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۹
(۲) مقتل الحسين خوارزمی، ج۱، ص ۲۷۳
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
1- عشق وافر به امام حسين(ع)
✍ يكى از مهم ترين ويژگى ياران اباعبدالله(ع)، عشق فزاينده ايشان به آن بزرگوار است. بسيارى از مسلمانان عصر امام حسين(ع) به آن بزرگوار ارادت مى ورزيدند، ولى ارادت اصحاب اباعبدالله(ع) به آن حضرت، از مرز محبت هاى معمولى به مراتب فراتر رفته بود، به گونه اى كه براى يارى ايشان از جان و مال و آبروى خويش مى گذشتند. براى خشنودى ايشان بزرگ ترين ايثارها را به آسانى انجام مى دادند. در جملات آنان در شب عاشورا، آن گاه كه امام(ع) از آنان خواست، تاريكى شب را مركب قرار داده، او را با سپاه كوفه تنها بگذارند، دقت كنيد:
🔹سعيد بن عبدالله حنفى: «والله اگر بدانم كشته مى شوم سپس زنده گرديده و [زنده] زنده سوزانده مى شوم و سپس تكه تكه مى گردم و اين عمل هفتاد بار با من انجام مى شود، از شما جدا نمى شوم تا در كنار شما با مرگم خدا را ملاقات كنم.»(1)
🔸زهير: «والله دوست داشتم كشته مى شدم، سپس دوباره زنده شده، بعد كشته مى شدم تا جايى كه هزار بار اين چنين كشته مى شدم، تا خداوند بدين وسيله، كشته شدن را از شما و جوانان اهل بيت شما دور مى گردانيد!»(2)
🔹آن گاه جمعى از ياران حضرت گفتند: «به خدا قسم از شما جدا نمى شويم، جان هايمان به فدايت با گلوها و پيشانى ها و دست هايمان شما را حفظ مى كنيم، اگر كشته شويم [به عهدمان] وفا كرده ايم.»(3)
✅ بى ترديد اين سخنان، سخن عقل حسابگر و عاقبت انديش و معامله گر نيست، كلماتى است از زبان دل هايى آكنده از عشق به سيدالشهد(ع). تا كسى شيداى امام خود نباشد، هرگز نمى تواند چنين عاشقانه نسبت به او اظهار وفادارى كند.
(1) الارشاد، ج 2، ص 92 و 93
(2) همان، ج 2، ص 92 و 93
(3) همان، ج 2، ص 92 و 93
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۳)
✍ حضرت در نامهاي كه در زمان اقامت خويش در مكّه در پاسخ دعوت به نامههاي اشراف و بزرگان كوفه مبني بر آمدن به كوفه، نوشتند، فلسفه قيام خود را چنين بيان فرمودند:
🌹به جان خودم سوگند، امام و پيشوا نيست، مگر كسى كه به قرآن عمل كند و راه قسط و عدل را در پيش گيرد و تابع حقّ باشد و خود را در راه رضاى خدا وقف سازد.
🌷«فَلَعَمْرى مَا الاِْمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْكِتابِ والاْخِذُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِالْحَقِّ وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذاتِ اللّهِ»
📚ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص 35
✅ امام(ع) در اين نامه، هدف از قيام را، تلاش در جهت برپايي حكومتي ميداند كه رهبر و پيشواي آن، صفات و امتيازات ذيل را دارا باشد:
1⃣ به كتاب خدا حكم كند.
2⃣ عدالت را در جامعه حاكم كند.
3⃣ متديّن ومعتقد به دين خدا باشد.
4⃣ خود را وقف خدا و اهداف الهي كند.
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
۲- خداجویی و معنویت گرایی
✍ خداجویی و معنویت گرایی، یکی از ویژگی های اصحاب و یاران امام حسین(ع) بود. از والاترین و زلال ترین حالات آدمی، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی است که پیشوایان الهی، در بالاترین درجه از این مقام، بوده اند.(1)
✅ سراسر صحنه های کربلا را شعار « رضی اللهِ رضانا أهَلَ البیت، »(2) فرا گرفته بود و امام و یاران او، از همه چیز بریده و به حق پیوسته بودند. امام حسین (ع) در هنگام خروج از مدینه، با خواندن خطبه ای، هرگونه قدرت طلبی را از سوی خویش رد کرد و از تسلیم شدن در برابر قضای الهی سخن گفت. چنانچه فرمود: «پروردگارا! من به رضای تو، راضی و نسبت به امر تو، تسلیم هستم و در مقابل قضای تو، صبر خواهم نمود».(3)
✅ این خصوصیت، در یاران و اهل بیت او نیز مشاهده می شد. برای مثال، حضرت زینب (س) پس از حضور در کنار جسد قطعه قطعه برادرش امام حسین (ع) عرضه داشت: «اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربانَ» «خدایا این قربانی را از ما بپذیر»(4).در زیارت نامة هانی ابن عروه نیز آمده است:«... ای کسی که جان خویش را در راه رضای خدا فدا کردی».(5)
🌷 امام صادق (ع) درباره آنان فرموده است: « [آنان مردانی هستند که] گویا دلشان نور باران است؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت، دعا می کنند».(6)
(1) پیام عاشورا، جواد محدثی، ص121.
(2) لهوف، سیدبن طاووس، ص60.
(3) سخنان حسین بن علی، محمدصادق نجمی،ص332.
(4) حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج2، ص301.
(5) مفاتیح الجنان، زیارت حضرت مسلم، ص403.
(6) بحارالانوار، ج52، ص308.
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
۳- ايمان راسخ به آينده اى روشن و سعادت بخش
✍ اطمينان به وعده های الهى به صالحان و مجاهدان راه حق و اعتقاد راسخ به پاداش الهى، از ديگر امتيازات اصحاب و ياران سيدالشهدا(ع) به شمار مى آيد. آنان يقين داشتند به محض شهادت به فلاح و رستگارى نايل آمده، جايگاه رفيعى در انتظارشان است؛ چيزى كه در بسيارى از مردمان آن عصر يافت نمى شد. مسلمانان آن روزگار، همچون عمر بن سعد و.... بيش از آن كه به آخرت بينديشند، به دنيا فكر مى كردند و پيش از آن كه درصدد تضمين سعادت اخروى باشند، در تكاپوى تأمين معاش دنيوى بودند.
✅ در چنين فضايى، كه همه چيز با معيارهاى مادى سنجيده مى شد، اصحاب و ياران اباعبدالله(ع)اعمال خود را با مقياس هاى اخروى مى سنجيدند. همين امر، آنان را بر مسلمانان معاصر خود، برترى و امتياز بخشيد. اين معنا به طور مكرر در اشعار و سخنان آنان در روز عاشورا مطرح شده است.
✅ به عنوان نمونه عمرو بن خالد هنگام جنگ، زندگى راحت اخروى را به خود بشارت مى داد و بدين وسيله، سختى جهاد را بر خود آسان كرده و مى گفت:
🔹«اليك يانفس الى الرحمان
🔸فأبشرى بالروح و الريحان
🔹اليوم تُجزين على الاحسان»
🔸اى نفس بر تو باد حركت به سوى خداى رحمان،
🔹تو را به راحتى و زندگى آسان بشارت باد،
🔸آن روز (رستاخيز) به نيكى پاداش داده خواهى شد.(1)
📚 (1) ابن شهرآشوب، ج4، ص101 باكمى تغيير / بحارالانوار، ج 45،ص18.
💠وقایع روز چهارم محرم💠
✍ در روز چهارم محرم، عبیداللّه بن زیاد، با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، مردم كوفه را در مسجد جمع كرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شركت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود.
به دنبال آن ۱۳ هزار نفر در قالب ۴ گروه كه عبارت بودند از:
1⃣ شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛
2⃣ یزید بن ركاب كلبی با دو هزار نفر؛
3⃣ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛
4⃣ مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛به سپاه عمر بن سعد پیوستند.
بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است.
------------------------
پی نوشت:
۱. فیض الاعلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی،
۲. بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۶.
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۴)
✍ حسين بنعلي(ع) در نامهاي كه ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همياري و همراهي با وي كرده است، علّت و هدف از نهضت خويش را چنين بيان ميكند:
🌷من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبرش ميخوانم. همانا سنّت پيامبر(ص) از بين رفته است و بدعت زنده شده است.
🌹و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ؛(1)
✅ و در جواب عبدالله بنمُطيع مي
فرمايد:
🌷كوفيان به من نامه نوشته و از من خواستهاند به نزدشان بروم، چون اميدوارند (كه با رهبري من) نشانههاي حقّ زنده و بدعتها نابود شود.
🌹«إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلیَّ یَسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ وَ اِماتَة البِدَعِ؛(2)
✅ و نيز در نامهاي كه به شيعيان بصره نوشتند، فرمودند:
🌷«…شما را برای احیای نشانههای حق و از بین بردن بدعتها به یاری میطلبم؛ اگر دعوتم را بپذیرید، به سرمنزل مقصود خواهید رسید».
🌹فَاِنِّی اَدْعُوکُم اِلی اِحْیآءِ مَعالِمَ الْحَقَّ وَ اِماتَة البِدَعِ، فَاِنْ تُجیبُوا تَهْتَدُوا سُبُلَ الرَّشادِ»(3)
(1) تاریخ طبری، ج5، ص357؛
(3) اخبار الطوال دینوری، ص 245
(3) تاریخ طبری، ج4، ص 357 و مقتل الحسین، ص 164.
🔸 مردم كوفه و نفرين سالار شهیدان
به عكس موارد ديگر كه دعاهاى امام حسين(علیه السلام) ناظر به اشخاص بود، در يك مورد بسيار عبرت آموز امام در مواجهه با درنده خويى هاى كوفيان همه آنان را مورد نفرين خود قرار داد.
هنگامی كه ابوالحتوف تيرى بر پيشانى امام زد امام تير را بيرون كشيد و خون بر چهره ايشان جارى شد و چنين فرمود:
خدايا! حالِ مرا ميان اين بندگان معصيت كارت میبينى، خدايا همه آنان را بیكم و كاست بكش و هيچ يك از آنان را بر زمين باقى نگذار و هرگز آنان را نبخش!
آنگاه با صداى بلند فرمود: اى امت بدكار، چه بد با عترت محمد پس از او معامله كرديد... سوگند به خدا من اميدوارم كه خداوند مرا به شهادت گرامی دارد، آنگاه به خاطر من از شما از جايى كه در نمی يابيد، انتقام گيرد.
شخصى به نام حصين گفت: اى پسر فاطمه به چه چيز خداوند به خاطرت از ما انتقام بكشد؟ امام فرمود: شما را به جان هم اندازد و خون شما را بريزد و از هر طرف عذاب را بر شما فرو بارد.
اين نفرين كه به گواهى تاريخ به چيره شدن حجّاج بن يوسف ثقفى به عنوان والى كوفه از سوى وليد بن عبدالملك اشاره دارد، به صورت صريح ترى در پيش گويى هاى حضرت امير(علیه السلام) نسبت به مردم كوفه نيز آمده است. آن حضرت در اين باره چنين فرمود:
أما والله ليسلطنّ عليكم غلام ثقيف الذيّال الميّال يأكل خضرتكم و يذيب شحمتكم؛ به خداى به زودى مردى از ثقيف بر شما چيره شود. مردى سبك سر، گردنكش و ستمگر كه مالتان را ببرد و گوشت تان را آب كند.
مقصود از «غلام ثقيف» حجّاج است كه از قبيله ثقيف بود. دوران سلطه حجّاج كه نماد سفّاكى در تاريخ است تلخ ترين دوران قابل تصور براى مردم كوفه بود و هزاران تن در اين دوران قتل عام شدند و عذاب و نقمت از هر سو بر مردم باريد.
در زندان حجاج 50 هزار مرد و 30 هزار زن بسر میبردند كه 16 هزار تن از آنها بی لباس بودند. زندان حجّاج سقف نداشت و زندانيان اجازه نداشتند براى گريز از آفتاب سوزان به سايه ديوار پناه برند.
📚 برگرفته از کتاب «پیشوای روشنایی» اثر استاد علی نصیری
eitaa.com/alinasirigilani
راز عاقبت به خیر شدن جناب حرّ
1.. سپری به نام «ادب»
جناب حرّ هر چند خطاهای بزرگی داشت - به عنوان مثال قصد داشت که حضرت سید الشهدا علیه السلام را به دشمن تحویل دهد یا اینکه راه را بر حضرت بست- اما این خطاها را جبران کرد. ایشان در عین این که با امام مخالفت می کرد ولی ادب را هم رعایت می کرد. بخصوص در احترام نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها ادب خود را به شکل برجستهای نشان داد. آن چنان که وقتی حضرت خطاب به او فرمودند: «سَکَلَتکَ اَمُّک؛ مادرت به عزایت بنشیند» جناب حرّ گفت: «اگر در میان عرب کسی جز شما مادرم را یاد می کرد من نیز مادر او را یاد می کردم اما عظمت مادر شما حضرت زهرا سلام الله علیها مانع از این کار است.» به عبارت دیگر نقطه برجسته ی ادب حّر در برابر امام، مسئله ادب او نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها است.
امروز در جامعه ما این مسئله بسیار مورد نیاز است و ما بسیار به این سپر بزرگ (ادب) نیاز داریم. برای منتظران امام عصر علیه السلام نیز این مسئله درس بزرگی است که حتی با دشمن خود «ادب» را مراعات کنند.
2.. تفکر و تعقل
روایت داریم که یک ساعت تفکر از عبادت 70 سال بهتر است. از شیخ مرتضی انصاری سوال کردند که چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا می شود کسی یک ساعت تفکر کند و این تفکر او از عبادت 70 ساله یک عابد برتر باشد؟ شیخ انصاری فرمودند: «بله، فکری مانند فکر جناب حرّ در روز عاشورا؛ او یک ساعت تفکر و تأمّل کرد و بهشت و جهنم را تشخیص داد؛ اما عمر سعد سالها عبادت کرد و در پایان نتوانست راه درست را تشخیص دهد» بنابراین برتری یک لحظه تفکر از 70 سال عبادت را می توان از جناب حر آموخت.
#حديث
🔺 مهلت دادن خدا
🔅 #امام_حسین_علیه_السلام :
🔸 «اَلاستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أن يُسبِغَ عَلَيهِ النِّعَمَ ويَسلُبَهُ الشُّكرَ .»
🔹 «خدعه (و مهلت دادن) خدا به بنده آن است كه نعمت فراوان ومستمر به او رساند و سپاسگزارى را از او بگيرد .»
📚 گزیده تحف العقول، ص ۳۸
4goftar_kamel_992.pdf
3.41M
💝 دانلود کتاب | چهار گفتار
🏴 تبیین زمینهها، علل، و آثار حادثهی عاشورا در بیان حضرت آیتالله خامنهای
🌸 حضرت آیتالله خامنهای بیست و سه سال قبل و در شهریور سال ۷۵ در اجتماع زنان شهر ارومیه، خطاب به حاضرین فرمودند:
📗 «توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کارهای دینی، جزو وظایف حتمی و مسلّم شماست.»
🔸 به همین علت، «ریحانه» در ایام محرم کتابهایی را معرفی خواهد کرد که در آن به بررسی زوایای قیام حضرت اباعبدالله الحسین از نگاه حضرت آیتالله خامنهای پرداخته است.
👆 در اولین قدم، شما بانوان گرامی میتوانید کتاب «چهار گفتار» را از همین مطلب دریافت کنید.
📕 خرید نسخه کاغذی https://b2n.ir/609911
زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب👇
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
▪️ #امام_حسین_علیه_السلام :
🔸 لا يَزالُ الشَّيطانُ ذَعِرا مِنَ المُؤمِنِ ما حافَظَ عَلَى الصَّلَواتِ الخَمسِ ، فَإِذا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيهِ وأوقَعَهُ فِي العَظائِمِ .
🔹 تا هر زمان كه مؤمن بر نمازهاى پنجگانه خود مواظبت كند، شيطان از او هراسان است و چون آنها را تباه كند ، بر او جرئت مى يابد و او را در گناهان بزرگ مى اندازد .
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج 2 ص 28 ح 21
@dars_akhlaq,.mp3
3.14M
🔊 #کلیپ_صوتی
🔴 مجموعه درس اخلاق 🔴
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
✅ موضوع:جوان با نماز دلش روشن می شود، امید پیدا می کنه، شدابی و روحی پیدا می کنه....
🔵👈 از #جوانی سعی کنید...
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
💢 ويژگى هاى #امام_حسین_علیه_السلام
💠 سرور شهيدان
▫️يكى ديگر از برجسته ترين ويژگى هاى امام حسين عليه السلام ، اين است كه او سَرور شهيدان در دنيا و آخرت است .
#پیامبر_اکرم_(ص) می فرمایند که در حديث قدسى آمده است :
🔅... أما إنَّهُ سَيِّدُ الشُّهَداءِ مِنَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، وسَيِّدُ شَبابِ أهلِ الجَنَّةِ مِنَ الخَلقِ أجمَعينَ .
هان كه او سَرور شهيدان اوّلين و آخرين در دنيا و آخرت ، و سَرور جوانان بهشتى از ميان همه مردم است.
📚كامل الزيارات : ص 147 ح 174
همچنين #امام_صادق_علیه_السلام مى فرمايد :
🔅ما مِن شَهيدٍ إلّا ويُحِبُّ أن يَكونَ مَعَ الحُسَينِ عليه السلام ، حَتّى يَدخُلُوا الجَنَّةَ مَعَهُ .
هيچ شهيدى نيست ، مگر اين كه دوست دارد كه همراه حسين عليه السلام باشد و با او وارد بهشت شود .
📚 كامل الزيارات : ص ۲۲۰ ح ۳۲۲
من نمیتوانم سوگواری برای امام حسین را درک کنم مگر آنکه بتواند قهرمانانی تربیت کند که در برابر ستمگر بایستند و سخن حق بگویند
#امام_موسی_صدر
🆔 @smht11014
#احکام
📚 ارتباط شخص مبتلا به بیماری با دیگران
💠 سوال: اگر شخصی به بیماری #کرونا مبتلا شده یا برخی از علائم مشکوک به این بیماری را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاع ندارند رفت و آمد نماید؟
✅ جواب: اگر #احتمال_عقلائی بدهد که موجب #سرایت به دیگران گردد، باید از این کار اجتناب کند.
#احکام_کرونا
#کرونا_ویروس
🆔 @leader_ahkam
🆔 @smht11014
عبداللهبنالحسن علیهماالسلام
سه تن از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) در کربلا به شهادت رسیدند: عَمْرو، قاسم و عبدالله که سن او در منابع معتبر نیامده است؛ اما با توجه به سال شهادت امام حسن(ع) او در عاشورا، دستکم یازده سال داشته است.
یادکرد مصیبت او
در آن لحظات پایانی که خون زیادی از بدن امام رفته بود و دیگر رمقی برای جنگ نداشت شمر با گروهی از پیادهنظام به سوی امام آمد و او را محاصره کردند؛ ثُمَّ إنَّهُم أحاطوا بِهِ إحاطَةً.
این صحنه را هم خواهرش زینب(س) دید هم عبدالله.
یتیم امام حسن(ع) طاقت از کف داد و به سمت عمو دوید؛ وَ أقبَلَ إلَى الحُسَينِ(ع).
دختر علی(ع) او را گرفت تا نگه دارد؛ فَأَخَذَتهُ اختُهُ زَينَبُ ابنَةُ عَلِيٍّ لِتَحبِسَهُ.
چشمان عمو که نگران خیمهها بود صحنه را دید به خواهر فرمود: خواهرم او را نگهدار؛ إحبِسيهِ يا أُختي!
اما عبدالله نپذیرفت و گفت: به خدا سوگند، از عمويم جدا نمیشوم؛ وَ اللّهِ لا افارِقُ عَمّي.
عبدالله در چشم بر هم زدنی خود را به عمو رساند و در کنار او ایستاد؛ فَقامَ إلى جَنبِه.
این دُرست زمانی بود که بَحربنکَعب خواست با شمشیر ضربتی به حسین(ع) بِزند؛ و قَد أهوى بَحرُبنُكَعبِ إلَى الحُسَينِ ع بِالسَّيف.
عبدالله فریاد زد: اى خبیثهزاده! میخواهی عموى مرا بُكُشى؛ يَا بنَ الخَبيثَةِ! أ تَقتُلُ عَمّي؟!
نانجیب جوابش را با شمشیر داد؛ فَضَرَبَهُ بِالسَّيف.
عبدالله دستش را سپر کرد؛ فَاتَّقاهُ الغُلامُ بِيَدِهِ.
دست از پوست آویزان شد؛ فَأَطَنَّها إلَا الجَلدَةَ، فَإِذا يَدُهُ مُعَلَّقَةٌ.
صدای عبدالله بلند شد؛ مادرش را صدا زد: يا اُمَّتاه!
حسین(ع) او را محکم به سینه چسباند؛ فَأَخَذَهُ الحُسَينُ(ع) فَضَمَّهُ إلى صَدرِهِ.
سپس فرمود: ای زادۀ برادرم بر این رنج و درد، شکیبا باش؛ يَا بنَ أخي، اِصبِر عَلى ما نَزَلَ بِكَ!
چیزی نمانده به زیارت پدر، نائل شوی؛ فَإِنَّ اللّهَ يُلحِقُكَ بِآبائِكَ الصّالِحين.
نقل است کاری که حرمله با علیاصغر کرد با عبدالله هم کرد.
حرملةبنكاهِل كه خدا لعنتش كند او را با تير زد و در همان دامان عمويش، ذبح كرد؛ فَرَماهُ حَرمَلَةُ بنُ الكاهِلِ لَعَنَهُ اللّهُ بِسَهمٍ فَذَبَحَهُ و هُوَ في حِجرِ عَمِّهِ الحُسَينِ(ع).
#یادکرد_مصیبت #عبدالله_بن_الحسن(ع)
👌 #داستان کوتاه پند آموز
💭 یکی از روزها، پادشاه سه وزیرش را فراخواند و از آنها درخواست کرد کار عجیبی انجام دهند ، از هر وزیر خواست تا کیسه ای برداشته و به باغ قصر برود
و اینکه این کیسه ها را برای پادشاه با میوه ها و محصولات تازه پر کنند.
همچنین از آنها خواست که در این کار از هیچ کس کمکی نگیرند و آن را به شخص دیگری واگذار نکنند
💭 وزراء از دستور شاه تعجب کرده و هر کدام کیسه ای برداشته و به سوی باغ به راه افتادند
وزیر اول که به دنبال راضی کردن شاه بود بهترین میوه ها و با کیفیت ترین محصولات را جمع آوری کرده و پیوسته بهترین را انتخاب می کرد تا اینکه کیسه اش پر شد.
اما وزیر دوم با خود فکر می کرد که شاه این میوه ها را برای خود نمی خواهد و احتیاجی به آنها ندارد و درون کیسه را نیز نگاه نمی کند، پس با تنبلی و اهمال شروع به جمع کردن نمود و خوب و بد را از هم جدا نمی کرد تا اینکه کیسه را با میوه ها پر نمود.
و وزیر سوم که اعتقاد داشت شاه به محتویات این کیسه اصلا اهمیتی نمی دهد کیسه را با علف و برگ درخت و خاشاک پر نمود.
💭 روز بعد پادشاه دستور داد که وزیران را به همراه کیسه هایی که پر کرده اند بیاورند، وقتی وزیران نزد شاه آمدند ، به سربازانش دستور داد ، سه وزیر را گرفته و هرکدام را جدا گانه با کیسه اش به مدت سه ماه زندانی کنند
در زندانی دور که هیچ کس دستش به آنجا نرسد و هیچ آب و غذایی هم به آنها نرسانند.
💭 وزیر اول پیوسته از میوه های خوبی که جمع آوری کرده بود می خورد تا اینکه سه ماه به پایان رسید
اما وزیر دوم ، این سه ماه را با سختی و گرسنگی و مقدار میوه های تازه ای که جمع آوری کرده بود سپری کرد
و وزیر سوم قبل از اینکه ماه اول به پایان برسد از گرسنگی مرد.
………………….
✅ حال از خود این سؤال را بپرسیم ، ما از کدام گروه هستیم ؟ زیرا ما الآن در باغ دنیا بوده و آزادیم تا اعمال خوب یا اعمال بد و فاسد را جمع آوری کنیم ،
اما فردا زمانی که ملک الموت امر می شود تا ما را در قبرمان زندانی کند
در آن زندان تنگ و تاریک و در تنهایی ،
نظرت چیست؟
آنجاست که اعمال خوب و پاکیزه ای که در زندگی دنیا جمع کرده ایم به ما سود می رسانند.
✅ خداوند متعال می فرماید: (وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ) البقره۱۹۷
و #توشه برگيريد كه بهترين توشه #پرهيزگاري است، و اي خردمندان! از ( خشم و كيفر ) من بپرهيزيد.
پس کمی بایستیم و با خود بیاندیشیم.
⬛️مقایسۀ ماتم معصومان (علیه السلام) و دیگران
تفاوت هایی بین ماتم معصومان (علیه السلام) به ویژه امام حسین (علیه السلام) و مصائب دیگران در احکام وجود دارد، به چند نمونه از آنها اشاره می شود:
◾️1.مصائب دیگران در هر سطحی که باشد باید فراموش شود و مستحب است بر صاحبان عزا صبر نموده و مصائب را فراموش کنند. بر خلاف مصائب معصومان (علیه السلام) به ویژه سید الشهداء (علیه السلام) که دائماً باید زنده نگه داشت.
◾️2. برپایی مجالس سوگواری، برای مصائب دیگران استحباب ندارد. ولی برپایی مجالس عزا برای ائمه (علیهم السلام) به ویژه امام حسین (علیه السلام) همواره توصیه شده است.
◾️3. گریستن برای افراد عادی استحباب ندارد و حتی گریۀ بلند مکروه است. اما برای ائمۀ معصومین (علیهم السلام) مستحب است.
◾️4. پوشیدن لباس سیاه در مصائب دیگران مکروه است ولی در عزاداری معصومین (علیه السلام) از شعائر است و مکروه نیست.
◾️5. جزع و بی تابی برای دیگران مکروه است اما در مصیبت ائمه (علیهم السلام) به ویژه در مصائب امام حسین (علیه السلام) مناسب است.
◾️6. تسلیت به مصیبت دیدگان مستحب است اما اگر در زمانی صورت گیرد که موجب یادآوری و اندوه فراموش شده گردد، ترک آن بهتر است. اما در عزای ائمه (علیهم السلام) به ویژه امام حسین (علیه السلام) همواره باید یادآوری نمود تا عزای حضرت فراموش نگردد.
◾️7. در عزای دیگران سه روز برای عزاداری قرار داده شده است. ولی برای امام حسین (علیه السلام) محدودیتی وجود ندارد و در این راستا اربعین در مصیبت های عادی سفارش نشده است ولی برای امام حسین (علیه السلام) اربعین سفارش شده است.
◾️8. بیان مصیبت، شیون و نوحه بر مردگان مکروه است، اما نوحه سرایی بر اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تأکید شده است.
📚( احکام دو دقیقه ای (ویژۀ مناسبت ها)، صفحه 105 )
#مناسبت
#ماه_محرم
#ابا_عبدالله_الحسین
#احکام
⬛️سه نکته دربارۀ دفاع از دین
◼️1.دفاع از دین واجب است، گاهی با جهاد، گاهی با امر به معروف، گاهی با کارهای فرهنگی و تشکیل هیئات مذهبی و گاهی با تشکیل حکومت اسلامی.
◾️2. دفاع از اسلام در برابر دشمنی که اساس آن را تهدید می کند واجب است.
▪️3. یکی از اهداف نهضت امام حسین (علیه السلام) احیای واجبات و دفاع از دین بود.
امام حسین (علیه السلام) فرمود:
اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعلَمُ أَنَّهُ لَم یَکُن مَا کاَنَ مِنَّا تَنَافُساً فِی سُلطَانٍ وَ لَا التِمَاساً مِن فُضُولِ الحُطَامِ وَ لَکِن لَنُرِیَ المَعَالِمَ مِن دِینِکَ وَ نُظهِرَ الإِصلَاحَ فِی بِلَادِکَ وَ یَأمَنَ المَظلُومُونَ مِن عِبَادِکَ وَ یُعمَلَ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَنِکَ وَ أَحکَامِک
خداوندا! تو آگاهی که آنچه (از جنبش و نهضت بر ضد مفاسد و منکرات) به دست ما صورت گرفت نه در طمع پادشاهی و جاه بود، نه در طلب ثروت و مال، ما خواستیم تا نشانه های راه دینت را ارائه دهیم، (مفاسد را) در شهرهای تو اصلاح کنیم، باشد که بندگان مظلوم تو روی آسایش و امنیت را ببینند و آسوده خاطر به طاعت تو برخیزند، ما می خواهیم فرائض اسلام و سنن (پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و احکام تو را اجرا کنیم.
✔️و به فرمودۀ امام خمینی (ره):
تکلیف ما را حضرت سید الشهداء معلوم کرد.
📚( احکام دو دقیقه ای (ویژه مناسبت ها)، صفحه 107 )
#مناسبت
#ماه_محرم
#ابا_عبدالله_الحسین
#احکام
👌 #داستان کوتاه پند آموز
💭 یکی از روزها، پادشاه سه وزیرش را فراخواند و از آنها درخواست کرد کار عجیبی انجام دهند ، از هر وزیر خواست تا کیسه ای برداشته و به باغ قصر برود
و اینکه این کیسه ها را برای پادشاه با میوه ها و محصولات تازه پر کنند.
همچنین از آنها خواست که در این کار از هیچ کس کمکی نگیرند و آن را به شخص دیگری واگذار نکنند
💭 وزراء از دستور شاه تعجب کرده و هر کدام کیسه ای برداشته و به سوی باغ به راه افتادند
وزیر اول که به دنبال راضی کردن شاه بود بهترین میوه ها و با کیفیت ترین محصولات را جمع آوری کرده و پیوسته بهترین را انتخاب می کرد تا اینکه کیسه اش پر شد.
اما وزیر دوم با خود فکر می کرد که شاه این میوه ها را برای خود نمی خواهد و احتیاجی به آنها ندارد و درون کیسه را نیز نگاه نمی کند، پس با تنبلی و اهمال شروع به جمع کردن نمود و خوب و بد را از هم جدا نمی کرد تا اینکه کیسه را با میوه ها پر نمود.
و وزیر سوم که اعتقاد داشت شاه به محتویات این کیسه اصلا اهمیتی نمی دهد کیسه را با علف و برگ درخت و خاشاک پر نمود.
💭 روز بعد پادشاه دستور داد که وزیران را به همراه کیسه هایی که پر کرده اند بیاورند، وقتی وزیران نزد شاه آمدند ، به سربازانش دستور داد ، سه وزیر را گرفته و هرکدام را جدا گانه با کیسه اش به مدت سه ماه زندانی کنند
در زندانی دور که هیچ کس دستش به آنجا نرسد و هیچ آب و غذایی هم به آنها نرسانند.
💭 وزیر اول پیوسته از میوه های خوبی که جمع آوری کرده بود می خورد تا اینکه سه ماه به پایان رسید
اما وزیر دوم ، این سه ماه را با سختی و گرسنگی و مقدار میوه های تازه ای که جمع آوری کرده بود سپری کرد
و وزیر سوم قبل از اینکه ماه اول به پایان برسد از گرسنگی مرد.
………………….
✅ حال از خود این سؤال را بپرسیم ، ما از کدام گروه هستیم ؟ زیرا ما الآن در باغ دنیا بوده و آزادیم تا اعمال خوب یا اعمال بد و فاسد را جمع آوری کنیم ،
اما فردا زمانی که ملک الموت امر می شود تا ما را در قبرمان زندانی کند
در آن زندان تنگ و تاریک و در تنهایی ،
نظرت چیست؟
آنجاست که اعمال خوب و پاکیزه ای که در زندگی دنیا جمع کرده ایم به ما سود می رسانند.
✅ خداوند متعال می فرماید: (وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ) البقره۱۹۷
و #توشه برگيريد كه بهترين توشه #پرهيزگاري است، و اي خردمندان! از ( خشم و كيفر ) من بپرهيزيد.
پس کمی بایستیم و با خود بیاندیشیم.
📸 جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب دربارۀ ارتباط شخص مبتلا به کرونا با دیگران
🔹 سؤال: اگر شخصی به بیماری کرونا مبتلا شده یا برخی علائم مشکوک به این بیماری را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاعی ندارند، رفت و آمد کند؟
🔹 جواب: اگر احتمال عقلائی بدهد که موجب سرایت به دیگران بشود، باید از این کار اجتناب کند.
💠وقایع روز پنجم محرم الحرام💠
1⃣ در این روز عبیداللّه بن زیاد، شخصی بنام "شبث بن ربعی" را به همراه یك هزار نفر به طرف كربلا گسیل داد.(1)
2⃣ عبیداللّه بن زیاد در این روز دستور داد تا شخصی بنام "زجر بن قیس" بر سر راه كربلا بایستد و هر كسی را كه قصد یاری امام حسین علیه السلام داشته و بخواهد به سپاه امام علیه السلام ملحق شود، به قتل برساند. همراهان این مرد ۵۰۰ نفر بودند.(2)
3⃣ در این روز با توجه به تمام محدودیت هایی كه برای نپیوستن كسی به سپاه امام حسین علیه السلام صورت گرفت، مردی به نام "عامر بن ابی سلامه" خود را به امام علیه السلام رساند و سرانجام در كربلا در روز عاشورا به شهادت رسید.(3)
-----------------------------
پی نوشت ها:
1. عوالم العلوم، ج۱۷، ص۲۳۷.
2. مقتل الحسین(مقرّم)، ص۱۹۹.
3. همان.
🔴از افراد تحت سرپرستیِ خودت شروع کن !
وعن النبی (صلی الله علیه و آله) : اِبدَ أ بِمَن تَعول . ( الشافی ، ص 826)
تَعول یعنی : کسانی که تحت کفالت و سرپرستیِ تو هستند. می فرمایند : از افراد تحت سرپرستیِ خودت شروع کن ! هم در مسایل معیشتی و مادی ، هم در مسائل معنوی و تربیتی ... . بعضی در مسائل معیشتی ، بر افراد تحت تکفّل خود سخت می گیرند برای اینکه به دیگران کمک کنند. این درست نیست.
🔵👈 انسان (باید) در درجه اوّل کسانی را مقّدم بدارد که تحت تکفّل او هستند. البته نه اینکه افراط بکند ، اسراف بکند ، تشریفات ، تجملاتِ زیادی ، ریخت و پاش ها اینها حرام است. مقصود این است که در حدّ یک زندگیِ متعارف و معمولی که همسر و فرزندان شما حق دارند... اگر می توانید ، زندگی اینها را در حدّ مرفّه اداره کنید! سختیِ زندگی به کام اینها وارد نشود. بله اگر زیاد آمد ، در دیگر جاها خرج کنید، صدقه بدهید و امثال اینها. این در امر مادی. عین همین قضیه در امور معنوی هم هست ، (در امور معنوی هم) از اینها شروع کن! همسر خود را ، فرزند خود را .تعلیم بده ! تربیت کن ! آنچه لازم است بدانند به آنها بگو و ... بنده توصیه ام همیشه این است که کار لازم و واجب است،لکن در کنارِآن یک واجب دیگر هم هست و آن تکفّل خانواده (در همه ابعاد مالی ،اعتقادی و اخلاقی و تربیتی ) است.
شرح حدیث از حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) [ 12/ 10/ 91 ]
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
#درس_اخلاق
فرزندان امام حسن علیه السلام در کربلا
در زمان امام حسین علیه السلام که یکی از تلخ ترین دوران امامت اهل بیت علیهم السلام بود، تنها گروه اندکی آن حضرت را یاری کردند. از میان یاران آن حضرت، فرزندان امام مجتبی علیه السلام نیز حضور داشتند که ذیلا به معرفی آن عزیزان می پردازیم:
فرزندان امام مجتبی علیه السلام که در کربلا حضور داشتند چهار نفر بودند: قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن بن حسن معروف به حسن مثنی.
1.. قاسم بن الحسن
مادر قاسم بن الحسن «رمله» نام داشت، وی نوجوانی بود که هنوز به حدّ بلوغ نرسیده بود، هنگامی که برای اجازه رفتن به میدان خدمت امام حسین علیه السلام رسید، امام او را در آغوش گرفت و هر دو آنچنان گریستند که از حال رفتند. [1]
2.. ابوبکر بن الحسن
او با قاسم از یک پدر و مادر بودند، مرحوم محدث قمی نوشته است: امام باقر علیه السلام فرمود: ابوبکرالحسن را مردی به نام «عقبة الغنوی» به شهادت رساند، و ابوالفرج شهادت او را قبل از شهادت قاسم نقل کرده است؛ امّا عبدی، جزری و شیخ مفید شهادت این نوجوان را بعد از شهادت حضرت قاسم نقل کرده اند. [2]
3.. حسن بن حسن
چهارمین فرزند امام مجتبی علیه السلام که در حادثه کربلا حضور داشت «حسن بن حسن» معروف به حسن مثنی است، وی در روز عاشورا به میدان رفت و جنگ نمایانی کرد و سر انجام روی زمین افتاد؛ هنگامی که سپاه دشمن برای جدا کردن سرها آمدند، دیدند او هنوز زنده است و رمقی در بدن دارد، زنی به نام «اسماء» که از خویشاوندان مادری او بود وساطت کرد و او را با خود به کوفه برد و مداوا نمود تا بهبود یافت و بعد به مدینه رفت. [3]
4.. عبدالله بن الحسن
عبدالله بن الحسن نیز فرزند دیگر امام مجتبی علیه السلام است که در کربلا به شهادت رسید، وی در روز عاشورا هنگامی که کوفیان امام علیه السلام را محاصره کرده بودند، خود را به امام رساند و زینب علیها السلام خواست مانع او شود؛ امّا او فریاد می زد: «به خدا قسم! از عمویم جدا نمی شوم» در این هنگام «بحربن کعب» (و برخی گفته اند: حرملة بن کاهل به امام علیه السلام حمله کرد، عبدالله به او فریاد زد: آیا می خواهی عمویم را بکشی؟
او شمشیرش را به طرف امام فرود آورد، که عبدالله دست خود را سپر کرد و دستش قطع شد. امام علیه السلام وی را در آغوش گرفت و فرمود: ای پسر برادرم! صبور باش تا به پدران خود ملحق شوی. در این هنگام حرمله تیری به او زد و او در حالی که در دامان عمو قرار داشت به شهادت رسید. [4]
پی نوشت ها:
[1] ابصارالعين، ص 36.
[2] نفسالمهموم، ص 325.
[3] حياة الحسين ج 3 ص 652.
[4] لهوف ص 15.
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
💠 چند حدیث از #امام_حسین_علیه_السلام
🔅اوصِيكُم بِتَقوَى اللّهِ فَإنَّ اللّهَ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى مايُحِبُّ ويَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ؛
▫️شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم ؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد ، از آنچه ناخوش مى دارد ، به آنچه خوش مى دارد انتقال دهد ، و از جايى كه گمان نمى برد ، روزى اش دهد .
🔅إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ويَأمَنُ العُقُوبَةَ مِن ذَنبِهِ؛
▫️مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناك است ، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مى داند .
🔅لرَجُلٍ اغتابَ عِندَهُ رَجُلاً : يا هذا كُفَّ عَنِ الغِيبَةِ فَإنَّها إدامُ كِلابِ النّارِ؛
▫️به مردى كه نزد او از ديگرى غيبت مى كرد ، فرمود : «اى فلان!زبان از غيبت فرو بند كه غيبت ، خورشِ سگان دوزخ باشد».
🔅إنَّ قَوماً عَبَدوا اللّهَ رَغبَةً فَتِلكَ عِبادَةُ التُّجّارِ وإنَّ قَوماً عَبَدوا اللّهَ رَهبَةً فَتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ وإنَّ قَوماً عَبَدوا اللّهَ شُكرا فَتِلكَ عِبادَةُ الأَحرارِ وهِيَ أفضَلُ العِبادَةِ؛
▫️برخى خدا را به شوق [بهشت] مى پرستند . اين ، پرستشِ سوداگران است . گروهى خدا را از ترس مى پرستند . اين ، پرستشِ بردگان است . و گروهى خدا را از روى سپاسگزارى مى پرستند كه اين ، پرستشِ آزادگان وبرترين نوع پرستش است.
🔅الاستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أن يُسبِغَ عَلَيهِ النِّعَمَ ويَسلُبَهُ الشُّكرَ؛
▫️خدعه (و مهلت دادن) خدا به بنده آن است كه نعمت فراوان ومستمر به او رساند و سپاسگزارى را از او بگيرد.
🔅إيّاكَ وظُلمَ مَن لا يَجِدُ عَلَيكَ ناصِرا إلاَّ اللّهَ؛
▫️بپرهيز از اين كه بركسى كه جز خداوند در برابر تو ياورى ندارد ، ستم كنى».
🔅من دَلائِلِ عَلاماتِ القَبولِ : الجُلوسُ إلى أهلِ العُقولِ؛
▫️از نشانه هاى خوش نامى و نيك بختى ، همنشينى با خردمندان است.
🔅من عَلاماتِ أسبابِ الجَهلِ المُماراةُ لِغَيرِ أهلِ الفِكرِ؛
▫️از نشانه هاى اسباب نادانى ، مجادله با غير اهل انديشه است.
🔅من دَلائِلِ العالِمِ انتِقادُهُ لِحَديثِهِ وعِلمُهُ بِحَقائِقِ فُنُونِ النَّظَرِ؛
▫️از نشانه هاى دانا ، نقّادى (و بررسى) گفتار خود و آگاهى او از حقايق فنون رأى (و نظر) است.
🔅إيّاكَ وما يُعتَذَرُ مِنهُ ؛ فَإنَّ المُؤمِنَ لايُسييءُ ولايَعتَذِرُ والمُنافِقُ كُلَّ يوَمٍ يُسييءُ ويَعتَذِرُ؛
▫️از آنچه موجب پوزش خواهى شود ، بپرهيز ؛ زيرا مؤمن ، نه بد كند و نه پوزش خواهد ، و منافق ، هر روز بد كند و [هر دَم] پوزش خواهد.
📚 گزیده تحف العقول
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (ع)
۴- برخوردارى از معيارى صحيح براى شناخت نفاق
✍️جریان نفاق پدیده ای است که هر جامعه نوپا و انقلابی را از درون مورد تهدید قرار می دهد. شناخت این جریان که جلوه ای از بصیرت است، برای مبارزه با روح نفاق و خطوط کلی منافقان در جوامع اسلامی امری ضروری است.
✅ از ويژگى هاى بارز شهداى كربلا اين بود كه ولايت را محور حق و باطل قرار مى دادند، همواره عيار مردم را با گفتار و كردارشان نسبت به اهل بيت(ع) مى سنجيدند. آنان منافقان و دشمنان پنهان دين را براساس نحوه برخوردشان با امام حسين(ع) شناسايى مى كردند. وقتى مى ديدند برخى، گفتار زيبا و حق مدارانه دارند، ولى در عمل عليه ولايت حركت مى كنند، نفاقشان را كشف مى كردند، و به نيرنگ و خبث طينت شان پى مى بردند.
✅ از اين رو مى بينيم، شهيد يازده ساله كربلا، عمرو يا عمر بن جنادة، با بینش و معرفت عمیق، در رجزهاى خود، سپاه به ظاهر مسلمان كوفه را افرادى رذل، دشمن قرآن و فاسق توصيف مى كند كه براى كنار زدن قرآن، به يارى دولتمردان فاسق خود برخاسته اند:
🔹و اليوم تخضب من دماء اراذل
🔸رفضوا القرآن لنصرة الاشرار
🔹والله ربّى لا ازال مضارب
🔸فى الفاسقين بمرهف بتّار(1)
🔹امروز خون كسانى كه براى يارى اشرار، قرآن را كنار زده اند رنگين مى شود،
🔸قسم به خدا، پروردگارم، پيوسته فاسقان را با شمشيرى تيز و برّان مى زنم.
(1) بحارالانوار، ج 44، ص 381 / و ج 45، ص 28.