#احکام
📚 اطعام عزاداران در ایام کرونا
💠 سوال: با توجه به شرایط کرونایی و لزوم رعایت #شیوه_نامه_های_بهداشتی، عده ای تصمیم دارند تا گوشت گوسفندی را که هر سال در ایام عاشورا به همراه غذا طبخ می شد، به صورت گوشت خام به دست #عزاداران برسانند، آیا این امکان از لحاظ شرعی وجود دارد؟
✅ جواب: انجام این کار با رعایت #قوانین مربوطه و #توصیه_های_بهداشتی اشکال ندارد.
#احکام_کرونا
#اطعام_عزاداران
🆔 @leader_ahkam
🆔 @smht11014
♻️ عناوین اتفاقات مهم روز عاشورا عبارتند از:
✅ الف – قبل از شهادت امام حسین علیهالسلام:
1⃣ تنظیم سپاه:
2⃣ اندرزهاى پیش از نبرد
3⃣ پشیمانى حر بن یزید
4⃣ هجوم سراسرى
5⃣ نبرد انفرادى
6⃣ نماز ظهر عاشورا
7⃣ شهادت سایر یاران
8⃣ مبارزه و شهادت امام حسین علیه السلام
✅ ب – پس از شهادت امام حسین علیه السلام:
1⃣ غارت خیمه ها
2⃣ آتش زدن خیمه ها
3⃣ تاختن اسب بر پیکر شهیدان
4⃣ ارسال سر مقدس امام حسین علیه السلام به کوفه.
بی بصیرتها فریب می خورند.mp3
4.03M
🔴بشنوید|امام خامنهای: «بیبصیرتها در جبههی باطل قرار میگیرند؛ بدون اینکه خود بدانند.»
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا در زیارات (۱۰)
✍ در زيارات وارده در باره امام حسين(ع)، شهادت به برپايي احكام الهي و سنّت پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين(ع) توسط حضرت، داده شده است؛
🌹«اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ حَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ وَ حَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ وَ اَقَمْتَ الصَّلاهَ وَ آتَيْتَ الزَّكاهَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ اِلي سَبِيلِكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ(1)»
شهادت مي دهم كه تو حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام كردي و نماز را بپا داشتي و زكات دادي و امر به معروف و نهي از منكر كردي و (مسلمانان را) . به راه و روش خود، با پند و اندرز نیکو فراخواندي.
و همچنين؛
🌷أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَلَوْتَ الْكِتَابَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ و.....(2)
شهادت ميدهم كه تو به عدل و داد امر كردي و(مسلمانان را) به سوي اين دو دعوت كردي.
(1) البلد الأمین، ج 1، ص 281
(2) مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 10، ص 226
🌺 #زندگی_قرآنی
💠 وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا
🔸 در میان شهدا کربلا تأثیرگذارترین نبرد از عباس ابن علی(علیه السلام) قابل مشاهده است. نبرد ایشان در کربلا چنین است که گویی تمام قدرت جهان در وجود ایشان جمع شده بود و حضرت کوچک ترین کوتاهی در استفاده از این قدرت نکردند
🔸 چنان که تا زمان تیر خوردن مشک در حالی که دستان مبارک ایشان قطع شده و بر چشم ایشان تیر خورده بود، از تلاش دست نکشیده و ناامید نگشتند
🔸 به همین علت است که بر ویژگی وفای به عهد ایشان تأکید فراوانی داریم.
حضرت عباس(علیه السلام) صرف نظر از رابطه برادری، با توجه به شخصیت و هدف الهی امام حسین(علیه السلام) قلباً با ایشان عهد و پیمان بسته بودند و لحظه ای در همراهی امام و دفاع از ایشان و راه حق و حقیقتی که می پیمودند، غفلت نورزیدند
🔸 وفای به عهد از اصولی است که با پیشرفت و تکنولوژی در زندگی انسان ها کم رنگ شد. وفای به عهد عظمت روحی است که انسان به تدریج از دست داد و همین امر از شیرینی حیات حقیقی او کاست
🔸 این اصل از ره توشه های ناب و گرانبهای واقعه عاشورا است. ره توشه ای که شخصیت انسان به آن نیاز مبرم داشته و غفلت از آن انسان را به سقوط می کشاند.
🔸 پروردگارا! ما را در بهره مندی از این اصل مهم یاری بفرما. امین
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه سوزناک #آیت_الله_رئیسی
۱۸ جنایتی که در روز عاشورا خلاف قواعد جنگ انجام شد.
دلتان شکست
التماس دعا
#آیت_الله_رئیسی
#آیت_الله_مطهری
#حماسه_حسینی
#امام_حسین_علیه_السلام
#روضه
💠وقایع روز دهم محرم الحرام سال ۶۱ ق💠
✍ در روز دهم محرم سال 61 هجری، امام حسین (ع) با یارانشان نماز صبح را به جماعت خواندند و سپس با آنها چنین سخن گفتند: « خدا به شهادت من و شما فرمان داده است. بر شما باد صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید ». امام حسین (ع) در روز عاشورا زهیر بن قین را فرمانده راست سپاه و حبیب بن مظاهر را فرمانده چپ سپاه گماردند و پرچم را به دست برادرشان حضرت عباس (ع) سپردند.
✅ گرچه سپاه دشمن به خیمه ها نزدیک می شد ولی حضرت فرمان تیراندازی ندادند؛ چون می فرمودند که دوست ندارم آغاز گر جنگ با این گروه باشم. عمربن سعد تیر را بر کمان نهاد و به سوی یاران امام (ع) انداخت و گفت: گواه باشید که اول کسی بودم که به سوی لشکر حسین تیر انداختم. سپس سپاهیان عمربن سعد تیر بر کمان نهاده و از هر طرف یاران امام حسین (ع) را نشانه گرفتند. امام (ع) فرمودند: « یاران من بپا خیزید و به سوی شهادت بشتابید. خدا شما را بیامرزد ».
✅ در حمله اول بالغ بر 40 تن شهید شدند و سپس یاران باقیمانده هر کدام به نوبت به تنهایی به میدان رزم شتافته و به شهادت می رسیدند. هنگام نماز ظهر، امام بدون توجه به تيرهاى دشمن به نماز ايستاد، عمرو بن قرظة به اتفاق چند تن از اصحاب امام در پيش روى امام ايستادند و سينه خود را سپر ساختند تا نماز امام به پايان برسد و بعد از آن نوبت به خاندان بنی هاشم رسید و آنها نیز شربت شهادت را نوشیدند. امام حسین (ع) که یکه و تنها مانده بودند، نگاهی به اجساد مطهر شهدا نمودند و آنها را صدا می کردند.
✅ حضرت برای وداع آخرین به سوی خیام رفتند. سپس در برابر دشمن قرار گرفتند و شجاعانه جنگیدند. دشمن از هر طرف ایشان را محاصره کرده بود، ناگهان تیری سه شعبه به قلب مبارک ایشان اصابت کرد و در حالیکه نشان یکصد و چند تیر و نیزه بر پیکرشان بود نقش بر زمین شدند و روح مبارکشان به ملکوت اعلی پیوست و آن هنگام بود که شیون زنان، کودکان و حتی فرشتگان الهی بلند شد.
----------------------------
پی نوشت:
۱. وقایع الایام، ج۵، ص۲۷.
۲. مقتل الحسین، خوارزمی، ج۱، ص۲۴۴.
۳. الارشاد، ج۲، ص۷۷ تا ۸۴.
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (ع)
۹- استقامت و صبر
✍ صبر و استقامت و بردباری از اسباب رسيدن به پيروزی است. ايستادگي و مقاومت و مقابله با عواملي كه انسان را از تلاش در راه هدف باز می دارد مورد ستايش خداوند در قرآن و وعدهی بهشت برای صابران است:
☀️« إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ.» (1) در حقيقت كساني كه گفتند: پروردگار ما خداست سپس ايستادگي كردند فرشتگان بر آنان فرود ميآيند (و ميگويند:) هان بيم نداريد و غمين مباشيد و به بهشتی كه وعده يافته بوديد، شاد باشيد.
✅ در صحنهي كربلا، زيباترين جلوههاي استقامت و صبر در راه عقيده و تحمل مشكلات و بلايا از سوی سیدالشهدا (ع) و اصحابش ترسيم شد. و به خاطر همين بود كه تحمل فاجعهی سنگين، بر اصحاب و اهل بیت آن حضرت سهل و آسان نمود.
🌷 امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: " الصَّبرُ يُهَوِّنُ الفَجِيعَةَ ؛" (2) مقاومت، فاجعه و حادثهی سخت را آسان می كند.
✅ انسان همواره ميان دو انتخاب است:
۱- از سختي بگريزد و به پستی تن دهد؛
۲- يا پايداری نمايد و به نيكی دست يابد. از امام حسين (ع) روايت شده: اِصْبِرْ عَلي ما تَکْرَهُ فيما يَلْزِمُکَ الْحَقُّ، وَ اصْبِرْ عَمَّا تُحِبُّ فيما يَدْعُوکَ اِلَيْهِ الْهَوي.
در برابر آنچه برايت سخت و ناخوشايند است. اما تو را بر حق نگه ميدارد پايداری كن! و در آنچه برايت ناخوشايند است، اما هوا و هوس تو را بدان سوی ميكشد، استقامت بورز!
(1) فصلت/30.
(2) غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 375.
(3) نزهة الناظر، ج1، ص85.
دربارۀ قاتل امام حسین(ع)
در پاسخ به این پرسش که چه کسی امام حسین(ع) را به شهادت رساند نویسندگانِ تاریخ کربلا، همصدا نیستند. در مجموع میتوان گفتهها را در شش گروه، دستهبندی کرد:
1️⃣ شِمر بن ذیالجوشن
این پاسخ بر پایۀ روایتی است که در آن، امام حسین(ع) میفرماید: در رؤیا دیدم که سگهايى، مرا گاز میگيرند و بيشتر از همه، سگى سياه و سفيد، مرا میگرفت(کاملالزیارات، ص75). این روایت در کنار گزارش تاریخ طبری که مینویسد: شمر پیسی داشت (6/53)، نقش شمر در شهادت امام حسین(ع) را پُررنگ میکند. اما خوارزمی(م568ق) در مقتل خود (2/36) و ابنحَبّان(م354ق) در الثقات (2/311)، به روشنی، شمر را قاتل (جدا کنندۀ سر پاک) حضرت میشناسانند.
2️⃣ سِنان بن أنَس
طبری (م310ق) در تاریخ خود به چند طریق حتی از امام صادق(ع) روایت میکند که سِنان بن أنس، امام را به شهادت رساند (5/453،454،468). ابن أثير جَزَرى (م630ق) در أُسد الغابة (1/498) نیز همین سخن را درست میداند. وی سپس دست به جمعِ گفتههای پراکنده در این باره زده میزند که قابل توجه است (این را در پایان میآورم).
3️⃣ همکاری سِنان با خَولیّ
در برخی منابع آمده است که سِنان، حضرت را به شهادت رساند؛ سپس خولی سر پاک حضرت را جدا کرد. بنگرید به: شرح الأخبار، قاضی نعمان(م363ق)، 3/155؛ سیَر أعلام النُبَلاء، ذهبی(م747)، 3/299؛ المعجم الکبیر، طبرانی(م360ق)، 3/117.
4️⃣ همکاری شِمر و سِنان
بر پایۀ تکگزارشی که بیهقی(م565ق) در کتاب لب الأنساب خود میدهد(1/396)، شِمر، حضرت را به شهادت رساند و سِنان، سر پاک او را جدا کرد.
5️⃣ همکاری عمربنسعد، خَولیّ، سِنان و شِمر
بر پایۀ تکگزارشی که ابنشهرآشوب(م588ق) در کتاب مناقب خود میدهد(4/77)، عمربنسعد و خَولیّ، خضرت را به شهادت رساندند؛ سپس سِنان و شِمر، سر پاک حضرت را جدا کردند.
6️⃣ مردی از قبیلۀ مَذحِج
بر پایۀ تکروایتی که طبری از عَمار دُهْني و او از امام باقر(ع) نقل میکند، مردی از قبیلۀ مَذحِج، امام را شهید، سپس سر پاکش را جدا کرد(تاریخ طبری، 5/390).
🔘 جمعبندی
با صرف نظر از تکروایتها و تکگزارشهایی که در ظاهر با دیگر گزارشها هماهنگ نیستند و با توجه به این که از روایت نخست (کاملالزیارت) تنها مشارکت بیشتر در رساندن آسیب دانسته میشود به نظر میرسد وجه جمعی که ابن أثير جَزَرى میگوید به حقیقت نزدیکتر باشد. او مینویسد:
قتله سنان بن أنس النّخعى و قيل: قتله شمر بن ذي الجوشن، و أجهز عليه خولى ابن يزيد الأصبحي، و قيل: قتله عمر بن سعد، و ليس بشيء، و الصحيح أنه قتله سنان بن أنس النخعي. و أما قول من قال: قتله شمر و عمر بن سعد، لأن شمر هو الّذي حرض الناس على قتله و حمل بهم إليه، و كان عمر أمير الجيش، فنسب القتل إليه؛
حسين(ع) را سِنانبنانَس نَخَعى به شهادت رساند و نيز گفته شده كه شِمربنذى الجوشن، او را به شهادت رساند و خولى بن يزيد اصبَحى، كار را تمام كرد و همچنين، گفته شده كه عمربنسعد، او را به شهادت رساند؛ ولى اینها نظرِ درستى نيست و صحيح، آن است كه سِنان بن انَس نَخَعى او را شهید کرد و امّا سخن كسى كه گفته است: «شمر و عمربنسعد، او را كُشتند»، از آن روست كه شمر، سپاه را به كُشتن حسين(ع)، تحريک کرده همراه با آنان، به حسين(ع) حمله میكرد. عُمَر هم فرماندۀ لشكر بود و از اين رو، كُشتن حسین(ع) را به او نسبت میدهند (أسد الغابة، 1/498).
🔸 اگر کسی بگوید که در زیارت ناحیه آمده است: «الشِّمرُ جالسٌ على صَدرك، مولِغٌ سَيفَهُ عَلى نَحرِكَ، قابِضٌ عَلى شَيبَتِكَ بِيَدِهِ، ذابِحٌ لَكَ بِمُهَنَّدِهِ، قَد سَكَنَت حَواسُّكَ، و خَفِيَت أنفاسُك» و این گویاست که شمر، تمام کار را کرد؛ گویم: گرچه دلالت متن بر مدعا تام است؛ اما سخن در اعتبار این متن است که چون تام نیست و در تقابل به یافتۀ ماست؛ آن را وا مینهیم.
#امام_حسین(ع) #تاریخ #شمر #سنان #خولی #قاتل