eitaa logo
سیدمصطفی
8 دنبال‌کننده
326 عکس
69 ویدیو
8 فایل
جهت ارتباط: 🆔 @smht63
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 پیامبر اسلام(ص): 🌷 مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ اَخيهِ كانَ لَهُ حِجاباً مِنَ النّارِ؛ كسى كه جلوى آبروريزى برادر مؤمنش را بگيرد، از آتش دوزخ در امان است. 📚 وسائل الشيعه، ج 12، ص 293. 💠وظیفه انسان نسبت به آبروی مومن ✍در شرع مقدس اسلام همه انسانها نسبت به آبرو ى مؤمن دو وظيفه مهم دارند: 1⃣ حفظ آبرو مومن ✅ هر گونه برخورد و سخن سرايى كه موجب تزلزل شان و مرتبه برادر دينى بشود، از نظر اسلام نكوهيده است. 🌷امام صادق(ع) در اين باره مى فرمايد: آن كه بر ضدّ مؤمنى به قصد آبروريزى و از بين بردن آقايى او سخنى گويد تا از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از ولايت خود خارج و به طرف ولايت شيطان رها مى كند، ولى شيطان نيز او را نمى پذيرد. مَنْ رَوى عَلى مُؤْمِنٍ رِوايهً يُريدُ بِها شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوَّتِه لِيَسْقُطَ مِنْ اَعْيُنِ النّاسِ اَخْرَجَهُ اللّهُ مِنْ وِلايَتِه اِلى وِلايَةِ الشَّيْطانِ فَلا يَقْبَلُهُ الشَّيْطانُ؛ (1) 2⃣ دفاع از آبرو مومن ✅ هر مسلمانى وظيفه دارد به اندازه توان خويش، نگذارد كه ديگران آبروى برادر دينى اش را خدشه دار سازند. روایت است كه مردى در حضور رسول اكرم (ص) از آبروى كسى سخن به ميان آورد و در همان جا فردى ديگر در مقام دفاع از آن برآمد، حضرت فرمود: 🌹مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ اَخيهِ كانَ لَهُ حِجاباً مِنَ النّارِ؛(2) كسى كه جلوى آبروريزى برادر مؤمنش را بگيرد، از آتش دوزخ در امان است. ______________ (1) الكافى، ج 2، ص 358. (2) وسائل الشيعه، ج 12، ص 293. 🆔 @smht11014
روش زندگی پیامبر خدا(ص) هر گاه به خانه می‌رفت، وقت خود را سه قسمت می‌كرد: يک قسمت براى خدا، يک قسمت براى خانواده و يک قسمت نيز براى خودش قرار می‌داد. سپس، قسمت خود را با مردم، تقسيم می‌كرد. تنها به مقدار نیاز حرف می‌زد. مردم را از خود نمی‌رانْد. كريم [و بزرگِ] هر قومى را گرامى می‌داشت. بدون افراط و تفريط، نيكى را می‌ستود و بدى را زشت می‌شمرد. میانه‌رو بود (معتدل الامر). در حق، كوتاهى نمی‌كرد و از آن، پافراتر نمی‌گذاشت. برتر و بالاتر از همه نزد وى، آن كسى بود كه خيرش به همه می‌رسيد و هر كس با ديگران، بهتر و بیشتر همدردى کرده به آنها كمک می‌كرد، نزد او، جایگاهی برتر داشت. مجلس وى، مجلس بُردبارى، حيا، صداقت و امانت بود. صدا در آن جا بالا نمی‌رفت. احترام همگان محفوظ بود و لغزش كسى بازگو نمی‌شد. سختگير، خشن، دادوفريادكن و بدزبان نبود. نه خيلى شوخى می‌كرد و نه از كسى را بیش ار اندازه‌ می‌ستود. سه كار را كنار گذاشته بود: جدل، زياده‌گويى، و بیهوده سخن‌گفتن. به هر چه که ديگران را می‌خنداند، می‌خنديد و از هر چيزى كه ديگران را شگفت‌زده می‌كرد، او نیز اظهار شگفتی می‌كرد. [یعنی به حق با دیگران همراهی می‌کرد و خود را تافتۀ جدابافته نشان نمی‌داد.] كلام كسى را قطع نمی‌كرد، مگر زمانى كه [ناروا شده،] از حد می‌گذشت كه در اين صورت، با نهی‌كردن و يا برخاستن از مجلس، به سخن او پایان می‌داد. عيون أخبار الرضا عليه‌السلام، ج1، ص‌316 تا 319 (ص) @pishgar
یادکرد مصیبت رسول خدا(ص) شیخ مفید(ره) از ابن‌عباس نقل می‌کند: پس از آن که رسول خدا(ص) چشم از دنیا فروبست كار غسل او را اميرمؤمنان على(ع) به دست گرفت؛ عباس و پسرش، فضل نيز در خدمت او بودند ؛ لَمّا تُوُفِّیَ رسولُ اللّه(ص) تَوَلَّى غُسلَهُ أميرُالمؤمنين علیُ‌بنُ أبی‌طالبٍ(ع) و العبّاسُ مَعَهُ و الفَضْلُ بنُ العبّاس. پس از پایان کار، على(ع) كفن از چهرۀ پاک حضرتش كنار زد ؛ فَلَمّا فَرَغَ علیٌّ(ع) مِن غُسلِهِ كَشَفَ الْإزارَ عَن وَجْهِهِ. سپس عرض کرد: پدر و مادرم فدايت، پاک زيستى و پاک از دنیا رفتی ؛ ثُمّ قال: بِأَبي أنتَ و أُمِّي طِبْتَ حَيّاً و طِبْتَ مَيِّتاً. با مرگ تو، رشته‏اى گسست كه با مرگ شخص ديگرى نَگُسَست ؛ لَقَدِ انقَطَعَ بِمَوتِكَ ما لم يَنقَطِع بِمَوتِ غَيرِكَ. مصیبتت چنان گسترده است كه همگان را به سوگ نشاند ؛ عَمَّمْتَ حَتّى صارَ النّاسُ فيكَ سَواء. درد ما، ماندگار ؛ لَكانَ الدّاءُ مُماطِلًا. و اندوهمان هميشگى شد ؛ وَ الكَمَدُ مُحالِفاً. امّا اينها در مصيبت تو اندک است ؛ وَ قَلّا لَكَ. پدر و مادرم به فدایت! ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن ؛ بِأَبي أنتَ وَ امّي! اذكُرنا عِندَ رَبِّكَ. و ما در خاطرت نگاه دار ؛ وَ اجعَلنا مِن بالِكَ. سپس خود را به روى بدن آن حضرت انداخت و صورتش را بوسيد و كفن را به رويش كشيد ؛ ثُمَّ أَكَبَّ عليه فَقَبَّلَ وَجهَه و مَدَّ الْإِزَارَ عليه‏. أمالی شیخ مفید(ره)، ص102 اما یا علی! داغ شما تمامی ندارد. دو سه ماه پس از این کفن و دفن، بدن دیگری را غسل خواهی داد که آسیب دیده است؛ خاطرش رنجیده است؛ فرزندان کوچکش نظاره‌گر‌اند ... (ص) @pishgar
دربارۀ بخشش‌های مالی امام حسن مجتبی(ع) گفته می‌شود: آن حضرت، سه بار تمام دارایی‌های خود، حتی کفش و لباسش را در راه خدا انفاق کرد. این سخن، برداشتی نادرست از روایاتی مانند این است: امام صادق(ع): الحسن‌بن‌علی(ع) قَاسَمَ رَبَّه ثَلاثَ مَرَّاتٍ حتّى نَعلًا و نَعلًا و ثَوباً وَ ثَوباً و ديناراً و ديناراً (تهذیب الاحکام، 5/11). «قاسَمَ ربَّه» یعنی با پروردگارش قسمت(نصف) کرد. قاسَمَه المالَ: شاركه فيه مناصفةً (معجم اللغة العربية المعاصرة، 3/1812). بر این پایه، معنای روایت این می‌شود: امام حسن مجتبی(ع) در زندگی شریفش سه بار همۀ دارایی‌های خود را با خدا نصف کرد؛ حتی کفش و لباس و پولش را. اینگونه که یک جفت کفش را در راه خدا انفاق کرد و جفت دیگر را برای خود نگه داشت. دربارۀ پول و پیراهنش نیز چُنین کرد. علامه مجلسی(ره) همین معنا را در شرح خود نوشته است: قاسم ربه أي قسم ماله نصفين، فأخذ نصفه و أعطى الفقراء نصفه؛ با خدا قسمت کرد یعنی دارایی خود را دو نیم کرد؛ نیمی را برای خود برداشت و نیم دیگر را به نیازمندان داد (ملاذ الأخیار، 7/199). (ع) @pishgar
پاسخ به شبهه‌ای دربارۀ امام حسن مجتبی(ع) دربارۀ امام حسن مجتبی(ع) گفته می‌شود که او بسیار ازدواج کرد و فراوان طلاق داد. چهره‌ای که این داستان‌پردازی‌ها از آن امام معصوم به نمایش می‌گذارد، مردی است که پیوسته بر شمار همسران خود می‌افزاید و سپس با همین شتاب، آنها را طلاق می‌دهد و سراغ دیگری می‌رود. این افسانه که سوگمندانه به منابع روایی امامیه نیز راه پیدا کرده است، مورد نقد جدی حدیث‌پژوهان قرارگرفته است و در نهایت، حکم به ساختگی بودن آن کرده‌اند. گفتنی است هدف، سرایندگان این داستان، ترور شخصیتی امام حسن(ع) و فشار بر نوادگان آن حضرت در دورۀ بنی‌عباس بوده است. ✅ برای آگاهی بیشتر در این باره، خواندن مقالۀ زیر پیشنهاد می‌شود: نقد گزارش های بسیار طلاق دهنده بودن امام حسن(ع) مقالات دیگر را در کانال تلگرامی آدرس داده‌ام. @pishgar
یادکرد مصیبت امام حسن مجتبی(ع) شیخ صدوق(ره) از امام سجاد(ع) نقل می‌کند: پس از آن که امام حسن(ع) را مسموم کردند امام حسین(ع) بر بالین برادر حاضر شد. همین که چشمش به چهرۀ برادر افتاد اشک از چشمانش جاری شد. امام حسن(ع) پرسید: ما یُبکیکَ یا اباعبدالله؛ چه چیز تو را به گریه انداخت؟ حضرت پاسخ داد: من می‌گریم برای آن چه بر سر تو آورده‌اند. امام حسن(ع) ادامه داد: حسین جان! این سمی است که به من خورانده‌اند و با همین هم به شهادت می‌رسم؛ اما «لا یومَ کیَومِکَ یا اباعبدالله»؛ وای به روز تو حسین جان! سی‌هزار مرد جنگی تو را دوره می‌کنند که بکشدندت، حرمتت را بشکنند و زن و بچه و خویشانت را به اسیری ببرند (ر.ک به أمالی، ص115، ح3). فرمود: برادرم! وصيت می‌كنم بعد از مرگم جنازه‌‏ام را تو آمادۀ دفن كن (خودت بدنم را غسل بده، کفن کن و بر من نماز بخوان) سپس مرا به سوى قبر جدم رسول خدا(ص) ببر تا با او تجديد عهد كنم؛ لِأُحدِثَ به عهداً. از آنجا مرا نزد مادرم فاطمه(س) ببر؛ ثُم اصْرِفْنِي إلى أُمِّي فاطمة. پس از آن مرا برگردان و در بقیع به خاک بسپار؛ رُدَّنِي فَادْفِنِّي بِالْبَقِيع‏. بِدان كه از طرف عايشه مصيبتى به من خواهد رسید. پس از آن که حضرت چشم از جهان فرو بست، بدن مطهرش را روى تابوتی گذاشتند به جایی كه پيغمبر(ص) بر جنازه‌‏ها نماز می‌خواند بُردند. امام حسين(ع) بر بدن برادر نمازگزارد. پس از نماز، بدن شریف را به داخل مسجد بردند. خبر به عايشه رسید: چه نشسته‌ای که بنى‌هاشم قصد آن دارند که جنازه حسن‌بن‌على را در كنار رسول خدا دفن كنند. عايشه با شتاب، بر استرى زين‌كرده نشست ـ از آغاز اسلام او نخستين زنى بود كه بر زين نشست- آمد و گفت: فرزند خود (یعنی کسی را که از شماست و از ما نیست) از خانۀ من (؟!) بيرون ببريد؛ نَحُّوا ابْنَكُمْ عَنْ بَيْتِي‏. اینجا نباید چیزی؛ شَیءٌ(!) دفن شود که احترام رسول خدا را بشکند(؟!) حسين‌بن‌على(ع) به او پاسخ داد: تو و پدرت پيش از این، پردۀ حرمت رسول خدا(ص) را دريديد. تو در خانۀ پيغمبر كسانى را دفن کرده‌ای كه پیامبر دوست نداشت نزدیک او باشند (مقصود ابوبكر و عمر است). در اینجا شیخ مفید می‌نویسد حسین(ع) گفت: به خدا اگر وعدۀ برادرم نبود كه در پاى جنازه‌اش خونی ريخته نشود می‌ديديد که چگونه شمشيرهاى الهى از نيام بيرون می‌آمدند و کاری در خور می‌کردند؛ وَ اللّهِ لولا عَهْدُ الحسن(ع) إلیَّ بِحَقْنِ الدِّماء ... لَعَلِمْتُم كيفَ تَأْخُذُ سيوفُ اللّهِ مِنكُم مَأْخَذَها (ارشاد، 2/19). سپس، حسين(ع) بدن پاک برادر را به سوی قبر مادرش فاطمه(س) برد و پس از آن به سوی بقیع حرکت داد و در آنجا به خاک سپرد؛ فَمَضَى الحسينُ(ع) إلى قَبرِ أُمِّهِ ثُمّ أَخْرَجَهُ فَدَفَنَهُ بِالْبَقِيعِ (کافی، 1/302). گزارش تیرباران کردن تابوت حضرت را ابن‌شهرآشوب، در کتاب خود آورده است: جنازه‌اش را تیرباران کردند تا جایی که هفتاد تیر از آن بیرون کشیدند؛ رَمَوْا بِالنِّبَالِ جَنَازَتَهُ حَتَّى سَلَّ مِنْهَا سَبْعُونَ نَبْلًا (مناقب، 4/44). همو می‌نویسد: وقتی حسین(ع) بدن برادر را قبر نهاد اشعاری را زیر لب زمزمه کرد که یک بیت آن این است: فَلَيْسَ حَرِيباً مَنْ أُصِيبَ بِمَالِهِ وَ لَكِنَّ مَنْ وَارَى أَخَاهُ حَرِيْبٌ غارت‌زده كسى نيست كه اموالش را برده باشند؛ غارت‌زده کسی است كه برادرش را با دست خودش به‌ خاک بسپارد (همان، ص45). (ع) @pishgar
💠 توصیه های امام رضا علیه السلام در خصوص نماز 🌹بپرهیزید از این که در نماز سستی و تنبلی کنید و یا حدودش را ضایع کنید یا از روی دستپاچگی رکوع و سجده نماز را آن چنان بجا آورید که گویی همچون خروس منقار می زنید یا این که نماز را سبک بشمارید یا این که به جای نماز به امور دنیوی مشغول شوید و یا در غیر وقت نماز بخوانید. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد. قسم به خدا بر حوض کوثر بر من نخواهد رسید. 🌷ایاک أَنْ تَکسَلَ عَنْهَا أَوْ تَتَوَانَی فِیهَا أَوْ تَتَهَاوَنَ بِحَقِّهَا أَوْ تُضَیعَ حَدَّهَا وَ حُدُودَهَا أَوْ تَنْقُرَهَا نَقْرَ الدِّیک أَوْ تَسْتَخِفَّ بِهَا أَوْ تَشْتَغِلَ عَنْهَا بِشَی ءٍ مِنْ عَرَضِ الدُّنْیا أَوْ تُصَلِّی بِغَیرِ وَقْتِهَا، قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، لَیسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ لَا یَرِدُ عَلَی الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ. 📚 مستدرک الوسایل، ج1، ص172.
❓چه کنیم که فروتن و متواضع شویم؟ ✍ پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نشانه هایی را برای اهل تواضع بیان می کند که از جمله ی آن ها، سه نوع حرکت و رفتار اجتماعی است که بیانگر فروتنی شخص است. آن حضرت می فرمایند: 🌺 «مِنْ رَأْسِ التَّوَاضُعِ أَنْ تَبْدَأَ بِالسَّلَامِ عَلَى مَنْ لَقِيتَ وَ تَرُدَّ عَلَى مَنْ سَلَّمَ عَلَيْكَ- وَ أَنْ تَرْضَى بِالدُّونِ مِنَ الْمَجْلِسِ وَ لَا تُحِبَّ الْمِدْحَةَ وَ التَّزْكِيَة. (۱) سرآغاز تواضع این است که به هر کس که برخورد کنی ابتدا به سلام کنی، و به هر کس که به تو سلام کرد، ردّ سلام کنی و به [نشستن] پایین مجلس راضی باشی و مدح و ثناگویی [دیگران نسبت به خودت] را دوست نداشته باشی.» 🌷 امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: تواضع درجات و مراحلی دارد. یکی از مراحل آن، ...... این است که هر گاه بدی [از کسی] ببیند، آن را با نیکی پاسخ دهد. فرو برنده خشم و درگذرنده از گناهان مردم باشد. خداوند نیکوکاران را دوست دارد.» (۲) ✅ یکی دیگر از نشانه هاى تواضع ترک مجادله و بحث است. 🌹امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: تواضع نشانه هایى دارد... که یکى از آنها ترک مراء و جدال است هر چند حق با تو باشد، و تواضع سر چشمه خوبی ها است». (۳) ____________________ پی نوشت: (۱). مشکاة الانوار، فی غرر الاخبار، ص۲۰۰. (۲). کافی (ط- الاسلامیة)، ج۲، ص ۱۲۴. (۳). معانی الاخبار، ص۳۸۱
🔴 با توجه به سوالات متعدد و تماس های فراوان کاربران به اطلاع می رساند: ✅ استناد استفتاء (مربوط به تمام بودن نماز در سفر در این ایام) به رهبر معظم انقلاب اسلامی دامت برکاته، صحت ندارد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 | ابعاد اصلی جریان برای به سقوط کشاندن یک بار این کلیپ را ببینید حسن روحانی دیر یا زود خواهد رفت اما یادمان نرود مشکل مملکت یک شخص نیست بلکه تفکر غربگرایی است اگر این تفکر باقی بماند فردا یک غربگرای دیگر با یک اسم دیگر و با ترفندی دیگر به حکومت می رسد و همان آش و همان کاسه 🆔 @smht11014
🌷 عليه السلام: هر كه بر ضرر مؤمن داستانى بگويد و قصدش عيب او و ريختن آبرويش باشد كه از چشم مردم بيفتد خداوند او را از دوستى خود بدوستى شيطان براند و شيطان هم او را نپذيرد. 🌹 عَنْ أَبُی عَبْدِاللَّهِ عليه السلام مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ؛ 📚 اصول كافى، ج 4، ص62 رواية،1. 🆔 @smht11014
بسم الله الرحمن الرحیم «امیدوارکننده‌ترین آیه ها» در روایات: 1. آیه «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ» درباره آیه فوق در روایتی از امام علی (ع) می‌خوانیم: مَا فِي‏ الْقُرْآنِ‏ آيَةٌ أَحَبَ‏ إِلَيَّ مِنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاء. هیچ آیه‌ای در قرآن نزد من محبوب‌تر از آیه «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ ...» نیست. 2. آیه «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرينَ» روزى امام علی (ع) رو به سوى مردم كرد و فرمود: به نظر شما اميدبخش‏ترين آيه‏ قرآن، كدام آيه است؟ بعضى گفتند: آيه «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ» ؛ خداوند هرگز شرك را نمى‏بخشد و پائين‏تر از آن را براى هر كس كه بخواهد، مى‏بخشد. امام فرمود: خوب است؛ ولى آنچه من مى‏خواهم نيست. بعضى گفتند: آيه «وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ...» ؛ هر كس عمل زشتى انجام دهد يا بر خويشتن ستم كند و سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را غفور و رحيم خواهد يافت. امام فرمود: خوب است؛ ولى آنچه را مى‏خواهم نيست. بعضى ديگر گفتند: آيه «يا عِبادِيَ‏ الَّذِينَ‏ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ- لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ» ؛ اى بندگان من كه بر خويشتن اسراف كرده‏اند، از رحمت خدا مأيوس نشويد. فرمود: خوب است؛ اما آنچه مى‏خواهم نيست. بعضى ديگر گفتند: آيه «وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ» ؛ پرهيزكاران كسانى هستند كه هنگامى كه كار زشتى انجام مى‏دهند يا به خود ستم مى‏كنند به ياد خدا مى‏افتند و از گناهان خويش آمرزش مى‏طلبند. چه كسى است جز خدا كه گناهان را بيامرزد؟ باز امام فرمود: خوب است؛ ولى آنچه مى‏خواهم نيست. در اين هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه كردند. فرمود: چه خبر است اى مسلمانان؟ عرض كردند: به خدا سوگند! ما آيه ديگرى در اين باره سراغ نداريم. امام (ع) فرمود: از رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمود: اميدبخش‌ترين آيه قرآن، اين آيه است: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرينَ» ؛ نماز را در دو طرف روز و اوایل شب برپادار؛ چرا كه حسنات، سيئات برطرف مى‏سازند. اين تذكرى است براى آن‌ها كه اهل تذكرند. سپس پيامبر (ص) فرمود: يا على! سوگند به خداوندى كه مرا بشير و نذير به سوى مردم مبعوث كرد! وقتی یکی از شما وضو می‌‌گیرد، گناهان، از اعضا و جوارحش ساقط می‌‌شوند و هنگامی که با صورت و قلبش به سوی خدا روی آورد، نمازش را سلام نداده، مگر اینکه هیچ گناهی بر او نیست؛ مانند روزی که از مادرش متولد شده است. باز اگر بین دو نماز با چیزی (گناهی) برخورد کرد، همان جریان تکرار می‌‌شود، تا نمازهای پنج‌گانه را انجام دهد. 3. آیه «وَ لَسَوْفَ يُعْطيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‏» اینکه چرا این آیه امیدوارکننده‌ترین آیه است در روایتی مورد بررسی قرار گرفته است. شخصی به امام باقر (ع) عرض کرد امیدوارکننده‌ترین آیه در قرآن کدام است؟ حضرت فرمود: نظر اطرافیان و قوم تو چیست؟ گفت: «يا عِبادِيَ‏ الَّذِينَ‏ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ» ، حضرت فرمود ولی ما اهل بیت می‌گوییم: «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى»، که مراد از آن‏ شفاعت است و سه بار تکرار نمودند: الشَّفَاعَةَ وَ اللَّهِ الشَّفَاعَةَ وَ اللَّهِ الشَّفَاعَةَ. وجه جمع بین روایات: در جمع ميان نصوصِ بيانگر مصداقِ «أرجي آيه» برفرض صحّت سند و صدور آنها از معصوم (عليه‏السلام) مي‏توان چنين گفت: 1 ـ هر آيه‏اي در موضوع و زمينه خود اميد بخش‏ترين پيام‏هاي قرآني است؛ مثلاً آيه (ولسوف يُعطيك ربُّك فترضي) براي فراهم كنندگان زمينه شفاعت و آيه (إنّ الحسنات يُذهبن السيّئات) براي صاحبان عمل صالح و.... بنابر اين، حصر مستفاد از هر كدام از احاديث مزبور، حيثي است، نه مطلق؛ يعني هر كدام از يك حيثيت مخصوص اميد. بخش‏ترين آيه است. به بيان ديگر: آيات و ادلّه فراواني راجع به شفاعت وجوددارد كه انسان را اميدوار مي‏كند، ليكن اميد بخش‏ترين آيه، در زمينه شفاعت، آيه (ولسوف يُعطيك ربّك فترضي) است. آيات و ادلّه فراواني درباره تأثير اعمال صالح در محو گناهان و امثال آن وجوددارد كه اميد بخش‏ترين آنها آيه (إنّ الحسنات يُذهبن السيّئات) است.
2 ـ همه اين آيات در يك حدّ هستند و هر كدام نسبت به بقيه آيات قرآن كريم (جز آنچه درباره آنها تعبير «أرجي آيه» شده) اميد بخش‏ترين آيه به شمار مي‏آيد، ولي به جاي اين كه مجموع آنها در يك روايت بيان شود، به تفكيك، هر كدام در روايتي بيان شده است. بنابر اين، حصر مستفاد از هر يك از نصوص ياد شده اضافي است، نه مطلق و قصر آن نِسْبي است، نه نفسي. مثل آن كه چند نفر در ميان بقيه اعلم، امّا خودشان مساوي يك ديگر و در يك سطح باشند. 3 ـ ممكن است محور رجا نسبت به جامعه انساني به طور مطلق اعم از موحد و ملحد، با مدار اميد نسبت به امّت اسلامي فرق كند، يعني بخشي از نصوص ناظر به رجاي انساني و بعضي از آنها راجع به رجاي اسلامي باشد.ادب فناي مقربان جلد1صفحه 173 به بيان واضح‏تر: برخي از آيات و ادلّه ناظر به رحمت رحمانيه است و همه انسانها، اعم از مؤمن و غير مؤمن را اميدوار مي‏كند و برخي ديگر ناظر به رحمت رحيميّه است كه فقط مؤمنان را اميدوار مي‏كند. البتّه اميدي كه غير مؤمن مي‏تواند داشته باشد، پاداش دنيوي و هم چنين تخفيف عذاب‏هاي اخروي است.[ادب فناي مقربان جلد1 - صفحه 172 eitaa.com/basir_v 🆔 @smht11014
آیه های امید بخش.pdf
287.5K
. ⭕️ در روایات ✅ نساء 48،هود 114،ضحی5 🔵 راه جمع بین روایات!!!! eitaa.com/basir_v 🆔 @smht11014
🌺 صلی الله علیه و آله و سلم: 🌷 آفَةُ الحَسَب الاِفتِخَارُ وَ العُجبُ؛ آفت شرافت و بزرگی، به خود نازیدن و خود بزرگ بینی است. 📚 اصول کافی، ج2، ص328 💠معنا و مفهوم 💠 ✍ تفاخر بنا به گفته اهل لغت «بر همديگر نازیدن»(1) است و در اصطلاح علماي اخلاق، تفاخر، افتخار يا مباهات به زبان است به واسطه چيزي كه آن را كمال خود مي‌پندارد، و این باعث و بيني مي‌شود. مباهات هم غالباً در حد باوري است كه بيرون از وجود مباهات كننده است و از اقسام بشمار مي‌رود بنابراين آنچه كه در مذمت بيان شده در مورد اينان نيز صادق است.(2) چنانكه خداي تعالي مي‌فرمايد: ☀️ «أدخُلو أبوابَ جهنّم خالدين فيها فَبئسَ مَثويَ المتكبّرين»(3) داخل شويد در درهاي جهنم، در حالتي كه جاودانه و هميشه در آن خواهيد بود كه متكبران را (دوزخ) بسيار بدمنزلگاهي است. 🌺 علیه السلام مي‌فرمايد: «إنّ المتكبّرين يُجعَلون في صور الذّرّ، يتوطّأهم الناس حتي يفرغ الله من الحساب»(4) متكبرين در روز قيامت به صورت مورچگان محشور خواهند شد و مردم ايشان را پايمال خواهند نمود تا خدا از حساب بندگان فارغ شود. -------------------------- (1) منتهي الأدب في لغة العرب، واژه «فخر». (2) جامع السعادات علامه نراقی، ج 1، ص 497. (3) سوره زمر، آيه 72. (4) اصول كافي، ج 2، ص .311. 🆔 @smht11014
دربارۀ یورش به خانه امام علی(ع) برخی تاریخ یورش حکومتیان به خانه امام علی(ع) و آسیب به حضرت فاطمه(س) را که منجر به شهادت آن بانو شد تنها چند روز پس از رحلت پیامبر(ص) می‌دانند. برای همین از همان آغازِ ماه ربیع‌الاول، رخت سیاه بر تن کرده بیرق عزا بر پا می‌کنند و دهۀ محسنیه می‌گیرند. اما واقعیت این است که هیچ مدرکی در دست نیست که به صورت دقیق مشخص کند حضرت فاطمه(س) چند روز پس از رحلت پیامبر آسیب دید (بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان(ع)، ص161). با این حال با مطالعۀ پژوهش‌های انجام‌شده از سوی کسانی که افزون بر تخصص، دقت بیشتری در بررسی این موضوع به خرج داده‌اند دانسته می‌شود: حکومتیان سه بار به خانۀ امام علی(ع) یورش بردند. بار اول، همان روزهای نخست پس از رحلت رسول خدا(ص) بود. در این نوبت، امام علی(ع) از بیعت امتناع کرد. فرستادگان خلیفه نیز بی‌هیچ برخوردی برگشتند و حضرت به جمع قرآن مشغول شد. بار دوم، چند روز پس از این بود که در آن، تمام مخالفان که در خانۀ علی(ع) گردآمده بودند خارج شدند؛ اما باز بیعتی رخ نداد. بار سوم، حدود پنجاه روز بعد بود. این بار حکومتیان برای اینکه کار را یکسره کنند خشونت را به اوج خود رساندند؛ سوزاندند و کوبیدند و زدند و کشتند و به بند کشیدند و بُردند. در این یورشِ شومِ سوم بود که حضرت فاطمه(س) آسیب دید و فرزندش شهید شد. او پس از این حادثۀ دردناک، حدود چهل روز بستری بود و پس از آن، چشم از جهان فرو بست. برخی، متوجه سه مرحله‌ای بودن یورش نشده‌اند. برای همین، گمان کرده‌اند تمام آن هجمه و صدمه به یکباره و در همان روزهای نخست ربیع‌الاول رخ داده است که این پندار به دلیل ناهماهنگی با برخی از گزارش‌های تاریخی پذیرفتنی نیست. 1. مقالۀ «شهادت فاطمه(س)»، در دانشنامۀ فاطمی، ج1، سیدمحمدجواد شبیری زنجانی. 2. مقالۀ علمی‌پژوهشی «تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهی به شهادت حضرت زهرا(س)»، سيدعلی حسين‌پور، محمدرضا جباری. 3. کتاب «بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان(ع)»، یدالله مقدسی، ص151-181. (س) @pishgar
💠 خروج پيامبر اسلام(ص) از غار ثور (1ق) ✍ پس از آنکه خداوند، پیامبر(ص) را از توطئه مشرکان برای قتل او آگاه کرد، قرار شد علی(ع) در بستر پیامبر(ص) بخوابد و پیامبر(ص) شبانه مکه را به سمت یثرب ترک کند. آن شب را لیلة المبیت نامیده اند. پیامبر(ص) برای رهایی از دست مشرکان قریش که در جست و جوی او بودند، به همراه ابوبکر در غار ثور پنهان شد و سه شبانه روز در آنجا ماند. مشرکان تا دم غار آمدند ولی با امداد غیبی الهی به پیامبر(ص) دست نیافتند. ✅ پیامبر اسلام(ص) در شب چهارم ربيع الاول از غار خارج شد و هنگام خروج از مكه معظمه درنهايت حزن و اندوه رو كعبه نمود و فرمود: 🌷 اى حرم الهى خدا مى داند علاقه مرا به تو و اگر اهل تو مرا بيرون نمى كردند غير از تو شهرى را اختيار نمى كردم. من مى روم و از جدائى تو غمگينم. 🌟جبرئيل نازل شد و آيه إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ. (قصص/ ۸۵). همان خدائى كه احكام قرآن را بر تو واجب كرد تو را به جايگاه و زادگاهت باز مى گرداند. و بدینسان خداوند پيامبر را تسلّى داد كه دوباره مراجعت خواهى نمود. ✅ پس از خروج پيامبر اكرم(ص) از مكه، حضرت علي(ع) سفارش‏ ها و خواسته‏ هاي آن حضرت در مكه را برآورده نمود و خانواده مکرم ایشان را به سوي مدينه به حركت درآورد. ✅ قرآن به داستان توطئه مشرکان و خروج پیامبر اکرم(ص) از منزل خویش در مکه و پناه بردن به این غار، در کوه ثور اشاره کرده است.( توبه/ ۴۰)
💠 یا از دیدگاه اسلام💠 ✍ بخت در ادبیات فارسی غالباً به معنی سرنوشت و نصیبِ از پیش تعیین شده است و بر تأثیر نیروهای برتر در سرنوشت انسان دلالت می کند. شانس تأثيري در سرنوشت انسان ندارد و هم از لحاظ عقلي و در فلسفه (1) و هم در قرآن و روايات مردود شناخته شده است. ☀️ در قرآن آمده است: مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ۖ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ.(2) 🌟 هر كس كار نيكي انجام دهد براي خود انجام داده و هر کس كار بدي كند به زيان خود كرده است. يعني هر كسي محصول عمل نيك و بد خود را مي چيند و در اين جهان و جهان ديگر با نتايج آن روبرو خواهد شد. آيه فوق مردم را به مسئوليت خود و عواقب كار خويش متوجه مي سازد و شانس و طالع و اقبال و... را باطل مي داند.(3) ✅ چيزهايي مانند شانس و طالع و بخت و... اصلاً پاية ديني ندارد و صحيح نيست قرآن با صراحت كامل اين چيزها را رّد مي كند و سرنوشت هر كس را به دست خودش مي داند. در قرآن آمده است: ☀️ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم. 🌟 خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! (4) اين يك قانون كلي است كه يكي از پايه هاي اساس جهان بيني و جامعه شناسي در اسلام است. ----------------------------------- (1) بداية الحكمه، ص120، (2) جاثیه، آیه 15 (3) تفسير نمونه، ج4، ص401، (4) سوره رعد، آيه 11.
📚 مس آیات قرآن در تلفن همراه 💠 سؤال: آیا صفحه که بر روی گوشی نصب شده برای کسی که ندارد و یا زنی که در است، جایز است؟ ✅ جواب: در فرض سؤال که در واقع شیشه ، لمس می شود نه آیات قرآن، اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
سید مصطفی: 🌺 علیه السلام: 🌷 در حیاتی که در آن و از گناهان صورت نگیرد، خیری وجود ندارد. 📗 تحف العقول، ص ۳۵۷. 💠انواع حیات از دیدگاه قرآن💠 ✍ مؤمنان، انسانهای زنده دل و برخوردار از حیات واقعی و معقولند و کافران همچون مردگان محروم از حیات واقعی اند. قرآن کریم در آیات متعدد به مساله ی حیات اشاره نموده است که می توان آن را به چند نوع حیات، تقسیم نمود. 1⃣ حیات نباتی. «یحیی الارض بعد موتها»*روم، 19.* خداوند زمین را (با رویاندن گیاهان) زنده می کند. 2⃣ حیات حیوانی. «کنتم امواتا فاحیاکم»*بقره، 28.* شما مرده بودید پس او شما را زنده کرد. 3⃣ حیات فکری. «دعاکم لما یحییکم»*انفال، 24.* پیامبر شما را به چیزی دعوت می کند که (دلهای مرده) شما را زنده می کند. 4⃣ حیات اجتماعی. «و لکم فی القصاص حیاة»*بقره، 179.* حیات (سیاسی و اجتماعی شما که در سایه امنیّت بدست می آید) در قصاص و انتقام به حقّ است. 5⃣ حیات قلبی و روحی. «لیُنذر مَن کان حیّا» * یس، 70* قرآن به افرادی که دارای دلهای زنده و روح های پاک و آماده اند، هشدار می دهد. 🆔 @smht11014
به چه معناست؟ ✍ تفسير نمونه، «بقيةاللَّه» را چنين معنا کرده است: هر موجود نافعي از طرف خداوند که براي بشر باقي مانده و مايه ی خير و سعادت او گردد، «بقيةاللَّه» محسوب مي شود. (۱) ✅ نمونه کامل و تام این باقی مانده از طرف خدا وجود مقدس آقا عجل الله تعالی فرجه الشریف است: در روایتی آمده است که: 🌺 «هنگامي که (علیه السلام) قيام کند، بر دیوار کعبه تکيه می زند و ۳۱۳ تن از پيروانش نزد او گرد می آيند. پس اولين چيزي که مي گويد، اين آيه است: ☀️ «بقيةاللَّه خير لکم ان کنتم مؤمنين». 🌷 سپس مي فرمايد: من «بقيةاللَّه» و خليفه او و حجت خدا بر شما هستم. پس از آن، کسي بر آن حضرت سلام نمي کند، مگر اين که مي گويد: «السلام عليک يا بقية اللَّه في ارضه»؛ سلام بر تو اي باقي گذارده خدا در زمينش.(۲) 📚منبع: (۱) تفسیر نمونه، ج۹،ص۲۰۴. (۲) تفسير صافي، ج ۲، ص ۴۶۸. 🆔 @smht11014
📚 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب 📚 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب 💠 سؤال: با توجه به این که در هر ، بعضی از روزها است، آیا برگزاری مراسم در این روزها اشکال دارد؟ ✅ جواب: در ایام قمر در عقرب، اجرای صیغه ، کراهت دارد، اما برگزاری مراسم اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
🔘 السلام علیک یا حسن العسکری علیه السلام 🔹لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أَمْرِ اللّهِ -تحف العقول،ص۴۴۸ 🔸امام حسن عسکری(علیه السلام) می‌فرماید: عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه [حقیقتِ] عبادت، اندیشیدن زیاد در کار خداست.
🏴 به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ✍ ابومحمد حسن بن علی عسکري علیه السّلام (231 ه.ق - 260 ه.ق) یازدهمین امام شیعیان، فرزند امام هادی علیه السلام و پدر حجت خدا بر زمین، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد. او پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سال 254 به امامت رسیدند. ✅ ابن شهر آشوب درباره مدت عمر حضرت می نویسد: «23 سال با پدر و 6 سال در مقام امامت بود و در دوره امامتش با معتز (چند ماه) و بعد مهتدی و معتمد معاصر بود. (1) ✅ سالهای امامت ایشان در شهر سامرا و غالبا تحت کنترل شدید خلفای عباسی سپری شد. به نحوی که ارتباط آن حضرت با شیعیان بسیار محدود و تنها به وسیله وکیلان خاص آن حضرت بود. ✅ آن حضرت در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری توسط سمی که از طرف معتمد، خلیفه عباسی به زور به ایشان خورانده شد به شهادت رسید. (2) و در کنار مرقد پدرش در سامرا دفن گردید. مدفن آن دو امام همام، به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق به شمار می‌آید. —---------------------- (1) المناقب، ج4، ص422. (2) بحار الانوار، ج 50، ص 313. 🆔 @smht11014
💠 توصیه امام حسن عسکری به شیعیان 🌷 رُوِیَ عَنْ حَسَن بن عَلیٍّ العَسکری (علیهما السّلام) قال لِشیعَتِه: «أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات».(1) امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) خطاب به شیعیان خود فرمودند: زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید و فراوان تلاوت قرآن کنید و بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) زیاد صلوات بفرستید. پس بی شک هر صلوات بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) ده حسنه محسوب می شود. 🔹یاد خدا و یاد مرگ نقش سازندگی در انسان دارد. اگر انسان به یاد خدا و به یاد مرگ باشد، هیچ وقت گناه نمی کند. چراکه هر دوی اینها، هم انسان را از گناه باز می دارد و هم انسان را به سوی اطاعت خدا می کشاند. 🔸سپس حضرت دو ذکر گره گشاه را مطرح می کند: تلاوت قرآن و صلوات بر پیغمبر. تلاوت قرآن انسان را حفظ می کند و صلوات جنبه ذخیره حسنه دارد. کسانی که دنبال ذخیره حسنات هستند، ‌از بهترین ذکرها برای این کار صلوات است. صلوات غیر از مسأله ذخیره حسنه، که در این روایت به آن اشاره شد است، خودش کاربرد دارد و گره گشا است. (1) تحف العقول، صفحه 488 🆔 @smht11014
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 💐 آغاز امامت حضرت امام ‏مهدي(عج) پس از شهادت پدر بزرگوار ايشان(260 ق) ✍ پس از شهادت يازدهمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت حضرت امام حسن عسكري(ع)، حضرت بقيه اللَّه الاعظم امام مهدي(عج) سكاندار امامت امت گرديد و به امر خداوند متعال از ديده‏ ها پنهان گشت. ✅ او خواهد آمد و جهان را از عدل و داد پر خواهد كرد؛ همان‏گونه كه از ظلم و جور، پُر شده است. شيعيان اين روز را به عنوان عيد، جشن مي‏ گيرند و به شادماني و عبادت مي‏ پردازند. 🌷 حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشريف می‌فرمايند: 🔸اگر شيعيان ما -كه خداوند توفيق طاعتشان دهد- در راه ايفای پيمانی كه بر دوش دارند همدل می‌شدند، ميمنت ملاقات ما از ايشان به تاخير نمی‌افتاد و سعادت ديدار ما زودتر نصيبشان می‌گشت. 🔹ديداری بر مبنای شناختی راستين و بر اساس صداقتی از آنان نسبت به ما. 🔸پس ما را از ايشان دور نمی‌دارد، مگر آن دسته از كردارهای آنان كه برای ما ناپسند و ناخوشايند است. ✨ قال المهدی عجل الله تعالي فرجه الشريف: ♦️ وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ. 📚 احتجاج، ج۲، ص۴۹۹
📚 مسح سر بر موی آغشته به روغن 💠 سؤال: آیا و یا مانع در است؟ ✅ جواب: اگر و چربی داشته باشد که مانع رسیدن آب به باشد، وضو با آن صحیح نیست و باید برطرف نماید و تشخیص آن به عهده مکلف است. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
📚 خمس سهام عدالت 💠 سؤال: ۱. با توجه به اینکه واگذاری به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از )، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟ ۲. دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز تعلق می گیرد؟ ۳. حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال 95) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟ ✅ جواب: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین ، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم است و خمس ندارد. در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم را دارد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
📚 استفاده از اموال جاماندۀ دیگران 💠 سؤال: استفاده از مال به جا مانده از دیگران در امثال ها یا دانشگاه و ... که صاحب آن را نمی شناسیم، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر بداند مالک از آن مال كرده یا نسبت به استفاده از آن راضی است، استفاده از آن اشکال ندارد، در غیر این صورت برداشتن آن مال جایز نیست، مگر این که به قصد رساندن آن به مالکش بردارد که در این صورت باید مال را حفظ کند و پس از تحقیق و یافتن مالک، مال را به صاحبش بدهد و در صورتی که از یافتن مالک آن مأیوس شود یا دسترسی به او ممکن نباشد، باید آن مال یا قیمت آن را به بدهد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014