eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
236 دنبال‌کننده
49 عکس
60 ویدیو
6 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ پرسش شماره : ۱۰۸ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و پنجم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه فصّلت، آیه ۵۳ ▫️متن آیه شریفه : ﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾ ▫️ ترجمه آیه : به زودی آیات و نشانه‌های خود را در کرانه‌ها و اطراف جهان و در جان خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی‌تردید او حق است. آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟ ▫️ تفسیر آیه : عنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ تَفْسِيرِ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَنُرِيهِمْ آيٰاتِنٰا فِي اَلْآفٰاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ اَلْحَقُّ فَقَالَ يُرِيهِمْ فِي أَنْفُسِهِمُ اَلْمَسْخَ وَ يُرِيهِمْ فِي اَلْآفَاقِ اِنْتِقَاصَ اَلْآفَاقِ عَلَيْهِمْ فَيَرَوْنَ قُدْرَةَ اَللَّهِ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ فِي اَلْآفَاقِ وَ قَوْلِهِ: حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ اَلْحَقُّ يَعْنِي بِذَلِكَ خُرُوجَ اَلْقَائِمِ هُوَ اَلْحَقُّ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَرَاهُ هَذَا اَلْخَلْقُ لاَ بُدَّ مِنْهُ. ▫️ترجمه روایت: ابوبصیر گوید: از امام باقر عليه‌السّلام در مورد تفسير [تأویل] فرمايش خداى عزّ‌و‌جلّ‌ سؤال شد كه مى‌فرمايد: ﴿بزودى نشانه‌هاى خود را در آفاق جهان و در جان‌هاى ايشان به آنان نشان خواهيم داد تا بر ايشان روشن گردد كه او حقّ‌ است﴾ فرمود: به آنان در جانشان مسخ شدن را نشان می‌دهد و آنچه در آفاق جهان به آنان نشان مى‌دهد تنگ شدن محيط‍‌ زندگى بر ايشان است، پس قدرت خداوند را در خودشان و در محيطشان مشاهده مى‌كنند، و فرمايش خداوند: ﴿تا بر ايشان روشن شود كه او حقّ‌ است﴾ مقصود از آن خروج قائم علیه‌السلام است كه آن حقّ‌ است از سوى خداى عزّ و جلّ‌ و اين خلق او را مى‌بينند و چاره‌اى از آن نيست. 📚غیبت نعمانی، ص۲۶۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۹ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و ششم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه فتح، آیه ۲۵ ▫️متن آیه شریفه : ﴿...لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا﴾ ▫️ ترجمه آیه : اگر [مؤمنان از کافران] جدا بودند یقیناً کافران را به عذابی دردناک عذاب می‌کردیم. ▫️ تفسیر آیه : عنْ إِبْرَاهِيمَ اَلْكَرْخِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَوْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ أَ لَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَوِيّاً فِي دِينِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ بَلَى قَالَ فَكَيْفَ ظَهَرَ عَلَيْهِ اَلْقَوْمُ وَ كَيْفَ لَمْ يَدْفَعْهُمْ وَ مَا مَنَعَهُ مِنْ ذَلِكَ قَالَ آيَةٌ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنَعَتْهُ قَالَ قُلْتُ وَ أَيُّ آيَةٍ قَالَ قَوْلُهُ تَعَالَى لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذٰاباً أَلِيماً إِنَّهُ كَانَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَدَائِعُ مُؤْمِنِينَ فِي أَصْلاَبِ قَوْمٍ كَافِرِينَ وَ مُنَافِقِينَ فَلَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِيَقْتُلَ اَلْآبَاءَ حَتَّى تَخْرُجَ اَلْوَدَائِعُ فَلَمَّا خَرَجَ اَلْوَدَائِعُ ظَهَرَ عَلِيٌّ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَاتَلَهُ وَ كَذَلِكَ قَائِمُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لَنْ يَظْهَرَ أَبَداً حَتَّى تَظْهَرَ وَدَائِعُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ. ▫️ترجمه روایت: ابراهيم كرخى ‌گويد: خدمت امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: خداوند حال شما را اصلاح کند آیا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبود؟ امام علیه‌السلام فرمود: بلی. عرض کردم: پس چرا گروهی بر او پیروز شدند و او از خود در برابر آن‌ها (در جریان غصب خلافت) دفاع نکرد؟ چه عاملی حضرت را از این کار باز داشت؟ امام فرمود: آیه‌ای در کتاب خدا مانع این کار شد. عرض کردم: چه آیه‌ای؟ امام فرمود: فرموده‌ی خداوند: ﴿اگر [مؤمنان از کافران] جدا بودند یقیناً کافران را به عذابی دردناک عذاب می کردیم.﴾ همانا برای خدای عز و جل سپرده‌های مؤمنی در اصلاب کافران و منافقان قرار داشت، پس امیرالمؤمنین عليه‌السلام پدران را نمی‌کشت تا اینکه آن ودیعه‌ها (فرزندان) بیرون آیند. زمانی‌که آن‌ها به دنیا آمدند، آن حضرت بر كسانى كه قبلا غالب بودند غلبه نموده و آنها را كشتند. و همینطور است قائم ما اهل بيت که ابدأ هرگز ظاهر نخواهد شد تا اینکه سپرده‌های خدای عز و جل بیرون آیند (مؤمنانی که از نسل کفار به دنیا می‌آیند متولد شده باشند) و چون (ودایع) ظاهر گردند حضرت نيز بر كسانى كه قبلا ظاهر و غالب بودند غلبه كرده و آنها را مى‌كشند. با توجه به تاکیدی که در روایت وجود دارد مبنی بر اینکه حضرت هرگز ظهور نمی‌کند تا اینکه مؤمنین از اصلاب کافران خارج شوند، آنچه از این روایت برداشت می‌شود اینست که ظهور امام عصر ارواحنا فداه متوقف است بر تولد مؤمنین از اصلاب کافران و تا این اتفاق نیفتد حضرت ظهور نمی‌کنند. و نکته‌ی مهم اینکه نباید این توهّم در ذهن ایجاد شود که "اگر ماجرا از این قرار است پس دعا کردن برای تعجیل فرج و ظهور چه فایده‌ای دارد؟" بلکه فایده دارد و فاید‌ه‌اش اینست که دعا برای تعجیل فرج و ظهور امام، شرایط و اسباب آمدن ایشان را هرچه زودتر فراهم می‌کند. که یکی از آن شرایط همین خروج ودایع الهی از اصلاب کافران است. 📚علل الشرایع، ج۱ ص۱۴۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۰ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و هفتم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️ سوره مبارکه طور، آیات ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ▫️ متن آیات شریفه : ﴿وَ الطُّورِ ❉ وَ كِتَابٍ مَسْطُورٍ ❉ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ ❉ وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ﴾ ▫️ترجمه آیات : سوگند به طور، ❉ و به کتابی که نوشته شده، ❉ در صفحه‌ای باز و گسترده، ❉ و سوگند به بیت المعمور. ▫️ تفسیر آیات : عنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْهَمَذَانِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَللَّيْلَةُ اَلَّتِي يَقُومُ فِيهَا قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ يَنْزِلُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ، وَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، عَلَى حِرَاءَ، فَيَقُولُ لَهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَجِبْ. فَيَخْرُجُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَقّاً مِنْ حُجْزَةِ إِزَارِهِ، فَيَدْفَعُهُ إِلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَيَقُولُ لَهُ: اُكْتُبْ: «بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ، هَذَا عَهْدٌ مِنَ اَللَّهِ، وَ مِنْ رَسُولِهِ، وَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، لِفُلاَنِ بْنِ فُلاَنٍ» بِاسْمِهِ وَ اِسْمِ أَبِيهِ، وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ: وَ اَلطُّورِ وَ كِتٰابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ وَ هُوَ اَلْكِتَابُ اَلَّذِي كَتَبَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ اَلرِّقُّ اَلْمَنْشُورُ اَلَّذِي أَخْرَجَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ حُجْزَةِ إِزَارِهِ. قُلْتُ: وَ اَلْبَيْتِ اَلْمَعْمُورِ، أَ هُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟ قَالَ: نَعَمْ، اَلْمُمْلِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ اَلْكَاتِبُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: محمد بن علی همذانی گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: آن شب که حضرت قائم آل محمد عليهم‌السلام قیام می‌کند، رسولخدا صلی‌الله‌عليه‌وآله و امیرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه و جبرائیل عليه‌السلام بر فراز غار حراء فرود می‌آیند، پس جبرائیل علیه‌السلام به او [خطاب به حضرت مهدی علیه‌السلام] گوید: [پیامبر را] اجابت کن، آنگاه رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله صحیفه‌ای را بیرون می‌آورد و آن را به علی علیه‌السلام می‌دهد و به او فرماید: بنویس: «بسم الله الرحمن الرحیم، این عهدنامه‌ای است از خداوند و از رسول او و از علی بن ابی طالب برای فلان فرزند فلان» بنام او [امام عصر: م‌ح‌م‌د] و نام پدرش [امام حسن عسکری] و این است معنی قول خدای عزّوجلّ در کتابش: ﴿سوگند به طور، و به کتابی که نوشته شده، در صفحه‌ای باز و گسترده﴾ و این همان کتابی است که علی بن ابی طالب عليه‌السلام نوشته، و صحیفه گشاده شده همان است که رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله آن را از کمربند جامه‌اش بیرون آورد. گفتم: ﴿سوگند به بیت المعمور﴾ آیا او رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله است؟ فرمود: آری، املا کننده رسول خدا است و نویسنده علی علیه‌السلام. 📚دلائل الإمامة، ص۴۷۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش های شماره ۱ الی ۱۰۰ 1⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۱ آیا در «جزء هجدهم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 2⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۲ آیا در «جزء نوزدهم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 3⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۳ آیا در «جزء بیستم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 4⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۴ آیا در «جزء بیست و‌یکم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 5⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۵ آیا در «جزء بیست و دوم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 6⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۶ آیا در «جزء بیست و سوم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 7⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۷ آیا در «جزء بیست و چهارم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 8⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۸ آیا در «جزء بیست و پنجم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 9⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۹ آیا در «جزء بیست و ششم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 0⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۰ آیا در «جزء بیست و هفتم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۱ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و هشتم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه صف، آیه ۸ ▫️ متن آیه شریفه : ﴿يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند. ▫️تفسیر آیه : عنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْمَاضِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اَللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ قَالَ يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا وَلاَيَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِأَفْوَاهِهِمْ قُلْتُ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ قَالَ وَ اَللَّهُ مُتِمُّ اَلْإِمَامَةِ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِينَ فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ اَلنُّورِ اَلَّذِي أَنْزَلْنٰا فَالنُّورُ هُوَ اَلْإِمَامُ... قَالَ يَقُولُ اَللَّهُ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلاَيَةِ اَلْقَائِمِ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْكٰافِرُونَ بِوَلاَيَةِ عَلِيّ... ▫️ ترجمه روایت: محمّد بن‌ فضیل گوید: از امام کاظم علیه‌السلام درباره‌ی فرموده‌ی خدا: ﴿آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند﴾ پرسیدم. ایشان فرمودند: می‌خواهند ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را با دهان خود خاموش سازند. گفتم: ﴿ولی خدا نور خود را کامل می‌کند﴾ معنایش چیست؟ فرمود: یعنی خداوند، امامت را تمام می‌کند، همان‌طور که فرمود: {به خدا و رسول او و نوری که نازل کرده‌ایم ایمان بیاورید}(تغابن/۸) نور، همان امام علیه‌السلام است... سپس حضرت فرمودند: خداوند متعال می‌فرماید: ﴿و اللّٰهُ متمُّ نورِه﴾ یعنی خداوند نور خود را با ولایت قائم علیه‌السلام کامل می‌گرداند؛ ﴿و لو کرهَ الکافرونَ﴾ یعنی اگر چه کافران از ولایت علی علیه‌السلام اکراه داشته باشند. 📚الکافی، ج۱ ص۴۳۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۲ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و نهم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️ سوره مبارکه معارج، آیه ۴۴ ▫️ متن آیه شریفه : ﴿خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۚ ذَٰلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : درحالی که دیدگانشان [از شدت ترس] فرو افتاده، خواری و ذلت آنان را می‌پوشاند. آن همان روزی است که همواره [به آن] وعده داده می‌شدند. ▫️تفسیر آیه : عنْ يَحْيَى بْنِ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ خٰاشِعَةً أَبْصٰارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذٰلِكَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي كٰانُوا يُوعَدُونَ قَالَ يَعْنِي يَوْمَ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: یحیی بن میسر گوید: امام باقر علیه‌السلام درباره‌ فرموده‌‌ی خدای عزّوجلّ: ﴿در حالى كه ديدگانشان [هراسان‌] فرو افتاده، ذلت آنها را فرو گيرد. اين همان روزى است كه [به آن‌] وعده داده مى‌شدند﴾ فرمودند: یعنی روز خروج (قیام) قائم علیه‌السلام. 📚تأویل الآیات، ص۷۰۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ پرسش شماره : ۱۱۳ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء سیم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره بینه آیه ۵ ▫️متن آیه شریفه : ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ﴾ ▫️ترجمه آیه : در حالی که فرمان نیافته بودند جز آنکه خدا را بپرستند، و ایمان و عبادت را برای او از هرگونه شرکی خالص کنند، و حق گرا باشند، و نماز را برپا دارند، و زکات بپردازند؛ و این است آن دین و آیین استوار و ثابت. ▫️تفسیر آیه : عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذٰلِكَ دِينُ اَلْقَيِّمَةِ قَالَ إِنَّمَا هُوَ وَ ذَلِكَ دِينُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: ابو بصیر گوید: امام صادق علیه‌السلام در رابطه با فرموده‌ خدای عزوجلّ: ﴿و آن، دین محکم و استوار است﴾فرمودند: (منظور از آن) قطعا فقط همان دین و آیین قائم علیه‌السلام است. 📚تأويل الآيات الظاهرة، ج۱ ص۸۰۱ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
14.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۶ 🔖 عنوان : « حب فی الله» 🗣 پرسش : مراد از « حب فی الله » چیست؟ ✍ پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید. 💐 نعتذر منکم لاجل الموسیقی الذی یستمع من خلال الکلام ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
🌺 02/02/02 عید فطر مبارک🌺
پرسش شماره : ۱۱۴ 🔖 عنوان : تعداد تکبیرهای نماز عید فطر 🗣 پرسش : آیا درست است که در رکعت اول نماز عید باید ۶ تکبیر به جا آورد ؟ ✍ پاسخ: نکته ای که بسیاری از نمازگذاران عید فطر نسبت به آن غافل هستند این است که : علاوه بر تکبیرات ۵ گانه نماز عید در رکعت اول ، یک تکبیر دیگر هم قبل از رفتن به رکوع لازم است. همچنین علاوه بر تکبیرات ۴ گانه رکعت دوم ، یک تکبیر دیگر هم قبل از رفتن به رکوع لازم است. 📃 متن رساله جامع آیت الله سیستانی: ج۱، مسئله ۲۱۱۸ . نماز عید فطر و قربان دو رکعت است؛ ✓ در رکعت اوّل بعد از تکبیرة الاحرام و خواندن حمد و سوره، بهتر است نمازگزار پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر، یک قنوت بخواند و بنابر احتیاط واجب بعد از تکبیر پنجم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و دو سجده به‌جا آورد و برخیزد؛ ✓ در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره، بهتر است چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند و بنابر احتیاط واجب بعد از تکبیر چهارم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع، دو سجده انجام دهد و تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد. بنابراین، نماز عید در رکعت اوّل غیر از تکبیرة الاحرام و تکبیر رکوع، پنج تکبیر و چهار قنوت در بین آنها و در رکعت دوّم غیر از تکبیر رکوع، چهار تکبیر و سه قنوت در بین آنها دارد، هرچند جایز است در رکعت اوّل غیر از تکبیرة‌ الاحرام و تکبیر رکوع به سه تکبیر و دو قنوت در بین آنها و در رکعت دوّم غیر از تکبیر رکوع به سه تکبیر و دو قنوت در بین آنها اکتفا نماید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۱۵ 🔖 عنوان : آتش روشن کردن و گردوبازی ارمنی ها 🗣 پرسش : علت آنكه ارمنيها شب ميلاد حضرت عيسى آتش روشن ميكنند و با گردو بازى مينمايند چیست ؟ ✍ پاسخ: شیخ صدوق روایتی را در کتاب علل الشرایع نقل میکند که ؛ وقتى كه نزديك شد ولادت حضرت عيسى، مريم (مأمور شد كه از بيت المقدس بيرون رود، لذا خارج گرديد و) رفت در (خارج از شهر) پاى درخت خرمائى و از سردى هوا سخت ميلرزيد (و از شدت درد بخود مى پيچيد) كه يوسف نجار (آن مرد نيكوكار پاكدامن ترحم بحال مريم كرد و) براى او هيزم و چوب آورد و اطرافش نهاد بشكل اطاق كوچكى و برايش آتش روشن كرد تا گرم شود، و از برايش هفت دانه گردو شكست و مريم آنها را خورد بدين جهت است كه ارمنيها در شب ميلاد مسيح آتش روشن مينمايند و با گردو بازى ميكنند. لَمَّا أَلْجَأَ الْمَخَاضُ مِنْ مَرْيَمَ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ اشْتَدَّ عَلَيْهَا الْبَرْدُ فَعَمَدَ يُوسُفُ النَّجَّارُ إِلَى حَطَبٍ فَجَعَلَهُ حَوْلَهَا كَالْحَظِيرَةِ ثُمَّ أَشْعَلَ فِيهِ النَّارَ فَأَصَابَتْهَا سُخُونَةُ الْوَقُودِ مِنْ كُلِّ نَاحِيَةٍ حَتَّى دَفِئَتْ وَ كَسَرَ لَهَا سَبْعَ جَوْزَاتٍ وَجَدَهُنَّ فِي خُرْجِهِ فَأَطْعَمَهَا فَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ تُوقِدُ النَّصَارَى النَّارَ لَيْلَةَ الْمِيلَادِ وَ تَلْعَبُ بِالْجَوْزِ 📓علل الشرایع _ باب ۶۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره :۱۱۶ 🔖 عنوان : پنج فرمان شگفت انگیز 🗣 پرسش : ماجرای پنج فرمان شگفت انگیز چیست؟ ✍ پاسخ: امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند تعالی به پیامبری از انبیای خود وحی نمود: فردا صبح: ✓ نخستین چیزی را که دیدی بخور ✓ و دومی را مخفی کن ✓ و سومی را بپذیر ✓ و چهارمی را ناامید نکن ✓ و از پنجمی فرار کن. وقتی صبح شد، آن پیامبر به راه افتاد. ✓ نخستین چیزی که با آن مواجه شد، کوهی بزرگ و سیاه رنگ بود. ایستاد و با خود گفت: پروردگارم به من فرمان داده که این کوه را بخورم! با حالت تعجب و تحیر ایستاده بود و فکر می‌کرد. سرانجام با خود گفت: پروردگارم منزه است از این که مرا تکلیف به امری غیر ممکن بنماید. از این رو به سوی کوه رفت تا آن را بخورد. هرچه به آن کوه نزدیک می‌شد، آن کوه کوچک و کوچک تر می‌شد تا به صورت لقمه ای در آمد و آن را بلعید و مشاهده کرد خوشمزه ترین چیزی است که تا آن روز آن را خورده بود. ✓ دوباره به راه افتاد و طشتی از طلا دید. به امر الهی گودالی حفر کرد و آن طشت طلا را در آن مخفی نمود و بر روی آن خاک ریخت. باز به راه افتاد و این بار دید دوباره آن طشت نمایان شده است. به فرموده پروردگار آن طشت را مجددا دفن کرد. ✓ دوباره حرکت کرد و این بار پرنده ای را دید که بازی شکاری در تعقیب آن بود. به امر پروردگار آن پرنده را در دست خود گرفت و او را در آستین خود پناه داد. باز گفت: من روزهاست که در طلب این شکار هستم و اکنون تو شکار مرا گرفته ای. آن پیامبر گفت: پروردگارم مرا امر کرده که این موجود را ناامید نکنم. پس قطعه ای از ران آن پرنده را کند و آن را به سوی باز انداخت و باز آن را خورد. ✓ دوباره به راه افتاد و این بار به گوشت مرداری رسید که کرم افتاده و بدبو شده بود. به امر پروردگار از آن مکان گریخت و به منزل خود بازگشت. هنگام شب در خواب دید منادی به او گفت: تو هرچه پروردگارت فرمان داده بود به انجام رساندی. آیا می‌خواهی تعبیر و تأویل آن را بدانی؟ اما آن کوه بزرگ و سیاه غضب و خشم بود. وقتی بنده ای غضب می‌کند، خود را در برابر خشم، کوچک و ناچیز می‌بیند. اما اگر ارزش و قدرت خود را بشناسد و غضبش فرو نشاند، عاقبت آن کوه مانند لقمه نیکویی است که آن را تناول کردی. اما آن طشت عمل صالح بود که اگر بنده آن را مخفی و مکتوم کند، خداوند آن را آشکار خواهد کرد تا آن بنده را به واسطه عمل صالح در دنیا زینت کرده و برای او ثواب آخرت را ذخیره نماید. اما آن پرنده مردی است که با نصیحتی به نزد تو می‌آید، پس او را بپذیر و نصیحت و خیر خواهی اش را به کار ببند. و اما آن باز شکاری مردی است که با حاجت و درخواستی به نزد تو می‌آید، پس او را ناامید مگردان. و اما آن گوشت گندیده غیبت است که باید از آن فرار کنی 📓بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۴۴۴ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۱۷ 🔖 عنوان : این آدم مانند سراب است. 🗣 پرسش : چه کسی در روایت تشبیه به «سراب»شده است؟ ✍ پاسخ: امام سجاد (علیه السلام) میفرمایند: «إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ السَّرَابِ يُقَرِّبُ لَكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَاعِدُ لَكَ الْقَرِيب» از مصاحبت و هم نشینی با دروغ گو بپرهیز چراکه او همچون سراب است که دور را برایت نزدیک و نزدیک را برایت دور جلوه می‌دهد. 📓الکافی، ج ۲، ص ۳۷۶ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۱۸ 🔖 عنوان : اسیر بهشتی 🗣 پرسش : داستان اسیر کافری که خوش اخلاق بود چیست ؟ ✍ پاسخ: یکی از مشرکین در جنگ اسیر شد. به او گفته شد: «از جنگ با پیامبر دست بردار و بگو: لااله الااللَّه» ولی آن مرد مشرک نپذیرفت. می خواستند آن مرد مشرک را اعدام کنند که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «دست نگه دارید! جبرئيل بر من نازل شد و گفت خداوند می‌فرمایند: او را نكشید چون مردی خوش اخلاق و جوانمرد است.» مرد مشرک از رسول الله صلی الله علیه و آله پرسید: «واقعا اين سخنِ خداى توست؟» حضرت رسول صلی الله علیه و آله پاسخ دادند: «آرى!» آن مرد گفت: «اكنون شهادت مى‌دهم كه خدا يكى‌ست و تو فرستاده خداوند هستی.» حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: «خوش اخلاقی و جوانمردى این مرد، او را وارد بهشت کرد.» 📚الخصال(ترجمه گيلانى) جلد ۱، صفحه ۷۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۹ 🔖 عنوان : علامت دروغگو 🗣 پرسش : نشانه آدم دروغگو چیست ؟ ✍ پاسخ: امام صادق عليه السلام فرمودند؛ إنَّ آيَةَ الكَذّابِ بِأَنْ يُخْبِرُكَ خَبَرَ السَّماءِ وَ الأرْضِ وَ المَشْرِقِ وَ المَغْرِبِ فَإذا سَأَلْتَهُ عَنْ حَرامِ اللّه ِ وَ حَلالِهِ لَمْ يَكُن عِندَهُ شَئٌ نشانه دروغگو اينست كه از آسمان و زمين ومشرق و مغرب خبر مى دهد و سخن مى گويد، امّا وقتى از حرام و حلال خدا مى پرسى چيزى ندارد كه بگويد.; 📓كافى ج 2 ص 340 ح 8 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۲۰ 🔖 عنوان : زمان حیرت 🗣 پرسش : جناب حکیمه خاتون در جواب شخصی که درباره امام بعد از امام حسن عسکری علیه السلام سوال کرد چه پاسخی به او دادند ؟ ✍ پاسخ: راوی میگوید: رفتم خدمت حكيمه دختر محمد(امام نهم)بعد از وفات امام امام حسن عسكرى تا از او راجع بامام و اختلاف و سرگردانى كه مردم را در باره آن فرا گرفته بپرسم مرا اذن جلوس داد و فرمود : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی لَا یُخْلِی الْأَرْضَ مِنْ حُجَّةٍ نَاطِقَةٍ أَوْ صَامِتَةٍ وَ لَمْ یَجْعَلْهَا فِی أَخَوَیْنِ بَعْدَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ تَفْضِیلًا لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهما السلام وَ تَمْیِیزاً لَهُمَا أَنْ یَكُونَ فِی الْأَرْضِ عَدِیلُهُمَا إِلَّا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی خَصَّ وُلْدَ الْحُسَیْنِ بِالْفَضْلِ عَلَی وُلْدِ الْحَسَنِ كَمَا خَصَّ وُلْدَ هَارُونَ عَلَی وُلْدِ مُوسَی وَ إِنْ كَانَ مُوسَی حُجَّةً عَلَی هَارُونَ وَ الْفَضْلُ لِوُلْدِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ لَا بُدَّ لِلْأُمَّةِ مِنْ حَیْرَةٍ یَرْتَابُ فِیهَا الْمُبْطِلُونَ وَ یَخْلُصُ فِیهَا الْمُحِقُّونَ لِئَلَّا یَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ إِنَّ الْحَیْرَةَ لَا بُدَّ وَاقِعَةٌ بَعْدَ مُضِیِّ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ علیه السلام اى محمد بدرستى خداى تبارك و تعالى خالى نگذارد زمين را از حجتى گويا يا خاموش و امامت را بعد از حسن و حسين(عليهما السّلام)در دو برادر ننهاده و اين شرافت را مخصوص حسن و حسين ساخته و آن‌ها را از عديل و نظيرى در روى زمين باين فضيلت بر كنار داشته و بدرستى كه خداوند تبارك و تعالى فضل امامت را خاص فرزندان حسين نموده نه حسن چنانچه فرزندان هرون را بفضل نبوت بر فرزندان موسى ترجيح داده و اگر چه خود موسى حجت بر هرون بوده ولى فضل نبوت تا روز قيامت در اولاد هرون است و بناچار بايد امت يك سرگردانى و امتحانى بكشند تا مبطلان از مخلصان جدا گردند و از براى مردم بر خدا حجتى نباشد و اكنون بعد از وفات حسن عسكرى عليه السلام دوره حيرت رسيده است. 📓 بحارالانوار جلد ۵۱ صفحه ۱۱ حدیث ۱۴ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش های شماره ۱ الی ۱۱۰ 1⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۱ آیا در «جزء بیست و هشتم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 2⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۲ آیا در «جزء بیست و نهم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 3⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۳ آیا در «جزء سیم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 4⃣1⃣1⃣ پرسش شماره۱۱۴ آیا درست است که در رکعت اول نماز عید باید ۶ تکبیر به جا آورد ؟ 5⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۵ علت آنكه ارمنيها شب ميلاد حضرت عيسى آتش روشن ميكنند و با گردو بازى مينمايند چیست ؟ 6⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۶ ماجرای پنج فرمان شگفت انگیز چیست ؟ 7⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۷ چه کسی در روایت تشبیه به سراب شده است؟ 8⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۸ داستان اسیر کافر که خوش اخلاق بود چیست؟ 9⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۹ نشانه آدم دروغگو چیست ؟ 0⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۰ جناب حکیمه خاتون در جواب شخصی که درباره امام بعد از امام حسن عسکری علیه السلام سوال کرد چه پاسخی به او دادند ؟
❓ پرسش شماره : ۱۲۱ 🔖 عنوان : بهترین ترکیب 🗣 پرسش : بهترین دو چیزی که با هم جمع میشوند کدام اند ؟ ✍ پاسخ: پیامبر اکرم علیه و آله السلام میفرمایند: مَا جُمِعَ شَیْ ءٌ إِلَی شَیْ ءٍ أَفْضَلُ مِنْ حِلْمٍ إِلَی عِلْمٍ جمع نشده چیزی با چیزی که بهتر باشد از جمع حلم با علم 📓 خصال _ باب الواحد ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۲ 🔖 عنوان : علت سخن نگفتن پیامبر در نوزادی 🗣 پرسش : چرا پیامبر اکرم-علیه وآله السلام-به مانند حضرت عیسی علیه السلام به هنگام تولد سخن نگفتند؟ ✍ پاسخ: یک يهودى از نبىّ‌ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله پرسيد: آيا پيش از اين كه خلق شويد در لوح محفوظ‍‌ پيامبر بوديد؟ حضرت فرمودند:بلى. يهودى عرض كرد:آيا اصحاب شما پيش از خلقت با شما ثابت بودند؟ حضرت فرمودند:بلى يهودى عرضه داشت:چرا در هنگام تولّد شدن از مادر همچون عيسى بن مريم باعتقاد خود سخن حكمت آميز نفرموديد با اين كه قبلا پيامبر بوديد؟ حضرت فرمودند:موقعيّت من غير از موقعيّت عيسى بن مريم بود،زيرا خداوند عزّ و جلّ‌ ايشان را از مادر بدون پدر آفريد همان طورى كه آدم عليه السّلام را بدون پدر و مادر خلق كرد،و اگر عيسى عليه السّلام هنگام متولّد شدن از شكم مادر سخن حكمت آميز نمى‌فرمود مادرش نزد مردم عذرى نداشت و به او همگان بد گمان مى‌شدند زيرا وى عيسى را بدون داشتن پدر زاييد از اين رو مردم او را مورد مؤاخذه قرار مى‌دادند همان طورى كه زنان محصنه را مورد بازخواست و سؤال و جواب مى‌آورند لذا خداى عزّ و جلّ‌ سخن عيسى و تكلّم او را عذر مادرش قرار داد ولى در من چون چنين موقعيّتى نبود سخن حكمت آميز گفتن ضرورتى نداشت. إِنَّ يَهُودِيّاً سَأَلَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَ كُنْتَ فِي أُمِّ اَلْكِتَابِ نَبِيّاً قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ قَالَ نَعَمْ قَالَ وَ هَؤُلاَءِ أَصْحَابُكَ اَلْمُؤْمِنُونَ مُثْبَتُونَ مَعَكَ قَبْلَ أَنْ يُخْلَقُوا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَمَا شَأْنُكَ لَمْ تَتَكَلَّمْ بِالْحِكْمَةِ حِينَ خَرَجْتَ مِنْ بَطْنِ أُمِّكَ كَمَا تَكَلَّمَ عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَى زَعْمِكَ وَ قَدْ كُنْتَ قَبْلَ ذَلِكَ نَبِيّاً فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ لَيْسَ أَمْرِي كَأَمْرِ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ إِنَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ خَلَقَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أُمٍّ لَيْسَ لَهُ أَبٌ كَمَا خَلَقَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ غَيْرِ أَبٍ وَ لاَ أُمٍّ وَ لَوْ أَنَّ عِيسَى حِينَ خَرَجَ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ لَمْ يَنْطِقْ بِالْحِكْمَةِ لَمْ يَكُنْ لِأُمِّهِ عُذْرٌ عِنْدَ اَلنَّاسِ وَ قَدْ أَتَتْ بِهِ مِنْ غَيْرِ أَبٍ وَ كَانُوا يَأْخُذُونَهَا كَمَا يُؤْخَذُ بِهِ مِثْلَهَا مِنَ اَلْمُحْصَنَاتِ فَجَعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْطِقَهُ عُذْراً لِأُمِّهِ 📓علل الشرایع ج ۱، ص ۷۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۳ 🔖 عنوان : لکه های سیاه 🗣 پرسش : ماجرای لکه های سیاهی که روی بدن حضرت آدم علیه السلام بوجود آمد چه بود و چگونه برطرف شد ؟ ✍ پاسخ: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: وقتی خداوند آدم را از بهشت هبوط داد، بر چهره او لکه سیاهی از سر تا پایش پدیدار شد. پس آدم غمگین و گریان گردید. آن گاه جبرئیل به نزد او آمد و گفت: ای آدم، چرا گریه می‌کنی؟ گفت: به دلیل این خال و لکه سیاهی که در من پدید آمده است. جبرئیل گفت: برخیز و نماز بگزار و آن وقت نماز صبح بود. پس از نماز آن لکه‌ها تا سینه اش محو شد. سپس جبرئیل در وقت نماز ظهر به نزدش آمد و گفت: ای آدم، نماز بگزار. آدم نماز ظهر را به جا آورد و آن لکه‌ها تا حدود شکم و نافش محو شد. تا وقتی که هنگام عصر رسید. جبرئیل آمد و او را مأمور به نماز عصر کرد و وقتی که آن نماز را به جا آورد، لکه‌ها تا زانوانش رفع شد. پس از آن جبرئیل هنگام نماز مغرب آمد و به او دستور نماز داد. پس از ادای نماز مغرب آن لکه‌ها تا مچ پایش محو شد و سرانجام هنگام عشا جبرئیل به نزد آدم علیه السلام آمد و به او دستور نماز عشا را ابلاغ کرد. پس از ادای نماز عشا به کلی آن لکه از بدن آدم بر طرف شد. آن گاه به حمد و ستایش خدا پرداخت. در این هنگام جبرئیل گفت: ای آدم، مثل فرزندان تو در خصوص گناهان، مانند توست در این لکه سیاه. هرکس از فرزندان تو در هر روز و شب پنج نماز به جا آورد، از گناهان خارج می شود، همان طور که تو از این لکه بیرون شده و نجات یافتی. لَمَّا أَهْبَطَ اَللَّهُ آدَمَ مِنَ اَلْجَنَّةِ ظَهَرَتْ فِيهِ شَامَةٌ سَوْدَاءُ فِي وَجْهِهِ وَ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ فَطَالَ حُزْنُهُ وَ بُكَاؤُهُ عَلَى مَا ظَهَرَ بِهِ فَأَتَاهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ مَا يُبْكِيكَ يَا آدَمُ فَقَالَ لِهَذِهِ اَلشَّامَةِ اَلَّتِي ظَهَرَتْ بِي قَالَ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلْأُولَى فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى عُنُقِهِ فَجَاءَهُ فِي وَقْتِ اَلصَّلاَةِ اَلثَّانِيَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلثَّانِيَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى سُرَّتِهِ فَجَاءَهُ وَقْتَ اَلصَّلاَةِ اَلثَّالِثَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلثَّالِثَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ فَجَاءَهُ فِي اَلصَّلاَةِ اَلرَّابِعَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلرَّابِعَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى رِجْلَيْهِ فَجَاءَهُ فِي اَلصَّلاَةِ اَلْخَامِسَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلْخَامِسَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَخَرَجَ مِنْهَا فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ يَا آدَمُ مَثَلُ وُلْدِكَ فِي هَذِهِ اَلصَّلاَةِ كَمَثَلِكَ فِي هَذِهِ اَلشَّامَةِ مَنْ صَلَّى مِنْ وُلْدِكَ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ خَمْسَ صَلَوَاتٍ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَمَا خَرَجْتَ مِنْ هَذِهِ اَلشَّامَةِ 📓علل الشرایع ج ۲، ص ۳۳۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پرسش و پاسخ صوتی 🖇 شماره : ۲ 📖 پرسش : چه کسی خود شیطان را گول زد تا سجده نکند ؟ 🎙پاسخ را از زبان حجت الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی بشنوید. @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۴ 🔖 عنوان : غیبت مردگان 🗣 پرسش : از چه جهت غیبت مردگان ، بدتر از غیبت زنده ها است؟ ✍ پاسخ: گاه تصور مى‏شود كه حرمت غيبت، ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمى‏شود، بنابراين غيبت كردن اموات، اشكالى ندارد، ولى اين تصور اشتباه است. امام باقر عليه السلام فرمود: انَّ حُرْمَةَ الْمَيِّتِ كَحُرْمَةِ الْحَيِ‏ احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده اوست. بلكه مى‏توان گفت غيبت مرده از جهاتى زشت‏تر و ناپسندتر است زيرا : ✓ زندگان ممكن است روزى غيبت را بشنوند و به دفاع از خود برخيزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نيست. ✓ به علاوه شخص غيبت كننده ممكن است افراد زنده را ببيند و از آنها حلاليت بطلبد، ولى در مورد مردگان اين مطلب هرگز صدق نمى‏كند. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali