eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
237 دنبال‌کننده
47 عکس
60 ویدیو
6 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش شماره : ۳۸ 📝 موضوع : امامت 🔖 عنوان : ۸ نفری که با سوسمار محشور خواهند شد! 🗣 پرسش : داستان ۸ نفری که با سوسمار محشور خواهند شدچیست؟ و علت این قضیه چیست ؟ ✍ پاسخ: اسحاق بن حسّان، با اسناد خود از أصْبَغ بن نُباته روايت كرده است كه اميرالمؤمنين علَيه السَّلام به ما امر فرمود كه از كوفه به مدائن برويم. روز يكشنبه ما به راه افتاديم. در ميان راه از ميان ما عَمْرو بن حَريث و أشعث بن قيس و جَرير بن عبد الله بَجَلى با پنج نفر ديگر جدا شدند و به سوئى رفتند كه در حيرة بود. و به آن خَورنق و سَدير مى‌گفتند. و به ما گفتند: چون روز جمعه فرا رسد ما به مدائن به على مى‌رسيم و قبل از آنكه مردم براى نماز جمعه مجتمع گردند مى‌آئيم تا نماز را با على بخوانيم. آن هشت نفر در خورنق و يا سدير در وقت ظهر كه نشسته بودند مشغول نهار خوردن بودند يك ضبّ (سوسمار) از جلوى آنها گذشت. آن را صيد كردند. عَمرو بن حريث دست سوسمار را باز كرد و به همراهان خود گفت: با اين سوسمار بيعت كنيد، اين اميرالمؤمنين شماست. آن هشت نفر با آن سوسمار بيعت كردند و سپس آن را رها كردند و خودشان از آنجا به مدائن كوچ كردند و گفتند: على بن ابى‌طالب چنين مى‌پندارد كه از علم غيب اطلاع دارد. ما اينك او را از امارت مؤمنان خلع كرديم و به جاى او با سوسمارى بيعت كرديم. حركت كردند تا روز جمعه به مدائن رسيدند و داخل مسجد شدند در هنگامى كه اميرالمؤمنين عَليه السَّلام بر بالاى منبر خطبه مى‌خواند و فرمود: رسول خدا صَلَّى الله علَيه و آله براى من احاديث بسيارى را سرّاً گفته است كه در هر حديثى از آن احاديث درى است كه از آن يك در هزار درِ ديگر گشوده مى‌شود. خداوند تعالى در كتاب عزيز خود مى‌گويد: يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُنٰاسٍ بِإِمٰامِهِمْ «روز قيامت روزى است كه ما در آن روز، هر دسته و جمعيتى از مردم را با امام خودشان مى‌خوانيم». و من به خداوند قسم مى‌خورم كه در روز قيامت هشت نفر از اين امّت محشور مى‌شوند كه امام آنها ضَبّ (سوسمار) است، و اگر بخواهم نام آنها را ببرم مى‌برم. در اين حال رنگ از چهره‌هايشان پريد و بندبند آنها لرزيدن گرفت و عَمرو بن حريث مانند شاخۀ سَعَف (برگ درخت خرما) تكان مى‌خورد از شدّت ترس و دهشت. إِسْحَاقُ بْنُ حَسَّانَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ اَلْأَصْبَغِ قَالَ: أَمَرَنَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْمَسِيرِ مِنَ اَلْكُوفَةِ إِلَى اَلْمَدَائِنِ فَسِرْنَا يَوْمَ اَلْأَحَدِ وَ تَخَلَّفَ عَنَّا عَمْرُو بْنُ حُرَيْثٍ وَ اَلْأَشْعَثُ بْنُ قَيْسٍ وَ جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَجَلِيُّ مَعَ خَمْسَةِ نَفَرٍ فَخَرَجُوا إِلَى مَكَانٍ بِالْحِيرَةِ يُقَالُ لَهُ اَلْخَوَرْنَقُ وَ اَلسَّدِيرُ وَ قَالُوا إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْجُمُعَةِ لَحِقْنَا عَلِيّاً قَبْلَ أَنْ يُجَمِّعَ اَلنَّاسَ فَصَلَّيْنَا مَعَهُ فَبَيْنَا هُمْ جُلُوسٌ وَ هُمْ يَتَغَدَّوْنَ إِذْ خَرَجَ عَلَيْهِمْ ضَبٌّ فَاصْطَادُوهُ فَأَخَذَهُ عَمْرُو بْنُ حُرَيْثٍ فَبَسَطَ كَفَّهُ فَقَالَ بَايِعُوا هَذَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَبَايَعَهُ اَلثَّمَانِيَةُ ثُمَّ أَفْلَتُوهُ وَ اِرْتَحَلُوا وَ قَالُوا إِنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ يَزْعُمُ أَنَّهُ يَعْلَمُ اَلْغَيْبَ فَقَدْ خَلَعْنَاهُ وَ بَايَعْنَا مَكَانَهُ ضَبّاً فَقَدِمُوا اَلْمَدَائِنَ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ فَدَخَلُوا اَلْمَسْجِدَ وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَخْطُبُ عَلَى اَلْمِنْبَرِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَسَرَّ إِلَيَّ حَدِيثاً كَثِيراً فِي كُلِّ حَدِيثٍ بَابٌ يَفْتَحُ كُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَابٍ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ اَلْعَزِيزِ يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُنٰاسٍ بِإِمٰامِهِمْ وَ أَنَا أُقْسِمُ بِاللَّهِ لَيُبْعَثَنَّ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ثَمَانِيَةُ نَفَرٍ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ إِمَامُهُمْ ضَبٌّ وَ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُسَمِّيَهُمْ لَفَعَلْتُ فَتَغَيَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ وَ اِرْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُمْ وَ كَانَ عَمْرُو بْنُ حُرَيْثٍ يَنْتَفِضُ كَمَا تَنْتَفِضُ اَلسَّعَفَةُ جُبْناً وَ فَرَقاً 📚المناقب ج ۲، ص ۲۶۱ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۳۹ 📝 موضوع : نبوت 🔖 عنوان : وجه معرفی حضرت نوح به «عبد شکور» 🗣 پرسش : چرا خداوند حضرت نوح را در قرآن به عنوان «عبد شکور» معرفی کرده اند؟ آیا وجه آن در روایات ذکر شده است؟ ✍ پاسخ: خداوند در قرآن درباره حضرت نوح میفرماید: إِنَّهُۥ كَانَ عَبۡدٗا شَكُورٗا نکته جالب و مهم این است که این صفت در قرآن فقط برای این پیامبر بیان شده است و خداوند هیچ پیامبر دیگری را-درعین اینکه طبیعتا همه پیامبران بنده های شکرگذار خدا بپده اند-با این ویژگی توصیف نکرده است. در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که ایشان وجه و علت این ویژگی در حضرت نوح را بیان میکنند. حضرت میفرمایند: همانا خداوند حضرت نوح را با صفت «عبد شکور» توصیف کرده است چرا که ایشان هر صبح و شام این ذکر را میخواندند : اَللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنَّهُ مَا أَصْبَحَ وَ أَمْسَى بِي مِنْ نِعْمَةٍ لِي وَ عَافِيَةٍ فِي دِينٍ أَوْ دُنْيَا فَمِنْكَ وَحْدَكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ. لَكَ اَلْحَمْدُ وَ لَكَ اَلشُّكْرُ بِهَا حَتَّى تَرْضَى إِلَهَنَا. «خداوندا! من گواهی می‌دهم که هیچ روز و شبی از من نگذشت مگر آنکه نعمت و عافیت در دین و دنیایم از جانب تو به من رسید. تو یکتایی، شریکی نداری، سپاس فقط از آن توست، خدای ما! آنقدر سپاس تو را می‌گویم که راضی شوی». @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۴۰ 📝 موضوع : اخلاقی 🔖 عنوان : صدقه زبان 🗣 پرسش : آیا در روایت آمده است که زبان هم «صدقه» دارد ؟ اگر دارد به چه معناست؟ ✍ پاسخ: بله نه تنها این مطلب در روایت آمده است بلکه طبق روایتی که علامه مجلسی در بحارالانوار ذکر میکنند پیامبر اکرم(علیه و آله السلام) بهترین صدقه را صدقه زبان بیان فرمودند. أفضَلُ الصَّدَقةِ صَدَقةُ اللِّسانِ بهترين صدقه ، صدقه زبان است. ▫️اما در اینکه مراد از صدقه زبان چیست در ادامه همین روایت،پیامبر اکرم (علیه وآله السلام) بیان میفرمایند: صدقه زبان این است که انسان با ميانجيگرى کردن : اسيری را آزاد کند . یا از ريخته شدن خون جلوگيرى کند. یا احسان را به طرف برادر خود بكشاند. یا ناخوشايندى را از او دور سازد . الشَّفاعَةُ، تَفُكُّ بها الأسيرَ، وتَحقُنُ بها الدمَ، وتَجُرُّ بها المَعروفَ إلى‏ أخيكَ، وتَدفَعُ بها الكَريهَةَ @soalvajavab @AmirGrali
📌 جهت دسترسی آسان به سوالات و پاسخ آنها ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش ۱ تا ۳۰ 1⃣3⃣ پرسش شماره ۳۱ آتش پرستی از چه زمانی و به چه علتی پدید آمد؟ 2⃣3⃣ پرسش شماره۳۲ منظور از حدیث «الحسود لایسود» چیست؟ 3⃣3⃣ پرسش شماره ۳۳ آیا انسان این توانایی را دارد که برتر از فرشتگان شود ؟ واز جانب دیگر آیا امکان دارد انسان در رذالت و پستی به حدی سقوط کند که از حیوان هم پست تر شود؟ 4⃣3⃣ پرسش شماره ۳۴ گفتـن اذکــار مستحبـی نمـاز درحال حرکت بدن چه حکمی دارد؟ 5⃣3⃣ پرسش شماره ۳۵ ماجرای ۷۰۰ فرسخ راه برای ۷ سوال چیست؟ 6⃣3⃣ پرسش شماره ۳۶ بر روی نگین انگشتر امام هادی علیه السلام چه عبارتی حک شده بود؟ 7⃣3⃣ پرسش شماره ۳۷ نماز شب لیلة الرغائب چه فضیلتی دارد و کیفیت آن چگونه است؟ 8⃣3⃣ پرسش شماره۳۸ داستان ۸ نفری که با سوسمار محشور خواهند شدچیست؟ 9⃣3⃣ پرسش شماره ۳۹ چرا خداوند حضرت نوح را در قرآن به عنوان «عبد شکور» معرفی کرده اند؟ آیا وجه آن در روایات ذکر شده است؟ 0⃣4⃣ پرسش شماره ۴۰ آیا در روایت آمده است که زبان هم «صدقه» دارد ؟ اگر دارد به چه معناست؟ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره :۴۱ 📝 موضوع : نبوت 🔖 عنوان : علت نزول بلاء بر آل یعقوب 🗣 پرسش : آیا در روایات ذکر شده است که علت آن همه بلاء و گرفتاری که بر حضرت یعقوب وارد آمد چیست ؟ ✍ پاسخ: در روایتی،امام سجاد علیه السلام علت نزول گرفتاری بر آل یعقوب را «توجه نکردن به یک نیازمند» بیان میفرمایند. 📖 مالک ابن عطیه از ثمالی نقل میکند که او میگوید : نماز صبح روز جمعه را در مدينه با حضرت على بن الحسين عليهما السّلام خواندم و وقتى آن حضرت از نماز و تسبيحات فارغ شدند از جا برخاسته و به اتّفاق به طرف منزل آن جناب رفتيم،به درب منزل حضرت كه رسيديم كنيز خود به نام سكينه را صدا زده و به او فرمودند: هر سائلى كه از درب منزل من عبور كرد حتما به او طعام بدهيد چه آن كه امروز،روز جمعه مى‌باشد. كنيز عرضه داشت:هر سائلى كه مستحق نيست‌؟ حضرت فرمودند:مى‌ترسم برخى از سائلين مستحق بوده و ما به آنها طعام نداده ردّشان كنيم پس آنچه به يعقوب نازل شد به ما اهل بيت نيز نازل گردد،بنا بر اين به هر سائلى اطعام كنيد و حتما او را بهره‌مند نماييد. جناب يعقوب هر روز قوچى را سر مى‌بريد و از آن تصدّق مى‌نمود و خود و عيالش نيز از آن تناول مى‌كردند،شب جمعه‌اى هنگام غروب در وقتى كه حضرت يعقوب مى‌خواستند افطار كنند سائلى مؤمن كه روزه‌دار و مستحق بود به خانه آن حضرت عبور كرد و فرياد زد:سائلى غريب و گرسنه را از زيادى طعام خود بدهيد.مكرّر اين نداء را داد و جناب يعقوب و اهل خانه‌اش آن را مى‌شنيدند و چون باستحقاقش واقف نبودند كلامش را تصديق نمى‌كردند،سائل چون از احسان آنها مأيوس شد و شب فرا رسيد كلمه استرجاع بر زبان جارى كرد و اشك ريخت و از گرسنگى خود شكايت به حقّ‌ تعالى نمود و آن شب را با گرسنگى به صبح رساند و روز بعد را با گرسنگى روزه داشت در حالى كه حمد خداى را بجا مى‌آورد. و از آن طرف يعقوب و اهل بيتش سير و با شكم پر شب را به صبح رسانده در حالى كه طعام زيادى نزدشان بود خداوند عزّ و جلّ‌ در صبح آن شب به يعقوب وحى نمود:اى يعقوب بنده مرا خوار و ذليل نمودى و بدين وسيله غضب مرا فراهم كرده و خود و فرزندانت مستوجب عقوبت و تنبيه من شديد،اى يعقوب محبوب‌ترين انبياء و مكرّم‌ترين آنها نزد من آن است كه به مساكين از بندگانم ترحّم كرده و آنها را به خود نزديك نموده و طعامشان بدهد و مكان و منزل جهت آنها فراهم كند،چرا شب گذشته به بنده ما ذيمال كه در پرستش و عبادت ما سخت كوشا بوده و از ظاهر دنيا به اندكى بسنده نموده وقتى هنگام افطار تو به درب منزلت رسيد و فرياد زد:به سائل غريب و بنده قانع ترحم كرده طعام دهيد،طعام ندادى و به او رحم ننمودى‌؟او پس از آن كه مأيوس از درب خانه تو رد شد كلمه استرجاع (گفتن)« إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌ »بر زبان جارى كرد و اشگ ريخت و سپس شكايت حالش را نزد من نمود،شب را با گرسنگى در حالى كه حمد ستايش مرا بجا مى‌آورد به سر برد و صبح نمود در حالى كه روزه‌دار بود و تو اى يعقوب با فرزندانت سير خوابيديد و صبح نموديد و حال آن كه از زيادى طعام شب نزدتان مانده بود،آيا نمى‌دانى كه عقوبت و مؤاخذه من نسبت به دوستانم سريعتر و زودتر از تنبيه و عقوبت دشمنانم مى‌باشد؟ و اين نيست مگر حسن نظر من به دوستان و در استدراج قرار دادن دشمنان. به عزّت و جلال خود قسم،بر تو گرفتارى نازل خواهم نمود،تو و فرزندانت را در معرض مصيبت قرار داده و با عقوبتم آزار و ايذائت خواهم نمود،پس آماده بلا و سختى بوده و به قضاء من راضى و در مصائب شكيبا باشيد. @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۴۲ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : تجسیم حساب و کتاب روز قیامت توسط بهلول 🗣 پرسش : جناب بهلول(علیه الرحمه) به چه کیفیتی ، حساب و کتاب قیامت را برای هارون(علیه اللعنه) تجسیم و قابل فهم کرد؟ ✍ پاسخ: روزی هارون،بهلول را در قبرستان یافت به او گفت: آیا می‌توانی از قیامت و صراط و سوال و جواب آن دنیا مرا آگاهی دهی؟ بهلول جواب داد به خادمین خود بگو تا در همین محل آتش نمایند تا به بر آن نهند تا سرخ و خوب داغ شود هارون امر نمود تا آتشی افروختند و تابه بر آن آتش گذاردند تا داغ شد. آنگاه بهلول گفت: ای هارون من با پای برهنه بر این تابه می‌ایستم و خود را معرفی می‌نمایم و آنچه خورده‌ام و هرچه پوشیده‌ام ذکر می‌نمایم و سپس تو هم باید پای خود را مانند من برهنه نمایی و خود را معرفی کنی و آنچه خورده ای و پوشیده ای ذکر نمایی. هارون قبول نمود. آنگاه بهلول روی تابه داغ ایستاد و فوری گفت: بهلول و خرقه و نان جو و سرکه و فوری پایین آمد که ابداً پایش نسوخت. چون نوبت به هارون رسید به محض اینکه خواست خود را معرفی نماید نتوانست و پایش بسوخت و به پایین افتاد. سپس بهلول گفت: ای هارون سوال و جواب قیامت نیز به همین صورت است. آنها که درویش بوده اند و از تجملات دنیایی بهره ندارند آسوده بگذرند و آنها که پایبند تجملات دنیا باشند به مشکلات گرفتار آیند. 📚 روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، ج ۲، ص ۱۵۲. @soalvajavab @AmirGrali
⁉️ پرسش و پاسخ تصویری 💠 شماره : ۲ ♻️ پرسش : کدام نوع «راستگویی» هست که طبق بیان امیرالمومنین علیه السلام «زشت ترین راستگویی» است ؟ ✍ پاسخ : امیرالمومنین عليه السلام: «اَقْبَحُ الصِّدقِ ثَناءُ الرَجُلِ عَلى نَفْسِهِ» «زشت ترين راستگويى، تعريف انسان از خودش مى باشد.» @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۴۳ 📝 موضوع : امامت 🔖 عنوان : نقش انگشتر امام جواد علیه السلام 🗣 پرسش : بر روی نگین انگشتر امام جواد علیه السلام چه عبارتی حک شده بود؟ ✍ پاسخ: در رابطه با نقش انگشتر امام جواد علیه السلام دو نقل وجود دارد: نَقْشُ خَاتَمِ أَبِي جَعْفَرٍ اَلثَّانِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ «حَسْبِيَ اَللَّهُ حَافِظِي» بر روی نگین انگشتر امام جواد علیه السلام این عبارت حک شده بود : «بس است مرا خدایی که حافظ من است». 📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۹۱ ② نَقْشُ خَاتَمِهِ«نِعْمَ الْقَادِرُ اللَّهُ» بر روی نگین انگشتر امام جواد علیه السلام این عبارت حک شده بود : چه خوب قادری است خداوند. 📚بحار الأنوار ج ۵۰، ص ۱۴ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۴۴ 📝 موضوع : نبوت 🔖 عنوان : سرّ نیل حضرت ابراهیم به مقام خلّت 🗣 پرسش : حضرت ابراهیم دارای چه ویژگی هایی بودند که به سبب آنها به مقام "خلیل الله" نائل شدند؟ ✍️ پاسخ: با مراجعه به روایات به این نتیجه میرسیم که در وجود مبارک حضرت ابراهیم صفات وخصالی بوده است که به سبب آنها خداوند ایشان را به مقام عظیم "خلیل الله"نائل فرمودند: ① زیاد بر زمین سجده میکردند. شخصی از امام صادق علیه اسلام سوال کرد : از چه رو خداوند حضرت ابراهیم را به عنوان خلیل الله اختیار کرد؟ امام صادق علیه السلام در پاسخ او فرمودند: لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْضِ به خاطر زیاد سجده کرده او بر زمین ② هیچ گاه درخواست سائلی را بی پاسخ نمیگذاشت. امام رضا علیه السلام میفرمایند: اتَّخَذَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِأَنَّهُ لَمْ يَرُدَّ أَحَداً خداوند عزّوجلّ ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود خواند، چرا که وی هیچ‌کس را نراند. ③ از هیچ کس درخواستی نمیکرد. امام رضا علیه السلام میفرمایند: اتَّخَذَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِأَنَّهُ ..لَمْ‏ يَسْأَلْ‏ أَحَداً غَيْرَ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَل خداوند عزّوجلّ ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود خواند، چرا که ...وی از هیچ‌کس جز خدای سبحان خواهشی نکرد. ④ طعام دادن به دیگران پیامبر (صلی الله علیه و آله)میفرمایند: مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ خداوند ابراهیم را به دوستی انتخاب نکردمگربه خاطر آنکه بسیار اطعام می‌کرد. ⑤ نماز در دل شب پیامبر (صلی الله علیه و آله)میفرمایند: مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا إِلَّا..{لِ}صَلَاتِهِ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَامٌ خداوند ابراهیم را به دوستی انتخاب نکردمگربه خاطر آنکه.. شب هنگام که مردمان خواب بودند، او نماز می‌خواند ⑥ زیاد بر پیامبر و خاندان او درود میفرستاد امام عسکری (علیه السلام میفرمایند: إِنَّمَا اتَّخَذَ اللهُ عَزَّوَجَلَ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا لِکَثْرَهْ صَلَاتِهِ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَهْلِ بَیْتِهِ خدای تعالی ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود نگرفت، مگر به‌جهت کثرت صلوات وی بر محمّد (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او 👈 این را هم ببینید : سر نائل شدن حضرت موسی به مقام کلیم الله @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره :۴۵ 📝 موضوع : امامت 🔖 عنوان : قاسم، امیرالمومنین است! 🗣 پرسش : چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟ ✍️ پاسخ: در روایتی امام رضا علیه السلام دو وجه برای این کنیه بیان میفرمایند: 👤 حسن بن علی بن فضال می‌گوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم: چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟ حضرت فرمود: چون فرزندی به نام قاسم داشت. عرض کردم: آیا اهلیت دارم که بیشتر برایم توضیح دهید؟ حضرت فرمود: آیا می‌دانی که پیامبر علیه و آله السلام فرمود: «من و علی پدران این امت هستیم»؟ عرض کردم: بله حضرت فرمود: آیا می‌دانی که پیامبر علیه و آله السلام پدر همه امت است و علی علیه السلام هم یکی از این امت است؟ عرض کردم : بله حضرت فرمود: آیا می‌دانی که علی علیه السلام تقسیم کننده (قاسم) بهشت و جهنم است؟ عرض کردم: بله. حضرت فرمود: پس به پیامبر علیه و آله السلام ، «ابوالقاسم» گفته شد چون او پدرِ قاسم (تقسیم‌کننده‌‌ی) بهشت و جهنم است. 📖 سأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ فَقُلْتُ لَهُ لِمَ كُنِّيَ النَّبِيُّ ص بِأَبِي الْقَاسِمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ كَانَ لَهُ ابْنٌ يُقَالُ لَهُ قَاسِمٌ فَكُنِّيَ بِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ تَرَانِي أَهْلًا لِلزِّيَادَةِ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِيعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِيٌّ ع مِنْهُمْ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِيّاً قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَقِيلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ 📚عيون أخبار الرضا جلد ۱ صفحه۹۱ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۶ 📝 موضوع : امامت 🔖 عنوان : به سخن آمدن «ولایت» در قبر 🗣 پرسش : آیا این مطلب در منابع معتبر روایی آمده است که «ولایت»در قبر سخن خواهد گفت؟ ✍ پاسخ: بله این مطلب در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که مرحوم کلینی این روایت را در کتاب خود کافی آورده است. حضرت میفرمایند: از میت در قبرش از پنچ چیز سوال میشود از نمازش،زکاتش،حجش،روزه اش و ولایتش نسبت به ما اهل بیت. پس ولایت از گوشه قبر به آن چهار تا میگوید: هر نقصانی که در شما وجود دارد را تمام و کامل میکنم. يُسْأَلُ اَلْمَيِّتُ فِي قَبْرِهِ عَنْ خَمْسٍ عَنْ صَلاَتِهِ وَ زَكَاتِهِ وَ حَجِّهِ وَ صِيَامِهِ وَ وَلاَيَتِهِ إِيَّانَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَتَقُولُ اَلْوَلاَيَةُ مِنْ جَانِبِ اَلْقَبْرِ لِلْأَرْبَعِ مَا دَخَلَ فِيكُنَّ مِنْ نَقْصٍ فَعَلَيَّ تَمَامُهُ 📜الکافی جلد ۳، صفحه ۲۴۱ 📜بحار الأنوار جلد ۶، صفحه ۲۶۵ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۷ 📝 موضوع : فقهی 🔖 عنوان : بقاء بر جنابت 🗣 پرسش : آیا باقی ماندن بر جنابت در تمام اقسام روزه موجب بطلان روزه میشود؟ ✍ پاسخ: بقای بر جنابت فقط در روزه ماه رمضان و قضای آن موجب بطلان روزه میشود. توضیح بیشتر: ▪️روزه سه قسم است: ① روزه واحب معین(مثل ماه رمضان و روزه نذر روز مشخص) در این قسم اگر آن روز معین ماه مبارک رمضان باشد بقای بر جنابت موجب بطلان روزه میشود ولی اگر روز غیر از ماه رمضان باشد(مثلا نذر کرده است ۲۷ رجب را روزه بگیرد) دراین صورت بقای بر جنابت اشکالی به صحت روزه وارد نمیکند. ② روزه واحب غیر معین (مثل روزه قضا یا نذر روز غیر مشخص) در این قسم اگر آن روز غیر معین قضای ماه مبارک رمضان باشد بقای بر جنابت موجب بطلان روزه میشود ولی اگر روز غیر از قضای ماه رمضان باشد(مثلا نذر کرده است یکی از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد) دراین صورت بقای بر جنابت اشکالی به صحت روزه وارد نمیکند. ③ روزه مستحب در این قسم هم بقای بر جنابت موجب بطلان روزه نمیشود. @soalvajavab @AmirGrali
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۱ 📝 موضوع : اخلاقی 🔖 عنوان : تصویر گناه 🗣 پرسش : وقتی از مقدس اردبیلی سوال شد که چرا ایشان سمت گناه نمیروند ایشان چه پاسخی دادند ؟ ✍ پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید. @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۸ 📝 موضوع : بلایای طبیعی 🔖 عنوان : در امان ماندن از زلزله 🗣 پرسش : آیا سوره ای وجود دارد که مداومت بر خواندن آن ،انسان را از مرگ به واسطه زلزله حفظ کند؟ ✍ پاسخ: در این رابطه به دو روایت اشاره میکنیم: 1⃣ امام صادق علیه السلام میفرمایند: «از خواندن (سوره) «إذا زلزلت الأرض زلزالها» خسته نشويد؛ زيرا هر كس آن را در نمازهاى نافله‌اش بخواند، خداى عز و جل هرگز او را به زمين‌لرزه گرفتار نكند و با زمين لرزه نميرد و به صاعقه و هيچ آسيب ديگرى از آسيب‌هاى دنيا دچار نشود، تا آن‌گاه كه در گذرد و هنگام مرگش، فرشته‌اى ارجمند از نزد پروردگارش بر او نازل مى‌شود و در كنار سرش مى‌نشيند و مى‌گويد: اى فرشته مرگ، با دوست خدا مدارا كن ؛ زيرا او مرا بسيار ياد مى‌كرد و اين سوره را مى‌خواند. «لاَ تَمَلُّوا مِنْ قِرَاءَةِ «إِذَا زُلْزِلَتِ الاْءَرْضُ زِلْزَالَهَا»؛ فَإِنَّهُ مَنْ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ بِهَا فِی نَوَافِلِهِ، لَمْ یُصِبْهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِزَلْزَلَةٍ أَبَداً، وَ لَمْ یَمُتْ بِهَا، وَ لاَ بِصَاعِقَةٍ، وَ لاَ بِآفَةٍ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا حَتّی یَمُوتَ؛ وَ إِذَا مَاتَ نَزَلَ عَلَیْهِ مَلَکٌ کَرِیمٌ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِ فَیَقْعُدُ عِنْدَ رَأْسِهِ، فَیَقُولُ: یَا مَلَکَ الْمَوْتِ، ارْفُقْ بِوَلِیِّ اللّهِ، فَإِنَّهُ کَانَ کَثِیراً مَا یَذْکُرُنِی، وَ یَذْکُرُ تِلاَوَةَ هذِهِ السُّورَةِ 2⃣ امام صادق علیه السلام میفرمایند: «هرگاه از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می‌ترسی قبل از خوابیدن آیه‌« إِنَّ اَللّٰهَ يُمْسِكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاٰ وَ لَئِنْ زٰالَتٰا إِنْ أَمْسَكَهُمٰا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كٰانَ حَلِيماً غَفُوراً» را قرائت کن». فَإِذَا خِفْتَ اَلْهَدْمَ عِنْدَ اَلزَّلْزَلَةِ فَاقْرَأْ عِنْدَ مَنَامِكَ إِنَّ اَللّٰهَ يُمْسِكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاٰ وَ لَئِنْ زٰالَتٰا إِنْ أَمْسَكَهُمٰا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كٰانَ حَلِيماً غَفُوراً @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۹ 📝 موضوع : اخلاقی 🔖 عنوان : راه های مختلف نفوذ شیطان 🗣 پرسش : مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره می‌کندچیست؟ ✍ پاسخ: خداوند در قرآن از قول شیطان نقل میفرماید که آن لعین گفت : لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِم یعنی : از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره می‌کنم. حال سوال این است که مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره می‌کندچیست؟ پاسخ این سوال را از دو روایت تقدیم میکنیم: ✋ از جلو : ➊ در روایتی آمده : مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ الْآخِرَهًِْ یعنی امر آخرت را برای آنان آسان می‌کنم. ➋ در روایتی دیگر آمده : أَمَّا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ فَهُوَ مِنْ قِبَلِ اَلْآخِرَةِ لَأُخْبِرَنَّهُمْ أَنَّهُ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ وَ لاَ نُشُورَ یعنی منظور از جانب آخرت است و به آنان خبر خواهم داد که نه بهشت و نه آتش و نه بعث و نشور در کار خواهد بود. 👣 از پشت: ➊ در روایتی آمده : مِنْ خَلْفِهِمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْأَمْوَالِ وَ الْبُخْلِ بِهَا عَنِ الْحُقُوقِ لِتَبْقَی لِوَرَثَتِهِمْ یعنی به آنان دستور می‌دهم اموال را جمع‌آوری کنند و حقوق را از این اموال نپردازند تا برای ورثه آنان باقی بماند. ➋ در روایتی دیگر آمده : أَمَّا خَلْفَهُمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ دُنْيَاهُمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ آمُرُهُمْ أَنْ لاَ يَصِلُوا فِي أَمْوَالِهِمْ رَحِماً وَ لاَ يُعْطُوا مِنْهُ حَقّاً وَ آمُرُهُمْ أَنْ لاَ يُنْفِقُوا عَلَى ذَرَارِيِّهِمْ وَ أُخَوِّفُهُمْ عَلَى اَلضَّيْعَةِ یعنی از جانب دنیای آنان، به آنان دستور می‌دهم مشغول جمع‌آوری مال باشند و به آنان امر می‌کنم که اموالشان را به هیچ‌یک از ارحام و خویشاوندان نرسانند و حقّی از آن را ندهند و به آنان دستور می‌دهم به ذرّیّه و فرزندانشان زیاد ندهند و آنان را از تباه‌شدن اموالشان بیم می‌دهم. 👉 از راست: ➊ در روایتی آمده : عَنْ أَیْمانِهِمْ أُفْسِدُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ دِینِهِمْ بِتَزْیِینِ الضَّلَالَهًِْ وَ تَحْسِینِ الشُّبْهَهًِْ یعنی دینشان را با آراستن گمراهی و زیبا نشان‌دادن شبهه‌ها تباه می‌کنم. ➋ در روایتی دیگر آمده : أَمَّا عَنْ أَيْمَانِهِمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ دِينِهِمْ فَإِنْ كَانُوا عَلَى ضَلاَلَةٍ زَيَّنْتُهَا وَ إِنْ كَانُوا عَلَى اَلْهُدَى جَهَدْتُ عَلَيْهِمْ حَتَّى أُخْرِجَهُمْ مِنْهُ یعنی این است که شیطان می‌گوید: [از جانب دینشان] اگر گمراه باشند این گمراهی را برای آنان زیبا نشان می‌دهم، و اگر در راه درست باشند، آن‌قدر تلاش می‌کنم تا آن‌ها را از این راه راست خارج سازم. 👈از چپ : ➊ در روایتی آمده : عَنْ شَمائِلِهِمْ بِتَحْبِیبِ اللَّذَّاتِ إِلَیْهِمْ وَ تَغْلِیبِ الشَّهَوَاتِ عَلَی قُلُوبِهِم یعنی از طریق ترغیب آنان به لذّت‌ها و چیره‌کردن شهوت‌ها بر دل‌های آنان. ➋ در روایتی دیگر آمده : أَمَّا عَنْ شَمَائِلِهِمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ اَللَّذَّاتِ وَ اَلشَّهَوَات یعنی این است که شیطان می‌گوید:از ناحیه‌ی لذّت ها و شهوت ها. 📚بحار الأنوار، ج۶۰، ص۱۵۲ 📚 تفسیر قمی، ج۱، ص۲۲۴ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۰ 📝 موضوع : اعتقادی 🔖 عنوان : حل سه مشکل اعتقادی با یک کلوخ ! 🗣 پرسش : جناب بهلول چگونه با زدن کلوخ به پیشانی استاد گمراه،سه مساله اعتقادی را برای او تفهیم و حل کرد ؟ ✍ پاسخ: روزی بهلول در حالی که داشت از کوچه ای می‌گذشت شنید که استاد معتزلی (ابوحنیفه) به شاگردانش می‌گوید: من امام صادق (علیه السلام) را قبول دارم اما در سه مورد با او کاملا مخالفم! یک اینکه می‌گوید: خداوند دیده نمی شود، پس اگر دیده نمی شود وجود هم ندارد. دوم می‌گوید: خدا شیطان را در آتش جهنم می‌سوزاند در حالی که شیطان خود از جنس آتش است و آتش تاثیری در او ندارد. سوم هم می‌گوید: انسان کارهایش را از روی اختیار انجام می‌دهد، در حالی که چنین نیست و از روی اجبار انجام می‌دهد. بهلول تا این سخنان را از استاد شنید فوراً کلوخ بزرگی به دست گرفت و به طرف او پرتاب کرد. اتفاقاً کلوخ به وسط پیشانی استاد خورد و آنرا شکافت! استاد و شاگردان در پی او افتادند و او را به نزد خلیفه آوردند. خلیفه گفت: ماجرا چیست؟ استاد گفت: داشتم به دانش آموزان درس می‌دادم که بهلول با کلوخ به سرم زد و آنرا شکست! چون خلیفه بهلول را دید، بسیار عتاب کرد و گفت: ای دیوانه بی ادب! تو چه حق داری که بر امام زمان ادعای زیادتی و تعدی نمایی؟ بهلول گفت: ای خلیفه این مرد سه مسئله بیان نمود و سه مسئله او را به کلوخی حل نمودم. اگر چنانچه خلیفه توجه فرمایند و گوش دهند، معلوم می‌شود که کمترین، نسبت به او بی ادبی نکرده ام، جز اینکه جواب مسئله او را گفته ام. خلیفه گفت: بیان کن تا بدانیم. بهلول رو به استاد معتزلی کرد و گفت: ای معتزلی! تو خود گفتی که شیطان در روز قیامت غذاب نمی رسد، زیرا که دوزخ آتش است و شیطان هم جنس آتش است، جنس از جنس هم نوع خود آسیب نمی بیند. معتزلی گفت: بله. بهلول گفت: این کلوخی که بر سر تو زدم، چه جنس بود؟ گفت: خاک. بهلول گفت: پس چرا چون که بر سر تو زدم به تو ضرر رساند؟ مگر تو و خاک از یک جنس نیستید؟ معتزلی ساکت ماند. باز بهلول گفت: تو خود نگفتی که فردای قیامت خدا را می‌توان دید؟ گفت: بله. بهلول گفت: کلوخی که من بر سر تو زدم درد می‌کند؟ گفت: بله. بهلول گفت: درد را به من بنما تا ببینم، معتزلی گفت: درد را چگونه توان دید؟ بهلول گفت: درد جزئی از مخلوقات خداست و تو نمی توانی آن را ببینی آن وقت ادعا می‌کنی که خدا را می‌توان دید؟ این بار هم استاد معتزلی ساکت ماند و هیچ سخن نگفت. باز بهلول گفت: تو خود نگفتی که خیر و شر هر دو به رضای خداست، انسان کارهایش را از اجبار انجام می‌دهد؟ معتزلی گفت: بله. بهلول گفت که هرگاه چنین باشد، پس من این کلوخ را به رضای خدا و از سر اجبار بر سر تو زده‌ام و تو چرا رنجیده ای؟ و حال اینکه به رضای خدا عمل نموده ام. استاد معتزلی خجل مانده و سکوت کرد و برای اینکه بیشتر شرمنده نشود از مجلس بیرون رفت. 📚روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، ج ۲، ص۱۴۷ @soalvajavab @AmirGrali
📌 جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش ۱ تا ۴۰ 1⃣4⃣ پرسش شماره ۴۱ علت نزول بلا بر آل یعقوب چه بوده است؟ 2⃣4⃣ پرسش شماره ۴۲ جناب بهلول(علیه الرحمه) به چه کیفیتی ، حساب و کتاب قیامت را برای هارون(علیه اللعنه) تجسیم و قابل فهم کرد؟ 3⃣4⃣ پرسش شماره ۴۳ نقش انگشتر امام جواد علیه السلام چه بوده است؟ 4⃣4⃣ پرسش شماره ۴۴ حضرت ابراهیم دارای چه ویژگی هایی بودند که به سبب آنها به مقام "خلیل الله" نائل شدند؟ 5⃣4⃣ پرسش شماره ۴۵ چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟ 6⃣4⃣ پرسش شماره ۴۶ آیا این مطلب در منابع معتبر روایی آمده است که «ولایت»در قبر سخن خواهد گفت؟ 7⃣4⃣ پرسش شماره ۴۷ آیا باقی ماندن بر جنابت در تمام اقسام روزه موجب بطلان روزه میشود؟ 8⃣4⃣ پرسش شماره ۴۸ آیا سوره ای وجود دارد که مداومت بر خواندن آن ،انسان را از مرگ به واسطه زلزله حفظ کند؟ 9⃣4⃣ پرسش شماره ۴۹ مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره می‌کندچیست؟ 0⃣5⃣ پرسش شماره ۵۰ جناب بهلول چگونه با زدن کلوخ به پیشانی استاد گمراه،سه مساله اعتقادی را برای او تفهیم و حل کرد ؟ @soalvajavab @AmirGrali
📢 مطالب این کانال که موضوع اصلی آن «پرسش و پاسخ» است در چند قالب تقدیم میشود : 1⃣ پرسش و پاسخ «متنی»(غالب پرسش و پاسخهای این کانال چنین است). ▫️شماره ۱ الی ۵۰ 2⃣ پرسش و پاسخ «تصویری»(عکس) ① پرسش شماره ۱ ② پرسش شماره ۲پرسش شماره ۳ 3⃣ پرسش و پاسخ «صوتی»(فایل صوتی) 4⃣ پرسش و پاسخ «کلیپی» (فایل تصویری) ① پرسش شماره ۱ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۱ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : صلوات شیطان 🗣 پرسش : روز قیامت شیطان بر چه کسی صلوات خواهد فرستاد؟ ✍ پاسخ ؛ شیطان در روز قیامت بر شخصی که یکی از دوستان اهل بیت را بر دشمن دین و مذهب آن پیروز کند صلوات میفرستد. 📖 امام کاظم علیه السلام میفرمایند: کسی‌که به دوست ما در مقابل دشمن كمك كند و او را تقويت كرده و تحريك كند تا حقی را كه دلالت بر فضيلت ما دارد به بهترين شكل معلوم كند و باطلی را معلوم كند كه دشمنان ما آن را می‌خواهند، و حق ما را در بدترين شكل نفی می‌كنند، تا این‌که غافلان را آگاه سازد و علم آموزان بينا شوند و بر بينش عالمان افزوده گردد، در روز قيامت، خداوند او را در والاترين منازل بهشت برمی‌انگیزد و به او می‌فرمايد:‌ «ای بنده من! كه شکننده‌ی دشمنانم و ياور دوستانم بودی، به فضيلت محمد| كه برترين پيامبرانم می‌باشد و به شرافت علی علیه السلام كه با فضیلت‌ترین دوستانم می‌باشد، تصريح كردي! [بنده‌ای كه] دشمنی می‌كند با کسی‌که با آنان دشمنی كند و به نام آن‌ها و نام جانشينان آن‌ها ناميده می‌شود و به لقب‌های آنان لقب می‌گيرد. پس اين جمله را خداوند می‌گويد و به همه‌ی اهل عرصات می‌رساند، پس هيچ كافر و ظالم و شيطانی باقی نمی‌ماند، مگر آنكه به اين فرد شکننده‌ی دشمنان محمد| درود می‌فرستد و کسانی‌که به پيامبر| در دنيا دشنام می‌دادند - از دشنام دهندگان به پيامبر و علی علیهماالسلام لعن می‌كند». «مَنْ أَعَانَ مُحِبّاً لَنَا عَلَى عَدُوٍّ لَنَا، فَقَوَّاهُ وَشَجَّعَهُ، حَتَّى يَخْرُجَ الْحَقُّ الدَّالُّ عَلَى فَضْلِنَا بِأَحْسَنِ صُورَتِهِ، وَيَخْرُجَ الْبَاطِلُ الَّذِي يَرُومُ بِهِ أَعْدَاؤُنَا دَفْعَ حَقِّنَا فِي أَقْبَحِ صُورَةٍ، حَتَّى يَتَنَبَّهَ الْغَافِلُونَ، وَيَسْتَبْصِرَ الْمُتَعَلِّمُونَ وَيَزْدَادَ فِي بَصَائِرِهِمُ الْعَامِلُونَ بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَعْلَى مَنَازِلِ الْجِنَانِ، وَيَقُولُ: يَا عَبْدِيَ الْكَاسِرَ لِأَعْدَائِي النَّاصِرَ لِأَوْلِيَائِي، الْمُصَرِّحَ بِتَفْضِيلِ مُحَمَّد خَيْرِ أَنْبِيَائِي وَبِتَشْرِيفِ عَلِيٍّ أَفْضَلِ أَوْلِيَائِي، وَتُنَاوِي إِلَى مَنْ نَاوَاهُمَا، وَتُسَمِّى بِأَسْمَائِهِمَا وَأَسْمَاءِ خُلَفَائِهِمَا، وَتُلَقِّبُ بِأَلْقَابِهِمَا، فَيَقُولُ ذَلِكَ، وَيُبَلِّغُ اللَّهُ جَمِيعَ أَهْلِ الْعَرَصَاتِ. فَلَا يَبْقَى مَلِكٌ وَلَا جَبَّارٌ وَلَا شَيْطَانٌ- إِلَّا صَلَّى عَلَى هَذَا الْكَاسِرِ لِأَعْدَاءِ مُحَمَّد| وَلَعَنَ الَّذِينَ كَانُوا يُنَاصِبُونَهُ فِي الدُّنْيَا- مِنَ النَّوَاصِبِ لِمُحَمَّدٍ وَعَلِي‘‌» 📘بحارالانوار جلد 2 صفحه 11 @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۲ 📝 موضوع : نبوت 🔖 عنوان : سر نائل شدن حضرت موسی به مقام کلیم الله 🗣 پرسش : حضرت موسی علیه السلام دارای چه ویژگی ای بودند که به سبب آن ،خداوند ایشان لایق مقام «کلیم الله» دانستند؟ ✍ پاسخ: «تواضع شدید»حضرت موسی علیه السلام باعث شد خداوند او را لایق هم کلام شدن با خود ببیند. 📖 امام باقر علیه السلام میفرمایند: خداى تعالى وحی فرمود به حضرت موسى که ای موسی آيا ميدانى چرا براى تكلم با خودم تو را برگزيدم و ديگرى را اين مقام و مرتبت ندادم، عرض كرد نميدانم. خطاب رسيد اى موسى چون نظر كردم به قلوب بندگانم و ظاهر و باطن همه آنها را ديدم و نيافتم در ميان ايشان كسى را مانند تو كه خود را در پيشگاه ما ذليل بداند و بعد از نماز صورت خود را (براى اظهار بندگى و عجز) روى خاك بگذارد أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى أَ تَدْرِي لِمَا اصْطَفَيْتُكَ لِكَلَامِي دُونَ خَلْقِي فَقَالَ مُوسَى لَا يَا رَبِّ فَقَالَ يَا مُوسَى إِنِّي قَلَّبْتُ عِبَادِي ظَهْراً لِبَطْنٍ فَلَمْ أَجِدْ فِيهِمْ أَحَداً أَذَلَّ لِي مِنْكَ نَفْساً يَا مُوسَى إِنَّكَ إِذَا صَلَّيْتَ وَضَعْتَ خَدَّيْكَ عَلَى التُّرَابِ ▪️در روایت دیگر امام صادق علیه السلام تعبیری شبیه همین تعییر را بیان میکنند. حضرت میفرمایند: اى موسى آيا ميدانى چرا از ميان بندگانم تو را برگزيدم براى وحى و كلام خودم (كه بدون واسطه با تو سخن ميگويم) عرضكرد نميدانم خدايا، خطاب رسيد بجهت آنكه نظر افكندم بقلوب بندگانم و نديدم كسيرا همانند تو كه تواضعش براى من بيشتر از تو باشد. سپس حضرت صادق عليه السّلام فرمود: حضرت موسى (براى اظهار عظمت خدا و ذلت و بندگى خود) بعد از نماز از جاى خود برنمى خاست تا هر دو طرف صورت خود را بر زمين ميگذارد. يَا مُوسَى إِنِّي اطَّلَعْتُ إِلَى خَلْقِي اطَّلَاعَةً فَلَمْ أَجِدْ فِي خَلْقِي أَشَدَّ تَوَاضُعاً لِي مِنْكَ فَمِنْ ثَمَّ خَصَصْتُكَ بِوَحْيِي وَ كَلَامِي مِنْ بَيْنِ خَلْقِي قَالَ وَ كَانَ مُوسَى إِذَا صَلَّى لَمْ يَنْفَتِلْ حَتَّى يُلْصِقَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ بِالْأَرْضِ وَ الْأَيْسَرَ 📚 علل الشرایع باب ۵۰ 👈 این را هم ببینید : سر نائل شدن حضرت ابراهیم به مقام «خلیل الله» @soalvajavab @AmirGrali
⁉️ پرسش و پاسخ تصویری 💠 شماره : ۳ ♻️ پرسش : تصویر دو شیر بالای ایوان نقاره خانه حرم امام رضا علیه السلام اشاره به کدام ماجرای اتفاق افتاده در زمان ائمه علیهم السلام دارد؟ ✍ پاسخ: در این صحنه مردی با ریش و سیبیلی بلند، سری تراشیده و لباس سفید بر زمین افتاده و دو شیر بر او مسلط شده‌اند. یک شیر سر او را در دهان دارد و شیر دیگر کمر و پهلوی مرد را می‌درد. چشمان و دهان مرد از وحشت باز مانده است.  📖 شرح ماجرا : پس از معجزه نماز باران توسط امام رضا(علیه السلام)سرزمین مرو از خشکسالی نجات یافت،حسودان و کج اندیشان دربار مامون دست از بدگویی از آن حضرت برنداشته و معجزه نماز باران را امری طبیعی جلوه دادند. یکی از سخن چینان دربار حمید بن مهران نام داشت که در مجلسی در میان وزرا و بزرگان حکومت با زیر سوال بردن علم حضرت از ایشان درخواست کرد اگر راست می گویی همچون ابراهیم (عليه السلام) که پرندگان را زنده کرد نقش دو شیر روی پرده را تبدیل به شیران واقعی کن و بر من مسلط گردان تا همگان کرامت واقعی شما را دیده و تصدیق نمایند. در این لحظه به فرمان امام رضا (عليه السلام) آن دو شیر از نقش تصویر خود خارج شده و حمید بن مهران را دریده و بلعیدند و سپس به فرمان حضرت دوباره تبدیل به نقش روی پرده گشتند که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است. مأمون در این ماجرا بیهوش شد. 📚 عیون اخبار الرضاجلد ۲ صفحه ۱۶۲ 👈 این راهم ببینید : نقاشی«شیران پرده» اثر استاد حسن روح الامین @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۳ 📝 موضوع : فقهی 🔖 عنوان : گریه بر مصائب سیدالشهدا علیه السلام در نماز 🗣 پرسش : آیا گریه کردن بر مصائب سیدالشهدا(علیه السلام)در اثناء نماز جائزاست ؟ ✍ پاسخ؛ 📕 امام و رهبری ؛ بنابراحتیاط واجب جائز نیست. ▫️منبع؛تحریرالوسیله،مبطلات نماز 📘 آیت الله سیستانی؛ گریه در نماز برای مصایب وارده بر حضرت سیّد الشّهداء أبا عبد اللّه الحسین(علیه‌السلام) یا سایر ائمّه هدیٰ(علیهم‌السلام) با قصد قربت و نزدیک شدن به درگاه الهی، اشکال ندارد. ▫️منبع؛رساله جامع،مساله1389 📙 آیات عظام خوئی،وحید ؛ اگر به آخرت رجوع کند اشکال ندارد. لاباس به اذا کان راجعا الی الاخرة ▫️منبع؛منهاج،ج2،م693 📔 آیت الله مکارم شیرازی؛ در نماز اشکال دارد. ▫️منبع؛استفتائات،سوال244 📕 آیت الله شبیری زنجانی؛ اساسا گریه کردن مطلقا نماز را باطل نمیکند. ▫️منبع؛توضیح المسائل-مساله1160 @soalvajavab @AmirGrali
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پرسش و پاسخ صوتی 🖇 شماره : ۱ 📖 پرسش : ماجرای «تشنگی محدث بزرگ،شیخ عباس قمی در عالم برزخ» چیست؟ 🎙پاسخ را از زبان حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی بشنوید. @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۴ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : نوشته های روی درب اول بهشت 🗣 پرسش : روی درب اول بهشت چه عباراتی نوشته شده است؟ ✍ پاسخ: پیامبر( علیه و آله السلام) در شب معراج دیدند که : روی درب اول بهشت چهار عبارت نوشته شده است : ❶ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ❷ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ❸ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ ❹ لِکُلِّ شَیْ ءٍ حِیلَةٌ وَ حِیلَةُ الْعَیْشِ أَرْبَعُ خِصَالٍ الْقَنَاعَةُ وَ بَذْلُ الْحَقِّ وَ تَرْکُ الْحِقْدِ وَ مُجَالَسَةُ أَهْلِ الْخَیْرِ ✍ ترجمه عبارت چهارم؛ هر چیزی، چاره ای دارد و چاره زندگی دنیا، چهار خصلت است: ✔️ قناعت ✔️ بذل حق ✔️ حقد و حسد را فرو گذاشتن ✔️با اهل خیر، نشست و برخاست نمودن 📚 بحارالانوار جلد8 صفحه 143 @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۵۵ 📝 موضوع : تربیت کودک 🔖 عنوان : کودک در کلام امام کاظم علیه السلام 🗣 پرسش : آیا از امام کاظم علیه السلام روایتی درباره کودک و تربیت آن داریم؟ ✍ پاسخ: با مراجعه به کلمات نورانی امام کاظم علیه السلام به سه روایت در این باب رسیدیم که تقدیم میشود. ❶ قهر کردن کوتاه راوی میگوید: از فرزندم به امام كاظم عليه السلام شكايت كردم . ايشان فرمودند : «او را نزن بلكه با او قهر كن ولى نه به مدّت طولانى قالَ بَعْضُهُم : شَكْوَتُ اِلى ابِى الْحَسَنِ موسى عليه السلام ابنا لى ، فَقالَ : لاتَضْرِبْهُ، وَاهْجُرْهُ وَ لا تُطِلْ 📚بحارالانوار جلد ۱۰۱ صفحه ۹۸ ❷ وعده به کودکان امام کاظم علیه السلام میفرمایند: هرگاه به كودكان وعده اى داديدبه آن عمل كنيد؛ زيرا آنها فكر مى كنند اين شما هستيد كه به آنها روزى مى دهيد و خداوند به اندازه اى كه براى زنان و كودكان خشم مى گيرد، براى هيچ چيز به خشم نمى آيد. إذا وَعَدتُمُ الصِّغارَ فأوفُوالَهُم ؛ فإنَّهُم يَرَونَ أنّكُم أنتُمُ الّذينَ تَرزُقونَهُم ، وإنّ اللّه َ لايَغضَبُ بشَيءٍ كغَضَبِهِ لِلنِّساءِ والصِّبيانِ . 📚بحارالانوار جلد ۱۰۱ صفحه ۷۲ ❸ بازی کودک امام كاظم عليه السلام میفرمایند: پسنديده است كه فرزند در كودكى به بازى و جست و خيز بپردازد تا در بزرگ سالى بردبار و باوقار باشد . تُستَحَبُّ عَرامَةُ الغُلامِ في صِغَرِهِ لِيَكوُنَ حَليما في كِبَرِهِ 📚بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۳۶۲ @soalvajavab @AmirGrali