❓ پرسش شماره : ۴۴
📝 موضوع : نبوت
🔖 عنوان :
سرّ نیل حضرت ابراهیم به مقام خلّت
🗣 پرسش :
حضرت ابراهیم دارای چه ویژگی هایی بودند که به سبب آنها به مقام "خلیل الله" نائل شدند؟
✍️ پاسخ:
با مراجعه به روایات به این نتیجه میرسیم که در وجود مبارک حضرت ابراهیم صفات وخصالی بوده است که به سبب آنها خداوند ایشان را به مقام عظیم "خلیل الله"نائل فرمودند:
① زیاد بر زمین سجده میکردند.
شخصی از امام صادق علیه اسلام سوال کرد : از چه رو خداوند حضرت ابراهیم را به عنوان خلیل الله اختیار کرد؟
امام صادق علیه السلام در پاسخ او فرمودند:
لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْضِ
به خاطر زیاد سجده کرده او بر زمین
② هیچ گاه درخواست سائلی را بی پاسخ نمیگذاشت.
امام رضا علیه السلام میفرمایند:
اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِأَنَّهُ لَمْ يَرُدَّ أَحَداً
خداوند عزّوجلّ ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود خواند، چرا که وی هیچکس را نراند.
③ از هیچ کس درخواستی نمیکرد.
امام رضا علیه السلام میفرمایند:
اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِأَنَّهُ ..لَمْ يَسْأَلْ أَحَداً غَيْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل
خداوند عزّوجلّ ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود خواند، چرا که ...وی از هیچکس جز خدای سبحان خواهشی نکرد.
④ طعام دادن به دیگران
پیامبر (صلی الله علیه و آله)میفرمایند:
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ
خداوند ابراهیم را به دوستی انتخاب نکردمگربه خاطر آنکه بسیار اطعام میکرد.
⑤ نماز در دل شب
پیامبر (صلی الله علیه و آله)میفرمایند:
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا إِلَّا..{لِ}صَلَاتِهِ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَامٌ
خداوند ابراهیم را به دوستی انتخاب نکردمگربه خاطر آنکه.. شب هنگام که مردمان خواب بودند، او نماز میخواند
⑥ زیاد بر پیامبر و خاندان او درود میفرستاد
امام عسکری (علیه السلام میفرمایند:
إِنَّمَا اتَّخَذَ اللهُ عَزَّوَجَلَ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا لِکَثْرَهْ صَلَاتِهِ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَهْلِ بَیْتِهِ
خدای تعالی ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود نگرفت، مگر بهجهت کثرت صلوات وی بر محمّد (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او
👈 این را هم ببینید : سر نائل شدن حضرت موسی به مقام کلیم الله
#پیامبران #خصال #قرآن
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره :۴۵
📝 موضوع : امامت
🔖 عنوان :
قاسم، امیرالمومنین است!
🗣 پرسش :
چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟
✍️ پاسخ:
در روایتی امام رضا علیه السلام دو وجه برای این کنیه بیان میفرمایند:
👤 حسن بن علی بن فضال میگوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم:
چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟
حضرت فرمود:
چون فرزندی به نام قاسم داشت.
عرض کردم:
آیا اهلیت دارم که بیشتر برایم توضیح دهید؟
حضرت فرمود:
آیا میدانی که پیامبر علیه و آله السلام فرمود: «من و علی پدران این امت هستیم»؟
عرض کردم: بله
حضرت فرمود: آیا میدانی که پیامبر علیه و آله السلام پدر همه امت است و علی علیه السلام هم یکی از این امت است؟
عرض کردم : بله
حضرت فرمود: آیا میدانی که علی علیه السلام تقسیم کننده (قاسم) بهشت و جهنم است؟
عرض کردم: بله.
حضرت فرمود: پس به پیامبر علیه و آله السلام ، «ابوالقاسم» گفته شد چون او پدرِ قاسم (تقسیمکنندهی) بهشت و جهنم است.
📖 سأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ فَقُلْتُ لَهُ لِمَ كُنِّيَ النَّبِيُّ ص بِأَبِي الْقَاسِمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ كَانَ لَهُ ابْنٌ يُقَالُ لَهُ قَاسِمٌ فَكُنِّيَ بِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ تَرَانِي أَهْلًا لِلزِّيَادَةِ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِيعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِيٌّ ع مِنْهُمْ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِيّاً قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَقِيلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ
📚عيون أخبار الرضا جلد ۱ صفحه۹۱
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۶
📝 موضوع : امامت
🔖 عنوان :
به سخن آمدن «ولایت» در قبر
🗣 پرسش :
آیا این مطلب در منابع معتبر روایی آمده است که «ولایت»در قبر سخن خواهد گفت؟
✍ پاسخ:
بله این مطلب در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که مرحوم کلینی این روایت را در کتاب خود کافی آورده است.
حضرت میفرمایند:
از میت در قبرش از پنچ چیز سوال میشود از نمازش،زکاتش،حجش،روزه اش و ولایتش نسبت به ما اهل بیت.
پس ولایت از گوشه قبر به آن چهار تا میگوید:
هر نقصانی که در شما وجود دارد را تمام و کامل میکنم.
يُسْأَلُ اَلْمَيِّتُ فِي قَبْرِهِ عَنْ خَمْسٍ عَنْ صَلاَتِهِ وَ زَكَاتِهِ وَ حَجِّهِ وَ صِيَامِهِ وَ وَلاَيَتِهِ إِيَّانَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَتَقُولُ اَلْوَلاَيَةُ مِنْ جَانِبِ اَلْقَبْرِ لِلْأَرْبَعِ مَا دَخَلَ فِيكُنَّ مِنْ نَقْصٍ فَعَلَيَّ تَمَامُهُ
📜الکافی جلد ۳، صفحه ۲۴۱
📜بحار الأنوار جلد ۶، صفحه ۲۶۵
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۷
📝 موضوع : فقهی
🔖 عنوان :
بقاء بر جنابت
🗣 پرسش :
آیا باقی ماندن بر جنابت در تمام اقسام روزه موجب بطلان روزه میشود؟
✍ پاسخ:
بقای بر جنابت فقط در روزه ماه رمضان و قضای آن موجب بطلان روزه میشود.
توضیح بیشتر:
▪️روزه سه قسم است:
① روزه واحب معین(مثل ماه رمضان و روزه نذر روز مشخص)
در این قسم اگر آن روز معین ماه مبارک رمضان باشد بقای بر جنابت موجب بطلان روزه میشود ولی اگر روز غیر از ماه رمضان باشد(مثلا نذر کرده است ۲۷ رجب را روزه بگیرد) دراین صورت بقای بر جنابت اشکالی به صحت روزه وارد نمیکند.
② روزه واحب غیر معین (مثل روزه قضا یا نذر روز غیر مشخص)
در این قسم اگر آن روز غیر معین قضای ماه مبارک رمضان باشد بقای بر جنابت موجب بطلان روزه میشود ولی اگر روز غیر از قضای ماه رمضان باشد(مثلا نذر کرده است یکی از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد) دراین صورت بقای بر جنابت اشکالی به صحت روزه وارد نمیکند.
③ روزه مستحب
در این قسم هم بقای بر جنابت موجب بطلان روزه نمیشود.
#احکام
@soalvajavab
@AmirGrali
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ پرسش و پاسخ کلیپی
🖇 شماره : ۱
📝 موضوع : اخلاقی
🔖 عنوان : تصویر گناه
🗣 پرسش :
وقتی از مقدس اردبیلی سوال شد که چرا ایشان سمت گناه نمیروند ایشان چه پاسخی دادند ؟
✍ پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید.
➕اگر کلیپ باز نشد از اینجا دانلود کنید.
#کلیپی
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۸
📝 موضوع : بلایای طبیعی
🔖 عنوان :
در امان ماندن از زلزله
🗣 پرسش :
آیا سوره ای وجود دارد که مداومت بر خواندن آن ،انسان را از مرگ به واسطه زلزله حفظ کند؟
✍ پاسخ:
در این رابطه به دو روایت اشاره میکنیم:
1⃣ امام صادق علیه السلام میفرمایند:
«از خواندن (سوره) «إذا زلزلت الأرض زلزالها» خسته نشويد؛ زيرا هر كس آن را در نمازهاى نافلهاش بخواند، خداى عز و جل هرگز او را به زمينلرزه گرفتار نكند و با زمين لرزه نميرد و به صاعقه و هيچ آسيب ديگرى از آسيبهاى دنيا دچار نشود،
تا آنگاه كه در گذرد و هنگام مرگش، فرشتهاى ارجمند از نزد پروردگارش بر او نازل مىشود و در كنار سرش مىنشيند و مىگويد: اى فرشته مرگ، با دوست خدا مدارا كن ؛ زيرا او مرا بسيار ياد مىكرد و اين سوره را مىخواند.
«لاَ تَمَلُّوا مِنْ قِرَاءَةِ «إِذَا زُلْزِلَتِ الاْءَرْضُ زِلْزَالَهَا»؛ فَإِنَّهُ مَنْ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ بِهَا فِی نَوَافِلِهِ، لَمْ یُصِبْهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِزَلْزَلَةٍ أَبَداً، وَ لَمْ یَمُتْ بِهَا، وَ لاَ بِصَاعِقَةٍ، وَ لاَ بِآفَةٍ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا حَتّی یَمُوتَ؛ وَ إِذَا مَاتَ نَزَلَ عَلَیْهِ مَلَکٌ کَرِیمٌ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِ فَیَقْعُدُ عِنْدَ رَأْسِهِ، فَیَقُولُ: یَا مَلَکَ الْمَوْتِ، ارْفُقْ بِوَلِیِّ اللّهِ، فَإِنَّهُ کَانَ کَثِیراً مَا یَذْکُرُنِی، وَ یَذْکُرُ تِلاَوَةَ هذِهِ السُّورَةِ
2⃣ امام صادق علیه السلام میفرمایند:
«هرگاه از وقوع زلزله و خراب شدن خانه میترسی قبل از خوابیدن آیه« إِنَّ اَللّٰهَ يُمْسِكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاٰ وَ لَئِنْ زٰالَتٰا إِنْ أَمْسَكَهُمٰا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كٰانَ حَلِيماً غَفُوراً» را قرائت کن».
فَإِذَا خِفْتَ اَلْهَدْمَ عِنْدَ اَلزَّلْزَلَةِ فَاقْرَأْ عِنْدَ مَنَامِكَ إِنَّ اَللّٰهَ يُمْسِكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاٰ وَ لَئِنْ زٰالَتٰا إِنْ أَمْسَكَهُمٰا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كٰانَ حَلِيماً غَفُوراً
#قرآن
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۹
📝 موضوع : اخلاقی
🔖 عنوان :
راه های مختلف نفوذ شیطان
🗣 پرسش :
مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره میکندچیست؟
✍ پاسخ:
خداوند در قرآن از قول شیطان نقل میفرماید که آن لعین گفت :
لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِم
یعنی :
از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره میکنم.
حال سوال این است که مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره میکندچیست؟
پاسخ این سوال را از دو روایت تقدیم میکنیم:
✋ از جلو :
➊ در روایتی آمده :
مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ الْآخِرَهًِْ
یعنی امر آخرت را برای آنان آسان میکنم.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ فَهُوَ مِنْ قِبَلِ اَلْآخِرَةِ لَأُخْبِرَنَّهُمْ أَنَّهُ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ وَ لاَ نُشُورَ
یعنی منظور از جانب آخرت است و به آنان خبر خواهم داد که نه بهشت و نه آتش و نه بعث و نشور در کار خواهد بود.
👣 از پشت:
➊ در روایتی آمده :
مِنْ خَلْفِهِمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْأَمْوَالِ وَ الْبُخْلِ بِهَا عَنِ الْحُقُوقِ لِتَبْقَی لِوَرَثَتِهِمْ
یعنی به آنان دستور میدهم اموال را جمعآوری کنند و حقوق را از این اموال نپردازند تا برای ورثه آنان باقی بماند.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا خَلْفَهُمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ دُنْيَاهُمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ آمُرُهُمْ أَنْ لاَ يَصِلُوا فِي أَمْوَالِهِمْ رَحِماً وَ لاَ يُعْطُوا مِنْهُ حَقّاً وَ آمُرُهُمْ أَنْ لاَ يُنْفِقُوا عَلَى ذَرَارِيِّهِمْ وَ أُخَوِّفُهُمْ عَلَى اَلضَّيْعَةِ
یعنی از جانب دنیای آنان، به آنان دستور میدهم مشغول جمعآوری مال باشند و به آنان امر میکنم که اموالشان را به هیچیک از ارحام و خویشاوندان نرسانند و حقّی از آن را ندهند و به آنان دستور میدهم به ذرّیّه و فرزندانشان زیاد ندهند و آنان را از تباهشدن اموالشان بیم میدهم.
👉 از راست:
➊ در روایتی آمده :
عَنْ أَیْمانِهِمْ أُفْسِدُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ دِینِهِمْ بِتَزْیِینِ الضَّلَالَهًِْ وَ تَحْسِینِ الشُّبْهَهًِْ
یعنی دینشان را با آراستن گمراهی و زیبا نشاندادن شبههها تباه میکنم.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا عَنْ أَيْمَانِهِمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ دِينِهِمْ فَإِنْ كَانُوا عَلَى ضَلاَلَةٍ زَيَّنْتُهَا وَ إِنْ كَانُوا عَلَى اَلْهُدَى جَهَدْتُ عَلَيْهِمْ حَتَّى أُخْرِجَهُمْ مِنْهُ
یعنی این است که شیطان میگوید: [از جانب دینشان] اگر گمراه باشند این گمراهی را برای آنان زیبا نشان میدهم، و اگر در راه درست باشند، آنقدر تلاش میکنم تا آنها را از این راه راست خارج سازم.
👈از چپ :
➊ در روایتی آمده :
عَنْ شَمائِلِهِمْ بِتَحْبِیبِ اللَّذَّاتِ إِلَیْهِمْ وَ تَغْلِیبِ الشَّهَوَاتِ عَلَی قُلُوبِهِم
یعنی از طریق ترغیب آنان به لذّتها و چیرهکردن شهوتها بر دلهای آنان.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا عَنْ شَمَائِلِهِمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ اَللَّذَّاتِ وَ اَلشَّهَوَات
یعنی این است که شیطان میگوید:از ناحیهی لذّت ها و شهوت ها.
📚بحار الأنوار، ج۶۰، ص۱۵۲
📚 تفسیر قمی، ج۱، ص۲۲۴
#قرآن
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۰
📝 موضوع : اعتقادی
🔖 عنوان :
حل سه مشکل اعتقادی با یک کلوخ !
🗣 پرسش :
جناب بهلول چگونه با زدن کلوخ به پیشانی استاد گمراه،سه مساله اعتقادی را برای او تفهیم و حل کرد ؟
✍ پاسخ:
روزی بهلول در حالی که داشت از کوچه ای میگذشت شنید که استاد معتزلی (ابوحنیفه) به شاگردانش میگوید: من امام صادق (علیه السلام) را قبول دارم اما در سه مورد با او کاملا مخالفم!
یک اینکه میگوید: خداوند دیده نمی شود، پس اگر دیده نمی شود وجود هم ندارد.
دوم میگوید: خدا شیطان را در آتش جهنم میسوزاند در حالی که شیطان خود از جنس آتش است و آتش تاثیری در او ندارد.
سوم هم میگوید: انسان کارهایش را از روی اختیار انجام میدهد، در حالی که چنین نیست و از روی اجبار انجام میدهد.
بهلول تا این سخنان را از استاد شنید فوراً کلوخ بزرگی به دست گرفت و به طرف او پرتاب کرد. اتفاقاً کلوخ به وسط پیشانی استاد خورد و آنرا شکافت! استاد و شاگردان در پی او افتادند و او را به نزد خلیفه آوردند. خلیفه گفت: ماجرا چیست؟ استاد گفت: داشتم به دانش آموزان درس میدادم که بهلول با کلوخ به سرم زد و آنرا شکست! چون خلیفه بهلول را دید، بسیار عتاب کرد و گفت: ای دیوانه بی ادب! تو چه حق داری که بر امام زمان ادعای زیادتی و تعدی نمایی؟
بهلول گفت: ای خلیفه این مرد سه مسئله بیان نمود و سه مسئله او را به کلوخی حل نمودم. اگر چنانچه خلیفه توجه فرمایند و گوش دهند، معلوم میشود که کمترین، نسبت به او بی ادبی نکرده ام، جز اینکه جواب مسئله او را گفته ام. خلیفه گفت: بیان کن تا بدانیم. بهلول رو به استاد معتزلی کرد و گفت: ای معتزلی!
تو خود گفتی که شیطان در روز قیامت غذاب نمی رسد، زیرا که دوزخ آتش است و شیطان هم جنس آتش است، جنس از جنس هم نوع خود آسیب نمی بیند. معتزلی گفت: بله. بهلول گفت: این کلوخی که بر سر تو زدم، چه جنس بود؟ گفت: خاک. بهلول گفت: پس چرا چون که بر سر تو زدم به تو ضرر رساند؟ مگر تو و خاک از یک جنس نیستید؟ معتزلی ساکت ماند.
باز بهلول گفت: تو خود نگفتی که فردای قیامت خدا را میتوان دید؟ گفت: بله. بهلول گفت: کلوخی که من بر سر تو زدم درد میکند؟ گفت: بله. بهلول گفت: درد را به من بنما تا ببینم، معتزلی گفت: درد را چگونه توان دید؟ بهلول گفت: درد جزئی از مخلوقات خداست و تو نمی توانی آن را ببینی آن وقت ادعا میکنی که خدا را میتوان دید؟ این بار هم استاد معتزلی ساکت ماند و هیچ سخن نگفت.
باز بهلول گفت: تو خود نگفتی که خیر و شر هر دو به رضای خداست، انسان کارهایش را از اجبار انجام میدهد؟ معتزلی گفت: بله. بهلول گفت که هرگاه چنین باشد، پس من این کلوخ را به رضای خدا و از سر اجبار بر سر تو زدهام و تو چرا رنجیده ای؟ و حال اینکه به رضای خدا عمل نموده ام. استاد معتزلی خجل مانده و سکوت کرد و برای اینکه بیشتر شرمنده نشود از مجلس بیرون رفت.
📚روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، ج ۲، ص۱۴۷
#بهلول #داستان
@soalvajavab
@AmirGrali
📌 جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود:
🔢 پرسش ۱ تا ۴۰
1⃣4⃣ پرسش شماره ۴۱
علت نزول بلا بر آل یعقوب چه بوده است؟
2⃣4⃣ پرسش شماره ۴۲
جناب بهلول(علیه الرحمه) به چه کیفیتی ، حساب و کتاب قیامت را برای هارون(علیه اللعنه) تجسیم و قابل فهم کرد؟
3⃣4⃣ پرسش شماره ۴۳
نقش انگشتر امام جواد علیه السلام چه بوده است؟
4⃣4⃣ پرسش شماره ۴۴
حضرت ابراهیم دارای چه ویژگی هایی بودند که به سبب آنها به مقام "خلیل الله" نائل شدند؟
5⃣4⃣ پرسش شماره ۴۵
چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟
6⃣4⃣ پرسش شماره ۴۶
آیا این مطلب در منابع معتبر روایی آمده است که «ولایت»در قبر سخن خواهد گفت؟
7⃣4⃣ پرسش شماره ۴۷
آیا باقی ماندن بر جنابت در تمام اقسام روزه موجب بطلان روزه میشود؟
8⃣4⃣ پرسش شماره ۴۸
آیا سوره ای وجود دارد که مداومت بر خواندن آن ،انسان را از مرگ به واسطه زلزله حفظ کند؟
9⃣4⃣ پرسش شماره ۴۹
مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره میکندچیست؟
0⃣5⃣ پرسش شماره ۵۰
جناب بهلول چگونه با زدن کلوخ به پیشانی استاد گمراه،سه مساله اعتقادی را برای او تفهیم و حل کرد ؟
@soalvajavab
@AmirGrali
📢 مطالب این کانال که موضوع اصلی آن «پرسش و پاسخ» است در چند قالب تقدیم میشود :
1⃣ پرسش و پاسخ «متنی»(غالب پرسش و پاسخهای این کانال چنین است).
▫️شماره ۱ الی ۵۰
2⃣ پرسش و پاسخ «تصویری»(عکس)
① پرسش شماره ۱
② پرسش شماره ۲
③ پرسش شماره ۳
3⃣ پرسش و پاسخ «صوتی»(فایل صوتی)
4⃣ پرسش و پاسخ «کلیپی» (فایل تصویری)
① پرسش شماره ۱
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۱
📝 موضوع : معاد
🔖 عنوان :
صلوات شیطان
🗣 پرسش :
روز قیامت شیطان بر چه کسی صلوات خواهد فرستاد؟
✍ پاسخ ؛
شیطان در روز قیامت بر «شخصی که یکی از دوستان اهل بیت را بر دشمن دین و مذهب آن پیروز کند» صلوات میفرستد.
📖 امام کاظم علیه السلام میفرمایند:
کسیکه به دوست ما در مقابل دشمن كمك كند و او را تقويت كرده و تحريك كند تا حقی را كه دلالت بر فضيلت ما دارد به بهترين شكل معلوم كند و باطلی را معلوم كند كه دشمنان ما آن را میخواهند، و حق ما را در بدترين شكل نفی میكنند، تا اینکه غافلان را آگاه سازد و علم آموزان بينا شوند و بر بينش عالمان افزوده گردد، در روز قيامت، خداوند او را در والاترين منازل بهشت برمیانگیزد و به او میفرمايد: «ای بنده من! كه شکنندهی دشمنانم و ياور دوستانم بودی، به فضيلت محمد| كه برترين پيامبرانم میباشد و به شرافت علی علیه السلام كه با فضیلتترین دوستانم میباشد، تصريح كردي! [بندهای كه] دشمنی میكند با کسیکه با آنان دشمنی كند و به نام آنها و نام جانشينان آنها ناميده میشود و به لقبهای آنان لقب میگيرد. پس اين جمله را خداوند میگويد و به همهی اهل عرصات میرساند، پس هيچ كافر و ظالم و شيطانی باقی نمیماند، مگر آنكه به اين فرد شکنندهی دشمنان محمد| درود میفرستد و کسانیکه به پيامبر در دنيا دشنام میدادند - از دشنام دهندگان به پيامبر و علی علیهماالسلام لعن میكند».
«مَنْ أَعَانَ مُحِبّاً لَنَا عَلَى عَدُوٍّ لَنَا، فَقَوَّاهُ وَشَجَّعَهُ، حَتَّى يَخْرُجَ الْحَقُّ الدَّالُّ عَلَى فَضْلِنَا بِأَحْسَنِ صُورَتِهِ، وَيَخْرُجَ الْبَاطِلُ الَّذِي يَرُومُ بِهِ أَعْدَاؤُنَا دَفْعَ حَقِّنَا فِي أَقْبَحِ صُورَةٍ، حَتَّى يَتَنَبَّهَ الْغَافِلُونَ، وَيَسْتَبْصِرَ الْمُتَعَلِّمُونَ وَيَزْدَادَ فِي بَصَائِرِهِمُ الْعَامِلُونَ بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَعْلَى مَنَازِلِ الْجِنَانِ، وَيَقُولُ:
يَا عَبْدِيَ الْكَاسِرَ لِأَعْدَائِي النَّاصِرَ لِأَوْلِيَائِي، الْمُصَرِّحَ بِتَفْضِيلِ مُحَمَّد خَيْرِ أَنْبِيَائِي وَبِتَشْرِيفِ عَلِيٍّ أَفْضَلِ أَوْلِيَائِي، وَتُنَاوِي إِلَى مَنْ نَاوَاهُمَا، وَتُسَمِّى بِأَسْمَائِهِمَا وَأَسْمَاءِ خُلَفَائِهِمَا، وَتُلَقِّبُ بِأَلْقَابِهِمَا، فَيَقُولُ ذَلِكَ، وَيُبَلِّغُ اللَّهُ جَمِيعَ أَهْلِ الْعَرَصَاتِ.
فَلَا يَبْقَى مَلِكٌ وَلَا جَبَّارٌ وَلَا شَيْطَانٌ- إِلَّا صَلَّى عَلَى هَذَا الْكَاسِرِ لِأَعْدَاءِ مُحَمَّد| وَلَعَنَ الَّذِينَ كَانُوا يُنَاصِبُونَهُ فِي الدُّنْيَا- مِنَ النَّوَاصِبِ لِمُحَمَّدٍ وَعَلِي‘»
📘بحارالانوار جلد 2 صفحه 11
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۵۲
📝 موضوع : نبوت
🔖 عنوان :
سر نائل شدن حضرت موسی به مقام کلیم الله
🗣 پرسش :
حضرت موسی علیه السلام دارای چه ویژگی ای بودند که به سبب آن ،خداوند ایشان لایق مقام «کلیم الله» دانستند؟
✍ پاسخ:
«تواضع شدید»حضرت موسی علیه السلام باعث شد خداوند او را لایق هم کلام شدن با خود ببیند.
📖 امام باقر علیه السلام میفرمایند:
خداى تعالى وحی فرمود به حضرت موسى که ای موسی آيا ميدانى چرا براى تكلم با خودم تو را برگزيدم و ديگرى را اين مقام و مرتبت ندادم، عرض كرد نميدانم.
خطاب رسيد اى موسى چون نظر كردم به قلوب بندگانم و ظاهر و باطن همه آنها را ديدم و نيافتم در ميان ايشان كسى را مانند تو كه خود را در پيشگاه ما ذليل بداند و بعد از نماز صورت خود را (براى اظهار بندگى و عجز) روى خاك بگذارد
أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى أَ تَدْرِي لِمَا اصْطَفَيْتُكَ لِكَلَامِي دُونَ خَلْقِي فَقَالَ مُوسَى لَا يَا رَبِّ فَقَالَ يَا مُوسَى إِنِّي قَلَّبْتُ عِبَادِي ظَهْراً لِبَطْنٍ فَلَمْ أَجِدْ فِيهِمْ أَحَداً أَذَلَّ لِي مِنْكَ نَفْساً يَا مُوسَى إِنَّكَ إِذَا صَلَّيْتَ وَضَعْتَ خَدَّيْكَ عَلَى التُّرَابِ
▪️در روایت دیگر امام صادق علیه السلام تعبیری شبیه همین تعییر را بیان میکنند.
حضرت میفرمایند:
اى موسى آيا ميدانى چرا از ميان بندگانم
تو را برگزيدم براى وحى و كلام خودم (كه بدون واسطه با تو سخن ميگويم) عرضكرد نميدانم خدايا، خطاب رسيد بجهت آنكه نظر افكندم بقلوب بندگانم و نديدم كسيرا همانند تو كه تواضعش براى من بيشتر از تو باشد.
سپس حضرت صادق عليه السّلام فرمود: حضرت موسى (براى اظهار عظمت خدا و ذلت و بندگى خود) بعد از نماز از جاى خود برنمى خاست تا هر دو طرف صورت خود را بر زمين ميگذارد.
يَا مُوسَى إِنِّي اطَّلَعْتُ إِلَى خَلْقِي اطَّلَاعَةً فَلَمْ أَجِدْ فِي خَلْقِي أَشَدَّ تَوَاضُعاً لِي مِنْكَ فَمِنْ ثَمَّ خَصَصْتُكَ بِوَحْيِي وَ كَلَامِي مِنْ بَيْنِ خَلْقِي قَالَ وَ كَانَ مُوسَى إِذَا صَلَّى لَمْ يَنْفَتِلْ حَتَّى يُلْصِقَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ بِالْأَرْضِ وَ الْأَيْسَرَ
📚 علل الشرایع باب ۵۰
👈 این را هم ببینید : سر نائل شدن حضرت ابراهیم به مقام «خلیل الله»
#پیامبران #حدیث_قدسی
@soalvajavab
@AmirGrali