هدایت شده از محسن قنبریان
38.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو
یزیدی که بود ، حسینی که هست!
ارائه قسمت ششم/ حجت الاسلام قنبریان
🔅 کشف حجابِ یزیدی!
• آیه سوره نور حجاب عمومی برای زنان
❗️سه مرحله کشف حجاب:
1⃣ حکم حکومتی منع حجاب سر بر کنیزان!
⬅️ بعدا کنیزان زیبای ایرانی و رومی با این کم حجابی جامعه را دچار آسیب کردند
2⃣ آقازادگان مرز شکن!
• دختر طلحه مرزهای حجاب زنان آزاده را هم به قبل از سوره نور برد!
• تهاجم فرهنگی، اقتضای زیست ویژه خواری است نه حتما سوغات خارجی ها!
3⃣ کشف وجوه از زنان مقدس ترین خانواده اسلام توسط یزید!
❗️شاید هم می خواست زنان اهلبیت را کنیز جلوه دهد!
❗️اما خاندان اموی حدیث جعل کرده بودند که هیچ دختر قریشی کنیز نمیشود!
⬅️ دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می کنیم:
https://telewebion.com/episode/0x298a6c6
ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
صوت کامل برنامه ۶ علامت-استاد قنبریان.mp3
36.55M
✅ صوت کامل برنامهی ششم علامت را بشنوید!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔅 کشف حجابِ یزیدی!
• آیه سوره نور حجاب عمومی برای زنان
❗️سه مرحله کشف حجاب:
1⃣ حکم حکومتی منع حجاب سر بر کنیزان!
⬅️ بعدا کنیزان زیبای ایرانی و رومی با این کم حجابی جامعه را دچار آسیب کردند
2⃣ آقازادگان مرز شکن!
• دختر طلحه مرزهای حجاب زنان آزاده را هم به قبل از سوره نور برد!
• تهاجم فرهنگی، اقتضای زیست ویژه خواری است نه حتما سوغات خارجی ها!
3⃣ کشف وجوه از زنان مقدس ترین خانواده اسلام توسط یزید!
❗️شاید هم می خواست زنان اهلبیت را کنیز جلوه دهد!
❗️اما خاندان اموی حدیث جعل کرده بودند که هیچ دختر قریشی کنیز نمیشود!
ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
36.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو
یزیدی که بود ، حسینی که هست!
ارائه قسمت هشتم/ حجت الاسلام قنبریان
🔅 مراحل حقوقی عفیف سازی جامعه
• اول عفاف حاکمیت!
- بدون آن امر و نهی اش بی اثر است
• بعد رویه سه مرحله ای :
1⃣ معروف سازی واجبات ، منکر سازی محرمات
- معروف برای فطرت ، هنجار اجتماعی شود
- ارشاد جاهل قبل امر به معروف
- نکات شهیدان بهشتی و مطهری
⬅️امر و نهی تسهیل می شود!
2⃣ دادن جایگاه ولاء طرفینی مومنان به مردم!
- فرق این ولاء با ولاء حاکم؟
- ورود مردم به همه معروفها و همه منکرها نه فقط منکرهای خیابان!
⬅️ با آن حق، تکلیف امر و نهی بجاست
3⃣ تفاهم اجتماعی برای الزامِ برخی موارد!
- بیعت زنان برای عصیان نکردن در معروفها!
- احتباء چیست؟
-تجربه ای معاصر!
⬅️ دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می کنیم:
https://telewebion.com/episode/0x298b3be
ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
صوت کامل برنامه ۸ علامت-استاد قنبریان.mp3
42.21M
✅ صوت کامل برنامهی هشتم علامت را بشنوید!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔅 مراحل حقوقی عفیف سازی جامعه
• اول عفاف حاکمیت!
- بدون آن امر و نهی اش بی اثر است
• بعد رویه سه مرحله ای :
1⃣ معروف سازی واجبات ، منکر سازی محرمات
- معروف برای فطرت ، هنجار اجتماعی شود
- ارشاد جاهل قبل امر به معروف
- نکات شهیدان بهشتی و مطهری
⬅️امر و نهی تسهیل می شود!
2⃣ دادن جایگاه ولاء طرفینی مومنان به مردم!
- فرق این ولاء با ولاء حاکم؟
- ورود مردم به همه معروفها و همه منکرها نه فقط منکرهای خیابان!
⬅️ با آن حق، تکلیف امر و نهی بجاست
3⃣ تفاهم اجتماعی برای الزامِ برخی موارد!
- بیعت زنان برای عصیان نکردن در معروفها!
- احتباء چیست؟
-تجربه ای معاصر!
ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 فراخوان هماندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم
«هم اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم»، از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و چند نهاد حوزوی فراخوان شد.👇
https://hawzahnews.com/xbT3n
@hawzahnews| حوزهنیوز
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی از عراقیهای ساکن سوئد، به مناسبت ایام اربعین، در این چند روز اخیر اقدام به توزیع رایگان سبزیجات و انواع میوه در میان همۀ مردم اعم از عراقی و سوئدی کردند که باعث اعجاب دولت سوئد شده است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۴ ماه صفر سال ۵۶۵ قمری
🏳قتل مستعصم توسط هلاکوخان
🏳انقراض حکومت بنیعباس/۵
💠رهبرانقلاب
‼️آیا میتوان در ولایت طاغوت بود و مسلمان زیست؟! اگر بخواهیم تفصیلش را بفهمیم باید باز برگردیم به تاریخ، شما ببینید در زمان بنیامیه و بنیعباس چقدر عالَم اسلام بانشاط حرکت کرد و موج عظیم دانش طب و زبان و هنر در جامعه اسلامی گسترش یافت بطوریکه کسی مثل "گوستاو لوبون" فرانسوی، تاریخ قرن ۲تا۴قمری را، دوران تشعشع اسلام میداند؛ اما چرا حال که ۱۰قرن از آن روزگار میگذرد، آنهمه پیشرفت بسود اسلام و جامعه اسلامی تمام شد؟! خیر، چراکه همه آن پیشرفتها در زیر نگین دوران ولایت طاعوت بود، اهرمنهای طاغوت همه با اسلام و مسلمین بازی کردند، اگر هم پیشرفتی در دوران چند خلیفه عباسی بود، بخاطر اینبودکه نام خودشان را بالا ببرند، اگر بجای همه این فعالیتهای علمی و غیره اجازه میدادند که حکومت علوی سرکار بیاید ولو دنیا از لحاظ آن علم ۱۰۰سال عقب میفتاد، بازهم حکومت علوی بسود انسایت بود و استعدادها در جهت صحیح بکار میرفت و اسلام رشد میکرد و انسانها هم به حد اعلی درجه تکامل میرسدند! ۵۳/۷/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۶۶
🏳نطق رئیسجمهور خامنهای
🏳در مجمع سازمان ملل متحد/۱
💠رهبرانقلاب
‼️بنده بعنوان رئیس جمهور آن وقتی که متصدی این عنوان بودم نشستم و بیست روز کار کنم تا یک نطق فراهم شود. از مشاوران کمک بگیرم؛ از همفکریها کمک بگیرم؛ از اطلاعات گوناگون کمک بگیرم و نطقی یک ساعته در سازمان ملل ایراد کنم. دیگر از این بالاتر چیست!؟ برای یک کار رسمی، برای یک نطق، کدام منبر از منبر سازمان ملل عمومیتر و کدام گوینده از یک رئیس جمهور رسمیتر و کدام حرف از آن حرفها جدیتر!؟ من سخنرانیهایی را که داشتم، خدمت امام میبردم و ایشان هم غالباً تصحیح و اصلاح میکردند؛ نظر میدادند و تأیید میفرمودند؛ خوب؛ یک سخنرانی جانانه در چنان جایی توسط یک رئیس جمهور، آن هم با جرأتی که بنده آنجا به خرج دادم، خوانده شد و در دنیا هم پخش گردید. شما فکر میکنید این سخنرانی چقدر در افکار و دلهای مخاطبین خود اثر گذاشت؟ اگر محاسبه کنیم، به نسبت آنچه که یک پیام نیاز دارد، خیلی کم بود! به دوستانم گفتم که من در نطق سازمان ملل میخواهم «پیامبرانه» سخن بگویم نه «سیاستمدارانه!»، با دعا شروع کردم: «بارالها ...!» اینطور شروع کردم. این پیام پیام انقلاب بود. توقع است که خیلی گسترش و نفوذ پیدا کند و خیلی در دلها تأثیر بگذارد و در گوشه و کنار دنیا، اگر کسانی شنیده باشند، بگویند: «عجب! چه حرفهایی!» اصلاً طبیعت پیامهای معنوی، آن طبیعتی نیست که بشود با حرف زدن معمولی بیان کرد؛ بخصوص از موضع یک حالت رسمی. این پیامها را جز از طریق هنر نمیشود بیان کرد. ۷۱/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ظاهرا از این صحبت حدود 15 سال گذشته. 15 سال قبل رهبر انقلاب به این فکر میکردند که با شکل گیری فضای مجازی و کامل تر شدن این فناوریها، زندگی ما تغییرات اساسی خواهد کرد.
احتمالاتی که ایشان در این جلسه برای این آینده در ذهن می پرورانند خیلی جالب است!
حالا چرا نه ان موقع و نه حالا ما اینطور و با دید «ساختنِ» حال و آینده، به این موضوع فکر نمیکنیم؟
همه فکر و ذکر ما فیلتر کردن و نکردن، کپی کردن و محدود کردن و این افکار و نگاه های ضعیف و کوتاه است، بدون اینکه بخواهیم چیز خاصی بسازیم است!
مثالی مثل «ایتا» جلوی چشم ماست! پیام رسانی که بدون هیچ هدف مشخص و عمیقی رو به آینده حرکت میکند و در حال تبدیل شدن به پیام رسان ملی و نماد انقلابی گری است!
#پرایدیسم محصول این نگاه بی افق و مقلدانه است که از نهادهای سیاسی تا نهادهای اجتماعی و مذهبی، آفت بزرگ جامعه پردازی و حکمرانی ماست.
در سالهای آغازین #گام_دوم انقلاب، جا دارد که انقلاب اسلامی در مقابل #رویای_جهان_آینده_مدرن، رویای انقلاب اسلامی را پیدا کند. بدون این رویا و کشف جزئیات ان، پرایدها و ایتاها، ساخته خواهند شد و ما را در مقابل بنزها و اینستاگرامها تحقیر خواهند کرد...!!!
@social_theory
💢حکمرانی طبیعی
1️⃣ از ...
🔅این سلسله یادداشتها را با حس برادری و یاریگری و برای کمکی هرچند ناچیز به تصمیماتی که این روزها در حال اتخاذ است می نویسم؛ شاید بکار کسی بیاید!
🖌حسین مهدیزاده
نمی دانم از زندگی خواجه نصیرالدین طوسی چیزی می دانید یا نه!
خواجه قریب به بیست سال -از حمله اول تا حمله دوم مغول ها- در قلعه های اسماعیلیان زندگی کرد و دراین بیست سال به قول ویکی پدیا یک «همه چیزدان» یا همان «علامه» شد. ما خواجه را مهندس و منجم می شناسیم و روز بزرگداشت او را روز مهندس نامیده ایم. آری او یکی از موثرترین تغییرات اجتماعی نرم و هدایت شده را در تاریخ ایران و شاید تاریخ اجتماعی بشر را رهبری کرد. می پرسید چطور؟!
در تاریخ آمده است که مغولها پس از حمله معروف و عظیم شان به جغرافیای بزرگ اسلامی، در انتخاب فرهنگ و نرم افزار حکومت بر تمدن پیشرفته اسلامی سرگردان شده بودند! ایلخان مغول، قبایی به تن کرده بودند که بسیار برایشان گشاد بود. حالا که سلطان این ملتهای متمدن شده بودند، باید فرهنگ و سیاست و اقتصاد و علم و هنر این جامعه بزرگ و پیچیده و پیشرفته را مدیریت میکردند، اما با چه نرم افزار و فرهنگی؟
🔅تاجران ونیزی ها که شاید محرکان اصلی مغولها به جنگ بودند، می خواستند همه جا را مسیحی کنند، از فرهنگ تا نظام اداره و دیوان شهرها و کشورها! غافل از اینکه مسیحیت و نرم افزار فرهنگی و سیاسی آن که بر قرون وسطی اروپا حاکم بود، توان این را ندارد که بر سرزمین های بسیار متمدن تر و ملت های باسابقه شرقی حکومت کند.
🔅مسلمانان عامه هم می خواستند فرهنگ خود را حفظ کنند، اما چون میراث دار فرهنگ سابق بودند، توسط فاتحین مورد غضب بودند و به آنها با دید تهدید نگریسته می شد.
🔅زیدی ها و اسماعیلی ها هم بودند که قرنها تجربه زندگی مذهبی و مبارزاتی زیرزمینی و تاسیس کشورهای کوچک در مناطق خاص و سخت و به کمک قلعه ها و برج و باروها را داشتند. آنها هم بیش از دو دهه در مقابل مغولها مقاومت کرده بودند، پس احتمال رجوع ایلخانان مغول به آنها هم منتقی بود، گرچه حتما ایده های موفقی برای اداره کشور داشتند.
🔅این تحول بزرگ و سرگردانی های پیش آمده در آن، جایی برای عرض اندام حاشیه نشین ها و غیر سیاسی ها هم جایی باز کرده بود، یعنی برای ما شیعیان اثنی عشری! ما از امامان اهلبیت(ع) آموخته بودیم که از طریق سیاست، هویت سازی نکنیم، بلکه دورن دولتهای زیرزمینی خودمان، امورات ضروری خود را بگذرانیم. شیعیان دوازده امامی مثل یک جامعه کامل بودند، اما جزئی از جامعه رسمیِ دیگر و به عنوان یک خرده فرهنگ و شبیه «فرقه»! با هیچ کس نبودیم و رقیب همه بودیم، اما رقیب آرام و فرهنگی شناخته می شدیم! حتی کمتر پیش می آمد که شهرهای کوچک و حاشیه ای مثل قم را تاسیس کنیم!
اما شاه تازه وارد و نابلد، کدام را انتخاب کند؟!
باورش سخت است، اگرچه خواجه نصیرِ پر آوازه ی ما 30 سال از رقبایش در ورود به دربار ایلخانان عقب بود، اما یگانه برنده این منازعه بزرگ خواجه همه چیزدان و آرام و سخت کوش ما بود. کسی که سالها محصور در قلاع الموت بود و به ظاهر غیر از علم از او توقعی نمی رفت! اما طرحی داشت که آرام و پیش رونده از همه پیشی گرفت، به نحوی که هنوز هم افسانه های زیادی درباره نحوه غلبه او بر رقبا تعریف می شود! خواجه متمایز بود و کارهایش سیاسی کاری و قدرت پرستی نبود اما جادو می کرد؛ جادوی تاریخی!
در نهایت هم پیروز شد و عقیده و ایده تشیع جعفری و دوازده امامی، مامور جامعه پردازی، آینده ایران بزرگ شد! خواجه نصیرالدین همه چیز را زیر و رو کرد و ایران آینده را -که ما امروز در آن زندگی می کنیم- پایه گذاشت و لذا اجزاء طرح او، هنوز در صدر مسائل سیاسی و کلامی و فکری و اجتماعی امروز ماست.
شاید به همین دلیل است که هم عامه سنی ها و هم شرق شناسان غربی، خواجه ی آرام و دریادل ما با عصبانیت و تحریف گزارش می کنند.
در اینجا فقط چند مثال کوچک از آن را می نویسم.
ادامه دارد... ان شا الله...!
@social_theory
هدایت شده از محسن قنبریان
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
↩️ ۱۵سال پیش: ۲۰_۳۰سال آینده، دنیایی بدون هیچ شباهت با امروز در امکان اثر گذاری و تسخیر دلها/ روحانیت مسئول دینداری مردم...!
❓ سؤال اساسی:
دهه اخیر فضای مجازی، "#جهان_اجتماعیِ_جدیدی" ساخته یا صرفا مضامین ناپسندی را با پلتفرم های بیگانه منتشر می کند؟!
▫️جهان اجتماعی، به نوعی "افکار عمومی مشترک" و "آستانه شوق و تحریک مشترک" است.
فیلتر فلان پلتفرم و نگهداشت ایتا و روبیکا و... الزاما مسئولین دینداری مردم(روحانیت) را مثل جهان اجتماعی پیشا مجازی، #گروه_مرجع نمی کند! در همین پلتفرم های داخلی هم از کانال های سرگرمی و زرد عقب می مانند!
▫️روحانیت در فضای مجازی "غایب" نیست اما دچار "#غیبت" است! "ظهور دینداری در فضای مجازی" شرط در آمدن از "این غیبت" است!
و #ظهور دینداریِ مجازی چیزی بیشتر از #حضورِ روحانیتِ مجازی و تولید محتوا و لشکر سایبری و فیلترینگ می خواهد؛ تصرفاتی ایمانی(نه فقط قضایی) در "تکنولوژی مجازی" و "بعثتی متناسب" با آن جهان اجتماعی -هردو باهم- می خواهد!
❗️بسیاری از ما عادت کرده ایم مسأله ها را ساده کنیم تا حل کنیم!
#دهه_هشتادی
#فجازی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۹
☑️ @m_ghanbarian