eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
285 ویدیو
115 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
1_802708982.pdf
3.72M
📜 🔸خوانشی از نظریه پیشرفت مرحوم آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره) نویسنده: حسین مهدیزاده @Social_theory
🔳 ۱۲ اسفندماه ۱۴‌۰۱، بیست و دومین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه و مُجاهد علمی، استاد سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه‌ای قرائت فرمایید. ☑️ @AndisheMonir
💥 «نگاه تجلیل‌آمیز به کارخانه متمرکز»، حرام‌تر است از «نگاه به زن نامحرم». چرا؟ چون کارخانه در این الگو، نظام طبقاتی ایجاد می‌کند و ابزار پیدایش محرومیت اقتصادی، محرومیت سیاسی و محرومیت فرهنگی و ابزار اقامۀ ظلم اجتماعی است. 🔵 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: «ما یک کارهایی را به‌راحتی جزو گناهان می‏شماریم، امّا یک گناه‌هایی را اصلاً گناه نمی‏دانیم. چرا؟ برای‏ اینکه حساسیت ما در آنجا اصلاً بیدار نشده است. ما نگاه به یک زن نامحرم و بی‌حجاب را بسیار زشت می‏دانیم، ولی نگاه تجلیل‏آمیز به یک کارخانه [با تعریف نظام سرمایه‌داری،] و عظیم دانستن آن را هرگز بد نمی‌دانیم! تولید در این کارخانه، «متمرکز» است و ابزار انگیزش‏ مادی می‏شود و تمرکز را به نفع یک عدّه و بر علیه یک عدّۀ دیگر درست می‏کند و دل‌های جمع زیادی را به‏ طرف دنیا متوجّه می‏کند. در نگاه به نامحرم، گناهی که واقع می‌شود، گناه فردی است، اما در اینجا، شما با آن تعظیم و آن نگاهِ تجلیل‌آمیز، یک سیستم اقتصادیِ مادی [و لوازم آن] را تأیید می‏کنید. در مواجهه با نامحرم، چشمتان را می‏بندید و رویتان را بر می‏گردانید و ثواب کسب می‌کنید، اما در اینجا چگونه می‌توانید چشم را ببندید و بگویید ما باید تردید کنیم در اینکه «صرفه‏جویی در مقیاس‏ تولید در اینجا چگونه به کار رفته است»؟ اصلاً فرض کنید کارخانه، به این عظیمی نباشد و آن را کوچک درست کنند، اما با این حال، نظام‏ِ شبکه‏ای که می‌خواهد آن را اداره کند، چه نحوه انگیزشی را در جامعه اصل قرار می‌دهد؟ و چه نرم‏افزاری‏ دارد؟ می‌گوییم همین «تردید کردن» [در اینجا،] مثل چشم فروبستن [در آنجا] است و اجازه دادن به خود و دیگران برای فکر کردن است. ممکن است‏ کسی مظالم را جدای از آنچه که در تمدن موجود است ملاحظه کند و بگوید ظلم‏ها بد است و کم‏کم برطرف می‏شود! اما باید به او بگوییم این نوع کارخانه، کارخانۀ تولید ظلم است و تولید محرومیتِ اقتصادی، محرومیتِ سیاسی و محرومیتِ فرهنگی می‏کند و جریان توسعۀ نیازمندی‌ها با این ماشینی که دارد، یک‌ عده را تحت فشار قرار می‌دهد؛ می‌توانیم بگوییم این ماشین، اقامۀ فساد می‌کند، نه اینکه مثل نگاه به زن‏ نامحرم [ صرفاً یک ارتکاب گناه فردی باشد.] هر کاری که براساس یک معیاری، آن را «فاسد» فرض می‏کنیم، می‌توانیم بگوییم «ارتکابِ» آن کار، بد است، اما «ترویج و اشاعۀ» آن بدتر است و «اقامۀ ناهنجاری و به پا داشتن فساد»، به‌مراتب از دو سطح قبلی بدتر است. حال، اگر ما فقر، جهل، سلبِ‌اختیار را ناهنجار با فطرت بشر بدانیم، باید بگوییم این ماشین (یعنی کارخانه با تولید متمرکز) اینها را در مقیاس‌های بسیار بزرگ به وجود می‏آورد، اقامه فساد می‏کند، اخلاق جامعه را مادی می‏کند، بستر پرورشی را عوض می‏کند و استغنای از دین را [تدریجاً] به پذیرش اجتماعی‏ می‏رساند... . [اساساً باید دید] اقامۀ کفر در عالَم چگونه انجام می‏گیرد و بستر پرورشی جامعه چگونه با جهان‏بینی، ناهنجار می‏شود. ☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
💠 و برگزار می‌کنند: 💥سلسله نشست‌های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥 🔻🔻 🔹 با ارائه: 🎤حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده. 🔸 دبیر علمی: 🎤حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی. ⏱ زمان: شنبه، 13 اسفند ماه. 🏢مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 4، مدرسه نگاه. 🕰 ساعت 16 ✅لینک عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman
حکومت جهانی محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی .pdf
23.28M
📚حکومت جهانی؛ محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی 🖊️تقریری از مباحث اجتماعی و تمدنی مرحوم علامه سیدمنیرالدین الهاشمی برای فرماندهان جنگ در سالهای پایانی آن 🔰آیت‌الله‌ میرباقری: با گذشت چند دهه از طرح این مباحث توسط استاد حسینی، این کتاب هنوز هم خواندنی است. @social_theory
مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات برگزار می‌کند: 📌 آهات؛ سلسله نشست‌های تخصصی تحلیل هنری و اجتماعی عزاداری ها و سوگواری های فاطمیه ۱۴۰۱ (نشست هشتم) 👤 با حضور 🗣 دبیر علمی نشست: 👥️️ کارشناسان: ▫️ حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده، کارشناس اجتماعی ▫️ استاد ساعد آذری، کارشناس موسیقایی ▫️ یوسف رحیمی، کارشناس ادبی 🗓 تاریخ برگزاری: دوشنبه ۱۵ اسفندماه 🕰 زمان: ساعت ۹:۳۰ 🏢 مکان: دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ✅ هماهنگی جهت حضور از طریق شناسه @ehyayeamr1 در پیام‌رسان بله 🔻🔻🔻 🌐 ehyayeamr.ir 🆔 @heyatiha72
سال گذشته هم من در این رویداد تخصصی، در جلسه تحلیل مداحی حسین اقای طاهری حضور داشتم. جلسه خوبی بود. من به ورود اثباتی و یاریگرانه علوم انسانی، در موضوعات بومیِ فرهنگ و هنر بومی و دینی خودمان بسیار علاقه دارم و آن را شدنی و بسیار پر هیجان میدانم. در ادامه خلاصه ای از نکاتی که سال گذشته در توصیح و تحلیل مداحی جسین طاهری گفتم تقدیم میشود. در گزارش تصویری که مرکز احیاء امر از نشست اسفند 1400 منتشر کرده بود نیز 3 دقیقه از ان 20 دقیقه گفتگوی بنده خلاصه شده و از دقیقه 4 تا 7 این ویدئو موجود است که لینک آن را هم میگذارم👇 https://www.aparat.com/v/nLacv 🆔 @social_theory
✅درنگی بر هنر و آثار هنری حسین طاهری مداح جوان در نشست تخصصی تحلل هنری-اجتماعی عزاداری «آهات» 📍مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات ⏰اسفند 1400 🖌حسین مهدیزاده 1️⃣ از 2️⃣ 1️⃣در خصوص خاندان مداح پرور طاهری باید گزارش و تاریخ شفاهی نوشته شود تا بتوان روند تربیت مداح در این خانواده را مورد تحلیل قرار داد. می شود فقط از این حرف زد که این خانواده مورد عنایت معصومین علیه‌السلام قرار گرفته‌اند، اما این مساله از باب علمی نیز باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد که چرا این اتفاق در این خاندان تکرار می‌شود و چه نوع رفتارهایی در این خانواده، امکان تداوم نسلی مداحی را ممکن کرده است. 2️⃣مداحی امروز تهران که با موسیقی سنتی ما عجین شده، یک مجموعه مشخص است که پس از دوران رضاخانی شکل گرفته است. مثلا در گذشته روایت کربلا تماما بر عهده مداح نبوده بلکه ادبیات نمایشی به حالت تعزیه، مجالس مقتل خوانی و نقالی و... نیز با او در این ماموریت سهیم بودند اما بعد از دوران رضاخان و محدود شدن مناسک روایت گری فعل اهلبیت، روایت گری مصائب و مناقب اهلبیت نیز کاملا در قالب روضه به عهده مداحان قرار گرفت. 3️⃣ سازمان موجود هیأت پدیده ای معاصر است که به مرور از دوران پهلوی اول و دوم و مواجهه ما با مدرنیته ساختار خود را پیدا کرده و بعد هم مدام تکامل پیدا کرده. در این سازمان کار مداح به نحوی است که از طریق موسیقی، احساس و محتوا را توامان منتقل می کند. موسیقی هم فرمِ احساسی است که در هر دستگاه یک احساس خاص خلق می‌کند و واضح است که هر احساسی با هر محتوایی سازگار نیست. بنابراین موسیقی باید با محتوا همآهنگ باشد. 4️⃣ جمع بندی خلاصه من از هنر حسین طاهری را در یک جمله خلاصه کرد که حسین طاهری تا به امروز یک «خلاق مقلّد» است. این روشی بسیار درست است که هر هنرمندی خلق و اقتباس را توامان انجام دهد و اساسا از این طریق است که هنر بصورت متصل رشد می کند و گسستی در آن رخ نمی دهد. البته در میان مداحان موجود کسی که نسبت فرم و محتوا را رعایت کند و بعد در ساخت فرم هنری، خلاقیت و اقتباس را در نقطه اوج داشته باشد، به نظر من فعلا مهدی رسولی است. میثم مطیعی و حسین طاهری را من بعد از این دو قرار می دهم. 5️⃣ حسین طاهری، عناصر فرهنگی و هنری همآهنگ با محتوای مد نظرش را خوب می بیند و جذب می کند و محصول جدید تولید می کند. کارهای او بر روی موسیقی و ضرب زورخانه ای پرداخت. از جمله کار بسیار خوبی که برای امیرالمومنین(ع) به طور مشترک با مهدی زنگنه و با شعر مهدی سهرابی خوانده اند. نمونه دیگر کاری که بر روی سرود معروف «قربون کبوترای حرمت» که زمانی در همه سی دی فرویش ها در پیاده رو های اطراف حرم امام رضا شنیده می شد. حسین طاهری با انتخاب این آهنگ شلوغی و ناخودآگاه هر کسی که به زیارت امام رضا(ع) رفته باشد را از طریق تکنیک تداعی به خلوتی مزار امام حسن(ع) در بقیع می برد. بدون اینکه لازم باشد از کلمات برای توضیح خلوتی حرم ائمه بقیع استفاده کند. یک کار درخور مطالعه و مثال زدنی است. جالب این است که بعد هم در صفحات مجازی خود، «پویش صحن امام حسن علیه‌السلام در حرمهای اهلبیت» را شروع می کند و نشان می دهد که از قریحه خوبی در ترکیب احساس و معنا و مطالبه اجتماعی دارد. سوم مثال بسیار مهم در کارهای حسین طاهری ایده جالب رجز است. این کشف بزرگ حسین طاهری است که به جای استفاده از لغت، از نوای انقلابی شناخته شده برای بدنه مذهبی-انقلابی رجز هیاتی خلق کند. نمونه های خوب آن «ای لشکر صاحب زمان» و یا «ما اصحاب گوش به فرمان» است. در رجز زمانی که دست‌ها به صورت مشت گره کرده بالا می‌آید مشابه زمان راهپیمایی‌هاست و زمانی که دست به دست هم می‌دهند مشابه نماز جمعه است. در نهایت از امام زمان (عج) سخن به میان می‌آید و شور عاشورایی و انقلابی را در ظرف انتظار موعود به ثمر می رساند. از این جهت رجزهای حسین طاهری یک شاهکار هنری تا اینجای کار انسان مذهبی-انقلابی است. اگر این اتفاق در هر کشور دیگری جز ایران رخ داده بود قطعاً از آن برای تدریس در دانشگاه‌ها استفاده می‌کردند و در مقالات و پایان نامه های نقد هنری به آن اشاره می شد، اما دانشگاه ما نسبت به هنر انقلاب ساکت است و به آن حساس نیست. 🆔 @social_theory
✅درنگی بر هنر و آثار هنری حسین طاهری مداح جوان در نشست تخصصی تحلل هنری-اجتماعی عزاداری «آهات» 📍مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات ⏰اسفند 1400 🖌حسین مهدیزاده 2️⃣ از 2️⃣ 6️⃣حسین طاهری در صفحه شخصی اش، عکسی با پدرش را به عنوان پروفایل قرار داده که نشان از ارتباط بین نسلی خوبی است. او در این صفحه مکرر در یک موضوع واحد، یک کار از پدرش و یک کار از خودش قرار می دهد. این کار نحوه امتدادی که حسین اقا از پدرشان تصور دارند را قابل مطالعه تر می کند. نمونه هایی مثل موسیقی و محتوای ترانه اربعینی، ترانه خداحافظی از ماه محرم و صفر، فراق از کربلا در ابتدای ایام کرونا و... در صفحه حسین طاهری کاملا با تطبیق بر اثر تولید شده توسط پدر آمده است. 7️⃣ پیشران موسیقی و ترانه امروز ایران، حرمانی مبهم از عشقی مبهم است که به طرز عجیبی در موسیقی بسیار طرب انگیز خود را نمایش می دهد. گاهی در ترانه های امروز فارسی می بینیم که سخن از معشوقی است که عاشق را رها کرده، اما موسیقی شدیدا طرب انگیز است. یا در شعر به معشوق شدیدا احساس تعلق ابراز می شود اما در پایان شعر مثلا به معشوق گفته می شود که «هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم...» یعنی تو برای دست یافتنی نیستی و لذا از او دل می کند و به او نهیب می زند و معشوق را دور می اندازد: «هشدار که آرامش ما را نخراشی...» حسین طاهری از این دست حرمان های مبهم و خودخواهانه که به عشق نگاه ابزاری دارد را در محتوای شعرهایش نمی آورد. البته مداحان هم‌نسل شما از این جور آثار متعدد دارند اما شاید او بخاطر تربیت مشخص خانوادگی اش، با چنین محتوایی اثر تولید نمی کند. 8️⃣ اما دو نکته و پیشنهاد! اول اینکه یکی از ماموریت های هیات، روایت درست تاریخ مجاهده اولیاء خدا در مسیری است که قرار است با سختی و مظلومیت پیش برود اما جهان را به عصر ظهور برساند. این نگاه نیاز به روایتگری و تصویر سازی دارد. هم بخش منبر و هم بخش مداحی، باید دوباره به محتواهای تصویری و قالب های شعر و موسیقی و اجرا و قطعات تصویرساز و روایتگر اقبال مجدد کنند. البته واضح است که نمی شود عجله کرد و باید با کمک علم و عقل انتقادی، تجربه های قدیم و جدید را با هم تلفیق کرد و همان روش «خلق مقلدانه» تدریجی را در پیش گرفت. نباید جسارت به معنای عجله باشد اما از ترس هم نباید متوقف شد. نکته دوم اینکه فرم و موسیقی مداح سه کلان الگو را با هم باید بلد و به سبکی رسیده باشد: «توسل»، «عزاداری» و «مناجات». به گمان من خاندان طاهری در فرم مناجات ضعیف است. الگوی مناجات هم علمایی هستند که از قدیم مناجات می خواندند و مداحان اساسا در این موضوع قوی نیستند. میدانم که این ادعای بزرگ و عجیبی است اما با همه شهرتی که مداحان تهران در مناجات خوانی دارند، اما علما در این موضوع الگوهای بهتری هستند. از کسانی مثل مرحوم ایت الله لاله زاری در مسجد لاله زار در دهه 30 شمسی که یک نوار من از کمیل خواندن ایشان دیده ام تا جوشن کبیرخواندن آقای پناهیان در دهه هفتاد و هشتاد در قم تا ابوحمزه خواندن آیت الله میرباقری در همین سالها و... حسین طارهی در توسل نیز امضای خاصی ندارد و یا سبکی که برگزیده است به اندازه سبک عزاداری او پیشرو نیست. اگرچه نمی خواهم بگویم که ضعیف است اما الگو هم محسوب نمی شود و این برای استعدادی مثل او حیف است. @social_theory
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
🔴 نشست نهاد اجتماعی 💎 بهینه‌سازی فضای اجتماعی مبتنی بر نیازها، توانمندی‌ها و اختصاصات بانوان ، مخصوص بانوان 🔹 سخنران: دکتر عباس جهان‌بخش؛ عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان ⏱ زمان: شنبه (۲۰ اسفند) ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🏠 مکان: خانه اندیشه‌ورزان 🎁 همراه با از فعالان علاقه‌مند 🎴ثبت‌نام از طریق: yun.ir/w3jam6 شبکه ایران 🔹@shipaa
این کانال و کارهاش که تازه شروع شده را دنبال کنید. منم دنبال خواهم کرد👆👆👆
هدایت شده از وحید یامین پور
📍مردم دوست دارند چند فرزند داشته باشند؟ طبق نظرسنجی موسسه همشهری ۴۹ درصد مردم در پاسخ به این سوال که دوست دارید چند فرزند داشته باشید ۳ فرزند و بیشتر از ۳ فرزند را انتخاب کرده‌اند. 🔸️۵۳ درصد گفته‌اند مشوقهای اقتصادی "هیچ" تاثیری ندارد و ۶۸درصد از این مشوقها بی‌اطلاع‌اند. 🆔️ @yaminpour
هدایت شده از استاد عابدینی
رؤیت جان.pdf
1.53M
🔸کتابچه رؤیت جان👆 🔻 نگاهی نو به مسأله امام زمان(عج) برگرفته از مباحث ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
سجده حبیب و رسول خدا (ص) در نیمه شبِ نیمه شعبان: سَجَدَ لَكَ سَوادِي وَ خيالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي... همه وجود مادی و همینطور خیال من در سجده توست، در حالی که قلبم هم ایمان اورده به توست.... مفاتیح الجنان، اعمال شب نیمه شعبان @social_theory
انا لله و انا الیه راجعون خداوند این لحظات را، برای مسعود دیانی عزیز، آغاز آرامش و ملاقات با رحمت و رضوانش قرار دهد. اللهم انا لانعلم منه الا خیرا @social_theory
🔹مروری انتقادی بر اندیشه ایرانشهری ▪️درآمدی بر نحوه مواجهه جبهه فکری انقلاب اسلامی با اندیشه سید جواد طباطبایی 🕰 زمان:شنبه 1401/12/20 از ساعت 15 الی 18 ..... علاقمندان گرامی جهت حضور به شماره زیر پیامک ارسال نمایند: 0910 0931 083 ____________ (موسسه معنا) 🆔https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
💢یک رویداد نادر و احتمالاً بی‌سابقه در تاریخ روحانیت ✅ یک معنا از ، نماندن در حصار چارچوب‌های موجود و دادن پاسخ‌های متفاوت و خلاقانه به مسائل موجود است. 🔰 مثل پیشنهاد امام جمعه رامسر درزمینه دعوت مادر دو نفر از طلاب المهدی در مراسم نیمه شعبان، برای معمم کردن پسرهایشان. ✅ این در حالی است که معمولاً دوست دارند به دست یکی از علما و بزرگان معمم شوند. 🔰 اما واقعاً چه کسی گفته که برکت معمم شدن به دست مادر، کمتر از معمم شدن به دست یک عالم ربانی است؟! آیا این رویداد، فریاد زدن جایگاه رفیع و در نگاه دین‌داران و اهالی کسوت نیست؟! 🆔 @rajaaei_ir
⭕ سخنرانی های ماهیانه میز نظریه اجتماعی فرهنگستان ✅بازخوانی اندیشه مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره) از منظر دستاورد وی در شکل دهی به یک نظریه اجتماعی 🟩ایده این دوره این است که مرحوم علامه حسینی(ره) در سه مرحله، به مرور، به خوانشی از نظریه اجتماعی اسلام دست پیدا کرد که در نقطه ای متمایز از نظریه اجتماعی مدرن و همینطور نظریه اجتماعی تمدن اسلامی دور اول و محصولات علمی آن بود. 🟦این دوره از ارائه های ماهیانه میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم سعی می کند در 4 جلسه، خطوط کلی تلاش وی در دور اول را مورد بررسی قرار دهد. 🟪اهمیت این دوره از فکر اجتماعی بنیانگذار فقید فرهنگستان علوم اسلامی در این است که یک عضو فعال جامعه مدرسین حداقل در تفکر اقتصادی حوزه علمیه قم نقشی شناخته شده داشته است. 🟧وی در این دوره عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بوده که یکی از 18 پیشن نویس قانون اساسی ایران را نیز ارائه کرده بوده است و در این پیش نویس و در نطق هایش، بر اساس این دستگاه فکری، مشارکت می کرده است. 🗣️ ارائه کننده: حسین مهدیزاده مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم 📆تاریخ های برگزاری دور اول ارائه های میز: 1⃣ یکشنبه 27 آذر 1401 2⃣ یکشنبه 25 دیماه 1401 3⃣ یکشنبه 23 بهمن 1401 4⃣ یکشنبه 21 اسفند 1401 لینک فایل صوتی جلسه اول https://eitaa.com/social_theory/1292 لینک فایل صوتی جلسه دوم https://eitaa.com/social_theory/1382 لینک فایل صوتی جلسه سوم https://eitaa.com/social_theory/1458 🆔@Social_theory
⚠️🚫امروز جلسه چهارم نظریه اجتماعی برگزار نمی شود! متاسفانه مطالعاتم برای گزارشی از پیش نویس مرحوم حسینی برای قانون اساسی در سال 58 و نسبت آن با نظریه جبرتعادلی به نقطه جمع بندی نرسید و باید آن را ادامه دهم تا در سال آینده آن را ارائه کنم
بازیگران صنعت گیم ایران را چقدر می‌شناسید؟.pdf
5.9M
📚 بازیگران صنعت گیم ایران را چقدر میشناسید؟ نقشه ی زیست بوم گیم کشور 🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی 🔰https://eitaa.com/ido_strategy