eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3هزار دنبال‌کننده
856 عکس
238 ویدیو
107 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز 12 تیر 1402 توی مغازه میوه فروشی محل، این تکه روزنامه 18 بهمن 57 را روی جعبه آلبالوها دیدم!!!! @social_theory
میلاد امام هادی علیه السلام مبارک باد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 تیر 1402 به لطف بزرگ، برای سخنرانی کوتاه 10 دقیقه ای در مجلس پرشور اولین رونمایی از ایشان دعوت شدم. مجلسی پر شور بود و جمع کثیری از اندیشمندانی که از بیش از نیم قرن تلاش و پژوهش فرهادی و ایده هایش بهره برده بودند یا با آن زیسته بودند حاضر بودند. من نیز از دو نکته درباره پروژه بزرگ مرتضی فرهادی گفتم: 1- اینکه یاریگری که فرهادی در ایران کشف کرده است یک است، نه کمتر! 2- کشف او می تواند در ، موضع را در مقابل بناء عقلاء مدرن و بناء عقلاء دنیای قدیم یاری کند و اولا اثبات کند که عقلاء یک طرح واحد و خطی را در تاریخ دنبال نکرده اند و ثانیا بنائات عقلایی جدیدی را که طرحشان با طرح دین برای حیات اجتماعی سازگار تر و هم خوان تر است را پیشنهاد کند و این کاری بسیار بزرگ و مهم در توسعه فقاهت در عرصه های اجتماعی است. گرچه این سخنرانی بسیار کوتاه و در 13 دقیقه بود، اما سر حلقه یکی از مهمترین نکات مغفول در توسعه علم فقه برای آینده شیعه و ایران را مدنظر قرار داده است. امیدوارم برای اهل نظر و اندیشه دینی مفید واقع شود. 🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره جدید آموزش مقدماتی انیمیشن مدرسین: عوامل تولید فیلم سینمایی لوپتو همایش افتتاحیه: ⏰شنبه 17 تیرماه، ساعت 17 📌کرمان، چهارراه طهماسب آباد، ساختمان سابق ارشاد دوره‌ها: 🔸مدلسازی مقدماتی 🔹متحرک‌سازی مقدماتی 👆آموزش مجازی، رفع اشکال و تمرین حضوری ♦️نویسندگی مقدماتی 👆آموزش حضوری 📍درصورت تکمیل ظرفیت، برای افراد خارج از کرمان، کل آموزش بصورت مجازی هم برگزار خواهید شد 🔻جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: پیام به ادمین در ایتا و تلگرام @foad_askari پیامک: 0992 946 0416 مدرسه انیمیشن موسسه فرهنگی هنری فراسوی ابعاد @school_fara3d
؟ از وقتی که یادم می آید ما مردم بفرما زدن هستیم مردم نه امکان ندارد، اول شما مردم تقسیم آش نذری بین همسایه ها هل دادن ماشین خراب برداشتن زنبیل پیرزن توی کوچه تنظیم باد صلواتی فندک رایگان شکلات به بچه دادن رد کردن نابینا از خیابان گذاشتن کلمن آب یخ جلوی مغازه توقف، با دیدن کاپوت بالا زده توی جاده گذاشتن خوراکی اضافی توی کیف برای بغل دستی مردم آدرس دادن به غریبه ها مردم، منزل خودتان است مردم حالا تشریف داشتید مردم شام جایی قول نده چندوقتی است اما نمی دانم چی شده که همه جا پر شده از آگهی های عجیب و غریب آگهی های هنر فروشی و مهارت فروشی کسب درآمد از توانایی ها نه اینکه اینها قبلاً نبوده اما این روزها رقابت عجیبی بین ماافتاده برای فروختن برای کاسبی برای بازاری شدن انواع کارگاه ها و کلاس های آنلاین و آفلاین مهارت های جدایی فوت و فن شعر گفتن رازهای موفقیت شگردهای کسب درآمد فلان چیز خلاق چندصد مدل بستن روسری اسرار تا کردن ملافه بافندگی تضمینی موی سر فلسفه برای کودک و... طنز تلخ ماجرا اینجاست: ظرفیت محدود بیست درصد تخفیف جلسه ی اول رایگان تمدید مهلت ثبت نام و... می دانم که فشارهای معیشتی خیلی از قبل بیشتر شده اما هر چی فکر می کنم این ادا و اطوارها مال ما نیست این کارها به ما نمی آید مشورت کردن چرا باید پولی باشد؟ مهربانی کردن چرا باید بیست درصد تخفیف داشته باشد؟ ظرفیت محدود یعنی چی؟ دیگر چیزی نمانده است که شتاب دهنده ها آن را تبدیل به کسب و کار نکرده باشند کم مانده برای برداشتن زنبیل پیرزن ها هم اپلیکیشن درست کنند این حرف ها را امروز زدم چون روز غدیر است ما مردم غدیر هستیم از اعمال امروز عهد اخوت است پیمان برادری اصلاَ همین اطعام و اعمال فراوانی که برای امروز وارد شده از جلوه های برادری است. قشنگی امروز به این است که بازار تعطیل است. شیطان با همه ی اعوان و انصارش می خواهد که از ما انسانِ بازار بسازد الشیطان یعدکم الفقر شیطان شما را از فقیر شدن می ترساند ولی غدیر آمده است که جامعه ی دیگری بسازد جامعه ای که رابطه ها بر اساس بازار نیست بر اساس ولایت است و برادری ولایت در طول و برادری در عرض من شاید عقل معاش درست و حسابی نداشته باشم شاید با این طرز فکر توی دنیای امروز جایی نداشته باشم اما دلم روشن است که دنیای فردا دنیای برادری است @telkalayyam
آقای دکتر امروز در مراسم ده کیلومتری غدیر حضور داشتید؟ موکب ها انرژی مصرف کردند. غذا تولید کردند. اما نفروختند و در gdp نيامد. حجم بسیار زیادی از انرژی ایران در نابازارها مصرف می شود. تولید می کند اما در شاخص تولید وارد نمی شود. شاخص شدت انرژی هیچ گویایی در ایران ندارد. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
عبارتهای و کم کم در حال جا افتادن است. شاید به همین زودی ها سر و کله اش پیدا شود و کم کم ادبیات و رمان و فرهنگ و مدافعان آگاهش را پیدا کند. آن وقت دور نخواهد بود که سیاست مدارانی پیدا شوند که نه مدافع و نه هستند، بلکه مدافع نابازارهای برادرانه و مومنانه و ولایی خواهند بود. روزی خواهد آمد که دوباره اجازه پیدا خواهیم کرد که بدون gdp زندگی کنیم و جامعه ای که بازار نیست را توسعه دهیم... الحمدلله.... الحمدلله...! معصومین 🆔 @social_theory
من قبلا هم در این باره نوشتم. نمیدونم چرا از این نکته کم کسی دفاع میکند!!!!
کاملا واقعی!!! خونه های ترکیبی همین الان تو دیواره!! بعد، از شهرداری اقای زاکانی با اون خانومی که پیش رهبری از خانه 25 متری گله کرده بود تماس گرفته بودند که تهران اینطوری نیست و دروغ به عرضتون رساندند... هیچ وقت فکر نمیکردم، با روحیه و جسارت و اخلاق جهادیِ بعضی از ادمهایی که بهشون امید داشتیم، خشونت و وحشی گری سرمایه داری و جامعه ی بازار، نُرمالایز بشه... حقیقتا به خدا پناه می‌بریم.... 🆔 @social_theory
امسال یک تجربه خوب را در هیات ثارالله شروع کردیم و امیدواریم که نتیجه بدهد و ادامه پیدا کند. قرار است همزمان با شروع هیات اصلی و سخنرانی استاد میرباقری، در یکی از مدرس های بزرگ مدرسه امام کاظم(ع) یک مجلس مخصوص برای نوجوونهای حدود 9 تا 14 سال داشته باشیم. مجلس بچه ها برای زمان شروع روضه استاد میرباقری تمام میشود و اونها به مجلس اصلی روضه در شبستان مسجدِ مدرسه ملحق بشوند. اتفاق مهم اینه که با صحبتی که استاد میرباقری با حاج آقای عباسی ولدی کردند، منبر این جلسه را خدمت ایشون هستیم! استاد میرباقری از آغاز کرونا، توجه جدی پیدا کرده اند به هیات های کوچک، خانگی، صنفی، دارای مخاطب خاص و... و مکرر درباره اون صحبت کردند و در دو سال اخیر، مدام از ما می خواهند که برای این موضوع اقدامات جدی انجام دهیم. امیدوارم که این کار در مجلس هیات ثارالله اونقدر خوب پیش بره که تبدیل به یک سنت پیش رونده و توسعه یاب بشود. برای ما در پیشبرد این ماموریت دعا کنید🤲 🆔 @social_theory
❇️برنامه ویژه هیات نوجوانان ثارالله در دهه محرم 💠سخنران: حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی مداح نوجوان: سید مهدی میرقیصری زمان: از سه شنبه ۲۷ تیر به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۶:۳۰ مکان: خیابان معلم شرقی، مدرسه علمیه امام کاظم (ع) https://eitaa.com/joinchat/3262841079Cbaf63954cd
ریسک بزرگی کردیم! ساعت 4:30 تا 5:30 در صحن اصلی مسجدِ مدرسه، به جای همه برنامه های مقدماتی کم مخاطب هیات، ابتدا مجلس کامل هیات نوجوانان را برگزار خواهیم کرد! با دکور و سن جدا که در نقطه مقابل دکور هیات بزرگسالان است. بلافاصله بعد از هیات نوجوانان، منبر استاد میرباقری خواهد بود و بچه های برای پذیرایی یا شیفت های خدمت، به بیرون از صحن هیات میروند و به مرور تا اخر سخنرانی استاد میرباقری برخواهند گشت... استاد عباسی ولدی هم گفتند یک ربع زودتر میان تا با نوجوونها گعده داشته باشند و یک ربع بعد از تمام شدن جلسه در فضای بیرونی مدرسه و حین پذیرایی باز هم با بچه ها گعده خواهند داشت... امیدوارم این تحول که به سختی ایجاد شده، مورد عنایت اهلبیت باشه و ثمر داشته باشه🤲 @social_theory
🔲 مراسم سوگواری دهه اول محرم در ◻️ سخنران: آیت‌الله میرباقری ◻️ سخنران هیئت نوجوانان: استاد عباسی ولدی ◻️ مداحان: حاج عباس حیدرزاده و حاج ابوذر بیوکافی 💯📛💯ریسک بزرگی کردیم! ساعت 4:30 تا 5:30 در صحن اصلی مسجدِ مدرسه، به جای همه برنامه های مقدماتی کم مخاطب هیات، ابتدا مجلس کامل هیات نوجوانان را برگزار خواهیم کرد! با دکور و سن جدا که در نقطه مقابل دکور هیات بزرگسالان است. بلافاصله بعد از هیات نوجوانان، منبر استاد میرباقری خواهد بود و بچه های برای پذیرایی یا شیفت های خدمت، به بیرون از صحن هیات میروند و به مرور تا اخر سخنرانی استاد میرباقری برخواهند گشت... استاد عباسی ولدی هم گفتند یک ربع زودتر میان تا با نوجوونها گعده داشته باشند و یک ربع بعد از تمام شدن جلسه در فضای بیرونی مدرسه و حین پذیرایی باز هم با بچه ها گعده خواهند داشت... امیدوارم این تحول که به سختی ایجاد شده، مورد عنایت اهلبیت باشه و ثمر داشته باشه🤲 🆔 @social_theory ◻️ زمان: از سه‌شنبـه ۲۷ تیرماه، به مدت ۱۱ روز، عصرها؛ از سـاعت: ۱۶:۳۰ ◻️مکان: میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام 🆔 @sarallahqom
بسم الله الرحمن الرحیم به وقت روز اول... 🆔 @social_theory
موضوع سخنرانی امسال استاد میرباقری در هیات ثارالله آن چیزی است که من اولین بار در این مصاحبه، مساله پراهمیت آن را از ایشان شنیدم... 🆔 @social_theory
هر چه فکر کردم الان یادم نیامد که دقیقا جلسه کی بود. در جستجو هم پیدا نکردم، اما فکر کنم در سال جدید بود و قبل از عید نوروز 1402 نبود!☺️ اما جلسه خیلی خوبی بود! و درباره مسائل متنوعی حرف زده شد از جمله مساله جدا شدن اقای مطعیی از کلیت فضای هیات میثاق و برپا کردن مجموعه ای که در امامزاده قاضی صابر در جریان است. گفتگو با اقای مطیعی اینقدر ادامه پیدا کرد که حتی آقای سیار هم تشریف بردند، اما ما مانده بودیم و حرفها ادامه داشت! گزارشی از این جلسه را که خودم ویرایش محتوایی کردم و حرفهایم را در آن چیدم، در این صفحه قرار می دهم. البته حرفهای مفصل آقای مطیعی در توضیح روند شکل گیری مداحی اش و نگاه اجتماعی و فرهنگی اش، که خیلی هم جالب بود و شنیدنی را اصلا ننوشتم. بالاخره آدمهای معروف وقتی لب باز می کنند، حتی از ساده ترین حرفها، بیشتر از اینکه سود ببرند، به زحمت می افتند. من زاویه دیدی به ستایشگری او داشتم که در این فایل آن را منتشر می کنم. 🔻قسمت اول: https://eitaa.com/social_theory/1837 🔻قسمت دوم: https://eitaa.com/social_theory/1838 🆔 @social_theory
♨️تحلیل و بررسی نوآوری های اجتماعی میثم مطیعی مداح تحصیل کرده امروزِ ایران نشست آهات|سال دوم| مرکز تخصصی احیاء امر|دانشگاه امام صادق(ع) 1️⃣ از 2️⃣ مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم، دیگر کارشناس این نشست بود. مهدیزاده که خود را مخاطب پیگیر محصولات آقای مطیعی میدانست به عنوان کارشناس اجتماعی نکاتی را در این نشست بیان کرد. وی فعالیت مطیعی در کسوت مداحی را از لحاظ مختلف دارای نوآوری اجتماعی دانست و به گفته خود، در این جلسه سعی داشت کلیت آنها را صورت بندی کند. 1️⃣ اینکه مطیعی مداح مطلوب قشر تحصیل کرده مذهبی است. تا قبل از اقای مطیعی و شکل گیری هیات میثاق با شهدا در دانشگاه امام صادق(ع)، قشر تحصیل کرده ما در میان مداحان و هیات ها میهمان بودند و گزینه ای که آن را نماینده خود در جامعه مداحان بدانند نداشتند! مطیعی هم از لحاظ مضامین، هم از لحاظ موسیقی و هم از لحاظ کنش اجتماعی و سیاسی -حتی اگر او را نپسندیم، اما- یک مداح برای قشر تحصیل کرده است و این پدیده ای کاملا جدید در ساحت مداحی است و به این معنا مطیعی یک پدیده جدید و یونیک در فضای مداحی است. 2️⃣ دومین نوآوری اجتماعی مطیعی از نظر مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم این بود که مطیعی با راه انداختن جریان مداحی عربی درون ایران، یک هویت بین المللی به هیات ها داد و با این فعل خود، یک ابزار فرهنگی-هنری جدید در نسبت انقلاب اسلامی و جریان های اسلامی پیشنهاد داد و این نوآوری بزرگ دیگر او بود که جا دارد با جزئیات بیشتر و دقیق به آن پرداخت. 3️⃣ از نظر حسین مهدیزاده، روضه‌خوانی با حداکثر ارجاع به متن عربی مقاتل و روایات نوآوری مهم دیگر مطیعی بود. او افزود، ما میدانیم که هر مداحی توان مراجعه مداوم به متن عربی مقاتل را ندارد و تنها کسانی که انس زیاد با متون عربی دارند، می توانند این روش را در مداحی امتحان کنند. مطیعی با حداکثر توان این روش را به کار گرفت و محصولات قابل اقتباس زیادی در این مسیر تولید کرد و با پشتیبانی خیلی خوبی که سایت شخصی او از این روش کرده، مداحان دیگر هم با متون آماده و با روضه های کامل اما برآمده از متن روایت تاریخی مقاتل اهلبیت مواجه هستند. استقامت مطیعی بر این مساله، سبد محتوایی روضه خوانی معاصر ایران را بسیار غنی تر از سابق کرده است. 4️⃣ مهدیزاده، کنش های اجتماعی مطیعی در حمایت از جریانهای اجتماعی مذهبی و سیاسی را هم بسیار مهم و قابل مطالعه و جالب توصیف کرد. او ابتدا به حمایت سریع و پرمحتوای مطیعی از زیارت اربعین اشاره کرد. او افزود مطیعی در همان سال‌های آغازین توجه به زیارت پیاده اربعین، در حالی که خود هنوز به این زیارت نرفته بود، محصولات بسیار خوب و ماندگاری را برای این زیارت تولید کرد که شاید تا دهه ها، در حافظه موسیقیایی و هنر متصل به زیارت اربعین باقی بماند. 5️⃣ مهدیزاده به ارتباط قوی و هدفمند و منظم مطیعی با شاعران شعر آیینیِ اهل علم باعث شده است که از زبان فارسی معیار بیش از دیگران استفاده کند. او افزود زبان معیار در هر جغرافیای زبانی، گنجینه حکمت و دانش فرهنگی ملتی است که در این جغرافیا زیست می کنند. تلاش مطیعی برای اینکه با شاعران فرهیخته و اهل علم و حکمت کار کند، باعث شده است که اشعار و حتی بداهه هایی که در جلسات استفاده می کند، حداکثر ارتباط با ذخیره فرهنگی و حکمیِ فعال جامعه مذهبی- انقلابی داشته باشد. 6️⃣ آخرین نکته ای که مهدیزاده در توضیح نوآوری های اجتماعی مطیعی به آن پرداخت، جایگاه مطیعی به عنوان یک مداح دانشگاهی است که هویت آکادمیک خود را حفظ کرده و در یک هیات دانشگاهی، در یک دانشگاه معتبر و مرجع ایران انقلابی یک فعل چند وجهی را خلق می کند. مهدیزاده افزود: محصول هر مداحی، اولا انسانهایی هستند که با او سالک می شوند و با عینک و احساس او به جریان ادامه دار اهلبیت در تاریخ می نگرند. اما مطیعی محصول دیگری هم دارد و آن هم ساخت رابطه جدید بین نهاد علم و هنر و سازمان دینی مهمِ هیات است. مطیعی قصه‌ای گسترده‌تر از یک مداح معمولی دارد! ⚠️ مهدیزاده افزود هر کدام از ویژگی‌هایی که گفتم را اگر از مطیعی بگیریم، دیگر با مطیعی که امروز از آن گفتگو کردیم مواجه نخواهیم بود، مخصوصا این واسطه گری که بین نهاد علم و هنر بر روی دوش خود پذیرفته است. واضح است که این کار صبر می خواهد! فکر کنید اگر محصول کار آقای مطیعی نیم قرن صبر و وساطت برای شکل گرفتن یک به یک اجزاء این اتفاق جدید باشد، چه خدمت بزرگی از او در تاریخ فرهنگ و ادب ایرانی-شیعی حاصل خواهد شد! 🆔 @SOCIAL_THEORY
♨️تحلیل و بررسی نوآوری های اجتماعی میثم مطیعی مداح تحصیل کرده امروزِ ایران نشست آهات|سال دوم| مرکز تخصصی احیاء امر|دانشگاه امام صادق(ع) 2️⃣ از 2️⃣ ⚠️ یک تذکر و پیشنهاد این پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه به موضوع اصلی این نشست، یعنی تحلیل اجتماعی برنامه های فاطمیه میثم مطیعی پرداخت. مهدیزاده در ابتدا به یک نکته مهم درباره مساله عمومی شدن عزاداری ایام فاطمیه اشاره کرد: ما میدانیم که این سالها برای اولین بار است که شیعه عزای ایام شهادت حضرت زهرا(س) را بصورت عمومی و رسمی اقامه می کند و از قرائت خود از این لحظه پر تنش تاریخ اسلام، پرده برداری عمومی می کند و روایت خود از این لحظه را بلند بلند بیان می کند. تجربه قبلی شیعه در گفتگو از لحظه های پرتنش در میان فرق اسلامی، واقعه عاشورا بوده است که بسیار موفقیت آمیز بوده است. اینبار شیعه به دنبال این است که این الگو و سازمان اجتماعی آن را به خدمت گفتگو از یک لحظه بسیار حساس تر بیاورد. تجربه روضه-روایت عاشورا، در درون جامعه شیعه نیز بسیار موثر و انسجام بخش بوده است. شیعه تصویر و روایتی همه جانبه از عاشورا استخراج کرد که از عارف تا مجاهد، تا انسان های معمولی، در زندگی معمولی، تا انسان مردد در حقانیت مکتب اهلبیت، این قصه را درک می کنند و از زاویه دید خود آن را روایت می کنند. سازمان روایت خیلی خوبی هم حول آن شکل گرفت و در طول تاریخ، از پرده خوانی تا مقتل خوانی تا تعزیه خوانی تا هیات امروزین، همه در خدمت روایت این قصه بصیرت بخش بوده اند. مهدیزاده افزود، اما در خفقان پهلوی اول، سازمان روایت عاشورا لطمه خورد و تعزیه و پرده خوانی و... به خشونت تعطیل شد و منبری و مداح مامور شدند که در روضه های گریزی و کوتاه، این تصویر را زنده نگهدارند. اما با آمدن نسل های جدیدتر، خلاء روایت کامل و جامع، به مرور در حال مشاهده است. هر نسلی نیاز به یک بار شنیدن روایت کامل احتیاج دارد، به همین دلیل فاصله گرفتن از ادبیات نمایشی و روایی، اتفاق خطرناکی برای روایت عاشورا و بصیرت تاریخی آن محسوب می شود. مهدیزاده در ادامه به خلاء این سازمان در موضوع فاطمیه اشاره کرد و افزود: اما همه ما می دانیم که ما اصلا در موضوع فاطمیه هنوز روایت و تصویر خود را تولید نکرده ایم و روضه خوانها به تصویرگری های تک بعدی و حتی به روایت های تکه تکه و بریده بریده و نامنظم از ایام مبارزات حضرت زهرا(س) تا شهادت حضرت می پردازند و این خطر بزرگی برای گفتمان فاطمیه است. مهدیزاده افزود: تا جایی که من مطالعه کرده ام، اولین روایت واحد و چند وجهی و موجه شیعه از 75 تا 95 روز مبارزات فعالیت اجتماعی حضرت زهرا(س) پس از رسول خدا(ص) را مرحوم علامه عسکری(ره) استخراج و صورت بندی کرده است. در این روایت نو، ما باید پی رنگ درست و قابل گفتگویی با عامه مسلمانان پیدا کنیم که هم هویت مکتب اهلبیت را نشان دهد و هم تنش کور ایجاد نکند و هم تامل برانگیز باشد. وقایع فاطمیه واجد چنین پی رنگی هست اما آیا روضه خوان ما با چنین پی رنگی خوانده می شود؟ آیا روضه خوان امروز ما اصلا می داند که جزئیات مقاتل، چطور فعل واحد حضرت زهرا(س) در این ایام را نتیجه می دهد؟ این پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه به این نکته اشاره کرد که از میثم مطیعی با خواستگاهی که از نهاد علم دارد می شود که این توقع را داشت که در این نقطه نیز پیش قدم باشد و مسیر را برای روایت فاطمیه باز کند. 🆔 @social_theory