eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
291 ویدیو
115 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
4_342798489698173203.pdf
6.72M
بیانیه مواضع ما حزب جمهوری
4_5947224099326527193.pdf
373.5K
🔸 فهرست کتاب های نشر نهادگرا؛ بهار ۱۳۹۹ 🔸ده درصد تخفیف تهیه کتاب از کانال نشر نهادگرا @nashr_nahadgara @nahadgara_admin در تلگرام
فقه نظام ولایی و روش شناسی آن در محققان فقه رسانه .mp3
45.74M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع فقه نظام ولایی و روش‌شناسی آن 🔻 در جمع محققان فقه رسانه موسسه پردیس حکمت 📆 ۲۲ خرداد ۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
✅ تقدیر از پس از ارائه گزارش نتیجه اولیه فعالیت ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رهبر انقلاب در دو نامه جداگانه به آیت الله اعرافی و دکتر واعظ زاده، از ستاد مزبور تقدیر و تشکر و سفارش مؤکد به همکاری با آن نموده اند. نشست مدیران ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: لینک نشست خبری https://b2n.ir/243431 لینک تصاویر نشست خبری https://b2n.ir/424732 لینک کلیپ نشست خبری https://b2n.ir/270585
✅ خلاصه ای از نظریه آیت الله حائری شیرازی پیرامون روش تخلص از ربا و تورم در اقتصاد ایران در دو جزوه فوق بصورت شده است. در جزوه اول (پول رایج جهانی و احیای پول اسلام) به ایرادات ساختاری پول رایج می پردازند و در جزوه دوم (در اسلام پول نباید کار بکند) راهکار پیشنهادی خودشان را ارائه می دهند. @haerishirazi 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸راهکار عملی تخلص از ربا و تأسیس پول اسلامی🔸 📌 همه می دانند تا مدتی قبل، محضرها قبول نمی کردند که طلا، صداق و مهریه واقع شود و عقدی که بر روی مقداری طلا بعنوان صداق منعقد شده، باطل است. وقتی چرایی قضیه رو سوال می کردند محضرها می گفتند: اقایان [مراجع] می گویند: طلا در بازار هر روزی قیمتی دارد. پس وضع و قیمتش مشخص نیست؛ طلا را قیمت کنید و پول رایج معادل آن را صداق قرار دهید. حال وقتی می گوییم روی اسکناس نوشته شود: «در مقابل این اسکناس مقدار مشخصی از طلا، کالا پرداخت می شود، مثلا سه گرم و ثلث گرم طلا در مقابل آن کالا پرداخت می شود»، دراینجا چند نکته فهمیده می شود: 1. اینکه پشتوانه اسکناس کالا است و طلا نیست. چون نگفتیم در مقابل اسکناس، طلا پرداخت می کنیم. 2. علت اینکه باید مقدار کالایی معادل اسکناس مشخص باشد، برای آن است که کالا مجهول نباشد و گرنه معامله با اسکناسی که مشخص نیست چقدر کالا در تعهد اوست، باطل است؛ چون غرری است. 3. تمام پولهای رایج جهانی، پشتوانه تولید ناخالص ملی دارد و مقدار آنچه در مقابل اسکناس از این پشتوانه قرار می گیرد مجهول است. تعجب اینجاست پولی که ارزشش مجهول است، واحد اندازه گیری ارزشها شده است؛ مثل آنکه عربستان متولی حقوق بشر باشد! 📌 پول اسلام «مال» است؛ اما پول رایج جهانی مال نیست بلکه «اعتبار» است. قرض بی بهره در پولی که مال است میسر است. پولی که اعتبار است امکان قرض بدون بهره در آن نیست؛ چون وقتی از اعتبار کم می شود از مالیّت کم شده است و به قرض دهنده ظلم شده است. ولی وقتی پول، مال باشد اگرچه آن مال در بازار گران تر یا ارزان تر شده باشد، از مالیّت کم نشده است. اگر مالی را ده ساله و صد ساله و بیشتر قرض دهید نیز از مالیت کم نمی شود. صد سال قبل یک تن برنج قرض کرده اید و امسال پس می دهید؛ نه به شما ظلم شده است و نه به طرف مقابل. قرآن می گوید: «لکم رئوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون». چون این برنج، مال است، در طی این صد سال فرق نکرده است. 📌 ما نمی گوییم [الزاماً] پشتوانه ی پول، طلا باشد؛ ما می گوییم پشتوانه ی پول، کالا باشد، اما مقدار پشتوانه کالا با طلا وزن شود. وقتی مقدار کالای پشتوانه را روی پول ننوشته اید، پول مال نمی شود بلکه اعتبار است. ولی وقتی روی پول، مقدار پشتوانه کالا را می نویسید، پول، کالا می شود. شما در مقابل اسکناس، کالا تعهد کرده اید، اما مقدار کالا را با طلا مشخص می کنید. طلا پشتوانه ی پول اسلامی نیست. طلا، سنگ وزنه است نه پشتوانه. لذا لازم نیست به اندازه اسکناس، طلا در خزانه انبار کنیم. لازم نیست اگر کسی اسکناس آورد طلا دریافت کند. به او می گویید ما تعهد کرده ایم به این اندازه طلا به شما کالا بدهیم. 📌 اگر شما بخواهید دینار اسلام را احیاء کنید، روی پول این جمله را می نویسید: «ما در مقابل این اسکناس، به مراجعه کننده، به اندازه ارزش سه گرم و سه دهم گرم طلا، کالا می دهیم». در این صورت اسکناس شما دینار است. هزار دینار به کسی قرض می دهید و او ده سال دیگر هزار دینار می دهد. این می شود قرض الحسنه. اما حجم اسکناسِ مُجاز، به اندازه تولید ناخالص ملی شما است. دارایی کشور را بر ارزش اسکناس تقسیم می کنیم تا حجم اسکناس مجاز مشخص شود. 📌 چه بانک ها تعطیل شود و این پول رایج، از گردش خارج شده باشد، چه نشده باشد، شما می توانید کارتان را شروع کنید. اعلام کنید مقدار کالای مورد تعهد در اسکناس، به قیمت طلای رایج جهانی اندازه گیری می شود. اینکه تاکید می کنم طلای رایج جهانی، برای آن است که پول، قدرت بین المللی پیدا کند و پولِ بین الملل اسلام باشد. بانک مرکزی متولی پول ملی است، شما می توانید متولی پول بین المللی باشید. منتهی پول بین المللی شما، به تدریج پول ملی بانک مرکزی را بدون هیچ زحمتی خارج از گردش می کند. شما طرح جنگتان را به دانشگاه های جنگ عالم و حتی وابسته های نظامی عالم عرضه نکردید. اگر کرده بودید به شما می خندیدند و شما را دست می انداختند. آنها وقتی «خروجی» را دیدند سر تعظیم فرود می آورند. در مسئله پول هم همین اتفاق می افتد، منتظر نظر موافق آنها نباشید. والسلام محی الدین حائری شیرازی 06/06/1396 @haerishirazi
هدایت شده از سطلیات
پیام همراه یک بیمار کرونایی در ملایر: 👇 سلام صبخیر من دو سه روزه بیمارستان پیش مامانم. ملایر. اینجا اصلا خیرین کاری براشون نمیکنن،ازلحاظ لباس وغیره، برای پرسنل! فسارسنجاشونم داغونه ماسک N95 کمبود دارن یا بعضی وقتها اصلا ندارن. خیرین و جهادی ها، همه تو قمو تهران جمع میشن، در حالیکه شهرهای دورافتاده هم کمک میخوان! به نظرمن البته دهه کرامت بهترین موقعیت برای این کارهست اگه بشه انجام بدیم. چون دید مردم نسبت به قم با بحث کرونا خیلی تغییرکرده پی نوشت: ظاهراً در شهرستان ها چون نیروی جهادی نیست اجازه میدهند که فرزندان بیمار به بیمارستان بروند. پی نوشت دوم اگر کاری از دستتان بر می آید با این آیدی تماس بگیرید @ho_MAH @satliyat
هدایت شده از محمد
در شرایط کرونا پویشی شکل گرفته برای پژوهشگران و کسانی که مشغول نوشتن پایان نامه هستند دسترسی آزاد داده شده به تمام اطلاعات و پایان نامه هایی که مورد نیاز هست سایت های مهم و ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران 1. ieeexplore.ieee.org 2. acm.org 3. link.springer.com 4. wiley.com 5. sciencedirect.com 6. acs.org 7. aiaa.org 8. aip.org 9. ajpe.org 10. aps.org 11. ascelibrary.org 12. asm.org 13. asme.org 14. bioone.org 15. birpublications.org 16. bmj.com 18. emeraldinsight.com 19. geoscienceworld.org 20. icevirtuallibrary.com 21. informahealthcare.com 22. informs.org 23. ingentaconnect.com 24. iop.org 25. jamanetwork.com 26. joponline.org 27. jstor.org 28. mitpressjournals.org 29. nature.com 30. nrcresearchpress.com 31. oxfordjournals.org 32. royalsocietypublishing.org 33. rsc.org 34. rubberchemtechnol.org 35. sagepub.com 36. scientific.net 37. spiedigitallibrary.org 38. springermaterials.com 39. tandfonline.com 40. theiet.org 💠معرفی سایت هایی جهت دانلود رایگان کتاب 🔺www.ketabnak.com 🔺www.urbanity.ir 🔺www.98ia.com 🔺www.takbook.com 🔺www.irpdf.com 🔺www.parsbook.org 🔺www.irebooks.com 🔺www.farsibooks.ir 🔺www.ketabesabz.com 🔺www.readbook.ir 💠سایتهای مهم علمی،پژوهشی 🔺www.digitallibraryplus.com 🔺www.daneshyar.net 💠بانک های اطلاعاتی 🔺www.umi.com/pqdauto 🔺www.search.ebscohost.com 🔺www.sciencedirect.com 🔺www.emeraldinsight.com 🔺www.online.sagepub.com 🔺www.springerlink.com 🔺www.scopus.com 🔺http://apps.isiknowledge.com 🔺www.anjoman.urbanity.ir 💠پایان نامه های داخلی و خارجی 🔺www.irandoc.ac.ir 🔺www.urbanity.ir 🔺www.umi.com/pgdauto 🔺www.mhrn.net 🔺www.theses.org 💠مقالات فارسی 🔺www.urbanity.ir 🔺www.shahrsaz.ir 🔺www.magiran.com 🔺www.civilica.com 🔺www.sid.ir 💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس 🔺www.nlai.ir 🔺www.loc.gov 🔺www.bl.uk 💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش: 🔺http://eric.ed.gov 💠اطلاعات عمومی کشورها: 🔺www.worldatlas.com 💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی: 🔺www.infolibrarian.com 💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸ 🔺www.findarticles.com 💠کتابخانه الکترونیک 🔺www.digital.library.upenn.edu/books 💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس: 🔺www.srco.ir 💠دانشنامه آزاد اینترنتی: 🔺www.wikipedia.org 💠دسترسي به متن کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه از24 کشور اروپايي: 🔺http://www.dart-europe.eu/basic-search.php 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه کاليفرنيا: 🔺http://escholarship.org/ 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه TENNESSEE: 🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148 💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله ي دانشگاهي: 🔺http://www.oalib.com/ 💠دسترسي به پايان نامه هاي الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام: 🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/ 💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال هاي سايت In Tech: 🔺http://www.intechopen.com/ 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي ، دانشگاه McGill : 🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه استنفورد: 🔺http://highwire.stanford.edu/ 💠دسترسي به مقالات و متون علمي پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده ي آمريکا: 🔺http://www.pnas.org
هدایت شده از محمد امین ابوالحسنی
صوت شنیدنی شهید بهشتی.mp3
24.02M
بسم الله صوتی بسیار شنیدنی از آیت‌الله شهید بهشتی این بحث در جمع طلاب و اساتید مدرسه حقانی در سال 1356 ایراد شده است. در ابتدا شهید بهشتی به این پرسش پاسخ می‌دهد که طلبه در حال حاضر چه وظیفه‌ای دارد؟ و به سوی چه آینده‌ای باید گام بردارد؟ ایشان در این بخش از چیستی علوم انسانی متعارف و نسبت آن با علوم اسلامی می‌گوید و لیست مفصلی از نیازمندی‌های طلبه‌ی آن روز ارائه می‌دهد. . شهید بهشتی: با خدای خویش میثاق بسته‌ایم که آنچه تاکنون در این زمینه به دست آورده‌ایم، با خلوص و صفای کامل در اختیار دنبال‌کنندگان و همراهان جوان این راه بگذاریم. اگر امکاناتی داریم، می‌گذاریم در اختیار آن عاشق‌ها، نه در اختیار آن نِق‌نِق‌زن‌ها! عاشق که این‌قدر نق نمی‌زند. عاشق که این‌قدر آفتاب و سایه نمی‌کند. عاشق که این‌قدر پرتوقع نمی‌شود. {برنامه‌ها} حساب‌شده است، منتها اگر به ذائقه‌ برخی خوش نمی‌آید: یا به سلیقه‌ ما هم خوش نمی‌آید، ولی جایگزین بهتری پیدا نکرده‌ایم؛ یا به سلیقه‌ ما به عنوان پیشروی آگاه خوب می‌آید، به سلیقه‌ خام شما خوب نمی‌آید؛ این دیکتاتوری نیست، این قاطعیت است. مدیریت بی‌قاطعیت صنار نمی‌ارزد. ده‌ها رشته‌ نو در انتظار شماهاست، اما شمای ساخته‌شده، نه شمای خودسر. شمای عاشق، نه شمای نازک‌نارنجی. شمای تلاشگر تن‌به‌زحمت‌ده. 🔹متن کامل این صوت را در لینک زیر بخوانید: 👇 https://www.isna.ir/news/95100100361/ @sheykhAmin
سیدجواد نقوی: طی دهه‌های گذشته، تکنولوژی‌های ارتباطات و اطلاعات یعنی ICT مبتنی بر شبکه جهانی اینترنت در حال تولید امکانات و ابزارهای جدیدی در حوزه حکمرانی هستند که به نظر می‌رسد این ابزارهای جدید، ماهیت رفتار حکمرانی، طبقه حکمران و یا حتی نظریات حکمرانی را دستخوش تحول کرده‌اند. در طول چند ماه اخیر پس از بیماری کرونا و با ارجاع مکرر مردم به استفاده از خدمات دولتی و عمومی از طریق شبکه‌های اینترنتی و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی این سوال به شکل بارزتری در اذهان شکل گرفته است که آیا این تحولات در حال رسیدن به مرحله بلوغ و عمومی شدن بوده و ما کم کم در حال ورود به دوره حکمرانی فضای مجازی هستیم یا خیر؟ موضوعی که مبنای گفت و گوی ما با حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده، پژوهشگر فقه حکومتی و مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم قرار گرفته و باوی درباره موضع انقلاب اسلامی نسبت به تحولات تکنولوژیکی که در حوزه حکمرانی در حال وقوع است را بررسی کرده‌ایم https://www.mehrnews.com/news/4931235/%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه () در برگزار می گردد. 📒پرونده اول: شان شارع در مقام تخاطب 🔻مبنای جامعه شناختی دیدگاه های مختلف در شأن شارع 🔺ارائه کننده: حجة الاسلام حسین مهدی زاده 🕙زمان: چهارشنبه 11\4\99 ساعت 11:30 تا اذان ظهر 🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات @farhangestan1
🔰 نسبت انقلاب با تکنولوژی/ در نهاد تبلیغ و تربیتِ اجتماعی دچار بحران هستیم 🔻 حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 💠 نکته مهم درباره تکنولوژی این است که به مثابه یکی از دال‌های مرکزی مدرنیته و یکی از دستاوردهای مرکزی تمدن اروپایی و غربی شناخته می‌شود. 💠 تکنولوژی صرفاً سیر تکاملی ابزارهای بشری نیست. صحبت تکنولوژی مدرن، صحبت از یک انتخاب و یک تحول نگاه به زندگی و حیات و هستی است و نه صرفاً تکامل ابزار. 💠 در نسبت انقلاب اسلامی با تکنولوژی دو سوال مطرح است؛ 1- انقلاب اسلامی با این ابزارها چه می‌کند و 2 - انقلاب اسلامی چه نسبتی با ابزارگرایی به عنوان دال مرکزی مدرنیته دارد؟ 💠 نظریه انقلاب اسلامی درباره تکنیک‌ها و ابزارهایی که مدرنیته تولید می‌کند به نوعی هضم تکنیک‌ها در جهاز هاضمه طرح انقلاب اسلامی است. 💠 نهاد علم و عقلانیت رسمی ایران امروز، همان طور که در نهاد تولیدات علمی خود دچار بحران است، در نهاد تبلیغ و تربیت اجتماعی هم دچار بحران است و نتوانسته است طرحی متناسب با انقلاب تولید کند و بعد آن را به جامعه ارائه دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=17674 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
هدایت شده از منور
‏ ۲۰۰ دلار جایزه برای جسد هر سرخ‌پوستی که به دولت ‎آمریکا تحویل داده شود! آگهی دولتی در روزنامه سال ۱۸۶۳ ایالت داکوتا
🎯 قرنطینه نشان داد که خانوادۀ هسته‌ای چقدر ناکارآمد است — احتمالاً هیچ‌چیز به اندازۀ وقت‌گذرانی اجباری در خانه، تصور آرمانی ما از خانواده را تخریب نمی‌کند 📍خانوادۀ هسته‌ای به طور روزافزونی به شکل غالب خانواده در زندگی شهری تبدیل شده است. پدر و مادر و فرزندان، در خانه‌ای مستقل. دنیایی خصوصی با آرامش و سکوت و بدون دخالت‌ها و مزاحمت‌های دیگران. اما ناگهان با شروع دوران قرنطینه و قطع پیوندهای معمول ما با دیگران، کانون گرم خانواده چهرۀ دیگرش را به ما نشان داد: بچه‌هایی که دیگر نمی‌شد تحملشان کرد، احساس خفقان‌آورِ گیرافتادن در خانه‌هایی کوچک و رنج تنهایی و انزوا. 🔖 ۱۸۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9797/
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
واقعیت‌هایی درباره نابرابری آموزشی مسیر بسیار سهل‌تر دانشگاه برای پولدارها 🔹بر پایه مطالعه‌ای که در سال ۹۶ دفتر مطالعات اجتماعی وزارت رفاه انجام داده، در این سال ۱۹نفر از مجموع ۴۰نفر برتر کنکور سراسری از شهر تهران رتبه کسب کرده‌اند و جالب اینکه ۶۶درصد این‌ها در مدارس غیردولتی و نمونه دولتی و ۳۳درصد در مدارس «سمپاد» درس خوانده‌اند. این یعنی سهم مدارس دولتی کمتر از یک درصد بوده است. 🔹۴۰درصد دانش‌آموختگان ساکن در پردرآمدترین دهک اقتصادی درست یک سال بعد از اتمام تحصیلات، شاغل شده‌اند و به نسبت سایر دانشجویان درآمد بیشتری هم کسب کرده‌اند. 🔹سه دهک بالایی جامعه (هشتم، نهم و دهم) ۶۳درصد ظرفیت دانشگاه شهید بهشتی و ۶۱درصد دانشگاه علامه طباطبایی را به خود اختصاص داده‌اند و در مجموع نیز ۶۰ درصد دانشجویان از سه دهک پردرآمد جامعه هستند. در مقابل سهم دانشجویان سه دهک کم‌درآمد (اول، دوم و سوم) در هر دو دانشگاه ۱۱درصد است. 🔹به‌عبارت دیگر، دانشجویانی که از نظر وضع درآمدی جزء طبقه مرفه محسوب می‌شوند، شش برابر بیشتر از فقرا و محرومان از ظرفیت دو دانشگاه بزرگ کشور بهره برده‌اند. از نظر توزیع ثروتی نیز بر پایه داده‌های آماری، دهک دهمی‌ها با حدود ۳۰درصد ظرفیت اشغال صندلی‌های دانشگاه‌ها، سهمی به ‌مراتب بیشتر از دهک اولی‌هایی دارند که سهم‌شان به پنج درصد هم نمی‌رسد. 🔹احتمال یافتن شغل در میان دانشجویان فارغ‌التحصیل سه دهک بالای درآمدی هر دو دانشگاه به‌طور متوسط از ۲۴درصد تا ۴۵درصد در نوسان است، اما از آن‌سو احتمال یافتن شغل فارغ‌التحصیلان سه دهک پایین درآمدی (به‌جز دهک سوم دانشگاه علامه که دو درصد شانس دارند) تقریبا صفر است. @TasnimNews
هدایت شده از علی محمدی
کرونا و تمدن بشری6.pdf
2.31M
کرونا و تمدن بشری مجموعه ای منتخب از نوشتارها در فضای مجاز یست که از اغاز شیوع این ویروس تا پایان اردیبهشت ۹۹ با رویکرد تمدنی توسط صاحب نظران حوزه های تخصصی نگاشته شده است. @Habibollah_Babai
💎شغل علما چه بود؟💎 ⭕️ برخی از مسولان حوزه های علمیه کشور گفته اند:«فروشندگی و کشاورزی و دامداری در شان روحانیت نیست». وزیر بهداشت مستعفی هم گفته بود:«طبابت و پزشکی در شأن روحانیت نیست»! دادگاه ویژه روحانیت هم از «دخالت روحانیون در تجارت دارو و تغذیه ابراز نگرانی کرده بود»! واقعا چه تصوری از عالمان به قرآن و حدیث در اذهان ایجاد کرده اند که چنین توهماتی را برای جامعه بوجود آورده است؟! ✔️در یک بررسی تحقیقی، بیش از ۱۰۰ عنوان شغلی برای راویان حدیث و اصحاب ائمه علیهم السلام احصاء شده است که نشان می‌دهد بیشتر علمای شیعه در شغل های گوناگون فعال بوده اند و بیشترین شغل ایشان هم تجارت یا همان عمل در حوزه ی مکاسب و متاجر بوده است: عناوین ذیل برخی از مشاغل مشاهیر فقها، رجال و اصحاب معصومین علیهم السلام می باشد که با جستجو در نرم افزارهای تخصصی رجال و حدیث میتوانید مصادیق این مشاغل را ببینید فهرست برخی از این مشاغل اهل علم بدین شرح است: عطار (عطر فروش) تمار (خرما فروش) وشاء (ابریشم فروش) زیات (روغن فروش) خیاط (دوزندگی) صفار (مسگر) نجار (چوب فروش) حداد (آهنگر) خباز (نانوا) فلاح ،زارع (کشاورز) طباخ (آشپز) قناد (شیرینی فروش) صباغ (رنگرز) سماک (ماهی فروش) سمان (روغن فروش) عصار (روغن کش) شحام (شحم فروش) علاف (علوفه فروش) صحاف (کتاب ساز و فروش) فخار (کوزه فروش) بزاز (پارچه فروش) قزاز (ابریشم فروش) رزاز (برنج فروش،مسگر) نخاس (مرکب فروش) حناط (گندم فروش) وراق (فروشنده و سازنده نوشت افزار) خفاف (کفش فروش) حذاء (کفش فروش) طحان (آسیابان و آرد فروش) دقاق (آسیابان و آرد فروش) قماط (قنداقه ساز) فراء (پوستین دوز و فروش) قلاء (تولید کننده ظروف و فروشنده) نحاس (مسگر) لحام (گوشت فروش) قصاب (ذابح و گوشت فروش) حجام (حجامتگر) جصاص (گچ کار) اسفاط (سبد فروش) سمال (سرمه فروش) بقال (خواربار فروش) خراط (چوب تراش و فروش) غواص (دریانورد) سراج (زین فروش،سلاح فروش) صراف (طلافروش) جمال (کرایه دهنده شتر) جلاب (باربر) حناط (گندم فروش) قداح (کاسه گر) جوان(فروشنده جون) حلال (روغن کنجد فروش) کفاش (کفش فروش) بناء (ساختمان ساز) خلال (سرکه فروش) نقار (منبت کار) نقاش (رنگار) خواص (زنبیل باف) دلال (واسطه فروش) سکاک (گاوآهن ساز) قصار (جامه کوب) متطبب (پزشک) بیطار (دامپزشک) مجبر(شکسته بند) ابزاری (ابزار فروش) صیرفی (طلافروش) قاضی (دادگستر) عامل (کارگزار حکومتی) والی (استاندار) حاکم (مدیر) وزیر (مشاور) معلم (آموزگار) وکیل (کفیل و معاون) حارس (نگهبان) منجم (ستاره شناس) مقنی (چاه کن) تاجر (بازرگان) جوالیقی (جوال دوز و فروش) ناقد (صراف پول) صیقل (ابزار تیزکن) حمار (باربر) خراز (کفش دوز، کفاش) طیار (؟) حجال (فروشنده مزون عروس) کاتب (نویسنده) لولوئی (مروارید فروش) صائغ (زرگر) مکاری (کرایه دهنده مرکب) حلوانی (شیرینی فروش) بیاع الارز (برنج فروش) بیاع اکیسه (کیسه فروش) بیاع الرندج (پوست فروش) بیاع القلانس (کلاه فروش) بیاع الزطی (پارچه فروشی هندی) بیاع السابری (پارچه فروش) بیاع الهروی (پارچه فروشی) بیاع الغزل (نخ و ریسمان فروش) بیاع القطن (پنبه فروش) بیاع الکسیه (لباس فروش) بیاع الاکفان (کفن فروش) بیاع النماط (زیرانداز و پوشاک فروش) بیاع البان (بان فروش) بیاع الجواری (کنیز فروشی) بیاع القصب (نی فروش) بیاع الطعام (اغذیه فروش) بیاع البطیخ (میوه فروش) بیاع المصاحف (کتاب فروش) بیاع الخرق (کهنه فروش) بیاع الحلل (زیور فروش) بیاع الحبر (نوشت افزار فروش) بیاع الولو (مروارید فروش) 👌برای نمونه خوب است بدانیم: میثم تمار یعنی میثم خرما فروش بوده. صلت بن حجاج صیرفی یعنی صراف بوده. هشام بن حکم پارچه فروش. محمد بن معروف هلالی، ابریشم فروش. حسن بن علی بن زیاد، لباس فروش. ابن بی رافع، کاتب. علی بن یقطین، ابزار فروش. فضیل بن یسار، تاجر . ابن ابی عمیر، پارچه فروش. عبدالله بن مغیره، ابریشم فروش. صفوان بن یحیی، پارچه فروش بوده اند اگر اسامی بالا را نمیشناسید فقط برای نمونه عرض می‌شود که: فضیل بن یسار در اصطلاح رجالیون و اصولیون از "اصحاب اجماع" حساب میشود. یعنی کسی در فقاهت و وثاقت ایشان شکی ندارد. مدتی خواست کار خود را که بزاری بود کنار بگذارد امام صادق علیه السلام فرمودند: مغازه ات را باز کن و از خداند روزی بخواه.(صدوق، من لایحضر فقیه، ج3 ص 165)
هدایت شده از منور
منابع درآمدی ۱۱ سال اخیر دولت
هدایت شده از تقریرات درسی حسین مهدیزاده
993668.pdf
527.8K
✅یک مصاحبه ناقص با سید جواد نقوی از روزنامه قدس، درباره نقد رویکرد درمانی کرونا از زاویه دغدغه های علوم انسانی و اجتماعی 🔊حسین مهدیزاده @teghtesadi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
دبیر کل سازمان ملل: ۲۶ نفر نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند گوترش: 🔹نصف ثروت‌های جهان تنها در اختیار ۲۶ نفر بوده این در حالی است که بخش عمده‌ای از مردم جهان در نابرابری به سر می‌برند. 🔹نابرابری مشخصه دوران ماست. ۷۰ درصد از مردم جهان تحت شرایط نابرابری در درآمد و ثروت به سر می‌برند. fna.ir/eydvuc @Farsna
📍انسان‌ها خودخواه‌اند یا اهل گذشت و همکاری؟ در نیمۀ قرن بیستم، یک معلم انگلیسی به اسم ویلیام گلدینگ رمان پرفروشی نوشت که به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شد. ماجرای رمان در جزیره‌ای متروکه می‌گذرد. هواپیمایی سقوط کرده است و بازماندگانش چند بچه‌مدرسه‌ای هستند. بچه‌ها در تلاش برای زنده‌ماندن تقسیم کار می‌کنند و حتی یک نفر را به‌عنوان رهبر گروه انتخاب می‌کنند. ولی پس از مدتی وقتی بالأخره یک افسر نیروی دریایی بچه‌ها را پیدا می‌کند با فاجعه‌ای تمام عیار روبه‌رو می‌شود: جزیره ویران شده و سه‌تا از بچه‌ها مُرده‌اند. گلدینگ توانایی استادانه‌ای در ترسیم تیره‌ترین اعماق طینت انسان داشت و رمانش به یکی از آثار کلاسیک قرن بیستم و نمادی از خودخواهی انسان تبدیل شد. اما وقتی در سال ۱۹۶۵ و در دنیای واقعی چند پسربچه واقعاً بیش از یک سال در جزیره‌ای متروکه در میان اقیانوس آرام گیر افتادند، ماجرا جور دیگری پیش رفت. انسان‌ها خودخواه‌اند یا اهل گذشت و همکاری؟ 🔖 ۲۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۶ دقيقه 📌 مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9805/ 🔗 @tarjomaan